Korte inhoud
BuG 111
is de inleiding van Jan Hertogen op de 1ste
interculturele avond van de cyclus van 6 over Moslims in Antwerpen en
Vlaanderen voor 80 aanwezigen in het
ACW-lokaal De Stroming te Antwerpen. De inleiding bevat een update van de
inwoners van vreemde afkomst, en het aantal moslims per nationaliteit in
Antwerpen, de drie gewesten en België in 1990 en 2005 met een projectie voor 2020.
Antwerpen zal, voortgaande op de kennis van de huidige migratiebewegingen en
de huidige aanwezigheid in de bevolking, in 2020 een stad zijn met 42,2%
inwoners van vreemde afkomst, Brussel voor 75%. In Antwerpen zou in
2020 23,8% van de bevolking refereren naar het moslimgeloof, in Brussel 33,8%.
In Nederland, met een
gelijkaardig aantal moslims als in België (6%) is er een grotere
‘etnische’ spreiding: Marokkanen en Turken vertegenwoordigen er samen 66%
van de moslimbevolking. In
Nederland zijn nog 34% moslim uit
andere landen van oorsprong. Veel meer dan in België zijn er inwoners
aanwezig van ‘oorlogslanden’ zoals Irak, Somalië, Afghanistan en ook
Iran, naast de Surinamers. In België
vormen Marokkanen en Turken 82%
van de
moslimaanwezigheid (
52% Marokkaans en 30% Turks). In
Antwerpen is 62% van de moslims Marokkaans en 26% Turks,
samen 88%, de Pakistanen zijn met 2%
aanwezig in de Antwerpse moslims.
Er werd tevens een uitgebreide analyse
gemaakt van de financiële ondersteuning van de erkende godsdiensten in België
voor 2000 en 2004. Er is sprake van een flagrante en onwettelijke onderfinanciering van de islam in
vergelijking met haar grondwettelijke rechten. 2,9% van het budget
verbonden aan de in de grondwet gewaarborgde financiële ondersteuning
is voor de islam
(in 2000 was dit zelfs nog maar 0,3%),
tegenover 85,1% voor de katholieke cultus, 2,1 % voor de
protestanten, 0,2% voor de Anglicaanse, 0,7% voor de Orthodoxe,
0,3% voor de Israëlische cultus en 8,7% voor het lekendom
en dit op een totaal budget voor 2004 van 217,9 miljoen €. Hierin
zijn de uitgaven voor het godsdienstonderwijs niet begrepen die in 2000 290,9
miljoen € bedroegen. Het feit, dat bij afwezigheid van een
islamonderwijswet, de moslimkinderen en jongeren in het Katholieke net geen
godsdienstles van de bedienaars van de islam krijgen is stuitend, zeker
omdat dit vóór 1990 door de wetgever wel
werd toegestaan. Traditionele bisschoppen en
Minister Onkelinx kwamen toen overeen in een opportunistische katholiek-socialistische
deal om het Katholiek onderwijs te beveiligen tegen mosliminteresse en de
moslims naar de gemeenschapsscholen te bewegen, een pervers en
kortzichtig ‘Belgisch’ compromis. Ook
de volledige afwezigheid van de islam in de programma’s van derden op
radio en TV, omdat aanvragen hiertoe slechts om de vijf jaar mogen
gebeuren, werd door aanwezigen gelaakt.
Documentatie
-
BuG 100 - In België wonen 628.751
moslims,
6,0% van de bevolking.
- Patrick
De Pooter, De rechtspositie van erkende erediensten en levensbeschouwingen in
staat en Maatschappij
- Jean-François
Husson, Le financement des cultus et de la laicité, Colloque, 2004
- Le
financement public des cultes et de la laicité en Belgique, Jean-François
Husson
- Opleiding
van Imans in Europa, Jean-François Husson, KBS, 2007
- Le
financement du culte islamique en Belgique,
Jean-François Husson
- Islam in
Nederland en België, W.A.R. Shadid en P.S. van Koningsveld
- Onderzoek
naar aantal moslims in Nederland
- Observatoire des Relations Administratives
entre les Cultes, la Laïcité organisée et l'Etat
Tabellen (excel) met aantal en % moslims in alle gemeenten van
België (zie BuG 100)
- interactieve
lijst Vlaamse gemeentenl
- interactieve
lijst Brusselse gemeenten
- interactieve
lijst Waals gewest
Vooraf ter overweging
Obama in zijn inaugurale rede 20/1/09: "Want we weten dat verscheidenheid een
sterkte is, en geen zwakte. Wij zijn een natie van christenen en moslims,
joden en hindoes, en ongelovigen. Wij zijn gevormd door elke taal en cultuur,
uit elke uithoek van de aarde." Volgens het
World Factbook
leven in de USA:
78,5% christenen waarvan 2/3 protestant, 1,7% Joden, 0,7% boeddhisten
en 0,6% moslims.
Marx drukt zich als volgt filosofisch en enigszins poëtisch uit over de
religie: "Religie is een verzuchting van de
onderdrukte, het gemoed van een harteloze wereld, het is opium van het volk" zegt Marx.
Maar is het
net zoals de
endorfines die de mens zelf aanmaakt ingeval van hevige pijn, religie wordt door de bevolking zelf tot stand
gebracht doorheen de gehele geschiedenis, het is een verweermiddel van de volkeren
om zich te verzoenen met onheil het on(be)grijpbare en om onderdrukking te
verdragen en te weerstaan. Zolang
onderdrukking bestaat zullen er godsdiensten zijn en daarna misschien ook.
"Kritiek op de godsdienst is in de kern een kritiek op het tranendal waarvan de godsdienst de
stralenkrans is." besluit hij poëtisch. (Door jh vertaald
uit dober)
Moslims, voor Antwerpen, een 2de kans.
Antwerpen draagt de beladen geschiedenis mee
van een collaborerende administratie en een gewillige bevolking in de
jodenjacht, het verzamelen en afvoeren van haar Joodse bevolking naar Mechelen en
de deportatie vanuit de Dossin-kazerne naar Auschwitz die voor 96% van de gedeporteerden
de dood betekende. Deportatie was een ticket naar de vernietiging. 66% van de
Joodse Antwerpen
ondergingen dit lot, in Borgerhout was dit 76%, in Deurne 74%, in
Antwerpen centrumstad 63% (zie BuG 47). Een verhuis
naar Brussel betekende een stijging van de overlevingskans met de helft, zij
werden maar in 34% van de gevallen gedeporteerd.
Het anti-semitisme was
in eerste instantie gebaseerd op het anti-Judaïsme, dwz op basis van de
godsdienst - de Joden hebben Christus gekruisigd - Het was ook het sterkst
aanwezig in de traditionele Katholieke (en Lutherse) milieus, al eeuwen lang
ten andere, en werd pas later
door het nationalisme en nationaal-socialisme opgepikt en verheven tot
een ideologie die de vernietiging van de Joden nastreefde en organiseerde. De
Joden werden niet alleen om godsdienstige redenen maar omwille van hun
vermeende aard,
hun luiheid, hun profiteren van de sociale systemen, hun onwil om te werken,
hun bedriegen, leugenachtigheid, onbetrouwbaarheid, hun afwijking van de
menselijke norm, hun onvermogen om tot echte mensen in alle waardevolheid uit
te groeien gestigmatiseerd. De Joodse cultuur was niet compatibel met de
'westerse', de Antwerpse. Voor de nationaalsocialisten en ook voor vele
katholieke en nationalistische Antwerpenaren waren zij een genetische
afwijking waarvan men zich en mocht ontdoen. De analyse van Lieven Saerens over Vreemdelingen in
een Wereldstad (geen toevallige veralgemenende titel), Een geschiedenis van
Antwerpen en zijn Joodse bevolking (1880-1944) is de beste inleiding om
Antwerpen te begrijpen in haar opstelling, haar houding, haar aversie, haar
denigrerende houding tegenover moslims. Spreken over moslims in Antwerpen is
spreken over de geschiedenis en uitdrijving van de joodse bevolking uit
Antwerpen.
