BuG 321 – Bericht uit het Gewisse – 23 april 2016
BuG 321 on-line
Printversie (31p)
Trekken Duitsers de kar bij
Herinneren en Gedenken?
Het bevrijdingsfeest 1945-2016 in Wuppertal zet de toon
Herdenking
en Bevrijdingsfeest Wuppertal 2016
Toespraak
Zwarte Hand
Inhoud
1. Herinneren en Gedenken in naam van wie niet
meer is
2. Nationale Herdenking politieke gevangenen
3. De Verbroedering der vriendenkringen is niet meer
4. De Ronde Tafel van de Vriendenkringen
5. De koffietafel voor de overledenen
6. Struikelstenen - Stolpersteine voor de Kinderen van Izieu
7. En de acht kinderen van Izieu die in
Antwerpen woonden?
8. Struikelstenen voor Schaarbeekse
slachtoffers van de nazis?
9.
Een Struikelsteen voor Jan De Ridder, agent
in Deurne
10. Köthen (Anhalt)
11. Dora-Mittelbau
12. Blankenburg
13.
De 71ste verjaardag van de bevrijding van Wuppertal
14. Vliegende
start met het Rode Leger
15. Burgemeester Andreas Mucke van Wuppertal: Herinneren eist Handelen
16. Toespraak van de
woordvoerster van de VVN-BdA
17. Toespraak
namens de Zwarte Hand
18.
Inhuldiging gedenkplaat Rita und Izchot Gerszt
19.
Stadverkenning: Gevangenis Bendahl en het Landsgericht
20. Tentoonstellen en Gedenken in Bochum
21. Trekken
Duitsers de kar van de Herinnering en het Gedenken
22. De ene grote stad is de andere niet: Wuppertal en Antwerpen
23. De Schwebebahn, de 'Hangtram'
24. Bismarck op de Geschwister
Scholl-Platz
25. Neanderthal
26. Over en
van De Zwarte Hand
BuG 321
1. Herinneren en Gedenken in naam van wie niet
meer is - Boven
Herinneren en gedenken
van de slachtoffers van het nationaal-socialisme in België is soms een
heikele zaak. De overlevenden overlijden, familie en nageslacht proberen
het vaandel hoog te houden, degenen die niet van de kampen en
gevangenissen terugkwamen hebben niet alleen de leegte nagelaten geen
nageslacht te hebben, zij hebben ook geen rechtstreekse familie om hen te
gedenken. De vriendenkringen van de diverse kampen en gevangenissen zoeken
naar een nieuwe dynamiek, een digitale presentatie, een behoud van de
zichtbare herinnering en een gedenken dat ook de jongere generaties aanspreekt
en kan boeien. Inpikken op de dynamiek die in Duitsland alsmaar sterker
wordt kan ook hier lucht geven aan de gedachten en initiatieven.
2. Nationale Herdenking politieke gevangenen -
Boven
Eerste afspraak is zeker de Nationale Herdenking van alle politieke
gevangenen, gegijzelden en geëxecuteerden op 29 mei 2016 om 10u15 in het
Ereperk der Gefusilleerden, Kolonel Bourgstraat te Schaarbeek (voormalige
Nationale Schietbaan), zie
Uitnodiging Herdenking -
Invitation commémoration, in aanwezigheid van Koning Filip.
3. De Verbroedering der vriendenkringen is niet meer
- Boven
"De overkoepelende vereniging van de vriendenkringen heeft zich eind 2015
ontbonden."Wij brengen ter kennis dat de verbroedering der vriendenkringen
der Nazi concentratiekampen en gevangenissen eind december 2015 is
ontbonden", zo staat in nr. 1 van 2016 van l'Effort-Kracht, het orgaan van
de CNPPA-NCPGR (Nationale Confederatie van Politieke Gevangenen en
Rechthebbenden van België vzw). Gezien het dalend aantal leden leek het
opportuun "om de Politieke Gevangen en de Rechthebbenden van die vereniging
onder te brengen in de schoot van de NCPGR". Men kan zich hier
abonneren op het
tijdschrift.
