België breidt Publieke
Dienstverlening uit tot huishoudelijk werk
1.399 miljoen € in 2008, met 79% ten laste van de overheid (RSZ+Belastingen)
De eerste negen maanden 2008 is er een stijging van het gebruik met 36%.
Aantal gebruikers op 9 maand gestegen met 36%, de ondernemingen met 25%.
Welzijnsdiensten in het vizier van commerciële
activiteit en winstoogmerk.
Financiële- en tewerkstellingscontrole van dienstenchequesactiviteit is
zoek.
Verhoging prijs met 0,3€ per cheque vanaf 5/08 = 9 miljoen € of 0,7%
budget+
Nieuwe verhoging met 0,5€/cheque brengt op jaarbasis 22 miljoen € op,
1,5%,
maar de uitgaven overheid stijgen door de belastingskost met 9,3 miljoen
€,
gebruikers betalen maar 13 miljoen € meer op een budget van 1,4 miljard
€
Alsmaar groter evenwicht in besteding
dienstencheques tussen de gewesten
|
Documentatie: Technische
fiche dienstencheques tot september 2008 Dienstenchequesportaal
Europa kijkt verwonderd toe
De dienstencheques in België zijn uniek, ze bestaan nergens anders in
Europa in zulk een genereuze vorm zonder enige overheidscontrole. Europa
kijkt dan ook verwonderd toe hoe het huishoudelijk werk en de strijk in
België tot het terrein van de Publieke Dienstverlening is gaan behoren. Zonder
de dienstencheques was België reeds het land met de sterkst uitgebouwde
publieke sector en dienstverlening. 42,1% van het loontrekkende werk is
Publieke dienstverlening: Openbaar Bestuur voor 1/4 en service aan de
bevolking door de overheden en hun uitvoerders 3/4. Voor een zelfde
equivalent belastingsgeld worden in België de burgers het beste gediend met
een goed uitgebouwde en verzekerde publieke dienstverlening (zie BuG
101 voor het detail). Nu komt daar de facto de overheidsservice bij voor
huishoudelijk werk, strijken, en een aantal welzijnsdiensten.
Welzijnsdiensten komen in het vizier van commerciële activiteit en
winstoogmerk
Met het doel een aantal welzijnsdiensten open te breken voor commerciële
activiteit en winst-oogmerk werden dienstencheques opengesteld voor maaltijden
bereiden, boodschappen doen en vervoer van minder-mobielen. Deze laatste
activiteiten behoren uiteraard al tot de Publieke dienstverlening maar de
'markt' krijgt nu ook toegang om haar winstoogmerk te enten op de zorg.
Men wil evenwel ook andere terreinen van de hulpverlening aan zorgbehoevenden
voor dienstenchequesacitiviteit open breken. Ook de bouw heeft binnenkort de
concurrentie te vrezen wanneer bepaalde van haar basisactiviteiten in het
vizier zullen komen van deze eigenaardige pleitbezorgers van de Publieke
Dienstverlening. Want van de ene kant moeten ook (commerciële bedrijven
toegang krijgen tot de quasi volledig betoelaagde tewerkstelling en van de
andere kant kunnen de belastingen niet laag genoeg zijn en de 'echte' sociale
zekerheid en het openbaar bestuur moet eerder af- dan uitgebouwd.
Geen sociale zekerheidsgelden voor winst en profijt
Intussen weet de bevolking wel beter. Wanneer de financiële sector door
overheidstussenkomst moet onttrokken wordt aan verdere speculatie en
ongebreidelde winsthonger, is het misschien best de zorg- en welzijnssector
en het zorggebonden huishoudelijk werk te onttrekken aan het winstoogmerk.
Geen sociale zekerheids- en overheidsgeld voor private winsten in de zorg, zo
oordeelde het Arbitragehof over een vraag van de Vlaamse Overheid of
ook 'animatoren' in commerciële rusthuizen konden betoelaagd worden (zie http://www.arbitrage.be/public/n/2008/2008-042n.pdf)
.Het is dan ook eigenaardig dat Minister Van den Brempt op haar budget
kansengelijkheid met steun van de Vlaamse regering bij monde van Minister
Vanackere, de (commerciële) kinderopvang ruimte geeft in haar experimenten.