In de periode na de tweede wereldoorlog bleven de 'jodenbuurten' allicht
een meestal onderkomen stadsdeel waarin zich vanaf de zestiger jaren meer en
meer 'migranten' en vooral Marokkanen zijn komen vestigen. Het is daarom
niet toevallig dat in Borgerhout, Antwerpen-centrumstad en Deurne, de
districten met de grootste jodendeportatie en nieuwe immigratie, het Vlaams
Blok de kop heeft opgestoken. Het is de ironie van de geschiedenis dat
door de Belgwording van de migranten het Vlaams Belang nu lik op stuk krijgt
en daar het eerst de kop wordt afgehakt.
In tegenstelling tot de Joden die voor 1940 met 22.239 waren in Antwerpen,
zijn de moslims in Antwerpen voor 75% Belg geworden, voor de joden was dat
maar 5%. De moslims in Antwerpen zijn momenteel met 76.148, dat is
3x zoveel als de joden voor WO II. De aanwezigheid van moslims, zoals joden,
taalkundig toch, ook semieten - het Hebreeuws en het Arabisch zijn ten andere 'Semitische' talen - , is voor Antwerpen in dit historische perspectief,
meer dan welke andere stad ook in België een confrontatie met een nog altijd
onverwerkt verleden. In Nederland leidt de groeiende aanwezigheid van
moslims in ditzelfde historische perspectief, tot een nog grotere weerstand.
En dat heeft ook een historische grond. In Nederland werden van de 120.000 aanwezige joden er 105.000 gedeporteerd
omdat de administratie en het gerecht zich onderschikte aan de Duitse
autoriteit, zij voerden de Duitse verordeningen uit, ook wat jodenvervolging
betreft. In België bestond die onderschikking niet en moesten de Duitsers
zelf hun razzia's doen samen met de collaborateurs. In Antwerpen, waar vele
ambtenaren en politiemannen in het verzet traden, staken ze de Duitse autoriteit
evenwel een handje toe. Daarvoor heeft jullie burgemeester zich recent
verontschuldigd maar kreeg lik op stuk van de nationalist bij uitstek Bart De
Wever. Wie deze achtergronden
niet onderkent kan geen inschatting of analyse maken van de 'moslims in
Antwerpen', van deze nog altijd als 'volksvreemde'
elementen ervaren inwijkelingen en van wat ik de droesem van het
nationaalsocialisme, vooral ook in
Antwerpen noem. Met de moslims (en de Marokkanen) krijgt 't Stad een 2de
kans.
Maar de geschiedenis herhaalt zich nooit. Door de gestage ingroei van
vreemdelingen, de nieuwe Belgen en het nageslacht ven 'echte' Belgen met als grootste en zichtbaarste groep de
Marokkanen en daarbinnen nog de Marokkaanse jongens, - de Nederlanders,
behalve Jorgen Raymann, worden er gek van - krijg je het fenomeen dat juist deze
Marokkaanse jongens de spiegel vormen van de Antwerpse mentaliteit, van
datgene wat ook de Antwerpenaar in België al of niet terecht een zekere arrogante, betweterige
inkleuring geeft. Door de (historische) aversie tav de 'vreemdeling' die
enigszins in de genen van de 'Antwerpenaar' is ingebakken kijkt hij naar
zichzelf in de spiegel van de 'Marokkaanse jongens' en hun 'Antwerpse'
mentaliteit. Ze zijn de 'nieuwe Antwerpenaar' bij uitmuntendheid. Het zijn de 'mietjes' die naar de 'pietjes' kijken en die
zich wederzijds opjagen in wat ze zien. Dat maar als vrijblijvende bedenking -
men heeft mij ervoor gewaarschuwd dat een Antwerpenaar, en zeker de Antwerpse
Marokkaan, hiermee niet zou kunnen lachen. De zin voor ironie gaat bij het
vooroordeel nogal eens verloren. Als men in de werkelijkheid de ironie ziet
kan men ermee leven, als men in de ironie de werkelijkheid ziet dan gaat het
mis.
Moslims in Antwerpen, hoeveel kwamen er, zijn er en zullen er zijn?
Omdat Antwerpen een verre afstraling is van Brussel, , ook al zal het nooit de
rol en uitstraling van Brussel kunnen evenaren ook al zijn het beiden
'Brabantse steden', vertrekken we van een algemeen
beeld van de moslimaanwezigheid in het Brusselse gewest en in Antwerpen in
1990, 2005 en 2020.
Wie is moslim? Moslim wordt, zoals in Nederland tot 2004, berekend vanuit
de etnische achtergrond, dwz de aanwezigheid van moslims in het
(referentie)land van afkomst wordt lineair toegepast op de inwoners van
vreemde afkomst in België. Dit is een 'statistische' operatie en geen
inhoudelijke band die gelegd wordt tussen godsdienst, entniciteit en
nationaliteit, de klassieke truc om een gehele bevolkingsgroep op basis van
godsdienst te stigmatiseren, te onderdrukken en uit te sluiten.
In Nederland werd een reductie% toegepast op de volgende generaties (zie artikel
over CBS-onderzoekl),
en vanaf 2005 wordt het aantal berekend op basis van een enquête. De % van godsdienstigheid
werden overgenomen van de CIA-database The
World Fact Book. Deze gegevens werden toegepast op de berekening van het
bevolkingsaantal per nationaliteit van vreemde afkomst, dwz het aantal
vreemdelingen op bepaalde datum, vermeerderd met het aantal Belggeworden
vreemdelingen na 1980 en het geboorte en migratiesaldo van deze nieuwe Belgen.
Deze methodologie werd berekend op Belgisch niveau en toegepast op het lokale
niveau gezien Belgwording/geboorte en overlijden binnen één nationaliteit
globaal gelijklopend is, ongeacht gewest of gemeente, behoudens bewijs van het
tegengestelde, en dat is vooralsnog niet gebeurt. Evenmin als een
technisch-wetenschappelijke bespreking van onze methode. Men heeft zich tot nu
toe beperkt tot een voetnoot van 10
regels in Demografisch rapport 2007, hfst 7, voetnoot 2 waarin men blijk
geeft niets van de methode te begrijpen. We gaan dus voort op de enige
wetenschappelijke methode die momenteel bestaat, binnen de aangegeven
beperkingen, om op het lokale niveau het aantal inwoners van vreemde afkomst
te schatten.
