BuG 379 – Bericht uit het Gewisse – 31 januari 2018
BuG 379 on-line
Printversie (14p)
Marcel
Sel in Steen van verzoening: zal
men binnen enkele jaren zeggen
"Struikelstenen in Antwerpen, dat is de realisatie van De Wever"?
Een opmerkelijke oproep van Marcel Sel op de
persconferentie van
de Vereniging voor de Herinnering aan de Shoah op 27/01/2018:
"En net omdat hij die zwarte erfenis moet dragen, als erfkind van de
ooit collaborerende Vlaamse beweging en als voorzitter van de N-VA,
is Bart De Wever de ideale man om dit te veranderen. Het zou fantas-
tisch zijn, moest de leider van de grootste Vlaams-nationalistische
partij het verleden eindelijk oog in oog bekijken, en begrijpen dat het
toelaten van de struikelstenen een enorm sterke beslissing zou
zijn."
Voor de volledige tekst van van Marcel Sel van 27/01 zie
hieronder,
ook verschenen
La Libre Belgique op 02/02/2018 als
opinie:
"Les pavés de la réconciliation.
Onderteken de
petitie "Vrijheid om de slachtoffers van het
nazisme te herdenken in Antwerpen!" langs
Petitie AMS/VHS.
Edmond Eycken,
voorzitter van de Nationale Confederatie van Politieke gevangenen
en Rechthebbenden, Koen Aerts, historicus, ondermeer
medewerker aan de reeks Kinderen van de Collaboratie en Luk Van
Hove, winnaar van de Annie Rutzki muziekprijs in 1981
ondertekenden reeds.
Graag verdere verspreiding van de petitie op FB, twitter,
emaillijsten |
Lees
het interview met Evelyn Fine in La
Dernière Heure van 27/01/2018
Evelyn Fine in LDH: “Bart De
Wever, dis-moi pourquoi tu refuses” en in
De Morgen 28/01/2018, enig media aanwezig op de persconferentie,
"Roep om holocaust-struikelstenen in Antwerpen blijft
weerklinken",
Christian Laporte in La Libre
Belgique van 23/01/2018: " Des Pavés de
mémoire d’Anvers seront installés à... Washington".
LLB
27/01/2018:
"Evelyn, une Américaine
dont la famille a été raflée à Anvers, souhai-
te placer des pavés de mémoire dans la ville mais Anvers refuse."
La Libre Belgique 02/02/2018:
"Les pavés de la
réconciliation.
Of struikelt Antwerpen over de Struikelstenen, zie ook
BuG 341 on-line
Kaddisj in de Lange Leemstraat in Antwerpen - Foto De Morgen - ML
Persmap
en video's persconferentie AMS/VHS Antwerpen 27/08/2018
Sommige documenten openen in een apart venster, dit sluiten om terug te
keren
- Introduction appel
-
Appel pour la liberté du mode de commémorer des victimes du nazisme à
Anvers
- Inleiding bij de oproep
-
Oproep voor vrijheid om nazislachtoffers op zelfgekozen wijze te herdenken in Antwerpen
- De steen der verzoening
(Marcel Sel)
- Stenen der verzoening - kort
(Marcel Sel)
-
Historique Pavés de Mémoire Fine
- Rutzki
-
Biographies famille Rutzki
(Tekst Kazerne Dossin)
- Toelichting en
standpunt Evelyn Fine - Video-opname
- Inleiding Jan Hertogen
- Video-opname
- Struikelstenen, toelichting in het Engels
- ILTIS blz 1, ILTIS 2,
mbt deportatie alle Belgische joden
- Documenten: foto's met ingewerkte struikelsteen van de 7
familieleden, een familieoverzicht uit het jodenregister; een fiche uit
het jodenregister en een deportatielijst vanuit Kazerne Dossin in Mechelen
De 7
familieleden van Evelyn Fine waarvoor de plaatsing van een Struikelsteen
niet toegelaten wordt door Bart De Wever en de gemeentelijke overheid. Nog
15 andere Struikelstenen staan in wacht in Antwerpen. Op de foto klikken voor een vergroting zodat de teksten op de
Struikelstenen leesbaar worden, venster sluiten om terug te keren naar de
BuG.
