| In oktober 2007 zijn er 60.949
  jobs betaald met dienstencheques.
 Als het gebruik van dienstencheques de volgende maanden op het niveau blijft
  van oktober 2007 (4.875.931 aangewende cheques) worden er 60.949 jobs
  betaald met dienstencheques, gerekend aan gemiddeld 0,6 jobtime per job
  (overeenkomstig het laatste evaluatierapport Idea-Consult) en aan 1.600
  arbeidsuren per jaar (133 per maand)  voor een VolTijds Equivalent
  (gemiddelde volgens de arbeidsurentelling, Ministerie van Werk).
 
 Aangekochte cheques oktober 2007: 5.405.804,
  absoluut record
 
 Aankoop en gebruik van dienstencheques in oktober 2007 ligt 50%
  hoger dan in oktober 2006. Ook het aantal (gecumuleerde) gebruikers is met 47%
  gestegen tot 575.765. Komt deze extreme stijging door het aantal Belgen
  dat vroeger zijn diensten in het zwart betrok of zijn het de clevere Belgen
  die de markt laten voor wat ze is en hun standaarddiensten nu met sociale
  zekerheidsgelden betalen. Ook het aantal ondernemingen stijgt met 19% op
  een jaar tijd, allicht een goed aantal commerciële ondernemingen in de
  wasserij- en kuissector, die hun achterstand moeten inlopen en hun gewone
  was en kuisproducten recycleren naar met dienstencheques gesubsidieerde jobs.
  En ook 'nieuwe ondernemers' die overal opduiken waar gemakkelijk geld te rapen
  valt.
 
 
    
    
      
        | Dienstenchequesoverzicht
          2006-oktober 2007 (Bron RVA)
          
