BuG 225 – Bericht uit het Gewisse – 20 mei 2014
BuG 225 on-line
Printversie (10p)
Tabel:
Arbeidsmarktbeleid in EU-landen 2003-2011
De Wevers onzin over werkloosheidsuitgaven in België
deze zouden 2x zo hoog zijn als bij de buurlanden, maar hij rekent
er de 2 mia € voor 140.000 dienstenchecquesjobs en alle subsidies
aan de werkgevers bij wanneer ze een werkloze in dienst nemen.
Wat uitkeringen aan de werklozen betreft (zonder eindeloopbaan)
wordt in België in % BNP minder uitgegeven dan in Nederland en
Frankrijk en het gemiddelde van de buurlanden met Duitsland erbij.
Merk de Belgische constante, in goede en kwade (econ.) tijden.
Mede dank zij de werkloosheidsuitkeringen wordt de koopkracht
structureel en op een hoog niveau gewaarborgd, het zorgt voor
het economisch draagvlak waarop de bedrijven kunnen groeien
Wie daaraan raakt kiest voor de destructie van de economie.
Tabel:
Arbeidsmarktbeleid in EU-landen 2003-2011
Vooraf 1: De zwanezang van Filip De Winter en Bart De Wever: FDW:
"Haal het geld waar het zit, bij Mohamed, Rachid en Samira, België
heeft geen probleem met vergrijzing maar met verbruining" en BDW:
"Die 'Walen' maar zonder 'PS' en tegen de Communisten (PTB-GO!)". Wie zich
op racistische basis (FDW) en quasi racistische basis tegen andere bevolkingsgroepen keert
(BDW) illustreert wat
Arno in DM van 17/05/2014 ventileert:
“Ik hoop dat ik mis
ben, maar ik vrees dat we in de jaren dertig zijn beland. Van de man van
wie ik de naam niet wil noemen, mag je dat niet zeggen, maar de gangbare
retoriek liegt er niet om. Er is geen ideologische schaamte meer.” En
ook nog: “Ik ben niet van jeugdsentiment hoor. Ik idealiseer het
verleden niet, al is historisch inzicht wel een voorwaarde voor beschaving”.
Voor wat achtergrond bij dit statement, zie "Vlaanderen
nog ziek van nationaalsocialisme" en de conclusie van Koen
Aerts (wanneer wordt die eens gevraagd voor een praatprogramma, er zijn er
genoeg):
"Wat de N-VA en de nazaten van de
collaborateurs wel gemeen hebben, is een zeker gevoel van revanchisme. De
partij cultiveert de idee dat de Vlamingen onrecht werd – en nog steeds
wordt – aangedaan ... De Vlaamse Beweging is van oordeel dat
België bij haar in het krijt staat en dat gevoel van misnoegdheid is een
belangrijke drijfveer voor het Vlaams-nationalisme.”
Vooraf 2: Rechts/Extreem rechts gaat ook Oost-Vlaanderen naar af: -
8,30% of 1 op 5 rechtse kiezers van 2010 stemmen volgens de
peiling van DM/HLN/VTM in 2014 op andere partijen, in Antwerpen was dat 1
op 10, in West-Vlaanderen 1 op 8 en in Vlaams-Brabant 1 op 4.
Vergelijking Prov.Oost-Vlaand. 2010-2012-Peiling 2014 |
|
Feder. |
Prov. |
Feder. |
Verschil |
Verschil |
Provincie |
2010 |
2012 |
2014 |
2014 |
2014 |
Oost-Vlaand. |
|
|
DM/HLN |
tav 2012 |
tav 2010 |
Vlaams Belang |
12,30% |
9,29% |
10,20% |
0,91% |
-2,10% |
N-VA |
28,20% |
26,11% |
25,20% |
-0,91% |
-3,00% |
LDD |
3,20% |
|
|
|
-3,20% |
Rechts/Extr. Rts |
43,70% |
35,40% |
35,40% |
0,00% |
-8,30% |
CD&V |
15,40% |
19,78% |
14,20% |
-5,58% |
-1,20% |
Open-Vld |
17,40% |
19,33% |
18,10% |
-1,23% |
0,70% |
Sp.a |
14,10% |
12,70% |
14,90% |
2,20% |
0,80% |
Groen |
7,40% |
9,04% |
9,50% |
0,46% |
2,10% |
PVDA+ |
1,30% |
1,73% |
4,90% |
3,17% |
3,60% |
Andere |
0,70% |
2,02% |
3,00% |
0,98% |
2,30% |
Totaal |
100% |
100% |
100% |
|
|
Zien of de uitslag van de
peiling in Limburg de zaak van Rechts/Extreem rechts nog kan redden.
