BuG 205 – Bericht uit het Gewisse – 09 november 2013
BuG
205 on-line
Printversie (13p)
Geen loonkloof maar
loonkostenvoordeel voor België van 1,5%,
de loonkloof van 5,2% (Onkelinx, CRB) weggewerkt door 6,5
mia € loon-
subdsidiering (-4,7%) en 5,2 mia € werkgeversbijdragenvermindering
(-2,0%)
De loonkloof voor werkgevers is 15,2% (39€/u België tav
34€/u buitenland),
10% dateert van voor 1996, waarna de loonkloof niet meer mocht stijgen.
Daar had dan in 1996 of later wat over moeten gezegd/geregeld, maar
nu bittere tranen wenen over iets van 17 jaar geleden, ja zeg,
komaan.
Dat de schapen stoppen met blaten en terug naar de schaapskooi gaan.
Al 17 jaar produceert België aan voordeliger loonkosten dan de
buurlanden, zonder dat de situatie vóór 1996 de economie benadeelde,
of België in een minder gunstige positie bracht om crisis te bestrijden.
De discussie gaat er nu over of de enige tewerkstellingsbevorderende
lastenverminderingen, nl de sociale maribel (+45.000 jobs) en de
dienstencheques (+120.000) dienen uitgebouwd of afgebouwd en dat
vooral de Non-Profit dient uitgesloten van tewerkstellingscreatie.
Tabel
Lastenverminderingen naar aard 1995-2013
Tabel
Lastenverminderingen 1995-2011 categorie en sector
Tabel
Lastenverminderingen 2011 naar aard en sector
Vooraf 1: Nog 42.413 naturalisatiebeslissingen te gaan.
In 2013
werden 83% van de besliste dossier gunstig beoordeeld. Dat belooft. Zie
tabel met alle beslissingen per commissievergadering sinds 1996: Tabel
Naturalisatiebeslissingen
1996-2013
Naturalisaties beslissingen 1996 tot 21/05/2013 per jaar en
commissie (1) |
Commissies |
Gunstig |
Verwor-pen |
Beslist |
% Gun-stig |
Verdaagd |
Voorstel tot verwerping |
Niet beslist |
Totaal behandeld |
1996 |
2.472 |
118 |
2.590 |
95% |
454 |
|
454 |
3.044 |
1997 |
7.494 |
682 |
8.176 |
92% |
2.042 |
|
2.042 |
10.218 |
1998 |
10.001 |
829 |
10.830 |
92% |
3.308 |
|
3.308 |
14.138 |
1999 |
7.169 |
1.128 |
8.297 |
86% |
2.299 |
|
2.299 |
10.596 |
2000 |
11.543 |
1.968 |
13.511 |
85% |
5.456 |
|
5.456 |
18.967 |
2001 |
9.352 |
768 |
10.120 |
92% |
4.235 |
1.825 |
6.060 |
16.180 |
2002 |
6.207 |
2.885 |
9.092 |
68% |
4.482 |
2.655 |
7.137 |
16.229 |
2003 |
5.906 |
2.088 |
7.994 |
74% |
2.239 |
2.912 |
5.151 |
13.145 |
2004 |
5.258 |
2.449 |
7.707 |
68% |
2.093 |
2.497 |
4.590 |
12.297 |
2005 |
6.802 |
3.310 |
10.112 |
67% |
4.550 |
3.754 |
8.304 |
18.416 |
2006 |
4.591 |
2.205 |
6.796 |
68% |
1.889 |
2.484 |
4.373 |
11.169 |
2007 |
7.191 |
1.022 |
8.213 |
88% |
2.182 |
2.294 |
4.476 |
12.689 |
2008 |
10.194 |
4.616 |
14.810 |
69% |
6.387 |
5.949 |
12.336 |
27.146 |
2009 |
2.121 |
1.473 |
3.594 |
59% |
1.891 |
1.169 |
3.060 |
6.654 |
2010 |
3.958 |
1.779 |
5.737 |
69% |
3.507 |
2.196 |
5.703 |
11.440 |
2011 |
4.208 |
1.596 |
5.804 |
73% |
2.339 |
2.944 |
5.283 |
11.087 |
2012 |
4.838 |
4.461 |
9.299 |
52% |
3.565 |
3.993 |
7.558 |
16.857 |
2013 |
6.271 |
1.316 |
7.587 |
83% |
3.227 |
3.185 |
6.412 |
13.999 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal |
115.576 |
34.693 |
150.269 |
77% |
56.145 |
37.857 |
94.002 |
244.271 |
Vooraf 2. De 'Witte Sector' is een zwarte sector voor wat
betreft de uitsluiting en discriminatie van beroepskrachten met een
migratieachtergrond en vrouwen met een hoofddoek. In de Welzijnssector
in Vlaanderen heeft 1,5% van de werknemers een
migratieachtergrond zoals blijkt uit een recent onderzoek van het VWV,
terwijl 15,73% van de Vlaamse bevolking een migratieachtergrond
heeft, zie fiche
Vlaams gewest. De werknemers met
migratieachtergrond zijn dus in de Welzijnssector 10x minder aanwezig
dan in de bevolking. De welzijnssector scoort hiermee het slechts van
alle sectoren. Dit kan enkel het gevolg zijn van een bewuste politiek
van exclusie door de werkgevers, hierin feitelijk ondersteund door de
vakbonden en werknemersvertegenwoordiging. Alle campagnes ten spijt
waren dit doekjes tegen het bloeden of redenen om er geen werk van te
maken. Een bezwarende omstandigheid is dat men al 10 jaar belooft hierin
verandering te brengen, maar blijkbaar wil men geen resultaat.
0. Documenten, opinies en commentaar
-
Wet van 21 juli 1996 op het concurrentievermogen
- Expertenrapport juli
2013 - Arbeidskosten, loonsubsidies, arbeidsproductiviteit en
opleidingsinspanningen van ondernemingen
- Technisch verlag
CRB 2012
- Bijlagen bij het Technisch verslag CRB 2012
- Commentaar van het VBO
-
Beschouwing Mark Leemans ACV in De Wereld Morgen
-
Commentaar De Standaard 18/09/2013
-
Guido Deckers ACV in DWM van 02/10/2013
-
Eric Goeman van Attac zegt maar wat
-
Tuur Vanempten in DWM van 07/11/2013: Hardwerkende mensen hebben
net zo goed nood aan solidariteit
1. De Expertengroep, mensen die zo een
werkstuk afleveren mogen wel eens genoemd worden:
Bevers |
Tom |
Hoge Raad voor de
Werkgelegenheid |
Bogaert |
Henri |
Federaal Planbureau |
Delhez |
Philippe |
Nationale Bank van België |
Delporte |
Jean-Marc |
SPF FOD Economie |
De Mulder |
Jan |
Hoge Raad voor de
Werkgelegenheid |
Denayer |
Luc |
Centrale raad voor het
Bedrijfsleven |
Recktenwald |
Joachim |
Eurostat |
Swartenbroekx |
Carine |
Nationale Bank van België |
Tollet |
Robert |
Centrale raad voor het
Bedrijfsleven |
Verschooten |
Jan |
Federaal Planbureau |
Vermeulen |
Pieter |
FOD Economie - ADSEI |
Versonnen |
Annie |
FOD Economie - ADSEI |
En dan zijn er nog de 3 werkgroepen
natuurlijk met een uitgebreider aantal deelnemers, die alleen opgenomen
zijn in de mailing van deze BuG (en volgende).
