BuG 387 – Bericht uit het Gewisse – 15 mei 2018
BuG 387 on-line
Printversie (20p)
Voor alle 589 gemeenten en alle 192 politiezones worden in een wip 6
grafieken aangemaakt langs tabel
Crimi 2005-2016. Voor de bronnen en
rapporten per gemeente, prov., gewest, rijk en politiezone, zie
Pol-stat,
Criminaliteitsgraad Antwerpen eindelijk op Brussels niveau
Daling criminaliteit is een internationaal vastgesteld gegeven, zie de
uitmuntende analyse van De Coninck/Somers in
DM van 10/05/2018
Antwerpen en Gewesten
Als rekening gehouden wordt met toerisme, studenten, pendel
en treinverkeer dan heeft Antwerpen nog een weg te gaan.
Antwerpen en Gewesten
Daling
van de criminaliteit heeft niets van doen met aantal agenten
dat woont of werkt in een politiezone, dat aantal is met de N-VA glo-
baal
verminderd (cfr maar 1 op 5 gepensioneerde ambtenaren zullen
vervangen worden, dixit Jambon in het begin van de legislatuur).
Hoe meer leefloontrekkers, hoe sterker de daling van de criminaliteit.
Leefloon is een teken van beschaving en een van de laatste buffers
voor de armoede en criminaliteit. Wie aan het leefloon raakt, destabi-
liseert de samenleving en lokt de criminaliteit willens nillens uit.
Zoals de nationaalsocialisten de 'asocialen' isoleerden en uitscha-
kelden zo wil de N-VA de leefloners en noodlijdenden behandelen.
Vlaanderen, N-VA op kop is nog ziek van het nationaalsocialisme,
zo analyseerden we reeds in een
toespraak
voor de CGGZ van Limburg,
wat
Theo
Francken ertoe bracht het toezenden van BUG's op te zeggen.
Antwerpen
Migratie is in alle gemeenten een factor die samengaat met een (forse)
daling van de criminaliteit, evenals verhoging werkzaamheid, daling
werkloosheid en (tijdelijke) stijging van aantal leefloners. Het samen-
gaan van fenomenen wil nog niet zeggen dat er een verband tussen
bestaat of dat het iets zegt over de oorzakelijkheid of de richting ervan.
De vaststelling van het samengaan laat evenwel toe de geesten te
verlichten en alerter te zijn voor perceptie, alternatieve- en non-facts.
Antwerpen
Ook in Antwerpen stijgt het gemiddeld inkomen per bewoner licht. Onder
PS-federaal daalden de bijkomende vreemdelingen in Antwerpen, onder
N-VA federaal bestuur is er op alle niveaus een herneming na 2014. Is
niet
op de N-VA stemmen de boodschap om haar programma te realiseren?
1. Voorafgaande noten en toelichting
Criminaliteitsgraad: geëigende meter voor (internationale) evolutie en
verschillen
De internationaal vastgestelde daling van de criminaliteit zegt nog
niets over de verschillen tussen gemeenten of regio's. Nagaan in welke
mate er verschillen zijn en met wat deze samengaan, afhangen of kunnen
verklaard worden is nuttig. De meter hiervoor is de criminaliteitsgraad,
het aaantal misdrijven per 100 inwoners, een instrument dat nochtans door
de federale politie niet berekend wordt. Het is evenwel met de
criminaliteitsgraad dat de
burgemeesters zichzelf bloemetjes geven, ook al heeft de daling van
de criminaliteit weinig of niets van doen met aantal politieagenten of
beleid. De criminaliteitsgraad laat toe de evolutie, met een zelfde
methodologie, in de tijd op te volgen en na te gaan met welke sociale
factoren ze samengaan, al of niet in (oorzakelijk) verband.
Criminaliteitsgraad is dus wel degelijk een aangepaste meter om evolutie en verschillen in
criminaliteit tussen gemeenten, regio's en landen te meten. In deze BuG
gaan we enkel voort op het totaal aantal misdrijven. Bij een volgende
update zullen we meer in detail gaan.
