25 jaar Aangepast vervoer voor
gehandicapten en bejaarden
De Diensten Aangepast Vervoer zijn de laatste 25 jaar het enige soelaas
geweest voor gehandicapten en bejaarden die geen openbaar vervoer konden
gebruiken en toch aan het sociale leven wilden deelnemen. Voor het
merendeel zijn deze diensten geboren uit het 'vrije initiatief' en
hebben met veel inzet en creativiteit hun diensten kunnen uitbouwen. Bij
uitblijven van een wettelijkeregeling hangt hun financiering de
laatste twee decennia van jaar tot jaar af van goed te keuren budhetten en
sinds 2001 van een 'reglementering' die het tarief voor alle gebruikers
vastlegde op 0,44 € per km voor effectief verreden km met
gebruiker.
Kerngegevens
activiteit Diensten Aangepast Vervoer
en De Lijn 2005
|
|
Ritten
|
Aantal
km
|
%
km
|
Wagens
|
Pers.
-VTE
|
1.
DAV Antwerpen
|
16.071
|
332.905
|
20,5%
|
6
|
11,8
|
2.
DAV Zoersel
|
4.304
|
115.757
|
7,1%
|
3
|
6,0
|
3.
DAV Mechelen
|
14.869
|
74.445
|
4,6%
|
4
|
4,0
|
4.
DAV Mol
|
268
|
13.687
|
0,8%
|
1
|
0,8
|
5.
DAV Grimbergen
|
11.064
|
293.025
|
18,0%
|
8
|
9,4
|
6.
DAV Leuven
|
5.930
|
212.868
|
13,1%
|
5
|
|
7.
DAV Hasselt
|
2.489
|
45.291
|
2,8%
|
2
|
1,0
|
8.
DAV Leopoldsburg
|
272
|
3.662
|
0,2%
|
1
|
0,5
|
9.
DAV Dendermonde
|
3.862
|
126.153
|
7,8%
|
5
|
3,8
|
10.
DAV Eeklo
|
4.197
|
71.650
|
4,4%
|
1
|
2,0
|
11.
DAV Lokeren
|
2.297
|
45.078
|
2,8%
|
1
|
2,5
|
12.
DAV Oostende
|
342
|
10.107
|
0,6%
|
1
|
1,0
|
13.
DAV Ieper
|
|
38.495
|
2,4%
|
2
|
|
14.
DAV Brussel
|
17.838
|
172.175
|
10,6%
|
10
|
16,0
|
15.
DAV Kortrijk
|
1.497
|
45.643
|
2,8%
|
3
|
|
16.
DAV Menen
|
2.924
|
23.337
|
1,4%
|
3
|
4,1
|
Totaal
|
88.224
|
1.624.278
|
100,0%
|
56
|
62,7
|
De
Lijn (1)
|
447.000.000
|
200.237.947
|
|
2.121
|
7.330
|
(1)
7.330 personeelsleden waarvan 1058 deeltijdsen
|
In 2005 werden 88.224 gehandicapten en minder mobiele bejaarden
vervoerd voor in totaal 1,6 miljoen km en dit met een 56
busjes en 62,7 Votlijdse Equivalenten personeelsleden (enkele
diensten niet meegerekend). Een kleine honderd personen zijn dus
professioneel actief, aangevuld met een vijftigtal vrijwilligers. In
vergelijking met De Lijn is gehandicaptenvervoer vooral op het indivue
afgestemd. De Lijn vervoert 447 miljoen reizigers voor in totaal 200
miljoen km, dit vervoer is afgestemd op een veelvoud van gebruikers op een
zelfde bus en traject. Aan de Lijn zijn de specifieke gegevens voor de
Belbussen opgevraagd om na te gaan welke daar het aantal reizigers en
km zijn. Vooralsnog is daar nog geen antwoord op gekomen.