           |  
        | Maand/
          
           | Aankoop
          
           | Gebruik
          
           | Gebruikers
          
           | Onderne-
          
           |  
        | jaar
          
           |  
          
           |  
          
           | cumul
          
           | mingen
          
           |  
        | jan/06
          
           | 2.679.348
          
           | 2.206.564
          
           | 263.775
          
           | 1.119
          
           |  
        | feb/06
          
           | 2.470.501
          
           | 1.893.360
          
           | 275.284
          
           | 1.157
          
           |  
        | mrt/06
          
           | 2.801.232
          
           | 2.659.733
          
           | 289.375
          
           | 1.167
          
           |  
        | apr/06
          
           | 2.509.686
          
           | 2.333.615
          
           | 303.465
          
           | 1.176
          
           |  
        | mei/06
          
           | 2.909.896
          
           | 2.657.626
          
           | 314.931
          
           | 1.215
          
           |  
        | jun/06
          
           | 3.037.439
          
           | 2.720.295
          
           | 330.650
          
           | 1.251
          
           |  
        | jul/06
          
           | 2.513.859
          
           | 2.763.696
          
           | 342.748
          
           | 1.289
          
           |  
        | aug/06
          
           | 2.861.057
          
           | 2.521.428
          
           | 358.108
          
           | 1.271
          
           |  
        | sep/06
          
           | 3.374.258
          
           | 2.527.689
          
           | 375.315
          
           | 1.356
          
           |  
        | okt/06
          
           | 3.592.121
          
           | 3.259.253
          
           | 392.395
          
           | 1.398
          
           |  
        | nov/06
          
           | 3.674.219
          
           | 3.283.737
          
           | 407.461
          
           | 1.450
          
           |  
        | dec/06
          
           | 3.497.096
          
           | 3.296.923
          
           | 418.383
          
           | 1.438
          
           |  
        | jan/07
          
           | 4.076.315
          
           | 4.212.002
          
           | 433.561
          
           | 1.465
          
           |  
        | feb/07
          
           | 3.736.831
          
           | 3.241.353
          
           | 447.225
          
           | 1.490
          
           |  
        | mrt/07
          
           | 4.186.638
          
           | 3.796.227
          
           | 463.016
          
           | 1.542
          
           |  
        | apr//07
          
           | 4.254.435
          
           | 3.566.249
          
           | 477.480
          
           | 1.571
          
           |  
        | mei/07
          
           | 4.379.411
          
           | 4.033.235
          
           | 492.862
          
           | 1.479
          
           |  
        | jun/07
          
           | 4.676.499
          
           | 4.118.299
          
           | 509.358
          
           | 1.503
          
           |  
        | jul/07
          
           | 3.971.093
          
           | 4.383.855
          
           | 523.484
          
           | 1.564
          
           |  
        | aug/07
          
           | 3.897.306
          
           | 3.637.390
          
           | 539.819
          
           | 1.560
          
           |  
        | sep/07
          
           | 4.428.336
          
           | 3.552.478
          
           | 557.299
          
           | 1.591
          
           |  
        | okt/07
          
           | 5.405.804
          
           | 4.875.931
          
           | 575.765
          
           | 1.665
          
           |  
        | okt.
          2006-2007
          
           | 50%
          
           | 50%
          
           | 47%
          
           | 19%
          
           |      Brussel en Wallonië halen hun achterstand
  gestaag op.
 
 Vergeleken met hun bevolking is Vlaanderen met 66% van de
  dienstencheques aankoop de grootgebruiker, alhoewel Brussel met 6,1% en
  het Waals gewest met 27,9% aan een inhaaloperatie bezig zijn.
  
  
   
    
    
      
        | Jaar
          
           | Vlaams
          
           | Brussels
          
           | Waals
          
           | Totaal
          
           |  
        | 2003
          
           | 92%
          
           | 0,0%
          
           | 8%
          
           | 100%
          
           |  
        | 2004
          
           | 75%
          
           | 2,4%
          
           | 22%
          
           | 100%
          
           |  
        | 2005
          
           | 72%
          
           | 3,4%
          
           | 25%
          
           | 100%
          
           |  
        | 2006
          
           | 69%
          
           | 4,6%
          
           | 26%
          
           | 100%
          
           |  
        | okt/07
          
           | 65%
          
           | 6,9%
          
           | 28%
          
           | 100%
          
           |  
        | 2007
          
           | 66%
          
           | 6,1%
          
           | 28%
          
           | 100%
          
           |     
  
 Extreme en
  atypische aankoopstijging dienstencheques in oktober 2007
 Na een periode van enkele maanden stabilisatie in aankoop (de vakantiemaanden)
  is er in oktober, vergeleken met alle voorgaande jaren een fikse 'drive' in
  aankoop van dienstencheques, alsof de cheques nu al gehamsterd worden in
  het vooruitzicht van een of andere ingreep.
 
 
  
  Verhoogde aankoop zal het gebruik de komende
  maanden consolideren.
 
 Ook het betaalbaar stellen van de dienstencheques bij ACCOR gebeurde in
  oktober 2007 met een hoger volume, vergeleken met vorige jaren. Door de
  verhoogde aankoop in oktober zal dit hoger gebruik zich in de komende maanden
  allicht consolideren en het
  gemiddelde voor 2007 minstens op het niveau van juni brengen.
     