2. De synthese, voor wie de exploratie van dit
349 blz tellende expertenrapport rapport er wat teveel aan is.
In het rapport wordt heel wat interessant statistisch materiaal uit de
doeken gedaan. Zo ook de lastenverminderingen met groot detail per
deelsector, en in tijdsreeksen waarin de jaren geselecteerd zijn waar
enige verandering van samenstelling en grootheid is gewijzigd, het is
dus (spijtig genoeg) geen volledige tijdsreeks.
2.1. De opdeling van sectoren in "'voor winst marktdiensten" en
"niet-voor winst" marktdiensten, een revolutionair concept
Het is even wennen maar de experten van de Nationale Bank, het
Planbureau, de Centrale Raad van het Bedrijfsleven, de ronde Tafel van
de Tewerkstelling en het AD SEI (het vroegere NIS),hebben geoordeeld om een aantal
subgroepen te moeten/mogen maken van de 916 nacebel2008 sectoren, waarin
de al of niet gerichtheid op winst het onderscheidingscriterium is, een
unieke en nog nergens anders gezien begrippenapparaat.
1. Verwerkende nijverheid (secundaire sector), aangeduid met VN
2. De "voor winst marktdiensten" (tertiaire sector, met inbegrip van
spoor, post en andere meer klassieke overheidsactiviteiten), aangeduid met MDW (MarktDiensten Winst),
ook nog vermeld als 'profit'.
3. De "niet voor winst marktdiensten" (quartaire sector zonder overheid en
onderwijs, maar wel met de commerciële bejaardenhomes en commerciële
kinderopvang, alsmede persoonlijke dienstverlening zoals kappers en
begrafenisondernemers, aangeduid met MDN (MarktDiensten Non-Profit), ook
met de vermelding 'non-profit'.
4. De primaire sector, aangeduid met PS
5. De overheidssector (openbaar bestuur) en onderwijs, aangeduid met NMD
(Niet-Marktdiensten)
Verduidelijking van de inhoud van deze activiteitscategoriën 1 tot 3 op blz
46, de afkortingen in tabel 8, blz 98 blz waar ook de
juiste verdeling van sectoren terug te vinden is, met aanduiding van de
sectieletters. Er wordt ook een subselectie gemaakt de MDI
(Marktdiensten Internationaal), een selectie ven 'profit' relevant voor
de internationale vergelijking. Op deze subonderverdelingen gaan we niet
verder in.
2.2.
Men kan zich afvragen waar deze opdeling, die niet zo goed in het
Nederlands bekt, vandaan komt.
Eerst was er de slogan 'Hier komt de Non-Profit', de Walter
Cornelis-mobilisaties eind 90ger jaren en 2000, voortgezet in 'Geen
commerce in de Non-Profit'. Het betrof dan de sectoren van de
gezondheidszorg, welzijnszorg en cultuur. In het Frans werd dat
gelijkgeschakeld met 'les secteurs non-marchand', en dat heeft daar een
eigen leven beginnen leiden. De experten zijn dan in juli 2013 over
akkoord gekomen om niet meer het Engelse non-profit te hanteren, maar deze
activiteitsgroep terug vanuit het Frans te vertalen, marchand en
non-marchand met het
voorvoegsel 'voor winst' en 'niet voor winst' marktdiensten, en dit maar
meteen grosso modo af te lijnen op de tertiaire en quartaire sectoren. Als
effect van de mobilisatieslogan Non-Profit (altijd met hoofdletter) kan dat tellen en het is uniek
dat een slogan de politieke boodschap tot in de gebruikte begrippen weet
te determineren.
Het equivalent in het Frans van deze opdeling van de
Belgische economie is (zie blz 18 van het rapport)
1. Industrie manufacturière
2. Services marchand 'profit' (met aanhalingstekens)
3. Services marchand 'non-profit' (met aanhalingstekens, allicht om aan
te geven dat het hier om de Franse en niet om de Engelstalige begrippen
gaat, in het Nederlands zijn deze aanhalingstekens niet aanwezig bij het
woord 'winst').
4 en 5 zijn in de Franstalige tabellen niet aanwezig.
2.3. Commercie en winst in de niet voor winst marktdiensten, een
achterhoedegevecht?
"Als je de overheidsinkomsten beperkt, zal dat uitmonden in lagere
uitgaven" zo stelt
Tuur
Vanempten in DWM van 07/11/2013. "Ik zie
dat een deel van onze politiek popelt om te snoeien in de sociale
zekerheid en de zorg. Kijk naar Open VLD, N-VA, CD&V. Met haar
herbronningsoperatie Innesto zet CD&V de deuren wagenwijd open voor ‘de
privé’, zelfs in de sociale sector. Ze blijken zelfs bereid NV’s te
subsidiëren die actief worden in de zorg.”. Blijkbaar is dit al een
achterhoede gevecht, toch wat de zorg betreft, die is al lang
gebetonneerd in haar niet voor winst karakter, ondermeer door de
Non-Profit vakbonden en zoals de experten geadviseerd hebben aan Di
Rupo en de politiek. Maar dagelijkse waakzaamheid is natuurlijk geboden,
ook voor losse flodders zoals het voorontwerp Persoonsvolgende
Financiering van Vandeurzen.
2.4. De wet van 1996 op het concurrentievermogen betreft een globale
beoordeling van de concurrentiepositie
Een van de grote kiezels in de schoen van de wet van 1996 is het feit
dat de lastenverminderingen globaal dienen afgemeten aan de globale
loonkost: ""We merken overigens op dat de wet van 1996 het
macro-economisch doel nastreeft om de werkgelegenheid te bevorderen en het concurrentievermogen
te vrijwaren en als dusdanig betrekking heeft op alle bedrijfstakken
samen."
(blz 56 van het Expertenrapport). De discussie over een wijziging van de
wet van 1996 gaat in essentie over een doorbreken van deze globale
berekening, het uitsluiten van de echte tewerkstellingsbevorderende
maatregelen en de fixatie op sectoren die 'internationaal vergelijkbaar
zijn en die exportgericht zijn. Het expertenrapport ondersteunt dit
standpunt van de werkgevers en de politiek en levert
gedetailleerde berekeningen af die moeten toelaten deze sectoren te
detecteren. Daar gaan we hier niet verder op in.
Een onderschat element in het doorvoeren van een globale analyse is de
tewerkstelling van 165.000 mensen langs dienstencheques en sociale
maribel. Hiermee wordt de koopkracht verhoogd, de binnenlandse vraag
omhooggestuwd en op die wijze ook de export goedkoper gemaakt. Ook
specifieke regio's en sectorgerichte lastenverminderingen hebben
hetzelfde effect, ook al zullen ze zich nog veel te weinig omzetten in
(controleerbare) extra tewerkstelling. Het is op dat vlak dat in feite
een aanpassing van de wet van 1996 zou dienen te gebeuren, nl het hard
maken van lastenverminderingen in extra tewerkstelling, iets dat in de
dienstencheques en de sociale maribel wel gerealiseerd wordt, maar het
zijn nu juist deze lastenverminderingen waar men van af wil. De schapen
blaten maar er wordt weinig wol van gespind.
2.5.