Bevolking
van vreemde afkomst in Antwerpen en Brussel 1990-2005-2020 Groot
|
|
Bevol-
king
|
Oude
Belgen
|
Vreem-
delingen
|
Nieuwe
Belgen
|
°-
+ migr. saldo NB
|
Vreemde
afkomst
|
Antwerpen
|
|
|
|
|
|
|
1990
|
470.349
|
87,5%
|
10,7%
|
1,5%
|
0,4%
|
12,5%
|
2005
|
457.749
|
70,4%
|
12,0%
|
13,5%
|
4,1%
|
29,6%
|
2020 (1)
|
460.000
|
59,6%
|
16,0%
|
20,2%
|
6,2%
|
42,4%
|
Brussel
|
|
|
|
|
|
|
1960
|
|
92,7%
|
6,8%
|
0,5%
|
0,0%
|
7,3%
|
1990
|
964.385
|
66,8%
|
27,8%
|
4,4%
|
1,0%
|
33,2%
|
2005
|
1.006.749
|
43,5%
|
26,3%
|
23,2%
|
7,0%
|
56,5%
|
2020 (2)
|
1.100.000
|
25,0%
|
26,0%
|
35,0%
|
14,0%
|
75,0%
|
2020
Projectie (3)
|
1.200.108
|
|
|
|
|
|
(1)
Voortgaande op constante bevolking, beperkte groei vreemdelingen,
|
beperktere
nieuwe Belgwording, stabilisering °-saldo en migratiesaldo nieuwe
Belgen.
|
(2)
Voortgaande op 10% groei bevolking, stabilisatie aandeel
vreemdelingen,
|
voortgaande
maar beperktere nieuwe Belgwording, voortgaande stijging aandeel
|
van
het geboortesaldo en stabilisering migratiesaldo bij de nieuwe Belgen.
|
(3)
Bevolkingsprojecties AD SEI - Federaal Planbureau 2007-2060
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Voor 2005 zijn de bekend. Een
29,6% inwoners in Antwerpen zijn van vreemde afkomst,
waarvan 12% ingeschreven vreemdelingen, 13,5% nieuwe Belgen en 4,1% geboorte- en migratiesaldo van de
nieuwe Belgen na hun Belgwording. Voor Brussel is dat 56,5% van vreemde
afkomst, waarvan 30,2% nieuwe Belgen en nazaten. In Brussel is op 45 jaar 50%
van de bevolking getransformeerd van autochtoon naar allochtoon.
Naar de
toekomst toe kunnen vele scenario's uitgetekend worden. Nog voor de officiële
bevolkingsprojectie 2007-2060 gepubliceerd was hadden wij
een bevolkingsvooruitzicht tot 2020 gereed voor een interview in Brussel Deze Week. Globaal kan men
stellen dat de aanwezigheid van de vreemdelingen in Brussel en Antwerpen verdubbeld is op 15 jaar
tijd tussen 1990 en 2005 en dat de komende 15 jaar er nog een groei zal
zijn met 40% in Antwerpen en 35% in Antwerpen, rekening houden met de aangroei vreemdelingen en
met het geboorte- en migratiesaldo van de nieuwe Belgen. In Antwerpen zou
in 2020 42,4% van de bevolking van vreemde afkomst zijn, in Brussel 3/4.
Als we de eigen prognose in Brussel, 1.100.000 inwoners in Brussel vergelijken
met de 1.200.108 van de officiële projectie, wetende dat de bevolkingsaangroei
vooral langs migratie zal gebeuren, is de npdata-prognose eerder voorzichtig.
Ook voor Antwerpen toont de bevolkingsevolutie in 2007 reeds een sterkere dan
voorziene stijging aan. De
hypothese van het stabiel aantal vreemdelingen in Antwerpen wordt in 2007 in
feite al doorprikt: er is een groei van de bevolking met 2,03 %, enkel
door nieuwe vreemdelingen en een afname van de Belgen met 0,77% zodat
de globale bevolking in Antwerpen in 2007 stijgt met 1,26%,
tegenover 1,08% in 2006 en 0,88% in 2005. Zie fiche
met Aangroei
vreemdelingen 2007 Antwerpen - Tabel
groot
Algemene
totalen
|
|
Aantal
1-1-07
|
Evolutie
|
Belgwor-
ding
|
Totaal
evolutie
|
Aantal
1-1-08
|
%
evolutie
|
Vreemdelingen
|
|
63.659
|
9.456
|
-4.123
|
5.333
|
68.992
|
14,85%
|
Belgen
|
|
402.544
|
-3.588
|
4.123
|
535
|
403.079
|
-0,89%
|
Totale
Bevolking
|
|
466.203
|
5.868
|
0
|
5.868
|
472.071
|
1,26%
|
%
op de totale bevolking
|
|
|
|
|
|
|
|
Vreemdelingen
|
|
13,65%
|
2,03%
|
-0,88%
|
1,14%
|
14,61%
|
|
Belgen
|
|
86,35%
|
-0,77%
|
0,88%
|
0,11%
|
85,39%
|
|
Totaal
|
|
100,00%
|
1,26%
|
0,00%
|
1,26%
|
100,00%
|
|
In
Antwerpen zal in 2020 het aantal inwoners van vreemde afkomst 42,4%
bedragen, in Brussel 75%. Het aandeel 'oude Belgen zal dus verder
dalen tegen 2020 tot 57,4% in Antwerpen en 25% in Brussel. Maar
tegen dan is er geen sprake maar van oude en nieuwe Belgen, autochtonen en
allochtonen, dat begrippenkader zal tegen dan verdwenen zijn en de
extreemrechtse politieke vertegenwoordiging geminoriseert. In 2020 zal er,
zoals in Rotterdam met Ahmed Aboutaleb, en Amerika met Obama, een Marokkaanse
burgemeester aan het hoofd staan van een schepencollege dat voor de helft uit
allochtonen zal bestaan. Dat is de enige
werkelijkheid en het is niet alleen domheid dit niet te zien, het is
maatschappelijke, sociale en individuele schade aan het enige 'eigen volk' dat
alsmaar meer divers zal zijn. Het is tevens een onnoemelijk politiek
energieverlies geweest op dezelfde wijze als het nationaalsocialisme zonder perspectief
was en een van donkerste bladzijde uit de geschiedenis geworden is.
Bevolking
Marokkaanse afkomst Antwerpen, Brussel
1990-2005-(2020) Groot
|
|
Bevolking
|
Marokk.
vreemd.
|
Marok.
Nieu. Belg.
|
°-
en migr. saldo NB
|
Marokk.
afkomst
|
Antwerpen
|
|
|
|
|
|
1990
|
470.349
|
4,0%
|
0,5%
|
0,1%
|
4,6%
|
2005
|
457.749
|
2,5%
|
6,3%
|
1,4%
|
10,4%
|
2020(1)
|
460.000
|
3,0%
|
9,0%
|
3,1%
|
15,1%
|
Brussel
|
|
|
|
|
|
1990
|
964.385
|
7,6%
|
1,0%
|
0,2%
|
8,7%
|
2005
|
1.006.749
|
4,1%
|
10,2%
|
2,5%
|
16,9%
|
2020(1)
|
1.100.000
|
5,0%
|
14,5%
|
5,5%
|
25,0%
|
(1)
Beperkte maar continue nieuwe Marokkaanse immigratie die even
|
continue
omgezet wordt in Marokkaanse nieuwe Belgen.
|
|
Het
aandeel van het geboortesaldo en het allicht negatief wordend
|
migratiesaldo
bij de nieuwe Marokkaanse. Belgen verhoogt.
|
Veel meer dan de Turken, die vroeger dan misschien gedacht tot de Europese
Unie gaan behoren, zijn de Marokkanen de grootste en daarom meest zichtbare
groep inwoners van vreemde afkomst in België. Zij zijn mede door de voortdurende en blijvende
(volgmigratie) nog altijd een van de sterkst groeiende nationaliteiten naast de
Oost-Europeanen die hun weg vooral naar Brussel maar ook rechtstreeks of
onrechtstreeks langs Brussel, naar Antwerpen vinden. De positie van de Arabisch
Europese Liga is niet voor niets in Antwerpen een belangrijke waardemeter
voor de mate waarin de migratie en de aanvaarding van het 'vreemde' in z'n
eigenheid, z'n dynamiek en potentieel al gebeurd is. Marc De Vos van het
Itenera-instituut staat hier nog aan het begin, ook al denkt hij de
eindconclusie al te kunnen maken, zie Gaza-protest
in België, of de nood van gemeenschappelijk burgerschap.