Lange
Leemstraat Antwerpen
Velodroomstraat
Annie Rutzki
Nico Workum
Leja Lypszyc
Zelik Kazan
Veldroomstraat Berchem
Chaya Rivka Lipszyc
Elias Chaim Rutzki
Siegfried Rutzki
Familiefiche Jodenregister
Fiche Nico Workum Jodenregister
Deportatielijst
Marcel
Sel over de reis van de struikelstenen van Antwerpen naar Washington:
"De hele
familie van de
Amerikaanse Evelyn Fine
werd in 1943 in Antwerpen gearresteerd en in Auschwitz vermoord. Zaterdag,
na een zeer emotionele kleine ceremonie voor de huizen van de slachtoffers,
nam Evelyn zeven geweigerde struikelstenen naar Washington DC mee. Een van
die kasseistenen draagt de naam van een jonge Antwerpenaar
die in Auschwitz werd
vergast en verbrand. Hij
heette
Siegfried Rutzki.
Ja, ‘Siegfried’ !
Hij was 13 jaar oud.
Nu ligt zijn herinneringssteen in Washington. Met een uitleg dat Antwerpen
hem geweigerd heeft. En exclusiviteit die Antwerpen deelt met München, een
wieg van het nazisme.
Evelyn
vraagt niet veel : dat u zich niet meer achter religieuze beschouwingen
verbergt. Dat u begrijpt dat die struikelstenen niet enkel voor Joden
bestemd zijn : ze dienen voor alle slachtoffers van het nazisme, dus ook
voor de Antwerpse politiemannen die zich verzetten. Evelyns strijd is u
trouwens niet zo vreemd. Het is een strijd voor rechtvaardigheid. Voor
erkenning. Voor verzoening. Ze geeft u de kans om Antwerpen, uw partij, én
de Vlaamse ontvoogdingsstrijd hun adelbrieven terug te geven. Misschien is
dit zelfs de mooiste uitdaging van uw burgemeesterschap. Met een durabel
bewijs : goudkleurige steentjes als getuigen dat het verleden verwerkt is"
uit z'n aangevulde tekst van de persconferentie"
Stenen der verzoening - Verslag, Marcel Sel.
Evelyn Fine zet 7 Antwerpse Struikelstenen
in wacht in Amerika
Aanvullend bij het verslag van de AMS/VHS persconferentie van 27/01/2018 en
de Kaddisj van Evelyn Fine op het adres van haar 7 in Auschwitz vermoorde
familieleden in de Lange Leemstraat in Antwerpen en de Velodroomstraat in
Berchem volgend verslag op m'n facebookpagina waar ik het
bericht van AMS-medewerkster Bella, met 35 foto's, deelde: "Op 28/01 met Evelyn Fine naar
het oorlogsmuseum in La Gleize geweest, het dorpje waar de opmars van de
Duitse aanval in de slag om de Ardennen gestopt werd. Tientallen
Tijgertanks, waarvan nog een exemplaar voor het museum staat, werden
vernietigd en nog eens tientallen vielen zonder benzine. In de Battle
of the Bulge heeft Evelyns vader nog meegevochten. In 1940 was hij de
jodenvervolging ontvlucht naar Amerika en in 1944 deed hij als Amerikaanse
soldaat mee aan de landing in Normandië.
Na de oorlog stelde hij vast dat 7 van z'n naaste familieleden in
Auschwitz waren vermoord, waaronder z'n moeder, stiefvader en halfbroer
Siegfried. Evelyne Fine had voor hen 7 Struikelstenen laten aanmaken om ze,
zoals tienduizenden andere stenen in Europese steden, te plaatsen voor
hun laatste woonplaats in de Lange Leemstraat en de Velodroomstraat waar
eergisteren Evelyn voor het eerst een Kaddisj heeft uitgesproken voor haar
in Auschwitz vermoorde familieleden"
Evelyn Fine, dochter van de halfbroer van
Annie Rutzki spreekt de Kaddisj uit voor haar in Auschwitz vermoorde
familie aan de Lange Leemstraat in Antwerpen. Het partizanenlied werd door
een jongere gezongen met begeleiding van een harmonica. Annie Rutzki,
geboren als 6de kind van ouders die in 1938 de Belgische nationaliteit
verwierven, was een uiterst getalenteerde pianiste die op jonge leeftijd
overal in het land concerten gaf met grote waardering van de experten en
de pers. In februari 1942 werd ze, zoals alle joodse inwoners van België
verboden om nog les te volgen. Op 18/05/1943 1943 trouwde ze met Nico
Workum, een ingenieur geboren in Amsterdam maar al meer dan twintig jaar residerend in België
en Voorzitter van de Jodenraad in Antwerpen. Op 1 september 1943 beval het
Duitse opperbevel in België de uitvoering van het
IItis blz 1en IItis 2 blz 1 plan waarbij
alle joden met Belgische nationaliteit dienden opgepakt, gevangen gezet op
trans^port gesteld, onder het voorwendsel te gaan werken in het Oosten.
