In
2006 werden 35.920.712 dienstencheques aangekocht. Dat is 77%
meer dan in 2005 maar geen verdubbeling waarop de overheid voorzien was.
Het totale budget stijgt van 362 miljoen € in 2005 tot 675
miljoen € in 2006 of een stijging met 86%. Het effectief
gebruik in 2006 is 32.123.919 dienstencheques tegenover 17.215.919
in 2005.
Aangekochte Dienstencheques
Gebruik
|
Jaar
|
Vlaams
|
Brussels
|
Waals
|
Totaal
|
|
België
|
2003
|
710.213
|
0
|
63.291
|
773.504
|
|
222.936
|
2004
|
6.095.029
|
195.290
|
1.820.942
|
8.111.261
|
|
5.619.745
|
2005
|
14.635.928
|
688.748
|
4.989.137
|
20.313.813
|
|
17.215.123
|
2006
|
24.929.905
|
1.659.061
|
9.331.746
|
35.920.712
|
|
32.123.919
|
Alg.
Tot
|
46.371.075
|
2.543.099
|
16.205.116
|
65.119.290
|
|
55.181.723
|
69 miljoen overgebudgetteerd (overschot) op de RSZ rekening.
Oorspronkelijk was uit de RSZ-kas 528 miljoen € gereserveerd
voor de dienstencheques. De RVA had na de vakantie al 45 miljoen € gedebudgetteerd
en uiteindelijk is er dus 69 miljoen € 'overschot' op de
RSZ-rekening. De kostenverdeling laat zien dat de RSZ en in feite dus de
loontrekkende bevolking voor 68% bijdraagt in het huishoudelijk- en
poetswerk van de bevolking die gebruik maakt van dienstencheques. Alle
burgers dragen daarbij langs de belastingen nog eens 10% bij aan de
kostprijs van de dienstencheques. De gebruiker neemt 22% voor zijn
rekening als hij tenminste voldoende verdient om van het
belastingsvoordeel te genieten.
Kostprijs
Dienstencheques 2004-2006
in miljoen €
|
|
Gebruiker
|
Belasting
|
RSZ
|
Totaal
|
2004
|
26
|
11
|
80
|
118
|
2005
|
81
|
35
|
246
|
362
|
2006
|
151
|
65
|
459
|
675
|
%
|
22%
|
10%
|
68%
|
100%
|
Langs dienstencheques worden 41.212 jobs betaald aan gemiddeld 0,6
jobtime (23h per week)
Voortgaande op de toestand in december 2006 werden langs de
dienstencheques 24.727 Voltijdse JobEquivalenten gerealiseerd.
Omgezet naar feitelijke 'jobs' aan gemiddeld 23 uur per week (0,6 jobtime)
komt dit overeen met 41.212 jobs. In december 2005 waren dit 24.657
jobs zodat het aantal jobs op een jaar tijd gestegen is met 67%.
Dit % ligt lager dan bij de aankoop en gebruikte cheques omdat hier de
'maandsituatie' in december vergeleken wordt.
De nieuwe registratie en de hercodering van de dienstenchequejobs en de
kruispuntbank kunnen toelaten om na te gaan in welke mate deze nieuwe
jobs voortkomen uit het 'zwarte werk', dwz van mensen die niet gekend
waren door RVA of RSZ, uit de werkloosheid (RVA bestanden) of
uit andere tewerkstelling (RSZ-bestanden). Op die basis kan
uitsluitsel gegeven worden in welke mate het gaat om 'nieuwe'
tewerkstelling of in welke mate de dienstenchequestewerkstelling
'georganiseerd' is, dwz in welke mate het gaat om personen die
heringeschreven worden als dienstenchequer vanuit bestaande jobs bij
Gesco's, PWA, diensten gezinshulp, dienstpersoneel bij vrije beroepen,
gehandicaptenvervoer, sociale werkplaatsen enz.