4. De Ronde Tafel van de Vriendenkringen -
Boven
Een beetje gelijklopend met dit opgaan van de verbroedering in de NCPGR is
een eerste ronde Tafel van de Vriendenkringen samengekomen op 9 februari
2016 in Antwerpen om na te gaan hoe de toekomst van de vriendenkringen kan
verzekerd, en wat hierbij het tijdschrift Nooit Meer, Plus Jamais en een
aanwezigheid op het internet zou kunnen betekenen. Op 9 juli 2016 wordt
opnieuw samengekomen om zich over ingebrachte voorstellen te
beraden. Abonneren op het tijdschrift,
Nooit meer, Plus jamais, initieel en vooralsnog een initiatief van de
vriendenkring Buchenwald.
5. De koffietafel voor de overledenen -
Boven
De jaarlijkse samenkomsten voor de vermoorden en overledenen onder het
nationaalsocialisme vinden elk jaar plaats met een maaltijd waaraan de
leden van de vriendenkringen deelnemen. Leden, maar ook sympathisanten en
vrienden zijn welkom. Zo gaat op 24 april 2016 het etentje
door van de Vriendenkring Dora, op 29 april dat van Gross-Rosen, op 30
april dat van Blankenburg en op 28 mei dat van Esterwegen. Zoals een
overlevende het enigszins filosofisch uitdrukte, het is een samenkomen
rond een tafel om de pijn en het lijden gezamenlijk in herinnering te
brengen en er de moed en overtuiging uit te putten om ermee verder te
leven, iets wat met een koffietafel bij elk overlijden ook gebeurt.
6. Struikelstenen - Stolpersteine voor de Kinderen van Izieu
- Boven
De plaatsing van Struikelstenen, Stolpersteine, in het Frans wat
ongelukkig vertaald als Pavés de Mémoire, kent een boost in Brussel en Luik door de
plaatsing van 5 stenen voor Kinderen van Izieu waarvan er 2 woonachtig waren
in Brussel, en 3 in Luik, zie uitgebreid
programma Brussel/Luik. Over de plaatsing van Stolpersteine voor de 8 kinderen die van Antwerpen naar Izieu reisden voor een
veilig onderkomen, en in een razzia met alle andere kinderen in Auschwitz
ter dood werden gebracht, is er geen enkele informatie. Nochtans gebeurde
de plaatsing en inhuldiging van de 4 stenen met steun van de Franse
ambassade en de Franse vertegenwoordiger in de Benelux, zie
Uitnodiging
plaatsing Struikelstenen.
7. En de acht kinderen van Izieu die in Antwerpen
woonden? - Boven
Deze 8 stenen, die al gereedgemaakt zijn door Gunter Demnig voegen zich
bij 14 anderen waarvoor de plaatsing nog op de goedkeuring wacht van
Burgemeester de Wever. Maar na de weigering door Patrick Janssens in een
vorige legislatuur duurt deze weigering, ook onder de nieuwe
bewindvoerders, nu al meer dan drie jaar. Voor meer achtergrondinfo, zie
het
Artikel op de site van de AMS.
Op de kaart klikken voor een vergroting waarop alle namen en transit
plaatsen leesbaar worden, ondermeer die van de Brusselse (2), Luikse(2)
en Antwerpse kinderen die naar het veiliger oord Izieu zijn afgereisd.
Opname uit het museum van Izieu. De kaart sluiten om terug te keren.
Ziehier het Programma voor de plaatsing van 21
april 2016 (nl), de uitnodiging (fr, nl) en het verslag van
RTL, "Men stapt niet over stenen, men struikelt erover",
7 sur 7,
Bruzz (Brusselnieuws),
Mrax en
bx1.
