Zowel wat aankoop als wat gebruik van
dienstencheques betreft is maart 2008 de hoogste ooit: 5.386.603
aangekochte cheques, 5.705.801 voor betaling aangeboden door
de ondernemingen aan Sodexo.( Bron: RVA)
1.877 ondernemingen zijn actief voor in totaal 640.192
gebruikers die ooit dienstencheques gekocht hebben. Hiervan zijn er
driekwart nog actieve gebruiker, voortgaande op het % uit de enquête 2006
van Idea-Consult.
Als aankoop en gebruik voor de eerste drie
maanden 2008 samengenomen wordt is er een stijging in aankoop van 34%,
gebruikers met 40% en ondernemingen met 20%. Globaal laat
het 1ste kwartaal maar een beperkte stijging tegenover 2008. Het aantal
jobs dat met dienstencheques betaald wordt lijkt zich dan ook in het
eerste kwartaal 2008 enigszins te stabiliseren op 60.000 (Zie technische
fiche maart 2008)
Dienstenchequesoverzicht
2006-maart 2008 (Bron RVA)
|
Maand/
|
Aankoop
|
Gebruik
|
Gebruikers
|
Onderne-
|
jaar
|
|
|
cumul
|
mingen
|
jan-06
|
2.679.348
|
2.206.564
|
263.775
|
1.119
|
feb-06
|
2.470.501
|
1.893.360
|
275.284
|
1.157
|
mrt-06
|
2.801.232
|
2.659.733
|
289.375
|
1.167
|
apr-06
|
2.509.686
|
2.333.615
|
303.465
|
1.176
|
mei-06
|
2.909.896
|
2.657.626
|
314.931
|
1.215
|
jun-06
|
3.037.439
|
2.720.295
|
330.650
|
1.251
|
jul-06
|
2.513.859
|
2.763.696
|
342.748
|
1.289
|
aug-06
|
2.861.057
|
2.521.428
|
358.108
|
1.271
|
sep-06
|
3.374.258
|
2.527.689
|
375.315
|
1.356
|
okt-06
|
3.592.121
|
3.259.253
|
392.395
|
1.398
|
nov-06
|
3.674.219
|
3.283.737
|
407.461
|
1.450
|
dec-06
|
3.497.096
|
3.296.923
|
418.383
|
1.438
|
Totaal
2006
|
35.920.712
|
32.123.919
|
418.383
|
1.438
|
jan-07
|
4.076.315
|
4.212.002
|
433.561
|
1.465
|
feb-07
|
3.736.831
|
3.241.353
|
447.225
|
1.490
|
mrt-07
|
4.186.638
|
3.796.227
|
463.016
|
1.542
|
apr//07
|
4.254.435
|
3.566.249
|
477.480
|
1.571
|
mei-07
|
4.379.411
|
4.033.235
|
492.862
|
1.479
|
jun-07
|
4.676.499
|
4.118.299
|
509.358
|
1.503
|
jul-07
|
3.971.093
|
4.383.855
|
523.484
|
1.564
|
aug-07
|
3.897.306
|
3.637.390
|
539.819
|
1.560
|
sep-07
|
4.428.336
|
3.552.478
|
557.299
|
1.591
|
okt-07
|
5.405.804
|
4.875.931
|
575.765
|
1.665
|
nov-07
|
5.016.612
|
3.856.395
|
590.566
|
1.658
|
dec-07
|
5.150.638
|
5.655.873
|
598.375
|
1.720
|
Totaal
2007
|
53.179.918
|
48.929.287
|
598.375
|
1.720
|
jan-08
|
5.329.401
|
3.773.187
|
613.356
|
1.764
|
feb-08
|
5.340.820
|
4.931.019
|
627.740
|
1.807
|
mrt-08
|
5.386.603
|
5.705.801
|
640.192
|
1.877
|
Evolutie
1 jaar
|
29%
|
50%
|
38%
|
22%
|
1ste
kw 07/08
|
34%
|
28%
|
40%
|
21%
|
Is de kost dienstencheques RSZ-loontrekkenden (on)eindig?
Als de gehele kost, ook de cumul lvan astenverminderingen die cash door de
ondernemingen geïncasseerd wordt langs de betoelaging dienstencheques (131
miljoen €), in rekening gebracht wordt zal de RSZ minstens 1 miljard
€ op haar budget 2008 moeten voorzien om de dienstencheques bij te
blijven, bij constant beleid, dus zonder rekening te houden met
eventuele nieuwe matregelen.
Eens de deuren voor de 'mannen' opengaan voor tuinwerk, klusjes en zo
meer zullen er velen staan te drummen om hun bestaande (al of niet
zwartgrijze) tewerkstelling op het RSZ-budget in te schrijven. Zien ook of
de Non-Profitsectoren de 'aanval' door de commerciële diensten en de
markt op de kinderopvang zullen weerstaan, nadat deze op het niveau
van de Vlaamse gemeenschap enigszins geneutraliseerd werd. En zolang de
betrokken sectoren niet zelf terug in hun verantwoordelijkheid hersteld
worden zal de chaos en onzekerheid verder toenemen, en het uiterst lage
tewerkstellingsrendement, 57% van het totale geïnvesteerde
bedrag), verslechteren. Zien tot welke bevindingen Idea-Consult
(tewerkstellingsevaluatie) en PriceWaterhous Coopers (financiële evalutie)
zullen komen.