Het onderzoek van Idea consult was in 2005 op dat vlak een lachertje; zij
hebben enkel hun steekproefbestand van 2004 bevraagd en geen rekening
gehouden met de nieuwe werknemers van 2005, terwijl het gebruik in 2005 2,5
x gestegen was. Tegenover 2004 is het gebruik in 2006 verzesvoudigd,
dus dat zal men allicht niet meer durven herhalen.
342.106 gebruikers kopen gemiddeld 9 dientencheques per maand
Vanaf de start van de dienstencheques is het gemiddelde gebruik een
constante: een ingeschreven gebruiker koopt gemiddeld 9 dienstencheques
per maand bij ACCOR, de verdeelfirma van de dienstencheques. Hier zijn ook
de gebruikers begrepen die geen gebruik meer maken, maar analyse van
gebruikers en aankoop tonen dat de gebruikers een relatief 'trouw' publiek
zijn, eens gebruiker altijd gebruiker, en dat heeft uiteraard te maken met
het de kostprijs die 80% onder de marktprijs ligt.
Gebruikers,
gekochte cheques en gemiddelde/maand
|
Gewest
|
Vlaams
|
Brussels
|
Waals
|
Totaal
|
Aantal
gebruikers (cumulatief)
|
2004
|
55.258
|
2.553
|
17.394
|
75.205
|
2005
|
134.050
|
7.182
|
46.398
|
187.629
|
2006
|
236.102
|
15.777
|
90.227
|
342.106
|
Aangekochte
dienstencheques
|
2004
|
6.095.029
|
195.290
|
1.820.942
|
8.111.261
|
2005
|
14.635.928
|
688.748
|
4.989.137
|
20.313.813
|
2006
|
24.929.905
|
1.659.061
|
9.331.746
|
35.920.712
|
Gemiddeld
aantal cheques per gebruiker/ per maand
|
2004
|
9
|
6
|
9
|
9
|
2005
|
9
|
8
|
9
|
9
|
2006
|
9
|
9
|
9
|
9
|
In Brussel is de gemiddelde aankoop van dienstencheques op het hetzelfde
niveau gekomen van de andere gewesten.
Vlaanderen een beetje minder boven in aankoop dienstencheques
Vlaanderen bijft de grootgebruiker van de dienstencheques met 69%
in 2006, terwijl vooral Brussel ondergebruiker is met 5%, alhoewel
er een fikse evolutie is vergeleken met 2004 waar hun aandeel maar 2%
was. In Vlaanderen woont 58% van de Belgische bevolking, in Brussel
10% en in Wallonië 32%, zodat er toch nog een hele weg is
af te leggen om het gebruik dienstencheques in overeenstemming te brengen
met de bevolkingsaantallen.
Aankoop
dienstencheques per gewest
|
|
Vlaams
|
Brussels
|
Waals
|
Totaal
|
2004
|
75%
|
2%
|
22%
|
100%
|
2005
|
72%
|
3%
|
25%
|
100%
|
2006
|
69%
|
5%
|
26%
|
100%
|
Deze inhaalbeweging van Brussel en Wallonië
wordt geïllustreerd door de vermindering van aankoop Dienstencheques met 6%
in Vlaanderen in december in vergelijking met november en een verminderde
indienning voor betaling met 5% terwijl het in Brussel stijgende
is.
Het
aantal ondernemingen krijgt in december 2006 in Vlaanderen een flinke
deuk: - 4% of - 38 ondernemingen
Na de herneming van het aantal
dienstenchequeonderneming in september na een terugval in augustus 2006,
is er in Vlaanderen, in tegenstelling tot de andere gewesten, een uitval
van 38 ondernemingen, goed voor 4% van hun totaal en dit op een
maand tijd. Leveren ondernemingen met lage 'productie' (vooral in de
uitzendarbeid) hun erkenningnummer in, zijn er fusies of
'reorganisaties' aan de gang, krijgen een aantal ondernemingen die
niet volledig conform werken het te warm en kiezen ze eieren voor hun
geld, leggen de parketten meer aandacht aan de dag voor ondernemingen die
eerder fictief dan feitelijk een activiteit aan de dag leggen met
frauduleuze bedoelingen. Zien dus of er in 2007 een 'herneming' is van
ondernemingen in het Vlaamse gewest, of zal Idea Consult hier het mysterie
ophelderen?