Over de dienstencheques zou in feite hetzelfde kunnen gezegd worden: RSZ-gelden
mogen geen voorwerp zijn van het winstoogmerk van private ondernemers.
De dienstencheques boeren met 1.399 miljoen € onbeperkt budget beter dan
ooit
De Dienstencheques vertegenwoordigen op jaarbasis in 2008 een budget van 1.399
miljoen €, voortgaande op een extrapolitie van de eerste 9 maanden tot
een jaar. Hiervan is 79% overheidsbetoelaging, in hoofdzaak langs de
Rijks Sociale Zekerheid van de loontrekkenden (829 miljoen € langs de
dotatie aan de RVA die daarmee Sedexo betaalt die afrekent met de
ondernemingen) en 128 miljoen € lastenverminderingen die bijkomend
worden toegekend omwille van de lage scholing, langdurige werkloosheid en
andere bonussystemen van RSZ-bijdrage of premies op federaal en gewestelijk
niveau. Naast de RSZ-kost is er een belastingskost van 129 miljoen € zodat
de gebruiker in 2008 maar 301 miljoen € of 21,5% zal bijdragen op een
totale kost van om en bij de 1,4 miljard €.
Elke financiële en tewerkstellingscontrole van
de dienstenchequesactiviteit is zoek
De financiële audit voor 2007 is om onbegrijpelijke redenen geschrapt
(wie stelt daar eens een vraag naar bij de bevoegde ministers?) zodat enkel
kan voortgegaan worden op de praktijken van 2006 die indertijd opgespit werden
door PricwaterhousCoopers. Met 79% betoelaging door de overheid komt
het huishoudelijk werk op hetzelfde betoelagingsniveau als de ziekenhuizen en
de gehandicaptenzorg. Op deze laatsten, en alle andere delen van de welzijns-
en gezondheidszorg staat evenwel een vast budget en enveloppes, voor de
dienstencheques is er geen enkele beperking in het budget. Iedereen, tot
de individuele burger toe, kan ondernemingen opzetten en maar aandoen. Dienstenchequesondernemingen
zijn daarbij, in tegenstelling tot welzijns- en gezondheidsinstellingen,
behoudens het neerleggen van de financiele rekeningen bij de nationale bank, niet
onderworpen aan specifieke financiële verplichtingen of verantwoordingen die
altijd gelden voor gemeenschapsgelden, nog aan opvolging van de tewerkstellingcreatie.
In de financiële rekeningen van ondernemingen war de
dienstenchequesactiviteit maar een (klein) onderdeel is, moet de dienstenchequesactiviteit
niet apart vermeld worden en individuele werkgevers zijn daarbij niet
balansplichtig. Het tewerkstellingsrendement is voor de
dienstencheqsuesactiviteit uitzonderlijk laag (57% volgens de laatst
gekende gegevens) en 50% van de aangeworven werknemer had voordien
betaald werk (zie evaluatierapport Idea
Consult 2007).
Sanering van de Publieke Dienstverlening in België kan beginnen met de
Dienstencheques
De Publieke dienstverlening is België
bedraagt geen 42,1% maar 43,9% wanneer de
dienstenchequestewerkstelling wordt meegeteld. De huidige 64.913
dienstenchequesjobs zijn daarmee goed voor 1,8% van de loontrekkende
tewerkstelling in België.
In plaats van 5.000 jobs in openbare diensten weg te gommen door
personeel niet meer te vervangen kan men best nadenken hoe men kan voorkomen
dat 5.000 bestaande jobs in de kuis- en strijksector, of reguliere gezinshulp
voor zorgbehoeftigen naar de dienstenchequesfinanciering worden overgeheveld.