Voor 2008 ziet de kostensamenstelling en verdeling er als volgt uit,
voortgaande op het 1ste kwartaal 2008
Vooruitzicht
kostprijs dienstencheques 2008 (basis 1ste kw)
|
|
Vooruitzicht
|
%
|
kosten
|
|
Gebruiker
|
301
|
21,1%
|
Belastingskost
|
129
|
9,0%
|
RSZ
voor loontrekkenden
|
|
|
RSZ-kost langs toelage
|
854
|
59,8%
|
RSZ-kost cumul lastenverminderingen
|
131
|
9,2%
|
Totaal bijdrage RSZ-loontrekkenden
|
985
|
69,0%
|
Beheerskost
|
12
|
0,8%
|
Totaal
|
1.427
|
100,0%
|
Kern van een sanering: alle kosten, bijkomend aan de personeelskost van
dienstencheques jobs dient op de verbruiker verhaald.
De bijdrage van de RSZ en de gemeenschap in het dienstenchequessysteem
is tewerkstelling creëren die vóór deze bijdrage niet bestond of
niet regulier ingeschreven. De tussenkomst van de overheid in het systeem
zou maximaal de aan de Dienstenjobs uitgekeerde lonen mogen
betreffen, samen met een minimale administratiekost die, zoals voor de
Sociale Maribel besteding, 1,2% kan bedragen.
Elke meerkost die gemaakt wordt, hetzij voor omkadering, begeleiding,
uitvoering van werken, lokalen, infrastructuur enz, dienen op de gebruiker
verhaald, of op andere budgetten ingeschreven, zonder evenwel het zo
heilige 'marktmechanisme' te verstoren. Deze werkwijze kan maar met enig
succes en rechtvaardige prijszetting gebeuren als de sectoren zelf
opnieuw verantwoordelijk worden voor de activiteit die tot hun
(uitsluitende) bevoegdheid behoort en die hen nu is afgenomen.
De ten lastenlegging van effectieve kosten aan de gebruiker heeft niets te
zien met de aanrekening van loonkost of andere aan de loonkost verbonden
uitgaven die sommige ondernemingen nog eens extra ten laste leggen aan de
gebruiker, zoals nog recent in het nieuws gekomen is.
Grondwettelijk Hof veroordeelt winstoogmerk voor tewerkstellingscreatie
met gemeenschapsgelden
Een merkwaardig
vonnis van het arbitragehof over de niet-betoelaging van
animatoren in commerciële rusthuizen in de Vlaamse gemeenschap bevestigt
het standpunt van de Vlaamse regering dat commerciële instellingen
omwille van hun winstoogmerk, geen recht hebben op overheidsbetoelaging
voor animatoren.
Subsidiering strekt
niet louter tot financiering van het particulier initiatief maar tot
verwezenlijking van de maatschappelijke doelstelling die aan dat
initiatief ten grondslag ligt...
Het komt de decreetgever toe om, rekening houdend met dwingende
budgettaire beperkingen te beslissen, of, en onder welke voorwaarden hij
bepaalde initiatieven of instellingen met overheidsgelden wil subsidiëren...
De keuze om slechts die instellingen te subsidiëren en niet de
inrichtingen uitgebaat door besloten vennootschappen met beperkte
aansprakelijkheid is verantwoord door het feit dat de eersten worden
beheerd zonder winstoogmerk en niet zijn gericht op de verrijking van de
leden van een rechtspersoon.
Het is niet kennelijk onredelijk dat een subsidiërende overheid voor
het verlenen van haar financiële steun opteert voor de uitbaters van
inrichtingen waarvan de rechtsvorm de waarborg biedt dat hun
activiteiten op het algemeen belang gericht zijn en dat zij geen
persoonlijke verrijking nastreven.
www.arbitrage.be
Deze uitspraak van het Grondwettelijk Hof (arrest 42/2008 van 4 maart 2008),
onder voorzitterschap van M. Bossuyt en M.Melchior, is perfect toepasbaar
het financieringsmechanisme van de dienstencheques, en in feite op alle
initiatieven die gericht zijn op zorg (o.a de kinderopvang) als op
tewerkstelling betaald met Sociale Zekerheidsgelden die uitsluitend een
sociaal doel mogen dienen. Elke betaling buiten de loonkost van de
tewerkstelling (zie vorig punt) en elke omzetting van deze gelden in
'persoonlijke verrijking van particulieren in een rechtspersoon', de mooie
juridische formulering voor 'winst' mag, en bij beperktheid van
middelen moet uitgesloten worden.
Wie onderneemt actie vanuit de politiek of vakbonden om dit vonnis voor
de dienstencheques te valideren?
Jan Hertogen, socioloog
|