Oostende - Mechelen, na
voorzitterswissel ook stokwissel
Jeugdwerkloosheidsplan?
De voorzitters van de Sp-a hebben iets met het jeugdwerkloosheidsplan. In
het Oostende van Vandelanotte liep de boom van 'sms-opleidingen' uit op een
sisser. In het Mechelen van Caroline Gennez wordt het vuurwerk ontstoken
voor "een spectaculaire daling van de Jeugdwerkloosheid" met
43,5%, zo stelt zij in De Morgen
en Gazet
van Antwerpen van 30/01/2008."En dit zelfs als er
rekening gehouden wordt met de strengste definitie van de VDAB, waarbij
ook werkzoekenden die een opleiding volgen als 'werkloos' bestempeld
worden" zo voegt zij er aan toe, om elk misverstand te voorkomen met
de sms-werkzoekenden die gedurende 18 maanden uit de Oostendse
werkloosheidsstatistiek verdwenen en tot een fenomenale maar fictieve werkloosheidsdaling leidde.
Jeugdcentrum Rzoezie-ROJM in de bezemwagen, goede knecht of aan de
kop?
Reden genoeg om de Mechelse cijfers aan de vuurproef te onderwerpen en de evolutie bij de jongere
laaggeschoolde werklozen tegen het licht te houden. Meer speciaal ook
de aandacht richten naar jongeren van
Marokkaanse en Turkse afkomst in Mechelen, stad met meer dan 15% inwoners van Marokkaanse afkomst.
29% van
de 648 laaggeschoolde werkloze jongeren waren waren eind december 2005
van van Marokkaans/Turkse afkomst in Mechelen. Zien of zij mee op de kar
van de werkgelegenheid gesprongen
zijn of dat zij integendeel het blok aan het been waren. Men zou het ergste
kunnen vermoeden gezien Caroline
Gennez er zorgvuldig over waakt Rzoezie, omgeschakeld in 2007 tot ROJM
(Regionaal Open Jeugdcentrum Mechelen), niet te vernoemen in het
uitgebreid huldeartikel over de fikse werkloosheidsdaling in Gazet
van Antwerpen, eer die de VDAB,
Randstad, Intro en Jeugdcentrum Metteko wel te beurt vielen. Na de schrapping van 25.000 €
betoelaging
werd ook het Rzoezie-Tewerkstellingscentrum
onder VDAB hoede geplaatst, VDAB die evenwel de activiteit volledig
uitbesteedde aan ROJM. Als de bevolking niet weet dat het voor 'de
Marokkanen' is dan deert het niet. Het is dan maar de vraag of er nog
altijd, zoals in het verleden, resultaten kunnen voorgelegd worden door
het Jeugdcentrum ROJM in Mechelen..
Marokkaanse jongeren: werkonwillig, meelopers of koptrekkers?
Het is nog niet zo lang geleden dat Burgemeester
Somers (zie Bug 13), hierin tot zijn spijt en mét
verontschuldigingen achteraf gevolgd door Jean-Marie Dedecker, de
Marokkaanse jongeren en hun verenigingen ten onrechte aan de schandpaal
nagelde omdat zij zogezegd nooit solliciteerde voor betrekkingen in de
gemeente Mechelen. "Somers moest fier zijn op zijn Marokkanen"
blokletterde Metro nadien, omdat zij in feite meer dan representatief deelnamen aan stadsvacatures. Maar blijkt dat nu
ook uit de resultaten van het jeugdwerkloosheidsplan?
Mechels werklozenbeleid: mainstream of baanbreker?
En is de evolutie in Mechelen zo 'spectaculair', of zijn ze mainstream
in Vlaanderen. Winnen ze in de spurt na wieltjes zuigen of zijn ze de
ganse rit aan kop geweest of hebben ze met voorsprong gewonnen. Niet zoals Oostende
natuurlijk (zie BuG
74, BuG 75 en BuG
76) dat haar koppositie 18 maanden dankte aan een moeilijk te
begrijpen administratieve misingifte. En hoe is het verder Oostende
vergaan in het laatste kwartaal van 2007. Allemaal vragen waarop
een helder antwoord te geven is.
Evolutie werkloosheid bij laaggeschoolde
jongeren in 13 centrumsteden
De toegankelijke en herwerkte database van de VDAB, Arvastat,
laat
nu toe een verder onderscheid te maken naar scholing en etniciteit. Hierdoor kunnen de analyses
die npdata reeds maakte in BuG 61
met de vaststelling van een gelijke daling in jeugdwerkloosheid bij
Marokkaanse/Turkse jongeren en de anderen, gespecificeerd worden voor de
deelgroep "laaggeschoolden".