Zie de tekst van dit bevel, IItis, 1 september 1943. In de nacht van 3 op
4 september 1943 werden ze beiden opgepakt in de Lange Leemstraat evenals haar vader, stiefmoeder, halfbroer Siegfried, tante Leja en neef Zelik in de Velodroomstraat en rechtstreeks
naar de Dossin kazerne in Mechelen gevoerd. Reeds op 20 september 2016
werd de ganse familie in het transport XXIIB naar Auschwitz gedeporteerd om er vermoord te worden.
Mevr Marie-Thérèse Buyssens publiceerde een biografie van Annie Rutzki in
1970, ook te lezen op de getuigen.be site,
La biographie d'Annie Rutzki, 1970. De zus van Annie, de acht
jaar oudere Berthe, die
aan de Duitse vernietiging van de joden ontkwam door naar Canada
te emigreren, stichtte de Annie Rutzki prijs voor de studenten van het
Koninklijk Conservatorium van Antwerpen, samen met de provincie Antwerpen.
Deze prijs werd toegekend van 1965 tot 1991. Verschillende winnaars van de
Anna Rutzki prijs hebben we nog kunnen contacteren, ondermeer Luc Van
Hove, Stefan De Schepper en Luk Nielandt.
Men kan zich afvragen waarom zo
weinig geweten is over de meer dan tienduizend joodse Antwerpenaren die in
WO2 verdwenen zijn met actieve medewerking van
de administratie en politie, de Vlaamse SS en de Vlaamse jodenjagers. Dat
nu in Antwerpen op leefloners 'gejaagd' wordt doet bittere herinneringen
opwellen aan de zoveel omvangrijkere en desastreuze jacht op joden die
zonder veel omhaal of verdediging door de bevolking naar de gaskamers werden
gevoerd. Waar blijft de weerstand van Antwerpenaars tegen deze nieuwe
jacht? En wat te zeggen van de 'kostenprijs' die op mensen gezet wordt,
zodat men spontaan moet denken aan de affiches van de nationaalsocialisten
met de kostprijs van gehandicapten en psychiatrische patiënten om hun
euthanasieprogramma's te legitimeren. En de 'achterhuiswet' waarmee men
zomaar kan binnenvallen in huizen om mensen op te sporen? Zijn Antwerpen en de N-VA
nog ziek van het nationaalsocialisme, toch wat het overnemen van
propaganda-, uitsluitings- en opsporingstechnieken betreft?
Velodroomstraat in Berchem waar de family Rutzki woonde, Evelyn Fine
geeft toelichting
De voorzitter van de AMS/VHS, Marcel Zalc, verborgen kind, links vooraan,
luistert aandachtig toe.
Elias Chaim Rutzki, in 1905 uit Rusland toegekomen in Antwerpen, werd
diamantsnijder en later diamant-handelaar met 25 mensen in dienst. In 1907
huwde hij Sarah Mermelstein, ook een immigrante uit Rusland. Ze kregen
zes dochters waarvan Berthe de tweede jongste was en Annie,
acht jaar later in 1920 geboren de jongste. Tussen 1914 en 1919 verbleef de familie
Rutzki in Engeland, in 1940 nog verbleven ze nog enkele maanden in
Nederland om toch nog naar België terug te keren. In Nederland was
misschien, zoals later ook is gebleken, de positie van de joodse bevolking nog
veel precairder dan in België. Volgens een verslag van de Dienst Federale
Gezondheid werd Helena, dochter van Elias gedeporteerd naar
Auschwitz en wist Dora te ontkomen met haar drie kinderen naar Palestina.
Rosa overleed voor de oorlog in een sanatorium en Henriette is allicht
achtergebleven in Engeland gezien er niets meer over haar gemeld wordt in
officiële documenten na 1919.
