Zijn vaderprojecten
eindig, komt er ooit een punt dat men kan zeggen 'ze' zijn nu geïntegreerd
en er komen er geen meer bij. Hoe lang moeten de 'speciale' inspanningen
nog duren? Over migratie kan men zich niets wijsmaken, momenteel beleven
we een periode van hoogste aangroei vreemdelingen ooit in België, ook in
Antwerpen. De immigratie is maar pas goed op gang gekomen, het is
een dynamiek waarvoor alle instrumenten structureel dienen verankerd en
verder uitgebouwd. Het is ook maar door de volledig acceptatie van de
Marokkaanse werkelijkheid in de Vlaamse identiteit dat de toekomst in haar
volle potentieel kan ontsloten worden.
1. Vreemdelingen in
een wereldstad
Marokkanen in Antwerpen. Vreemdelingen in een wereldstad stad. Zal men
over enkele decennia een vervolg kunnen schrijven aan Vreemdelingen in de
Stad, Joden in een wereldstad
van Lieven Saerens – Wie heeft er dit boek? Wie heeft het eens
doorbladerd, Wie heeft het gelezen – Wie het niet gelezen of
gedeeltelijk doorgenomen heeft ontneemt zich het kader om te begrijpen en
te weten wat (in Antwerpen) moet gebeuren met de 'vreemde' aanwezigheden
vandaan en vooral ook nog in de toekomst.
2. Geen kwaliteit zonder kwantiteit: aantallen en % zijn belangrijk
Er bestaat een excellente statistische dienst in Antwerpen. De
methoden-vraag/strijd om te berekenen
hoeveel inwoners van vreemde afkomst, rekening houdende met het geboorte en
migratiesaldo van de nieuwe Belgen zorgt echter voor genoeg
discussiestof. In deze oefening wordt voortgegaan op een gemiddeld
reproductie van elke nieuwe Belg de eerste 25 jaar na z’n Belgwording. Ook
wordt de vergelijking
met Brussel gemaakt, want Antwerpen gaat Brussel achterna, hopelijk ook in
het opbouwen van een nieuw en hecht samenlevingsweefsel zonder veel schade
door racisme en niet-acceptatie van het vreemde. Drie jaar na de wereldtentoonstelling
1958 woonden in het Brussels gewest 6,8%
vreemdelingen en 0,5% nieuwe Belgen. In 2005 zijn dat 26,3% vreemdelingen,
30,2%
nieuwe Belgen. In Antwerpen was in 1990 12,5% van vreemde afkomst,
in 2005: 28,5%. Binnen 15 jaar zal in Antwerpen,
in een voorzichtige hypothese 40% van
vreemde afkomst zijn, en iedereen hier zal het nog meemaken dat meer dan
de helft van de Antwerpenaars van vreemde afkomst is. Wie dat niet wil of kan inzien is niet in staat in
reële termen over beleid na te denken, laat staan politieke adequaat te
zijn.
Bevolking
van vreemde afkomst in Antwerpen en Brussel 1990-2005
|
|
Bevolking
|
Vreemde-
lingen
|
Nieuwe
Belgen
|
°-
en migr. saldo NB
|
Vreemde
afkomst
|
Antwerpen
|
|
|
|
|
|
1990
|
470.349
|
10,7%
|
1,5%
|
0,4%
|
12,5%
|
2005
|
457.749
|
12,0%
|
12,1%
|
4,2%
|
28,4%
|
2020 (1)
|
460.000
|
16,0%
|
18,2%
|
6,2%
|
40,4%
|
Brussel
|
|
|
|
|
|
1960
|
|
6,8
|
0,5
|
|
7,3%
|
1990
|
964.385
|
27,8%
|
4,4%
|
1,0%
|
33,2%
|
2005
|
1.006.749
|
26,3%
|
23,2%
|
7,0%
|
56,5%
|
(1)
Voortgaande op constante bevolking, beperkte groei vreemdelingen,
beperktere
|
nieuwe
Belgwording en afname °- en migratiesaldo nieuwe Belgen.
|
Bevolking
van Marokkaanse afkomst in Antwerpen en Brussel 1990-2005
|
|
Bevolking
|
Marokk.
Vreemd.
|
Marokkaan-
se nieuwe B.
|
°-
en migr. saldo NB
|
Vreemde
afkomst
|
Antwerpen
|
|
|
|
|
|
1990
|
470.349
|
4,0%
|
0,5%
|
0,1%
|
4,6%
|
2005
|
457.749
|
2,5%
|
6,3%
|
1,4%
|
10,4%
|
Brussel
|
|
|
|
|
|
1990
|
964.385
|
7,6%
|
1,0%
|
0,2%
|
8,7%
|
2005
|
1.006.749
|
4,1%
|
10,2%
|
2,5%
|
16,9%
|
Op 15 jaar is het aantal inwoners van
Marokkaanse afkomst in Antwerpen meer dan verdubbeld van 4,6% tot 10,4%.
In Brussel is er 16,9% Marokkaanse aanwezigheid en in Mechelen 14,4%
in 2005.