Criminaliteitsgraad +: Vaste en tijdelijk aanwezige bevolking
De Criminaliteitsgraad houdt geen rekening met tijdelijke wisselingen
van bevolkingsaantallen. Daar werd al in vorige analyses aan verholpen door de
Criminaliteitsgraad+. Het zet de misdrijven in verhouding tot de effectieve
aanwezigheid van bevolkingsgroepen in een gemeente rekening houdend met de duur van hun verblijf: toerisme
(aantal nachten voor verblijfstoerisme per gemeente en de dagjestoeristen
aan de kust en toeristische centra), stations (op- en afstappen per
station), pendel (voor inkomende pendel in +, voor uitgaande pendel in -
aan 9h per dag) en hogescholen
(aantal verblijfsdagen en studentenpendel per dag) worden op deze wijze mee in de noemer van de bevolking gebracht.
Gemiddelde bevolking in een jaar
Voor de bevolking wordt de gemiddelde bevolking in een jaar gehanteerd,
dwz (bevolking in jaar n+ bevolking in jaar N+1)/2. Hiermee wordt beter
rekening gehouden met de bevolkingsevolutie dan wanneer men het
bevolkingsaantal in het begin of einde van een jaar zou nemen.
Berekeningen voor gemeenten én Politiezones
Al deze gegevens voor de Criminaliteitsgraad+ worden ook berekend per politiezone
en zo ook
gekoppeld aan het aantal agenten dat werkt en woont in een
politiezone.
Tijdsreeks van 2005 tot 2016
De tijdsreeks van misdrijven loopt van 2005 tot 2016 - de gecontroleerde
en bij afsluiting van de ingifte vergelijkbare gegevens voor 2017 zijn nog
niet ter beschikking. Burgemeesters lopen vooruit door met onvolledige
statistieken over 2017 te zwaaien. Vooralsnog zijn slechts de cijfers tem
3de kwartaal 2017 gepubliceerd. In de tabel vind men dus gegevens vanaf
2005, in de recente gepubliceerde rapporten loopt de tijdsreeks maar vanaf
2009, met het beginjaar van de registratie 2000.
WAARSCHUWING en methodologische nota statistische dienst
De statistische dienst van de federale politie waarschuwt voor het gebruik
van de 'criminaliteitsgraad'. Het is een illusie te denken dat men deze
verschillen simpelweg kan “uitvlakken” door de geregistreerde
criminaliteitscijfers uitsluitend te relateren aan het bevolkingsaantal"
zo stelt de nota
WAARSCHUWING. Er wordt verwezen naar een Verklarende nota die terug te
vinden is in de ruimere
Algemene methodologische nota waarin ook sprake is van 'hit parades'
van gemeenten. De Criminaliteitsgraad+, reeds ontwikkeld in 2014 komt
trouwens volledig tegemoet aan de gemaakte bezwaren.
Geografische vergelijkingen: (oude) verstedelijkingsgraad politie en
Belfius-indeling
In voormelde methodologische nota wordt verwezen
naar naar de vroeger door de politie gehanteerde verouderde geografische typologie
en verstedelijkingsgraad (1991).
Deze, volgens ons nog altijd accurate typologie, is nog in de tabel
Crimi 2005-2016 hernomen (zie kolom B, met onder A de omschrijving). Ook de door VVSG en andere diensten gehanteerde Belfiusindeling op 2 digit
(kolom G, omschrijving kolom E) en 1 digit (kolom F, omschrijving D)
kunnen gebruikt worden om steden in vergelijkbare groepen te sorteren. Ook de klassieke indelingen per provincie en gewest
zijn aanwezig. De gemeenten en politiezones kunnen op elke kolomhoofding in opgaande of neergaande zin gesorteerd
en/of geselecteerd worden. Voor de Criminaliteitsgraad,
Criminaliteitsgraad+ en ook voor de Politiezones kunnen vrijelijk 'hit-parades'
opgemaakt worden, al of niet met onderverdeling naar geografische
criteria.
% in een zone wonende agenten op het aantal er werkende agenten
Ook het % agenten die in een politiezone wonen op het aantal dat er
werkt komt in beeld en wordt geplaatst naast het aantal misdrijven. Noot:
in een politiezone wonen wil nog niet zeggen dat men er werkt. Zo wonen
er 10% agenten in de PZ Brussel-Elsene tav het aantal dat er werkt. Maar van die 10% kunnen er
nog een aantal zijn die in andere Brusselse zone, of bv in Vlaanderen werken.
