BuG 165
– Bericht uit het Gewisse – 25 juli 2012 -
Printversie
(6 p)
N-VA migratiemeter:
achterhaalde en onderschatte cijfers
Voor bespreking N-VA migratiebarometer Antwerpen, zie
BuG 166
Migratiebarometer: waarom
stappen als het ook met krukken kan?
In plaats van een barometer een thermometer in de migratiepoep
Tabellen voor wie z'n
'migratiekennis' op wil frissen in de vakantie
Antwerpen zou
een dode en uitstervende stad zijn zonder migratie
“Sinds vorige maand zit Manoz uit Afghanistan in onze klas. Ze begrijpt
nog
geen Nederlands en spijbelt daarom vaak. Dat is natuurlijk geen
oplossing”,
zo opent Jolien met een bladvullende foto de N-VA-brochure, enkele
dagen na
het terugsturen van Parwais naar Afghanistan. De toon is meteen gezet.
N-VA brochure
migratie en asiel
Onderstaande BuG is enkel voortgegaan op deze N-VA-brochure.
Intussen stelde N-VA 2 bijkomende
documenten beschikbaar:
Migratiebarometer Antwerpen - Perspresentatie
Migratiebarometer Antwerpen - Commentaar.
Alle onderstaande vaststellingen zijn ook van toepassing op
deze documenten. Ter gelegener tijd gaan we er verder op in.
Begeleidende documenten:
CGKR Jaarverslag
migratie - 2011
OESO:
Migration Outlook - 2012
BuG
165 on-line
Printversie (6 p)
Vervolg bespreking:
BuG 166
Vooraf: de democratische destabilisatie van Liégeois en de Bon
Liégeois wordt door de N-VA weer eens opgevoerd
als aanknopingspunt voor geloofwaardigheid en urgentie mbt migratie en
asiel. Aan
de democratische destabilisatie van deze heren rechters komt dus nog
geen eind, N-VA breit er een vervolg aan. Vandaar goed er even op terug te komen:
1. De
tekst van de Mercuriale
2. De
commentaar van CIRE,
die door
Gaby Van
den Bossche, Voorzitter arbeidsrechtbank Brussel (zonder veel resultaat) onder de aandacht
gebracht is van pers en samenleving. Het bevat een systematisch antwoord op
alle aantijgingen van Liégeois en Van Bon. Het
CIRE verzamelt zowat het gehele maatschappelijke middenveld.
3. Publicatie van de door npdata niet-verstuurde
Brief aan Liégeois en de Bon, waaruit we hier de
aanhef en besluit overnemen:
"Beste Heer Liégeois en de Bon,
...
Maar zeg nu zelf, het is alsof jullie in de
vuilbak van de restaurants gaan kijken om vast te stellen dat de
kwaliteit van de geserveerde maaltijden maar niets is en zo te zien
worden er geen maaltijden van enige kwaliteit geserveerd, toch als je in
het afval gaat ploegen. Monica De Coninck in de 7de dag van 04/09 was er
vlug bij om jullie op jullie plaats te zetten. "Na zeer strikte
controle op alle dossiers die bij het OCMW toekomen kunnen wij zeggen
dat er van misbruik in feite in Antwerpen geen sprake is" zo stelde zij. "Er worden per jaar enkele honderden
dossiers doorgegeven aan het parket, en er zijn ook migranten en
asielzoekers die geen tegemoetkoming krijgen en die zelf in beroep gaan
en met steun van de advocatuur zich tot de rechtbanken richten. Het
is natuurlijk verkeerd om de migratie en asielproblematiek enkel te
bekijken vanuit de gevallen die de arbeidsrechters en andere magistraten
voorgeschoteld krijgen. Leefloon, werkloosheid en andere hulp worden
in hoofdzaak en na punctuele controle terecht toegewezen", zo besluit Monica De
Coninck. ...
... In feite zijn het niet de migranten en asielzoekers die een gevaar
voor de democratie vormen maar een bepaalde groep magistraten zoals die
vooral in Antwerpen op de voorgrond treden."