Vreemde
afkomst, moslim Antwerpen, Brussel
90-05-(20) Groot
|
|
Bevol-
king
|
Vreemde-
lingen
|
Nieuwe
Belgen
|
Vreemde
afkomst
|
Moslims
(1)
|
Antwerpen
|
|
|
|
|
|
1990
|
470.349
|
10,7%
|
1,9%
|
12,5%
|
8,9%
|
2005
|
457.749
|
12,0%
|
17,6%
|
29,6%
|
16,6%
|
2020(1)
|
460.000
|
16,0%
|
26,4%
|
42,4%
|
23,8%
|
Brussel
|
|
|
|
|
|
1990
|
964.385
|
27,8%
|
5,4%
|
4,4%
|
13,7%
|
2005
|
1.006.749
|
26,3%
|
30,2%
|
56,5%
|
25,5%
|
2020(1)
|
1.100.000
|
26,0%
|
49,0%
|
75,0%
|
33,8%
|
(1)
Gelijke evolutie als van vreemde afkomst 2005-2020
|
|
Tegen de achtergrond van de evolutie van nieuwe emigratie, geboorte bij
vreemdelingen en bij nieuwe Belgen is het aandeel van moslims in Antwerpen en
Brussel stijgend, van de huidige 16,6% in Antwerpen tot 23,8% in
2020, en van 25,5% in het Brussels gewest in 2005 tot 33,8% in
2020 en dit in een eerder voorzichtige inschatting van de immigratie de komende 15 jaar. In
Antwerpen is het aantal moslims op 15 jaar tijd verdubbeld en het zal de
komende 15 jaar in Antwerpen met 50% stijgen, in Brussel met 30%.
Uitgangsgegevens voor de berekening van het aantal moslims
% moslims in referentieland van afkomst, voorzover beschikbaar in de CIA
database. Voor andere landen in een bepaald continent wordt een gemiddelde
genomen. Voor immigratie vanuit Frankrijk wordt b.v. het in Frankrijk
aanwezige % genomen, er van uitgaande dat ook moslims met de Franse
nationaliteit naar België verhuizen. Er is geen rekening gehouden met al of
niet praktiseren of nog aanhangen van het geloof. Wie betere of exactere
gegevens heeft mag ze altijd aan de orde stellen zodat de berekening kan verfijnd worden.
Tabel groot.
%
Moslims in land van oorsprong (1)
|
CIA
World Factbook
|
Land van
oorsprong
|
%
Moslims
|
Turkije
|
99,8%
|
Algerije
|
99,0%
|
Marokko
|
98,7%
|
Tunesië
|
98,0%
|
Pakistan
|
95,0%
|
Bosnië-Herzegowina
|
40,0%
|
Macedonië
|
33,3%
|
Vluchtelingen
|
33,0%
|
Kameroen
|
20,0%
|
Andere landen
Afrika
|
20,0%
|
Cyprus
|
18,0%
|
Israël
|
16,0%
|
Rusland
|
15,0%
|
India
|
13,4%
|
Bulgarije
|
12,2%
|
Frankrijk
|
10,0%
|
Andere landen van
Azië
|
10,0%
|
Democratische
republiek Congo
|
10,0%
|
Nederland
|
5,8%
|
Filippijnen
|
5,0%
|
Thailand
|
4,6%
|
Zwitserland
|
4,3%
|
Oostenrijk
|
4,2%
|
Duitsland
|
3,7%
|
Servië- en
Montenegro
|
3,2%
|
Verenigd-Koninkrijk
|
2,7%
|
China
Volksrepubliek
|
2,0%
|
Canad
|
1,9%
|
Andere landen van
amerika
|
1,5%
|
Griekenland
|
1,3%
|
Kroatië
|
1,3%
|
USA
|
0,6%
|
(1) Voor
Vluchtelingen is 1/3 moslim genomen, voor andere
|
landen van Azië,
Afrika en Amerika een continentgemiddelde
|
Opvallend
is de relatief lage islam-aanwezigheid in het Verenigd-Koninkrijk, 2,7%
en de USA, 0,6%.
Wie zijn nu die 16,6% moslims in Antwerpen, van welke nationaliteit.
Voortgaande op het aantal inwoners van de hoger vermelde
landen in Antwerpen wordt berekend wat het aantal moslims is per nationaliteit van afkomst.
Marokkanen met 62% en Turken 26% vormen samen al 88% van de
moslimaanwezigheid in Antwerpen. Marokkanen zijn daarbij dus meer dan dubbel
zoveel aanwezig als Turken. Pakistan is op grote afstand de tweede 'kleinere'
groep met 1,96% en Tunesiërs 0,8%. De etnische achtergrond van
alle andere moslims bestaan uit kleine procentuele fracties maar in aantal zijn
Algerijnen, Indiërs, Bosniërs, Arabische Joden (voorzover in de zelfde mate
aanwezig in België als aanwezig in Israël), Kongo en Macedonië toch
telkens met meer dan 100 aanwezig in de Antwerpse samenleving. Als de moslims
echt integreren in België en in Vlaanderen hebben ze aan 3 personen genoeg om
een vereniging te vormen voor een (godsdienst)activiteit van hun keuze.
%
en aantal moslims Rijk, gewest en Antwerpen in 2005 Tabel
groot
|
|
%
|
Aantallen
moslims
|
%
|
Landen
|
Mos-
lims
|
België
|
Brussels
gewest
|
Waals
gewest
|
Vlaams
gewest
|
Antwer-
pen
|
Antwer-
pen
|
Marokko
|
98,7%
|
328.912
|
167.485
|
53.675
|
107.751
|
47.079
|
61,83%
|
Turkije
|
99,8%
|
191.065
|
52.838
|
46.711
|
91.516
|
19.770
|
25,96%
|
Pakistan
|
95,0%
|
7.240
|
2.910
|
1.126
|
3.204
|
1.489
|
1,96%
|
Tunesië
|
98,0%
|
14.225
|
5.545
|
3.993
|
4.687
|
811
|
1,06%
|
Algerije
|
99,0%
|
24.055
|
7.106
|
13.280
|
3.669
|
575
|
0,76%
|
Nederland
|
5,8%
|
7.306
|
387
|
509
|
6.410
|
525
|
0,69%
|
India
|
13,4%
|
1.400
|
384
|
140
|
876
|
413
|
0,54%
|
Bosnië-Herzegowina
|
40,0%
|
1.722
|
249
|
537
|
936
|
413
|
0,54%
|
Israël
|
16,0%
|
626
|
164
|
53
|
410
|
332
|
0,44%
|
Frankrijk
|
10,0%
|
15.255
|
5.225
|
7.720
|
2.311
|
267
|
0,35%
|
Congo
(DR)
|
10,0%
|
4.478
|
2.321
|
1.286
|
871
|
247
|
0,32%
|
Macedonië
|
33,3%
|
1.165
|
562
|
198
|
405
|
177
|
0,23%
|
Rusland
|
15,0%
|
846
|
236
|
189
|
421
|
90
|
0,12%
|
Verenigd
Koninkrijk
|
2,7%
|
912
|
318
|
165
|
429
|
70
|
0,09%
|
Duitsland
|
3,7%
|
1.653
|
367
|
759
|
528
|
55
|
0,07%
|
Bulgarije
|
12,2%
|
485
|
186
|
61
|
239
|
50
|
0,07%
|
Kameroen
|
20,0%
|
922
|
435
|
332
|
155
|
43
|
0,06%
|
Filipijnen
|
5,0%
|
371
|
175
|
16
|
179
|
33
|
0,04%
|
China
(Volksrepubliek)
|
2,0%
|
248
|
69
|
61
|
118
|
26
|
0,03%
|
Thailand
|
4,6%
|
214
|
27
|
30
|
158
|
20
|
0,03%
|
Zwitserland
|
4,3%
|
145
|
50
|
42
|
54
|
15
|
0,02%
|
Oostenrijk
|
4,2%
|
118
|
61
|
15
|
43
|
10
|
0,01%
|
U.S.A.