Het gaat dus om een maximum dat er eventueel ook werkt.
Per politiezone het aantal misdrijven per agent die er woont en er
werkt
Vergelijking van Antwerpen met enkele Vlaamse, Brusselse, Waalse
gemeenten
In een apart blad van de tabel worden Criminaliteitsgraad en
Criminaliteitsgraad+ van enkele gemeenten naast mekaar gezet, telkens met
Antwerpen als referentiegemeente:
- Antwerpen, Gent, Mechelen en Genk
- Antwerpen, Molenbeek, Schaarbeek en Anderlecht
- Antwerpen, Luik, Charleroi en Verviers
Lezers met een minimale kennis van excel kunnen zelf grafieken
aaanmaken met zelfgekozen gemeenten: men moet de gegevensrij enkel
plakken op een rij bovenaan het blad
vgl in de exceltabel. Voor wie het allemaal te technisch is volstaat een
eenvouwige vraag aan info@npdata.be om
voor een gemeente of een aantal gemeenten vegelijkbare grafieken aan te
maken.
Vatstelling van samengaan te onderscheiden van (oorzakelijk) verband
Interessant is na te gaan in welke mate fenomenen en hun evolutie in de
tijd samengaan. Samengaan betekent nog geen verband, laat staat
oorzakelijk verband noch kan een uitspraak gebeuren over de richting van
het verband, wat veroorzaakt wat? Door evenwel samengaande
fenomenen/werkelijkheden langs elkaar te zetten wordt het denken
gestimuleerd en kan eventueel verder onderzoek geïndiceerd worden. Ook
worden op deze wijze vooroordelen, percepties, alternatieve feiten en
non-facts gemakkelijker zichtbaar.
Samengaan criminaliteitsniveau met sociale variabelen
Het samengaan van Criminaliteitsgraad en
Criminaliteitsgraad+ wordt in de automatisch gegenereerde grafieken in
beeld gebracht voor volgende elementen/fenomenen/werkelijkheden en dit
langs een indeks waarbij de waarde in 2005 gelijkgezet wordt aan 100. De
evolutie van de verschillende elementen tussen 2005 en 2016 wordt dus
zichtbaar als evolutie tav 100 en op die wijze ook vergelijkbaar met
elkaar.
- bruto belastbaar inkomen per inwoner, aan constante prijzen, dwz
de invloed van indeksstijgingen
- bijkomend aantal vreemdelingen in een gemeente langs
immigratiesaldo, verhuissaldo en
natuurlijk saldo
- verdeling van de bevolking als % op het totaal van werkenden,
werklozen en niet actieven.
De werkenden zijn dus gelijk aan de
werkzaamheidsgraad, werkloosheid wordt als % van de bevolking 15-64 jaar
berekend (en niet als% op de actieve bevolking) Patrick Dewael heeft, zie
de afspraak op Vrijdag, nog altijd het verschil niet begrepen tussen
werkzaamheid (werkenden) en activiteitsgraad (werkenden+werklozen)
als % op de
bevolking. Fons Leroy verdient trouwens alle steun om ook de niet-actieven
toegang te geven tot alle vorming en begeleiding naar tewerkstelling, zie
de interessante analyse van Stefan Grommen op de
Redactie 12/05/2018, hetgeen ons verleidde tot een
FB-commentaar, wie 'vriend' wil worden kan het langs daar altijd
melden.
2. Gebruik van de tabel
Crimi 2005-2016
In de excel-tabel zijn 6 bladzijden aanwezig nl twee gegevensbestanden,
twee blz om grafieken aan te maken en twee blz met vergelijkingen tussen
gemeenten en tussen politiezones
Het blad Crimi-Gem bevat de gegevens per gemeente en Crimi-PZ, de gegevens
per Politiezone. In elk van deze blz kan men de gemeente of politiezone
(met volledige naam of de verkorte) opzoeken en kopiëren. Om de grafieken
te genereren moet de gecopieerde regel geplakt worden op de 2de rij in het
blad Graf-Gem voor de gemeenten en Graf-P voor de Politiezones. In het
blaf Gem-vgl en PZ-vgl worden enkele gemeenten en Politiezones met elkaar
vergeleken.
