BuG 99 - Bericht uit het Gewisse 09-09-2008 Printversie
(8p)
Niet te geloven: verpleegkunde, dienstencheques, emigratie
Plan Onkelinx verpleegkunde wil
afschaffing verpleegkunde A2.
Financiële audit dienstenchequesonderneming voor 2007 geschrapt.
Per dag emigreren 24 Vlamingen naar het buitenland en geen 67.
Meerjarenplan Onkelinx verpleegkunde wil afschaffing verpleegkunde A2
Documentatie: - Meerjarenplan Onkelinx
in het Nederlands In
het Frans van 28-08-08 (71kB)
- Brief
aan de Nationale Raad voor Verpleegkunde i.v.m. werkgroepen -
29-08-08
- Dossier
Werkgroep Promotie Verpleegkunde Vlaanderen tav Vandenbroeck, Van Ackere,
Onkelinx, (4 MB)
- Verpleegkundeportaal met
studenten verpleegkunde 1980-2008 per gemeenschap - BuG 95
- Witte woede gedeclasseerd op betoging 30 april 2008? -
BuG 93
- Instroom en aantrek verpleegkunde - VDAB-studenten -
Metro-artikels - BuG 96
- Barema's verpleegkunde en andere in de Non-Profit
- Bug 98
Voor Onkelinx in haar "meerjarenplan"
voldoen gediplomeerde verpleegkundigen (de A2's) niet meer aan de behoefte van de
patiënt en moeten ze verdwijnen. In de plaats daarvan dient een
niet-verpleegkundige tussenkwalificatie te komen. Aan de huidige
gebrevetteerde/gediplomeerde verpleegkundigen worden dan 'verworven rechten' toegekend maar er komen
geen nieuwe
gediplomeerde verpleegkundigen meer bij, zie Meerjarenplan Onkelinx.
Zo
zou de al jaren durende zusteroorlog tussen verpleegkundigen door een
socialistische minister, op voorspraak van de Nationale Raad voor
Verpleegkundigen, bloedig beslecht worden met de afschaffing van de
A2-verpleegkunde.
Hetzelfde scenario speelde zich negen jaar geleden af toen de Nationale Raad voor Verpleegkunde haar
boontjes te week legde bij de Groene
Staatssecretaris Magda Aelvoet in 1999. De champagne werd al gedronken toen de
Nationale Raad voor Verpleegkunde 'unaniem' de afschaffing verpleegkunde A2
besliste. Dat was evenwel zonder de (LBC-NVK)-waard gerekend die haar
initiële positieve advies terugtrok omdat de vertegenwoordiger niet
gemandateerd bleek. Als 'tussenkwalificatie' was er toen sprake van "verpleeghulp"
(de ziekenhuisassistent was intussen ook al ten grave gedragen) en als tussenkwalificatie, later omgevormd tot
zorgkundige,
een hybride constructie zonder meerwaarde. Nu is het weer zover voor een
volgende poging nu met een socialistische minister die vanuit de Franstalige beroepsorganisaties
verpleegkunde gemakkelijker onder druk te zetten, ditmaal ondersteund door een
groot verpleegdirecties uit een 59-tal instellingen die ondermeer
Minister Vandenbroecke en Van Ackere op hun standpunt proberen krijgen (zie
dossier Dossier
Werkgroep Promotie Verpleegkunde Vlaanderen (4MB) .Maar ook de Vlaamse
beroepsorganisaties met
ondermeer het NVKVV, die toch geacht wordt het belang van alle verpleegkundigen
te vertegenwoordigen, ondersteunen deze operatie liquidatie verpleegkunde A2.
Een cruciaal punt voor deze lobbygroepen is evenwel om de vakbonden buiten
spel te zetten, en daar schijnen zij op het eerste zicht in te slagen. In het
opzetten en uitwerken van het meerjarenplan Onkelinx zijn de vakbonden
blijkbaar geen partij.