Rechts/Extreem Rechts gaat zeker diep onder de 40% en misschien wel in de
richting van 35%. Ook N-VA zal volgens de peiling misschien dichter bij
25% dan bij 30% eindigen. En dan kunnen de andere partijen aan het herstel
van de democratie beginnen, met Groen in de regering en de PVDA+ als
nieuwe zweeppartij. Oost-vlaanderen kan dan al een goed gemiddelde geven
van de uitslag, enkel Groen en PVDA+ halen winst na 2010, Sp.a
herstelt van de kater van 2012, Open-Vld en de CD&V zien hun winst van
2012 wegsmelten en de CD&V zit hier in het verlies, maar dat zal ruim
gecompenseerd worden in de andere provincies, en Limburg misschien, de
oerkatholieke provincie van indertijd. Voor de analyse andere provincies
zie DWM:
Antwerpen,
West-Vlaanderen en
Vlaams-Brabant.
1. België aan de top van
arbeidsmarktbeleid voor werklozen - De Wever begrijpt er geen snars van.
In
Fact Check Werkloosheidsuitgaven
over de vermeende dubbele uitgave aan werkloosheid heeft de equipe van De
Vadder prima werk geleverd. Als
we een vergelijking willen maken, zo stellen ze, bekijken we liever de
netto-uitgaven van elk land, en nemen we in de andere landen ook de
vervroegde uittrederegeling, sociale bijstand of leeflonen en vervroegde
uittrederegeling wegens invaliditeit mee.
Het resultaat wijst dan uit dat België
(maar) 1,4 keer zoveel uitgeeft als de buurlanden, in plaats
van 1,8 keer (door De Wever voor het gemak afgerond op 2).. En in die 1,4 keer zitten dan nog alle
activeringen, dwz dienstenchequestewerkstelling, subsidie aan de
ondernemingen bij aanwerving werklozen, beroepsopleiding, subsidie voor
door werklozen opgestarte ondernemingen, en dat alles kan men bezwaarlijk
'kosten van de werkloosheid' noemen behoudens als men van kwade wil is of
er niets van snapt..
Met 1,38% op een totaal van 3,68% van het BNP in 2011 gaat meer dan
1/3 van de ' arbeidsmarktbestedingen voor werkloosheid', zoals de
officiele titel luidt, naar rechtstreekse arbeidscreatie, dit in tegenstelling tot
Frankrijk en Duitsland dat daarin onderinvesteert. Enkel Denemarken is
België gevolgd in deze aanpak, zoals trouwens in vele andere
maatregelen, Denemarken is de beste leerling van de Belgische klas, dat
mag ook eens gezegd. En dat komt enkel in een tijdsoverzicht tot
uitdrukking.
Dat zijn dus geen 'werkloosheidsuitgaven' maar tewerkstellingsuitgaven waarop
sociale zekerheid en belastingen betaald worden, dus in feite nog eens
voor inkomsten zorgt voor de sociale zekerheid. Maar door De Wever worden ze wel
als 'kostprijs' voor werklozen meegeteld terwijl het in deze database gaat
om arbeidsmarktbeleid.
2. Oorsprong en doel van deze
vergelijkende uitgaven m.b.t. werkloosheid en tewerkstelling werklozen
Het is de Labour Market Policy (LPM) database
waaruit de gegevens geput worden door De
Wever om de werklozen zwart te maken en uit te dagen.
De opmaak van deze statistriek is vooral bedoeld om het arbeidsmarktbeleid
tav werklozen in elk EU-land in beeld te brengen, onderscheiden volgens
werkingskost, activering en uitkering. In
"Labour Market Policy Database"
2001, een Rapport van het Steunpunt Werk en Vorming van 2002 wordt de
opzet en uitwerking van deze database beschreven in het Nederlands.