In de volgende punten overlopen we de verwerkte gegevens, toegepast op een
diversiteit aan gemeenten. Maar elkeen kan voor elke andere gemeente in
België deze gegevens en grafieken selecteren en in beeld brengen. Sociale
variabelen zijn niet verwerkt op het niveau van provincie, gewest of
politiezone, wel de criminaliteitsgraad en criminaliteitsgraad+ en
Leefloon/UVW tussen 2013 en 2016.
3. Enkele opvallende gegevens voor enkele opvallende gemeenten
3.1. Luik, gemeente met een hoge criminaliteitsgraad
Op het kruispunt van vier landen zeg maar, Nederland, Duitsland, Frankrijk
is de 'metropool' Luik (met Herstal, Seraing en Chaudfontaine) de grotere
stad waar criminaliteit zich hardnekkig heeft ingebeten en meer dan alle
andere grotere steden moeite heeft op mee te gaan in de internationale
tendens van forse afname de laatste vijf jaar. Misschien kan Raoul
Hedebouw, als mogelijke nieuwe burgemeester daar voor een trendbreuk
zorgen.
Luik
Metropool Luik: Criminaliteitsgraad+:
Luik, Seraing, Herstal en Chaudfontaine
Een
criminaliteitsgraad van meer dan 20 misdrijven op 100 inwoners in 2016 in
Luik is erg hoog. Zelfs rekening houdend met toerisme, pendel, stations en
hogeschoolstudenten blijft de criminaliteitsgraad+ hoog, nl 17, zeker als
vergeleken wordt met bv Antwerpen en enkele andere Waalse steden en de
andere gemeenten van de 'metropool' Luik en met de Gewesten
Luik en de gewesten
En vergeleken met enkele Brusselse gemeenten springt Luik er ook ver
boven uit.
3.2. Ook in Zelzate is er werk aan de winkel, maar migratie helpt
Zelzate wordt bij de komende
gemeenteraadsverkiezingen allicht de eerste
gemeente (na Zwijndrecht in illo tempore) met een 'communistische'
burgemeester. Ook Zelzate volgt de internationale trend pas zeer recent en zag haar
criminaliteitsniveau stabiliseren op relatief hoog niveau. We nemen hier
de grafiek waarbij criminaliteitsgraad, inkomen en bijkomende
vreemdelingen aan 100 gelijkgesteld worden in 2005 zodat
de evolutie tot 2016 vergelijkbaar
zichtbaar wordt.
Er is een kleine inkomensstijging per inwoner
(aan constante prijzen), tot 2015 een beperkte groei van aantal bijkomende
vreemdelingen, met een piek in 2016, moment ook dat de laagste
criminaliteitsgraad bereikt wordt van de laatste 12 jaar.
De vaststelling dat de groei van het aantal bijkomende vreemdelingen de
laatste zes jaar samengaat, dwz zonder ons uit te spreken over eventuele
oorzakelijkheid en de richting ervan, met een (forse) daling van de
criminaliteit is opvallend. Ook op wereldvlak is er een stijging van de
migratiebewegingen, die mogelijk een positief effect hebben op een
vermindering van de criminaliteit. De eerste geviseerden voor wat de
veiligheid betreft, zijn allicht meer dan wie ook attent om goede burgers
te zijn en strafrechtelijke feiten te ontlopen. Nieuwe migratie is als een
deken die zich uitstrekt over de onvolkomenheden van vroegere migraties,
hebben we ooit aan Le Soir gezegd.
Door dit samengaan van verhoogde migratie en daling van de criminaliteit
is het voor de '^populistische' partijen nodig dat de 'perceptie' wordt
aangepast en wordt het onveiligheidsgevoel, dat een alsmaar kleinere basis
heeft, kunstmatig aangewakkerd en worden de geesten te verziekt door een
identitair-nationalistisch discours.
