BuG 147
– Bericht uit het Gewisse – 18 juli 2011
Printversie (6 blz)
Les
nouveaux belges 2008/2009 sont arrivés,
en het zijn goede jaren.
Alle Belgwordingen sinds 1990 voor 194 nationaliteiten in beeld.
De 23 wegen van Belgwording sinds 1985 in tabel en grafiek.
In 2010
werd de 1 miljoenste nieuwe Belg welkom geheten na WO 2.
1.017.515 Belgwordingen tussen 1948 en 01/01/2011: ongewenst?
Snel-Belgwet vanaf 2000 langzaam-wet en vanaf 2009 schildpad-wet.
Verstrenging Belgwording:
inhumaan
beleid van inhumane politici?
Parlement negeert, méér nog dan de regering, de administraties.
Downloadbare tabellen:
Belgwording per nationaliteit en continent 1990-2009
De 23 wegen naar Belgwording tussen 1985-2009
Naturalisaties, aanvragen en beslissingen 1998-2010
Uniek
materiaal in unieke tabellen die enkel op npdata kunnen geëxploreerd en
gedownload worden: Belgwordingen in België tussen 1990 en 2009 op basis
van de officiële AD SEI gegevens.
1. Belgwording 1990-2009 per land en continent voor 194
nationaliteiten
Tussen
01/01/1948 en 01/01/2011 zijn er in België 1.017.245
vreemdelingen Belg geworden, in de officiële telling van het NIS en de
AD SEI. Dat is trouwens de enige bron waarop dient voortgegaan. In 2010
werd dus de miljoenste nieuwe Belg geteld, langs één van de 23 wegen die
voor vreemdelingen, afhankelijk van hun situatie of wens, openliggen.
In deze 62 jaren zijn er uiteraard nieuwe Belgen gestorven of
geremigreerd maar zij hebben ook voor nageslacht gezorgd. De impact van
het verwerven van de Belgische nationaliteit moet dus best nagegaan
worden met inbegrip van het natuurlijk- en migratiesaldo van deze nieuwe
Belgen; Maar dat is voor andere keer, hier gaat het enkel over de
Belgwordingen.
Met de nieuwste AD SEI statistieken die pas enkele weken geleden ter
beschikking gesteld werden kan de nationaliteitsverwerving geupdated
worden tot 01/01/2010 met het detail voor elk van de 1945
nationaliteiten tussen 1990-en 2009. Deze statistische overzichten laten
daarbij toe om voor de periode 1990-2009 het onderscheid te maken
tussen de Belgwording van vluchtelingen, nadat zij de erkenning als
vluchteling gekregen hebben en de andere vreemdelingen.
De gegevens werden geordend in een plooitabel zodat voor elke van de 20
jaren gemakkelijk per continent, deelcontinent (bv Noord-Afrika en
andere Afrika) en per land kan nagegaan worden hoeveel Belgwordingen er
gebeurden, en dit voor erkende vluchtelingen, andere vreemdelingen en
hun totaal.
Belgwording per nationaliteit en continent 1990-2009
(ingeplooide tabel, op de +je klikken om te openen)
Onderstaande tabellinken geven een direct overzicht van alle
nationaliteiten en alle jaren, de nationaliteiten kunnen daarbij per
jaar gesorteerd worden naar aantal.
-
Opengeplooide tabel vluchtelingen 1990-2009
-
Opengeplooide tabel andere vreemdelingen 1990-2009
-
Opengeplooide tabel totaal vreemdelingen 1990-2009
2. De 23 wegen van de Belgwording 1985-2009
Tussen 1985 en 2009, met enkel een onderbreking in1986-1989, wordt
punctueel het aantal Belgwordingen in beeld gebracht voor elk van de 23
wegen waarbij een link aanwezig is naar verdere uitleg. In een tweede
deel worden de belangrijkste 7 wegen samen gebracht in aantallen en
procenten.