"Omvang van de subsidiëringsgraden in
België zijn heel wat hoger dan in de buurlanden" (blz 51)
Subdieringsgraad lonen in de 4 landen |
|
Bedrag mio € |
% |
België |
5.871 |
4,07% |
Duitsland |
2.921 |
0,26% |
Nederland |
1.842 |
0,74% |
Frankrijk |
6.108 |
0,76% |
% op loonmassa, reeds verminderd met de |
vermindering sociale bijdragen. |
|
2.6. De impact van de 5,9 mia € loonsubsidering, de
goede helft van de 11,0 mia € lastenverminderingen
Om de logica en meteen ook perversiteit van
gans de loonkostendiscussie te documenteren, hierbij een uitgebreid uittreksel
uit het expertenrapport, dat anders allicht niet zal gelezen worden en
dus ook niet zal gekend zijn:
"In tegenstelling tot de buurlanden, is de evolutie van de
loonsubsidies in België uiterst belangrijk, vooral vanaf 2004. Men moet
zich ervan bewust zijn dat de loonsubsidies niet enkel als doel hebben
het concurrentievermogen te vrijwaren, maar tevens de non-profitsector
te ondersteunen (de sociale maribel, nvdr) en werkgelegenheid te
creëren in de buurtdiensten (de dienstencheques, nvdr).
Aangezien zowel de subsidies als de daaruit voortvloeiende jobcreatie
belangrijk zijn voor die sectoren, verdient de impact van die
maatregelen op de evolutie van de arbeidskosten in België bijzondere
aandacht.
Het opnemen van de loonsubsidies en andere gelijkaardige
maatregelen in de berekening van de arbeidskosten per uur van het
Technisch verslag moet overwogen worden in de context van de wet van
1996. Die laatste heeft een macro-economische werking, aangezien hij een
ijkpunt instelt voor de collectieve onderhandeling op het niveau van de
paritaire comités en de ondernemingen binnen de beschikbare marge voor
loonevolutie.
De verschillende beleidsmaatregelen ter ondersteuning van de
werkgelegenheid (vermindering van de werkgeversbijdragen of
loonsubsidies) zijn gericht op doelgroepen (hoog-/laaggeschoolden,
langdurig werklozen, werkzoekenden...) of modaliteiten voor
werkorganisatie (overuren, nacht- en ploegenarbeid) die de
bedrijfstakken de facto op verschillende manieren beïnvloeden. In het
kader van de macro-economische werking van de wet van 1996 is het de
evolutie van de verhouding tussen het totaal bedrag dat wordt besteed
aan die maatregelen en de loonmassa, d.w.z. de evolutie van de
verminderingsvoet van de macro-economische arbeidskosten, die zal
inwerken op de evolutie van het arbeidskostenverschil.
Door het arbeidskostenverschil te verminderen, vergroten die
beleidsmaatregelen inzake werkgelegenheid tevens de beschikbare marge,
aangezien die laatste afhangt van enerzijds de verwachte evolutie van de
arbeidskosten per uur in de referentielanden en anderzijds het
arbeidskostenverschil uit het verleden. Wanneer de verminderingsvoet van
de arbeidskosten zeer sterk verschilt tussen de paritaire comités
onderling, verliest het door de wet bepaalde macro-economische ijkpunt
aan relevantie. Voor de paritaire comités die het minst baat hebben bij
de loonsubsidiemaatregelen, laat het voor de gehele privésector
vastgelegde ijkpunt immers een te snelle groei van de lonen toe, met een
te sterke stijging van de arbeidskosten als gevolg. In dat opzicht heeft
de expertengroep beslist om het effect daarvan op het
arbeidskostenverschil te tonen op basis van verschillende varianten wat
betreft de perimeter van de in aanmerking te nemen loonsubsidies.
De arbeidskostenverschillen geraamd in dit rapport werden berekend
door verschillende simulaties voor de evolutie van de arbeidskosten per
uur na verrekening van de loonsubsidies in België en de buurlanden te
combineren. De parameters van die verschillende simulaties verschillen
vooral op basis van de opties betreffende de perimeter van de weerhouden
loonsubsidies. De arbeidskostenverschillen die voortvloeien uit de
combinatie van de verschillende simulaties worden voorgesteld in tabel 8.
"
2.7. Enkel de loonsubsidie zorgt al voor een reductie met 4,05% van het loonkostenverschil van
4,60% tot 0,55%
In tabel 8 blz 55 wordt als eerste scenario
het loonkostenverschil berekend wanneer geen loonsubsidiering in
rekening gebracht wordt: "Een eerste optie bestaat in het behoud van
het arbeidskostenverschil zoals momenteel berekend in het Technisch
verslag, dus zonder de loonsubsidies in mindering te brengen voor België
en de drie buurlanden. Deze optie ... leidt tot het
arbeidskostenverschil in 2011 zoals gepubliceerd in het Technisch
verslag van de CRB van 2012 (over het jaar 2011, nvdr), m.n. 4,6 procent sinds 1996. Merk op dat dit verschil
voor het jaar 2012 in het Technisch verslag 2012 geraamd werd op 5,1
procent." (blz 53), en Minister Onkelinx spreekt over 5,3% in
2013.
Het tweede scenario brengt de loonsubsidiering, nl. 5,9 mia € in
rekening (zie tabel 7, blz 50) : "Een tweede optie bestaat erin de
uurloonkosten van België en de drie buurlanden te corrigeren voor alle
geïdentificeerde loonsubsidies. ....
Binnen deze optie ... bedraagt het arbeidskostenverschil in 2011 0,55
procent." (blz 53)
De dienstencheques en de
Sociale Maribel spelen voor 1,2% mee om dit verschil te reduceren:
"We kunnen dus vaststellen dat alleen reeds de creatie van
lagergeschoolde jobs binnen de geneutraliseerde maatregelen het
arbeidskostenverschil verlaagt met 1,2 procent in 2010." Dit
maar ten informatie, deze en andere scenario's hollen de
vergelijkingsbasis uit en zijn een argument om de wetgeving te
veranderen in het voordeel
van de ondernemingen, en daarmee verwijdert men zich alsmaar verder van de globale loonkloof
en de tewerkstellingseffecten, de fundamentele
referentiepunten van de wet van 1996.
2.8. En wat is de impact van de 5,1 mia €
andere lastenvermindering op de 'loonkloof'?
De Belgische loonsubsidie van 5,9 mia € is dus goed om 4,60%
- 0,55% =
4,05% (2011) loonkostenverschil met Frankrijk, Nederland en Duitsland af te
dekken.
Vraag is evenwel hoe de andere lastenverminderingen, 5,1 mia €
langs de werkgeversbijdragenverminderingen verrekend
zijn of worden en in welke mate zij de loonkloof verder dichten of in
feite voor een loonkostenvoordeel van België zorgen. Alles hangt
er dan van af of in de buurlanden een gelijkaardige
vermindering van sociale bijdragen terug te vinden is, en dat is weinig waarschijnlijk
of toch slechts in beperkte mate. Zelfs als de impact maar de helft is
van deze zoals vastgesteld bij de loonsubsidiëring zou
België nog eens 2% lagere loonkosten hebben als gevolg van de
werkgeversbijdragenverminderingen, dan de buurlanden. De twee samen,
5,9 mia € loonsubsidiering en 5,1 mia €
werkgeversbijdragenverminderingen zorgen dan samen voor een
loonkostvoordeel van 1,5% in België tav de buurlanden, berekend
vanaf 1996, jaar waarin de wet is tot stand gekomen. en als geen
vergelijkbare inspanning bij de buurlanden wordt gedetecteerd dan kan
het loonkostvoordeel 3,5% bedragen.
