GO! Antwerpen creëerde zelf aanleiding
hoofddoekverbod:
Athenea hadden 6x
meer moslimas dan hun andere GO!-scholen.
Op 6 jaar keuze islam +53% in Lager en +50% in Secundair.
Waarom een islam schoolnet moeilijk van de grond zal komen:
vooralsnog maar 0,8% vrij gesubsidieerd naast het katholieke net.
Een analyse van keuze voor godsdienst/niet-confessionele vakken
in het Vlaamse lager en secundair onderwijs 2002/2003 - 2008/2009
.
Ides Nicaise, prof.
Katholieke Universiteit Leuven:
"De actie voor het recht om een hoofddoek te mogen dragen op school is
m.i. niet alleen volkomen gerechtvaardigd, ze is ook gezond voor een
actief pluralistische samenleving. Het is essentieel dat een samenleving
respect opbrengt voor verschillende levensbeschouwingen en religies, dat
die een plaats krijgen op het publieke forum en niet verdrongen worden tot
in de privé-sfeer van de woning. Religie gaat immers om verbondenheid
tussen mensen, evenzeer als om 'godsdienst'.
De actie van de Antwerpse moslimas is eigenlijk een zegen voor mensen van
alle levensbeschouwingen, omdat ze
hen uitdaagt tot een positieve dialoog. Niemand zou zich hierdoor bedreigd
mogen voelen." - Tekst opgemaakt
voor de persconferentie van Vrije Keuze op 14/09/09
Documentatie
Basistabellen keuze godsdienst/niet-confessioneel npdata
Statistiek onderwijs:
Onderwijs niet-confessionele zedenleer en godsdienst 2008-2009
Statistische
dienst van onderwijs Vlaanderen, jaarboeken 2002-2009
Tekst Jan Hertogen, persconferentie Vrije Keuze 14-09-09 Antwerpen
Hoofddoekenverbod in tegenspraak met het
neutraliteitsbeginsel (artikel op Indymedia) link
Jaarverslag
Centrum Gelijkheid van Kansen van 2008 - pdf
Arrest Raad van State 195044 over hoofddoek in
gemeenschapsonderwijs - pdf
Schema
van het onderwijs in Vlaanderen, site Vlaamse Scholierenkoepel - link
Voortgaande op de meest
recente onderwijsstatistiek van 2008-2009 wordt nagegaan wat het
aantal moslimas is in Vlaanderen, de provincie Antwerpen, de athenea
in Antwerpen en Hoboken en tenslotte de andere scholen in Antwerpen. Deze
berekening wordt gemaakt voor het Gemeenschapsonderwijs (ook met GO!
aangeduid) en voor de andere netten, met inbegrip van het katholieke net.
Doordat npdata een berekening gemaakt heeft van het aantal moslims in alle
steden van België (zie BuG
100 In België
wonen 628.751 moslims, 6,0% van de bevolking) en het aantal
moslims gekend is in alle andere netten kan door het verschil te maken het
aantal moslims in het katholieke net berekend worden, tot op het niveau
van Antwerpen stad. Maar eerst wordt in beeld gebracht wat het gewicht is
van elke zuil en van de keuze voor godsdienst/niet-confessionele lessen in
het onderwijs in Vlaanderen. In voorliggende BuG worden enkel grafieken
aangewend, uitgebreide tabellen op de npdata-site
0. Onderwijs in Vlaanderen: netten, koepels, inrichtende machten.
Op de site van de
Vlaamse Scholierenkoepel
wordt een duidelijk beeld opgehangen van de structuur van het Vlaamse
onderwijs met drie netten:
- Onderwijs georganiseerd door de Vlaamse gemeenschap - het
Gemeenschapsonderwijs (GO - Raad van het GO!))
- Het gesubsidieerd officieel onderwijs met het Provinciaal (POV)
en Gemeentelijk (OVSG) Onderwijs
- Het gesubsidieerd vrij onderwijs (VSKO voor het katholiek
onderwijs, Steiner, Freinet, Lucerna, Israëlitisch, andere...), in het
statistisch overzicht ook aangeduid met
Privaatrechtelijk onderwijs.