N-VA: Waarom gewoon stappen als je ook met krukken kunt lopen?
De enkele cijfers over migratie en de loop van de vreemdelingen die N-VA
aanhaalt hebben betrekking op 2007 en zijn volledig achterhaald. Waarom
hun migratiespecialisten liever de oude koeien van 2007 uit de gracht
halen dan de
beschikbare cijfers voor 2008 en 2009 te gebruiken is ons een
raadsel. Evenzeer waarom men de officiële administratie van de
overheidsstatistiek, de
AD SEI (Algemene Directie Statistiek en Economische Informatie) nog
altijd het NIS (Nationaal Instituut voor de Statistiek) noemt. Het is
alsof de klok in 2008 is stilgestaan voor Francken, Smeyers en De Wever:
de vooruitzichten met bevolkingsprognoses werden voor het eerst
gepubliceerd in 2008 voor de periode 2007-2060. Maar van de update in
2010 met een verrekening van de stijgende migratie en het op punt
stellen van de prognoses voor 2010-2060 heeft men bij N-VA blijkbaar nog
niet gehoord, zie nieuwe
prognoses 2010-2060 van het Planbureau/AD SEI. De oude
bevolkingsvooruitzichten, die de N-VA dus gebruikt, kunnen nog op
aanvraag verkregen worden aldus het Planbureau, die zullen daar wel
eventjes verschoten zijn.
In plaats van een migratiebarometer een thermometer in de poep van de
migratie
Hieronder zetten we de NV-barometer (in het rood aangeduid) in
profiel met alle bekende en officieel gepubliceerde gegevens van 2007
t.e.m. 2009 over de loop van de bevolking, in casu de vreemdelingen.
Voor een goed of beter begrip toch enkele aandachtspunten:
1. Turkije wordt door de N-VA al tot Europa gerekend en komt dus
niet voor bij "niet-Europese" vreemdelingen. Tot nader orde rekent
npdata Turkije nog tot het continent Azië.
2. In evolutieperspectief is de loop van de bevolking gekend
tot 2009. Opmerkelijk is dat in 2009 voor het eerst sinds 21 jaar
een afname van de immigratie te noteren valt. Omdat de barometer van
N-VA is blijven stilstaan in 2007 hebben zij dat niet geobserveerd
natuurlijk.
3. Geboorten bij vreemdelingen zijn een vorm van 'secundaire'
migratie', gezinsuitbreiding van reeds aanwezige vreemdelingen die
volgens ons mee dient verrekend in de 'migraties'. Door N-VA worden deze
evenwel niet verrekend, evenmin als de 'statistische aanpassing' dwz
vastgestelde migraties na maart van het jaar volgend op het statistische
jaar, en dit om niet telkens de 'officiële' statistiek te moeten
aanpassen. De 6.907 migranten die langs de statistische aanpassing
effectief in België geregistreerd werden worden door Npdata wél en N-VA
niet verrekend. In feite onderschat het N-VA, zoals het Vlaams Belang in het
verleden, de impact van de migratie en het aantal bijkomende
vreemdelingen in België. Voor de cijfers, zie de tabel hieronder.
4. Overeenkomstig de Europese richtlijn terzake voegen wij de
evolutie van het wachtregister asiel toe om een volledig beeld te
geven van de vreemdelingenevolutie én asiel, zowel het inkomend asiel
als het uitgaand (erkenning als vluchteling, regularisatie (indicatief
betreft dit 3/4 uit wachtregister asiel), en terugkeer).
5. Het detail van de bijkomende vreemdelingen in 2007
(laatst beschikbaar detail zoals ook door N-VA gebruikt) in België, de
gewesten, provincies en 75 belangrijke steden in België voor alle
nationaliteiten, zie BuG 108
waaruit we de
Fiche voor België plukken.