En wat doe je dan met de 10% loonkloof die in 1996 al bestond,
moeten wij die op onze buik schrijven vragen de werkgevers. De Belgische
economie heeft zich meer dan door de wet van 1996 bedoeld was
geconformeerd en is standvastig gebleken, ondermeer zoals uit de wijze
waarop België de crisis doorstaat blijkt. Maar dat is in feite oude
koeien uit de gracht halen, en de schapen blijven blaten, terwijl er
langs het surplus op de wet van 1996 al aan die vermeende achterstand
van 10% geknaagd wordt.
Tijd nu om de lastenverminderingen verder in detail bekijken en te zien
welke maatregelen en sectoren hierin de sterktste 'afnemers' zijn met
onderscheid tussen loonsubsidiëring en
werkgeversbijdragenverminderingen, en dit tot op het kleinste detail van
de sector en de diverse maatregelen.
3. Lastenverminderingen cash doorgerekend in de Belgische economie van
1996 tot 2013 - Tabel
Lastenverminderingen
naar aard 1995-2013
In de expertencommissie wordt een beeld opgehangen van de
lastenverminderingen tot 2011. In het jongste rapport van de CRB worden
ook de gegevens voor 2012 vermeld en 2 maatregelen zijn ook al voor 2013
gekend, nl. de groei van de dienstencheques en de structurele
lastenverlaging voor de 'profit'sectoren, ze worden ook in het overzicht
verwerkt. Door %ges om te zetten in absolute getallen wordt ook het beeld
gegeven van de loonkosten om een beter zicht te krijgen op het relatieve
belang van elke maatregelen tav het geheel van de uitgaven. Als bron
voor onderstaande tabel geldt het rapport van de CRB, voor alle andere
tabellen de Expertencommissie.
Lastenverminderingen 1995-2013 naar aard volgens de wet van 1996 |
|
1995 |
2003 |
2010 |
2011 |
2012 (1) |
Ev11/12 |
%Ev11/12 |
2013 (3) |
0. Totaal loonkosten |
107.919 |
150.607 |
197.501 |
195.908 |
198.259 |
2.351 |
1,2% |
200.638 |
1.Totaal
lastenverminderingen |
1.238 |
4.192 |
10.347 |
11.246 |
11.323 |
77 |
0,7% |
11.725 |
2. Loonsubsidies |
265 |
1.016 |
5.454 |
6.213 |
6.424 |
211 |
3,4% |
6.526 |
2.1. via Sociale Zekerheid
|
100 |
750 |
2.536 |
3.140 |
3.267 |
127 |
4,0% |
3.369 |
- waarvan activeringen
|
0 |
106 |
362 |
638 |
471 |
-167 |
-26,2% |
471 |
- waarvan dienstencheques
|
0 |
7 |
1.231 |
1.424 |
1.695 |
271 |
19,0% |
1.797 |
- waarvan Sociale Maribel gepoolde
bijdragen |
0 |
524 |
750 |
870 |
889 |
19 |
2,2% |
889 |
- waarvan gesubsid. contractuelen
ziekenhuizen |
100 |
114 |
116 |
112 |
112 |
0 |
0,0% |
112 |
- waarvan Sociale Maribel gepoolde
bedrijfsvoorh. |
0 |
0 |
73 |
84 |
88 |
4 |
4,8% |
88 |
- waarvan Jongerenbonus nonprofit
|
0 |
0 |
3 |
12 |
12 |
0 |
0,0% |
12 |
2.2. via bedrijfsvoorheffing
|
0 |
8 |
2.562 |
2.702 |
2.784 |
82 |
3,0% |
2.784 |
- waarvan algemeen
|
0 |
0 |
890 |
933 |
960 |
27 |
2,9% |
960 |
-waarvan nacht-en ploegenarbeid |
0 |
0 |
921 |
977 |
1.004 |
27 |
2,8% |
1.004 |
- waarvan overuren
|
0 |
0 |
115 |
123 |
126 |
3 |
2,4% |
126 |
- waarvan onderzoekers ondernemingen |
0 |
0 |
380 |
397 |
570 |
173 |
43,6% |
570 |
- waarvan specifieke bedrijfstakken
|
0 |
0 |
110 |
118 |
124 |
6 |
5,1% |
124 |
- waarvan onderzoekers
universiteiten (2) |
0 |
8 |
147 |
154 |
|
-154 |
|
|
2.3. via Gemeenschappen en Gewesten
|
165 |
259 |
356 |
372 |
373 |
1 |
0,3% |
373 |
- waarvan ouderenbonus (Vlaanderen)
|
0 |
0 |
24 |
23 |
24 |
1 |
4,3% |
24 |
- waarvan Prime à l’emploi
(Wallonië) |
0 |
18 |
14 |
14 |
14 |
0 |
0,0% |
14 |
- waarvan beschutte werkplaatsen
|
165 |
241 |
318 |
335 |
335 |
0 |
0,0% |
335 |
3. Werkgeversbijdrageverminderingen
|
974 |
3.175 |
4.894 |
5.032 |
4.899 |
-133 |
-2,6% |
5.199 |
4. % lastenvermindering tav loonkost |
1,1% |
2,8% |
5,2% |
5,7% |
5,7% |
|
|
5,8% |
1. Loonsubsidies |
0,2% |
0,7% |
2,8% |
3,2% |
3,2% |
|
|
3,3% |
2. Werkgeversbijdrageverminderingen |
0,9% |
2,1% |
2,5% |
2,6% |
2,5% |
|
|
2,6% |
(1) Voortgaande op de bijlage bij het technische rapport CRB 2012 |
(2) De CRB heeft voor 2012 de lastenvermindering ondernemingen en
universiteiten samengenomen onder ondernemingen |
(3) Bijkomende structurele lastenvermindering
voor de profit
aangevuld met de evolutie dienstencheques met
6+ in 2013 |
In 2013 zullen in totaal 11,7 mia € aan lastenverminderingen zijn
toegekend aan de Belgische private werkgevers. Voor 6,5 mia € betreft
het 'loonsubsidies' die zorgen voor een dichten van de loonkloof van om en bij de
5,2%, zoals Minister Onkelinx recent nog meldde, met ongeveer
4,6% zodat er uiteindelijk, op basis van de 6,5 mia € loonsubsidies nog
een loonkloof van 0,5% overblijft. De 5,2 mia € werkgeversbijdragenvermindering in 2013 dicht
niet alleen dit kloofje maar geeft aan België een concurrentiëel voordeel. Als
deze werkgeversbijdragenverminderingen maar de helft van het effect
hebben als dit van de loonsubsidies zou het loonvoordeel tav de drie omliggende
landen 1,5% bedragen, en zou er in feite geen sprake meer zijn, in de
globale analyse zoals bedoeld door de wet van 1996 van een
loonkostenhandicap maar van een loonkostenvoordeel voor België.