De wegen naar Belgwording laten zich globaal opdelen in 2 hoofdwegen:
1. Verkrijging langs geboorte, verblijf, ouders, adoptie en
2. Toekenning, dwz op basis van een beslissing van het parlement
of op basis van de nationaliteitsverklaring van de betrokkene.
De 23 wegen naar Belgwording tussen 1985-2009. Het is een unieke
tabel met een update tot 2009, dwz de meest recente gegevens van AD SEI
Noot: als gesproken wordt over de zogenaamde snel-Belgwet gaat
het enkel om 1 van deze 23 wegen, nl de (grote) naturalisatie die tussen
1990 en 2009 bv goed was voor 20% van de Belgwordingen.
3. De snel-Belgwet is in feite vanaf 2000 al een langzaamaan-wet en
nu een schildpad-wet
Nog voor de recente ‘aanpassingen van de snel-Belg’ is de toekenning van
de Belgische nationaliteit in feite al twee jaar stilgevallen, dwz de
parlementaire commissie die hierover dossier per dossier moet beslissen
kwam in 2009 en 2010 telkens maar 1x samen voor een beperkt aantal
dossiers. Dat wil zeggen dat er nu nog 25.000 aanvragers in wacht zitten
en met lede ogen toekijken naar het treiterige en denigrerende
schouwspel dat de politici maken van de positieve intentie van
vreemdelingen Belg te worden, in 2009 nog goed voor amper 13,6% van
de Belgwordingen. Maar niet geklaagd, de komende 2 jaar zullen de
Belgwordingen langs naturalisatie steil omhoog gaan, evengoed als de
Belgwordingen in het algemeen. Wie het kwade zoekt en denkt te vinden
zal soms het goede oogsten.
Naturalisaties, aanvragen en beslissingen 1998-2010
Enkele aandachtpunten en overwegingen
1.017.515 Belgwordingen tussen 1948 en 01/01/2011: ongewenst?
Door nu te doen alsof Belgwordingen maar niets zijn, dat men het
niet waard was, dat ze te snel gebeurden, dat men ze niet 'verdient', dat
men in feite langs de Belgwording gemakkelijker kan profiteren van
de voorzieningen, dat het toelaat meer ongestraft criminele feiten te
plegen enz... door deze houding culpabiliseert men in feite honderd duizenden 'landgenoten' en
geeft men hen minstens een slecht gevoel, dat zij er in feite ten onrechte 'bij
horen'. De schade en schande die deze politici zich met deze geschiedherschrijving en ondergraving van de rechtsstaat op zich laden
is ongezien en zal hen door de komende generaties ten kwade geduid
worden. Voor wat de vrucht van hun destabilisering betreft zullen
alle stemgerechtigde nieuwe Belgen en hun nageslacht hen allicht de
rekening al voorleggen.
Naar de toekomst toe zal de restrictie op de
Belgwording maximaal 10 à 15% uitmaken van het 'normale' aantal dat de
volgende jaren in alsmaar grotere aantallen toch Belg zal worden. Voor wat het gehele beleid van
Belgwording na 1948 betreft is de impact per jaar nog geen 1% van het
totaal aantal Belgwordingen tot nu toe. Marginale politici die zich met
marginaal effect bezig houden met belangrijke zaken, dat vraagt even tijd om gewoon te worden. De werkelijkheid, en dat wordt elke dag
bewezen, is vooralsnog sterker dan de pogingen om er invloed op uit te
oefenen. Met dank aan de goedwerkende administraties, voor zover ze niet
geprivatiseerd worden of onder Europees dictaat zich moeten opsplitsen
om vrije ruimte te geven aan de markt zoals de energie, de banken en nu
al de spoorwegen dagelijks bewijzen.
Belgwording langs toekenning en verkrijging
Er zijn in de officiële overzichten 23
'wegen naar de Belgwording' met overeenstemmende codes die uitleg geven
over de aard van elke weg hoe vreemdelingen Belg geworden zijn. Globaal
zijn er 2 wegen: de toekenning, dwz als 'administratieve' acte langs
ouders of adoptie. En de verkrijging langs de 'gunst' van de
naturalisatie en de 'verklaring' van Belgwording door de betrokkene,
meestal na huwelijk met een Belg. Aan deze of gene weg is meestal ook
een verblijfsvoorwaarde verbonden. In de tabel is voor elke 'weg naar de
Belgwording' de code opgegeven als link naar verder info. Voor
vluchtelingen zijn de verblijfstermijnen korter, bv 2 jaar ipv 3 tot nu
toe wat de naturalisatie betreft.