Leopoldsburg: met 0,2% van de km het zwakste broertje van de Diensten
Aangepast vervoer
De keuze voor Mol en Leopoldsburg om een proefproject op te starten doet
de wenkbrauwen fronsen, gezien beide diensten samen gemiddeld 1
reiziger per dag vervoeren van de 242 die
dagelijks door de Diensten Aangepast Vervoer worden geholpen. Het OCMW Mol
haakt na lang beraad af, ondermeer omdat zij de gehandicapten en bejaarden
die zij tot nu bedienden, niet in de kou willen laten staan. Zo blijft
enkel Leopoldsburg over. Met 1 reiziger om de twee dagen en 0,2%
van het aantal verreden km, ontkoppeld
het project Toegankelijk Vervoer De Lijn zich in feite van de Diensten
Aangepast Vervoer. Zeker als de analyse van de enkele gebruikers in
Leopoldsburg (en Mol) De Lijn en het kabinet Van Brempt tot rigiede
aflijningen brnegt (praktisch iedereen valt onder toelatingsvoorwaarde,
niet veel vervoer +10km enz) is de samenwerkingsbasis volledig
verschrompeld. Het openen van een perspectief om in 2008 nog een andere
dienst in het proefproject te betrekken is een doekje tegen het bloeden.
Van Brempt en Vervotte beslechten ruzies op de rug van gehandicapten en
bejaarden
T.a.v. de exclusieven van de kabinetten en De Lijn worden de adviezen van
het Overleg Diensten Aangepast Vervoer genegeerd. Ook de petitie van meer
dan 6.500 gehandicapten en de ontvangst door het kabinet Van
Brempt, Vervotte en Leterme, op 29 mei 2007 konden niet baten. Voor
Vervotte is het Mobiliteit en Van Brempt die voor de volledige kost van de
diensten Aangepast Vervoer moet opdraaien. Voor Van Brempt dient Vervotte
tussen te komen voor wat niet strikt onder 'mobiliteit' valt. Het
niet-akkoord en de onwil van beide ministers om een oplossing in overleg
met de Diensten Aangepast Vervoer te bereiken wordt beslecht op de rug en
de centen van de gehandicapten en de bejaarden. Voor het vervoer dat
niet door De Lijn wordt aangeboden zullen zij geen 0,44€ per km
(met gebruiker in de wagen), maar de volle pot moeten betalen. De
toelage van 0,7€ per effectieve verreden km valt in deze gevallen
voor Leopoldsburg weg
vanaf 1 juni, de start van het proefproject.
Kerngegevens
kostprijs en betoelaging Diensten Aangepast Vervoer en De Lijn
2005
|
|
Aantal
km
|
Uitgaven
|
Toelage
VO
|
Kost
km
|
%
toelage
|
Toelage/km
|
1.
DAV Antwerpen
|
332.905
|
421.827
|
207.000
|
1,3
|
49%
|
0,6
|
2.
DAV Zoersel
|
115.757
|
159.840
|
88.320
|
1,4
|
55%
|
0,8
|
3.
DAV Mechelen
|
74.445
|
154.594
|
59.900
|
2,1
|
39%
|
0,8
|
4.
DAV Mol
|
13.687
|
45.659
|
17.600
|
3,3
|
39%
|
1,3
|
5.
DAV Grimbergen
|
293.025
|
446.688
|
148.000
|
1,5
|
33%
|
0,5
|
6.
DAV Leuven
|
212.868
|
296.945
|
131.000
|
1,4
|
44%
|
0,6
|
7.
DAV Hasselt
|
45.291
|
61.838
|
23.000
|
1,4
|
37%
|
0,5
|
8.
DAV Leopoldsburg
|
3.662
|
27.550
|
27.550
|
7,5
|
100%
|
7,5
|
9.
DAV Dendermonde
|
126.153
|
147.144
|
59.820
|
1,2
|
41%
|
0,5
|
10.
DAV Eeklo
|
71.650
|
36.781
|
20.000
|
0,5
|
54%
|
0,3
|
11.
DAV Lokeren
|
45.078
|
71.223
|
29.000
|
1,6
|
41%
|
0,6
|
12.
DAV Oostende
|
10.107
|
7.547
|
8.000
|
0,7
|
106%
|
0,8
|
13.
DAV Ieper
|
38.495
|
109.121
|
34.700
|
2,8
|
32%
|
0,9
|
14.
DAV Brussel
|
172.175
|
470.038
|
94.000
|
2,7
|
20%
|
0,5
|
15.