8. Struikelstenen voor Schaarbeekse slachtoffers van het
nationaal-socialisme? - Boven
Toespraak van Michel De Herd, 8ste Schepen
Schaarbeek:
"Il
faut tirer les leçons du passé : nous devons avoir le courage de
nous rappeler qu’une idéologie peut transformer, à force de manipulation,
des Hommes en loups ou en monstres capables de torturer, de déporter, de
tuer, de nier la qualité de l’Homme à leur prochain. Si cela a été
possible hier, il faut se battre pour que cela ne soit plus possible
demain."
Misschien kan je zelf eens enkele stenen promoten voor gedeporteerden uit
Schaarbeek die niet terug gekomen zijn in samenspraak met hun families,
zo sprak ik de schepen nog aan. Want de Struikelstenen bestaan voor alle
slachtoffers van het nationaalsocialisme, de politieke gevangen,
gedeporteerden, geëxecuteerden, gijzelaars, nabestaanden van wie de man,
vader, broer, zus, kind niet is teruggekeerd, joden, Roma, Sinti,
homosexuelen, psychiatrische patiënten, gehandicapten, zieken en bejaarden
die ge-euthanaseerd werden, dwangarbeiders, krijgsgevangen militairen, elkeen
die door de nazi's als 'asocialen' en 'onaangepasten' werden beschouwd,
daklozen of personen zonder vaste verblijfplaats, kunstenaars die als 'ontaard' werden beschouwd, en alle andere
slachtoffers.
In Duitsland woedt momenteel een debat of de 'nazi-aanduidingen', zelfs
tussen aanhalingstekens, op de Struikelstenen mogen geplaatst, zeker als
familieleden daar bv niet mee akkoord gaan. Bij de plaatsing van een
Struikelsteen voor een
"asiociaal"
in Berlijn belooft er enige
discussier te
ontstaan. Ook voor joden wordt geen aanduiding gegeven dat het om ee
'jood' gaat, waarom dan deze aanduiding voor andere
slachtoffer'categorieën', zeker als ze aangeduid worden met
nazi-terminologie. en moeten dan 'weerstanders' niet aangeduid worden met
'terrorist'? Of is het niet beter om geen aanduiding te geven van de
'aard' of reden van slachtofferschap, maar wel om wie het gaat, de datum
van aanhouding/wegvoering en van plaats en datum zijn eventueel
overlijden. Wordt vervolgd.
De Vereniging voor de Herinnering aan de Shoah neemt in samenwerking met Gunter
Demnig (Stolpersteine) de
plaatsing op van de Struikelstenen,
ook al is in Mol en Sint-Truiden een steen geplaatst in rechtstreekse samenwerking met Gunter Demnig.
9.
Een Struikelsteen voor Jan De Ridder, agent van Deurne -
Boven
Een van de Struikelstenen die op plaatsing wachten is deze voor de agent
van Deurne Jan De Ridder die samen met 37 anderen de deportatie niet
overleefde. Met 78 werden zij aangehouden, 45 werden gedeporteerd, slechts
8 overleefden hun deportatie. Jan De Ridder lag aan de basis van de
levensreddende actie voor een aantal joodse kinderen.In
de nacht van 28 op 29 augustus 42 was hij in burgerkledij Cine Plazza in
Deurne is binnengegaan, waar de Joden waren samengedreven; hij
haalde er onder de ogen van zijn collega’s enkele kinderen weg. Onder hen
Bob Mendes en diens broer. De nicht van Jan De
Ridder
wachten nog op de plaatsing van een Struikelsteen die hierom
reeds meer dan een half jaar geleden schriftelijk bij Bart De Wever om verzocht.
Hugo
Mertens, voorzitter van de Vriendenkring Gross Rosen wiens vader ook in
een concentratiekamp overleed, heeft de vraag van Jan De Ridders nicht
schriftelijk ondersteund, alsmede de vertegenwoordigers van de
Vriendenkringen van Dora en Buchenwald. Wanneer zal Antwerpen de plaatsing van Struikelstenen
groen licht geven. Zij zijn de enige stad, naast München, die weigert toelating te
geven voor het plaatsen van Stolperstenen, zie
Overzicht steden met Struikelstenen in wikipedia.
10. Köthen (Anhalt) -
Boven
Een vierdaagse in Duitsland heeft me weer heel wat wijsheid bijgebracht.
