Door een bijkomende
controle zijn de dienstenchequesgegevens voor september 2006 pas
twee weken later dan gewoonlijk vrijgegeven. In september werden 2.527.689
cheques aan de ondernemingen uitbetaald en dat ligt op hetzelfde niveau
als augustus
2006. In
de vakantiemaanden ligt het gebruik traditioneel lager en er liet zich een
zekere stabilisatie in de aankoop zien. Ook het aantal ondernemingen was
voor het eerst gedaald in augustus. De aangekochte cheques in september
liggen echter met 3.374.258 het hoogste ooit. Het is een stijging
met 18% t.a.v. augustus 2006. . In
totaal zijn er op 30/09/06 30.950 jobs gecreëerd aan gemiddeld 0,6 jobtime. Gezien de verhoogde aankoop van dienstencheques in
september 2006 zal het aantal jobs verder stijgen. Ook het aantal
dienstenchequesondernemingen zit opnieuw in de lift:1.356
of een stijging met 7% in
vergelijking met augustus 2006.
Brussel de grootste stijger
In Brussel stijgt de aankoop van dienstencheques met 24% en komen
er ook 17% dienstenchequesondernemingen bij in plaats van gemiddeld
7%. Ook in het Waalse gewest komt een inhaalbeweging op gang zodat
het Vlaams gewest haar aandeel in aangekochte dienstencheques ziet
verminderen tot 70%, in gebruikers tot 68% en in
ondernemingen tot 59%. Daarmee blijft Vlaanderen evenwel toch de
grootgebruiker in vergelijking met de andere gewesten.
Verhouding aantal
aangekochte dienstencheques en gebruikers constant
Wie tot het
systeem van de dienstencheques toetreedt blijft regelmatige gebruiker, er
is met name weinig verloop. Indien er veel wisseling van gebruikers is zou
de index van gebruikers hoger liggen dan de index van de aankoop van
dienstencheques. Los van de schommelingen rond de vakantieperiode liggen
beiden indexen echter gelijklopend:
Dit kan er op wijzen dat een aanpassing van de gebruikersprijs of van de
belastingvrijstelling geen onmiddellijk negatief effect hoeft te
ressorteren.
Vertraging
van de groei in 2006 maakt 103 miljoen € vrij op het RSZ budget 2006.
Het
gebruik tot september 2006 laat nog een uitgavengroei toe van 103 miljoen
€ of gemiddeld 6,5% voor elk van de resterende maanden in
2006. De RVA heeft hierop reeds geanticipeerd en het gevraagde budget voor
2006 al met 45 miljoen € verminderd. Bij eventueel overschot op
de RSZ-rekening kan eventueel een transfer gebeuren naar het Fonds voor
Betaald Educatief Verlof gebeuren zodat ook hier langs de
vervangtewerkstelling jobs gecreëerd worden en de werknemers op vorming
terug kwalificerende studies kunnen aanvatten met een hoger aantal
terugbetaalde uren.
Taxi Hendriks: mindermobielenvervoer met dienstencheques aan 4x de
kostprijs
Het vervoerbedrijf Taxi
Hendriks, dat zo'n 100 busjes op de baan heeft voor gehandicaptenvervoer
verdubbelt de kostprijs van een rit wanneer met dienstencheques betaald
wordt. Van Brussel-Noord tot de Pascalestraat in Brussel bv. kost 16€
voor een gebruiker. Als met dienstencheques betaald wordt zullen 2
(twee) dienstencheques aangerekend worden zodat de kostprijs voor de
cliënt 8,6€ bedraagt (na belastingaftrek) of de helft van de normale kostprijs. Taxi Hendriks spiegelt in z'n promotie een
gemiddelde reductie met 60% voor. Intussen incasseert Taxi Hendriks
wel 2 x 21€ = 42€ langs de dienstencheques of 263% meer
dan zijn normaal tarief.
In feite zou Taxi Hendriks van die 16€ normale kostprijs enkel de
personele kost mogen aanrekenen, dus afschrijvingen, onderhoud en
brandstof van de wagen niet meegerekend, die samen 1/3 van de
kostprijs uitmaken. Dus met betaling langs dienstencheques zou in het
beste geval maar 10,7€ mogen ten laste gelegd worden van de
dienstencheques. Taxi Hendriks rekent voor deze rit op kap van de RSZ en
de belastingbetaler 42€ aan, dwz 4x meer dan de 10,7€
waar hij toe gerechtigd is. Dat belet niet dat Taxi Hendriks nog aan de
klant meldt dat er buiten de dienstencheques ook nog andere kosten
kunnen aangerekend worden. Begrijpe wie kan. Bij de RVA en bij
Minister Van den Brempt is een klacht ingediend tegen deze handelswijze,
evenwel zonder gevolg tot nu toe.
Betaal
uw vervoer bij ons tot 60% goedkoper dankzij dienstencheques meer
info klik hier
En hoe zit het met afschrijvings-, materiële en onderhoudskosten in
andere ondernemingen, zoals strijkwinkels bv.? En wie controleert de
gelijklopendheid van een dienstenchequeuur en het effectief gewerkte uur
enz...?
Financiële doorlichting:
dringend noodzakelijk
Minister Vanvelthoven
is zelf ook tot de conclusie gekomen een financiële doorlichting te doen
van de dienstenchequesondernemingen. Het opleggen van een boekhoudkundig
plan en een verplicht jaarlijks financieel verslag voor alle
ondernemingen waarin alle kostenelementen van de dienstverlening
geventileerd worden is een evidente noodzaak. Speciale aandacht dient te
gaan naar de effectieve personele kost na aftrek van alle
lastenvermindering en premies waar de werknemers recht toe geven. En de
exacte berekening van het terugverdieneffect, waar een werkgroep van de
RVA, RSZ en het kabinet zich nu reeds meer dan een half jaar het hoofd
over breekt, dient eindelijk eens resultaat op te leveren.
Tenslotte blijft het antwoord op de vraag welke de kost is
van het inhuren van ACCOR, de administratieve kost van de RVA en van het
onderzoek van Idea Consult nog altijd onbeantwoord. De RVA verwees naar Idea Consult maar die laten nog
niet van zich horen
Jan Hertogen, socioloog |