De aandacht gaat dus vooral uit naar wat de verschillende landen doen voor
de activitering van de werklozen, tewerkstellingsondersteunig en
jobcreatie, met inbegrip van de beroepsopleiding enz. Door dit allemaal
op een hoop te gooien en te doen alsof dat allemaal als uitkeringen in de
zakken van de werklozen vloeit is onzin en bewuste misleiding. Wie als
intellectueel, wetenschapper of politicus zich aan dit soort praatjes waagt
moet zich vragen stellen over z'n deontologie, zeker als het een
onderdeel vormt om een rechtstreeks verdachtmaking tegen 500.000 werklozen
te lanceren.
België excelleert
Wat België al jaren doet en waarin ze excelleert, ook in de rapporten van Europa, is juist de activering. Het is
iets om fier op te zijn, België neemt 2x zo veel maatregelen als de
buurlanden om werklozen aan werk te helpen én werk te creëren, dat is pas
Belgische inventiviteit. De werkloosheidsuitkeringen in functie van nieuwe
tewerkstelling liggen daarbij lager dan de buurlanden. Maar dat
interesseert de Wever niet, hij wil de werklozen, de niet-werkenden raken
in hun inkomen en hen zo de basis ontnemen om zich naar tewerkstelling te
oriënteren. Zie vorige BuG's met een
Algemene
analyse van de inkomens van de Belgen en
Inkomens Belgen per gewest: N-VA verklaart de oorlog aan 3/4 van de
bevolking in Vaanderen en de andere gewesten.
En
Noels is de eerste om de Wever bij te
springen, maar dan zonder ook maar een detail te geven op basis van een
vage en niet gedocumenteerde Europese statistiek van 2008 waar geen touw aan vast te knopen is.
3. Publieke besteding aan het
arbeidsmarktbeleid per actietype 2003-2011
In Fact check heeft de De Vadder-equipe, hoe verdienstelijk ook, niet diep genoeg gegraven,
noch naar de betekenis van deze statistiek, noch naar het detail van de
verschilende uitgavenposten die eronder vallen, noch naar de evolutie in
de tijd van 2003-2011.
Deze uiterst interessante Europese database is te exploreren op de
Europese site Arbeidsmarktbeleid, of rechtstreeks in de tabel
Bestedingen en actie in % BNP;
goed naar de knoppen en selectiemogelijkheden klijken om alle onderdelen
op te roepen. Alle onderstaande tabellen en grafieken
zijn geput uit deze database. Al deze gegevens zijn daarbij geintegreerd
in een
openplooibare exceltabel waarbij in de blz 'tabel' de acties en
landen in alfabetische orde worden weergegeven en onder 'grafiek' in volgorde van besteding, mét
grafisch beeld, zie de tabel
Arbeidsmarktbeleid in EU-landen 2003-2011.
4. Totale bestedingen arbeidsmarktbeleid in % BNP
België is het land met meest constante
inspanning voor arbeidsmarktbeleid van werklozen, vooral omdat een aantal
tewerkstellingsprojecten erin zitten, zoals de dienstencheques (140.000
werknemers/oud werklozen zoals men aanneemt).
België komt uit op 3,68% van het BNP, evenals
Spanje (3,69%) en Denemarken(3,73%). Denemarken kan verrassend lijken maar
bij verdere analyse blijkt dat Denemarken heel wat 'Belgishe
maatregelen is gevolgd. Nederland (2,71%) zitt tussen België en
Duitsland (1,81%) in en Frankrijk tussen Duitsland en Nederland. Maar
België is, op de eindeloopbaanregeling gefinancierd door de werkloosheid na,
een voorbeeld voor ieder land. En de eindeloopbaan is in
feite ook arbeidsherverdelend, want zo is er werk vrijgekomen, in feite is
dit ook een maatregel van arbeidscreatie voor werklozen.
Bij wijze van voorbeeld geven we hier één tabel, voor de andere zie het
bestand:
Arbeidsmarktbeleid in EU-landen 2003-2011.