Basistabellen keuze godsdienst/niet-confessioneel npdata
1. Verdeling van de
leerlingen naar onderwijsnet - schooljaar 2008-2009
75,5% van de leerlingen in het
Secundair onderwijs zijn terug te vinden in de Privaatrechterlijke netten
(Katholiek, Lucerna, Joodse- en Methodescholen). Men noemt dit ook het
gesubsidieerd vrij onderwijs, 16,6% van de secundaire leerlingen zijn
terug te vinden in het GO!, het onderwijs georganiseerd door de Vlaamse
gemeenschap, vandaar de naam Gemeenschapsonderwijs. Daarnaast bestaat
er nog het gesubsidieerd officieel onderwijs met een aandeel van
3,2% van de leerlingen in het Provinciaal secundair onderwijs en
4,6% in het Gemeentelijk Secundair onderwijs. Deze laatste vormen van
publiek onderwijs zijn dus niet onderworpen aan beslissing van de Raad van
het GO!, ook niet wat het hoofddoekverbod betreft. Daar is het de gemeente
of provincie die beslist. In Brussel is er ook een beperkt initiatief van
de Vlaamse Gemeenschapscommissie.
Opmerkelijk is dat in het lager onderwijs het Gesubsidieerde vrij
onderwijs minder sterk aanwezig is, 63,4% van de leerlingen, dan in
het secundair onderwijs met 75,5%, vooral omdat de gemeentelijke basisscholen
een veel groter stuk van de markt innemen. In de keuze voor het secundaire
onderwijs na het lager onderwijs stijgt het privaatrechterlijke onderwijs
(vooral het katholieke net) en het GO! even sterk
nl. met 20% en zakt het gemeentelijk onderwijs terug van een aandeel van
22,6% in het lager onderwijs naar 4,6% in het secundaire onderwijs.
2. Welke keuze voor
goddienst/niet-confessionele vakken maken leerlingen in secundair onderwijs
Zowel in het Lager als in het Secundair onderwijs is het aandeel van de
katholieke godsdienst zeer uitgesproken, 82,2% in het secundair
onderwijs. De 'verzuiling' is blijkbaar nog niet te herleiden tot
restanten van verzuilde instituten. Het is nog altijd, een familiale en maatschappelijke keuze die vooral voortkomt uit de
sterkte van het katholieke net (75%) maar ook binnen het GO!,
door 7% van
alle godsdienst/niet-confessionele keuzes voor de katholieke godsdienst
die buiten het katholieke net
gebeurt.
4,9% kiest voor islam in het Lager
Onderwijs en 3,3% in het Secundair onderwijs. Afgemeten aan de
3,9% moslims in de Vlaamse gemeenschap (berekening npdata in
BuG 100) is dit een onderschatting omdat
geen rekening gehouden wordt met leerlingen met islamachtergrond in het katholiek
onderwijs Dit aantal kan evenwel benaderend berekend worden: in de
provincie Antwerpen zijn 6,2% moslims en in Antwerpen stad 16,6%.
Doordat het aantal scholieren gekend is en het aantal dat islamles volgt
in de verschillende andere scholen levert het verschil het aantal op dat
les volgt in het katholiek onderwijs.
Op 216.174 vrouwelijke leerlingen in
het Vlaamse onderwijs in 2008-2009 zijn er, volgens het berekend gegeven,
12.646 moslimas. Zij vormen dus 5,9% van de vrouwelijke
leerlingenbevolking het Vlaamse onderwijs. 5.798 moslimas zijn
terug te vinden in het katholieke onderwijsnet, 4.551 in het
Gemeenschapsonderwijs en nog eens 1.266 in het gemeentelijke en
558 in het Provinciale gesubsidieerde officiële net. Tenslotte volgen
in de Lucerna-colleges nog eens 466 moslimas de lessen islam. De
aantallen van het GO!, Lucerna, Provincie en Gemeente zijn gekende
gegevens uit de onderwijsstatistiek, de gegevens over het aantal moslimas
in het katholieken net zijn 'afgeleide' gegevens, voortgaande op het
berekend aantal moslims in Vlaanderen. Wie meer exacte gegevens heeft kan
dit altijd melden.