Een 'ingeburgerde' familie van Russische
herkomst, met een talentvolle en door iedereen gewaardeerde dochter pianiste
en een vader met een bedrijf dat werk gaf aan 25 Belgische inwoners, werd doelgericht geviseerd, opgepakt en gedeporteerd om gedood te worden, en
dit onder de ogen van de Antwerpenaren, de goegemeente en met actieve
medewerking van de administratie en de politie. Na de oorlog verzuimde deze
overheden en de goegemeente de joodse omgebrachte bevolking als
'slachtoffer te zien en duurde het decennia voor er sprake was van
erkenning, herstel, herinnering en herdenken.
Maar dan nog wordt
individueel herdenken met de plaatsing van een steen voor de laatste
woonplaats door de Antwerpse burgervader, politiek én de goegemeente die
deze mensen toch verkiest, niet toegestaan. Een
Amerikaanse komt, iedereen recht in de ogen kijkend, de stenen voor haar familieleden
ophalen om ze een wachtplaats te geven in het Holocaustmuseum in
Washington, en om zelfs zonder de plaatsing van de stenen haar vermoorde
familie de ceremonie te
geven die gepaard gaat bij elke plaatsing van Struikelstenen, een
ceremonie met gedachtenis, verbondenheid en muziek.
Voor een impressie, zie de videofilm van de ceremonie in de
Lange
Leemstraat Antwerpen en in de
Velodroomstraat Berchem, en ook nog een
Wandeling door de Velodroomstraat.
Een Amerikaanse in Antwerpen
Niet elke dag kan je samen met een Amerikaanse de strijd voeren tegen de Antwerpse burgervaders,
de sp.a burgemeester Patrick Janssens die het plaatsen van
struikelstenen niet heeft toegelaten, en Bart De Wever die evenmin
ruimte wil geven aan de persoonlijke herinnering van slachtoffers van
het nationaalsocialisme. Evelyn heeft op 29/01 de 7 struikelstenen voor
haar familieleden mee terug genomen naar Washington DC waar ze woont, om
ze in het Holocaustmuseum in wacht te zetten tot er een burgemeester
komt die deze herinnering vaan de slachtoffers van het nazisme wel ruimte
wil geven.
Ook een
struikelsteen voor 7 kinderen van Izieu in Antwerpen
Er staan trouwens nog 15 andere Struikelstenen in wacht in Antwerpen,
waaronder 7 stenen voor joodse kinderen die van Antwerpen naar Izieu
verhuisden voor een grotere veiligheid, tot de 'slachter van Lyon' er een
razzia hield en hen allen naar Auschwitz liet deporteren om er vergast te
worden. Ook voor hun laatste woonplaats in Antwerpen mag geen steen
geplaatst, in tegenstelling tot in Brussel en Luik waar deze stenen, met
ondersteuning van de Franse ambassade, wel mochten geplaatst worden."
Jan De Ridder, geen toezegging voor een Struikelsteen
Op de persconferentie zelf hebben we ook aandacht gevraagd voor Jan De
Ridder, Deurnese politieagent voor wie z'n nicht ook al jaren in wacht is
om een Struikelsteen te plaatsen. Antwerpse politieagenten hebben actief
meegewerkt aan de razzia's om joden op te pakken. Maar zij vormden een
minderheid, de meeste agenten steunden de bezetter niet en velen van hen
gingen in het verzet. 43 van de toenmalige 78 agenten van Deurne werden gedeporteerd
naar gevangenissen en kampen in Duitsland, slechts 8 van hen overleefden
de gruwel van de kampen. Op de conferentie lazen we volgend verslag van Jos
Veerman, een van de overlevende Deurnese agenten:
"Het aantal Joden in de Plaza was veel te laag. We werden opnieuw
ingedeeld en kregen een nieuwe lijst met adressen. Ik kreeg een andere
collega mee, hulpagent Frans Maes. Wij werden naar het Statiekwartier in
Antwerpen gestuurd. Toen we daar arriveerden was de razzia reeds in volle
gang. Met grote ogen stonden Frans en ik daar vol ongeloof naar die
hartverscheurende taferelen te kijken. Woest brullende politiemannen die,
vol agressie, Joodse mensen voortduwden en zelfs sloegen. De officieren
gingen zo in hun taak op dat het leek alsof ze er lol in hadden. Er werden
deuren ingestampt, ruiten stukgegooid, inboedels kapotgeslagen. Een moeder
zat met haar kinderen onder een tafel om genade te smeken, maar genadeloos
werden de kinderen uit haar armen gerukt en tegen een muur gegooid. Zij
werd aan de haren naar buiten gesleurd. Machteloos moesten wij dit
aanschouwen. Toen men ons daar zo passief zag staan, kregen wij een
uitbrander en wees men ons een woning aan. Frans en ik zijn binnen gegaan
en troffen er in een kamer een ouder koppel aan. Zonder te twijfelen zijn
we samen naar de kelder gegaan en hebben de mensen verstopt achter een
aantal houten aardappelbaken en hen bedekt met een deken." Uit Bruine
suiker, van de hemel naar de hel...en terug, Ben Michiels over de
ervaringen zoals geschreven en verteld door z'n nonkel Jos Veerman, boek
uitgegeven en te bestellen bij
info@kaanefas.be.