Arbeidsmarktbeleid werkloosheid Europese landen 2003-2011 - % BNP -
Grafieken |
|
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Totaal Besteding % BNP |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Denmark |
4,39 |
4,34 |
3,77 |
3,23 |
2,66 |
2,41 |
3,20 |
3,65 |
3,73 |
Spain |
|
2,13 |
2,14 |
2,16 |
2,18 |
2,60 |
3,79 |
4,01 |
3,69 |
Belgium |
|
3,42 |
3,41 |
3,30 |
3,18 |
3,27 |
3,77 |
3,73 |
3,68 |
Ireland |
|
1,59 |
1,51 |
1,52 |
1,61 |
2,10 |
3,42 |
3,84 |
3,49 |
Netherlands |
3,41 |
3,45 |
3,27 |
2,86 |
2,47 |
2,32 |
2,87 |
2,94 |
2,71 |
Finland |
2,93 |
2,96 |
2,77 |
2,57 |
2,26 |
2,13 |
2,75 |
2,79 |
2,46 |
France |
2,79 |
2,68 |
2,49 |
2,32 |
2,18 |
2,03 |
2,43 |
2,59 |
2,34 |
Austria |
2,00 |
2,03 |
2,14 |
2,10 |
1,91 |
1,83 |
2,33 |
2,26 |
2,04 |
Portugal |
1,76 |
1,83 |
1,92 |
1,75 |
1,54 |
1,52 |
2,06 |
2,08 |
1,91 |
Germany |
3,48 |
3,42 |
3,00 |
2,61 |
2,03 |
1,91 |
2,53 |
2,27 |
1,81 |
Italy |
|
1,29 |
1,29 |
1,21 |
1,10 |
1,23 |
1,78 |
1,80 |
1,70 |
Sweden |
2,36 |
2,44 |
2,40 |
2,25 |
1,71 |
1,39 |
1,79 |
1,86 |
1,69 |
Slovenia |
|
|
0,68 |
0,65 |
0,50 |
0,45 |
0,96 |
1,19 |
1,23 |
Luxembourg |
0,97 |
1,05 |
1,10 |
1,02 |
0,93 |
0,96 |
1,36 |
1,27 |
1,15 |
Cyprus |
|
|
|
0,74 |
0,59 |
0,56 |
0,88 |
0,98 |
1,03 |
Hungary |
|
0,69 |
0,72 |
0,70 |
0,71 |
0,72 |
1,17 |
1,37 |
1,02 |
Slovakia |
|
0,50 |
0,60 |
0,66 |
0,59 |
0,69 |
0,93 |
0,94 |
0,79 |
Poland |
|
|
1,28 |
1,16 |
1,01 |
0,91 |
0,96 |
1,04 |
0,72 |
Estonia |
0,26 |
0,23 |
0,19 |
0,15 |
0,15 |
0,28 |
1,60 |
1,10 |
0,72 |
Latvia |
0,49 |
0,51 |
0,54 |
0,55 |
0,46 |
0,48 |
1,34 |
1,24 |
0,69 |
Bulgaria |
|
0,78 |
0,68 |
0,60 |
0,48 |
0,45 |
0,65 |
0,58 |
0,59 |
Lithuania |
0,35 |
0,30 |
0,34 |
0,39 |
0,41 |
0,39 |
0,91 |
0,79 |
0,56 |
Czech Republic |
0,48 |
0,48 |
0,47 |
0,47 |
0,45 |
0,42 |
0,71 |
0,70 |
0,56 |
Malta |
|
|
|
0,54 |
0,49 |
0,49 |
0,50 |
0,50 |
0,48 |
Romania |
0,67 |
0,63 |
0,54 |
0,42 |
0,34 |
0,27 |
0,45 |
0,60 |
0,30 |
Greece |
|
0,56 |
0,48 |
0,54 |
0,51 |
0,63 |
0,93 |
0,96 |
|
United Kingdom |
|
0,64 |
0,61 |
0,51 |
0,47 |
0,51 |
0,70 |
|
|
Norway |
1,66 |
1,61 |
1,58 |
1,07 |
0,96 |
|
|
|
|
5. Het arbeidsmarktbeleid werkloosheid valt uiteen in drie grote
stukken:
5.1. Werkingskosten
België geeft de helft minder uit aan werkingskosten dan Nederland en 70% minder
dan Duitsland, terwijl hun 'productie' een goed stuk hoger ligt. België
besteedt dus maximaal aan arbeidsmarktondersteuning werklozen met een zeer
lage administratieve kost.