Ter informatie de keuzes voor de verschillende
godsdiensten en confessionele vakken per onderwijsnet in het secundaire
onderwijs 2008-2009 in aantallen en %:
3. De hoofddoek moest eraan, in Antwerpen en Vlaanderen
Moslimas noemen we de vrouwelijke leerling die islamlessen volgt.
In de
Jaarboeken
2002-2009 van Onderwijs Vlaanderen wordt gedetailleerde informatie
vrijgegeven over de keuze van godsdienst of niet-confessionele vakken in
het Lager en Secundair onderwijs. Naast de netten en vakken geven zij ook
het detail per provincie. Voortgaande op de npdata berekeningen van
'vreemde afkomst' kan het aantal leerlingen berekend worden dat in
Antwerpen stad les volgt (74% van de inwoners van vreemde afkomt in
de Provincie Antwerpen woont in Antwerpen stad, in het algemeen woont
27,3% in de stad Antwerpen). Het aantal leerlingen in de Athenea
in Antwerpen (460) en Hoboken (429) hebben wij bij de opmaak
van deze BuG opgevraagd. Als % moslims werd in de media door de
directies 80% aangegeven in het Atheneum Antwerpen en 90% in Hoboken,
wij nemen een gemiddelde van 85%. De verhouding jongens/meisjes is
ongeveer fifty/fifty in het atheneum Antwerpen, en voor Hoboken nemen we
dezelfde verhouding. Hiermee zijn voldoende gegevens voorhanden om het %
moslimas te berekenen dat in de athenea en in de andere GO! scholen van Antwerpen les volgt.
Doordat ook het aantal moslimas in het katholieke net kon berekend worden
(zie hierboven) wordt het plaatje volledig: het aantal en % moslimas in
Vlaanderen, in de provincie Antwerpen, in de Athenea Antwerpen/Hoboken en
in de andere scholen van Antwerpen, en dit zowel voor het GO! net als in
het algemeen.
3.1. Het aantal moslimas en andere meisjes
in het GO! onderwijs
In dit overzicht van het Gemeenschapsonderwijs wordt meteen aangegeven
dat het 'hoofddoekprobleem' werd tot stand gebracht of tot uitdrukking
kwam langs de 377 moslimas in de twee Antwerpse athenea. In de
andere GO!-scholen was het al 'opgelost' door een verbod voor de 727
daar aanwezige moslimas. Langzaam maar zeker was de toestand gecreëerd
waarbij enkel nog de twee eilandjes met 377 moslimas diende aangepakt.
3.2. Het % moslimas binnen het secundair
GO! onderwijs op het totaal aantal vrouwelijke leerlingen
Als de gegevens als¨% moslimas op het totaal aantal leerlingen in
beeld komt wordt meteen duidelijk welk scenario werd uitgedacht of
gehanteerd en in welke richting men de
verantwoordelijken kan zoeken voor de 'heisa' rond de hoofddoek. Het
uitsluitingbeleid van moslimas in de meeste andere Antwerpse GO! scholen
heeft er toe geleid dat in de Athenea in Antwerpen en Hoboken 85% van de vrouwelijke leerlingen, moslimas waren, tegenover
14,8% in de andere GO!
scholen samen, die toch ook goed waren voor 4.921 leerlingen, waarvan
727 moslimas mét hoofddoekverbod. Door de concentratie te
organiseren en daarna de liquidatie door te voeren werden de gekende
historische lessen weer toegepast. Het is de kroon gezet op het
uitsluitingwerk
dat al voor de meerderheid van de moslimas van toepassing was. De
negatieve concurrente, de vrije markt van de scholen die er enkel nog op
uit waren om ter minst de hoofddoek, en om ter meest het prestige in het
vaandel te zetten, zoals Ides Nicaise al pertinent heeft aangetoond. Nu
was het alleen nog kwestie harde kern in de twee laatste scholen aan te
pakken.
Gesprekken met leerlingen, ouder- of Schoolraad, waren in deze niet meer
aan de orde. Dat waren tot dan zoethoudertjes geweest om iedereen te
paaien en gerust te stellen, ook hier de klassieke technieken van wie met
pure macht z'n agenda wil doordrukken. De knoop moest doorgehakt en de
hoofddoek afgepakt.