     Kostprijs dienstencheques 2007 naar 1 miljard
  €
 
 De kostprijsberekeningen van npdata,
  met juni 2007 als gemiddelde kost voor 2007 en een totaal uitgave van 1
  miljard € zouden in deze evolutie eerder een minimale berekening zijn.
  Hiervan is 657 miljoen € op rekening van de RSZ, 99 miljoen €
  belastingskost (de belastingsvermindering voor de gebruiker) en 14,8
  miljoen € administratiekost (0,3€ per cheque) voor Accor. De gebruiker
  betaalt, na belastingsaftrek 232 miljoen € of 23% van de
  totale uitgaven, hetgeen natuurlijk een koopje is vergeleken met de effectieve
  marktwaarde van de diensten die hij zich met dienstencheques nu goedkoop kan
  aanschaffen.
 Moet er nog
  méér zijn?  De meest
  fervente verdedigers van de (vrije) markt slagen er in met de dienstencheques
  de echte markt volledig te dereguleren (cfr was, kuis en vervoer). Wat
  als daar de klusjes, tuin, loodgieterij, verven, electriciteit, plakwerk
  enz  gaan bijkomen? Gaan deze activiteiten ook allemaal aan de
  bevoegde paritaire comités ontrokken worden en geplaatst, als activiteiten
  'sui generis' ondet het 'aparte' onwettelijke paritaire subcomité 322.01.
  (Voor een analyse zie BuG 77). En zal de piste gevolgd
  worden die in het begin van de formatie
  werd opengelegd om werknemers met dienstencheques als extralegaal voordeel te
  betalen. Lastenverminderingen zouden dan samengaan met de gedeeltelijke
  betaling van werknemers met sociale zekerheidsgelden. Wie beheert eigenlijk
  de Sociale Zekerheid? Voor
  1 dienstencheque doen wij 2x uw boodschappen Niet
  alleen de betaling van de 'productiekosten' in wasserij en vervoer met
  dienstencheques, maar ook het ontwikkelen van (zinvolle en verantwoorde)
  maar niet bedoelde en niet betoelaagbare activiteiten illusteren de
  'creativiteit' en de normvervaging die met dienstencheques aan de dag gelegd
  wordt:  Zilverpunt Vilvoorde: voor Senioren vanaf 60 jaar
  (en de zieken, gehandicapten?)
   Voor 1 dienstencheque kan 2x boodschappen gedaan
  worden nadat de bejaarde een lijstje heeft doorgebeld en de winkel van z’n
  keuze. Een reële behoefte en voor wie er gebruik van kan maken een goede
  uitkomst maar is dit nog legitiem? Zijn dit geen diensten om in een
  normale betoelaging geactiveerd te worden? Ten laste van Wie? En met
  uitsluiting van de commerciële sector.
 
 Ook al worden deze activiteiten eventueel betaald met het 'overschot' uit de
  dienstenchequesactiviteit, dan nog is de activiteit niet voorzien. En wat
  gebeurt hier met de productiekosten vervoer, onderhoud, brandstof, allicht
  ten laste gelegd van de dienstencheques. Worden deze bijkomend aan de
  dienstenchequesprijs ten laste gelegd van de gebruiker? Daar is in de brochure
  geen sprake van.
 Hiermee wordt (met goede bedoelingen) de opening
  gemaakt voor de commerciële sector om zich op het terrein te begeven van de
  zorggebonden dienstverlening en het winstprincipe in de Non-Profit in te
  stellen. Een aflijnen van markt en Non-Profit wat zorggebonden
  dienstverlening betreft dringt zich meer dan ooit op. Zie de 10 principes
  om de dienstengekte te saneren
  (BuG 77)
 ACCOR (en vanaf 2008 Sodexho)
  krijgen 2,2% van het RSZ-budget voor verkoop en betaling cheques - Te gek
 
 Voortgaande op de in de media genoemde 0,3€ per dienstencheque
  administratiekost voor de (commerciële) verdeelcentra (ACCOR en Sodexho) moet
  de extreem hoge administratiekost voor een simpele administratieve afhangeling
  vastgesteld worden, toch als ze vergeleken wordt met de bedragen en %ges die
  voor werkloosheidsuitkeringen, ziekteverzekering en de Sociale Maribel
  worden gehanteerd. Deze instanties staan niet alleen in voor de uitbetaling
  naar gebruikers en naar derden (de mutualiteiten) maar dienen ook de
  effectiviteit van gebruik, aanwending, tewerkstelling te controleren tot op
  het niveau van de boekhouding toe.
   