Maar het zijn voor hen vijgen na Pasen omdat het de migratie en de
inwoners met migratieachtergrond zelf zijn die ook de politiek gaan
beïnvloeden of overnemen, zeker op het lokale vlak. De 'klassieke'
partijen, Groen en de communisten doen er goed aan om de vreemdelingenstem
maximaal te activeren, en ook op de kieslijsten voldoende weerspiegeling
te geven van de diverse burgerbevolking, met inbegrip van vrouwen met een
hoofddoek of orthodoxe joden, om maar iemand te noemen.
3.3. Mechelen, een voorbeeldstad met een voorbeeldevolutie
Mechelen
Mechelen is een goed voorbeeld van de berekeningswijze van
Criminaliteitsgraad en Criminaliteitsgraad+ waarbij rekening gehouden
wordt met toerisme, hogeschoolstudenten, stations en pendel (in Mechelen
met een +saldo voor inkomende pendel). Dat maakt voor Mechelen een
verschil van meer dan 2 per honderd misdrijven op honderd inwoners
en zo komen ze uit op een Criminaliteitsgraad+ van 7,6.
Mechelen
In Mechelen is na 2012 een merkbare
stijging zichtbaar van het
bruto belastbaar inkomen per inwoner. Na een stabilisatie van
bijkomende vreemdelingen, met piek in 2010, is er een stijging
(erkende vluchtelingen inbegrepen) in 2016. De criminaliteitsgraad is na
2009 en vooral na 2012 dalend.
Mechelen
In Mechelen is de evolutie van werkenden,
werklozen en niet-actieven na 2013 quasi constant. Merk de daling van de
werkloosheid na 2005 en zelfs na de bankencrisis in 2008 is er een
stabilisering van hun % op de bevolking van 15-64 jaar. Wel is er een
forse stijging van Leefloners, met inbegrip van Vluchtelingen die in
Mechelen altijd een warme opvang vinden en een lichte daling van UVW,
allicht ook gecompenseerd door een stijging van Leefloners, een fenomeen
dat in andere gemeenten uitdrukkelijker is vast te stellen.
Mechelen en de gewesten
Met 7,6 Criminaliteitsgraad+ situeert Mechelen zich nog bijna 2 punten
boven het niveau van het Vlaamse gewest dat 6,2 bedraagt, tegenover 8 in
Wallonië en 9,5 Criminaliteitsgraad+ voor het Brusselse gewest.
3.4. Het
Brusselse gewest, internationale stad met sterkste vermindering
criminaliteit
Brussels gewest
Gezien de grootstedelijke functie ligt de
Criminaliteitsgraad+ met 9,5 zo'n 2.4 lager dan de
criminaliteitsgraad van 11,9, die geen rekening houdt met toerisme,
hogescholen, stations en pendel. Brussel komt in het vaarwater van
de andere gewesten, en heeft, vergeleken met Antwerpen een lager
Criminaliteitsgaard en een Criminaliteitsgraad+ die nog een goed stuk
lager ligt.
Schaarbeek
Niet het gemiddeld inkomen maar de sociale indicatoren
staan voor de meeste Brusselse gemeenten op positief, zoals hier bij
Schaarbeek: verhoogde werkzaamheid (lichtblauwe lijn) verminderde
werkloosheid (gele lijn en de helbauwe voor UVW na 2013. Daartegenover
staan evenwel de niet-actieven die stijgen en het leefloon dat de uitstoot
van werklozen moet opvangen alsmede van erkende vluchtelingen.
Criminaliteitsgraad: Antwerpen en de Gewesten
Criminaliteitsgraad+: Antwerpen en
de Gewesten
Criminaliteitsgraad+: Antwerpen en enkele Brusselse steden
Ook Antwerpen heeft nog werk voor de boeg wil
het de Brusselse gemeente evenaren: Zelfs met de 'opkuisactie' in
Molenbeek strandt Antwerpen met 10,4 criminaliteitsgraad+ op het niveau
van Molenbeek.
3.5. De Kempen: toekomstige migratieregio met dalende criminaliteit
Enkel gemeenten uit de Kempen
Heist-op-den-Berg
Turnhout
Lier
De stijgende immigratie duidt op een evolutie waarbij deze een alsmaar
groter volume zal innemen. Maar ook hier is de daling van de criminaliteit
ingezet.