Ter vergelijking: de joodse aanwezigheid in Antwerpen was
6 % in het begin van de 2de wereldoorlog. Na de oorlog en
het doorvoeren van de jodenvernietiging met medewerking van de stedelijke administratie en delen
van de bevolking was de joodse aanwezigheid 1,5%, Het verzet van de Antwerpse bevolking en honderden
politieagenten tegen de Duitse bezetters hebben dit niet kunnen
verhinderen. De geschiedenis herhaalt zich nooit, mede omdat op 100 Marokkaanse inwoners er 80
Belg geworden zijn terwijl dit voor de joden maar voor 6% het geval was,
zij werden uitgesloten van nationaliteitsverwerving die de eerste
oorlogsjaren toch een zekere bescherming bood.
3.
De 'echte' toename van het aantal vreemdelingen: 1990-2007 (telkens op
01/01):
Immigratie geeft maar een beperkt beeld van de reële toename van het
aantal vreemdelingen. Volgende factoren spelen mee en zijn gekend om de
echte toename in beeld te brengen (los van illegaal verblijf en het
wachtregister, waarover geen gegevens bekend zijn)..
-
geboorten bij reeds verblijvende vreemdelingen
- immigratie: inschrijving van nieuwe vreemdelingen in het
vreemdelingenregister
- inschrijving van asiel-zoekers of ex-asielzoekers na toekenning
verblijfsstatuut
- herinschrijving van vreemdelingen
die vorige jaren ambtshalve waren uitgeschreven
- positief verhuissaldo wanneer er meer vreemdelingen naar dan uit
Antwerpen verhuisden
- positieve statistische aanpassing
Toename
aantal vreemdelingen tussen 01/01/1990 en 01/01/2007 naar aard
(Bron NIS)
|
|
Geboorte
|
Immigratie
|
Wachtreg.
|
Herinschr.
|
Stat.
aanp.
|
Verhuissaldo
|
Totaal
|
1990
|
1.227
|
3.744
|
0
|
158
|
|
53
|
5.182
|
1991
|
1.315
|
3.989
|
0
|
170
|
|
|
5.474
|
1992
|
1.270
|
5.304
|
0
|
216
|
52
|
85
|
6.927
|
1993
|
1.224
|
4.448
|
0
|
252
|
38
|
|
5.962
|
1994
|
1.109
|
3.914
|
0
|
236
|
|
|
5.259
|
1995
|
1.081
|
4.738
|
0
|
241
|
|
|
6.060
|
1996
|
1.079
|
3.812
|
0
|
279
|
129
|
|
5.299
|
1997
|
1.127
|
3.305
|
0
|
349
|
160
|
|
4.941
|
1998
|
1.020
|
3.200
|
484
|
400
|
|
|
5.104
|
1999
|
977
|
3.828
|
475
|
328
|
|
|
5.608
|
2000
|
877
|
3.718
|
100
|
317
|
326
|
|
5.338
|
2001
|
800
|
5.650
|
923
|
582
|
|
|
7.955
|
2002
|
664
|
6.301
|
1.012
|
719
|
|
|
8.696
|
2003
|
792
|
5.998
|
803
|
527
|
381
|
|
8.501
|
2004
|
880
|
6.125
|
1.017
|
461
|
101
|
|
8.584
|
2005
|
986
|
6.774
|
2.231
|
393
|
85
|
|
10.469
|
2006
|
1.146
|
8.142
|
1.776
|
488
|
131
|
|
11.683
|
Totaal
|
17.574
|
82.990
|
8.821
|
6.116
|
1.403
|
138
|
117.042
|
In 2006 werden 8.142 vreemdelingen
bijkomend ingeschreven in het vreemdelingenregister, samen met de 1.776
asielzoekers/ex-asielzoekers die in Antwerpen een verblijfsstatuut kregen.
Op 1/1/2007 woonen er 63.659 vreemdelingen in Antwerpen waarbij in
2006 1.146 kinderen geboren werden. Na 2002 is het geboorteaantal
bij vreemdelingen terug stijgend na daling sinds 1990. Na 2000 is er een
forse verhoging geweest van de immigratie die stabiliseerde vanaf 2002
maar vanaf 2005 opnieuw sterk oploopt. Zoals voor gans België ligt de
immigratie en de toekenning van verblijfsrecht aan asielvragers op het
hoogste niveau sinds de 2de wereldoorlog, 9.938 in 2006, dat is
bijna het drievoud van 1990, 3.744, waarin toen nog de erkende
vluchtelingen begrepen waren.
4. Afname van het aantal vreemdelingen:
Tegenover toename/aangroei staat de afname, dwz legale vreemdelingen die
overlijden, verhuizen naar andere steden, regio's landen of uit de gemeentelijke
verblijfsregisters verdwijnen wegens niet meer verblijvend op hun adres..
- Overlijden van
vreemdelingen
- Emigratie bij het verlaten van het land
- Ambtshalve schrapping wegens niet gemeld niet meer verblif in het land
- Negatief verhuissaldo (meer uit Antwerpen dan naar Antwerpen verhuisde
vreemdelingen
- Negatieve statistische aanpassing
Vanaf 1993 heeft
Antwerpen een negatief verhuissaldo, dwz zijn er meer vreemdelingen die naar
andere gemeenten in België verhuizen dan er uit andere Belgische
gemeenten toekomen. De afname van
de vreemdelingen sinds 1995 is vrijwel constant, met een stijging in 2006
die evenwel de toename niet in verhouding compenseert.