Beroepsorganisaties organiseren het tekort en niet de aantrek van
verpleegkundigen
In het meerjarenplan zou het gaan om de aantrekkelijkheid van het
verpleegkundig beroep. In feite zijn de verpleegkundeorganisaties al jaren
bezig het tekort te organiseren, en komen ze, na de afschaffing van het A2
verpleegdiploma in een uitzichtloze en tekortsituatie terecht. Het is
alsof geneesheren-specialisten er zouden in slagen om het
huisartsenniveau te degraderen en hen buiten de erkenning als geneesheer te
zetten omdat anders een kwalitatieve geneeskunde niet meer kan gewaarborgd
worden. Zo zouden ook de A2-verpleegkundigen kwalitatief tekortschieten en de
verpleegkundige titel enkel voorbehouden worden voor Bachelor's en Masters.
Het is hoog spel dat gespeeld wordt door de beroepsorganisaties voor
verpleegkunde, in hun rug gedekt door de verpleegdirekties van een 59-tal
ziekenhuizen en gezondheidsinstellingen. Uiteindelijk komen met deze
reusachtige lobbycampagne en meerjarenplanretoriek de goede zorg en het
welzijn van de patiënt op de helling en wordt de aantrek voor het
verpleegkundig beroep het komende decennium pas goed in het gedrang gebracht.
Gediplomeerd verpleegkundige (A2): nu en in de toekomst goed voor Europese
erkenning
Verpleegkundige A2 (gediplomeerd verpleegkundige) wordt sinds jaar en dag door Europa
erkend. Het levert 40% van alle
verpleegkundigen in Vlaanderen en in België en kan ook in de
toekomst genieten van de Europese erkenning als Hoger Beroepsonderwijs naast
de bachelor opleiding verpleegkunde (de A1-verpleegkundige). De Nationale Raad
voor Verpleegkunde en Minister Onkelinx maken zich sterk dat zij op
basis van Europese regelgeving de A2-toegang verpleegkunde langs het Hoger
Beroepsonderwijs kunnen blokkeren. Zij bedoelen in feite dat zij er alles aan
zullen doen om daartoe te komen, zelf zonder vermende Europese dekking. De beroepsorganisaties hebben
Minister Onkelinx ervan kunnen overtuigen om in deze actie de vakbonden uit te schakelen en het
sociale overleg te annuleren, een nooit geziene machtsgreep van de
corporatistische beroepsorganisatie op het Belgische overlegmodel. En de
champagne wordt, zoals in 1999, al koud gezet.
Verpleegkunde studies 2008: hoogste aantrek ooit
Het geweldige potentieel bij jongeren, ondermeer bij de allochtonen, om langs het
beroepsonderwijs een toekomstperspectief te krijgen als verpleegkundige en bij
volwassenen die, ondermeer langs het project 600, zich kunnen upgraden tot
verpleegkundige, wordt brutaal geannuleerd. In feite worden hiermee ook de
huidige 50.000 gediplomeerde verpleegkundige in België ook gedeclasseerd. Hun
diploma wordt gereduceerd tot een 'verworven recht'. Dat is de boodschap en het
doel van het meerjarenplan dat Onkelinx, op voorspraak van de Nationale Raad voor Verpleegkunde en het
NVKVV.