3.6. Antwerpen en enkele Vlaamse steden
Gent kent een meer beperkte daling van de Criminaliteitsgraad+, hetgeen
typisch is voor een 'studentenstad' ook al wordt rekening gehouden met het
aandeel studenten voor de berekening van de Criminaliteitsgraad+. Dat is
ook zichtbaar in een stad als Leuven. Genk had traditioneel een lage
Criminaliteitsgraad maar stabiliseert nu op een hoger niveau. Dit gaat
ondermeer samen met een vermindering van de immigratie. We nemen hier de
evolutie van enkele steden onder de loupe:
Gent
Genk
Verminderende migratie, stijgend gemiddeld inkomen
Genk
Werkloosheid daalde maar was na 2008 constant stijgend tot 2015.
Leefloon compenseert daling UVW na 2014.
Leuven
4. De Politiezones - Samentelling van de ertoe behorende gemeenten
4.1. Criminaliteitsgraad+
voor de zone Brussel/Elsene
PZ Brussel/Elsene - Criminaliteitsgraad+
4.2. Evolutie-indeks criminaliteitsgraad+ PZ en gewesten: 2005= 100
PZ Brussel/Elsene - Evolutieindeks+ 2005=100
Niet alleen
het niveau van criminaliteit is van belang, ook de evolutie vanaf bepaalde
datum. Door de criminaliteitsgraad in 2005 gelijk te stellen aan 100, kan
de evolutie tot 2016 vergelijkbaar in beeld gebracht, hier boor de PZ
Brussel/Elsene in vergelijking met de drie gewesten. Voor alle PZ kunnen
door twee muisklikken in de tabel (copy/past) 6 grafieken in beeld
gebracht worden.
De stijging van de criminaliteitsgraad+ was sterk in PZ
Brussel/Elsene, maar de daling was er ook het sterkst tav de piek in 2011.
Langs de tabel kan men met twee muisklikken de positie van de gekozen PZ
vergelijken met de gewestelijke indeks.
4.3. De politiezone met de laagste Criminaliteitsgraad+ in 2016
PZ
LOWAZONE
Lovendegem/Nevele/Waarschoot/Zomergem
Ook op het laagste criminaliteitsniveau is de
internationale tendens zichtbaar.
PZ LOWAZONE
Er wonen 2x zoveel agenten dan er werken
4.4. Politiezones met de laagste
Criminaliteitsgraad+ (-4 misdrijven/100 (aaanwezige)inwoners)
Ook hier
wordt rekening gehouden met toerisme, stations, hogescholen die er veel
minder aanwezig zijn, ook met pendel, maar daan in de negatieve zin, dwz
dat het aantal inwoners dat buiten de gemeente werkt in aftrek komt voor
9h per werkdag van de 'aanwezige' bevolking.
PZ Nr |
Politiezone naam |
Crimi. graad |
Crimi. graad.+ |
%wonen/ werken |
Misdr./ Wonen |
Misdr./ Werken |
5422 |
PZ LOWAZONE |
3,1 |
3,2 |
199% |
14 |
28 |
5391 |
PZ Bierb./Bouters./Holsbeek/Lubb. |
3,1 |
3,2 |
86% |
25 |
21 |
5426 |
PZ Brakel |
3,2 |
3,3 |
161% |
16 |
26 |
5397 |
PZ Dijleland |
3,2 |
3,3 |
84% |
32 |
27 |
5291 |
PZ Eifel |
3,4 |
3,3 |
183% |
13 |
24 |
5447 |
PZ Het Houtsche |
3,4 |
3,3 |
164% |
16 |
27 |
5395 |
PZ Haacht |
3,4 |
3,4 |
63% |
36 |
23 |
5389 |
PZ Hageland |
3,3 |
3,4 |
66% |
54 |
35 |
5393 |
PZ HerKo |
3,5 |
3,5 |
302% |
9 |
28 |
5454 |
PZ MIDOW |
3,6 |
3,6 |
32% |
112 |
36 |
5448 |
PZ Regio Tielt |
3,8 |
3,6 |
100% |
33 |
33 |
5372 |
PZ HANO |
3,7 |
3,7 |
85% |
32 |
27 |
5399 |
PZ BRT |
3,7 |
3,8 |
182% |
16 |
30 |
5460 |
PZ Polder |
3,9 |
3,8 |
226% |
13 |
30 |
5375 |
PZ Heusden-Zolder |
3,9 |
3,8 |
123% |
20 |
25 |
5361 |
PZ Berlaar/Nijlen |
3,9 |
3,9 |
170% |
14 |
24 |
5368 |
PZ Balen/Dessel/Mol |
4,3 |
4,0 |
133% |
22 |
30 |
5356 |
PZ Klein-Brabant |
4,2 |
4,0 |
154% |
22 |
33 |
5296 |
ZP Du Condroz |
4,0 |
4,0 |
305% |
9 |
29 |
5385 |
PZ Noordoost Limburg |
4,0 |
4,0 |
166% |
12 |
21 |
Voor de positie van andere zones, zie de tabel
Politiezones 2016.