Afname
aantal vreemdelingen tussen 01/01/1990 en 01/01/2007 naar aard
(Bron NIS)
|
|
Overlijden
|
Emigratie
|
|
Schrapping
|
Stat.
aanp.
|
Verhuissaldo
|
Totaal
|
1990
|
236
|
907
|
|
848
|
34
|
|
2.025
|
1991
|
236
|
1.100
|
|
1.441
|
76
|
34
|
2.887
|
1992
|
249
|
1.006
|
|
1.068
|
|
|
2.323
|
1993
|
217
|
1.024
|
|
1.450
|
|
97
|
2.788
|
1994
|
254
|
1.251
|
|
2.060
|
190
|
317
|
4.072
|
1995
|
246
|
1.028
|
|
1.330
|
903
|
218
|
3.725
|
1996
|
245
|
1.139
|
|
1.483
|
|
160
|
3.027
|
1997
|
207
|
1.268
|
|
1.438
|
|
102
|
3.015
|
1998
|
212
|
1.070
|
|
1.216
|
129
|
107
|
2.734
|
1999
|
226
|
1.057
|
|
1.172
|
118
|
|
2.573
|
2000
|
256
|
1.291
|
|
1.664
|
|
81
|
3.292
|
2001
|
246
|
981
|
|
1.159
|
116
|
34
|
2.536
|
2002
|
230
|
992
|
|
1.233
|
54
|
76
|
2.585
|
2003
|
230
|
1.095
|
|
1.731
|
|
202
|
3.258
|
2004
|
237
|
1.152
|
|
1.834
|
|
200
|
3.423
|
2005
|
236
|
1.256
|
|
1.231
|
|
291
|
3.014
|
2006
|
277
|
1.492
|
|
1.586
|
|
315
|
3.670
|
Totaal
|
4.040
|
19.109
|
|
23.944
|
1.620
|
2.234
|
50.947
|
5. Hoeveel vreemdelingen kwamen er, per saldo, bij in Antwerpen.
Wat is de evolutie van het aantal vreemdelingen per jaar wanneer afname van toename wordt afgetrokken.
De beleidsactie richt zicht evenwel niet op het saldo, maar op het
aantal die in reële termen bijkomt.
Na verhoogd toenamevolume tussen 1991 en 1993 is er vanaf 2001 een zich stabiliserende
verdubbeling in Antwerpen tot 2005 die vanaf 2006 opnieuw fors toeneemt.
Saldo
evolutie vreemdelingen tussen 01/01/1990 en 01/01/2007 naar aard
(Bron NIS)
|
|
°-saldo
|
Migratie
|
Van
wacht.
|
Schrap.saldo
|
Stat.
Aanp.
|
Verhuissaldo
|
Totaal
|
1990
|
991
|
2.837
|
0
|
-690
|
-34
|
53
|
3.157
|
1991
|
1.079
|
2.889
|
0
|
-1.271
|
-76
|
-34
|
2.587
|
1992
|
1.021
|
4.298
|
0
|
-852
|
52
|
85
|
4.604
|
1993
|
1.007
|
3.424
|
0
|
-1.198
|
38
|
-97
|
3.174
|
1994
|
855
|
2.663
|
0
|
-1.824
|
-190
|
-317
|
1.187
|
1995
|
835
|
3.710
|
0
|
-1.089
|
-903
|
-218
|
2.335
|
1996
|
834
|
2.673
|
0
|
-1.204
|
129
|
-160
|
2.272
|
1997
|
920
|
2.037
|
0
|
-1.089
|
160
|
-102
|
1.926
|
1998
|
808
|
2.130
|
484
|
-816
|
-129
|
-107
|
2.370
|
1999
|
751
|
2.771
|
475
|
-844
|
-118
|
0
|
3.035
|
2000
|
621
|
2.427
|
100
|
-1.347
|
326
|
-81
|
2.046
|
2001
|
554
|
4.669
|
923
|
-577
|
-116
|
-34
|
5.419
|
2002
|
434
|
5.309
|
1.012
|
-514
|
-54
|
-76
|
6.111
|
2003
|
562
|
4.903
|
803
|
-1.204
|
381
|
-202
|
5.243
|
2004
|
643
|
4.973
|
1.017
|
-1.373
|
101
|
-200
|
5.161
|
2005
|
750
|
5.518
|
2.231
|
-838
|
85
|
-291
|
7.455
|
2006
|
869
|
6.650
|
1.776
|
-1.098
|
131
|
-315
|
8.013
|
Totaal
|
13.534
|
63.881
|
8.821
|
-17.828
|
-217
|
-2.096
|
66.095
|
6. Vreemde afkomst = vreemdelingen + nieuwe Belgen +
geboorte/migratiesaldo van nieuwe Belgen
Vooral over het geboorte- en migratiesaldo van nieuwe Belgen na hun
Belgwording durft niemand veel zeggen, alhoewel erkend wordt dat zij een
belangrijke groep vormen. In het bevattelijke en zeer rijke jaarverslag
van het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding
worden de
contouren aangegeven waarbinnen verder statistisch onderzoek en
methodologieontwikkeling kan gebeuren. Zijzelf beperken zich voor hun berekeningen
tot de gecombineerde
gegevens van de kruispuntenbank en de volkstelling 1991. Interessant maar
ze laten essentiële bronnen liggen die toelaten om ook op lokaal vlak een
inschatting te maken, een aanduiding te geven van de demografische
samenstelling naar afkomst en de demografische evolutie na Belgwording. Hier volgt een
beperkte update van
gegevens en berekeningen die voor 2005 ontwikkeld zijn door npdata.