De Standaard van 29-08-2008 vat het als
volgt samen: "Op
de as 'kwalificaties' staat het voornemen om orde te scheppen in de soorten
verpleegkundigen. Nu valt iedereen onder dezelfde noemer: mensen die een
opleiding verpleegkunde volgden in beroepssecundair, degenen die een
driejarige bachelor achter de rug hebben en de personen met een
masteropleiding. Daar moet verandering in komen. Onkelinx wil ook de discussie
aangaan of de opleidingen in het secundair onderwijs nog voldoen aan de
behoeften van de patiënten. Dat zal dan een discussie worden met de
deelstaten, want onderwijs is gemeenschapsmaterie. Vlaanderen brengt die
studies onder in zijn nieuw 'Hoger Beroepsonderwijs' .(DS
29-08-2008)
De vakbonden, werkgevers en sociale overleg worden volledig uitgeschakeld
De vier actieterreinen van de minister zijn de volgende in het Meerjarenplan Onkelinx
- Vermindering van de werklast en de stress
- Kwalificaties
- Verloning
- Sociale erkenning en betrokkenheid in de besluitvorming
Het gaat hier in feite om een syndicale agenda en elk punt bouwt voort op de
syndicale verworvenheden voor het geheel van de werknemers. De
beroepsorganisaties van de verpleegkundigen willen nu voordelen
verwerven voor hun specifieke groep. Omdat zij weten dat bij de vakbonden de
solidaire verbetering van alle werknemers voorstaat en harmonisering van de
barema's binnen en tussen de welzijnssectoren, hebben zij het meerjarenplan en
de uitwerking ervan voor zichzelf geclaimd op corporatistische basis. Na acht jaar Paars en 18 jaren Sociale Zaken
zonder minister uit 'Katholieke' hoek acht men de tijd rijp om LBC-NVK als
leidende vakbond in de Non-Profit te kunnen uitschakelen, en de syndicale
discussie buiten het sociale overleg te determineren. Ooit zal toch eens terug
een katholieke Minister voor Sociale Zaken komen in deze nog altijd door
caritas gedetermineerde gezondheidszorg.
In vier werkgroepen zal elk van de actiepunten van
haar meerjarenplan uitgewerkt worden maar enkel leden van de Nationale Raad
voor Verpleegkunde mogen meewerken: weg sociale
partners, weg LBC-NVK, weg BBTK, nochtans de socialistische vakbond die haar
politieke connectie blijkbaar niet ten volle valoriseert "Leden van de
Nationale Raad, zowel werkende als plaatsvervangende, die willen deel uitmaken
van een werkgroep, kunnen zich kandidaat stellen en dien hun eerste en tweede
keuze op te geven." De vakbond eindelijk aan kant. Zie info-brief
aan NRV van 29-08-08.
Zoals de hoofdverpleegkundigen tot hun scha en nadeel hebben ondervonden dat
'buiten
de vakbonden' werken contraproductief is voor syndicale eisen, zo treden de
beroepsorganisaties van verpleegkundigen in het gelid om zich als unieke
gesprekspartner van Minister Onkelinx te laten gelden. Niet alleen zij, maar ook de
verpleegkundigen zullen allicht ook hier van een kale reis thuiskomen. Maar het imago
van het beroep wordt weer beschadigd en de aantrek terug op de helling gezet.
Aantrekkelijk maken van een beroep op het hoogste punt van haar aantrek
Onder het mom van het aantrekkelijk maken van het verpleegkundig beroep wordt
(weer) de weg van de volledige
destabilisatie van het beroep gekozen.
En dit op een ogenblik dat zowel in de Franstalige als Vlaamse gemeenschap nog
nooit zoveel jongeren en volwassenen voor het verpleegkundig beroep kozen. De
inspanningen om in de toekomst de aantrek op peil te houden en te versterken
moeten zeker blijven bestaan; Maar men mag niet blind zijn voor de impact en
het effectieve resultaat van vorige plannen. Altijd maar weer de zogezegd
kwalitatieve ondermaatsheid van de A2-verpleegkunde en het zelf
georganiseerde tekort in het licht stellen waar UZ Leuven blijkbaar een
patent op heeft is niet alleen contraproductief maar ook moreel
verwerpelijk.