  
   
    
    
      
        | Administratiekosten
          - Bron: ambtenaren van de betreffende administraties - 2006 - in
          miljoen €
          
           |  
        |  
          
           | Uitvoerders
          
           | Aard
          
           | Statuut
          
           | Behandeld
          
           | Administra-
          
           | %
          tav 
          
           |  
        | Overheidsdienst
          
           |  
          
           |  
          
           |  
          
           | bedrag
          
           | tiekost
          
           | behandeld
          
           |  
        | 1.
          Werkloosheid
          
           | Vakbonden
          
           | Uitkeringen
          
           | Non-Profit
          
           | 7.664
          
           | 168
          
           | 2,2%
          
           |  
        | 2.
          RIZIV
          
           | Mutualiteiten
          
           | Gezondheidskost
          
           | Non-Profit
          
           | 24.098
          
           | 897
          
           | 3,7%
          
           |  
        | 3.
          RSZ
          
           | Fondsen
          
          
           | Social
          Maribel
          
           | Non-Profit
          
           | 615
          
           | 8
          
           | 1,3%
          
           |  
        | 4.
          RSZ/RVA
          
           | Accor
          (1)
          
           | Dienstencheques
          
           | Profit
          
           | 430
          
           | 10
          
           | 2,2%
          
           |  
        | Totaal
          
           |  
          
           |  
          
           |  
          
           | 32.808
          
           | 1.082
          
           | 3,3%
          
           |  
        | (1)
          Voortgaande op 0,3€ per cheque, zonder rekening te houden met
          RVA-kost, evaluatie en onderzoek
          
           |     Bij ACCOR gaat het enkel om de cheques op te
  sturen na betaling door de gebruiker en de ondernemingen uit te betalen
  die  cheques opstuurden, na controle of de onderneming erkend was.
  ACCOR werd zelfs ontheven van de 'personeelsstatistiek' die door de RVA werd
  overgenomen. Naast deze 2,2% ACCOR kost is nog geen rekening gehouden
  met de administratiekosten in hoofde van de RVA, en de onderzoeken door
  IDEA-Consult en Price Waterhouse. Onze pogingen om informatie te krijgen over
  de hieraan gekoppelde bedragen is op niets uitgelopen. Graag iemand om hier
  eens een parlementaire vraag te stellen.
 
 Vergeleken met de kost voor de 2,2% voor werkloosheidsdossiers (individueel
  op te volgen dossiers), de 3,7% overheidsbijdrage voor de mutualiteiten,
  (uitbetaling en opvolging tav zieken, zorgverstrekkers, en
  gezondheidsondernemingen) en de 1,3% voor de Sociale Maribelfondsen
  (opvolging aanwending lastenvermindering i.f.v. tewerkstelling op basis van
  individuele tewerkstellingsdossiers en ondernemingen) is deze 2,2%
  administratiekost voor dienstencheques extreem en zelfs lachwekkend, elke
  verhouding is hier zoek.
 Tewerkstellingsrendement
  dienstencheques is 57% tegenover 98,8% Sociale Maribel.
 Tenslotte dient nog gewezen op het mager tewerkstellingsrendement van de
  dienstencheques, nl. 57% van de kostprijs gaat naar lonen en wedden
  van de dienstenchequesjobs zelf. Alle andere uitgaven zijn werking,
  omkadering, productiekosten, winsten of overschot (zie analyse PWC in BuG
  69), waarbij het nog de vraag is of deze al niet elders in de boekhouding
  werden verrekend. De Sociale Maribel-tewerkstelling in de Non-Profit scoort
  hier een rendement van 98,9%. Deze beproefde methode om sectoren
  verantwoordelijk te maken voor de activiteiten die onder hun partiaire
  comités vallen en dit onder stringente overheidscontrole is de enige weg
  om uit de 'dienstengekte' te geraken.
 Jan Hertogen,
  socioloog
       |