De demografische evolutie van vreemdelingen die nieuwe Belg werden is niet meer uit de statistieken af te leiden. Hier dient een berekening
te gebeuren die in dit geval uitgaat van een reproductiefactor 1 voor elke
nieuwe Belg gedurende 25 jaar. Dwz dat het aantal nieuwe Belgen gemiddeld
op 25 jaar tijd na hun Belgwording verdubbelt, dat zij zich met
factor 1 gereproduceerd hebben rekening houdend met geboorte,
overlijden, en emigratie. De volgende 25 of 50 jaar zullen er anders
uitzien natuurlijk, omdat er meer overlijdens, lager geboortecijfer en
allicht ook re-emigratie zal zijn, maar dat zijn we al een paar decennia
verder. Het is nu dat deze inschatting bruikbaar is. Het aantal nieuwe
Belgen is op 25 jaar in deze berekeningswijze gemiddeld met 34% gestegen wat nakomelings-
en migratiesaldo betreft.
Antwerpen:
vreemdelingenevolutie, nieuwe Belgen, geboorte-/migr. saldo
1990-2006 - Bron NIS
|
Jaar
|
Bevolking
op 01/01
|
Oude
Belgen
|
Vreemdelin-gen
op 01/01
|
Nieuwe
Belgen
|
°-
en migratie- saldo NB (1)
|
Vreemde
afkomst
|
Vreemde
afkomst %
|
1980-1989
|
|
|
|
6.538
|
1.308
|
|
|
1990
|
470.349
|
411.473
|
50.294
|
6.971
|
1.611
|
58.876
|
12,5%
|
1991
|
467.875
|
405.499
|
53.018
|
7.449
|
1.909
|
62.376
|
13,3%
|
1992
|
465.783
|
398.979
|
55.127
|
9.392
|
2.284
|
66.804
|
14,3%
|
1993
|
465.102
|
394.062
|
57.788
|
10.546
|
2.706
|
71.040
|
15,3%
|
1994
|
462.880
|
387.340
|
59.808
|
12.525
|
3.207
|
75.540
|
16,3%
|
1995
|
459.072
|
381.986
|
59.016
|
14.291
|
3.779
|
77.086
|
16,8%
|
1996
|
455.852
|
376.026
|
59.585
|
15.829
|
4.412
|
79.826
|
17,5%
|
1997
|
453.030
|
369.500
|
60.319
|
18.076
|
5.135
|
83.530
|
18,4%
|
1998
|
449.745
|
362.723
|
59.998
|
21.047
|
5.977
|
87.022
|
19,3%
|
1999
|
447.632
|
357.340
|
59.397
|
23.959
|
6.935
|
90.292
|
20,2%
|
2000
|
446.525
|
348.388
|
59.520
|
30.463
|
8.154
|
98.137
|
22,0%
|
2001
|
445.570
|
340.166
|
55.062
|
40.565
|
9.777
|
105.404
|
23,7%
|
2002
|
448.709
|
340.999
|
50.379
|
45.725
|
11.606
|
107.710
|
24,0%
|
2003
|
452.474
|
338.261
|
51.330
|
49.305
|
13.578
|
114.213
|
25,2%
|
2004
|
455.148
|
333.889
|
52.993
|
52.585
|
15.681
|
121.259
|
26,6%
|
2005
|
457.749
|
329.388
|
54.874
|
55.582
|
17.904
|
128.361
|
28,0%
|
2006
|
461.496
|
322.621
|
59.332
|
59.268
|
20.275
|
138.875
|
30,1%
|
2007
|
466.203
|
|
63.659
|
|
|
|
|
(1)
Berekend gegeven: per jaar wordt een reproductiefactor van 1/25
berekend. Voor de laatste 25 jaar
|
komt
dit neer op een surplus van 34% op het aantal nieuwe Belgen tussen
1980 en 2007
|
7. Hogere sterfte bij de oude Belgen gecompenseerd door hogere
nataliteit van de nieuwe
Als de evolutie van vreemde afkomst uitgezet wordt tegenover de 'oude
Belgen', die een lager geboortesaldo kennen. De vergrijzing waar men het over heeft wordt
voor een goed deel demografisch ingevuld/verfvangen door het hoger geboortesaldo van
huidige vreemdelingen en nieuwe Belgen en door nieuwe immigratie.