Het is dank zij de A2-verpleegkunde
en de volwasseneninstroom dat verpleegkunde na 2000 niet verder in crisis
gekomen is en zich heeft kunnen herpakken. Zoals reeds meermaals aangetoond is
het juist de poging geweest in 1999 om de toegang tot verpleegkunde langs het
beroepsonderwijs op te heffen die tot een diepe crisis geleid heeft van de
aantrek van verpleegkunde A1. Het project 600, voorgesteld door LBC-NVK, is
daar een antwoord op geweest. Het project 600 is trouwens voor 80% zaak van
verpleegkundigen A2. Annulatie van het opleidingsperspectief A2-verpleegkunde
zou ook voor het project 600 de dood betekenen. Misschien is dat zelfs
een van de onderliggende bedoelingen van het meerjarenplan.
Een onderliggende
agenda: betere betaling, enkel voor verpleegkundigen
Spreken over een tekort aan
verpleegkundigen is nogal eens een liedje dat telkens gedraaid
wordt als verpleegkundigen zich, los van de andere werknemers, financieel willen verbeteren. Zonder iemand een beter statuut te misgunnen is het van
belang te zien dat verpleegkundigen zowel wat niveau van betaling als een
carrièreperspectief de beter verdienenden zijn en een loonspanning hebben van 1.76, dwz tussen begin- en
eindwedde de wedde stijgt met 76%. Bij de verzorgenden en lagere
kwalificaties is deze loonspanning maar 41% en bij de hoofdverpleegkundigen
43%. Als er sprake zou
zijn van betere betaling zijn het vooral de verzorgenden en de
hoofdverpleegkundigen die aan de kassa mogen staan. Zie hierover de barema-BuG
98.
Bijkomende toeslag bij door werkgever gevraagde urenwissel of
bijkomende uren.
Dat wil niet zeggen dat er geen terechte eisen zijn voor alle werknemers, bv
door de werkgever gevraagde onvoorziene bijkomende of gewisselde uren moeten
voor een extra betaling in aanmerking komen: een wisseling van dienst of
bijkomende uren die 48 uren voor de uit te voeren dienst worden overeengekomen
kunnen bv voorwerp zijn van 25% toeslag, binnen 24 uren 50%
toeslag en binnen 12 uur voor de uit te voeren dienst 100%. Maar dan
niet enkel voor verpleegkundigen maar voor alle personeelsleden in dit geval.
En uiteraard is dit een punt voor syndicaal overleg en niet voor de
beroepsorganisaties.
Stemmingmakerij van verpleegkundige directies tegen de 'onbekwame' A2-verpleegkundigen
Het is niet de eerste keer dat de personeels- en verpleegkundige direktie van
het UZ-Gasthuisberg zich laten gelden. In 1999 waren zij al, samen met hun
verpleegkunde-scholen, mee voortrekkers
in de poging de toegang voor A2-verpleegkundigen te versmoren. In de nasleep
van het Non-Profit-akkoord van 2005 dat 7.400 extra normpersoneel opbracht
voor de non-profitsectoren en de eindejaarspremie optrok tot 3/4 dertiende
maand voerden zij een in hoofdzaak lokale petitieactie bij verpleegkundigen om het akkoord te
boycotten. Nu zetten zij zich aan de kop van een mobilisatie van "gezondheids-en
welzijnssector" met een dossier dat door de verpleegdirectie van een 59 instellingen is
ondertekend. Gericht aan Minister Vandenbroecke, Van Ackere en uiteindelijk Minister Onkelinx
wil men haar er toe te brengen de volgens hen onbekwame, technisch niet
valabele en niet meer aan de verpleegbehoeften beantwoordende
A2-verpleegkundigen declasseren en hen met een niet-verpleegkundige
tussenkwalificatie te bedenken. Het meerjarenplan verpleegkunde is al een
eerste verwezenlijking van dit lobbywerk.
