BuG 238
– Bericht uit het Gewisse – 1 oktober 2014
|
Evolutie RSZ-werknemers 45-59 jr in 2008 naar 50-64 jr in 2013 | ||||
Jaar | 2008 | 2013 | Evolutie | % evolutie |
Leeftijdsgroep | 45-59 jr | 50-64 jr | op 5 jr | op 5 jr |
Totaal | 1.116.033 | 854.328 | -261.705 | -23,4% |
Primaire Sector | 4.415 | 3.545 | -870 | -19,7% |
Secundaire sector | 258.901 | 180.876 | -78.025 | -30,1% |
Tertiaire sector | 426.498 | 341.342 | -85.156 | -20,0% |
Quartaire sector | 426.219 | 328.565 | -97.654 | -22,9% |
Buiten Welzijn/Gezondheid | 977.037 | 730.433 | -246.604 | -25,2% |
Welzijn en Gezondheid | 138.996 | 123.895 | -15.101 | -10,9% |
Gezondheidszorg | 63.777 | 55.402 | -8.375 | -13,1% |
Welzijn | 75.219 | 68.493 | -6.726 | -8,9% |
Daartegenover staan de Horeca met 107.030 werknemers (jawel nog altijd
stijgend) die continue jonge werknemers aantrekt maar ze vlug laat gaan of
uitstoot.
Interessant om zien is of de
57.435
zelfstandigen in
de Horeca ook zo'n afopende
leeftijdscurve hebben:
Het is vooral een midlife-sector die jonge mensen rond zich wil hebben in de dienstverlening. Van jonge starters is hier, in tegenstelling
tot wat men zou denken, weinig sprake. En binnen 15 jaar kunnen de jongeren
het overnemen. Maar dat zullen wij allicht niet meer meemaken. Hopelijk
heeft tegen dan iemand de updates voor npdata overgenomen. Wie
geïnteresseerd is in de gehele technische know how én alle contacten met
administraties kan het laten weten.
Gezondheid en Welzijn
zitten met de bibber op het lijf met deze
leeftijdverdeling voor ogen. In tegenstelling tot het onderwijs moet hier
de jongereninstroom het komende decennium nog gebeuren, gezien de huidige piek
van werknemers tussen 45 en 55 jaar, zie
BuG 220 over het
onderwijs.
Het is de
vooruitziendheid van Walter Cornelis met de eindeloopbaanregeling die
zal toelaten deze transfer van oud naar jong in goede orde door te komen.
Daarbij dient wel de instroom in zorg- en welzijnsberoepen gehandhaafd,
maar cruciaal is ook om de kledingcode zo te maken dat een hoofddoek,
behoudens om veiligheidsredenen, in elk zorgberoep kan gedragen worden.
Evolutie RSZ-werknemers 45-49 jr in 2008 naar 50-54 jr in 2013 | ||||
Jaar | 2008 | 2013 | Evolutie | % evolutie |
Leeftijdsgroep | 45-49 jr | 50-54 jr | op 5 jr | op 5 jr |
Totaal | 464.980 | 438.172 | -26.808 | -5,8% |
Primaire Sector | 1.967 | 1.757 | -210 | -10,7% |
Secundaire sector | 112.188 | 97.717 | -14.471 | -12,9% |
Tertiaire sector | 179.742 | 174.064 | -5.678 | -3,2% |
Quartaire sector | 171.083 | 164.634 | -6.449 | -3,8% |
Buiten Welzijn/Gezondheid | 402.259 | 374.076 | -28.183 | -7,0% |
Welzijn en Gezondheid | 62.721 | 64.096 | 1.375 | 2,2% |
Gezondheidszorg | 27.096 | 27.915 | 819 | 3,0% |
Welzijn | 35.625 | 36.181 | 556 | 1,6% |
3.2. Hoeveel 50-54 jarigen in 2012 worden teruggevonden als 55-59 jarigen
in 2013?