Tot 2001 is
de Antwerpse bevolking afgenomen en daarna toegenomen ondermeer door de
nataliteit van de nieuwe Belgen. Zoals voor Brussel worden de 'echte'
Antwerpenaren meer en meer van Marokkaanse en andere afkomst.
8. In welke leeftijdsklasse is de nieuwe immigratie bij Marokkanen vooral te situeren
.
De Bevolkingskubus
(gast invullen voor ID en PW) van de Vlaamse gemeenschap is nog altijd een van de
meest interessante statistische instrumenten die voor elke burger ter
beschikking staat. Per leeftijdsjaar kan voor alle nationaliteiten en in alle gewesten
tussen 1997 tot 2005 de evolutie van
het vreemdelingenaantal nagegaan worden.
Hoeveel Marokkaanse mannen waren er bij
de vreemdelingen in Antwerpen in 1997 per leeftijdsjaar en hoeveel zijn er
daarvan, 8 jaar later nog terug te vinden als vreemdeling. Als er
niets zou bewogen hebben, geen migratie, °-saldo, Belgwording enz en we
schuiven elke leeftijd 8 jaar door, dan zou de grafiek van 1997
perfect op die van 2005 passen en daarmee samenvallen. Als ze van elkaar
afwijken kunnen we nagaan binnen welke leeftijdsjaren er evolutie geweest
is: de Belgwordingen en overlijden doet hun aantal verminderen, nieuwe immigratie
en geboorten bij vreemdelingen het aantal vermeerderen.
De Belgwording heeft het aantal kinderen van -18 jaar drastisch doen
verminderen en vanaf 35 jaar is er een constante afname van het aantal
getelde vreemdelingen. De Belgwording is hier de belangrijkste factor,
afgezwakt evnwel door een onbekend aantal vreemdelingen langs nieuwe
immigratie na 1997. Tussen 18 en 35 jaar worden Belgwordingen evenwel méé dan
gecompenseerd door nieuwe immigratie, die, ook méér dan in de andere
leeftijdsjaren, in hoofdzaak huwelijksmigratie is. Het zijn in dit geval Marokkaanse
meisjes die in het buitenland verblijvende Marokkaanse mannen vinden.
Voor de immigratie van Marokkaanse meisjes is dit veel minder het geval,
alsof Marokkaanse mannen minder dan meisjes hun partner in Marokko
zoeken.
Dat is een fijnmeting in historisch
perspectief, die jaar op jaar opgevolgd of geanalyseerd kan worden. Men
kan dit doen voor alle nationaliteiten en voor alle gemeenten.
Deze dynamiek van huwelijksmigratie zal allicht aanhouden. De Koning
Boudewijnstichting weet dat en
heeft een info-brochure uitgegeven om Marokkaanse en Turkse jongeren te
informeren over hun rechtspositie. De Marokkaanse jongens (en meisjes) die in het
kader van huwelijksmigratie naar België immigreren hebben in
België meestal nog geen vaders, want anders waren die kinderen/jongeren ook
waarschijnlijk al hier. Ondermeer voor deze werkelijkheid zijn verruimde,
verdiepte en meer verspreide Samenlevingsprojecten,
Samen-op-straatprojecten, vaderprojecten enz. voor onbepaalde tijd een
vast onderdeel van stedelijk samenlevingsbeleid.
Vergelijking met leeftijdscurve nieuwe Belgen in 2005 (Bron:
CGKRB-jaarverslag)
De vastgestelde sterke verhoging van aantal vreemdelingen in 2005,
vergeleken met dezelfde leeftijdscohorte in 1997 krijgt nog een extra dimensie
als ze vergeleken wordt met de piek binnen dezelfde leeftijdsgroep
vreemdelingen in 2005 die uit de vreemdelingenstatistiek verdwijnen, omdat
ze Belg geworden zijn. Dit verminderd aantal moet dubbel gecompenseerd
worden om opnieuw een piek in vreemdelingenaantallen te geven in 2005.
Onderstaande grafiek gaat over de totale vreemdelingenpopulatie, waarin de
Marokkaanse nieuwe Belgen evenwel de belangrijkste nationaliteit zijn.
Leeftijd
van de vreemdelingen die in 2005 Belg geworden zijn (Bron RR - AD SEI)
(in de grafiek worden geen aantallen gegeven, enkel een %, de piek
staat op 2,8%)
De piek bij
de Belgwordingen is, in tegenstelling tot de vreemdelingengrafiek met 6
jaar doorgeschoven en situeert zich tussen 25 en 42 jaar, waarin een
gedeelte huwelijksmigratie vervat is. 19% van alle Belgwordingen in 2006 (tabel
natationaliteitsverwerving 1996-2006) gebeurden langs een huwelijk. Het is een belangrijke maar geen volledige
verklaring van deze leeftijdspiek, waarin ook alle nationaliteiten in vervat
zijn, ook de arbeidsmigratie vanuit Europese landen.