Verandering van nationaliteit tot Belg tussen 1996 en 2009 -
Bron: AD SEI |
A. TOEKENNING BELGISCHE NATIONALITEIT DOOR |
Code |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
% 2009 |
1. Geboren in België (voor 1 januari 1992) |
|
|
|
|
|
|
|
a. Uit een Belgische ouder |
11 |
176 |
188 |
187 |
200 |
202 |
0.6% |
b. Geadopteerd door een Belg |
12 |
25 |
8 |
13 |
10 |
8 |
0.0% |
c. Staatloos |
13 |
76 |
96 |
49 |
20 |
5 |
0.0% |
d. Aangevraagd door in België geboren ouder/adopt. |
15 |
15 |
10 |
25 |
12 |
14 |
0.0% |
e. Vondeling (verondersteld in België te zijn geboren) |
14 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0.0% |
Totaal |
|
292 |
303 |
274 |
242 |
229 |
0.7% |
2. Geboren in België (vanaf 1 januari 1992) |
|
|
|
|
|
|
|
a. Uit een ouder die zelf in België geboren is |
16 |
9 |
10 |
19 |
17 |
20 |
0.1% |
b. Geadopteerd door vreemdeling in België geboren |
17 |
2 |
0 |
0 |
2 |
5 |
0.0% |
c. Verklaring ouders of adoptanten voor kind 12 jaar |
18 |
123 |
139 |
109 |
82 |
96 |
0.3% |
d. Persoon van 18 t/m 29 jaar hoofdverblijf in België |
19 |
1,838 |
1,678 |
1,483 |
1,351 |
1,111 |
3.4% |
Totaal |
|
1,972 |
1,827 |
1,611 |
1,452 |
1,232 |
3.8% |
3. Geboren in het buitenland |
|
|
|
|
|
|
|
a. In België geboren Belgische vader |
21 |
50 |
33 |
40 |
60 |
56 |
0.2% |
b. In België geboren Belgische moeder |
22 |
15 |
8 |
10 |
2 |
9 |
0.0% |
c. Geadopteerd door in België geboren man of vrouw |
26 |
111 |
104 |
104 |
81 |
49 |
0.1% |
d. In buitenland geboren Belgische vader of moeder |
23-25 |
122 |
122 |
153 |
176 |
192 |
0.6% |
e. Geadopteerd door in het buitenland geboren Belg |
27/28 |
33 |
21 |
19 |
17 |
27 |
0.1% |
Totaal |
|
331 |
288 |
326 |
336 |
333 |
1.0% |
Geboren in het buitenland vanaf 1 mei 2000 |
|
|
|
|
|
|
|
f. Is 18 jaar en één van de ouders is Belg |
85 |
1,172 |
1,405 |
1,701 |
1,997 |
1,990 |
6.1% |
g. Is 18 jaar + sedert minstens 7 jaar in België wonen |
86 |
8,289 |
8,441 |
8,359 |
9,354 |
9,726 |
29.7% |
Totaal |
|
9,461 |
9,846 |
10,060 |
11,351 |
11,716 |
35.8% |
Totaal geboren in het buitenland |
|
9,792 |
10,134 |
10,386 |
11,687 |
12,049 |
36.8% |
4. Door ver/herkrijging Belg.nat. dr ouder/adoptant |
65 |
7,135 |
6,913 |
8,502 |
8,777 |
7,509 |
22.9% |
Totaal toekenning Belgische nationaliteit |
|
19,191 |
19,177 |
20,773 |
22,158 |
21,019 |
64.1% |
B. VERKRIJGING BELGISCHE NATIONALITEIT DOOR |
|
|
|
|
|
|
|
a. Grote naturalisatie |
30 |
6,621 |
6,088 |
8,372 |
7,806 |
4,447 |
13.6% |
b. Kleine naturalisatie |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0.0% |
c. Door een verklaring na het huwelijk |
51 |
5,145 |
6,065 |
6,294 |
7,002 |
6,719 |
20.5% |
d. Door nationaliteitskeuze |
60 |
95 |
100 |
93 |
106 |
52 |
0.2% |
e.Door herkrijging |
70 |
69 |
73 |
109 |