Tegen het idee in van uitstroom, jobverlating
verpleegkundigen enz,
staat onomstotelijk vast dat in Welzijn en Gezondheid de uitstroom bij de leeftijdscategorie 50-54 jarigen in 2008 na vijf jaar
met -10,7%
voor Gezondheidszorg minder dan 1/2
bedraagt van deze in sectoren zonder de
eindeloopbaanregeling van de Non-Profit sectoren
die
-21,5% zien uitstromen
en maar -7,8%voor
Welzijnszorg hetgeen minder dan 1/3 is van deze uitstroom. Deze unieke
regeling met bijkomende verlofdagen vanaf 45 jaar zorgt dus niet alleen
voor langere loopbanen in de Non-Profit, hetgeen de druk op de
vervangingsnoodzaak verlicht of spreidt in de tijd, ze houden ook de
werkzaamheidsgraad op peil en zorgen voor extra instroom.
Evolutie RSZ-werknemers 50-54 jr in 2008 naar 55-59 jr in 2013 | ||||
Jaar | 2008 | 2013 | Evolutie | % evolutie |
Leeftijdsgroep | 50-54 jr | 55-59 jr | op 5 jr | op 5 jr |
Totaal | 391.011 | 313.156 | -77.855 | -19,9% |
Primaire Sector | 1.481 | 1.226 | -255 | -17,2% |
Secundaire sector | 93.265 | 63.562 | -29.703 | -31,8% |
Tertiaire sector | 146.650 | 124.640 | -22.010 | -15,0% |
Quartaire sector | 149.615 | 123.728 | -25.887 | -17,3% |
Buiten Welzijn/Gezondheid | 341.804 | 268.459 | -73.345 | -21,5% |
Welzijn en Gezondheid | 49.207 | 44.697 | -4.510 | -9,2% |
Gezondheidszorg | 23.060 | 20.602 | -2.458 | -10,7% |
Welzijn | 26.147 | 24.095 | -2.052 | -7,8% |
3.3.
Hoeveel 55-59 jarigen in 2012 worden teruggevonden als 60-64 jarigen in
2013?
Door de vasthoudendheid in de
tewerkstelling vanaf 45 jaar zijn er meer dan in andere sectoren oudere
werknemers actief. Het is dan ook te verwachten dat deze hogere
aanwezigheid bij de 55+ zou leiden tot een hogere uitval, zeker omdat het
Brugpensioen op 58 en 59 er nog tussenzit en voor een exit zorgt. Maar de impact van de 36
bijkomende verlofdagen voor 55+ zorgt er voor dat de 55+ in Welzijn en
Gezondheid nog altijd een goed stuk minder uitstromen dan de sectoren
zonder deze regeling.
Evolutie RSZ-werknemers 55-59 jr in 2008 naar 60-64 jr in 2013 | ||||
Jaar | 2008 | 2013 | Evolutie | % evolutie |
Leeftijdsgroep | 55-59 jr | 60-64 jr | op 5 jr | op 5 jr |
Totaal | 260.042 | 103.000 | -157.042 | -60,4% |
Primaire Sector | 967 | 562 | -405 | -41,9% |
Secundaire sector | 53.448 | 19.597 | -33.851 | -63,3% |
Tertiaire sector | 100.106 | 42.638 | -57.468 | -57,4% |
Quartaire sector | 105.521 | 40.203 | -65.318 | -61,9% |
Buiten Welzijn/Gezondheid | 232.974 | 87.898 | -145.076 | -62,3% |
Welzijn en Gezondheid | 27.068 | 15.102 | -11.966 | -44,2% |
Gezondheidszorg | 13.621 | 6.885 | -6.736 | -49,5% |
Welzijn | 13.447 | 8.217 | -5.230 | -38,9% |
62,3% van de leeftijdsgroep 55-59 jaar in 2008
vinden we niet meer terug bij de 60-64 jarigen 5 jaar later in 2013. In
Welzijn en Gezondheid is dit met -44,2% maar 2/3 van de uitstroom
in de andere sectoren. In de Welzijnssector, met een verplichte regeling
eindeloopbaan voor alle werknemers van 55+ is dit zelfs maar -38,9%.