Brief
en dossier van de Werkgroep Promotie Verpleegkunde Vlaanderen (4 MB) met een volledig dossier ondertekend door
een 59 directeurs verpleegkunde. "Nood aan instroom van studenten op
Bachelorniveau in de verpleegkunde" zo luidt daarbij de cynische titel van het
dossier omdat het tot doel heeft om deze instroom te Bachelor instroom te verhogen
juist omwille van de door haar beoogde afschaffing van
de toegang langs het Hoger Beroepsonderwijs verpleegkunde. Een eigengereide actie
van de verpleegkundige directies om
het sociale overleg te ontwijken en niet de discussie te moeten voeren op het niveau
van de werkgeversorganisaties en de paritaire comités. Een werkwijze
die er in essentie op gericht is de vakbonden buiten spel te zetten en langs
de beroepsorganisatie en de Nationale Raad voor Verpleegkunde hun agenda
politie door te drukken. En de officiële werkgeversorganisatie, het VVI, kan
vanop de zijlijn toekijken en haar hganden in onschuld wassen. Zien hoever dit lobbywerk haar wil kan opleggen.
De OESO-cijfers voor België: 125.000 actieve verpleegkundigen is voor
hen 6/1.000 inwoners.
Een volledige bespreking van het liquidatiedossierA2-verpleegkunde van
Werkgroep Verpleegkunde Vlaanderen is in dit
bestek niet mogelijk. Eén element pikken we er toch uit wat Vraag en aanbod
betreft (blz 8): voortgaande op ziekenhuisgegevens van 2003, Bejaardenhomes van 1998 en
Thuiszorg van 1999 in een publicatie van Jef Pacolet en Merckx komt men
uit op 92.974 actieve verpleegkundigen. Gegeven
de evolutie van aantal bedden en de zorg, de verhoogde omkadering en de Sociale
Maribel kan men uitgaan van een verhoging tot minstens 125.000 actieve
verpleegkundigen in 2008 waarvan 50.000 verpleegkundigen A2-niveau (40%), dwz
12,5
verpleegkundigen op 1.000 inwoners in België. Het OESO-cijfer van 6 per 1000
inwoners voor België is een al reeds jaren bestaande onderschatting met meer dan de helft. Het is goed
eens na te gaan wie die OESO-cijfers opmaakt en wie de aantallen voor België
doorgeeft. In het verpleegdossier is dit evenwel geen aanleiding
tot enige kritische opmerking. Wel wordt vastgesteld dat er
"overwegend" bachelorverpleegkundigen werken in ziekenhuizen, 63%
bachelor tegenover 37% A2-verpleegkundigen. Met deze 37% zitten de
A2-verpleegkundigen evenwel dicht bij de 40% van hun aandeel in het algemeen,
maar ze worden met deze zegging wel geminimaliseerd, en zoals verder in het
dossier blijkt, gedeprecieerd, kwalitatief ondermaats bevonden, onbekwaam,
niet aangepast aan de behoeften van moderne genees- en verpleegkunde. Een
dossier dus waarmee de verpleegkundige directeurs hun medewerkers en vooral het verpleegkundige
beroep zelf beschadigen. Het is een boemerang die in hun gezicht zal
terugkeren.
*
* *
Financiële audit dienstenchequesonderneming voor 2007 geschrapt.
Dienstencheques 2008: 1.112 miljoen € gemeenschapsgeld,
973 miljoen € van RSZ-werknemers en 127 miljoen € belastingsgeld.
De helft wordt evenwel besteed aan reeds bestaande tewerkstelling,
van de andere helft gaat maar 57% naar de lonen van dienstenjobs.
In feite wordt slechts een kwart van de gelden doelgericht
aangewend!