4. Evolutie loonkost en lastenverminderingen naar de diverse sectoren
1995-2011 -
Tabel
Lastenverminderingen 1995-2011 categorie en sector
In een uniek samenvattend overzicht wordt de loonkost, de
lastenverminderingen onderscheiden naar loonsubsidiering en werkgeversbijdragenverminderingen
en in een tijdsperspectief gesteld van 1995 tot 2011, zowel
in aantal als % op de loonlast, % verdeeld over de sectoren, en %
verdeeld over de lastenverminderingen, zie de unieke samenvattende tabel:
4.1. Loonkosten (update 10/11/2013)
Lastenverminderingen 1995-2011 naar aard en sector |
Aard gegeven |
Tak |
1995 |
1996 |
1997 |
1999 |
2003 |
2004 |
2010 |
2011 |
1. Totale loonkost |
|
106.620 |
113.131 |
114.432 |
124.131 |
146.500 |
150.872 |
187.284 |
195.908 |
Verwerkende nijverheid |
VN |
24.832 |
25.078 |
25.680 |
26.811 |
28.896 |
29.362 |
30.526 |
31.145 |
- Voeding, drank, tabak |
CA |
2.923 |
2.968 |
3.049 |
3.220 |
3.518 |
3.680 |
4.140 |
4.255 |
- Textiel, kleding, leer en schoenen |
CB |
1.647 |
1.606 |
1.627 |
1.678 |
1.524 |
1.489 |
1.200 |
1.196 |
- Hout, papier, drukken |
CC |
1.876 |
1.894 |
1.926 |
2.000 |
2.036 |
2.056 |
2.017 |
2.049 |
- Cokes en raafinage |
CD |
375 |
375 |
444 |
389 |
559 |
592 |
644 |
654 |
- Chemie |
CE |
3.159 |
3.244 |
3.338 |
3.407 |
3.569 |
3.704 |
3.732 |
3.881 |
- Farmacie |
CF |
782 |
821 |
857 |
1.000 |
1.423 |
1.398 |
2.051 |
2.123 |
- Rubber, plastiek, andere mineraal |
CG |
2.152 |
2.186 |
2.261 |
2.411 |
2.741 |
2.758 |
2.879 |
3.011 |
- Metaal en producten (geen mach.) |
CH |
4.278 |
4.301 |
4.373 |
4.492 |
4.995 |
5.098 |
5.173 |
5.316 |
- Informatica, electronica, optiek |
CI |
1.025 |
1.041 |
1.067 |
1.165 |
1.237 |
1.118 |
1.028 |
1.035 |
- Electrische uitrusting |
CJ |
1.134 |
1.117 |
1.149 |
1.182 |
1.199 |
1.106 |
1.118 |
1.115 |
- Machines en uitrsuting |
CK |
1.467 |
1.516 |
1.554 |
1.641 |
1.792 |
1.832 |
2.044 |
2.259 |
- Vervoermateriaal |
CL |
2.866 |
2.880 |
2.906 |
3.042 |
3.062 |
3.251 |
2.972 |
2.670 |
- Andere industrie, reparatie, mach. |
CM |
1.149 |
1.130 |
1.130 |
1.185 |
1.241 |
1.280 |
1.528 |
1.582 |
Voor winst marktdiensten
|
MDW |
48.313 |
49.362 |
51.854 |
57.740 |
69.222 |
71.651 |
90.516 |
95.110 |
- Electriciteit, gas, stoom, koeling |
DD |
1.571 |
1.636 |
2.000 |
1.857 |
1.746 |
1.722 |
2.155 |
2.244 |
- Water, waterzuivering, afval |
EE |
670 |
705 |
741 |
802 |
1.108 |
1.139 |
1.504 |
1.534 |
- Bouw |
FF |
5.817 |
5.664 |
5.788 |
6.429 |
7.276 |
7.518 |
9.698 |
10.527 |
- Handel, autos- en motoreparatie |
GG |
12.830 |
12.970 |
13.226 |
14.552 |
18.162 |
18.858 |
23.904 |
24.935 |
- Vervoer en opslag |
HH |
7.605 |
7.819 |
8.141 |
8.815 |
10.257 |
10.513 |
12.176 |
12.488 |
- Horeca |
II |
1.709 |
1.742 |
1.738 |
1.916 |
2.325 |
2.447 |
3.289 |
3.536 |
- Uitgeverijen, audiovis.,distributie |
JA |
927 |
913 |
976 |
1.092 |
1.209 |
1.247 |
1.474 |
1.500 |
- Telecommunicatie |
JB |
1.143 |
1.222 |
1.429 |
1.600 |
1.964 |
1.960 |
1.965 |
1.900 |
- Informatica en diensten |
JC |
918 |
1.014 |
1.167 |
1.753 |
2.522 |
2.525 |
3.489 |
3.682 |
- Finacieel en verzekeringen |
KK |
7.200 |
7.409 |
7.600 |
8.024 |
8.840 |
8.956 |
10.024 |
10.317 |
- Vastgoed |
LL |
357 |
358 |
365 |
482 |
589 |
621 |
807 |
854 |
- Recht, boekhouding, ingenieurs, ... |
MA |
2.930 |
3.063 |
3.400 |
4.110 |
5.078 |
5.242 |
7.643 |
8.067 |
- Onderzoek, wetensch. ontwikk. |
MB |
333 |
304 |
317 |
344 |
516 |
571 |
762 |
796 |
- Publiciteit, marktonderz., andere |
MC |
623 |
623 |
651 |
765 |
939 |
992 |
1.254 |
1.332 |
- Administr. en logisitke ondersteun. |
NN |
3.680 |
3.918 |
4.315 |
5.198 |
6.692 |
7.341 |
10.373 |
11.397 |
Niet voor winst marktdiensten
|
MDN |
9.834 |
10.184 |
10.643 |
11.970 |
15.321 |
15.953 |
22.345 |
23.692 |
- Gezondheidszorg |
QA |
5.124 |
5.332 |
5.474 |
6.057 |
7.441 |
7.677 |
10.023 |
10.591 |
- Welzijnszorg met/zonder overn. |
QB |
2.753 |
2.862 |
3.080 |
3.548 |
5.091 |
5.305 |
8.084 |
8.665 |
- Kunst, spectakel en recreatie |
RR |
480 |
485 |
500 |
577 |
744 |
831 |
1.170 |
1.246 |
- Andere diensten (vernig./persoon) |
SS |
1.477 |
1.505 |
1.589 |
1.787 |
2.044 |
2.141 |
3.068 |
3.190 |
Primaire sector |
PS |
370 |
369 |
380 |
402 |
461 |
476 |
581 |
628 |
- Landbouw |
AA |
212 |
217 |
224 |
251 |
310 |
324 |
420 |
456 |
- Mijnbouw |
BB |
157 |
153 |
157 |
151 |
152 |
153 |
161 |
172 |
Overheid, Onderwijs, Huishouden |
NMD |
23.271 |
28.137 |
25.875 |
27.208 |
32.600 |
33.429 |
43.315 |
45.334 |
- Overheidsadministraties |
OO |
12.000 |
15.500 |
13.000 |
13.800 |
16.706 |
16.950 |
22.042 |
23.042 |
- Onderwijs |
PP |
10.833 |
12.167 |
12.375 |
12.930 |
15.289 |
15.824 |
20.818 |
21.841 |