5.2. Activering - Totale uitgaven aan activering in % BNP
De activering valt uiteen in vijf gebieden: Beroepsopleiding,
Ondersteuning aanwervingen, Jobsteun en inschakeling, Directe jobcreatie
en Starttoelagen ondernemingen opgezet door werklozen.
5.2.1. Beroepsopleiding
Vooral Denemarken en ook Frankrijk en Duitsland steken er bovenuit wat
beroepsopleiding betreft. België gaat met 0,15% van het BNP nog juist
Nederland voor. Vraag is of Europa ook rekening houdt met enkele
belangrijke segmenten van beroepsopleiding die in Vlaanderen onder 'Onderwijs' zijn geklasseerd, zoals de Basiseducatie en ook
Samenlevingsopbouw in de socio-culturele sector?
5.2.2. Ondersteuning aanwervingen
Het is niet altijd duidelijk welke maatregelen of acties er onder elke
categorie ingebracht worden. Het betreft hier ondermeer de
dienstenchequesjobs goed voor in totaal 0,72% van het BNP of 2,5 mia €
.
Denemarken volgt vanaf 2009 de Belgische weg terwijl Frankrijk en
Duitsland duidelijk niets moeten hebben van deze rechtstreekse
tewerkstellingsondersteuning.
5.2.3. Jobsteun en inschakeling
Denemarken en Nederland maken hiervan een prioriteit terwijl België
samen met Frankrijk en Duitsland andere keuzen maken.
5.2.4. Directe jobreatie
Hieronder ressorteren de DAC (Franse gemeenschap) en de Gescostatuten.
In Vlaanderen is het DAC statuut in 2000 volledig geïntegreerd in de
reguliere tewerkstelling en budgetten. Die zouden hier nog bij kunnen
geteld worden.
Ook deze jobcreatie is een innovatie van België die voor vele mensen
een uitzicht heeft gegeven. Moest De Wever in z'n besparingsijver de
dienstenchequestewerkstellling, de DAC en GESCO-tewerkstelling willen
annuleren, dan zouden pas drama's gecreëerd worden. Maar dat is
uiteindelijk de finaliteit van z'n beleidsvisie, en deze van nogal wat
andere partijen: geen overheidsinvesteringen in tewerkstelling en afbouw
van de publieke dienstverlening, tot meerdere eer, glorie en geld voor de
markt, de private ondernemingen en het private op winst gerichte
initiatief.
5.2.5. Steun door werklozen opgestarte
ondernemingen ondernemingen
België investeert hier minimaal, Duitsland, na een piek in 2005 geeft
een zekere ondersteuning maar op een laag budgettair niveau, 0,07%.
5.3. Uitkeringen
Tenslote geeft de Europese database arbeidsmarktbeleid ook een
overzicht van de 'Uitkeringen' de door De Wever gewraakte post, die voor
België wel uit de hand moét lopen gezien België het enige land is waar
werkloosheidsuitkeringen niet beperkt zijn in tijd. Zelfs dat statement is
onzin.
5.3.1. Werkloosheidsuitkeringen zonder
vervroegde uittreding
Buiten Spanje dat 2,84% van haar BNP in 2011 aan werkloosheidsuitkeringen
spendeert zit België met 1,38% op een relatief laag bestedingsniveau,
samen met Denemarken en boven dit van Duitsland met 0,97% van het BNP.
Voor Spanje is dat het gevolg van een hoge werkloosheid, want de besteding
op zich zegt niets over het aantal werklozen. Als we deze twee met elkaar
verbinden, dwz het % van het BNP en het % werklozen in een land dank
krijgen we een indicatie van uitgaven werkloosheideenheid, zodat per land kan vergeleken worden
wat de uitgave is voor de gewone werkloosheidskeringen zonder vervroegde
uittreding.