Documentatie:
Technische fiche dienstencheques tot eind juli 2008
Evaluatieverslag
Idea Consult over 2007 BuG 97
Audit
Price Waterhouse Coopers over 2006, voor 2007 niet meer uitgevoerd - BuG
69
Iedereen die de dienstencheques met enige sympathie en/of kritische zin volgt
kan nu wel de boeken sluiten en de zaken op z'n beloop laten. De waardevolle en verhelderende
financiële audit van Price Waterhouse
Cooper over de dienstenchequesondernemingen voor 2006 is voor 2007 niet
hernomen. Onbegrijpelijk. Het is alsof men de controle op de Sociale
Maribel in de Non-Profit (goed voor 700 miljoen €) zou afschaffen en
zeggen, doe maar aan. Is de druk van de ondernemingen, zowel uit profit als
non-profit hoek, zo groot dat er geen verder onderzoek naar het
boekhoudkundig en economisch reilen en zeilen meer gewenst was. Legde het onderzoek
van PWC en de conclusies die het toeliet, te veel pijnpunten bloot? En waarom
volgt geen enkel universitair instituut dit 'sociale project' op. Er is
geen voorgaande van tewerkstellingsproject waar zoveel sociale zekerheids- en
belastingsgeld naar versluisd wordt. Het overstijgt het DAC, BTK-volume en Sociale Maribelvolume. Maar het marktmechanisme maakt de doelstellingen
twijfelachtig en het resultaat onmeetbaar, zeker als de evaluatie en controle
uitbesteed wordt aan commerciële ondernemingen, die dan nog, zoals bij Price
Waterhouse Coopers, ontslagen worden van verder onderzoekswerk.
Niemand die dus nu weet of er een verbetering is van het uiterst lage
jobrendement (57% volgens audit Price Waterhouse Cooper) en de extreme winst
of overschot die gemiddeld 20% bedroeg in 2006. Pas in 2009 zal enig
resultaat beschikbaar zijn als er al een nieuwe opdracht tot financiële
doorlichting gegeven wordt. Het wachtten op de financiële
rekeningen van de Nationale Bank is een maat voor niets omdat de
dienstenchequesactiviteit niet in een aparte boekhouding moet ondergebracht
worden.
In 2008 1,1 miljard € cash vrijgemaakt voor dienstencheques als goedkoop
betaalmiddel
Er wordt in 2008 voor meer dan 1,1 miljard € geld cash afdragen voor een
tewerkstellingsplan waar meer dan de helft van de werknemers vroeger werk had
(Idea Consult), waar maar 57% van het geld aan lonen van
dienstenchequeswerknemers wordt besteed en waar volgens de laatste gekende
cijfers 20% winst gemaakt wordt of overschotten die aan andere doeleinden
besteed wordt (Price Waterhouse Cooper). Enkel een vierde van alle gelden gaan
naar lonen van nieuw aangeworven dienstenpersoneel dat voor haar in dienst
treding nog
geen werk had. En dat aandeel zal in de toekomst al maar kleiner worden.
Men mag zich afvragen waarom het
begeleidingscomité voor de dienstencheques met alle bevoegde ministeries en
mét de sociale partners de financiële audit die in voor 2006 werd uitbesteed
aan PWC niet voor 2007 heeft hernomen? Wie kan daar een een parlementaire
vraag over stellen?
Gebruik dienstencheques gaat verder in stijgende lijn
Het gebruik van dienstencheques in juni 2008 laat zich aflezen in de
afgifte van cheques door de ondernemingen aan Sedexo in juli 2008: het aantal
ingebrachte cheques in juli 2008 is 6.175.105, het hoogste ooit, en met
698.113 benadert men de 700.000 gebruikers die ooit minstens 10 dienstencheques
gekocht hebben sinds mei 2003 en met 1.994 de 2.000 actieve ondernemingen, want de
niet-actieve worden na een jaar inactiviteit geschrapt.