- Huishoudens met werknemers |
TT |
438 |
471 |
500 |
478 |
604 |
656 |
455 |
451 |
4.2. Lastenverminderingen
Lastenverminderingen 1995-2011 naar aard en sector |
Aard gegeven |
Tak |
1995 |
1996 |
1997 |
1999 |
2003 |
2004 |
2010 |
2011 |
1. Totale loonkost |
|
107.919 |
114.739 |
115.901 |
126.261 |
150.607 |
155.794 |
197.501 |
195.908 |
2. Totaal lastenverminderingen |
|
1.300 |
1.609 |
1.470 |
2.130 |
4.108 |
4.922 |
10.217 |
11.096 |
Verwerkende nijverheid |
VN |
408 |
495 |
476 |
541 |
931 |
1.069 |
2.055 |
2.136 |
- Voeding, drank, tabak |
CA |
54 |
64 |
63 |
70 |
128 |
151 |
292 |
303 |
- Textiel, kleding, leer en schoenen |
CB |
51 |
58 |
62 |
61 |
73 |
78 |
94 |
95 |
- Hout, papier, drukken |
CC |
47 |
56 |
52 |
59 |
90 |
99 |
167 |
173 |
- Cokes en raafinage |
CD |
0 |
0 |
0 |
1 |
6 |
9 |
41 |
43 |
- Chemie |
CE |
20 |
25 |
24 |
31 |
72 |
93 |
238 |
250 |
- Farmacie |
CF |
4 |
6 |
5 |
8 |
29 |
35 |
140 |
147 |
- Rubber, plastiek, andere mineraal |
CG |
37 |
47 |
43 |
49 |
88 |
99 |
185 |
194 |
- Metaal en producten (geen mach.) |
CH |
83 |
97 |
96 |
114 |
184 |
203 |
344 |
360 |
- Informatica, electronica, optiek |
CI |
8 |
10 |
10 |
12 |
26 |
29 |
62 |
64 |
- Electrische uitrusting |
CJ |
20 |
23 |
23 |
27 |
45 |
47 |
89 |
91 |
- Machines en uitrsuting |
CK |
22 |
29 |
26 |
30 |
56 |
65 |
125 |
133 |
- Vervoermateriaal |
CL |
38 |
50 |
46 |
50 |
89 |
109 |
194 |
194 |
- Andere industrie, reparatie, mach. |
CM |
23 |
29 |
27 |
30 |
47 |
56 |
85 |
88 |
Voor winst marktdiensten
|
MDW |
659 |
831 |
720 |
1.033 |
2.240 |
2.788 |
5.957 |
6.460 |
- Electriciteit, gas, stoom, koeling |
DD |
1 |
2 |
1 |
4 |
21 |
27 |
74 |
75 |
- Water, waterzuivering, afval |
EE |
7 |
10 |
6 |
9 |
18 |
21 |
39 |
41 |
- BouwConstruction |
FF |
98 |
137 |
109 |
163 |
285 |
320 |
514 |
565 |
- Handel, autos- en motoreparatie |
GG |
173 |
217 |
193 |
295 |
685 |
837 |
1.370 |
1.459 |
- Vervoer en opslag |
HH |
62 |
74 |
69 |
95 |
207 |
244 |
546 |
573 |
- Horeca |
II |
58 |
75 |
67 |
78 |
125 |
152 |
238 |
268 |
- Uitgeverijen, audiovis.,distributie |
JA |
4 |
4 |
4 |
7 |
23 |
29 |
49 |
50 |
- Telecommunicatie |
JB |
1 |
1 |
1 |
2 |
22 |
29 |
67 |
68 |
- Informatica en diensten |
JC |
6 |
7 |
6 |
13 |
53 |
66 |
157 |
167 |
- Finacieel en verzekeringen |
KK |
11 |
16 |
11 |
34 |
177 |
224 |
372 |
384 |
- Vastgoed |
LL |
6 |
7 |
7 |
11 |
25 |
31 |
48 |
53 |
- Recht, boekhouding, ingenieurs, ... |
MA |
17 |
19 |
19 |
37 |
131 |
165 |
372 |
396 |
- Onderzoek, wetensch. ontwikk. |
MB |
1 |
1 |
2 |
2 |
12 |
15 |
57 |
60 |
- Publiciteit, marktonderz., andere |
MC |
7 |
7 |
7 |
11 |
29 |
37 |
68 |
73 |
- Administr. en logisitke ondersteun. |
NN |
209 |
255 |
218 |
271 |
428 |
592 |
1.987 |
2.229 |
Niet voor winst marktdiensten
|
MDN |
210 |
255 |
245 |
475 |
764 |
864 |
1.700 |
1.951 |
- Gezondheidszorg |
QA |
115 |
143 |
139 |
265 |
397 |
421 |
599 |
674 |
- Welzijnszorg met/zonder overn. |
QB |
63 |
74 |
70 |
155 |
262 |
310 |
792 |
936 |
- Kunst, spectakel en recreatie |
RR |
7 |
8 |
8 |
12 |
27 |
36 |
101 |
114 |
- Andere diensten (vernig./persoon) |
SS |
25 |
30 |
29 |
42 |
79 |
97 |
207 |
228 |
Primaire sector |
PS |
13 |
17 |
15 |
17 |
25 |
29 |
52 |
57 |
- Landbouw |
AA |
11 |
14 |
13 |
15 |
21 |
23 |
39 |
43 |
- Mijnbouw |
BB |
2 |
2 |
3 |
3 |
5 |
6 |
13 |
14 |
Overheid, Onderwijs, Huishouden |
NMD |
10 |
11 |
13 |
64 |
148 |
172 |
452 |
492 |
- Overheidsadministraties |
OO |
2 |
3 |
3 |
7 |
28 |
34 |
53 |
55 |
- Onderwijs |
PP |
7 |
7 |
10 |
56 |
116 |
135 |
389 |
426 |
- Huishoudens met werknemers |
TT |
1 |
1 |
1 |
1 |
3 |
4 |
10 |
11 |
4.3. % lastenverminderingen op loonkost
(update 10/11/2013)
Lastenverminderingen 1995-2011 naar aard en sector |
Aard gegeven |
Tak |
1995 |
1996 |
1997 |
1999 |
2003 |
2004 |
2010 |
2011 |
3. % lastenverminderingen op loonkost |
|
1,2% |
1,4% |
1,3% |
1,7% |
2,8% |
3,3% |
5,5% |
5,7% |
Verwerkende nijverheid |
VN |
1,6% |
2,0% |
1,9% |
2,0% |
3,2% |
3,6% |
6,7% |
6,9% |
- Voeding, drank, tabak |
CA |
1,8% |
2,2% |
2,1% |
2,2% |
3,6% |
4,1% |
7,1% |
7,1% |
- Textiel, kleding, leer en schoenen |
CB |
3,1% |
3,6% |
3,8% |
3,6% |
4,8% |
5,2% |
7,8% |
7,9% |
- Hout, papier, drukken |
CC |
2,5% |
2,9% |
2,7% |
3,0% |
4,4% |
4,8% |
8,3% |
8,5% |
- Cokes en raafinage |
CD |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,2% |
1,0% |
1,5% |
6,4% |
6,5% |
- Chemie |
CE |
0,6% |
0,8% |
0,7% |
0,9% |
2,0% |
2,5% |
6,4% |
6,5% |
- Farmacie |
CF |
0,6% |
0,8% |
0,6% |
0,8% |
2,0% |
2,5% |
6,8% |
6,9% |
- Rubber, plastiek, andere mineraal |
CG |
1,7% |
2,2% |
1,9% |
2,0% |
3,2% |
3,6% |
6,4% |
6,5% |
- Metaal en producten (geen mach.) |
CH |
1,9% |
2,3% |
2,2% |
2,5% |
3,7% |