|
0,6%
|
90
|
25
|
32
|
33
|
7
|
0,01%
|
Griekenland
|
1,3%
|
345
|
178
|
91
|
76
|
6
|
0,01%
|
Canada
|
1,9%
|
68
|
23
|
25
|
20
|
5
|
0,01%
|
Kroatië
|
1,3%
|
20
|
4
|
8
|
8
|
3
|
0,00%
|
Cyprus
|
18,0%
|
31
|
15
|
6
|
10
|
1
|
0,00%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andere
Afrika
|
20,0%
|
12.013
|
4.325
|
2.636
|
5.053
|
1.805
|
2,37%
|
Andere
Amerika
|
1,5%
|
188
|
87
|
31
|
70
|
21
|
0,03%
|
Andere
Azië
|
10,0%
|
3.079
|
1.031
|
484
|
1.563
|
433
|
0,57%
|
Andere
Europa
|
3,2%
|
580
|
159
|
115
|
306
|
90
|
0,12%
|
Vluchtelingen
|
33,0%
|
8.973
|
3.276
|
2.269
|
3.429
|
1.266
|
1,66%
|
Algemeen
totaal
|
|
628.751
|
256.220
|
136.596
|
235.935
|
76.148
|
100,00%
|
Moslim-nationaliteiten die meer dan gemiddeld in Antwerpen aanwezig zijn
Als binnen elke nationaliteit het aandeel berekend wordt van gewesten en
van Antwerpen ontstaat een beeld van he relatieve belang van Antwerpen per
nationaliteit.
Israëliërs voorzover ze de Israëlische bevolking met hun aandeel
Arabische Israëliërs weerspiegelen wonen zij voor de helft in Antwerpen. Verder
India met 29,5% van alle Indiërs, Bosnië, Pakistan 20,6%,
Kroaten,
Macedoniërs en Marokko waarvan 14,3% van alle in België wonende Marokkanen
in
Antwerpen wonen. Deze landen en hun % moslims wonen meer dan gemiddeld in
Antwerpen. 12% van alle inwoners van vreemde afkomst in België wonen
in Antwerpen.
%
moslims per nationaliteit naar gewest en voor Antwerpen2005 Groot
|
|
%
Op totaal per nationaliteit
|
Landen
|
België
|
Brussels
gewest
|
Waals
gewest
|
Vlaams
gewest
|
Antwer-
pen
|
Israël
|
100,0%
|
26,1%
|
8,5%
|
65,4%
|
53,0%
|
India
|
100,0%
|
27,4%
|
10,0%
|
62,6%
|
29,5%
|
Bosnië-Herzegowina
|
100,0%
|
14,5%
|
31,2%
|
54,3%
|
24,0%
|
Pakistan
|
100,0%
|
40,2%
|
15,6%
|
44,3%
|
20,6%
|
Kroatië
|
100,0%
|
20,7%
|
37,6%
|
41,7%
|
15,4%
|
Macedonië
|
100,0%
|
48,2%
|
17,0%
|
34,8%
|
15,2%
|
Marokko
|
100,0%
|
50,9%
|
16,3%
|
32,8%
|
14,3%
|
Rusland
|
100,0%
|
27,9%
|
22,3%
|
49,8%
|
10,7%
|
Zwitserland
|
100,0%
|
34,1%
|
28,9%
|
37,0%
|
10,5%
|
Turkije
|
100,0%
|
27,7%
|
24,4%
|
47,9%
|
10,3%
|
China
(Volksrepubliek)
|
100,0%
|
27,7%
|
24,7%
|
47,5%
|
10,3%
|
Bulgarije
|
100,0%
|
38,3%
|
12,5%
|
49,2%
|
10,2%
|
Thailand
|
100,0%
|
12,4%
|
13,8%
|
73,8%
|
9,4%
|
Filipijnen
|
100,0%
|
47,2%
|
4,4%
|
48,4%
|
8,8%
|
Oostenrijk
|
100,0%
|
51,4%
|
12,4%
|
36,2%
|
8,6%
|
U.S.A.
|
100,0%
|
27,4%
|
36,2%
|
36,4%
|
8,0%
|
Verenigd
Koninkrijk
|
100,0%
|
34,9%
|
18,1%
|
47,0%
|
7,7%
|
Nederland
|
100,0%
|
5,3%
|
7,0%
|
87,7%
|
7,2%
|
Canada
|
100,0%
|
34,2%
|
36,1%
|
29,7%
|
6,7%
|
Tunesië
|
100,0%
|
39,0%
|
28,1%
|
32,9%
|
5,7%
|
Congo
(DR)
|
100,0%
|
51,8%
|
28,7%
|
19,4%
|
5,5%
|
Kameroen
|
100,0%
|
47,2%
|
36,0%
|
16,8%
|
4,6%
|
Cyprus
|
100,0%
|
47,2%
|
20,3%
|
32,5%
|
4,1%
|
Duitsland
|
100,0%
|
22,2%
|
45,9%
|
31,9%
|
3,3%
|
Algerije
|
100,0%
|
29,5%
|
55,2%
|
15,3%
|
2,4%
|
Griekenland
|
100,0%
|
51,6%
|
26,4%
|
22,1%
|
1,8%
|
Frankrijk
|
100,0%
|
34,2%
|
50,6%
|
15,1%
|
1,8%
|
Vergelijking Nederlandse en Belgische situatie naar gewest en voor Antwerpen
De gegevens voor Nederland komen uit de CBS berekening van 2004, die van
npdata slaan terug op 2005. De methodologie van npdata is gelijklopend met de
Nederlandse methodologie die
evenwel een reductiefactor invoert voor 2de en 3de generaties uit Marokko,
Turkije en andere landen. Het meest opvallende gegeven is de grotere diversiteit in Nederland,
dus grote 'minderheden' onder de moslims en een evenwicht tussen Marokkaanse en
Turkse afkomst, in totaal 66% of 2/3 van de Nederlandse moslims. In België
vormen de Marokkanen de helft van het moslimpubliek, in Brussel en Antwerpen
2/3. Turken zij voor 30% aanwezig onder de moslims in België, in
Brussel 21% en een kwart in Antwerpen. Marokkanen en Turken samen vertegenwoordigen 82%
van de moslims in België en 88% in Antwerpen. Tabel
groot
Aantal
en % moslims op totaal moslims Nederland, België, Vlaams gewest en
Antwerpen
|
|
|
Aantal
moslims
|
%
moslims op totaal moslims
|
Land
|
Neder-
land
|
België
|
Neder-
land
|
België
|
Brussel
|
Vlaams
|
Antwer-
pen
|
Marokko
|
296.000
|
328.912
|
31%
|
52%
|
65%
|
46%
|
62%
|
Turkije
|
|
328.000
|
191.065
|
35%
|
30%
|
21%
|
39%
|
26%
|
Overige
|
Detail
|
322.000
|
116.014
|
34%
|
17%
|
14%
|
16%
|
12%
|
|
Irak
|
42.000
|
|
4,4%
|
|
|
|
|
|
Afghanistan
|
36.000
|
|
3,8%
|
|
|
|
|
|
Suriname
|
32.000
|
|
3,4%
|
|
|
|
|
|
Iran
|
28.000
|
|
3,0%
|
|
|
|
|
|
Somalië
|
25.000
|
|
2,6%
|
|
|
|
|
|
Westerse
mosl.
|
43.000
|
|
4,5%
|
|
|
|
|
Totaal
|
|
946.000
|
628.751
|
100%
|
100%
|
100%
|
100%
|
100%
|
Maar zijn de moslims in Antwerpen (en elders) welk gelijk bediend?