Voor een goed begrip worden de basistabellen en de evolutiegegevens
van alle 13 centrumsteden op wie het Jeugdwerkloosheidsplan (Nota
Vandenbroucke
en Van Brempt van 14/10/05)
betrekking had, en de (sub)totalen voor Vlaanderen van de andere steden, de
jongeren van hogere scholing, de 25+ werklozen en de totale
werkloosheidscijfers, telkens opgesplitst voor Europese afkomst en
niet-Europese afkomt, met onderscheid tussen Marokkaanse/Turkse afkomst en
andere niet-Europese, met het detail naar geslacht voor Marokkaans/Turkse
jongeren.
Beginsituatie op 31/12/2005 in de 13
centrumsteden
Werkloosheid
laaggesch. -25 jarigen, 13 centrumsteden en Vlaanderen - December
2005 - Bron VDAB
|
|
Europese
|
Niet-Europese
afkomst
|
Algemeen
|
|
afkomst
|
Marokkaans/Turkse
afkomst
|
Andere
|
Totaal
|
totaal
|
|
|
Mannen
|
Vrouwen
|
Totaal
|
niet-Eur.
|
|
|
Aalst
|
385
|
25
|
27
|
52
|
23
|
75
|
460
|
Antwerpen
|
2.123
|
813
|
670
|
1.483
|
624
|
2.107
|
4.230
|
Beringen
|
123
|
69
|
60
|
129
|
3
|
132
|
255
|
Genk
|
350
|
136
|
108
|
244
|
4
|
248
|
598
|
Gent
|
1.074
|
296
|
268
|
564
|
139
|
703
|
1.777
|
Hasselt
|
195
|
34
|
18
|
52
|
17
|
69
|
264
|
Heusden-Zolder
|
67
|
74
|
42
|
116
|
2
|
118
|
185
|
Houthalen-Helchteren
|
123
|
73
|
36
|
109
|
2
|
111
|
234
|
Leuven
|
309
|
21
|
4
|
25
|
54
|
79
|
388
|
Maasmechelen
|
189
|
50
|
47
|
97
|
3
|
100
|
289
|
Mechelen
|
336
|
167
|
98
|
265
|
47
|
312
|
648
|
Oostende
|
416
|
3
|
6
|
9
|
28
|
37
|
453
|
Ronse
|
170
|
25
|
17
|
42
|
5
|
47
|
217
|
13
steden
|
5.860
|
1.786
|
1.401
|
3.187
|
951
|
4.138
|
9.998
|
Andere
steden
|
13.345
|
651
|
455
|
1.106
|
527
|
1.633
|
14.978
|
Vlaanderen
-25 - Laaggeschoolden
|
19.205
|
2.437
|
1.856
|
4.293
|
1.478
|
5.771
|
24.976
|
Vlaanderen
-25- Midden/hooggesch.
|
25.494
|
1.163
|
1.605
|
2.768
|
910
|
3.678
|
29.172
|
Vlaanderen
-25 jarigen
|
44.699
|
3.600
|
3.461
|
7.061
|
2.388
|
9.449
|
54.148
|
Vlaanderen
+25 jarigen
|
147.945
|
10.783
|
7.430
|
18.213
|
11.499
|
29.712
|
177.657
|
Vlaanderen
Totaal
|
192.644
|
14.383
|
10.891
|
25.274
|
13.887
|
39.161
|
231.805
|
%
centrumsteden op -25 LG
|
31%
|
73%
|
75%
|
74%
|
64%
|
72%
|
40%
|
%
-25 laaggeschoold op -25 jarigen
|
43%
|
68%
|
54%
|
61%
|
62%
|
61%
|
46%
|
%
-25 laaggeschoolden op totaal
|
10%
|
17%
|
17%
|
17%
|
11%
|
15%
|
11%
|
%
-25 jarigen op totaal
|
23%
|
25%
|
32%
|
28%
|
17%
|
24%
|
23%
|
Deze tabel laat toe enkele structurele kenmerken van de beoogde
groep van jongere laaggeschoolde werklozen te schetsen. Deze kenmerken
zijn gelijklopend met die van eind 2007.
40% van alle jonge laaggeschoolde werkzoekenden wonen in de 13
centrumsteden. Dit % stijgt tot 75% wanneer enkel de
Marokkaans/Turkse jongere werklozen in rekening worden gebracht. Het 'beleids'accent
is duidelijk op hen gericht, de evaluatie zal/moet dus ook vooral op hen
focussen.
46% van -25 jarige werklozen zijn laaggeschoold, dit % stijgt tot 68%
voor Marokkaans/Turkse mannen en 54% voor Marokkaanse/Turkse
vrouwen. De lagere kwalificatiegraad van Marokkaanse jongens weerspiegeld
zich ook in de werkloosheidscijfers.
11% van alle werklozen in Vlaanderen zijn laaggeschoolde -25 jarigen, 12% zijn
hoger of middengeschoold. Samen vormden de -25 jarigen in 2005 dus 23% van alle werklozen. Bij Marokkaans/Turkse werklozen is dat 28%,
wat tegen de verwachting in laag is en wat al wijst op een relatieve leeftijdspreiding.