4,0% |
6,7% |
6,8% |
- Informatica, electronica, optiek |
CI |
0,8% |
1,0% |
0,9% |
1,0% |
2,1% |
2,6% |
6,1% |
6,2% |
- Electrische uitrusting |
CJ |
1,8% |
2,1% |
2,0% |
2,3% |
3,7% |
4,2% |
8,0% |
8,2% |
- Machines en uitrsuting |
CK |
1,5% |
1,9% |
1,7% |
1,8% |
3,1% |
3,5% |
6,1% |
5,9% |
- Vervoermateriaal |
CL |
1,3% |
1,8% |
1,6% |
1,7% |
2,9% |
3,3% |
6,5% |
7,3% |
- Andere industrie, reparatie, mach. |
CM |
2,0% |
2,5% |
2,4% |
2,5% |
3,8% |
4,4% |
5,6% |
5,5% |
Voor winst marktdiensten
|
MDW |
1,4% |
1,7% |
1,4% |
1,8% |
3,2% |
3,9% |
6,6% |
6,8% |
- Electriciteit, gas, stoom, koeling |
DD |
0,1% |
0,1% |
0,0% |
0,2% |
1,2% |
1,6% |
3,4% |
3,3% |
- Water, waterzuivering, afval |
EE |
1,0% |
1,5% |
0,9% |
1,1% |
1,7% |
1,9% |
2,6% |
2,7% |
- BouwConstruction |
FF |
1,7% |
2,4% |
1,9% |
2,5% |
3,9% |
4,3% |
5,3% |
5,4% |
- Handel, autos- en motoreparatie |
GG |
1,4% |
1,7% |
1,5% |
2,0% |
3,8% |
4,4% |
5,7% |
5,9% |
- Vervoer en opslag |
HH |
0,8% |
0,9% |
0,9% |
1,1% |
2,0% |
2,3% |
4,5% |
4,6% |
- Horeca |
II |
3,4% |
4,3% |
3,9% |
4,1% |
5,4% |
6,2% |
7,2% |
7,6% |
- Uitgeverijen, audiovis.,distributie |
JA |
0,4% |
0,5% |
0,4% |
0,7% |
1,9% |
2,3% |
3,3% |
3,3% |
- Telecommunicatie |
JB |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,2% |
1,1% |
1,5% |
3,4% |
3,6% |
- Informatica en diensten |
JC |
0,6% |
0,7% |
0,5% |
0,7% |
2,1% |
2,6% |
4,5% |
4,5% |
- Finacieel en verzekeringen |
KK |
0,2% |
0,2% |
0,2% |
0,4% |
2,0% |
2,5% |
3,7% |
3,7% |
- Vastgoed |
LL |
1,7% |
1,9% |
2,0% |
2,3% |
4,2% |
5,0% |
6,0% |
6,2% |
- Recht, boekhouding, ingenieurs, ... |
MA |
0,6% |
0,6% |
0,6% |
0,9% |
2,6% |
3,1% |
4,9% |
4,9% |
- Onderzoek, wetensch. ontwikk. |
MB |
0,2% |
0,2% |
0,6% |
0,6% |
2,2% |
2,6% |
7,4% |
7,6% |
- Publiciteit, marktonderz., andere |
MC |
1,1% |
1,1% |
1,1% |
1,5% |
3,1% |
3,7% |
5,4% |
5,5% |
- Administr. en logisitke ondersteun. |
NN |
5,7% |
6,5% |
5,0% |
5,2% |
6,4% |
8,1% |
19,2% |
19,6% |
Niet voor winst marktdiensten
|
MDN |
2,1% |
2,5% |
2,3% |
4,0% |
5,0% |
5,4% |
7,6% |
8,2% |
- Gezondheidszorg |
QA |
2,3% |
2,7% |
2,5% |
4,4% |
5,3% |
5,5% |
6,0% |
6,4% |
- Welzijnszorg met/zonder overn. |
QB |
2,3% |
2,6% |
2,3% |
4,4% |
5,1% |
5,8% |
9,8% |
10,8% |
- Kunst, spectakel en recreatie |
RR |
1,5% |
1,7% |
1,5% |
2,1% |
3,6% |
4,3% |
8,6% |
9,1% |
- Andere diensten (vernig./persoon) |
SS |
1,7% |
2,0% |
1,9% |
2,4% |
3,9% |
4,5% |
6,8% |
7,2% |
Primaire sector |
PS |
3,5% |
4,5% |
4,0% |
4,3% |
5,5% |
6,0% |
9,0% |
9,0% |
- Landbouw |
AA |
5,0% |
6,5% |
5,7% |
5,8% |
6,7% |
7,1% |
9,3% |
9,4% |
- Mijnbouw |
BB |
1,4% |
1,6% |
1,7% |
1,9% |
3,1% |
3,6% |
8,1% |
7,9% |
Overheid, Onderwijs, Huishouden |
NMD |
0,0% |
0,0% |
0,1% |
0,2% |
0,5% |
0,5% |
1,0% |
1,1% |
- Overheidsadministraties |
OO |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,1% |
0,2% |
0,2% |
0,2% |
0,2% |
- Onderwijs |
PP |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,4% |
0,8% |
0,9% |
1,9% |
2,0% |
- Huishoudens met werknemers |
TT |
0,2% |
0,2% |
0,2% |
0,2% |
0,5% |
0,6% |
2,2% |
2,4% |
Landbouw is de hoofdsector met het meeste
lastenverminderingen, 9,0% van de loonkost, alhoewel zij de Administratieve en logistiek
ondersteuning (door de reiniging gebouwen=dienstencheques) met 19,6% en
de Welzijnszorg met 10,8% (Sociale Maribel én dienstencheques) als
deelsector moeten laten voorgaan. De verwerkende nijverheid zit met 6,9%
lastenvermindering tav hun loonkost boven het gemiddelde van 5,7%, maar
dat is vooral het gevolg van het feit dat de Overheid en Onderwijs maar
1,1% lastenvermindering op hun loonkost krijgen. In feite ligt de loonkostvermindering, overheid en onderwijs niet meegerekend boven de
7% van de globale loonkost in de verwerkende, de voor winst en de
niet voor winst marktdiensten samen.
In de tabel wordt verder nog een berekening gemaakt van de verdeling van
de loonkost en lastenverminderingen, onderscheiden naar
werkgeversbijdragenvermindering en loonsubsidiëring, over de verschillende sectoren,
maar daar gaan we hier niet op in.
5. Aard van de lastenverminderingen voor de diverse sectoren 2011 -
Tabel
Lastenverminderingen 2011 naar aard en sector
Op basis van de gedetailleerde tabellen in het Expertenrapport kan
een zeer gedetailleerd beeld gegeven worden van elke maatregel van
lastenvermindering voor elk van de gespecificeerde sectoren in 2011, en dit
zowel in aantallen als in % tav de loonkost, % binnen de sector per
maatregel en tussen de sectoren als % op het totaal. Het betreft een
uitplooibare tabel waarvan hieronder het beginbeeld wordt weergegeven;
Langs de +jes links en bovenaan kan elk gewenst detail zichtbaar gemaakt
worden.