Waarom is de Antwerpse pers, laat staan
politiek niet geïnteresseerd?
AMS/VHS vroeg zich af waarom er zo weinig persbelangstelling was. Op 15 januari was er de
inhuldiging van een groot vredesmonument ter herinnering aan de 35
omgekomen Deurnese agenten, de 8 overlevenden en de oud-burgemeester van
Deurne die de kampen niet overleefde. Een burgemeester zou toch
aanwezig moeten zijn bij de onthulling van zulk een gebeurtenis, of iemand van de
schepenen zou toch minstens het woord moeten voeren, schepen Marinower was daar maar
enkel als toeschouwer. Niets dus van dat alles, ook in de Gazet van
Antwerpen was geen echt verslag te lezen, enkel een beschouwing over voor
of tegen, zonder herinnering aan de verzetsactiviteit van de Deurnense
agenten. Wat zouden dan de Struikelstenen een item zijn? Voor een
uitgebreid verslag van de Onthulling van het Vredesmonument in Deurne met
60 foto's en video's, zie
Onthulling Vredesmonument Deurne op 14/01/2018 op
www.herinneringmemoire.be .
Zal de Wetenschappelijke Adviesraad voor de Herdenking van WO2 de
Struikelstenen positief adviseren?
Bij de onthulling in Deurne waar 300 mensen aanwezig waren konden we Bruno de Wever
(Historicus), Herman van Goethem (Rector UA) en Helen Grevers
(Vredescentrum)vragen naar de stand van de
Wetenschappelijke Adviesraad Herdenking WO2 waar zij deel van uitmaken en die door het stadsbestuur in juni 2017 werd ingesteld. Over de
Struikelstenen zal zeker een advies geformuleerd worden zo konden we de
aanwezigen op de persconferentie meedelen. Heb aan het vredescentrum toen
al gemeld dat een negatief advies, laat staan beslissing onder geen enkel
beding zou aanvaard worden.
Het (Antwerpse) Anti-Fascistische Front: behoeder van herinnering en
herdenken
Voor een ruimere contextt van Antwerps herdenkingsminimalisme, zie de zeer
interessante beschouwing van Ed Steffen van het Anti-Fascistisch Front op
Faceboek van 17/08/2017 met ondermeer de link naar een film van 1938
over een
vakantiekolonie met joodse kinderen. Het filmpje werd door de
Universiteit Antwerpen vertoond op een herdenking in de wijk Zurenborg, de
omgeving waar ook de familie Rutzki woonde.
Persconferentie AMS/VHS 27/01/2018,
Hotel Leopold, Quinten Matsijslei 45 Antwerpen
______________________________
Volledige tekst van Marcel Sel, een echte opfrissing van het
historische geheugen.
De steen der verzoening,
Marcel
Sel, Persconferentie 27/01/2018 -
Naar boven
Geschiedenis
weegt niet op de eer van een stad. Verleden afschuwelijke daden wegen
enkel op zijn geschiedenis. De eer van een stad hangt af van hoe men met
de geschiedenis omgaat. Berlijn, dé stad waar de meest gruwelijke
beslissingen ooit werden genomen is voortaan een symbool van tolerantie,
van rechtvaardigheid en van menselijkheid. Omdat de Berlijners hun
verleden oog in oog hebben bekeken, de juiste conclusies hebben getrokken.
En hun eigen eer hersteld.
Dit geldt niet alleen voor een stad, maar ook, bijvoorbeeld, voor een
partij.
Bart De Wever is geboren in een familie met een collaboratief verleden.
