Met 5.329.401
verkochte dienstencheques in januari 2008 heeft Sodexo haar start niet gemist.
Hiermee zitten ze meteen op het niveau van oktober 2007, de piekmaand in 2007.
Het aantal ter betaling ingebrachte cheques door de ondermeningen ligt met 3.773.178
evenwel gevoelig lager omdat allicht nog enige verwarring heerste bij wie de
cheques dienden ingebracht, ACCOR, de oude betaalinstantie of Sodexo, de
nieuwe, die deze service, volgens DS, nu aan 1/3 van de prijs van ACCOR
aanbiedt.
Dienstenchequesoverzicht
2006-2008 (Bron RVA)
|
Maand/
|
Aankoop
|
Gebruik
|
Gebruikers
|
Onderne-
|
jaar
|
|
|
cumul
|
mingen
|
jan-06
|
2.679.348
|
2.206.564
|
263.775
|
1.119
|
feb-06
|
2.470.501
|
1.893.360
|
275.284
|
1.157
|
mrt-06
|
2.801.232
|
2.659.733
|
289.375
|
1.167
|
apr-06
|
2.509.686
|
2.333.615
|
303.465
|
1.176
|
mei-06
|
2.909.896
|
2.657.626
|
314.931
|
1.215
|
jun-06
|
3.037.439
|
2.720.295
|
330.650
|
1.251
|
jul-06
|
2.513.859
|
2.763.696
|
342.748
|
1.289
|
aug-06
|
2.861.057
|
2.521.428
|
358.108
|
1.271
|
sep-06
|
3.374.258
|
2.527.689
|
375.315
|
1.356
|
okt-06
|
3.592.121
|
3.259.253
|
392.395
|
1.398
|
nov-06
|
3.674.219
|
3.283.737
|
407.461
|
1.450
|
dec-06
|
3.497.096
|
3.296.923
|
418.383
|
1.438
|
Totaal
2006
|
35.920.712
|
32.123.919
|
418.383
|
1.438
|
jan-07
|
4.076.315
|
4.212.002
|
433.561
|
1.465
|
feb-07
|
3.736.831
|
3.241.353
|
447.225
|
1.490
|
mrt-07
|
4.186.638
|
3.796.227
|
463.016
|
1.542
|
apr//07
|
4.254.435
|
3.566.249
|
477.480
|
1.571
|
mei-07
|
4.379.411
|
4.033.235
|
492.862
|
1.479
|
jun-07
|
4.676.499
|
4.118.299
|
509.358
|
1.503
|
jul-07
|
3.971.093
|
4.383.855
|
523.484
|
1.564
|
aug-07
|
3.897.306
|
3.637.390
|
539.819
|
1.560
|
sep-07
|
4.428.336
|
3.552.478
|
557.299
|
1.591
|
okt-07
|
5.405.804
|
4.875.931
|
575.765
|
1.665
|
nov-07
|
5.016.612
|
3.856.395
|
590.566
|
1.658
|
dec-07
|
5.150.638
|
5.655.873
|
598.375
|
1.720
|
Totaal
2007
|
53.179.918
|
48.929.287
|
598.375
|
1.720
|
jan-08
|
5.329.401
|
3.773.187
|
613.356
|
1.764
|
De aankoop in januari 2008 ligt in de lijn van de gemiddelde aankoop in het
laatste kwartaal 2007, hetgeen aanduidt dat minstens een gelijk volume
tewerkstelling in januari 2008 met dienstencheques betaald wordt, nl 35.970
Voltijdse Equivalenten of 59.951 jobs aan gemiddeld 0,6 jobtime.
Voorzienbare kostprijs
2008 en impact 'sanerings'voorstellen
Bij gelijk beleid en een gematigde groei kosten de
dienstencheques in 2008 851 miljoen € aan de Rijks Sociale
Zekerheid van werknemers en 129 miljoen € aan alle burgers langs de
belastingen. Samen met de beheerskosten gaat het dan om 991 miljoen € 'overheids'uitgaven,
de helft van de brutokost van de notionele interest, zonder rekening te
houden met de 128 miljoen € inkomensverlies wegens cumul
lastenverminderingen.
De impact van enkele voorgestelde saneringen is relatief beperkt:
verhoging met 1€ per cheque voor de gebruiker is goed voor 5% van de
huidige kostprijs (of 64 miljoen € in 2008), de belastingsaftrek
brengt een 'besparing' mee van 10% van de kostprijs of 129 miljoen
€. Samen zou de overheid 189 miljoen € of 15% van de
algemene kostprijs kunnen terugnemen, hetgeen haar inbreng zou reduceren van 991
miljoen€ tot 702 miljoen €, of een vermindering van haar inbreng
met 19%.