Lastenvermindering sectoren in 2011 - Bron: Expertenrapport |
Bedrijfstak |
Aan-dui-ding |
Totaal loonkost 2011 |
Lastenver-mindering 2011 |
Langs loon-subside-ring. |
Langs bij-dragever-mindering |
1. Bedragen (1) |
|
195.908 |
11.246 |
6.214 |
5.032 |
2. % lastenvermindering op loonkost |
|
100% |
5,7% |
3,2% |
2,6% |
3. % op totaal per maatregel |
|
100% |
100% |
100% |
100% |
4. % op totaal per sector |
|
|
|
|
|
(1) Doordat de bedragen per maatregel en sector afgeleide
bedragen voortgaande |
op 1 cijfer na de komma, verschilt het totaal soms beperkt van het
opgegeven totaal. |
5.1. Lastenvermindering volgens de grote opdelingen per sector 2011
Naast de Bijdrageverminderingen voor Sociale Zekerheid zijn er
volgende grote categorieën Loonsubsidiering::
- Via de Sociale Zekerheid
- Via de Bedrijfsvoorheffing
- Via Gewesten en Gemeenschappen
Lastenvermindering sectoren 2011 - Bron: Expertenrapport |
Bedrijfstak |
Totaal loonkost 2011 |
Lastenver-mindering 2011 |
Via de Sociale Zekerheid |
Via bedrijfs-voorhef-fing |
Via Gew. + Gem. (vnl BW's) |
Langs loon-subside-ring. |
Langs bij-dragever-mindering |
1. Bedragen (1) |
195.908 |
11.246 |
3.140 |
2.702 |
372 |
6.214 |
5.032 |
Verwerkende nijverheid |
31.145 |
2.182 |
39 |
986 |
116 |
1.141 |
1.001 |
- Voeding, drank, tabak |
4.255 |
309 |
9 |
132 |
1 |
149 |
160 |
- Textiel, kleding, leer en schoenen |
1.196 |
94 |
3 |
30 |
11 |
43 |
51 |
- Hout, papier, drukken |
2.049 |
176 |
3 |
73 |
27 |
106 |
70 |
- Cokes en raafinage |
654 |
46 |
0 |
27 |
0 |
31 |
15 |
- Chemie |
3.881 |
251 |
0 |
146 |
1 |
149 |
102 |
- Farmacie |
2.123 |
151 |
0 |
89 |
0 |
93 |
58 |
- Rubber, plastiek, andere mineraal |
3.011 |
195 |
3 |
89 |
6 |
99 |
95 |
- Metaal en producten (geen mach.) |
5.316 |
364 |
9 |
138 |
45 |
193 |
171 |
- Informatica, electronica, optiek |
1.035 |
67 |
0 |
32 |
0 |
37 |
30 |
- Electrische uitrusting |
1.115 |
95 |
0 |
41 |
17 |
62 |
33 |
- Machines en uitrsuting |
2.259 |
132 |
3 |
54 |
7 |
62 |
70 |
- Vervoermateriaal |
2.670 |
198 |
3 |
113 |
0 |
118 |
80 |
- Andere industrie, reparatie, mach. |
1.582 |
86 |
3 |
22 |
1 |
25 |
62 |
Voor winst marktdiensten
|
95.110 |
7.891 |
1.424 |
1.348 |
253 |
3.025 |
3.442 |
- Electriciteit, gas, stoom, koeling |
2.244 |
77 |
1 |
30 |
0 |
31 |
46 |
- Water, waterzuivering, afval |
1.534 |
43 |
3 |
14 |
0 |
19 |
24 |
- BouwConstruction |
10.527 |
568 |
55 |
92 |
6 |
155 |
413 |
- Handel, autos- en motoreparatie |
24.935 |
1.469 |
118 |
297 |
7 |
429 |
1.040 |
- Vervoer en opslag |
12.488 |
579 |
29 |
240 |
4 |
280 |
300 |
- Horeca |
3.536 |
272 |
46 |
35 |
4 |
87 |
185 |
- Uitgeverijen, audiovis.,distributie |
1.500 |
53 |
2 |
14 |
0 |
19 |
34 |
- Telecommunicatie |
1.900 |
71 |
2 |
27 |
0 |
31 |
40 |
- Informatica en diensten |
3.682 |
167 |
8 |
54 |
0 |
62 |
105 |
- Finacieel en verzekeringen |
10.317 |
384 |
6 |
86 |
0 |
93 |
291 |
- Vastgoed |
854 |
56 |
9 |
8 |
0 |
19 |
38 |
- Recht, boekhouding, ingenieurs, ... |
8.067 |
401 |
17 |
122 |
0 |
143 |
259 |
- Onderzoek, wetensch. ontwikk. |
796 |
63 |
1 |
32 |
0 |
37 |
26 |
- Publiciteit, marktonderz., andere |
1.332 |
73 |
6 |
19 |
0 |
25 |
49 |
- Administr. en logistieke ondersteun. |
11.397 |
2.266 |
1.161 |
278 |
232 |
1.678 |
588 |
Niet voor winst marktdiensten
|
23.692 |
3.599 |
1.524 |
130 |
3 |
1.657 |
418 |
- Gezondheidszorg |
10.591 |
686 |
637 |
30 |
1 |
652 |
34 |
- Welzijnszorg met/zonder overn. |
8.665 |
950 |
738 |
14 |
0 |
733 |
217 |
- Kunst, spectakel en recreatie |
3.190 |
115 |
9 |
62 |
0 |
75 |
41 |
- Andere diensten (vernig./persoon) |
1.246 |
229 |
82 |
24 |
1 |
106 |
123 |
Primaire sector |
628 |
58 |
4 |
19 |
1 |
23 |
30 |
- Landbouw |
456 |
46 |
3 |
11 |
1 |
19 |
28 |
- Mijnbouw |
172 |
12 |
0 |
8 |
0 |
6 |
6 |
Overheid, Onderwijs, Huishouden |
45.334 |
655 |
145 |
219 |
0 |
364 |
146 |
- Overheidsadministraties |
24.043 |
55 |
3 |
0 |
0 |
2 |
53 |
- Onderwijs |
21.397 |
426 |
132 |
213 |
0 |
341 |
85 |
- Huishoudens met werknemers |
461 |
11 |
0 |
5 |
0 |
5 |
5 |
5.2. Detail lastenvermindering langs
loonsubsidiering via de Sociale Zekerheid
- Activeringen
- Dienstencheques
- Sociale Maribel via gepoolde bijdragen
- Gesco's ziekenhuizen
- Sociale Maribel via gepoolde bedrijfsvoorheffing
- Jongerenbonus non-profit
Lastenvermindering sectoren 2011 - Bron: Expertenrapport |
Bedrijfstak |
Active-ringen |
Diensten- cheques |
Sociale Maribel via gepoolde bijdragen |
Gesco’s zieken- huizen |
Sociale Mari. via gepoolde bedrijfsvoorh. |
Jongeren- bonus non-profit |
Via de Sociale Zekerheid |
1. Bedragen (1) |
638 |
1.424 |
870 |
112 |
84 |
12 |
3.140 |
Verwerkende nijverheid |
39 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
39 |
- Voeding, drank, tabak |
10 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
9 |
- Textiel, kleding, leer en schoenen |
3 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3 |
- Hout, papier, drukken |
4 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3 |
- Cokes en raffinage |
0 |
0 |
0 |
0 |
| |