Vooreerst de confrontatie met m'n roots. Pas enkele maanden geleden heb ik
zekerheid gekregen dat m'n grootvader Duitser was, hij was zoon van een
Duitse
emigrant en uurwerkmaker die van Köthen naar Brussel kwam in 1876. In 1903 nam m'n
grootvader als 19-jarige bij eenvoudige verklaring de Belgische
nationaliteit aan. Elf jaar later was hij als Belgische militair 5 jaar
krijgsgevangene in Alten Grabow en kwam pas terug naar Brussel in 1919, een
jaar nadat z'n vader daar overleden was. Het geboortehuis van m'n Duitse
voorvader is nu een Brauhaus met overnachtingsmogelijkheid in de Lachsfang nr. 2.
Lachsfang 2 is het derde kleine huis aan de rechterkant.
11. Dora-Mittelbau -
Boven
Prof.
Dr.
Christoph A. Rass und
Sebastian Bondzio
Onderweg naar Köthen werd even langsgegaan in Dora-Mittelbau om na te
gaan of een digitale kopie van het 'Dodenboek' ter beschikking was en de
lezing van
Prof. Christoph A. Rass en Sebastian Bondzio over het dodenboek van
Dora-Mittelbau. En of
er specifieke documentatie aanwezig was over de 16 Zwarte Handers die er
gevangen waren. En wie de gedenksteen in Ellrich, 'namens de stad Leuven'
er heeft opgericht? Het
dodenboek staat on-line op
het Fotoarchif Dora.
Op 5 meter van de wegwijzer naar
Dora-Mittelbau, deze gedenkplaat.
In de
ontvangsthal van het museum zagen we ook een affiche over de dodenmarchen
in de Harz:"Zwischen
Harz und Heide. Todesmärsche und Räumungstransporte im April 1945"
Ook duizenden Belgen moesten deze beproeving doorstaan waarin
velen de dood vonden. Een tentoonstelling in Gardelegen, een van de
dramatische onknopings- en dodenpunten in de dodenmarchen, werd er
aangekondigd, zie ook een persbericht in
Volksstimme van 26/01/2016.
Te laat echter om er nog langs te gaan, wat de
vraag deed/doet stellen of het niet nuttig zou zijn een Herdenkingscentrum
te hebben een permanent overzicht
bijhoudt van nationale en internationale herdenkingen en herinneringsmomenten.
Over de Zwarte Hand was niets specifieks bekend in Dora Mittelbau. Dat het
boek van
Brigitte D'hainaut en Christine Somerhausen op het internet
gepubliceerd was zorgde wel voor enige verwondering. Want dat is het best gedocumenteerde over Belgen in Dora Mittelbau..
Een van de weinige herinneringsmonumenten in Ellrich,
"gestifted durch die Stadt Leuven-Belgien", maar door wie?
Ook hier zou kunnen nagegaan hoe Belgen herinnerd worden in de diverse
musea en herdenkingsplaatsen in Duitsland, in andere landen en België, en
waar onderzoek gedaan is, gebeurt of zal opgezet worden naar Belgen die
gevangen zaten. Een centralisering van deze informatie kan/zal toelaten
voor familieleden, kennissen en geïnteresseerden kennis te verwerven over
alles wat over hun dierbaren te weten is en hoe aan hen herinnerd wordt.
12. Blankenburg -
Boven
Na een (niet voorziene) doorsteek in de Harz Blankenburg aangedaan om te
zien of er een verwijzing was naar het werkkamp dat er tegen het einde van
de oorlog actief was en de dodenmarchen die er gepasseerd zijn. Na drie
doorkruisingen van het stadje geen enkele aanwijzing gevonden.De
Herdenkingsmonumenten staan er, maar een onvoorbereide bezoeker zal ze
niet vinden wegen totale afwezigheid van aanduidingen.
13.