DAV Kortrijk
|
45.643
|
93.641
|
25.350
|
2,1
|
27%
|
0,6
|
16.
DAV Menen
|
23.337
|
126.739
|
10.000
|
5,4
|
8%
|
0,4
|
Totaal
|
1.624.278
|
2.677.173
|
983.240
|
1,6
|
37%
|
0,6
|
De
Lijn
|
200.237.947
|
763.000.000
|
634.645.000
|
3,8
|
83%
|
3,2
|
Leopoldsburg stopt vanaf 1 juni 2007 als
Dienst Aangepast Vervoer
Als klap op de vuurpijl komt de
mededeling dat nog voor de start van het proefproject op 1 juni 2007 het
OCMW van Leopoldsburg beslist om geen ritten meer uit te voeren van meer
dan 10km van de woonplaats van de gebruiker en dit voor alle gebruikers,
zowel die een attest hebben van handicap als de andere mindermobielen en
bejaarden. Tevens annuleren zij alle ritten voor de gehandicapten en
bejaarden die geen attest kunnen voorleggen van het ministerie maar
toch geen openbaar vervoer kunnen gebruiken. Voor al deze ritten wordt
verwezen naar de Lijn die hiervoor Taxi Hendriks kan inschakelen aan
taxi-tarief, hetgeen een veelvoud is van de
0,44 € per km met gebruiker in de wagen, die tot 30 mei 2007 voor de
gehandicapten en bejaarden in Leopoldsburg en omliggende gemeenten van
toepassing was.
Deze beslissing van Leopoldsburg is enigszins te begrijpen omdat zij als OCMW
moeilijk de goedkope tarieven die zij aan iedereen gedurende jaren voor
alle verplaatsingen gevraagd hebben nu van de ene dag op de ander met
factor 3 of 5 moeten vermenigvuldigen. Dat is volledig in tegenspraak met
hun doelstelling! De vraag is waarom zij dan toch in het proefproject
gestapt zijn? Omdat hun materieel potentieel
te laag is (met 1 reiziger om de twee dagen kan je geen regio
bedienen), heeft De Lijn beslist de
afschrijvingskost van een nog aan te kopen busje te financieren alsmede
een chauffeur, zodat op die wijze zij in het project kunnen functioneren,
maar enkel voor de opdrachten van De Lijn. Voor eventueel ander gebruik
buiten de
10 km
en voor ''niet erkende gebruikers' dienen zij de volle prijs te vragen. Maar dat zullen zij dus niet meer aanbieden. Dat is voor
Taxi-Hendriks zo deelt het OCMW Leopoldsburg mee. En zolang het tweede
busje niet aangekocht is wordt alle vervoer uitbesteed aan Taxi-Hendriks,
die de start van het proefproject volledig voor z'n rekening mag nemen. De
werkelijkheid klopt hier voor de zoveelste maal de ironie: de
effectieve Diensten Aangepast Verveor worden uit het proefproject geweerd,
De Lijn investeert nu zelf in een beperkte Dienst Aangepast Vervoer onder
haar exclusieve voorwaarden en Taxi-Hendriks is de operationele partner.
Het OCMW Mol heeft deze onmogelijke keuzes ontlopen door niet in het
proefproject te stappen. Misschien met inbegrip van het verlies van het
betoelaging als Dienst Aangepast Vervoer zodat ook hier de
gehandicapten en de bejaarden eventueel de dupe gaan zijn.