81 |
68 |
0.2% |
f. Ander motief of niet nader omschreven |
90 |
388 |
357 |
422 |
556 |
453 |
1.4% |
g. Door bezit van de staat |
91 |
3 |
0 |
0 |
1 |
9 |
0.0% |
Totaal verkrijging Belgische nationaliteit |
|
12,321 |
12,683 |
15,290 |
15,552 |
11,748 |
35.9% |
Algemeen totaal Verandering van nationaliteit |
|
31,512 |
31,860 |
36,063 |
37,710 |
32,767 |
100.0% |
Bovenstaande tabel is een detail uit
de 23 wegen naar Belgwording tussen 1985-2009
waarbij evenwel de jaren 19585-1989 ontbreken, deze zijn nergens te
vinden, misschien kan Theo Francken ze vinden? Merk 83.421
Belgwordingen in 1985, met 25.377 Italianen, 10.088
Nederlanders en 16,953 Fransen die
Belg werden. De Belgwordingen in
2001 en 2001 zijn dus echt geen uitzondering maar het gevolg van een
reeds vroeger op punt gestelde beleidsoptie.
Belgwording en het redden van de democratie
Belgwordingen 1948-2010 per decennium |
|
Aantal |
% |
1948-1959 |
55.013 |
5,4% |
1960-1969 |
42.607 |
4,2% |
1970-1979 |
64.980 |
6,4% |
1980-1989 |
157.569 |
15,5% |
1990-1999 |
244.424 |
24,0% |
2000-2009 |
409.755 |
40,3% |
2010 |
42.897 |
4,2% |
Totaal 1948-2009 |
1.017.245 |
100,0% |
44,5% van alle Belgwordingen na WO 2 zijn gebeurd na de
opmerkelijke en 'revolutionaire' wet op de Belgwording en integratie in
2000. 68,5% van de Belgwordingen gebeurden na de doorbraak van
het Vlaams Blok in1991. Wie zich afvraagt wat de doodsteek gegeven heeft
aan het Vlaams Blok/Belang en zo de democratie in België gered heeft
vindt hier het antwoord. Met de NV-A zou het wel eens niet anders kunnen
zijn.
Belgwording, de door het
OESO toegejuichte speerpunt van de integratie.
In tegenstelling tot wat men
soms aanneemt alsof de 'snel-Belg wet een snoepje was waarmee de
blokkade van het vreemdelingenstemrecht moest doorgeslikt worden, is er
wat voor te zeggen dat de Verhofstads en Reynders van de Paars/Groene
regering in 2000 wel degelijk een 'revolutionaire' wet hebben gestemd
die in feite het sinds 1991 nagestreefde "objectief
479.917" voor toekenning van de nationaliteit na 10 jaar in
de praktijk gebracht heeft. 20 jaar later zijn er zoveel Belgwordingen
(meer dan 1 miljoen, situatie 2009, te rekenen vanaf WO 2) geleid heeft
als er uiteindelijk de petitie Objectief hebben ondertekend. Deze
wet van 2000 zal de komende decennia de meest effectieve blijken voor
datgene waar politiekers zich ten onrechte mislukt achtten als zij het
hebben over multiculturele samenleving en integratie, zij zijn ziende
blind. Het huidige oppervlakkig geknutsel aan de wetgeving op asiel,
gezinshereniging, naturalisatie en migratie, zonder support van de
overheidsadministraties en interactie met het middenveld, zal
integendeel nog geen voetnoot in de geschiedenis van de migratie en
integratie waard blijken.