De 71ste verjaardag van de bevrijding Wuppertal -
Boven
De volgende statie was Wuppertal. Het Denkmal Wuppertal en de
Verenigingen voor de
herinnering aan de misdaden van het nationaalsocialisme
hadden
de Zwarte Hand uitgenodigd om aanwezig te zijn op de herdenking van de
bevrijding van Wuppertal 71 jaar geleden. Van de 111 gevangen genomen
Zwarte Handleden werden er 109 gedeporteerd en zij zaten allemaal gevangen
in Bendhal, de gevangenis van Wuppertal. Het eerste zwarte Handlid dat de
deportatie niet zou overleven stierf in de Wuppertaalse gevangenis,
Jozef
Albert Peeters, een gezonde jongeman van 31 jaar, cavalerist. Na hem
zouden nog 72 Zwarte Hand leden de dood vinden in gevangenissen en
concentratiekampen. De Zwarte Handleden en alle andere Wuppertalers
en wie er gevangen zaten en de oorlog niet overleefden zijn opgenomen
bij de 3.500 die Wuppertal als slachtoffers van het nazisme herdenkt.
Klik op het rechterbeeld voor een
vergroting met enkele namen van Zwarte Handleden
14. Vliegende
start met het Rode Leger - Boven
Het bevrijdingsfeest nam een vliegende start met de groep Kalinka, een
Duits-Russische vriendschapsvereniging met een frisse evocatie en hulde aan het Rode leger,
die ook elk jaar te zien is op de 9 mei
Herdenking van het einde van de oorlog in Berlijn in het Treptow-park.
Het was het
eerste deel van een programma met diverse sprekers, zie programma
herdenking Wuppertal 2016.
Voor een korte impressie van deze dansgroep op Youtube, zie
Kalinka
15. Burgemeester Andreas Mucke van Wuppertal: Herinneren eist Handelen
- Boven
En dan nam de burgemeester van Wuppertal, een stad bijna zo groot als
Antwerpen, het woord. Voor de voorbereidende notities van burgemeester zie
Notities Andreas Mucke:
"Und
die Erinnerung daran zeigt auch, dass sich aus unserer Geschichte eine
besondere Verpflichtung ergibt! Nämlich die Verpflichtung, dass von
deutschem Boden nie wieder Krieg ausgehen darf, und dass wir alle uns
aktiv für Frieden, Freiheit und Gerechtigkeit einsetzen müssen.
"Erinnern heißt
handeln!". Dazu gehört ganz aktuell auch, dass wir diejenigen
aufnehmen, die heute auf der Flucht vor Krieg und politischer Verfolgung
zu uns kommen. Es ist gut, dass sich in Wuppertal so viele Bürgerinnen und
Bürger, für ein tolerantes, friedliches und respektvolles Zusammenleben
einsetzen und sich für Verständigung und Aussöhnung engagieren."
16.
Toespraak van de
woordvoerster van de VVN-BdA (Vereinigung
der Verfolgten des Naziregimes – Bund der
Antifaschistinnen und Antifaschisten): "Erinneren heist handeln".
Of hoe een burgemeester en de antifascistische vereniging op één lijn
zitten, en de burgemeester oproept om diegenen op te nemen die nu op de
vlucht zijn voor oorlog en politieke vervolging.
In een andere toespraak werd de burgemeester
opgeroepen om de vrijstaande plaatsen in de vluchtelingenopvang, dus vaste
opvangplaatsen, geen noodopvang, aan te bieden aan contingenten
vluchtelingen die nu in Griekenland of Macedonie vastzitten.
17. Toespraak
namens de Zwarte Hand -
Boven
Toespraak Zwarte Hand in het Duits (Korte versie)
Toespraak
Zwarte Hand in het Nederlands (Uitgebreid)
Op
uitnodiging van de organisatie om een korte rede te houden vroeg de Zwarte
Hand om deze taak waar te nemen. Het was een gelegenheid om de Zwarte Hand
kort te situeren en de lijdensweg te reconstrueren die de Zwarte Handleden
hebben gegaan. Alle getuigenissen over de gevangenschap in Wuppertal
werden samengebracht en mede in de toespraak verwerkt, en in verkorte
versie in het Duits vertaald. Hierbij de uitgebreide tekst, met inbreng
van enkele van de indringende en soms geanimeerde gouachen van de hand van
Koen Huybreghts uit de aangrijpende
docufilm van Bert Helsen,
Corbeel, Mitkommen die op 30/08/2015 op de VRT (Lichtpunt) werd
uitgezonden.