Een speciale en onuitputtelijke reserve voor deze overheveling wordt geleverd
door de 60.000 Gesubsidieerde Contractuelen tewerkgesteld als contractuelen in
gemeenten en OCMW's. Het zou goed zijn om eens na te gaan hoeveel GESCO's er
al overgeheveld zijn van GESCO-financiering naar dienstenchequesfinanciering.
Over de besteding van de vrijgekomen budgetten bij plaatselijke overheden,
individuele huishoudens, gezinshulpdiensten heeft men daarbij volledig het
raden, ook al dient hun besteding het 'goede doel'. Witte winst of zwarte
kassen met RSZ-gelden, zonder enige financiële controle of budgettaire
beperking, dat is deel van de huidige situatie.
Gestadige groei dienstencheques verkoop
en gebruik zet zich door
Als het gebruik van dienstencheques de eerste drie kwartalen 2008
vergeleken wordt met de eerste drie in 2007 stelt men een stijging van het
gebruik vast met 36%. In september werden 5.936.471 cheques
aangekocht, na de extreme aankoop in april (voor de verhoging aankoopprijs)
het hoogste ooit. De aankoop van dienstencheques de eerste 9 maanden
ligt globaal 32% hoger (hierin is de monsteraankoop in april 2008 voor
de prijsverhoging in mei begrepen).
Dienstenchequesoverzicht
2006-september 2008 (Bron RVA)
|
Maand/
|
Aankoop
|
Gebruik
|
Gebruikers
|
Onderne-
|
jaar
|
|
|
cumul
|
mingen
|
jan-06
|
2.679.348
|
2.206.564
|
263.775
|
1.119
|
feb-06
|
2.470.501
|
1.893.360
|
275.284
|
1.157
|
mrt-06
|
2.801.232
|
2.659.733
|
289.375
|
1.167
|
apr-06
|
2.509.686
|
2.333.615
|
303.465
|
1.176
|
mei-06
|
2.909.896
|
2.657.626
|
314.931
|
1.215
|
jun-06
|
3.037.439
|
2.720.295
|
330.650
|
1.251
|
jul-06
|
2.513.859
|
2.763.696
|
342.748
|
1.289
|
aug-06
|
2.861.057
|
2.521.428
|
358.108
|
1.271
|
sep-06
|
3.374.258
|
2.527.689
|
375.315
|
1.356
|
okt-06
|
3.592.121
|
3.259.253
|
392.395
|
1.398
|
nov-06
|
3.674.219
|
3.283.737
|
407.461
|
1.450
|
dec-06
|
3.497.096
|
3.296.923
|
418.383
|
1.438
|
Totaal
2006
|
35.920.712
|
32.123.919
|
418.383
|
1.438
|
jan-07
|
4.076.315
|
4.212.002
|
433.561
|
1.465
|
feb-07
|
3.736.831
|
3.241.353
|
447.225
|
1.490
|
mrt-07
|
4.186.638
|
3.796.227
|
463.016
|
1.542
|
apr//07
|
4.254.435
|
3.566.249
|
477.480
|
1.571
|
mei-07
|
4.379.411
|
4.033.235
|
492.862
|
1.479
|
jun-07
|
4.676.499
|
4.118.299
|
509.358
|
1.503
|
jul-07
|
3.971.093
|
4.383.855
|
523.484
|
1.564
|
aug-07
|
3.897.306
|
3.637.390
|
539.819
|
1.560
|
sep-07
|
4.428.336
|
3.552.478
|
557.299
|
1.591
|
okt-07
|
5.405.804
|
4.875.931
|
575.765
|
1.665
|
nov-07
|
5.016.612
|
3.856.395
|
590.566
|
1.658
|
dec-07
|
5.150.638
|
5.655.873
|
598.375
|
1.720
|
Totaal
2007
|
53.179.918
|
48.929.287
|
598.375
|
1.720
|
jan-08
|
5.329.401
|
3.773.187
|
613.356
|
1.764
|
feb-08
|
5.340.820
|
4.931.019
|
627.740
|
1.807
|
mrt-08
|
5.386.603
|
5.705.801
|
640.192
|
1.877
|
apr-08
|
10.131.381
|
5.725.265
|
655.896
|
1.862
|
mei-08
|
3.748.419
|
4.796.967
|
669.458
|
1.925
|
jun-08
|
4.758.412
|
5.884.704
|
684.453
|
1.966
|
jul-08
|
4.547.010
|
6.175.016
|
698.113
|
1.994
|
aug-08
|
4.414.757
|
4.884.289
|
712.264
|
1.986
|
sep-08
|
5.936.471
|
4.860.754
|
730.882
|
2.050
|
Evolutie
op 1 mnd
|
34%
|
0%
|
3%
|
3%
|
Evolutie
op 1 jaar
|
49%
|
11%
|
40%
|
31%
|
Evol.