Dienstenchequesoverzicht
2006-juli 2008 (Bron RVA)
|
Maand/
|
Aankoop
|
Gebruik
|
Gebruikers
|
Onderne-
|
jaar
|
|
|
cumul
|
mingen
|
jan-06
|
2.679.348
|
2.206.564
|
263.775
|
1.119
|
feb-06
|
2.470.501
|
1.893.360
|
275.284
|
1.157
|
mrt-06
|
2.801.232
|
2.659.733
|
289.375
|
1.167
|
apr-06
|
2.509.686
|
2.333.615
|
303.465
|
1.176
|
mei-06
|
2.909.896
|
2.657.626
|
314.931
|
1.215
|
jun-06
|
3.037.439
|
2.720.295
|
330.650
|
1.251
|
jul-06
|
2.513.859
|
2.763.696
|
342.748
|
1.289
|
aug-06
|
2.861.057
|
2.521.428
|
358.108
|
1.271
|
sep-06
|
3.374.258
|
2.527.689
|
375.315
|
1.356
|
okt-06
|
3.592.121
|
3.259.253
|
392.395
|
1.398
|
nov-06
|
3.674.219
|
3.283.737
|
407.461
|
1.450
|
dec-06
|
3.497.096
|
3.296.923
|
418.383
|
1.438
|
Totaal
2006
|
35.920.712
|
32.123.919
|
418.383
|
1.438
|
jan-07
|
4.076.315
|
4.212.002
|
433.561
|
1.465
|
feb-07
|
3.736.831
|
3.241.353
|
447.225
|
1.490
|
mrt-07
|
4.186.638
|
3.796.227
|
463.016
|
1.542
|
apr//07
|
4.254.435
|
3.566.249
|
477.480
|
1.571
|
mei-07
|
4.379.411
|
4.033.235
|
492.862
|
1.479
|
jun-07
|
4.676.499
|
4.118.299
|
509.358
|
1.503
|
jul-07
|
3.971.093
|
4.383.855
|
523.484
|
1.564
|
aug-07
|
3.897.306
|
3.637.390
|
539.819
|
1.560
|
sep-07
|
4.428.336
|
3.552.478
|
557.299
|
1.591
|
okt-07
|
5.405.804
|
4.875.931
|
575.765
|
1.665
|
nov-07
|
5.016.612
|
3.856.395
|
590.566
|
1.658
|
dec-07
|
5.150.638
|
5.655.873
|
598.375
|
1.720
|
Totaal
2007
|
53.179.918
|
48.929.287
|
598.375
|
1.720
|
jan-08
|
5.329.401
|
3.773.187
|
613.356
|
1.764
|
feb-08
|
5.340.820
|
4.931.019
|
627.740
|
1.807
|
mrt-08
|
5.386.603
|
5.705.801
|
640.192
|
1.877
|
apr-08
|
10.131.381
|
5.725.265
|
655.896
|
1.862
|
mei-08
|
3.748.419
|
4.796.967
|
669.458
|
1.925
|
jun-08
|
4.758.412
|
5.884.704
|
684.453
|
1.966
|
jul-08
|
4.547.010
|
6.175.016
|
698.113
|
1.994
|
Evolutie
op 1 mnd
|
88%
|
0%
|
2%
|
-1%
|
Evol.
1ste 7 mnd
|
34%
|
35%
|
37%
|
24%
|
Evolutie
op 1 jaar
|
15%
|
41%
|
33%
|
27%
|
Berekend
voor de eerste 7 maanden van 2008 worden 66.057 jobs met dienstencheques
betaald voortgaande op een gemiddelde jobtime van 60%. Zoals Idea
Consult in haar evaluatierapport toepaste had de helft van deze werknemers
voordien reeds een job, vraag is wat met de financiering van deze jobs is
gebeurd, of is gewoon de financiering vervangen zonder jobcreatie en
hoeveel omkadering is op dienstencheques gezet die ook door andere
financiering betoelaagd wordt?
