Voorzienbare kost
dienstencheques 2007: kaap van 1 miljard € overschreden
Aan het niveau van januari
2007 gaat het om 52.650 jobs aan 0,6 jobtime
213 miljoen € mééruitgaven RSZ in
2007 voor dienstencheques tav 459
miljoen € in 2006
Belastingskost (30%
vrijstelling bijdrage gebruiker) stijgt tot 102 miljoen € in
2007
Vermindering toelage RSZ met 1€ levert 51 miljoen € 'besparing' op,
ten koste van wie
|
In
januari 2007 werden 4.076.315 dienstencheques aangekocht in
België. Dit is een stijging met 17% tav december 2006. In
alle gewesten was deze evolutie gelijklopend. 4.212.002 dienstencheques
werden in januari door de ondernemingen ter betaling aangeboden bij ACCOR.
Het betreft hier de cheques die in december 2006 of vorige maanden zijn
aangewend door de gebruikers. Dit aantal ligt traditioneel wat hoger in de
maand volgend op een semester of boekhoudkundig jaar, maar een stijging
met 28% voor betaling aangeboden cheques is toch opmerkelijk. Het
duidt er op dat het niveau van gebruik van dienstencheques de laatste drie
maanden een structureel gegeven is.
Bij gelijke aankoop als januari 2007: 1.011 miljoen€ uitgaven aan
dienstencheques in 2007
Wanneer de aankoop dienstencheques in 2007 op hetzelfde niveau
blijft als in januari 2007 zullen 50 miljoen € dienstencheques
gekocht worden in 2007. Gerekend aan 20€ uitgaven per
dienstencheque betreft het een totaaluitgave van 1.011 miljoen €.
Deze kostprijsberekening is minimaal omdat niet ten volle rekening
gehouden wordt met het ontwikkelend potentieel in Wallonië en Brussel en
een mogelijke verdere groei in Vlaanderen. Van
deze 1 miljard € wordt 774 miljoen € door de gemeenschap
opgebracht: 672 miljoen € door de RijksSociale Zekerheid van
werknemers en 102 miljoen€ door de kost van het
belastingsvoordeel voor de individuele gebruiker, hetgeen gedragen wordt
door de belastingplichtige burger. De effectieve uitgaven voor de RSZ
bedroegen in 2006 459 miljoen € zodat in 2007 een bijkomend
budget moet voorzien worden van minstens 213 miljoen €.
De vermindering van betoelaging met 1€
brengt 51 miljoen € besparing voor de RSZ 2007
De vermindering van betoelaging vanuit de RSZ met 1€ reduceert
de globale kost met 4,8% (1€ op 21€). Voor de RSZ komt dit neer
op een verminderde uitgave van 51 miljoen € of 7% minder
RSZ-uitgaven: 672 miljoen€ i.p.v. 723 miljoen €.
Aan het niveau van januari 2007
worden 52.650 jobs gerealiseerd, gerecupereerd of gereclasseerd
Gerekend aan gemiddeld 60% jobtime (23 uur per week)
worden aan eenzelfde gebruik als in januari 2007 in België 52.650 jobs
gerealiseerd langs de dienstencheques. In welke mate het om echt
nieuwe jobs gaat, dan wel gerecupereerde (zoals PWA) of gereclasseerde
(zoals huishoudelijke diensten voor zorgbehoevenden, vervoer
gehandicapten) jobs is moeilijk na te trekken. Of de RSZ en de RVA
zouden hun lijsten eens naast elkaar moeten leggen en berekenen hoeveel
van deze dienstenchequesjobs uit de werkloosheid komen of in welke mate
het gaat om witte jobs die vooraf al door de RSZ geregistreerd waren maar
nu in het grijze dienstenchequecirquit terechtkomen, zoals aangeraden
wordt door vele counselingbureaus van de beter verdienenden.
Aantal gebruikers stijgt met
4%, aantal ondernemingen met 2% in januari 2007 tav 12/07
De ondernemingen vinden het
blijkbaar nog lucratief om met dienstencheques te werken. Na de daling van
het aantal ondernemingen in december 2006 is er opnieuw een stijging van
het aantal ondernemingen tot 1.465, en dit in elk gewest, het
hoogste aantal ooit. De vermindering van de betoelaging voor ondernemingen
met 1€ per dienstencheque zet hen dus niet uit de markt. Vraag is
waar zij deze vermindering op afwentelen: op een vermindering van de
winst of overschot of op de lonen van de werknemers?
Gebruik in gewesten groeit naar elkaar toe
Ook al blijft het Vlaamse gewest de grootste gebruiker, toch is er sprake
van een bijbening door de andere gewesten. De afstand tussen hun aandeel
in de dienstencheques en hun aandeel in de bevolking verkleint.
Op
het kabinet Van den Bosche en Vanvelthoven kon men niet onmiddellijk het begrotingsbedrag
geven dat in 2007 voor de dienstencheques voorzien is. Bovenstaande
berekeningen zijn dus de contouren waarbinnen de budgettaire en
feitelijke werkelijkheid aan kan afgemeten worden.
En ook afwachten in welke mate het Beheerskomitee van de RSZ, met
ondermeer de sociale partners, in deze uitgavenevolutie zullen meegaan, of
is de sky echt the limit voor deze grijze tewerkstellingscreatie
respectievelijk -reclassering van reguliere tewerkstelling op
kosten van de RSZ en dit voor activiteiten die niet tot de
core-business van de RSZ behoren? Jan
Hertogen, socioloog
|