Maar zij de moslims in Antwerpen en elders wel gelijk bediend, worden zij
zals godsdienst op dezelfde wijze gesteund als de andere religies en
levensbeschouwingen. Is er wel sprake van scheiding tussen Kerk en Staat als
de Staat haar grondwettelijke verplichtingen t.a.v. van de islam niet na
komt?
De grondwet heeft
elke
cultus/eredienst, op grond van gelijkheid geplaatst (zie Patrick
De Pooter):
- alle cultussen zijn
vrij
- alle cultussen zijn onafhankelijk van de openbare macht
- alle cultussen zijn gelijk.
Praxis: Sommige erediensten zijn door de staat erkend, zij krijgen
voordelen die niet erkende godsdiensten niet krijgen, dat is geen
ongelijkheid. Dat zou wel het geval zij indien de materiële steun beperkt zou
zij tot één bepaalde eredienst. Het Belgische systeem is op dat vlak uniek:
absolute gelijkheid tussen godsdiensten met een ssyteem van privileges voor de
erkende godsdiensten.
Reden: Het morele en sociale nut dat aan bepaalde religies wordt
toegekend, de bijdrage die zij leveren tot het algemeen belang en de diensten
die zij bieden aan de bevolking, ter bevestiging van het openbaar belang. Deze
religies worden volgens de grondwetgever beschouwd als de beste garantie voor
het behoud van de (bestaande) sociale orde, voor de eerbied voor het gezag en
de bevordering van de publieke moraliteit en zelfs voor het respect van de
privé-eigendom.
De Islam is sinds 1974 erkend als godsdienst in België. Er kan dus nagegaan
worden in welke mate de materiële gelijkheid is gerealiseerd in de bejegening
van de islam naast de andere godsdiensten en het georganiseerde
lekendom.
Er is grondige en gedegen wetenschappelijk onderzoek hiernaar geweest,
ondermeer door Jean-François Husson en Patrick
De Pooter, en beide heren beseffen best dat er ten gronde wat mis gegaan is en
mis gaat in de gelijke bejegening van godsdiensten. Het is alleen hoogst
eigenaardig dat de toepassing van de (grond)wettelijkheid en de feitelijkheid gedurende 35 jaar is
geblokkeerd en de scheiding Kerk en Staat is genegeerd door de overheid door de Islam niet gelijk te
behandelen, dwz er is een actieve
tussenkomst geweest die nog altijd voortduurt om de Islam in haar gelijke
rechtspositie te miskennen, te discrimineren en te benadelen.
Het doel van de staatssteun
wordt hierdoor in z'n tegendeel omgezet: in plaats van aanhorigheid, respect
voor de moraal te bewerkstelligen degradeert de staat zichzelf tot
onbetrouwbaar, in tegenspraak met de grondwet en de wetten. De recente acties
van de gemeenschappen om het falen van de staat te compenseren voor wat de
erkenning en de steun van de moskeeën betreft is een
doekje tegen het bloeden en bevestigt het totale anachronisme van deze
voortdurende staatsinmenging in een essentieel gebied van het persoonlijke
leven.
Als de staat de godsdienst miskent als een fundamenteel burgerrecht, de
islam ongelijke behandelt en financieel monddood maakt, dan ondermijnt de
staat zelf de basis van het vreedzame samenleven van alle burgers. In
feite legitimeren zij het racisme dat een logische gevolg is van de uitsluiting
van overheidstussenkomst van de bij grondwet voorziene voordelen.
De feitelijke erkenning van de godsdienst en de islam in al z'n onderdelen is
de voorwaarde sine qua non waarzonder integratie, gelijke behandeling in werk,
onderwijs, sociale huisvesting enz niet mogelijk is.
De gelijke behandeling van de godsdiensten moet blijken uit de gelijke
materiele steun. En daar zullen we even de aandacht op richten.
Er zijn drie niveau's om steun aan de godsdienst te onderzoeken:
1. Op het niveau van de
materiele steun verbonden aan de grondwettelijke erkenning als godsdienst. Het
betreft de Centrale organisaties, de Bediening, de levensbeschouwelijk
uitzendingen op radio en TV, de aalmoezeniers en vertrouwenspersonen in
ziekenhuizen, gevangenissen enz, de huisvesting, infracstructuur op
gemeentelijk, provinciaal en gewestelijk vlak enz...
2. Het godsdienstonderwijs of moraalonderricht in de scholen
3. De onrechtstreekse steun door erkenning en betoelaging van religieus
verbonden dienstverlening in het onderwijs, het verenigingsleven, de
gezondheids- en welzijnszorg, de belangenverdediging van werkgevers en
werknemers enz. om nog te zwijgen van de politiek. Het betreft hier de
zogenaamde verzuiling, die meer levend is dan ook.
Het is opvallend dat de nogal wat tegenstanders van de verzuiling altijd de
status-quao hebben in stand gehouden en de feitelijke exclusie van de islam
mede hebben bewerkstelligd. Hun opstelling is fundamenteel in tegenspraak
met de
vrijheid van godsdienst, de gelijke behandeling ervan en de scheiding kerk en
staat, dwz de staat die (nog altijd) exclusieve stelt tav de godsdienst en
hiermee het racisme en maatschappelijke uitsluiting van een hele
bevolkingsgroep legitimeert.
Enkel over het eerste niveau, de 'grondwettelijke steun' zijn accurate en actuele cijfers ter
beschikking, van het 2de, het onderwijs dateren de laatste cijfers van 2000 en wat het 3de
niveau betreft is er voor alsnog geen inventarisatie gemaakt.
Doordat in Antwerpen (en Brussel) in aantal en procenten het grootste aantal moslims
leven heeft de uitsluiting van materiele steun daar ook de grootste impact. Een
oplossing en in rechte stelling van de islam dient dan ook noodwendig vanuit
Antwerpen te gebeuren in samenspraak met Brussel.
Uitgaven overeenkomstig grondwet en het godsdienstonderwijs in 2000
In 2000, nog niet zo lang geleden dus, werd voor de bediening van de Islam 0,3% van
het totale budget uitgetrokken. Als gelijke behandeling van de Islam
als erkende godsdienst kan dat tellen. Het is stuitend om deze feitelijkheid af te meten aan
de bedoeling van de Staat en de grondwetgever om de godsdienst in haar
maatschappelijk nut te bejegenen en positief te sanctioneren. De grondwet
stelt geen enkele formele voorwarde om tot een ondersteuning in de feite over
te gaan. Alle blokkades en bijkomende voorwaarden zijn politiek en ideologisch
gekleurd en kwamen en komen er op neer de grondwet te schenden. Hetzelfde kan men
zeggen over het godsdienstonderwijs.