6. Tussen 2007 en 2009 is er een gevoelige afname geweest in
het wachtregister asiel die niet enkel te verklaren is door
erkenning vluchteling of regularisatie. Er is ook effectieve uitstroom
door terugkeer, verplicht of vrijwillig, al of niet geregistreerd.
Wie in de vakantie nog zin heeft om z'n 'migratiekennis' wat op te
frissen kan onderstaande tabel eens, regel per regel, doornemen.
Alleszins noodzakelijk voor de N-VA specialisten die met hun
migratiebarometer niet door de deliberatie geraakt zijn en een herexamen
dienen af te leggen, misschien een update van hun
Brochure
migratiebarometer?
Officiële bevolkingsgegevens AD SEI: N-VA barometer/Npdata
thermometer |
|
N-VA |
Npdata |
|
2007 |
2007 |
2008 |
2009 |
1. Bevolking op 01/01 |
|
|
|
|
1. Belgische Bevolking |
|
9.652.373 |
9.695.418 |
9.739.820 |
2. Vreemdelingen |
|
932.161 |
971.448 |
1.013.260 |
Totaal bevolking |
|
10.584.534 |
10.666.866 |
10.753.080 |
3. Wachtregister asiel |
|
72.039 |
62.714 |
54.859 |
Totaal bevolking + asiel |
|
10.656.573 |
10.729.580 |
10.807.939 |
2. Loop van de vreemdelingen/asiel |
|
|
|
|
1. Bijkomende vreemdelingen/asiel |
|
|
|
|
1. Bijkomende vreemdelingen |
|
|
|
|
1. Geboorten |
|
9.753 |
12.560 |
12.744 |
2. Immigratie |
|
|
|
|
1. Inkomende migratie |
|
|
|
|
1. Europese Unie |
58.025 |
57.973 |
|
|
2. Andere Europa |
|
3.152 |
|
|
3. Niet-Europees |
|
32.262 |
|
|
Totaal |
93.345 |
93.387 |
106.012 |
102.714 |
2. Uit het wachtregister asiel |
|
9.613 |
12.587 |
15.416 |
3. Ambtelijke herinschrijving |
|
6.926 |
7.470 |
8.747 |
Totaal immigratie |
109.926 |
109.926 |
126.069 |
126.877 |
3. Statistische aanpassing |
|
6.907 |
|
1.476 |
Totaal bijkomende vreemd. |
|
126.586 |
138.629 |
141.097 |
2. Bijkomende asielzoekers |
|
14.051 |
15.588 |
22.785 |
Totaal bijkomende vreemd/asiel |
|
140.637 |
154.217 |
163.882 |
2. Afname vreemdelingen/asiel |
|
|
|
|
1. Afname vreemdelingen |
|
|
|
|
1. Overlijden |
|
5.917 |
6.321 |
6.110 |
2. Emigratie |
|
|
|
|
1. Uitgaande emigratie |
|
|
|
|
1. Europese Unie |
|
19.829 |
|
|
2. Andere Europa |
|
751 |
|
|
3. Niet-Europees |
|
7.854 |
|
|
Totaal |
|
28.434 |
33.076 |
34.206 |
2. Ambtelijke uitschrijving |
|
17.003 |
19.331 |
23.667 |
Totaal emigratie |
45.347 |
45.437 |
52.407 |
57.873 |
3. Statistische aanpassing |
|
|
452 |
|
Totaal afname vreemdelingen |
|
51.354 |
59.180 |
63.983 |
2. Afname asielzoekers |
|
|
|
|
1. Erkenning vluchteling |
|
2.122 |
2.537 |