9. De ondraaglijke eenzaamheid van de Marokkaanse vaders
9.1. Socio-culturele opvoeding thuis zonder schoolse ondersteuning is
onmogelijk
Als een ’Vlaams’ kind alleen maar thuis wat zou vernemen
over de plaats en betekenis van Vlaanderen in de geschiedenis en de
wereld, en over religieuze of filosofische achtergronden, en niets van dit
allemaal op school, dan zou het verloren zijn. Het zou dan erg onrechtvaardig
overkomen moest men Vlaamse ouders dan tekorten in de opvoeding aanwrijven
omdat zij hun kinderen niet voldoende een thuis geven in het Vlaamse en
Belgische wereldbeeld, geschiedenis en culturele achtergrond. Maar dat is
dus wel het geval met de Marokkaanse vaders en grootvaders, die geacht
worden zelf deze 'identiteit' op te bouwen bij hun kinderen en
kleinkinderen, zonder dat de school hierin een essentiële rol vervult.
Wat de Marokkaanse aanwezigheid betreft gaat het om de Arabische,
Marokkaanse en 'Berberse' achtergrond, en dit los van de godsdienst.
¾ van de Marokkaanse Antwerpenaars zijn ‘Berbers,’ Amazigh, die het
'Berbers' als moedertaal geleerd hebben dat pas enkele
jaren geleden een geschreven equivalent kreeg. Het is me aangezegd dat 50%
van de in België levende Marokkanen 'Berbers' zijn die enkel 'Berbers'
spreken, een kwart is 'Berber' met kennis van het Marokkaans Arabisch, 2% is
het Algemeen Arabisch machtig.
Door de eeuwen heen is de culturele
en taaloverdracht van de 'Berbers' enkel langs het woord gebeurd, zeker voor de vaders. Dwz
dat het Frans en het Nederlands de eerste
geschreven taal is die aangeleerd wordt. Met die 'Berber'traditie wordt
evenwel een 3.000 jarige culturele achtergrond meegegeven, langer dan de
Christelijke of de Moslimidentiteit. De eerste honderden jaren na Christus
waren de 'Berbers' christelijk. Augustinus had naast een Romeinse Vader een
'Berber' moeder. Daarmee staan de 'Berbers', in hun culturele achtergrond veel
dichter bij het christendom dan
men zou vermoeden. Niet voor niets dat zij er geen probleem mee
hebben hun kinderen naar christelijke scholen te zenden. 'Berbers' zijn
kampioenen in zich aanpassen en overleven in nieuwe maatschappelijke of
religieuze omstandigheden, anders zouden zij nooit als culturele identiteit
overleefd hebben zonder over een geschreven talequivalent te beschikken. Daarmee
alleen al kunnen zij de Vlaamse identiteit al verrijken.
9.2. Een rijke geschiedenis die door het 'Westen' grotendeels
wordt genegeerd
Door de historische
inplanting van de 'Moren' in El Andalous in Spanje, werd de basis gelegd voor het
Arabisch Hellenisme van waaruit de noodwendige kennis is overgebracht die
de Verlichting mee tot stand gebracht heeft (cfr Lucas Catherine). Pas
eeuwen later is teruggekoppeld vanuit het Westen naar de originele Griekse
teksten. El Andalous is dus essentieel om de Westerse cultuur niet alleen
te begrijpen, maar om de eenheid te zien van de Westerse en Arabische
wereld. Welnu, zoals de Vlamingen, al of niet mythisch, in 1302 hun
identiteit halen, is de 'Berber' als militair, als betrouwbare vechter,
verdediger die zich dienstbaar weet te maken voor een hoger belang,
betrouwbaar en waakzaam, een archetype dat best in een schoolse omgeving
meegegeven wordt. Vanuit het ontbreken van schriftelijke bronnen in het 'Berbers', kunnen/dienen langs onderwijs de ‘Vaderprojecten’ ondersteund
door de traditionele culturele overdracht op te nemen in het
onderwijspakket, best nog van alle leerlingen. Omdat de Marokkaanse
eigenheid, wezenlijk tot de Vlaamse eigenheid behoort en verder zal gaan behoren.
9.3. Na bijdrage Noord-Afrikanen in Volksfront en overwinning op
Duitsland: stank voor dank.
Dat vele vaders van vaders, dus grootvaders en overgrootvaders, vanuit
de RIF gevochten hebben in het Volksfront in de Spaanse burgeroorlog is
minder bekend dan de weerstand tegen Duitse inval van duizenden
Marokkaanse soldaten die in de eerste linie vochten tegen de tankdivisies
van de Duitsers in Gembloux. Maar ook de honderdduizenden Noord-Afrikanen die vanuit Tunis voet aan wal gezet hebben voor de
bevrijding van Europa, hetgeen te vergelijken is met de landing in Normandië.
