Van
de 528 miljoen € dienstenchequesbudget ten laste van de
RSZ-werknemers zal in 20906 438 miljoen € uitgegeven worden als
er geen stijging meer is in gebruik. Daarbij moet de kost van de
belastingvermindering gerekend worden die 62
miljoen € bedraagt en ten laste komt van het algemene budget. De
dienstencheques gaan dus in totaal 500
miljoen € kosten aan werknemers en overheid bij gestabiliseerd
gebruik vanaf november 2006. Er blijft dus nog 90 miljoen € in de RSZ-kas voor
eventuele expansie in 2006 aan maximaal 10% bijkomend gebruik voor
elk van de laatste twee maanden. De RVA heeft haar budgettaire vraag
evenwel drie maand geleden al met 45 miljoen € verminderd
en dat bedrag zou wel eens kunnen stijgen.
Opnieuw absolute records aankoop
cheques en gebruik dienstencheques in oktober 2006
De
aangekochte cheques zijn in oktober 2006 met 6,5% toegenomen
tot 3.592.121 tegenover september 2006, opnieuw een absoluut
record. Deze stijging van de aankoop is dubbel zo hoog in Brussel (13%)
en Wallonië (10%) als in het Vlaamse gewest (5%). De
ingediende, dus uitgegeven cheques stijgen met 29% tot een absolute
recordhoogte van 3.259.253 eenheden. In de aanwending van de
dienstencheques staan de drie gewesten op dezelfde lijn: Vlaanderen +30%
tav september 2006, Brussel + 29%
en Wallonië +26%.
|
|
Aangekocht
|
|
|
Gebruikt
|
|
|
Jaar
|
Vlaams
|
Brussels
|
Waals
|
Totaal
|
Vlaams
|
Brussels
|
Waals
|
Totaal
|
2003
|
710.213
|
0
|
63.291
|
773.504
|
212.214
|
0
|
10.722
|
222.936
|
2004
|
6.095.029
|
195.290
|
1.820.942
|
8.111.261
|
3.525.144
|
1.116.947
|
977.654
|
5.619.745
|
2005
|
14.635.928
|
688.748
|
4.989.137
|
20.313.813
|
8.672.989
|
5.270.633
|
3.271.501
|
17.215.123
|
10/2006
|
20.106.524
|
1.265.949
|
7.376.924
|
28.749.397
|
13.998.715
|
6.488.765
|
5.055.779
|
25.543.259
|
Alg.
Tot
|
41.547.694
|
2.149.987
|
14.250.294
|
57.947.975
|
26.409.062
|
12.876.345
|
9.315.656
|
48.601.063
|
Tot eind oktober 2006
werden sinds het op de markt brengen in mei 2003 reeds 48.601.063
dienstencheques uitgegeven. Dat betekent dat midden november een gebruiker
de 50 miljoenste cheque heeft boven gehaald.
Dienstencheques: 31.929 'precaire' jobs
Het tewerkstellingsvolume
dienstencheques bedraagt eind oktober 19.157 Voltijdse Eenheden op
jaarbasis, hetgeen overeenkomt met 31.929 jobs aan gemiddeld 0,6
jobtime. Deze tewerkstelling is nochtans op dubbele wijze 'precair':
ze hangt maand op maand af van de beslissing van tienduizenden individuele
gebruikers die het gegeerde huishoudgoed altijd zullen afmeten aan de
dumpingprijzen die ze ervoor betalen. Tevens draait de Rijks Sociale
Zekerheid naast de verzekering tegen ziekte, werkloosheid, invaliditeit,
kinderbijslag en pensioen op als verzekeraar voor huishoudelijk werk, hulp
strijk, pakjes-vervoer en de werkingskost van commercieel
gehandicaptenvervoer zoals Taxi Hendrix die z'n personele kost
verviervoudigd als een rit met dienstencheques betaald wordt - terwijl de
gebruiker toch 60% voordeel doet - dat is een ware goocheltruc (zie BuG
nr 39 voor de technische uitleg). Als dit legitiem is, wat gebeurt er
dan nog allemaal met de dienstencheques?
Ook de gemeenschappen
zijn budgettaire winnaars
Intussen wrijven de gemeenschappen in hun handen omdat hun
budgetten voor gezinshulp, sociale tewerkstelling, dienstverlening
aan hulpbehoevenden ontlucht worden en de wachtlijsten als sneeuw voor de
zon verdwenen zijn. Over de werkgevers hebben we het dan nog niet die met
fikse overschotten zowel in Profit als Non-Profitondernemingen volgens
eigen zeggen, een vrij te besteden budget krijgen/kregen dat 'extra'
initiatieven' of 'extra winst' toeliet. Dan hebben we het evenmin over de
cumul met andere lastenverminderingen, zeker het eerste jaar van
tewerkstelling waarin zonder controle of verrekening, de overschotten en
winstmarges aanzienlijk verhogen.
Vlaanderen blijft
boven in het gebruik van dienstencheques en haar RSZ-financiering – Ook
dit is ‘transfert’
De RSZ-koek, zo opgediend, smaakt lekker
Mag de 'ethische' of
‘solidaire’ vraag nog maar eens gesteld of de behoefte aan
"huishoudelijke hulp, was, en strijk" zomaar naast ziekte,
werkloosheid, kinderlast en ouderdomsverzekering op rekening van de RSZ
kan gelegd worden. Bij de Sociale Maribel, ook een RSZ-kost van ongeveer
gelijke omvang als de dienstencheques werd de tewerkstelling langs de
reguliere kanalen verzekerd en stond het verbeteren van het ‘comfort van
de zieke, gehandicapten en ouderen’ mede
centraal. Of zullen de zieken, de werklozen, de uitkeringstrekkers, de
invaliden op termijn niet de rekening van de dienstencheques betalen?
Dienstencheques voor kinderopvang: ook 'flexibele' financiering?
Zal Vlaanderen z'n dienstencheques voor 'flexibele' kinderopvang
volledig op eigen rekening betalen, of is hier ook een 'flexibele'
financiering, mede langs reductie op RSZ-patronale lasten of verrekening
van een al of niet vermeend terugverdieneffect bedongen.
Minister-president Leterme stelde dit toch als voorwaarde in het
hete van de discussies indertijd. Of zal Vlaanderen en de Vlaamse
belastingsbetaler, even genereus zijn als de Rijks Sociale Zekerheid?
Jan Hertogen,
socioloog
|