Eindsituatie op 31/12/2007 in de 13
centrumsteden
Werkloosheid
laaggesch. -25 jarigen, 13 centrumsteden en Vlaanderen - December
2007 - Bron VDAB
|
|
Europese
|
Niet-Europese
afkomst
|
Algemeen
|
|
afkomst
|
Marokkaans/Turkse
afkomst
|
Andere
|
Totaal
|
totaal
|
|
|
Mannen
|
Vrouwen
|
Totaal
|
niet-Eur.
|
|
|
Aalst
|
267
|
14
|
16
|
30
|
19
|
49
|
316
|
Antwerpen
|
1.355
|
535
|
443
|
978
|
415
|
1.393
|
2.748
|
Beringen
|
67
|
32
|
30
|
62
|
1
|
63
|
130
|
Genk
|
203
|
75
|
68
|
143
|
4
|
147
|
350
|
Gent
|
730
|
209
|
171
|
380
|
95
|
475
|
1.205
|
Hasselt
|
122
|
19
|
11
|
30
|
25
|
55
|
177
|
Heusden-Zolder
|
33
|
21
|
18
|
39
|
|
39
|
72
|
Houthalen-Helchteren
|
66
|
40
|
15
|
55
|
|
55
|
121
|
Leuven
|
173
|
10
|
5
|
15
|
37
|
52
|
225
|
Maasmechelen
|
129
|
29
|
33
|
62
|
2
|
64
|
193
|
Mechelen
|
195
|
79
|
58
|
137
|
22
|
159
|
354
|
Oostende
|
258
|
3
|
1
|
4
|
28
|
32
|
290
|
Ronse
|
95
|
20
|
9
|
29
|
1
|
30
|
125
|
13
steden
|
3.722
|
1.086
|
878
|
1.964
|
649
|
2.613
|
6.335
|
Andere
steden
|
9.344
|
454
|
351
|
805
|
440
|
1.245
|
10.589
|
Vlaanderen
-25 - Laaggeschoolden
|
13.066
|
1.540
|
1.229
|
2.769
|
1.089
|
3.858
|
16.924
|
Vlaanderen
-25- Midden/hooggesch.
|
13.890
|
636
|
1.087
|
1.723
|
580
|
2.303
|
16.193
|
Vlaanderen
-25 jarigen
|
26.956
|
2.176
|
2.316
|
4.492
|
1.669
|
6.161
|
33.117
|
Vlaanderen
+25 jarigen
|
114.947
|
8.588
|
6.181
|
14.769
|
8.464
|
23.233
|
138.180
|
Vlaanderen
Totaal
|
141.903
|
10.764
|
8.497
|
19.261
|
10.133
|
29.394
|
171.297
|
%
centrumsteden op -25 LG
|
28%
|
71%
|
71%
|
71%
|
60%
|
68%
|
37%
|
%
-25 laaggeschoold op -25 jarigen
|
48%
|
71%
|
53%
|
62%
|
65%
|
63%
|
51%
|
%
-25 laaggeschoolden op totaal
|
9%
|
14%
|
14%
|
14%
|
11%
|
13%
|
10%
|
%
-25 jarigen op totaal
|
19%
|
20%
|
27%
|
23%
|
16%
|
21%
|
19%
|
Methodologische noot: Op twee jaar tijd wisselt de geobserveerde groep
-25 jarigen. Wie 23 en 24
jaar was in 2005 komt eind 2007 in de groep 25+ terecht, en de 2
generaties schoolverlaters tussen 2005 en eind 2007 schrijven zich
(meestal) in als werkzoekende na beëindiging of onderbreking van de
studies. De evaluatie van de werkloosheidsevolutie gebeurt
noodgedwongen zonder rekening te kunnen houden met deze wisseling van 'cohortes'. Maar
de uitsnede van de -25 jarigen geeft in ieder geval een
voldoende betrouwbaar beeld om tot een onderlinge vergelijking te komen
van de centrumsteden zelf en een globale evaluatie te maken van het gevoerde
beleid. Als de VDAB de mogelijkheid ziet kan kan ze de werkloosheidsevolutie eens opvolgen van
afgebakende leeftijdsgroepen (cohortes) en zo de tewerkstellingsresultaten
longitudinaal met een
grotere exactheid opvolgen en beoordelen.
Het aandeel van -25 jarigen op de totale
werkloosheid daalt van 23% tot 19% op twee jaar tijd hetgeen
al duidt op een positief effect voor de ganse groep -25
jarigen, de
laaggeschoolden bij hen verminderen van 11% naar 10%. Maar hoe
verschillend zijn deze resultaten verschillend voor de 13 centrumsteden en de andere
steden, m.a.w. is er een zichtbaar effect voor de 13 steden die langs het
jeugdwerkloosheidsplan meer middelen gekregen hebben?