% werklozen 15-64 jaar op de bevolking 15-64 jaar (zie
Rapport OCDE-Activité-2013)
Globaal zijn
de uitkeringen en het aantal werklozen redelijk gelijklopend, zeker voor
Spanje maar ook voor de andere landen alhoewel Duitsland opvalt door haar
relatief hoog werkloosheids% dat evenwel in 2011 gelijk komt met dat van
België
De toets die
we wensten te doen, nl de uitkeringen per eenheid werkloze, in een
vergelijkbare opzet voor alle landen laat zien dat de uitkeringen in
Nederland per werkloze er over de ganse historische lijn boven uit steken,
maar dit voor een erg beperklte groep werklozen (de anderen zitten op de
Bijstand, iets wat De Wever ook graag in België wil zien)
en dat in Spanje de laagste uitkering per eenheid werkloze gebeurt.
In België
zijn de uitkeringen constant en eerder op een hoog niveau, zonder rekening
te houden met de uitkeringen eindeloopbaan die in
andere landen minder zijn uitgebouwd of onder andere noemers of titels
zijn vervat.
Vraag is ook of de 'uitkeringen' voor tijdelijke werkloosheid hier in
begrepen zijn, een stelsel waarin België ook weer excelleert. Maar dat
zijn in feite geen 'uitkeringen' maar de betaling van de wedde voor
niet-arbeid aan de werkgevers bij technische werkloosheid, en dit aan
werknemers die nog onder contract staan. In feite is dit ook steun aan de
ondernemingen. Toch eens navragen bij Eurostat wat er allemaal voor België
juist in de verschillende categroiên zit. Of doet de Vadder dat eens?
5.3.2.
Vervroegde uittreding
België geeft in 2011 0,71% van het BNP uit aan vervroegde
uittreding: brugpensioenen vroeger en SWT, Stelsel Werkloosheid met bedrijfsToeslag
nu, alsmede de uitdovende regeling ouder werknemers 50+.
In de meeste andere landen bestaan gelijklopende regelingen die onder
andere noemers vallen. De factcheckers van Ivan De Vadder hebben een poging
gedaan om deze boven water te halen, zie
Fact Check Werkloosheidsuitgaven zodat de globale uitgaven van België
1,4 ipv van 1,8 van deze van de buurlanden werden.
Maar zelfs in deze opzet zijn deze uitgaven tewerkstellingscreërend omdat
ze een vervroegd uitgetreden werknemer op de werkvloer vergangen op kosten
van de werkgever of de subsidierende overheid. Hieraan zou men gans de
eindeloopbaanregeling in de Non-Profitsectoren kunnen toevoegen (650.000
werknemers in totaal) die op 45 jaar 12 bijkomende verlofdagen
krijgen, op 50 jaar 24 en op 55 jaar 36, verlofdagen die allemaal
gefinancierd worden en op de werkvloer vervangen.
Het getuigt van politieke achterlijkheid om de vervroegde uittrede als een probleem te zien, eerder dan als een
arbeidsherverdelende maatregel die de gezondheid van de
vervoegde uittreder ten goede komt en die een job vrijmaakt voor wie in zijn plaats
komt werken. Beiden worden verder uitbetaald, met alle afdrachten aan de
sociale zekerheid en belastingen vandien en vooral ook met het intact houden van de noodzakelijke
koopkracht nodig voor de groei van de economie.
Besluit
Het is betreurenswaardig dat gestudeerde mensen, politici die
eventueel verantwoordelijkheid zullen dragen in diverse beleidsniveau's,
wetenschap en kennis van de complexe werkelijkheden onderschikken aan
de agenda's van economische machtscentra om zich het weinige wat in de bevolking
aan inkomen en vermogen is of wordt opgebouwd toe te eigen om hun
eigen inkomen en vermogen nog te doen aangroeien.
Bestaat politiek er in zich op cijfers te beroepen om de eigen visie
op de werkelijkheid mee in te kleuren, niet om er op in te haken en een
beleid te voeren in dienst van de bevolking, maar om er op in te hakken
tegen het belang van de bevolking in. Of zoals Nigel Williams het
kernachtig verwoordt:
"Als alles enkel in functie van die 'economie' moet
draaien zonder sociale invulling, welk nut heeft het dan?"
BuG 225 on-line
Printversie (10p)
Tabel:
Arbeidsmarktbeleid in EU-landen 2003-2011
Jan Hertogen, socioloog
www.npdata.be
0487 355 552
Wie geen berichten meer wenst te ontvangen, graag een RE met melding:
uitschrijven aub
|