Daar zijn ook heroïsche verhalen over te vertellen die een
Westers-Arabische identiteit kunnen opbouwen. Dat deze vechters op de
eerste rij de Duitsers tot hun grondgebeid teruggedrongen hebben en dan
naar huis gestuurd werden, is minder bekend. Na de landing in Normandie heeft De
Gaulle Franse jongeren gemobiliseerd om de bevrijding van Duitsland wit te
maken, en de tienduizenden Noord-Afrikaanse vechters, soms nog zonder
soldij terug te sturen, naar ondermeer Marokko waar hen de onafhankelijkheid
beloofd was. Toen zij daar in verzet kwamen voor de dekolonisatie, werden ze bij duizenden
uitgemoord, ondermeer door Bengalese troepen. De film La couleur du
Scacrifice geeft een schrijnend beeld van de degradatie die
Marokkaanse oud-strijders nog altijd ondergaan wat pensioen en huisvesting
betreft. Kennis van de verwevenheid en eigenheid van de Marokkaanse
achtergrond met het Westen is wezenlijk voor integratie en
toebehoren tot eenzelfde samenleving. Het moet, samen met de geschiedenis
en culturele archetypen van andere nationaliteiten, deel worden van het
algemene onderwijs, en aanleiding zijn, zoals aan de universiteit van
Tilburg wat Amazigh (Berbrs) betreft, tot eigen wetenschappelijk onderzoek
en lesprogramma's aan Belgische universiteiten.
9.4. Overwinning op de Spanjaarden in Tamasint in 1922 even
belangrijk als Guldensporenslag?
In tegenstelling tot het grootste deel van Marokko dat door de Fransen
koloniaal bezet was, is de Rif,
het noordoostelijke deel van Marokko aan de Middellandse zee, bezet
geweest door de Spanjaarden (Ceuta en Mellia, herinneren daar nog
aan). Toen in 1922 een opstand uitbrak en Abdelkrim el Katthabi
er
in slaagde om over de stammen(twisten) heen een leger te vormen tegen de
Spanjaarden werden de Spanjaarden in een reguliere strijd verslagen en de
zee in gestuurd.
Gedurende enkele jaren werd in dat gebied een eigen
administratie opgezet. Ook de andere Berbergebieden kwamen in opstand
tegen de koloniale macht en de Marokkaanse onderschikking. Vanuit
de Rif werd evenwel niet opgetrokken naar Fez en Frankrijk en Spanje hadden de
tijd zich te organiseren en met aanvallen op El Hoceima (o.a. met gebruik
van gifgassen) deze volksbevrijdingsstrijd te onderdrukken. Daarmee waren
de Berbers en De Rif al niet goed gezien door
het Marokkaans bestuur dat zich bleef onderschikken aan de Franse
kolonisator.
Toen na de Tweede Wereldoorlog in 1958, mede met steun van El Katthabi,
die in Egypte verbleef, de onafhankelijkheidsstrijd opnieuw uitbarstte en
in Tamasint werd beslecht, was de Rif voor enkele decennia uitgesloten van
economische ontwikkeling, en kwam in de zestiger jaren een
emigratie, eerst naar en langs Spanje en later rechtstreeks naar België, Duitsland, Nederland op gang,
migratie die tot op vandaag nog doorloopt.
Zie hierover ook de uistekende Nederlandse reportages in Amazigh maar
Nederlands ondertiteld: Het
leven van Abdelkrim-El-Khattabi: Deel
1 deel
2 (Realplayer).
Deze achterstelling en ook de ruime winning van hasj in de RIF hebben
Europa er toe gebracht op eigen kosten de autostrade aan te leggen langs
de Middellandse zeekust om zo deze gebieden economisch te ontsluiten en de
redenen voor emigratie te verminderen.
9.5. Eigen Marokkaanse scholen of integratie Marokkaanse
geschiedenis in het onderwijs: geen dilemma
De kennis en besef van het verre en meer recente verleden zijn
essentieel om de Marokkaanse bevolking in Vlaanderen een echte thuis te
geven, een historisch/cultureel kennissteunpunt dat mee in het
schoolpakket dient geïntegreerd. Dit kan, evenmin als dit voor Vlaamse
ouders het geval is, niet enkele op de rug van de vaders en grootvaders
gelegd worden. Als er geen integratie gebeurt van dit culturele
Marokkaanse erfgoed in het Vlaamse, zeker omdat er geen aparte Marokkaanse
scholen zijn, zoals dat wel het geval is voor de Joodse, dan worden de
problemen structureel verankerd. De Marokkaanse kinderen toelaten de komende 20 jaar
in het onderwijs hun Marokkaanse achtergrond in een Vlaamse identiteit te verwerven is een
wezenlijke voorwaarde voor elke
samenlevingsactie. Het
verhaal van de migratie is hierin essentieel. Vaders en grootvaders kunnen
ingeschakeld worden om, aanvullend aan de verbale overdracht eigen aan de
'Berbers', hier ook schriftelijk verslag te doen en in lesprogramma's te
gieten. Het aanbieden van leermogelijkheid voor kinderen en ouders van het
geschreven 'Berbers', kan als een belangrijk cultureel steunpunt een
verhoogde betrokkenheid meebrengen van de Marokkanen in de Belgische
samenleving waarin essentiële elementen van hun cultuur worden opgenomen.
Het enige alternatief is uitbouw van Marokkaanse scholen, en dat is ook
voor de Marokkanen geen optie, enkel de andere optie blijft over.