Vooruitzicht
kostprijs dienstencheques 2008 en voorgestelde
'saneringen'
|
in
miljoen €
|
Vooruitzicht
|
Verhoging
|
Geen
belas-
|
Samen
|
Huidig
|
Geen
Bel-af-
|
kosten
|
met
1€
|
tingsaftrek
|
|
|
trek
en 1€ +
|
Gebruiker
|
300
|
364
|
428
|
492
|
23%
|
28%
|
Belastingskost
|
129
|
129
|
0
|
0
|
10%
|
10%
|
RSZ-kost
|
851
|
787
|
851
|
787
|
66%
|
61%
|
Beheerskost
|
12
|
12
|
12
|
12
|
1%
|
1%
|
Totaal
|
1.291
|
1.292
|
1.291
|
1.291
|
100%
|
100%
|
%
'Besparing'
|
|
5%
|
10%
|
15%
|
|
|
Als de voorstellen
tot schrapping belastingsverminderingen én de verhoging met 1€ ten
laste van de gebruiker worden doorgevoerd zou dit de bijdrage van de gebruiker
doen stijgen van 23% naar 28%. Doordat geen rekening gehouden
wordt met effectieve kosten boven de loonkost dienstenchequeswerknemers is dit
niet alleen een beperkte maar ook blinde maatregel die in wezen onrechtvaardig
en marginaal is en aan de essentie voorbijgaat.
Cumul van
lastenvermindering is extra kost- voor de dienstencheques
Zonder rekening te houden met de structurele lastenverminderingen, wordt 18%
patronale last tav de brutowedde als kost geannuleerd. Deze moeten uiteraard
op een andere budget verrekend worden, want die ontberen de inkomsten.
Toegepast op 2008 verhoogt de overheidskost dienstencheques langs de cumul
lastenverminderingen met 128 miljoen €. Het is uiteraard van belang
dat dit kostenelement ook zichtbaar wordt in de analyses van Idea-Consult en
PWC, als de financiële analyse in 2007 nog gebeurt natuurlijk.
Saneringsopzet
ontoereikend en marginaal.
Zoals npdata herhaaldelijk heeft aangehaald is deze 'sanerings'aanpak naast de
kwestie en brengt slecht marginale effecten mee. Een echte sanering dient het
hart van het systeem te raken, nl behoudens de loonkost van de
dienstenchequeswerknemers aanrekening van alle 'markt'kosten aan de gebruiker.
Teven maar een omkaderingskost van maximaal 5 tot 10% verrekenen
afhankelijk van het geleverde diensten. Alle materiële kosten dienen so wie
so ten laste van de gebruiker te komen, zoals dat ook het geval is wanneer de
dienst aan huis geleverd wordt - de huishoudster gebruikt ook de kuis en
strijkproducten en materiaal van de dienstvrager. Geen cumul met andere
lastenverminderingen of aftrek ervan van de betoelaging. Geen winst of
overschot op gelden van de sociale zekerheid. In 2006, het laatste gekende
jaar, was de winst of overschot gemiddeld 20%.
Deze benadering is maar
mogelijk wanneer de sectoren opnieuw de wettelijke toegekende bevoegdheid
verwerven over de activiteiten die tot hun sector behoren.
Het paritaire comité 322.01 is in feite wettelijk zonder voorwerp en dient
opgeheven.
Een sanering die aan deze essentiële maatregelen voorbijgaat organiseert
verder het oneigenlijk gebruik en draagt bij tot de volledige verstoring van
de altijd zo geprezen marktwerking en laat (non)-profitondernemingen toe om
zoals de notionele interest, beslag te leggen op gemeenschapsgelden, maar dan
nog zonder boekhoudkundige controle en zonder het bewijs te leveren dat het in
alle gevallen om extra tewerkstelling gaat. De dienstencheques zijn
daarbij het paard van Troje waarmee de markt en de winst binnen de Non-Profit
een plaats verwerft en haar slag kan slaan.
Tewerkstellingsrendement dienstencheques is 57%, Sociale Maribel 98,8%
Voortgaande op de financiële
analyse van Price Waterhouse Cooper van 2006 gaat op 100€ uitgaven voor
dienstencheques slechts 57% naar de uitbetaling van lonen voor de
dienstencheques-werknemers. Investere van een zelfde geldvolume in
laaggeschoolde logistieke en ondersteunende functies in de Non-Profit sector,
of organiseren van dienstencheques volgens een sectorgebonden en gecontroleerd
systeem als voor de Sociale Maribel, mét aanrekening van de materiële of
gebruikskosten aan de cliënt, zou het rendement van de dienstencheques in
een klap optrekken tot meer dan 90%. Een vergelijking:
Het is vrij eenvoudig om de analytische vaststelling van Price Waterhouse van loonkost
DC-werknemers na te gaan op de effectieve uitgaven dienstencheques.