Hij heeft regelmatig vertoond dat hij van dat verleden afstand kon nemen.
Maar er is nog werk aan de winkel. Want zijn verleden, en het verleden van
zijn partij, is zwaar geladen.
Toen Patrick Janssens als gast van het schoon verdiep de excuses van de
stad boodt voor de actieve collaboratie van de toenmalige burgemeester en
van zijn administratie, zei Bart De Wever dat het « gratuit » was, omdat
het volgens hem ging over feiten die decennia’s lang waren gebeurd. Dit
was een denkfout. Het gaat hier niet om het verleden, maar wel om de
toekomst. Want om van het verleden te leren om de toekomst te bouwen moet
men eerst de juiste conclusies trekken. De struikelstenen, de excuses, dat
zijn vandaag de juiste conclusies. Inmiddels heeft Bart De Wever een
andere gezicht getoond, door, bijvoorbeeld in 2015, een krans te leggen
bij het monument voor de Joodse gedeporteerden. Het kan dus. Er is hoop.
Maar dat vereist moed.
Na die kritiek op de excuses, beweerde Bart De Wever dat geschiedenis niet
zwart of wit was, maar wel grijs. Grijs is ook de kleur van de stof die
men onder het tapijt veegt. En de N-VA vergeet soms nog zijn zwarte
vlekken te verwijderen.
Ik begrijp weliswaar dat het moeilijk is. Het verleden weegt zwaar. De
N-VA is één van de verre erven van de Nieuwe orde, omdat VNV en Verdinaso
in de jaren dertig zich hebben kunnen voorstellen als de enige ware
verdedigers van de legitieme rechten van het Vlaamse Volk en de Vlaamse
cultuur. Vlaams-nationalisme, en zelfs het zuivere Vlaamse activisme van
toen, later, en vandaag, bleven daarom zo lang verbonden aan de duisterste
episoden van onze geschiedenis. Dit weegt nu al jaren op Vlaanderen, op de
legitieme Vlaamse ontvoogdingsstrijd. En meer nog op de imago van de N-VA,
nu de grootste Vlaamse partij. Hoewel zijn voorzitter ook wel verklaard
heeft dat collaboratie een vreselijke fout was geweest, op alle vlakken.
Toch laten collaboratie en Jodenvervolging regelmatig weer hun tanden zien.
Zoals een pleister die blijft hangen. In 2014 heeft Bob Maes,
erevoorzitter in Zaventem, aan de VRT verklaard dat hij eigenlijk geen
afstand nam van de collaboratie van Staf Declercq. Hij legde gelukkig
genoeg ook uit dat hij zeker niet met alles akkoord was, maar
parafraseerde Jan Jambon : « zij hadden hun redenen ».
In 2004 participeerden leden van de N-VA ook aan de organisatie van een
waanzinnige hulde aan dezelfde Staf De Clercq. Een man die in 1941 de
Jodenvervolging aankondigde, in een discours die eindigde met « de Jood
moet weg, het is een kwestie van publieke sanering». Zijn aanhangers deden
later mee aan een Antwerpse kristalnacht. Toen werden twee synagogen in
brand gestoken, en de vitrines van tweehonderd Joodse winkels kapot
geslagen. Kortom, iemand van wie iedereen in onze samenleving afstand moet
nemen.
In 2002 heeft Bart De Wever in een tekst over de eerste Vlaamse fascist,
Joris van Severen, beweert dat hij geen antisemiet was. Hij heeft hem
voorgelezen tijdens een colloquium over Van Severen in Wakken. Al in 1933
waren er echter regelmatig antisemitische artikelen in Hier Dinaso, het
officiële blad van de Verdinaso. In 1937 werden Joden er beschreven als
vreemdelingen van, ik citeer « een zeer gevaarlijke soort ». Tijdens een
congres van de partij in Antwerpen, ook in april 1937, zij een mijnheer
Lambrechts die de introductiespeech mocht houden : « Waar de Jood zich
neerzet wordt de lucht ondraaglijk » en ook « hier groeit het Jodengevaar
met den dag. Krachtiger dan ooit moet de tegenoffensief worden ingezet ».
Joris Van Severen was op dat ogenblik zelf ook op de scène.
De antisemitische
maatregelen van de nazi’s
in Duitsland waren toen bekend en ook besproken in de columns van Hier
Dinaso.