De toespraak in Wuppertal werd mede naar voor gebracht door
Paul Vivijs, zoon van Louis Vivijs die de oorlog overleefde, ook het
bombardement van de Amerikanen op de Boelcke kazerne, de dag voor de
bevrijding.
Toespraak in
het Nederlands (met gouaches van Koen Huybreghts).
Toespraak in het Duits.
En dan was
er de bloemenhulde aan het Gedenkmonument en de Gedenkplaat met de
3.500 namen.
Daarna was
er
het feestprogramma met veel muziek en ook het
lied Börgermoor
waarvan een strofe en een kort sfeerbeeld van de viering.
18.
Inhuldiging gedenkplaat Rita und Izchot Gerszt
- Boven
Als bewoners van Wuppertal, communisten in verzet tegen het
nationaalsocialisme hebben zij gevangenschap moeten ondergaan. In
1939 verhuisde Rita Gerszt naar Brussel, maar na de inval van de Duitsers
werd zij verraden door een nicht. Zij werd gevangen genomen, haar
dochtertje Stephanie kon ontsnappen en overleefde de oorlog. Rita Gerszt werd
naar Ravensbruck gevoerd en later op enkele km van Köthen, in Bernsburg,
één van de 6 'Euthanasie' vergasssingscentra, om het leven gebracht.
Izchot Gerszt werd in 1940 als jood herkend en opgepakt. Iin 1945 zou hij op
13/01/1945 in Auschwitz overlijden of op een dodenmarsch neergeschoten
worden, enkele dagen voor de bevrijding door het Rode Leger.
Op het rechterbeeld klikken om de teksten
te kunnen lezen, sluiten om terug te keren
Stephanie leeft
in Amerika, haar nicht die in Toulon woont was met haar zoon en z'n gezin
aanwezig bij de inhuldiging van de gedenkplaat.
Schoondochter van Stephanie, haar nicht en Stephan Stracke
Lutgarde en Paul Vivijs van de Zwarte Hand waren aandachtige toehoorders
Lied 1
Lied 2
Lied 3
Roswitha Dasch und Katharina Müther
brachten 3 Jiddische liederen die langs youtube (zie linken hierboven) kunnen beluisterd
worden. Elk lied wordt kort ingeleid door de zangeres.
19.
Stadverkenning: Gevangenis Bendahl en het Landsgericht
- Boven
De organisatoren van de Herdenking en het Bevrijdingsfeest in Wuppertal
stonden erop de buitenlandse gasten mee te nemen naar de plaats waar ooit
de Bendahlgevangenis stond, en nu Mediamarkt verrezen is. Meteen werd een
inofficieel gedenkbord ingehuldigd.
Het landsgericht en de 'hangtram' die de gevangenen en vooral de 16 ter
doodveroordeelden van de Zwarte Hand danig op de zenuwen gewerkt heeft (zie toespraak).
20. Tentoonstellen en Gedenken in Bochum -
Boven
Op 16 juni 2016 wordt in Bochum een tentoonstelling geopend met 60 prenten
en een korte biografie van gevangenen in Krümmede
te Bochum, waarvan een groot deel Bochum of hun weg door de kampen en
gevangenissen niet overleefd hebben. De tentoonstelling loopt vanaf 17/02/2016
en wordt opgezet door het Bochumer Zentrum für
Stadsgeschichte. Alfons Zimmer, initiatiefnemer van de tentoonstelling en
huidig aalmoezenier van de gevangenis in Bochum was aanwezig in Wuppertal.