Voortgaande op het aantal VTE dat in 2006 gepresteerd is (20.077 VTE) kan de
kostprijs aan lonen voor DC-personeel berekend worden: 393 miljoen € aan
gemiddeld 9€ bruto per uur, vermeerderd met gemiddeld 10% patronale lasten
(na aftrek structurele lastenverminderingen en cumul met andere
verminderingen). Deze kost wordt voor 1976 uren per VTE aangerekend, het
aantal betaalbare uren op jaarbasis). Daartegenover wordt de totale
kostprijs van 692 miljoen € uitgezet zodat in deze berekening een
'rendement' van 57% zichtbaar wordt, d.w.z. van de 692 miljoen € kostprijs
in 2006 gaat 299 miljoen € voor iets minder dan de helft naar andere
uitgaven, omkadering, begeleiding, materiaal en voor de meer dan de helft naar
winst of overschot.
Dienstencheques:
kostprijs, tewerkstelling en rendement 2004-2007 (Bron RVA, Price WC)
|
|
Dienstenche-
|
waarvan
lonen
|
Dienstencheques-
|
Loonkost
|
%
naar
|
|
queskostprijs
|
9€/uur
+ Patr.
|
tewerkstelling
|
per
VTE
|
lonen
DC-
|
|
in
mio €
|
lasten
aan 10%
|
in
VTE
|
in
€
|
jobs
|
2004
|
121
|
75
|
3.512
|
|
62%
|
2005
|
372
|
210
|
10.759
|
|
57%
|
2006
|
692
|
393
|
20.077
|
19.562
|
57%
|
2007
|
1.003
|
598
|
30.581
|
|
60%
|
2008
|
1.291
|
782
|
39.971
|
|
61%
|
Sociale
Maribel: Kostprijs 2004-2007, tewerkstelling en rendement 2006 (Bron
Fod Werk)
|
|
Sociale
Maribel
|
Naar
sectorlonen
|
Gerealiseerde
|
Loonkost
|
%
naar
|
|
dotatie
in mio €
|
volgens
barema's
|
VTE
|
per
VTE - €
|
lonen
|
2004
|
510
|
|
|
|
|
2005
|
604
|
|
|
|
|
2006
|
624
|
616
|
20.236
|
30.445
|
98,8%
|
2007
|
660
|
|
|
|
|
Per VTE is de loonkost per jaar bij de dienstencheques 19.562 €. Bij
de Sociale Maribel is dat 30.445€, gezien het gaat om weliswaar lager
geschoolde jobs maar die aan (de goede) sectorvoorwaarden worden uitbetaald.
De betoelaging mag ook voor 'duurder' jobs aangewend worden maar dan dient de
onderneming het verschil zelf bij te leggen. Met een enigszins gelijklopende
kostprijs (692 miljoen € dienstencheques, 624 miljoen € Sociale
Maribel), wordt ondanks de 50% hogere uitbetaling van wedden in de
Non-Profit, toch een zelfde tewerkstellingsvolume gecreëerd omdat in
de Non-Profit het 'investeringsrendement' 98,8% is en bij de
dienstencheques 57%.
Voor
wanneer de echte sanering?
Elke
tewerkstelling wordt in de Sociale Maribel met een vergrootglas opgevolgd door
de sectoren zelf, de boekhouding en financiële verslaggeving gebeurt
verplichtend tav de administratie en de minister enz. Voor
wanneer eisen de sectoren die door de dienstencheques in feite ontwricht
worden hun wettelijk recht op beheer en toezicht van de activiteiten op
waarvoor zij bevoegd zijn, wanneer legt de minister een boekhoudkundig plan
op, wanneer wordt de doorschuiving van bestaande tewerkstelling naar
DC-tewerkstelling gestopt,
wanneer neemt het Beheerskomitee van de RSZ (werkgevers en vakbonden) mee het
Dienstenchequesheft in handen? En wanneer wordt de DC-activiteit van diensten
gezinshulp die zich op dienstenchequesmarkt bewijzen verplicht mee opgenomen
in hun tewerkstellingsoverzichten voor de Vlaamse gemeenschap in het kader van
de evaluatie van de VIA-akkoorden? enz..
Jan Hertogen, socioloog
|