4.5. Politiezones met een Criminaliteitsgraad+ boven 10 misdrijven/100
inwoners+aanwezigen
Toch enigszins verwonderlijk dat Luik de 'koppositie' inneemt, voor
charlerois en Brussel Elsene, dat samen met Antwerpen geven de lijn
aangeven van de ook internationaal fors dalende Criminaliteitsgraad+ sinds
2011. De PZ Blankenberge/Zuienkerke staat als tweede Vlaamse gemeente in
deze 'top 10'. Verder staan er nog 7 Waalse Politiezones +10, waaronder
naast Luik en Charleroi ook La Louvière en Mons/Quévy
4.6. Agenten die in een Politiezone wonen op het aantal er
werkenden.
Voor de periode 2013-2016 wordt het aantal agenten per 1000 inwoners
dat in een zone woont berekend als % op het aantal dat er werkt. Als een
agent in een zone woont wil dat nog niet zeggen dat hij er werkt. Hier een
top 30 van gemeenten waar weinig politieagenten wonen in verhouding tot
het aantal dat er werkt.
In onderstaande tabel worden volgende elementen per politiezone naast
elkaar gezet:
- Criminaliteitsgraad: misdrijven per 100 inwoners
- Criminaliteitsgraad+: misdrijven per 100 vaste en tijdelijk aanwezige
bewoners
- Aantal in de PZ wonende agenten per 1.000 inwoners
- Aantal in de PZ werkende agenten per 1.000 inwoners
-% in een PZ wonende op het aantal er werkende agenten
- Aantal misdrijven per er wonende agent
- Aantal misdrijven per er werkende agent
Volgorde van % er wonend op er werkend. Enkel de zones met 80% er
wonende agenten of minder worden in onderstaande tabel opgenomen. Voor de
volledige lijst zie Tabel
Politiezones 2016 (sorteerbaar op alle elementen, alsmede met
selectiemogelijkheid per gewest.).
PZ Nr |
Politiezone naam |
Crimi. graad |
Crimi. graad.+ |
Verschil gr en gr+ |
Wonen/ 100 inw |
Werken/ 100 inw |
%wonen/ werken |
Misdr./ Wonen |
Misdr./ Werken |
5339 |
PZ Brussel stad, Elsene |
19,8 |
12,6 |
7,3 |
1 |
9 |
10% |
203 |
21 |
5344 |
PZ Polbruno |
9,4 |
7,4 |
2,0 |
1 |
5 |
24% |
87 |
21 |
5341 |
PZ Zuid |
12,3 |
9,4 |
3,0 |
1 |
4 |
30% |
105 |
31 |
5277 |
ZP Liège |
20,4 |
17,0 |
3,4 |
2 |
6 |
32% |
112 |
36 |
5343 |
PZ Montgomery |
7,9 |
7,3 |
0,6 |
1 |
4 |
36% |
59 |
21 |
5342 |
PZ Ukkel/Waterm.-Bosv./Ouderg. |
7,8 |
7,6 |
0,2 |
1 |
4 |
38% |
55 |
21 |
5345 |
PZ Antwerpen |
11,8 |
10,4 |
1,5 |
2 |
5 |
40% |
57 |
22 |
5388 |
PZ Leuven |
14,2 |
9,7 |
4,5 |
2 |
4 |
45% |
83 |
37 |
5415 |
PZ Gent |
12,6 |
9,6 |
3,0 |
2 |
5 |
46% |
57 |
26 |
5330 |
ZP Charleroi |
16,0 |
14,9 |
1,2 |
3 |
5 |
50% |
61 |
31 |
5340 |
PZ Brussel-West |
9,1 |
9,0 |
0,1 |
2 |
4 |
51% |
46 |
23 |
5297 |
ZP Arlon/Attert/Habay/Martelange |