3.3. Aantal moslimas in het secundaire
onderwijs Vlaanderen
Het plaatje wordt nog pregnanter wanneer
het gehele secundaire onderwijs in de analyse betrokken wordt. Ook hier is
het interessant de aantallen te zien en hoe een opgezette en opgefokte
'Antwerpse' situatie van 377 moslimas uitvergroot wordt naar de
12.646 moslimas in het
Vlaamse Secundaire onderwijs.
De 377 moslimas in de Antwerpse Athenea zouden voorwerp geweest zijn van 'pestgedrag' door jongens, pestgedrag
waarop de schooldirecties geen edequaat antwoord zouden gevonden hebben
en waarover zij de leerlingenraad, de ouderraad en de schoolraad nooit geinformeerd
hebben.
3.4. Het %
moslimas binnen het secundair onderwijs op het totaal aantal vrouwelijke
leerlingen
24,9% van de vrouwelijke leerlingen in het secundaire onderwijs in
Antwerpen, alle netten samen zijn moslima. Naast de 85% moslimas
in de 2 Antwerpse athenea, vinden we 23,2% moslimas terug in de
andere scholen van Antwerpen. In tegenstelling hiermee was het percentage
moslimas in de andere GO! scholen 14,8%. Opnieuw een aanduiding dat
er een selectieve en afzonderingspolitiek gevoerd werd in het GO!
Antwerpen om de lont in het kruitvat te steken en langs de zogenaamde
segregatie, sociale druk, pestgedrag van jongens het hoofddoekverbod op te
leggen, een racistische motivatie voor een maatregel die op uitsluiting
gericht is, de gelijke kansen afschaft en de samenleving ondermijnt.
Paul Pataer, op de persconferentie
van Vrije Keuze van 14 september 2009 was hierover duidelijk: de
motivering van de school en de Raad van het gemeenschapsonderwijs om een
hoofddoekenverbod op te leggen is racistisch en islamofoob, met verwijzing
naar het jaarverslag van het Centrum voor Gelijke Kansen en
Racismebestrijding 2008, waar islamofobie de huidige vorm van racisme
genoemd wordt.
4. Het gesubsidieerd vrij onderwijs,
een opvangnet voor in de steek gelaten moslimas?
Het is een interessante vraag om na te gaan wat de realistische kansen
zijn voor een apart moslim net. Wie er zich tegen afzet doet alsof het
voor een aardverschuiving zou zorgen en de Vlaamse samenleving pas echt in
haar fundamentele democratisch orde zou aantasten. Zoals voor het
non-issue dat de hoofddoek is, is het islamnet ook een non-issue, dat in
feite
enkel bestaat in de hoofden van wie er zich tegen kant. Het is nog niet
erg genoeg dat zijzelf door hun verbod op hoofddoeken, de bestaansgrond
voor een islamnet legitimeren, het neemt in hun hoofd proporties aan die
op geen enkele reële grond gestoeld zijn.
4.1. Het aantal leerlingen in het gesubsidieerd vrij onderwijs
Op 436.146 leerlingen in het secundair onderwijs volgen er
329.458 onderwijs in een privaatrechtelijke organisatie waarvan 326.208 of
99,0% hiervan katholiek onderwijs volgen en 3.253 een ander goddienstig of niet
confessioneel vak. Het detail van deze andere vakken laat toe een beeld te
krijgen van de impact van de 'andere zuilen':
- De Lucerna-colleges (met
administratieve zetel in Brussel zodat alle leerlingen, ook die van Melle,
Antwerpen enz.. geografisch in Brussel gesitueerd worden). De
Lucerna-colleges (enkel Algemeen Secundair Onderwijs) stellen
dat zij enkel islamitisch onderricht geven omdat er vooralsnog geen vraag
is naar andere godsdiensten, zij zijn geen 'moslim'school. Er zijn in het
privaatonderwijs 760 leerlingen islamonderwijs ingeschreven die dus enkel van de
Lucerna-colleges kunnen komen, hiervan zijn er 466 vrouwelijke
leerlingen, bijna dubbel zoveel als jongens. De Lucerna colleges zijn
momenteel de enige eilanden in Vlaanderen waar de vrije beleving van de
godsdienst nog wordt gewaarborgd. Ook in de eventuele toekomstig
moslimscholen, zal, zoals Imam Nordin Talouil aangeeft, de volledige
vrijheid van godsdienst gelden, zowel voor katholieken, joden, zedenleer
enz. De moslims zullen in ieder geval Vlaanderen behoeden voor de
inperking van een fundamenteel mensenrecht, de vrijheid van kledingcode
verbonden aan godsdienst in het onderwijs.