Evolutie werkloosheidsaantal in de 13 centrumsteden op twee jaar tijd
(december 2005-2007)
Werkloosheidevolutie
laaggesch. -25 jarigen, 13 centrumsteden - December 2005-2007 -
Bron VDAB
|
|
Europese
|
Niet-Europese
afkomst
|
Algemeen
|
|
afkomst
|
Marokkaans/Turkse
afkomst
|
Andere
|
Totaal
|
totaal
|
|
|
Mannen
|
Vrouwen
|
Totaal
|
niet-Eur.
|
|
|
Aalst
|
118
|
11
|
11
|
22
|
4
|
26
|
144
|
Antwerpen
|
768
|
278
|
227
|
505
|
209
|
714
|
1.482
|
Beringen
|
56
|
37
|
30
|
67
|
2
|
69
|
125
|
Genk
|
147
|
61
|
40
|
101
|
0
|
101
|
248
|
Gent
|
344
|
87
|
97
|
184
|
44
|
228
|
572
|
Hasselt
|
73
|
15
|
7
|
22
|
-8
|
14
|
87
|
Heusden-Zolder
|
34
|
53
|
24
|
77
|
2
|
79
|
113
|
Houthalen-Helchteren
|
57
|
33
|
21
|
54
|
2
|
56
|
113
|
Leuven
|
136
|
11
|
-1
|
10
|
17
|
27
|
163
|
Maasmechelen
|
60
|
21
|
14
|
35
|
1
|
36
|
96
|
Mechelen
|
141
|
88
|
40
|
128
|
25
|
153
|
294
|
Oostende
|
158
|
0
|
5
|
5
|
0
|
5
|
163
|
Ronse
|
75
|
5
|
8
|
13
|
4
|
17
|
92
|
13
steden
|
2.138
|
700
|
523
|
1.223
|
302
|
1.525
|
3.663
|
Andere
steden
|
4.001
|
197
|
104
|
301
|
87
|
388
|
4.389
|
Vlaanderen
-25 - Laaggeschoolden
|
6.139
|
897
|
627
|
1.524
|
389
|
1.913
|
8.052
|
Vlaanderen
-25- Midden/hooggesch.
|
11.604
|
527
|
518
|
1.045
|
330
|
1.375
|
12.979
|
Vlaanderen
-25 jarigen
|
17.743
|
1.424
|
1.145
|
2.569
|
719
|
3.288
|
21.031
|
Vlaanderen
+25 jarigen
|
32.998
|
2.195
|
1.249
|
3.444
|
3.035
|
6.479
|
39.477
|
Vlaanderen
Totaal
|
50.741
|
3.619
|
2.394
|
6.013
|
3.754
|
9.767
|
60.508
|
%
centrumsteden op -25 LG
|
35%
|
78%
|
83%
|
80%
|
78%
|
80%
|
45%
|
%
-25 laaggeschoold op -25 jarigen
|
35%
|
63%
|
55%
|
59%
|
54%
|
58%
|
38%
|
%
-25 laaggeschoolden op totaal
|
12%
|
25%
|
26%
|
25%
|
10%
|
20%
|
13%
|
%
-25 jarigen op totaal
|
35%
|
39%
|
48%
|
43%
|
19%
|
34%
|
35%
|
De centrumsteden zijn onderling erg verschillend wat aantal jongere werklozen
betreft. De impact van Antwerpen en Gent bv is erg groot gezien zij alleen
met 6.007 al 60% van de jongere laaggeschoolde werklozen
vertegenwoordigen eind 2005. Zij zien hun aantal met 2.054 verminderen,
hetgeen 56% van de vermindering vertegenwoordigd. Zij doen het dus
'iets minder goed' dan hun aandeel in de beginsituatie, maar in deze
drastische vermindering van de laaggeschoolde jeugdwerkloosheid nemen zij
toch meer dan de helft voor hun rekening. De Limburgse mijngemeenten,
behoudens Genk, zijn relatief kleine gemeenten met een beperkt aantal
jonge werkzoekenden.
% evolutie werkloosheid in de 13
centrumsteden op twee jaar tijd (december 2005-2007)
Evolutie
werkloosheid laaggeschoolde -25 jarigen - December 2005 - December
2007 - Bron VDAB
|
|
Europese
|
Niet-Europese
afkomst
|
Algemeen
|
|
afkomst
|
Marokkaans/Turkse
afkomst
|
Andere
|
Totaal
|
totaal
|
|
|
Mannen
|
Vrouwen
|
Totaal
|
niet-Eur.