Tot 1990 was het mogelijk om binnen het kader van het katholieke onderwijs
islamonderwijs aan te bieden zodat toen in de behoefte kon voorzien van
vele ouders en kinderen om binnen het grootste religieuze net het eigen
islamonderricht te krijgen. Het is een onderhands (politiek) akkoord gewest van
behoudsgezinde bisschoppen en Minister Onkelinx om de mogelijkheid van Islamonderwijs
binnen het katholieke net uit te sluiten in de hoop dat de allochtonen zich
(massaal) naar het publieke net zouden keren. Dat heeft anders uitgepakt. De
Amazir (nogal eens aangduid als ' Berbers') hebben de historische ervaring zich soepel aan te passen aan elke
(ideologische) kronkel. Niet voor niets is Sint-Augustinus de zoon van een 'Berberse'
moeder en was, in tijden van Romeinse onderdrukking het merendeel van de Amazir
katholiek. Voor Amazir-Marokkanen (3/4 van he totaal aantal Marokkanen in
België) is deelname aan het katholiek onderwijs een klein beetje thuiskomen
in hun eigen geschiedenis. Noot: - het integreren van essentialia van de
'Berberse', Marokkanse, en Turkse geschieden (e.a.) in het geschiedenis- of
samenlevingsonderwijs zou iedereen ook al een goede stap verder brengen en de
samenleving.
Dat doet evenwel niets af dat een opportunische
katholiek-socialistische politiek er voor gezorgd heeft dat de laatste 18
jaar een echte diaspora gebeurd is zonder veel toegift vanwege het katholieke
onderwijs en zonder ondersteuning voor uitbouw van een eigen islamnet. Het
ombouwen of feitelijk op gelijke basis behandelen van alle religieus (en de
moraal) in het katholieke net is zeker voor Antwerpen Brussel een
perspectievevolle optie. Door terug te grijpen naar de toestand voor 1990
kan men haaraan tegemoetkomen. Anders is de uitbouw van een islamnet de enige
optie.
Besteding aan godsdiensten volgens grondwet en langs onderwijs in
2000
Alle volgende cijfers komen uit de rapporten van Jean-François Husson, Oracle
( Observatoire des Relations Administratives
entre les Cultes, la Laïcité organisée et l'Etat), nu
actief in Cifop een vormingsinstituut en oud-medewerker van Minister van
financiën Maystadt van wie hij indertijd de opdracht kreeg eens uit te zoeken hoe het
met de financiering van de godsdiensten stond in België. Het heeft
hem niet
meer losgelaten en hij zal kortelings een update publiceren van de uitgaven 2008
aan religies.
In 2000 werd in totaal 23,4 miljard BEF of 570,9 miljoen
vrijgemaakt op de diverse overheidsbegrotingen (federaal, gemeenschappen,
gewesten, provincies, gemeenten) om uitvoering aan de grondwet en de wet te
geven die
de volledige gelijke behandeling waarborgt aan alle erkende godsdiensten.
Het
godsdienstonderwijs slorpt een goede helft op van de overheidssteun 290,9 miljoen €
, 248,8
miljoen € of 43,6% betreft 'lopende' uitgaven verbonden aan de
grondwet (pensioenen inbegrepen),het
godsdienstonderwijs en over 31,1 € miljoen € is het detail verder
te exploreren in het CRISP-rapport. Salarissen en pensioenen voor 18,8% enerzijds en de steun
aan de infrastructuur en werkingskosten met 18,4% anderzijds vertegenwoordigen
samen meer dan 1/3 van de totale overheidsuitgaven aan godsdiensten en
lekendom.
Bij
grondwet en langs onderwijs gegeven steun aan erediensten/leken 2000
Groot
|
In
miljoen
|
€
|
BEF
|
%
|
1.
Grondwettelijke rechten
|
|
|
|
Salaris en pensioen
|
107,3
|
4.400
|
18,8%
|
Aalmoezeniers leger, gevangenis, ziekenhuis
|
6,7
|
276
|
1,2%
|
Forfait. envollop. vrijzinnig (9,6 mio €) en inlam (0,6
mio €)
|
10,2
|
418
|
1,8%
|
Uitzendingen radio en TV
|
1,5
|
62
|
0,3%
|
Prov. en gem. steun voor huisv. gebouwen, kerkfabriek
|
104,9
|
4.300
|
18,4%
|
Andere
|
18,2
|
744
|
3,2%
|
Subtotaal
|
248,8
|
10.200
|
43,6%
|
2.
Godsdienstonderwijs
|
290,9
|
11.924
|
51,0%
|
3.
Andere (1)
|
31,1
|
1.276
|
5,5%
|
Algemeen
totaal
|
570,9
|
23.400
|
100,0%
|
(1)
Het volledige detail is terug te vinden in "Financement public
des cultes …"
|
Jean-François
Husson, CRISP, 2000
|
'Grondwettelijke' uitgaven aan religies en lekendom in 2000 per cultus
Als de bedragen uitgezet worden over de verschillende cultussen laat de
verdeling van wat genoemd wordt de aan de grondwet verbonden uitgaven aan
erediensten en het lekendom een bedrag zien 0,6 miljoen € voor de
islam in 2000, of
0,3% van het daarvoor voorziene budget. In het onderwijs is de islam
manifester aanwezig met 19,2 miljoen € voor imans of 6,6% van het
onderwijsbudget voor godsdienstonderwijs. De 'katholieke' uitgaven voor
grondwettelijke uitgaven is 89,5%, voor onderwijs 68%. Dit laatste komt doordat
de klassen voor katholiek onderwijs veel groter zijn dan voor de andere
godsdiensten. De 6,6% uitgaven voor islamonderwijs slaan dan in feite op
een veel kleiner aantal studenten terug dan bij hij katholiek onderwijs.
Interessant zou zijn te weten hoeveel leerlingen elk van de godsdiensten
volgen en de spreiding ervan per leerjaar en richting. Misschien zijn die
cijfers voor Antwerpen beschikbaar?
Zonder hier verder op in te kunnen gaan wordt een cijfer genoemd van 15% van
de moslimkinderen die feitelijk in het reguliere onderwijs
islamonderricht krijgt. Hiermee staan we ver van de bedoeling van de grondwet.
Aan grondwet verbonden uitgaven voor cultussen in België 2000 (1)
Groot
|
|
Grond-
wettelijk
|
Onder-
wijs (1)
|
Totaal
|
%
op grondwet
|
%
op onderwijs
|
%
op totaal
|
Katholiek
|
190,3
|
197,8
|
388,1
|
89,5%
|
68,0%
|
77,1%
|
Protestant
|
3,9
|
13,3
|
17,2
|
1,8%
|
4,6%
|
3,4%
|
Anglicaans
|
0,3
|
0,0
|
0,3
|
0,1%
|
0,0%
|
0,1%
|
Orthodox
|
1,2
|
1,1
|
2,3
|
0,6%
|
0,4%
|
0,5%
|
Israëliet
|
0,7
|
2,1
|
2,8
|
0,3%
|
0,7%
|
0,6%
|
Islam
|
0,6
|
19,2
|
19,8
|
0,3%
|
6,6%
|
3,9%
|
Lekendom
|
15,6
|
57,3
|
72,9
|
7,3%
|
19,7%
|
14,5%
|
Totaal
2005
|
212,6
|
290,9
|
503,5
|
100,0%
|
100,0%
|
100,0%
|
(1)
Katholiek weegt minder zwaar door omwille van de grote klassen
|
|
terwijl
andere cultussen voor kleiner klasjes staan.
|
|
|
|
(2)
Gegevens over onderwijs zijn telefonisch doorgegeven, de uitgaven
|
|
voor
pensioenen en patrimonium (65 miljoen €) dienen nog toegevoegd.
|
|
Detail van grondwettelijke
verplichtingen tav gelijke (materiële) behandeling godsdiensten
Tussen 2000 en 2005 is er een verhoging geweest van 0,3% tot 6,3%
van de aan
de grondwet verbonden kosten voor de islam , op
zich een fenomale verhoging met factor 21, die meer zegt over het verleden dan
over de toekomst. Gedurende een kwarteeuw tussen 1974 en 2000 is de islam om
'politieke' redenen uitgeschakeld, heeft de staat zich actief ingezet om
de islam ongelijk te behandelen, die vraag en de gevolgen zal men nog enkele jaren meedragen.