6,1 |
5,7 |
0,5 |
1 |
3 |
53% |
44 |
23 |
5298 |
ZP Sud-Luxembourg |
5,9 |
6,0 |
-0,1 |
2 |
3 |
61% |
34 |
21 |
5382 |
PZ Voeren : Voeren |
7,6 |
6,7 |
0,9 |
3 |
6 |
61% |
22 |
14 |
5274 |
ZP Waterloo |
7,8 |
7,2 |
0,5 |
2 |
3 |
63% |
36 |
23 |
5906 |
PZ Mechelen/Willebroek |
9,2 |
7,6 |
1,6 |
2 |
4 |
64% |
38 |
25 |
5446 |
PZ Damme/Knokke-Heist |
7,5 |
7,1 |
0,4 |
3 |
4 |
65% |
26 |
17 |
5275 |
ZP Ottignies-Louvain-la-Neuve |
12,1 |
6,0 |
6,1 |
2 |
3 |
66% |
54 |
35 |
5414 |
PZ Sint-Pieters-Leeuw |
5,9 |
6,0 |
-0,1 |
4 |
6 |
66% |
15 |
10 |
5427 |
PZ Ronse |
7,5 |
7,3 |
0,2 |
2 |
3 |
69% |
39 |
27 |
5325 |
ZP La Louvière |
10,8 |
10,8 |
0,0 |
3 |
4 |
70% |
41 |
29 |
5449 |
PZ Oostende |
11,5 |
9,6 |
1,9 |
3 |
5 |
73% |
34 |
25 |
5853 |
PZ Lanaken/Maasmechelen |
5,4 |
5,4 |
0,0 |
2 |
2 |
75% |
29 |
22 |
5324 |
ZP Mons-Quévy |
12,0 |
10,4 |
1,6 |
3 |
4 |
76% |
39 |
30 |
5289 |
ZP Vesdre |
7,9 |
7,4 |
0,5 |
2 |
3 |
78% |
32 |
25 |
5445 |
PZ Blankenberge/Zuienkerke |
12,3 |
10,3 |
2,0 |
4 |
5 |
80% |
34 |
27 |
PZ
Brussel-Elsene - % er wonend op er werkend
Niet allen het % woonachtige agenten in de zone Brussel/Elsene
is laag, het is de laatste drie jaar nog gedaald. Wie zorgt voor een
trendbreuk, of een volledig omgooien van het bevolkingsnabije
veiligheidsbeleid in de Brusselse gemeenten en ook Antwerpen
waar maar 40% van de er werkende agenten wonen. Het is noch-
thans eenvoudig: als de politie de bevolkingssamenstelling volgt
(meer dan 80% migratieachtergrond in Brussel, meer dan 50% in
Antwerpen) dan is dit probleem (en vele andere) meteen opgelost.
5. Slotnoot
Wie eenmaal z'n weg vindt in deze gegevensbestanden, verwerking en
grafische vormgeving is een tijdje zoet en zet z'n eigen ideeën en
percepties (terug) op scherp. Met de beschikbare statistieken is nog veel
meer te doen, vooral dan voor onderzoekscentra en denktanken. Al van 2011
af heeft npdata gewezen op de dalende tendensen in oa de Brusselse
criminaliteit en de internationale tendens zichtbaar gemaakt en opgevolgd.
In 2014 heeft de Brusselse politiek en politie voor het eerst deze tendens
ook zelf naar buiten gebracht, zodat we er niet verder een item van
gemaakt hebben. Nu de daling van criminaliteit in een internationaal
perspectief wordt geduid is het zinvol de evoluties in de tijd en tussen
gemeenten en regio's verder op te volgen, en in detail te gaan naar aard
van misdrijven enz. Dat laten we voor de échte wetenschappers, wij
verbinden ons ertoe om bij de update voor 2017 enkele vingeroefeningen te
doen.
Jan Hertogen, socioloog
|