|
|
|
Aalst
|
-31%
|
-44%
|
-41%
|
-42%
|
-17%
|
-35%
|
-31%
|
Antwerpen
|
-36%
|
-34%
|
-34%
|
-34%
|
-33%
|
-34%
|
-35%
|
Beringen
|
-46%
|
-54%
|
-50%
|
-52%
|
-67%
|
-52%
|
-49%
|
Genk
|
-42%
|
-45%
|
-37%
|
-41%
|
0%
|
-41%
|
-41%
|
Gent
|
-32%
|
-29%
|
-36%
|
-33%
|
-32%
|
-32%
|
-32%
|
Hasselt
|
-37%
|
-44%
|
-39%
|
-42%
|
47%
|
-20%
|
-33%
|
Heusden-Zolder
|
-51%
|
-72%
|
-57%
|
-66%
|
-100%
|
-67%
|
-61%
|
Houthalen-Helchteren
|
-46%
|
-45%
|
-58%
|
-50%
|
-100%
|
-50%
|
-48%
|
Leuven
|
-44%
|
-52%
|
25%
|
-40%
|
-31%
|
-34%
|
-42%
|
Maasmechelen
|
-32%
|
-42%
|
-30%
|
-36%
|
-33%
|
-36%
|
-33%
|
Mechelen
|
-42%
|
-53%
|
-41%
|
-48%
|
-53%
|
-49%
|
-45%
|
Oostende
|
-38%
|
0%
|
-83%
|
-56%
|
0%
|
-14%
|
-36%
|
Ronse
|
-44%
|
-20%
|
-47%
|
-31%
|
-80%
|
-36%
|
-42%
|
13
steden
|
-36%
|
-39%
|
-37%
|
-38%
|
-32%
|
-37%
|
-37%
|
Andere
steden
|
-30%
|
-30%
|
-23%
|
-27%
|
-17%
|
-24%
|
-29%
|
Vlaanderen
-25 - Laaggeschoolden
|
-32%
|
-37%
|
-34%
|
-35%
|
-26%
|
-33%
|
-32%
|
Vlaanderen
-25- Midden/hooggesch.
|
-46%
|
-45%
|
-32%
|
-38%
|
-36%
|
-37%
|
-44%
|
Vlaanderen
-25 jarigen
|
-40%
|
-40%
|
-33%
|
-36%
|
-30%
|
-35%
|
-39%
|
Vlaanderen
+25 jarigen
|
-22%
|
-20%
|
-17%
|
-19%
|
-26%
|
-22%
|
-22%
|
Vlaanderen
Totaal
|
-26%
|
-25%
|
-22%
|
-24%
|
-27%
|
-25%
|
-26%
|
Afname jeugdwerkloosheid met 37% in de centrumsteden op 2 jaar
Na twee jaar nemen de centrumsteden, meer dan voorheen, afstand t.a.v. de andere steden, n.l.
een vermindering van de werkloosheid van laaggeschoolde jongeren met
37% tegenover 29% in de andere steden. Met een globale afname van
32% bij de laaggeschoolden blijven ze evenwel nog een goed stuk onder
de werkloosheidsafname van
44% bij de midden/en hooggeschoolden, maar zij lossen de rol niet. Globaal profileren de -25
jarigen zich met afname van de werkloosheid met 39% uitstekend in
vergelijking met de 22% van de +25-jarigen. De werkloosheidsgraad
in Vlaanderen vermindert op 2 jaar tijd met gemiddeld 26%.
Marokkaanse jongeren aan de kop met afname werkloosheid van 39%
Ook al zijn de verschillen de werkloosheidsafname miniem naar afkomst,
toch staan de Marokkaans/Turkse mannen aan kop met een afname van 39% van
hun jeugdwerkloosheid, terwijl ook een gelijklopende afname van 37%
wordt vastgesteld bij de Marokkaans/Turkse vrouwen. Enkel de andere
niet-Europese werklozen blijven met 32% vermindering een beetje ten achter
op het gemiddelde. Deze resultaten liggen beduidend hoger dan de werkloosheidsvermindering
van deze groepen buiten de centrumsteden. De werkloosheidsafname van
Belgen en andere Europese landen ligt op 36% in de centrumsteden en
30%
erbuiten. Dit wijst op het gunstige effect en resultaat van de tewerkstellingsactie
in de centrumsteden m.b.t. de Marokkaans/Turkse werklozen
Gemeenten met hoogst aantal
Marokkaans/Turkse werklozen aan kop
Evolutie
werkloosheid laaggeschoolde -25 jarigen - December 2005 - 2007 -
Bron VDAB
|
|
%
Marok.
|
Afname
werkloosheid tav december 2005
|
|
Turkse
|
Europese
|
Niet-Europese
afkomst
|
Alge-
|
|
op
totaal
|
afkomst
|
Marokk./
|
Andere
|
Totaal
|
meen
|
|
in
2005
|
|
Turks
|
niet-Eur.