Positief is dat wat 'bediening' (traitements) betreft 4,8% van
deze gelden de islam betreffen, op Belgisch niveau niet ver af van de 6%
moslims in België, maar dat is allicht niet de goede meter, want zijn er nog 85,1%
'katholieken'? En hoe zit het als men verder op lokaal niveau, van de
Brusselse gemeenten en Antwerpen gaat kijken. Ook het centraal orgaan
kan met 1,2% maar minimaal functioneren maar het grote verschil schuilt
in de ondersteuning van de infrastructuur. De moslims moesten het in 2005
doen met een schamele 0,3% van het totaal door gemeenten, provincies,
gewesten en gemeenschappen voorziene budget van 122,8 miljoen €, zodat
zij alles samengenomen zij slechts 2,9% van het aan de grondwet gekoppelde budget
toegewezen kregen.
Lopende
uitgaven verbonden aan
grondwet voor cultussen 2005 Groot
|
|
Centraal
orgaan
|
Bedie-
ning
|
Andere
GPGG (1)
|
Totaal
|
%
op totaal
|
Per
in- woner
|
Katholiek
|
4,1
|
70,6
|
110,8
|
185,5
|
85,1%
|
€
17,4
|
Protestant
|
0,2
|
2,8
|
1,5
|
4,5
|
2,1%
|
€
0,4
|
Anglicaans
|
0,0
|
0,3
|
0,1
|
0,4
|
0,2%
|
€
0,0
|
Orthodox
|
0,2
|
0,8
|
0,5
|
1,5
|
0,7%
|
€
0,1
|
Israëliet
|
0,2
|
0,5
|
0,0
|
0,7
|
0,3%
|
€
0,1
|
Islam
|
1,2
|
4,8
|
0,3
|
6,3
|
2,9%
|
€
0,6
|
Lekendom
|
3,1
|
6,3
|
9,6
|
19,0
|
8,7%
|
€
1,8
|
Totaal
2005
|
9,0
|
86,1
|
122,8
|
217,9
|
100,0%
|
€
20,4
|
(1)
Ondersteuning door gemeente, provincie, gewest, gemeenschap
|
|
In een andere optiek werd
door elke inwoner in België 17,4 € bijgedragen voor de katholieke
godsdienst en 0,6€ voor de islam, of 29 keren minder. Is de islam 29 keer minder aanwezig
in de bevolking dan de katholieke godsdienst.
Enkele gedachtegangen tot besluit
Elke mens bezit een zekere voorkennis, een intuïtief beeld, een
buikgevoel. Op de korte tijd dat ik het thema geëxploreerd heb,
en ik ben geen 'specialist', ben ik van de ene verbazing in de andere gevallen. Vooral
de degelijkheid van de analyse, de cijfers, de bekendheid met het probleem van
de specialisten en van de andere kant de ontiegelijk kleine aanwezigheid van islam
in het Belgische betoelaagde landschap, en de tegenspraak daartussen heeft verrast en in feite geshockeerd. Hopelijk
zijn hier enkele mensen die zich in dit thema verdiepen en de geschiedenis mee
recht doen spreken door de gelijke behandeling van godsdiensten recht te
trekken en elk kind de gelegenheid te geven, ongeacht het net, in
islamonderwijs door eigen bedienaars.
Als socioloog ben ik geacht specialist aan te geven welke weg men kan/dient te
volgen om effectief de verandering te krijgen die men wil, en dit op een
opportunistische wijze, dwz gebruik makend van de krachtsverhouding, de
mobilisatiekracht en niet te vergeten de budgetten die voorliggen. In welke
mate zal de aantrek van
traditionele godsdiensten afkalven en in welke mate zal die van de islam
stijgen? De budgettaire inkrimping zal vooral bij de katholieken de effectieve neergang
van hun aantal gelovigen evenwel niet volgen, ondermeer omwille van de pensioenlast en
de vervanging van priesters door leken, het cultureel erfgoed en de
infrastructuur, enz. Maar er zal hoe dan ook
meer ruimte vrijkomen die de budgettaire discussie zal ontlasten. Dat zal geen
automatisme zijn omdat vele budgetten lokaal verbonden zijn en voorwerp zullen
uitmaken van politiek gebatter. Zoals gewesten de erkenning de religieuze
infrastructuur hebben overgenomen, zo kan ook hier op gewest en
gemeenschapsniveau, maar liefst nog op het federale niveau een wettelijk kader
gecreëerd worden van 'restitutie' , van herstel van wat in het verleden niet is
gedaan en waarvan de schade door de moslimgemeenschap maar ook door de gehele
samenleving gevoeld wordt.
De wetgever heeft
geoordeeld dat door de erkenning van godsdienst, ook de islam vanaf 1974 "
de beste garantie is voor het behoud van de (bestaande) sociale orde, voor de
eerbied voor het gezag en de bevordering van de publieke moraliteit ". Oogst men
door de negatie van islam, nu niet wat men zelf
gezaaid heeft. Kan ook hier geen herstelbemiddeling opgezet worden waar het
slachtoffer erkend wordt in de schade die hij geleden heeft en de 'dader' dwz
de overheden op alle niveaus, de verantwoordelijkheid neemt en actief, ook financieel
het herstel bewerkstelligt. De problemen die decennialang gewogen hebben en
nog wegen op de tot standkoming van een centraal orgaan voor de islam
zijn drogredenen en in feite een niet op grondwet of wet gebaseerde
technische voorwaarde die door de Belgische staat altijd is aangewend om haar
verantwoordelijkheden t.a.v. de islam, als in 1974 reeds erkende godsdienst,
te ontlopen. De meeste wetenschappers, professoren of experten die
daarover gepubliceerd hebben, zijn het daarover eens. Maar ook zij zijn in feite
onmachtig om de overheden er toe te brengen hun grondwettelijke
verantwoordelijken te nemen en gedaan te maken aan de inmenging van de Staat
in de (islam)Godsdienst.
Moet het katholieke onderwijsnet niet zo vlug als mogelijk afstand nemen van de
politieke deal die in 1990 gesloten is tussen een reactionair katholicisme en
een kortzichtig socialisme. Dat het katholieke net de wettelijke mogelijkheid
krijgt islamlessen mét imans te organiseren, evengoed als ander cultussen. Of
dat zij anders helpt met haar know how een islamitisch net op poten te krijgen
dat op termijn als religieus net kan samenwerken. Elk kind en jongere moet
de kans krijgen om godsdienstonderwijs te krijgen door de eigen bedienaars,
ongeacht het net, ook islam in het Katholieke net voorzover geen Islamnet
beschikbaar is. Dat is een mensenrecht.
En kan er geen aanpassing komen voor erkenningsaanvragen
programa’s van derden zodat islam ook
aanwezig is in de programma's van derden op radio en TV en de moslims
geen vijf jaar moeten wachten om een dossier terzake te kunnen indienen. Ook
deze spitsvondige en discriminatoire regeling is tegen de grondwet en de
materiële gelijkberechtiging van alle erkende godsdiensten.
Jan Hertogen, socioloog
jan@hertogen.be
www.npdata.be
www.npdoc.be
www.getuigen.be
|