Het doek is allicht nog
niet gevallen over de de-financiering van het Betaald Educatief Verlof.
Deze BuG is evenwel het slot van onze BEV-reeks die we ondermeer afronden
met een brief van 2/11/06 aan de administratie BEV. Zo werd op ons aangegeven reeds
het 'gevraagde' bedrag 03/04 op 6/10/06 al met 6 miljoen € gecorrigeerd.
Brief
aan
de Administratie Betaald Educatief Verlof, Ministerie van Werk en Arbeid,
Brussel
Voortgaande op de gegevens van 6 oktober 2006 hebben we het budgettaire
schema BEV geactualiseerd op basis waarvan de septembernota is opgemaakt.
In feite de nog niet gecontroleerde aangevraagde bedragen voor 2003-2004
lineair geëxtrapoleerd tot 2007/2008 om uit te komen op 137,5 miljoen
€ of een verdubbeling sinds 2002-2003. Behoudens andere aanwijzingen
dat er een verdubbeling is van aantal werknemers, of verdubbeling van het
aantal uren of een combinatie van beiden, lijkt mij dit, zeker voor een
nog niet volledig gecontroleerde situatie, een aantal vragen op te roepen.
In bijgaande grafieken valt het zonder meer op dat bij een CONSTANTE groei
van werknemers er een onlogische stijging is van bedragen (en gedeeltelijk
ook) uren die volledig afwijken van de ‘normale’ groei de laatste 8
jaar.
Van
daar dat wij ten zeerste geïnteresseerd zijn in het mede opvolgen van de
‘goedgekeurde situatie’ en het uiteindelijke saldo, dat wel eens een zekere
impact kan hebben op de prognoses die opgemaakt zijn naar de toekomst en
die geleid hebben tot de gekende ingrepen en de blokkering op 0 saldo in
2007-2008, zonder extra overheidsinterventie als de werkgevers het ook
niet doen.
Voorzover we niet alles goed begrepen of in beeld gebracht hebben, graag
enige aanwijzing, en voorzover mogelijk, info over de toestand op
31/10/06.
Jan Hertogen
Tabellen en grafieken werden
als bijlage toegevoegd. Hieronder hernemen we er enkele met een korte
commentaar.
Reconstructie budgettaire toestand: Van
1995 tot 2000 was het BEV in evenwicht.
Overzicht
goedgekeurde uitgaven tot 2003/2004 - Controlesituatie BEV 6/10/06
(Bron Meta)
|
Begrotingsjaar
|
95/96
|
96/97
|
97/98
|
98/99
|
99/00
|
00/01
|
01/02
|
02/03
|
03/04
(3)
|
Uitgaven
(1)
|
38,9
|
37,4
|
38,8
|
40,8
|
50,1
|
58,7
|
62,6
|
70,2
|
75,9
|
Inkomsten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Overheid
|
25,4
|
25,4
|
25,4
|
25,4
|
25,4
|
25,4
|
25,4
|
25,4
|
25,4
|
Werkgever 0,04% (2)
|
21,3
|
22,0
|
22,7
|
23,4
|
24,1
|
24,8
|
25,6
|
26,4
|
27,2
|
Totaal
inkomsten
|
46,7
|
47,4
|
48,1
|
48,8
|
49,5
|
50,2
|
51,0
|
51,8
|
52,6
|
Saldo
|
7,8
|
10,0
|
9,2
|
8,0
|
-0,6
|
-8,5
|
-11,6
|
-18,4
|
-23,3
|
Terugbetaling
15/18€ uur
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gecumuleerd
saldo
|
7,8
|
17,8
|
27,0
|
35,0
|
34,4
|
25,9
|
14,3
|
-4,1
|
-27,4
|
Bijkomende
overheid
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Saldo
na tussenkomst
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1)
03-04 is voorlopig
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2)
Evolutie aantal werknemers hypothese 1% per jaar en 2% index per
jaar
|
|
|
(3)
Dossiers konden ingediend worden tot 31/12/2005 - situatie
controle op 6 oktober 2006
|
Tussen 1995 en 2000 was het BEV met de niet-geïndexeerde toelage van 25,4
miljoen € per jaar en 0,4% van de loonmassa zelfbedruipend.
Vanaf 2001 werd een verlies opgebouwd dat in 2004, met een gedeeltelijk
afgewerkt jaar 03-04 op 6/10/06 -27,4 miljoen € bedroeg. Dus
(nog) niets om over naar huis te schrijven.
Het zwaard van Damoclas: 96,9
miljoen € aangevraagde bedragen in 03/04, stijging met 27% op één
jaar!?
De 96,9 miljoen € aangevraagde
bedragen in juli 2006 (in oktober al teruggebracht tot 91,3 miljoen
€ ) hebben als het zwaard van Damocles boven het BEV gezwaaid en
toegeslagen.