We waren hem ook al tegengekomen in Papenburg op het tweedaagse seminarie over
Benelux gevangenen in Esterwegen. We hebben beloofd alle
getuigenissen van overlevenden over Bichum bijeen te brengen en nog foto's
te zoeken van gevangenen zodat hij ze kan integreren in de
tentoonstelling.
21. Trekken
Duitsers de kar van de Herinnering en het Gedenken
- Boven
He is alsof pas nu Duitsers ten volle willen gereedkomen met
hun verleden. Niet dat het een massale beweging is maar een doorzettende kern
van geëngageerde burgers, historici, de VVN-BdA (Verein
der Verfolgten des Naziregimes – Bund der Antifaschistinnen und
Antifaschisten), burgemeesters, de
stichtingen die de Gedenkstätte beheren, de monumentenzorg, de
honderdduizenden bedrijven zich nu pas ten volle bekommeren om de
herinnering, het gedenken en ook de beleving van de miljoenen slachtoffers
onder het nationaalsocialisme. Ook nieuwe slachtoffergroepen komen sterker
in beeld,zoals wie 'onaangepast' of 'asociaal was' en de honderdduizenden
psychiatrische patiënten, gehandicapten, ouderen en zieken.
Deze laatsten komen sterk in beeld langs het uitmuntend boek van psychiater Erik
Thys,
Psychogenocide, Psychiatrie, kunst en massamoord onder de nazi's,
Epo, 2015. Hij maakt ook de verbinding tussen de depreciatie en liquidatie van psychiatrische patienten en de Entartete, de
'ontaarde' kunst in het wereldbeeld van het nationaal-socialisme.
Een positief verhaal, ware het niet dat de interesse, financiering en
opbouw van Gedenken en Herinnering in België inkrimpt, haar tweede of derde
adem moeilijk vindt en door media en politiek verregaand genegeerd wordt.
Maar moeten alle slachtoffers van het nationaalsocialisme niet evenwaardig
geëerd, herdacht en herinnerd worden. Moet hier geen drastische
bijkomende inspanning en financiële input en gelijktrekking gebeuren? Wie zet projecten op
gang die ook de Europese middelen kunnen activeren in het kader van het
programma Europa voor de burger, onderdeel Europese Gedenken. Wie wacht
waarop?
22. De ene grote stad is de andere niet: Wuppertal en Antwerpen
- Boven
Voor de oorlog bestond er een actieve kern van Wuppertaalse
havenarbeiders in de georganiseerde Antwerpse bonden, waar ook Camiel
Huysmans een rol speelde, zo wist een Wuppertaalse journalist te melden op
het welkomstetentje in het Brauhaus voor alle buitenlandse genodigden op het
bevrijdingsfeest van Wuppertal op 15 april 2016. Misschien heeft een
Belgische vakbondsman of historicus nog weet van deze intensieve
samenwerking en ondersteuning van de Wuppertaalse vakbond(sgevangen) voor de bezetting van België en
Nederland in mei 1940.
Aan het
Rathaus hangt een meterslange affiche:
De statige
trappen werden die ochtend opgeluisterd met een trouw tussen een Afghaanse bruid en
een Marokkaanse bruidegom met vermenging van alle culturele tradities.
Na het welkomstetentje was er een andere
trouwceremonie, van een Wuppetaals koppel waarvan een politieagent(e), met
een uitgebreide delegatie enthousiaste politiemannen op de trappen, onder
spandoek: Wuppertal, waar geen plaats is voor racisme. Wuppertal is dus
zowat het omgekeerde spiegelbeeld van Antwerpen.
Antwerpen en Wuppertal, twee steden van ongeveer gelijke grootte, beiden
aan een stroom gelegen, de Wupper en de schelde, misschien tijd voor een
vriendschapsovereenkomst die zeker Antwerpen heel wat zal kunnen
bijbrengen.
23. De Schwebebahn, de 'Hangtram' zoals de gevangenen
hem noemden - Boven
Tegenover de diepgelegen Antwerpse tram hangt de Wuppertaalse Schwebebaan
die, zo luidt de reclame, dankzij de SPD een lang leven beschoren is.