|
|
totaal
|
Heusden-Zolder
|
39%
|
-51%
|
-66%
|
-100%
|
-67%
|
-61%
|
Beringen
|
34%
|
-46%
|
-52%
|
-67%
|
-52%
|
-49%
|
Houthalen-Helchteren
|
32%
|
-46%
|
-50%
|
-100%
|
-50%
|
-48%
|
Mechelen
|
29%
|
-42%
|
-48%
|
-53%
|
-49%
|
-45%
|
Ronse
|
16%
|
-44%
|
-31%
|
-80%
|
-36%
|
-42%
|
Leuven
|
6%
|
-44%
|
-40%
|
-31%
|
-34%
|
-42%
|
Genk
|
29%
|
-42%
|
-41%
|
0%
|
-41%
|
-41%
|
Oostende
|
2%
|
-38%
|
-56%
|
0%
|
-14%
|
-36%
|
Antwerpen
|
26%
|
-36%
|
-34%
|
-33%
|
-34%
|
-35%
|
Maasmechelen
|
25%
|
-32%
|
-36%
|
-33%
|
-36%
|
-33%
|
Hasselt
|
16%
|
-37%
|
-42%
|
47%
|
-20%
|
-33%
|
Gent
|
24%
|
-32%
|
-33%
|
-32%
|
-32%
|
-32%
|
Aalst
|
10%
|
-31%
|
-42%
|
-17%
|
-35%
|
-31%
|
13
steden
|
24%
|
-36%
|
-38%
|
-32%
|
-37%
|
-37%
|
Andere
steden
|
7%
|
-30%
|
-27%
|
-17%
|
-24%
|
-29%
|
Vlaanderen
-25 - Laaggeschoolden
|
15%
|
-32%
|
-35%
|
-26%
|
-33%
|
-32%
|
Vlaanderen
-25- Midden/hooggesch.
|
9%
|
-46%
|
-38%
|
-36%
|
-37%
|
-44%
|
Vlaanderen
-25 jarigen
|
12%
|
-40%
|
-36%
|
-30%
|
-35%
|
-39%
|
Vlaanderen
+25 jarigen
|
9%
|
-22%
|
-19%
|
-26%
|
-22%
|
-22%
|
Vlaanderen
Totaal
|
10%
|
-26%
|
-24%
|
-27%
|
-25%
|
-26%
|
De daling van de
werkloosheid bij laaggeschoolde -25 jarigen is het sterks waar de
Marokkaanse en Turkse werklozen het grootst in aantal zijn. In de eerste
kolom wordt hun % op het totaal aantal werkloze -25 jarigen weergegeven.
In Heusden-Zolder is dat 39%, in Beringen 34%,
en in Mechelen 29%. De werkloosheid wordt in deze
mijngemeenten en in Mechelen gehalveerd bij de Marokkaanse/Turkse
werklozen. In Maasmechelen, Antwerpen en Gent,
met ook een kwart Marokkaanse/Turkse jongere laaggeschoolde werklozen is
de daling 1/3 van hun aantal, hetgeen een excellent resultaat is.
Globaal zien de centrumsteden hun aantal laaggeschoolde werkloze jongeren
met 38% verminderen, tegenover 27% buiten de centrumsteden.
Oostende, met praktisch geen allochtonen, voert de middenmoot aan
met een vermindering van 35% van hun werkloosheid.
Daling met 37% even uitgesproken
voor Marokkaans/Turkse vrouwen
Werkloosheidsevolutie
Mar./Turkse laaggeschoolde -25 jarigen naar geslacht - VDAB
|
|
%
Vrouwen
|
Afname
werkloosheid tav 2005
|
|
bij
Mar/Turk
|
Marokkaans/Turkse
afkomst
|
Algemeen
|
|
in
2005
|
Mannen
|
Vrouwen
|
Totaal
|
totaal
|
Heusden-Zolder
|
36%
|
-72%
|
-57%
|
-66%
|
-61%
|
Oostende
(slechts 2% Mar./Turks)
|
67%
|
0%
|
-83%
|
-56%
|
-36%
|
Beringen
|
47%
|
-54%
|
-50%
|
-52%
|
-49%
|
Houthalen-Helchteren
|
33%
|
-45%
|
-58%
|
-50%
|
-48%
|
Mechelen
|
37%
|
-53%
|
-41%
|
-48%
|
-45%
|
Hasselt
|
35%
|
-44%
|
-39%
|
-42%
|
-33%
|
Aalst
|
52%
|
-44%
|
-41%
|
-42%
|
-31%
|
Genk
|
44%
|
-45%
|
-37%
|
-41%
|
-41%
|
Leuven
|
16%
|
-52%
|
25%
|
-40%
|
-42%
|
Maasmechelen
|
48%
|
-42%
|
-30%
|
-36%
|
-33%
|
Antwerpen
|
45%
|
-34%
|
-34%
|
-34%
|
-35%
|
Gent
|
48%
|
-29%
|
-36%
|
-33%
|
-32%
|
Ronse
|
40%
|
-20%
|
-47%
|
-31%
|
-42%
|
13
steden
|
44%
|
-39%
|
-37%
|
-38%
|
-37%
|
Andere
steden
|
41%
|
-30%
|
-23%
|
-27%
|
-29%
|
Vlaanderen
-25 - Laaggeschoolden
|
43%
|
-37%
|
-34%
|
-35%
|
-32%
|
Vlaanderen
-25- Midden/hooggesch.
|
58%
|
-45%
|
-32%
|
-38%
|
-44%
|
Vlaanderen
-25 jarigen
|
49%
|
-40%
|
-33%
|
-36%
|
-39%
|
Vlaanderen
+25 jarigen
|
41%
|
-20%
|
-17%
|
-19%
|
-22%
|
Vlaanderen
Totaal
|
43%
|
-25%
|
-22%
|
-24%
|
-26%
|
44% van alle Marokkaans/Turkse
werkloze laaggeschoolde -25 jarigen is vrouw. Dit is een verrassend
hoog % en het duidt er op dat de 'gouden reserve' van vrouwen uit de
migratie' meer en meer beschikbaar komt voor de arbeidsmarkt. Vooral
in Antwerpen en Gent is het vrouwelijk aandeel bij Marokkaans/Turkse
werklozen praktisch gelijk. Bij de midden en hooggeschoolde -25 jarige
Marokkaans/Turkse werklozen is het aandeel vrouwen zelfs 58%.