Overzicht
prognoses tot 2007/2008 - Controlesituatie BEV 6/10/06 (Bron
Meta)
|
Begrotingsjaar
|
03/04
(2)
|
Prognose
04/05
|
Prognose
05/06
|
Prognose
06/07
|
Beslissing
07/08
|
Uitgaven
|
75,9
|
102,5
|
118,7
|
137,5
|
53,7
|
Inkomsten
|
|
|
|
|
|
Overheid
|
25,4
|
25,4
|
25,4
|
25,4
|
25,4
|
Werkgever 0,04% (1)
|
27,2
|
27,5
|
27,8
|
28,1
|
28,3
|
Totaal
inkomsten
|
52,6
|
52,9
|
53,2
|
53,5
|
53,7
|
Saldo
|
-23,3
|
-49,6
|
-65,5
|
-84,0
|
0,0
|
Terubetaling
15/18€ uur
|
|
|
|
32,8
|
|
Gecumuleerd
saldo
|
-27,4
|
-77,0
|
-142,5
|
-193,8
|
|
Bijkomende
overheid
|
|
|
84,0
|
84,0
|
|
Saldo
na tussenkomst
|
|
-77,0
|
-58,5
|
-25,8
|
|
(1)
Evolutie aantal werknemers hypothese 1% per jaar en 2% index per
jaar
|
(2)
Situatie controle op 6 oktober 2006
|
|
|
|
De budgettaire prognose tabel is door ons (her)samengesteld op basis van
de punctuele gegevens zoals terug te vinden in de kabinetsnota Betaald
Educatief Verlof van faillissement gered. Tot 05/06 gaat Minister
Vanvelthoven er van uit dat het om effectieve uitgaven gaat, gezien het
schooljaar is afgelopen en de aanvragen tot terugbetaling kunnen gebeuren
tot eind 2007. Vanaf het schooljaar 06/07 zal evenwel het effect van de
besparingsmaatregelen reeds voelbaar zijn, alhoewel daar in de
kabinetsberekeningen maar beperkt rekening gehouden wordt. Voor deze
twee jaren voorziet Vanvelthoven een extrabudgettaire input van telkens 84
miljoen €. Het bedrag van 84 miljoen € komt exact
overeen met het vermoedelijke verlies voor het schooljaar 06/07. De tweede
84 miljoen € dienen om het gecumuleerde verlies van de voorgaande
jaren op te vangen. Na de besparing op de verminderde terugbetaling zou er
in deze berekening nog een negatief saldo van 25,8 miljoen €
overblijven.
Het belangrijkste element in de septembermaatregelen van Vanvelthoven over
het BEV is de beslissing om de overheidsbetoelaging terug te brengen op 25,4
miljoen € vanaf 07/08 en maar te laten stijgen in de mate ook de
werkgevers hun aandeel verhogen: voor elke bijkomende werkgevers-€ zou
dan een bijkomende overheids-€ staan. Dat is mede de inzet van het IPA
2007-2008.
Overheid staat nog 55,7 miljoen € in het krijt door niet-indexering
van de bijdragen
Berekening
bedrag niet-indexatie lonen/werknemers in de overheidsbetoelaging
|
Begrotingsjaar
|
95/96
|
96/97
|
97/98
|
98/99
|
99/00
|
00/01
|
01/02
|
02/03
|
03/04
|
04/05
|
05/06
|
06/07
|
Overheid
niet-geïndexeerd
|
25,4
|
25,4
|
25,4
|
25,4
|
25,4
|
25,4
|
25,4
|
25,4
|
25,4
|
25,4
|
25,4
|
25,4
|
Overheid
geïndexeerd
|
25,4
|
26,2
|
26,9
|
27,8
|
28,6
|
29,4
|
30,3
|
31,2
|
32,2
|
33,1
|
34,1
|
35,2
|
Verschil
|
0
|
0,8
|
1,5
|
2,4
|
3,2
|
4,0
|
4,9
|
5,8
|
6,8
|
7,7
|
8,7
|
9,8
|
Gecumuleerd
verschil
|
0
|
0,8
|
2,3
|
4,7
|
7,9
|
11,9
|
16,8
|
22,7
|
29,4
|
37,2
|
45,9
|
55,7
|
De overheid heeft tot 06/07 alles samen
55,7 miljoen € aan het BEV onthouden door de niet indexeren van
de bijdragen en geen rekening te houden met de groei van het globaal
aantal werknemers die in aanmerking komen voor het BEV Het is alsof de
wedden en sociale uitkeringen voor werknemers niet geïndexeerd zouden
zijn én zouden verminderen in de mate het aantal gerechtigden zou
stijgen. Dit bedrag van 55,7 miljoen € moet in korting gebracht
worden van het gecumuleerd verlies en elke toekomstige regeling is maar
vooruitziend als ze geindexeerd is en gekoppeld aan de stijging van het
aantal gerechtigde werknemers.
De sterrengrafiek
Ter afronding de kerngrafiek met de
index van het aantal goedgekeurde werknemers, bedragen en uren tot 02/03
en de aangevraagde 03/04 en de hieruit afgeleide prognose voor de
verdere jaren.
Het aantal
werknemers is de centrale referentie om een evolutie in te schatten.
Aan dit beeld kan maar een werkelijkheid beantwoorden als de vormingsuren
van Franstalige werknemers met 53% zouden gestegen zijn zoals aangeduid in
BuG 43.
Maar zulk een stijging lijkt vooralsnog erg onwaarschijnlijk. Intussen is
gans de besparingsoperatie er op gebaseerd.
Sinterklaas
En komt Sinterklaas ook voor hardwerkende, studerende werknemers die bv
maatschappelijk assistent, ingenieur, graduaat gezinswetenschappen of
verzorgende willen worden aan 1 dag volwassenenonderwijs per week (30 x 8h
= 240 uren) gedurende drie jaar? 240 uren BEV per jaar voor
kwalificerende opleidingen is het absolute minimum om nog over een decente
BEV-regeling te kunnen spreken.
Jan Hertogen, socioloog
|