- Het Israëlitisch onderwijs met in hoofdzaak leerlingen in
Antwerpen, telt 837 leerlingen. We gaan er van uit data deze
allemaal binnen de Israëlitische zuil les krijgen.
- Blijven de Methode- en
enkele ander scholen over, die moeilijker te detecteren zijn als zij bv
ook katholiek onderwijs aanbieden. Dat is evenwel niet het geval met de
Steinerscholen die, volgens hun zeggen, meer dan de helft van alle
methodescholen omvatten en enkel 'Cultuurbeschouwing' aanbieden. De 1.190 leerlingen die Cultuurbeschouwing volgen komen overeen met het door de
Steinerscholen getelde leerlingenaantal.
Gezien het katholieke net, de Lucernascholen
en het Israëlische net geen zedenleer aanbieden, kunnen de 466 leerlingen
die nog in het Privaatrechterlijk onderwijs teruggevonden worden voor
zedenleer op rekening
van de andere methodescholen geschreven worden. Hoeveel uit deze scholen
(buiten de Steinerscholen, die geen keuze hebben) ook de katholieke
godsdienst aanbieden is niet gekend. In de verdere berekeningen houden we
daar geen rekening mee omdat het vooral de bedoeling is de impact te zien
van de niet-katholieke net-initiatieven, en het om een erg beperkt aantal
gaat.
Het statistische beeld is evenwel duidelijk: de 3.253 leerlingen
die, buiten het katholieke net, tot het gesubsidieerd vrij initiatief
behoren, vertegenwoordigen welgeteld 1,0% van het privaatrechtelijk onderwijs.
Berekend op het totaal aantal leerlingen in het secundair onderwijs gaat
het over 0,8% van alle leerlingen, alle methodescholen, joodse
scholen, Lucerna-colleges inbegrepen. Het loont de moeite om dat goed tot zich te laten
doordringen, voor men weer spoken gaat zien.
4.2. Het detail van de kleinere netten in % op het totaal aantal
leerlingen in Vlaanderen
In het lager onderwijs gaat het om een volume van 1,8% van alle
leerlingen, waarbij vooral de Steinerscholen met 0,7% een
'grote' speler zijn, in het secundaire onderwijs zakt hun aandeel
tot 0,3%. In het lager onderwijs wordt allicht ook een aanbod islam
gerealiseerd door methodescholen, of katholieke scholen, tegen het verbod
van de bisschoppen in die in 1990 met Minister Onkelinx overeenkwamen om
de islamlessen, die tot dan zonder probleem in het katholiek doorgingen,
te verbieden.
Het gemeenschapsonderwijs kon zo gemakkelijker haar marktaandeel bij de
moslims behouden zo dacht de socialistische minister. Misschien moeten de
bisschoppen nu maar opnieuw asiel geven aan de moslims, mét hoofddoek en
islamles. In het secundair onderwijs zijn de Lucernascholen met 760
leerlingen goed voor 0,17% van de leerlingenmarkt, terwijl het
aantal moslims, om dit als referentiepunt te nemen, 5,9% bedraagt.
Ook al richten zij zich niet specifiek op moslims, zij hebben op 6 jaar
tijd, met veel bloed, zweet en tranen zoals zij zeggen, weliswaar
met enkel het ASO-onderwijs in de aanbieding, 1/35 van de
potentiële 'moslimmarkt' in het secundaire onderwijs
aangeboord.