De besparing door de eindeloopbaanregeling in de Non-Profit
Door deze vasthoudende en lang doorlopende tewerkstelling in de Non-Profit worden er tientallen miljoenen €
uitgespaard als uitgave op de werkloosheid, blijven de inkomsten voor de
sociale zekerheid intact, wordt de koopkracht op gewoon weddenniveau
gehandhaafd met alle voordelen voor de economie en belastingen vandien.
Waarom geen 12 dagen extra verlof voor iedereen op 58 jaar
De
kostprijs om bv voor iedereen, ook voor de Non-Profit sectoren, 12
extra verlofdagen bij te geven zou zichzelf volledig terugverdienen door de
hierboven aangehaalde effecten én door de bijkomende aanwervingen die er
uit zouden voortkomen met nieuwe afdrachten voor de RSZ enz. Wie de durf
heeft om dit plaatje budgettair te berekenen kan tot geen enkele andere conclusie komen.
3.4. LBC-NVK Non-Profit vraagt veralgemening eindeloopbaanregeling voor alle werknemers
Dient de vraag van
Marc Selleslagh, Nationaal Secretaris LBC-NV Non-Profit in het
ledenblad
Ons Recht van 09/2014 niet meer au serieus genomen te worden?: "Om
het mogelijk te maken dat werknemers in zorg en welzijn hun job langer
konden volhouden, regelde de LBC-NVK dat ze recht kregen op extra
verlofdagen. Met enorm succes trouwens. Als de politiek wil dat jij en ik
ruimte hebben om wat meer zorg te kunnen verlenen, dan zullen ze die
stelsels nog veel meer moeten uitbreiden en veralgemenen."
Wordt het niet tijd
om te leren van wat effectief werkt, waar mensen wat aan hebben en die hen
toelaten met lagere werkdruk en behoud van inkomen langer te werken. Maar
dienen de vakbonden en beweging.net niet in eerste instantie overtuigd te raken van het 'enorm succes'
van de eindeloopbaanregeling zoals Selleslagh het
noemt, anders zal het beleid nooit volgen?
Het HIVA heeft in oktober 2014 een rapport klaar met een evaluatie van de
eindeloopbaanregeling in de Non-Profit. In het VIA (Vlaams) akkoord van
2010 was overeengekomen een werkgroep in te richten om dit na te
gaan, gezien er stemmen opgingen om de regeling voor oudere werknemers af
te bouwen en wat meer verlofdagen voor de jongere werknemers te voorzien.
Op zich een onmogelijke en onbegrijpbare idee, maar waar blijkbaar een aantal werkgevers en
vakbondsmensen voor gewonnen waren. Dus zien wat het HIVA concludeert, maar
te zien aan de uitspraak van Marc Selleslagh in Ons Recht, zal men vanuit
LBC-NVK de eindeloopbaanregeling toch moeilijk op losse schroeven kunnen zetten.
4. Geen 1 op 10
maar 1 op 5 is werknemer in Welzijn, gezondheid en cultuur
"Dat in België meer dan
één op de tien werknemers werkt in de sector van zorg, welzijn en cultuur
is een detail dat hen (de beleidsvoerders, nvdr) blijkbaar ontgaat"
zo staat in datzelfde
Ons Recht van 09/2014. Waarom die eeuwige en hardnekkige
onderschatting van het eigen potentieel. 1 op 10, dat is zo ongeveer
370.000 op de 3.719.821 werknemers, terwijl er in België
657.037 werknemers zijn op 31/12/2013 in die tot Welzijn,
Gezondheid en Cultuur behoren,
zie
tabel:
Loontrekkende tewerkstelling per sector 31/12/2008-2013. Dat
is geen 1 op 10 maar 1 op 5, dus dubbel zoveel als men laat verstaan, en
voorwaar, dat is ook geen detail.
Z’n eigen potentieel en slagkracht dient best op z'n volle aantal en
waarde genomen, zeker als men de grootste deelsector vormt in de Belgische
economie. Zien wat de 'lastenverminderingen' opbrengen voor deze sector,
de enige trouwens die bekwaam is om elke lastenvermindering om te zetten
in bijkomende tewerkstelling.
Jan Hertogen, socioloog
www.npdata.be
0487 335 552
Wie geen berichten meer wenst te ontvangen kan dit langs een RE melden