Voor een beter begrip van
het 'revolutionair' karakter van de 'snel-Belg' wet zie de uitermate
interessante
Memorie van toelichting 'snel-Belg'-wet.
Drie bijgedachten
Er mag
gerust wat meer debat en tegenspraak zijn in deze tijden waar religies
en ideologieën het voor bekeken (moeten) houden.
1. Populisme is niet alleen
misprijzen voor de bevolking, z'n belangen en verlangens, populisme is
ook misprijzen voor de administraties, ambtenaren en het ambtelijke werk dat de rechtzekerheid van de burger waarborgt en de
rechtstaat doet functioneren. Zo is het bv niet enkel de regering van lopende
zaken die zorgt dat België het 'zo slecht niet doet' maar vooral de veel
misprezen ambtenarij die gewoon haar werk doet. De alarmkreten zijn dan ook volledig terecht voor de nefaste impact van een 'slordige'
aanpassing van de asielwetgeving en de gezinshereniging die op alle vlakken haar doel voorbij
zal schieten omdat ze hard roept maar niet het gevolg zal
ressorteren dat men wenst. Hard zonder hart en dan ook nog zonder
verstand heeft nog nooit veel opgebracht. En dat een parlement nog meer
dan de regering administraties miskent, dat spreekt ook voor de
kwaliteit van de huidige parlementaire vertegenwoordigers.
2. 45 jaar nadat het 'walen buiten' in Leuven in 1966 gecounterd werd door
"bourgeois buiten" met de tot standkoming van een nieuwe linkse
beweging in het hol van het tradtionele flamingatisme (de KVHV), hebben
de 'Vlaamse' intelligentsia hun wonden gelikt en kunnen de De Wevers, Rondassen e.a. voluit
de trom van de Vlaamse identiteit roeren en de Waal opnieuw uitgeroepen
tot dief die het bloed uit de Vlaamse aderen zuigt, de belastingen
voor de Vlaamse middenklasse verhoogt om zelf in de sociale
zekerheidshangmat te kunnen blijven liggen. Dat hier ook de overgrote
meerderheid van de Vlamingen in hangen en dat enkel de Rijke Vlamingen
enige nationalistische bescherming genieten zou voldoende moeten zijn om tegenover de
zogezegde Waalse en Brusselse hegemonie opnieuw de gemeenschappelijke "bourgeois", de rijken, en meer in het algemeen de potverdeerders van het
liberale, marktgerichte denken, te stellen die met het nieuwe, het 68 overleefde
en na 45 jaar weer levend wordend nationalisme een pleitbezorger gevonden hebben.
De 'linkse nationalist' en oud Amada-lid Jan Peumans (DM 16/07/2011)
staan nog moeilijke en boeiende tijden te wachten.
3. Als ooit gemeten wordt wat de verdiensten zijn van zeg maar het
Vlaams belang dan zal het een maatstok zijn die enkel de schade kan opmeten die mensen
en de samenleving is aangedaan. Zo ook bij het
nationaalsocialisme, van een maatstok om verdiensten te meten is geen
sprake, alleen de onnoemelijke schade, ondermeer gemeten in de 27
miljoen doden in de Sovjteunie (gemiddeld 15.000 dag aan dag, gedurende
5
volle jaren), de 6 miljoen slachtoffers van de jodenvernietiging,
de 200.000 tot 500.000 Roma- en Sinti, de honderdduizenden politieke gevangen die in
concentratiekampen of in dodenmarchen om het leven kwamen en de
onnoemelijke economische en culturele schade in alle landen en steden
van Europa). Het op ethniciteit gebaseerde nationalisme is erflastig aan
de geschiedenis.
Met welke maatstok het zich opnieuw installerend vlaams-nationalisme zal gemeten worden is
nog niet bekend.. Zolang zij geen
positieve impact willen hebben in de bestaande politieke structuren
riskeren zij door de toekomstige generatie enkel met een negatieve kerfstok
gemeten te worden.
Jan Hertogen, socioloog
|