Naast deze belangrijke maar alles bijeen beperkte initiatieven staat het
katholieke gesubsidieerd vrij onderwijs met een aandeel van 75,5%. Aan de kant van het publieke
initiatief spreken we over 16,6% met de Vlaamse gemeenschap (GO!),
3,2% met de Provincie en 4,6% met de gemeenten als inrichtende (publieke) macht.
Een islamnet zal/kan geen oplossing bieden voor de meerderheid van de
moslimas. De kostprijs zal tevens meebrengen dat de arbeiderskinderen
er moeilijk toegang toe zullen krijgen. Zoals Vrije Keuze
bepleit in haar
petitie: Verbod op het hoofddoekenverbod is enkel een normalisering
van de vrijheid van klederdracht de enige weg voor gelijke kansen in
onderwijs en werk. Zij hebben tevens, volledig op eigen kracht en
op uitdrukkelijke vraag van leerlingen, het initiatief genomen om
enkele mensen voor te bereiden op de examencommissie en zo aan de
leerplicht te voldoen. Het is prijzenswaardig en zal mede de druk
aanhouden om een algemene en legitieme oplossing voor alle moslimas te
vinden. Imam Nordin Taouil heeft terecht de dames van Vrije Keuze
gesteund en geholpen zich te verdedigen tegen een verbod waarvan meer en
meer juristen, politici, en het middenveld de onwettelijkheid benadrukken,
en waarover, hopelijk binnen niet te lange termijn, de Raad van State
uitsluitsel over zal geven. Hun
Arrest van 2 juli 2009 (analyse en teksten)
laat geen twijfel bestaan over de tegenspraak tussen het
hoofddoekenverbod en het neutraliteitsbeginsel.
7. Evolutie keuze voor
godsdienst/niet-confessioneel op zes jaar tijd: 2002/2003-2008/2009
Globaal zijn er nu de helft meer leerlingen die voor islamlessen kiezen
dan zes jaar geleden, zowel in het lager als het secundair onderwijs. Voor gans Vlaanderen is er een stijging van 2,2% naar
3,30% in het secundair. In het lager onderwijs in Vlaanderen is de
stijging iets meer uitgesproken van 3,20% keuze voor islamles naar
4,9% in 2008-2009.
% keuze voor islam in LO en
Secundair 2002/2003-2008/2009 |
|
2002-2003 |
2008-2009 |
Evolutie |
1. Vlaanderen |
Lager
Onderwijs |
3,20% |
4,90% |
53,1% |
Secundair |
2,20% |
3,30% |
50,0% |
2. Vlaanderen
Gemeenschapsonderwijs |
Lager
Onderwijs |
11,20% |
16,40% |
46,4% |
Secundair |
8,70% |
12,80% |
47,1% |
3. Provincie Antwerpen
Gemeenschapsonderwijs |
Lager
Onderwijs |
13,50% |
19,10% |
41,5% |
Secundair |
12,10% |
17,70% |
46,3% |
Wanneer de focus gericht wordt op het Gemeenschapsonderwijs stijgen de
percentages fors, van 11,20% aandeel in de godsdienst/moraallessen voor de
islam tot 16,40% in het Lager Onderwijs, of een stijging van 46,4%, in het
secundair onderwijs van 8,70% op zes jaar tijd tot 12,80%. Ook hier geeft
de evolutie in het Lager Onderwijs al aan dat deze trend zich naar de toekomst
verder zal doorzetten.
Op het laagste niveau van detail, het Gemeenschapsonderwijs in de
provincie Antwerpen is het procentuele beeld even sprekend: van 13,50% in het lager onderwijs tot
19,10% of bijna 1 op 5 leerlingen in het lager onderwijs van het
GO! Antwerpen kiezen voor islamles. In het secundair onderwijs is op zes jaar tijd het
aandeel islamkeuzes in het GO! in de provincie Antwerpen gestegen van
12,10% tot 17,7% of een stijging met 46,3% . De demografische evolutie zal
deze aantallen jaar op jaar doen stijgen. Het verbod op hoofddoeken zal de
uitsluiting en racisme dat erachter schuilgaat jaar op jaar een grotere
impact geven met
dramatische gevolgen voor alsmaar meer mensen en de gehele samenleving. Is
zich in Antwerpen de geschiedenis aan het herhalen?
Jan Hertogen, socioloog |