Gemiddeld zijn 49% van de Marokkaans/Turkse werklozen vrouw, bij de +25
jarigen is dat 41%.
Mits specifiek aanpak kennen de vrouwen dus een even sterke
werkloosheidsdaling als de mannen. Wanneer deze actie niet aanwezig is
zakt de daling (in de niet-centrumsteden) terug tot 23%, bij de
Marokkaans/Turkse mannen mannen maar tot 30%.
Mechelen zakt pas in november 2007 onder het Vlaamse gemiddelde
Tijd om de 'spectaculaire' werkloosheidsdaling van Mechelen onder
de loupe te nemen. Om dit met de nodige ernst te doen wordt de 'lakmoesproef'
zoals ontwikkeld voor Oostende op Mechelen toegepast. Dwz dat vanaf
december 2005 de daling van werkloosheid in beeld gebracht wordt,
vergeleken met de toestand twee jaren, eerder, dwz december 2005 wordt
vergeleken met december 2003 en zo verder tot december 2007, vergeleken
met december 2005. Hierdoor ontstaat een grafiek die perfect de
'seizoenswisselingen' opvangt. Voor Oostende dient gezegd dat tussen
januari 2005 en mei 2007 de verkeerde ingifte een serieus gat geslagen
heeft in de werkloosheidscijfers dat pas in juni 2007 werd gedicht.
Het geeft meteen het 'volume' aan van de luchtbel die er gecreëerd
werd.
Als in Mechelen de daling van werkloosheid van
laaggeschoolde jongeren al 'spectaculair' was dan is dit slechts vanaf
november 2007 waar zij voor het eerst onder het Vlaamse gemiddelde
zakt. Samen met Vlaanderen is Mechelen vanaf begin 2006 begonnen aan
een aanzienlijke daling van de werkloosheid bij laaggeschoolde
jongeren. Mechelen begint pas na anderhalf jaar, dus in juli 2007
gelijk te lopen met het Vlaams gemiddelde. Allicht speelt hier voor
Mechelen het positieve effect van studenten- en andere gemeentelijke jobs
met specifieke toegang voor Marokkaanse jongeren, waar het Vlaams Belang
zo tegen riposteerde. Mede door deze impact zakt Mechelen na 23 maanden
Jeugdwerkloosheidbeleid in december 2007 onder het Vlaamse gemiddelde.
Marokkaans/Turkse jongeren en hun verenigingen zorgen voor positieve
Mechelse cijfers
Tegen de achtergrond van de Mechelse evolutie en het expliciete doel van
het jeugdwerkloosheidsplan dat vooral op Marokkaans/Turkse jongeren
focuste word de evolutie opgesplitst tussen Marokkaanse/Turkse jongeren
en de ander laaggeschoolde -25 jarigen. Meer dan 15% van
Mechelse inwoners is van Marokkaanse jongeren afkomst en bij de jongeren
ligt dit percentage hoger. Is daar het 'wonder' van Mechelen gebeurt
van de werkloosheidsdaling, vormen de Marokkaanse jongens en meisjes de
'harde kern' van de spectaculaire Mechelse werkloosheidsdaling?
Tot half 2005 was de werkloosheidsevolutie in
Mechelen gekenmerkt door een stijging van de werkloosheid bij
Marokkaans/Turkse jongeren en een stabiliteit bij de andere
bevolkingsgroepen. Vanaf eind 2005 begin 2006, start het
jeugdwerkloosheidsplan en een globale daling ingezet in Mechelen die het
eerste halfjaar van 2006 uitsluitend voortkomt van de Marokkaans/Turkse
werklozen, daling die zich bij hen verder continue doorzet tot
december 2007. Voor de andere werkloze laaggeschoolde jongeren in
Mechelen is er nog een stijging van de werkloosheid tot september
2006, een tijdelijke daling tot november 2006 om nadien te
stabiliseren tot april 2007 en in september 2007 op het Vlaamse gemiddelde
uit te komen in oktober 2007.