Er is maar één conclusie mogelijk : Van Severen was de leider van een
radicaal antisemitische partij.
Het is ook niet verbazend dat De Verdinaso nadien de ergste
Jodenvervolgers heeft geleverd, onder meer actief in de Vlaamse SS, aldus
Lieven Saerens in zijn boek ‘Vreemdelingen in een Wereldstad’. Dit heb ik
allemaal uitgelegd in mijn boek over Bart De Wever, in 2011. Zonder haat.
Met de hoop dat de partij eindelijk zou beseffen dat ze andere helden
moest hulden. Juiste helden.
In 2014 verzorgde de
N-VA-Kamerlid Koenraad
Degroote
als burgemeester van Wakken niettemin nog het welkomswoord op een
colloquium Joris Van Severen. Wel te vermelden om eerlijk te zijn: een
Vlaams Parlementslid van de CD&V was toen evenwel lid van de Studiecentrum
Joris Van Severen, en in 2010 heeft de Belgische overheid zelf nog een
krans neergelegd bij het Brugse huis van de fascistische Leider van die
antisemitische partij !
Ook nog : jaarlijks participeren federale ministers van de N-VA aan de
Vlaams Nationale Zangfeest, ook een verre, verzwakte erfenis van de Nieuwe
Orde. Die ministers ontmoeten daar leden van de Voorpost, die hulde hebben
gebracht aan de meest antisemitische Vlaams-Nationalist, Raymond
Tollenaere.
Een erfelijke antisemitisme : de zoon van Raymond Tollenaere heeft onlangs
op de VRT zijn haat tegenover Joden geuit, en zei zelfs dat hij zich niet
kon voorstellen dat Hitler een crimineel was ! Hij had toen een lidkaart
van de N-VA. De partij trok wel onmiddellijk zijn lidschap terug. Maar
hoeveel partijleden wisten dat hij dergelijke ideeën had en hoeveel hebben
dat, als grijze stof, onder het tapijt geveegd ?
Oude demonen schuilen dus nog hier en daar achter de oude bestofte
gordijnen van het Vlaams-Nationalisme. Dat moeten we betreuren, herhalen,
maar niet misbruiken om bijvoorbeeld de N-VA zwart te verven. Want de
waarheid is vol nuances. En niets is definitief.
En net omdat hij
die zware erfenis moet dragen, als erfkind van de ooit collaborerende Vlaamse beweging, en als
voorzitter van de N-VA, is Bart De Wever de ideale man om dit te
veranderen. Het zou fantastisch zijn, moest de leider van de grootste
Vlaams-nationalistische partij het verleden eindelijk oog in oog bekijken,
en begrijpen dat het toelaten van de struikelstenen een enorm sterke
beslissing zou zijn. Dat hij zo in één klap meerdere vliegen zou slaan.
Het zal niet alleen de stad, maar ook de partij, én de Vlaamse
emancipatiestrijd zelf hun adelbrieven teruggeven en de oude demonen in
één keer doen verdwijnen.
Er zal
hier en daar, af en toe nog een duistere spook langskomen. Maar die
herinneringsstenen zullen daar zijn als bewijs dat Bart Dewever, een
Vlaams-nationalist op een dag zou beseft hebben dat het niet om Joden gaat,
maar om Vlamingen, om Antwerpenaars die op een duistere morgen, in aller
ijl, uit hun bed werden gehaald, snel een koffertje hebben moeten
klaarmaken, met een geweer in de rug, dagenlang in overbevolkte veewagons
hebben moeten reizen, waar de kleinste kinderen getuigen waren van de
agonie van de zwaksten. Misschien hun oma zagen sterven. Of hun moeder. In
de stank. In de kou. Een gruwelijke reis, als allerlaatste reis. En dan,
de dood.
Mijnheer De Wever, die struikelstenen dragen de naam niet van een Sarah of
een Salomon. Ze dragen de namen van de mensheid. Iedere steen draagt de
namen van al de onschuldigen die ooit werden vermoord.
Onze strijd is u trouwens niet zo vreemd. Het is een strijd voor
rechtvaardigheid. Voor erkenning. Voor verzoening. Een uiteindelijk, een
troef voor de imago van Antwerpen. Voor de imago van uw partij. Voor de
imago van de Vlaamse ontvoogdingsstrijd.
_________________________
Jan Hertogen, socioloog
en Nederlandstalig contactpunt voor de AMS/VHS |