2.303 |
2. Regularisering (3/4 uit Wachtr.) |
|
8.501 |
6.277 |
11.123 |
3. Terugkeer e.a. |
|
12.753 |
14.629 |
16.671 |
Totaal afname asielzoekers |
|
23.376 |
23.443 |
30.096 |
3. Saldo evolutie vreemdelingen/asiel |
|
|
|
|
1. Saldo vreemdelingenevolutie |
|
|
|
|
1. Natuurlijk saldo |
|
3.836 |
6.239 |
6.634 |
2. Immigratiesaldo |
|
|
|
|
1. Immigratie |
|
|
|
|
1. Europese Unie |
|
38.144 |
|
|
2. Andere Europa |
|
2.401 |
|
|
3. Niet-Europees |
|
24.408 |
|
|
Totaal |
|
64.953 |
72.936 |
68.508 |
2. Uit wachtregister asiel |
|
9.613 |
12.587 |
15.416 |
3. Ambtelijk in/uitschrijven |
|
-10.077 |
-11.861 |
-14.920 |
Totaal immigratiesaldo |
64.579 |
64.489 |
73.662 |
69.004 |
3. Statistische aanpassing |
|
6.907 |
-452 |
1.476 |
Saldo vreemdelingenevolutie |
|
75.232 |
79.449 |
77.114 |
2. Saldo Wachtregister asiel |
|
-9.325 |
-7.855 |
-7.311 |
Saldo evolutie vreemdelingen/asiel |
|
65.907 |
71.594 |
69.803 |
3. Nationaliteitswijzigingen |
|
|
|
|
1. Van Belg naar vreemdeling |
|
118 |
73 |
59 |
2. Van vreemdeling naar Belg |
|
36.063 |
37.710 |
32.767 |
Totaal nationaliteitswijziging |
|
35.945 |
37.637 |
32.708 |
2. Bevolking 31/12 |
|
|
|
|
1. Belgische Bevolking |
|
9.695.418 |
9.739.820 |
9.782.239 |
2. Vreemdelingen |
|
971.448 |
1.013.260 |
1.057.666 |
Totaal bevolking |
|
10.666.866 |
10.753.080 |
10.839.905 |
3. Wachtregister asiel |
|
62.714 |
54.859 |
47.548 |
Totaal bevolking + asiel |
|
10.729.580 |
10.807.939 |
10.887.453 |
Op blz
14 van de migratiebrochure lezen we het volgende: "De cijfers liegen
er niet om.
Van 2005 tot 2010 werd het statuut van 80 570
illegale vreemdelingen geregulariseerd". Het gaat hier evenwel niet om ‘illegale vreemdelingen’
maar over een groep die voor ¾ aanwezig was in het Wachtregister asiel
(volgens mondelinge aanduiding van de administratie BZ) die juist door
de regularisaties drastisch is verminderd van 95.677 op 31/12/2002
tot 46.312 op 30/06/2010. Slechts recent is een stijging waar te
nemen. Het gaat dus niet om 80.570 'illegale vreemdelingen' maar
60.000 uit het Wachtregister asiel en 20.000 illegaal
verblijvenden.
Waarom legt N-VA haar politieke gewicht niet in de schaal om de
publicatie van het aantal in het wachtregister asiel per kwartaal te
publiceren met opgave van de instroom en de reden van uitstroom?
Hieronder de update van de npdata-asieltabel met opvallende,
voortdurende en volledig voorzienbare daling van het aantal
regularisaties.