1ste 9 mnd
|
32%
|
35%
|
36%
|
25%
|
Als de evolutie op maandbasis wordt uitgezet voor de laatste vijf jaar zien we
een normaal cyclus -verloop in het gebruik van dienstencheques,
voortgaande op de ingifte van de ondermemingen ter betaling van de cheques bij
Sodexo.
Zoals in andere
jaren is een verdere stijging van het gebruik in het laatste kwartaal te
voorzien, zodat de berekeningen die voortgingen op de eerste drie
kwartalen een minimale aanduiding zijn van de effectieve kost die allicht nog
hoger zal liggen.
Alsmaar groter evenwicht in besteding dienstencheques tussen de gewesten
In de verdere groei van de publieke dienstenchequesmarkt komt er beetje bij
beetje een groter evenwicht tussen de gewesten, alhoewel het Vlaams
gewest met 63,9% nog duidelijk de grootste gebruiker is. Vlaanderen was
in 2006 nog goed voor 69,4% van de dienstenchequesaankopen. Na het
Waals gewest is het vooral Brussel dat met 7,5% bij beent. Zij komen
van 4,6% in 2006.
Ook het aantal ondernemingen groeit gestadig, ook al verliezen de
ondernemingen die gedurende een jaar geen activiteit aan de dag hebben gelegd
hun erkenning. In april 2007 is deze regel met effect van toepassing geworden.
Verhoging kostprijs voor de gebruiker heeft uiterst marginaal effect.
De verhoging van de kostprijs voor de gebruiker vanaf 1 mei 2008 met 0,3€,
levert na aftrek van het belastingsvoordeel 9 miljoen € op, of
0,7% van de totale kostprijs.
De voorziene verhoging met 0,5€ na de laatste begrotingskontrole is
goed voor 22 miljoen € of 1,5% verhoging van het totaal budget
van 1,4 miljard €. De belastingsaftrek zal de overheid evenwel 9
miljoen € kosten op jaarbasis. De gebruiker zal dus bij saldo maar 13
miljoen € bijkomend bijdragen of 1% van de totale kostprijs.
Europa stond er bij en keek er in uiterste consternatie naar.
Wat kan/moet dan wel gebeuren, is het niet nu dan later?
- Vastleggen van een enveloppe en werken met dotaties.
- Toewijzen van de activiteiten aan de bevoegde paritaire comités.
- Begeleiding van de gehele dienstenchequesactie door het Paritair Komité van
de kansengroepen
- Sluitende financiële- en tewerkstellingscontrole
- Geen winstoogmerk voor publieke middelen in tewerkstellingsprojecten en
publieke dienstverlening
- Toerekening van alle 'productiekosten' buiten de lonen van het
dienstenchequespersoneel aan de gebruiker, hiermee zal al verregaand
tegemoetgekomen worden aan het 'marktprincipe' en zal het
tewerkstellingsrendement, zoals bij de sociale Maribel, 97% worden.
Technische fiche met alle gedetailleerde informatie
Fche met de evolutie dienstencheques van mei 2003 tot september 2008, zie Technische
fiche dienstencheques 09/2009
Jan Hertogen, socioloog
|