Is the sky the limit voor de dienstencheques en de RSZ-financiering
De globale daling van de aankoop dienstencheques in december 2005 is
a-typisch vergeleken met 2005. De weliswaar vertraagde groei in 2006
belooft evenwel (niet) veel goeds voor 2007, afhankelijk hoe men en
tegenover staat. Door het 'zuivere' spel van de markt (individuele
gebruiker beslist maand op maand op hij/zij nog cheques aankoop), door de
feitelijke claim die de 'gesubsidieerde tewerkstelling' op de
dienstencheques legt langs gezinshulp en de sociale werkplaatsen, en
tenslotte maar niet in het minst, door de recyclage van witte
tewerkstelling bij vrije beroepen naar dienstencheques-tewerkstelling.
De adviezen van de consultantbureaus voor vrije beroepen en begoede
burgers berekenen haarfijn het voordeel dat kan gerealiseerd worden om
witte tewerkstelling om te zetten naar de dienstenchequeshoorn des
overvloeds. Is de evolutie van die aard dat in plaats van de marginaal
gerealiseerde bedoeling om zwart werk wit te maken, de witte
tewerkstelling grijs wordt? Zullen de dienstencheques de geschiedenis
ingaan als "snoepjes voor de rijken", zoals Jef Pacolet
van de KULeuven ze ooit noemde?
Dienstencheques:
legale manier om de RSZ en de staatskas leeg te zuigen
Het getuigt van domheid om frauduleus gebruik te maken van de
dienstencheques. Het systeem als dusdanig zit zo in elkaar dat, zonder
enige financiële, administratieve of feitelijke controle, naar believen
huishoudarbeid of vervoer van gehandicapten door commerciële firma's voor
80% kan gesubsidieerd worden, dat pakjesdiensten of vervoer naar
containerparken kan georganiseerd worden, dat zorggebonden huishoudelijk
werk op federale financiering kan gezet worden, terwijl het
'persoonsgebonden materie' is, dat Gesco's kunnen omgezet worden in
dienstencheques en een forse besparing opleveren op OCMW-budgetten, dat
een fikse marge winst of besteedbaar budget ontstaat door de cumul met
allerhande andere lastenverminderingen zodat ruimte vrij komt voor nieuwe
dienstverleningen die normaal niet voor
dienstenchequewerk in aanmerking komen maar met het overschot op de
rekening kunnen gefinancierd worden.
Dit legitieme maar oneigenlijk gebruik van de dienstencheques-betoelaging
vloeit rechtstreeks voort uit de 'markt'werking en het ontbreken van een
adminstratief en controlerend kader, dat minstens zou moeten voorzien in
een sluitende en gedetailleerde financiële rekening voor de
dienstencheques-activiteit die, zoals voor alle rekeningen van firma's en
VZW's het geval is, publiek toegankelijk moet zijn.
RSZ-kraak voor niet verzekerde risico's
De vraag stelt zich hoe lang de sociale partners deze RSZ-kraak voor
niet verzekerde risico's (wat huishoud- en poetswerk toch is) nog zullen
aanzien en welke de limiet is die budgettair aan de dienstencheques zal
gesteld worden? Het onevenwicht van gebruik tussen de gewesten zal een
forse rem zetten op gelijk welke sanering, omdat de gewesten die nu
achterliggen (Brussel en Wallonië) hier terecht niet akkoord mee zullen
gaan.
Ook de eventuele vermindering van het belastingvoordeel, de vermindering
van de betoelaging aan de werkgevers en zelfs de verhoging van de eigen
bijdrage van de gebruikers zullen allicht tekortschieten om de 'markt'
hier te corrigeren. De volgende federale regering zit met een koekoeksei
opgescheept. In
de
technische fiche 2006 zijn alle cijfergegevens, tabellen en grafieken
gedetailleerd terug te vinden
Jan Hertogen,
socioloog
|