Voor een sanering van dienstenchequestewerkstelling
Ter afsluiten hernemen we de kernpunten voor een sanering dienstencheques
zoals ook naar voor gebracht in het seminarie dienstencheques georganiseerd
door het Steunpunt Armoede: Inleiding
voor het Steunpunt Armoede
Controle over dienstenchequesactiviteit terug naar bevoegde sectoren
Betoelaging onder vorm van dotaties aan de respectievelijke PC's
Aanwending gemeenschapsgelden ENKEL voor lonen dienstenjobs
Enkel BIJKOMENDE jobs voor betoelaging in aanmerking laten komen
Materiële en logistieke kosten ten laste leggen van de gebruikers
Vorming en begeleiding kansengroepen op budget gemeenschappen
*
* *
Per dag emigreren 24 Vlamingen naar het buitenland en geen 67
Documentatie: - Migratiebewegingen
in het Vlaamse Gewest in de periode 1997-2006 (16 MB)
- Portaal
immigratie, emigratie, schrapping, saldi, nationaliteit 2006 per gewest
- Overzicht
immigratie 2006 per gewest
- Overzicht
immigratie per nationaliteit 1991-2006 Vlaams gewest
Het was weer verwarring troef, immigranten werden buitenlanders en emigranten
Vlamingen: 110 buitenlandse binnenkomers per dag en 67 Vlamingen die
vertrokken naar het buitenland. In die 67 is evenwel ook de buitenlandse
emigratie meegeteld:
43 vreemdelingen vetrekken per dag uit het Vlaams gewest alsmede 24
Vlamingen van Belgische nationaliteit waar allicht zich ook enkele 'nieuwe'
Vlamingen bevinden. Maar de indruk was op z'n minst gewekt dat er 67
Vlamingen, dwz 'oude Belgen' naar het buitenland vertrokken, ondermeer met de
'Vlaamse' familie die z'n pakken aan het maken om naar het buitenland te
vertrekken. Van de 43 vreemdelingen die evenzeer elke dag hun valiezen maakten
was geen sprake.
Migratie
Belgen en vreemdelingen Vlaams gewest per jaar en per dag in
2006
|
|
Immi-
|
Totaal
emigratie
|
Migratie-
|
|
gratie
|
Emigratie
|
Schrapsaldo
(1)
|
Totaal
|
saldo
|
Per
jaar
|
|
|
|
|
|
1. Belgen
|
5.200
|
7.896
|
966
|
8.862
|
-3.662
|
2. Vreemdelingen
|
34.842
|
11.684
|
3.839
|
15.523
|
19.319
|
Totaal
|
40.042
|
19.580
|
4805
|
24.385
|
15.657
|
Per
dag
|
|
|
|
|
|
1. Belgen
|
14
|
22
|
3
|
24
|
-10
|
2. Vreemdelingen
|
95
|
32
|
11
|
43
|
53
|
Totaal
|
110
|
54
|
13
|
67
|
43
|
(1)
Schrapsaldo is het verschil tussen ambthalve schrapping van inwoners
die niet
|
meer
op
hun adres of elders in België verblijven en waarvan geacht wordt dat
ze
|
geëmigreerd
zijn
en degenen die terug opduiken en heringeschreven worden.
|
Beter is te spreken van immigranten, die
van Belgische of vreemde nationaliteit zijn, en van emigranten die evenzeer van vreemde
of van Belgische nationaliteit zijn. Met
'Vlamingen' werden in feite 'inwoners van Vlaanderen' bedoeld, als men naar
de gebruikte cijfers kijkt. Zowel Vlamingen
met Belgische nationaliteit als 'vreemdelingen' zijn vervat in gemiddeld 110
immigratie en 67 emigratie per dag. Maar het beeld werd geschetst
dat het ging om immigratie vreemdelingen en daar tegenover de emigratie
van Belgen naar en vanuit het Vlaams
gewest. Brussel werd hier even gemakshalve weggelaten alhoewel daar ook een
goed deel 'Vlamingen' tussen zitten.
Op 1 November wordt in België het Kenniscentrum Migratie actief. Misschien
kunnen we dan echt met pensioen gaan.
Jan Hertogen, socioloog
|