Asielvragen,-zoekers, erkenning vluchteling (CGVS), betwisting,
regularisatie, uit wachtregister |
|
Asielaan-vragen (1) |
Asielzoe-kers (1) |
Erkenning vlucht. (1) |
Gedw.+vrij- will. terug. |
Vreemdel. betwist.(2) |
Regula-risatie(3) |
Uit wacht- register(4) |
Wacht-register(5) |
1986 |
7.456 |
|
|
|
|
|
|
|
1987 |
5.352 |
|
|
|
|
|
|
|
1988 |
4.458 |
|
308 |
|
|
|
|
|
1989 |
8.112 |
|
505 |
|
|
|
|
|
1990 |
12.945 |
16.441 |
499 |
|
|
|
|
|
1991 |
15.444 |
19.615 |
595 |
|
|
|
|
|
1992 |
17.675 |
22.448 |
756 |
|
|
|
|
|
1993 |
26.882 |
33.932 |
1.027 |
|
|
|
|
|
1994 |
14.340 |
18.213 |
1.492 |
|
|
|
|
|
1995 |
11.409 |
14.490 |
1.293 |
|
|
|
|
|
1996 |
12.403 |
15.752 |
1.559 |
|
|
|
|
20.352 |
1997 |
11.668 |
14.819 |
1.707 |
|
142 |
|
|
18.828 |
1998 |
21.965 |
27.897 |
1.446 |
|
250 |
|
4.985 |
33.496 |
1999 |
35.778 |
45.440 |
1.238 |
|
280 |
|
5.275 |
68.699 |
2000 |
42.691 |
55.440 |
1.198 |
12.264 |
208 |
|
1.931 |
88.386 |
2001 |
24.549 |
31.542 |
898 |
14.890 |
259 |
|
10.262 |
91.591 |
2002 |
18.805 |
23.903 |
1.169 |
14.982 |
160 |
|
6.805 |
95.677 |
2003 |
16.940 |
21.138 |
1.202 |
14.063 |
183 |
|
4.871 |
83.172 |
2004 |
15.357 |
20.175 |
2.280 |
11.185 |
99 |
|
6.305 |
90.919 |
2005 |
15.957 |
20.502 |
3.059 |
12.294 |
671 |
11.630 |
14.989 |
84.751 |
2006 |
11.587 |
14.648 |
1.922 |
11.727 |
469 |
10.207 |
12.496 |
72.039 |
2007 |
11.115 |
14.051 |
2.122 |
8.744 |
|
11.335 |
9.828 |
62.714 |
2008 |
12.252 |
15.588 |
2.537 |
8.093 |
|
8.369 |
12.748 |
54.859 |
2009 |
17.186 |
22.785 |
2.303 |
8.007 |
|
14.830 |
15.501 |
47.548 |
2010 |
19.941 |
|
2.818 |
|
|
24.199 |
22.487 |
46.312 |
2011 |
25.479 |
|
3.951 |
|
|
9.509 |
|
57.216 |
06/2011 |
|
|
|
|
|
2.629 |
|
|
(1) Verslagen Commissariaat-Generaal Vluchteling en Staatslozen |
(2) Raad voor Vreemdelingenbetwistingen, gegevens beschikbaar tot
2006 |
(3) Regularisties in het jaarverslag DVZ en overzichten
staatssecretaris |
(4) Uit de jaarlijkse overzichten loop van de bevolking |
(5) Gegevens Rijksregister, op datum van 31/12 in het betreffende
jaar, behalve 01/07/2010 |
Waarom
is Antwerpen onvindbaar in de N-VA-migratiebarometer in de Brichure
migratie en asiel?
Update: Voor bespreking N-VA migratiebarometer Antwerpen, zie
BuG 166
Het zouden vooral Antwerpen en de steden zijn die 'slachtoffer' zijn van
het migratie/asiel-beleid, een catastrofe voor Antwerpen noemt De Wever
het. Met een
selectieve lezing van Antwerpse cijfers, die dus niet aanwezig zijn in
de N-VA brochure en -barometer, zet N-VA en vooral De Wever migratie en
asiel in het hart van z'n kiescampagne, en schroomt hij zich niet
hiervoor de inderhaast samengestelde N-VA migratiebrochure met
gedateerde cijfers hiervoor te (mis)bruiken.
Als 60% van de 9.509 regularisaties in 2011 in Antwerpen
gebeurde, nadat het gros van 24.199 voor het gehele land al in
2010 afgewerkt was, dan wijst dit enkel op de 'blokkade' die de
Antwerpse administratie zichzelf heeft opgelegd.
Die 60% wijst
dus niet op het hoge aantal voor Antwerpen maar op de vertraging die
Antwerpen zichzelf heeft opgelegd. In het eerste halfjaar zou het
trouwens nog maar over 2.629 regularisaties gaan, misschien
allemaal in Antwerpen, dat is dan 100%.