Het is
ondermeer deze "hangtram" die de Zwarte Hand gevangenen uit hun slaap hield,
vooral degenen die te horen hadden gekregen dat ze de doodstraf gekregen
hadden. Die werd voor 12 van hen in Lingen uitgevoerd, wat de andere
Zwarte Handleden, dwz de 37 overlevenden pas na de oorlog zouden weten
Voor een impressie van de geluidslast van de Schwebebahn zie
Faceboek-Schwebebahn
En de
reactie van Bert Helsen, maker van het docuportret van Jos corbeel, hier
het stukje over Wuppertal, met een Gouache van Koen Huybreghs met dezelde
Schwebebahn.
24. Bismarck op de Geschwister Scholl-Platz -
Boven
Hans en Sofie Scholl waren weerstandstrijders tegen het NS-regime en
deelden pamfletten uit aan de Universiteit in München. Zij werden
aangehouden, gevonnist en dezelfde dag nog geëxecuteerd. Voor hun
pamfletten in het Nederlands, zie
Die weisse Rose op npdoc.be.
Op de Geschister Scholl Platz aan de zijkant van het Jugendhaus, staat ook
het impossante standbeeld van Bismarck, met een nog impossanter dame
onderaan, .
Het besef, als nakomeling van een emigrant uit de Bismarck tijd,
deel te zijn van de Duitse geschiedenis, werd me op het Geschwister Scholl
plein even te veel. Maar evenzeer het besef dat in Duitsland (nog steeds) de kiemen
groeien van een perspectief dat minstens voor de Herinnering en het
Gedenken in gans Europa een toekomst biedt, kon me verzoenen met datgene
wat een mens niet kiest nl z'n afkomst.
25. Neanderthal -
Boven
Wuppertal ligt maar op enkele kilometers van het Neandertal. Daar werden de
stoffelijke resten van 'Neandertalers' voor het eerst herkend en
toegewezen aan een uitgestorven menselijke soort. Het is de Duitser 'Neander'
die z'n naam heeft kunnen geven aan deze mens. Arbeiders vonden
de stoffelijke resten van een menselijke soort die uitgestorven was en
deze mens kreeg de naam van het dal waarin de beenderen gevonden waren,
nl. Neander. Het dal was vernoemd naar de Duitse componist van
stichtelijke liederen die er placht te wandelen. De Nanderthaler vertoondedie alle kenmerken van het
menselijke, weliswaar met kleinere hersenen en zwaardere botten maar met
werktuigen en culturele uitingen. Waarom de Neandertaler uitgestorven is
en geen nageslacht heeft gehad is nog altijd niet met zekerheid
vastgesteld.
In het
Museum Neanderthal wordt op eigentijdse wijze
de opgang en neergang van
de Neandertaler geëvoceerd met vooral aandacht voor het ontstaan en
evolutie van de menselijke soort die wel overleefd heeft en nu de aarde
determineert. Misschien zal ooit iemand zich afvragen waarom deze
menselijke soort, zoals de Neandertaler, ook niet heeft overleefd.
26. Over en
van De Zwarte Hand
- Boven
Toespraak in het Nederlands voor het
Bevrijdingsfeest in Wuppertal -
Toespraak in het Duits
Website: www.dezwartehand.be
Facebookpagina Zwarte Hand
Facebook Denkmal-Wuppertal
Facebook Gedenkbuch Wuppertal
Boek Frans Maes met 57 tekeningen:
Maes Frans, Het doet nog pijn, 1984
Boek Paul Vivijs:
Vivijs Staf, Onder Duitse knoet, 1985
Getuigenissen in het boek van Paul Vivijs:
Cois De Decker,
Lucien De Geyter,
Jozef Cardijn,
Julien Lahaut,
Masart en
Lievevrouw Julien
Boek Tjen Mampaey:
Mampaey Tjen , De Zwarte Hand, 1993
Jan Hertogen, socioloog
www.getuigen.be
www.sonnenburg.be
www.npdoc.be (zie wereldoorlog 2)
|