Het Matheusprincipe voor de
zoveelste keer herhaald
Aan wie weinig heeft zal ontnomen worden. Voor elke km van een gewone bus of tram van De Lijn, leeg of vol, naar
stelplaats of in dienst betaalt de Vlaamse overheid en dus de
belastingbetaler 3,2€. Voor elke km van een busje met
gehandicapten, dat volledig moet voldoen aan de speciale vereisten, lift
enz, betaalt de Vlaamse overheid 0,6€. Voor een zoveel
beperkter aanbod dan voor de gewone reiziger is de betoelaging 6
keer minder. In plaats van de verdelende rechtvaardigheid te
laten werken voor wie veel heeft wordt ze toegepast op wie al weinig
heeft: een belangrijp deel van bestaande dienstverlening aan gehandicapten
en bejaarden wordt in het proefproject haar betoelaging ontnomen. Een
eventuele algemene toepassing op alle diensten zou desastreus zijn. Als reden wordt aangebracht
dat de huidige Diensten Aangepast Vervoer niet gelijk gespreid zijn over
Vlaanderen en een ongelijk aanbod hebben. "Zo iets is
onrechtvaardig" zei Van Brempt met klem de 29ste juni op
Ring-TV. De reeds onrechtvaardig verdeelde middelen moeten dus herverdeeld
worden, de beperkt uitgebouwde dienstenn dienen een belangrijk gedeelte
van hun activiteit aan effectieve kostprijs aan te bieden, de gehandicapte
en bejaarde draait op voor de rekening en de aanwezige Taxi-bedrijven zijn
de enige gegadigden.
Een proefproject waar financiering van de basisservice wegvalt is
ongehoord
Het zal niet dikwijls gebeuren in een proefopzet dat
omwille van een veralgemening van een dienstverlening de bestaande service
wordt ingekrompen en geannuleerd omdat haar betoelaging wegvalt. Dat zou
men niet eens in overweging nemen in vakbondsaangelegenheden of voor het
gewone openbaar vervoer of elke andere experimentele opzet. Voor een
delicaat en essentieel punt in het leven van gehandicapten en bejaarden,
de mobiliteit, kan dit wel.
Aanvullend aangepast vervoer voor gehandicapten en bejaarden zal
altijd nodig zijn
Met gans deze discussie mag men het essentiële niet vergeten: gehandicapten
en bejaarden zullen
altijd nood hebben aan een aanvullend aangepast vervoer: buiten de
tijds- en km-beperkingen van het reguliere 'gehandicapten'vervoer, niet
aan de haltes geraken, niet kunnen opstappen of overstappen, geen plaats
kunnen nemen in een voertuig, aanvullende ondersteuning en begeleiding. De
Lijn zal altijd een beperkt toegankelijk vervoeraanbod doen. Het
'restvervoer' dient door de overheid mee gedragen, ondermeer de Vlaamse,
naast gemeentelijke en provinciale overheden en andere financiering. De
betoelaging vanwege de Vlaamse overheid van de diensten Aangepast Vervoer
is nu gemiddeld 37%, tegenover 83% voor het openbaar vervoer
door De Lijn.
De oplossing is eenvoudig en helder
Van Brempt en mobiliteit is verantwoordelijk voor
een zo toegankelijk mogelijk openbaar vervoer en een vervoersoplossing
voor gehandicapten en bejaarden voorzover geen alternatieven aanwezig zijn
in het bestaande openbaar vervoer. Het proefproject kadert daar in en
heeft een wezenlijk potentieel in huis. Vervotte is verantwoordelijk voor
aanvullend aangepast vervoer voorzover het vervoer betreft dat niet onder
de algemene verantwoordelijkheid van mobiliteit valt en voor de service
die voorspruit uit de handicap en de mindermobiliteit. Twee heldere
principes waarvoor de Diensten Aangepast Vervoer al 25 jaar vragende
partij zijn. Maar de beide ministers gunnen, wat dit dossier betreft,
elkaar het licht in de ogen niet en willen niets op elkaar toegeven. En de
diensten Aangepast Vervoer worden niet alleen met een kluitje in het riet
gestuurd, de ministers en De Lijn duwen hen op een essentieel deel van
activiteit kopje onder. Het OCMW Leopoldsburg heeft dan ook logisch
beslist om, de eerste dag dat het hun proefproject van start ging, met een
essentieel deel van haar activiteit te stoppen. Onder een slechter
gesternte kon het proefproject Toegankelijk Vervoer niet starten.
Het terug instellen
van de betoelaging van Leopoldsburg als Dienst Aangepast Vervoer
voor hun activiteit die niet onder Lijn valt (+ 10km, ook voor hun gewone
mindermobiele gebruiker) kan het probleem onmiddellijk, volledig en voor
een beperkt budget oplossen.
Jan Hertogen, socioloog
|