Dat wil niet zeggen dat er in Antwerpen geen migratie en asieldruk
bestaat. Per
1.000 inwoners wonen in Antwerpen 13 asielzoekers uit het
wachtregister, zoals in
BuG 163 werd duidelijk gemaakt, en dat is meer dan in het Brussels
gewest en 3x zoveel als gemiddeld in het Vlaams gewest.
Maar N-VA schuift haar migratiehuiswerk niet naar voren om er beleid mee
te voeren, aan de toekomst te werken en alle inwoners, ook die uit
migratie en asiel een perspectief te geven, maar enkel en alleen om
politiek te bedrijven, het federaal niveau aan te klagen en de
verkiezingen (in Antwerpen) te winnen. Zwart Antwerpen ligt niet meer
ver af, en de allochtonen zullen het allicht, voor deze verkiezingen
althans, allicht niet tegen kunnen houden.
Antwerpen zou een dode en uitstervende stad zijn zonder migratie
Tussen 1990 en 2001 is de Antwerpse bevolking afgenomen van 470.349
tot 445.570.
Na zwarte zondag en
vooral om demografische redenen was de stad aan het uitsterven. Had deze
tendens zich doorgezet dan zouden er in 2010 geen 500.370
Antwerpenaren wonen maar 416.990. Vooral door de migratie is
vanaf 2002 de bevolking in Antwerpen terug beginnen groeien en dit met
12,3% op 11 jaar tijd.
Evolutie Antwerpse bevolking: extrapol. na 2001 + reëel |
Op 01/01 |
Extrapol. |
Reël |
Vermind. |
Reëel |
1990 |
470.349 |
470.349 |
|
|
1991 |
467.875 |
467.875 |
|
|
1992 |
465.783 |
465.783 |
|
|
1993 |
465.102 |
465.102 |
|
|
1994 |
462.880 |
462.880 |
|
|
1995 |
459.072 |
459.072 |
|
|
1996 |
455.852 |
455.852 |
|
|
1997 |
453.030 |
453.030 |
|
|
1998 |
449.745 |
449.745 |
|
|
1999 |
447.632 |
447.632 |
|
|
2000 |
446.525 |
446.525 |
|
|
2001 |
445.570 |
445.570 |
0,0% |
0,0% |
2002 |
441.512 |
448.709 |
-0,9% |
0,7% |
2003 |
439.060 |
452.474 |
-1,5% |
1,5% |
2004 |
436.607 |
455.148 |
-2,0% |
2,1% |
2005 |
434.155 |
457.749 |
-2,6% |
2,7% |
2006 |
431.703 |
461.496 |
-3,1% |
3,6% |
2007 |
429.251 |
466.203 |
-3,7% |
4,6% |
2008 |
426.799 |
472.071 |
-4,2% |
5,9% |
2009 |
424.346 |
477.936 |
-4,8% |
7,3% |
2010 |
421.894 |
483.505 |
-5,3% |
8,5% |
2011 |
419.442 |
493.517 |
-5,9% |
10,8% |
2012 |
416.990 |
500.370 |
-6,4% |
12,3% |
In 2007 was
er in Antwerpen een bevolkingsstijging met 1,3%, zie
Fiche Antwerpen.
Maar een opsplitsing leert dat er in feite een stijging was met 2,03%
van de bevolking door bijkomende vreemdelingen en een afname van de
'Belgische' bevolking, zelfs met inbegrip van de nieuwe Belgen en hun
nageslacht, met 0,77%. De dynamiek van de 'wisseling' van
autochtoon naar allochtoon is niet enkel af te lezen uit de
bevolkingsstijging tout court, in die stijging is er een groter
aandeel nieuwe vreemdelingen tav van een groter overlijdens% bij de oude
Belgen. De generatie- en migratiewissel werkt dus sneller dan
men denkt, of tenminste dan N-VA of De Wever kan denken toch.
Jan
Hertogen, socioloog
www.npdata.be
0487 335 552
|