De (spectaculaire) daling van de laaggeschoolde jeugdwerkloosheid in
Mechelen is dus vooral op rekening te schrijven van de
Marokkaans/Turkse jongeren. Het Steunpunt Tewerkstelling Mechelen, nu
werkend in opdracht van de VDAB, dat naast Europa haar financiële
middelen betrekt van de stad Mechelen heeft alleen al in 2007 gezorgd
voor 80 (door de VDAB en Europa) gecontroleerde tewerkstellingen van in
hoofdzaak Marokkaanse jongeren, in 2006 waren er dat ook meer dan 60.
Uit de werkloosheidsstatistiek van de VDAB blijkt dat er op twee jaar tijd
128 Marokkaanse laaggeschoolde jongeren uit de werkloosheid
verdwenen zijn. Het verband tussen een en ander is duidelijk.
Tegen de achtergrond van de positieve Mechelse werkloosheidsbalans is het
moeilijk te begrijpen dat de beleidsvoerders in Mechelen het aandeel van
het Steunpunt Tewerkstelling en haar beheerders (jawel Rzoezie en ROJM)
onder de mat vegen. Het (ideologische) discours weegt hier zwaarder door
dan de positieve werkelijkheid en de actie van het middenveld. De vrijheid
van vereniging, de categorale maatschappelijke en vooral sociale actie ten
behoeve van specifieke doelgroepen wordt bestreden, genegeerd of amper
geduld.
Wanneer restitutie voor ingehouden
subsidiëring voor ROJM
Op 22/11/2005 verscheen een interview
in P-magazine (zie ook BuG nr 4) dat
door het toenmalige college in Mechelen werd aangegrepen om 'historisch'
af te rekenen met Rzoezie, en een perspectief te openen om hen voor al hun
'secundaire financiering' op droog zaad te zetten. En elke observator kan
vaststellen dat het juist vanaf november 2005 is, het moment dat de
Gemeentelijke overheid haar duivels ontbond tegen Rzoezie, dat het
rendement van het jarenlange erudiete en geduldige werk met honderden
Marokkaanse jongeren, continue en tot vandaag z'n vruchten afwerpt.
Zij maken het verschil in de positieve en 'spectaculaire'
werkloosheidsdaling in Mechelen.
De gemeente, die zelf maar met minimale eigen middelen in de werking
van Rzoezie tussenkwam, wendde vanaf 2006 al haar invloed aan om
werking en financiering van Rzoezie en later ROJM, in diskrediet te
brengen. Het 'middenveld' moest kraken, de individuele vrijheid zegevieren
en het recht op vereniging en categorale activiteit aan banden gelegd.
Maar dat alles was buiten de waard en de Jezuïeten gerekend. Begonnen met
steun van de 'nonnekens' (de eerste voetballen werden door hen betaald) en
gepatroneerd door de 'Jezuïeten' (nog altijd prominent aanwezig bij elke
restaurantdag) dertig jaar geleden wierp uiteindelijk het ACW zich mede op
om de onproductieve CD&V obstructie te neutraliseren en voluit voor de
ondersteuning te kiezen en voor erkenning van elke op integratie gericht
categoraal initiatief.
Mechelen aan de top
Maar laat ons wel wezen. Mechelen kan excellente resultaten voorleggen, als
gevolg van de inspanningen van velen, niet in het minst van de jongeren
zelf. Maar men mag toch aannemen dat als voorzitters van partijen zich zo
(on)nodig willen profileren op lokale items (cfr Belga-bericht van
Caroline Gennez) zij erover dienen te waken dat hun vaststelling
gesitueerd is in de Vlaamse werkelijkheid en t.a.v. van de 12 andere
steden en dit op een historische tijdslijn. Mechelen zit dan mee op de
mainstream in Vlaanderen. Tevens dient men dan elkeen, zonder onderscheid, de plaats te geven die hen
toekomt, zeker omdat het ondubbelzinnig duidelijk is dat het mede dankzij de Marokkaanse/Turkse jongeren en hun organisaties is dat
Mechelen zich juist boven het Vlaamse gemiddelde heeft kunnen ophouden om
er pas in november 2007 onder uit te komen. En waarom is niet van de
gelegenheid gebruik gemaakt om het werk van Rzoezie/ROJM en haar
medewerkers publiek te erkennen en financieel te valoriseren met
ondermeer ook het elimineren van het verlies dat nog altijd door de
vermindering van de gemeentelijke subsidiering wordt meegedragen.
Tot slot nog dit
De Arvastat-database
van de VDAB laat toe om tot op gemeentelijk niveau met een veelheid aan
relevante parameters de werkloosheidsevolutie te volgen en te evalueren.
Het is een uniek en wonderlijk werkinstrument dat ook toelaat om de diversiteit
in werk en leven door verschillende nationaliteiten en verschillende
etnische afkomt te analyseren en te valoriseren. De VDAB is een
centrale motor in de veelvuldige samenwerkingsverbanden die tot stand
komen in volle respect voor alle werklozen in hun gerichtheid op werk en
inkomen. De VDAB is in de Vlaamse samenleving daarom ook een van de
krachtigste instrumenten in de strijd tegen de armoede en voor een open
samenleving.
Jan Hertogen, socioloog
|