9.6. Vaders en het begrip voor slachtoffers.
HERGO, herstelgericht overleg komt terecht meer en meer in de
aandacht – begrijpen wat het slachtoffer voelde of voelt als belangrijke
dynamiek om geen slachtoffers meer te maken. – Begrip voor slachtoffers
kan ook nog op een andere
wijze: daderperspectief voor criminelen onder het nationaal-socialisme
(dictaturen…) en nu. Jean Amery, Schuld
en boete voorbij, beschrijft in het hoofdstuk Folteren, hoe
in Breendonk de eerste slag van de Vlaamse SS, zijn wereldbeeld en
zelfbeleving fundamenteel veranderde. Jean
Amery is een Oostenrijks journaliste en filosoof, die na Breendonk Auschwitz in
Buna overleefde. Het Nationaal Socialisme is het maatschappelijk systeem
waar de ene mens de andere, zwakkere, oudere, jood, Roma, Sinti, politieke
gevangene mocht slaan, verontmenselijken, bestelen zonder
kans op verweer, en doden. De kleine en grote criminelen werden
structureel ingeschakeld om hierin de individuele en collectieve terreur uit
te oefenen. De kleine en grote criminelen in de huidige samenleving,
dwz tassendiefstal, bedreigen, afpersing enz zetten zich, in een
individuele, roepssituatie of onder leiding van de
misdaadorganisaties of maffia in de traditie van het nationaal socialisme.
Criminaliteit
is in wezen rechts en extreem rechts want het destabiliseert de
individuele rechtspositie van de burger en reduceert iemand tot
uitzichtloosheid, onmacht en existentiële crisis, ook al is het maar
tijdelijk, en niet verbonden aan een uitzichtloze detentie zoals in de
nazi-kampen. De impact is evenwel vergelijkbaar.
Naast het begrip voor het
slachtoffer is ook van belang dat de daders van (kleine) criminaliteit
ideologische kinderen zijn van de nationaalsocialisten en dictaturen. Een aantal vaders
en grootvaders van Marokkaanse jongeren hebben
zelf in Marokkaanse gevangenissen gezeten of geleden onder het
natrionaalsocialisme, weten wat het is en kunnen het zeggen wat het is slachtoffer te zijn. Ook vaders van politieke
vluchtelingen zijn goed geplaatst om hierover te berichten. Schending van
de fysieke identiteit en beslag leggen op eigendommen van anderen is in
feite een politieke keuze voor extreem rechts. Ook in de dictaturen en
repressieve staten zijn criminelen de waterdrager van rechts.
9.7. Vaders in de politiek
Meer vaders in de politiek op districts-, gemeenteraadsniveau,
schepenenniveau om Antwerpen te bouwen. Als men het beleidsmatig niet wil
of afremt, zal
het toch gebeuren. Dus beter te voorzien maar vooral te willen, wat
onontkoombaar is, dat niet te zien en er geconfronteerd worden mat wat alles wel beschouwd te wensen is. Antwerpen zal
hoe dan ook Brussel achterna gaan, met meer zichtbare politieke
verantwoordelijken. Dat er ooit schepenbesturen waren zonder Marokkaanse
vertegenwoordigers zal ooit onwezenlijk schijnen.
9.8. De Marokkaanse grootvaders en grootmoeder komen er aan
De mens is ontstaan en heeft zich op aarde verspreid door grootouders die
voor de kinderen konden zorgen en jongeren bijstaan, dwz 50 plussers toen.
Marokkaanse vaders zijn pedagogisch geïsoleerd, niet door het schoolse
programma ondersteund, en nog zonder grootouders om hen vrij te maken voor
maatschappelijke taken. De komende 20 jaar zal
een echte oudere generatie tot stand komen en het sociaal weefsel vij de
Marokkaanse burgers volledig maken. Intussen moeten school, maar ook de Belgische gezinnen
hierin hun solidariteit verder ontwikkelen en structureel ondersteuning aanbieden. De
migratie zal een verder zichzelf vernieuwend proces zijn. Kennismaking en
inwerking, het leren van de taal zal een voortdurende inspanning
vergen.
Inburgering is een weinig adequaat woord voor een veel ruimer proces van
aanvaarding en integratie. Het woord inburgering, afkomstig van "Einburgering",
is ten andere een nationaal-socialistisch begrip, thuishorend in het
speciaal opgezette verhullende referentiekader van de nazi's, voor de 'geïmporteerde'
Duitse burgers in de nieuw veroverde en toegeëigende Poolse gebieden.
9.9. Burenhulp, peter/meterschap en vaders en moeders voor
allochtonen
Nogal wat ‘geslaagde’ migranten hebben goede Belgische buren.
Ook vader
en grootvaderprojecten, moeder en
grootmoederprojecten van autochtonen voor allochtonen zijn aanvullend een wezenlijk onderdeel van
integratie en emancipatie, zeker
omdat de komende decennia er duizenden ‘ouderen' gaan bijkomen die
hiervoor beschikbaar zijn.
Slotbedenking: Het herstellen van de schade, aangericht door het individuele en het zich
herhalende trauma van de haat en niet-aanvaarding van de eigen kinderen
zal nog heel wat sociale therapie vragen, van alle vaders en moeders,
zowel autochtoon als allochtoon. De volledige acceptatie van de
Marokkaanse jongens in het hart van elke Antwerpenaar is de lakmoesproef
of het gruis van het nationaal-socialisme ook in Antwerpen wel degelijk en
definitief verzwonden is.
Jan Hertogen,
socioloog
|