BuG 544 - Bericht uit het
Gewisse -
28 maart 2024
BuG
544 on-line
Print
Tablet
Smartphone (12p)
'Rechtzetting' vanwege
Frank Vandenbroucke
minister van
volksgezondheid, 29/03/2024,
met de link wordt zijn mailbericht geopend
Requiem voor het verpleegkundig beroep,
RIP
HBO5-verpleegkunde, geen bloemen of kransen
Dit bericht is ook na te lezen op
de nieuwe
website
www.verpleegstudenten.be
Liquidatiewet verpleegkunde -
Situering: De specialist
Het wetsvoorstel verpleegkunde betreft de liquidatie
van de toegang tot het verpleegkundig beroep van
HBO5 verpleegkundigen die in 2023/2024 met de
studie starten en in 2025/2026 de eerste 'basis-
verpleegkundigen' zullen zijn. Het gaat dan om een
verpleeghulp/verpleegassistent die niet meer de titel
verpleegkundige zal dragen. Daarmee worden ook de
63.979 HBO5-verpleegkundigen die na 1980 afstudeer-
den (42% van alle verpleegkundigen) gedegradeerd,
ook al blijven ze
verpleegkundigen algemene zorg.
![](Mail-l16.gif)
Evolutie 1st jaar Basisverpleegkunde, -31%
1.
Misleiding en bedrog staan met de 'basisverpleegkundige' op
het agenda, wie deze wet goedkeurt is mee verantwoordelijk
voor een voorzienbare verdere crisis bij het zorgpersoneel. Vandaag zal door de
Kamer beslist worden om van een volwaardige
functie van HBO5 verpleegkunde een verpleeghulp te maken
die enkel verpleegtaken kan vervullen in opdracht en
onder toezicht van de Verpleegkundige Verantwoordelijke
Algemene Zorg, de HBO5 verliest als basisverpleegkundige al
haar autonomie en titel. Na de degradatie van de verzorgende tot zorgkundige, gaat nu ook de
'A2' verpleegkundige
voor de bijl, juist 25 jaar nadat ook onder Vandenbroucke de liquidatie van de toenmalige A2 mislukte.
Wie deze evoluties en het gelobby op
Europees vlak niet
kan volgen heeft z'n huiswerk niet goed gemaakt, maar dat
zal de beroepsvereniging bachelors verpleegkunde en de entourage van de
vorige zorgambassadeur met hun gelobby op Europees vlok, geen zorg
wezen. In tegenstelling tot 1999 heffen zij nu wel het glas, het mag hen
bitter smaken.
![](Mail-l14.gif)
% 1ste jaars HBO5 verpleegkunde zakt naar
0%,
voor de drie jaren samen van 48% naar 24%
en dit zal dus elk jaar verder fors verminderen
zonder compensatie door de gedeclasseerde
'basisverpleegkundigen' in de nieuwe wet.
% HBO5 tot 22/23 en basisvpl. 23/24 op totaal 1jr |
HBO5 tot 22/23, basisverpleegk. 23/24 |
|
VDAB |
Pr.600 |
Regul. |
Totaal |
12/13 |
74% |
80% |
34% |
43% |
13/14 |
76% |
79% |
36% |
46% |
14/15 |
82% |
83% |
33% |
44% |
15/16 |
83% |
87% |
32% |
42% |
16/17 |
88% |
93% |
31% |
41% |
17/18 |
85% |
83% |
34% |
42% |
18/19 |
82% |
89% |
36% |
44% |
19/20 |
82% |
87% |
41% |
48% |
20/21 |
76% |
89% |
41% |
47% |
21/22 |
85% |
82% |
41% |
48% |
22/23 |
86% |
87% |
43% |
50% |
23/24 |
85% |
79% |
27% |
35% |
In feite wordt de hoofdmoot van de instroom
van verpleegstudenten langs de VDAB en
het project 600 geliquideerd.
Is dat de hoofdbedoeling van deze ingreep, de toegang tot het
verpleegkundig beroep af te sluiten, voor wie in het watervalsysteem van
het onderwijs ondergekwalificeerd is? Worden zo potentiële kandidaten
ondermeer met migratieachtergrond verhinderd zich als zalmen op te
werken (Guy Tegenbos) naar een internationaal erkende kwalificatie en
job door de toegangswegen er naar toe te vernietigen?
1. Het Peter principe
Een update van de verpleegstudenten tot
2023/2024 verliest met de schrapping van de verpleegkundige HBO5 elke
zin omdat diegenen die nu, misleid en bedrogen, als basisverpleegkundige
starten, in tegenstelling tot de 63.979 afgestudeerden HBO5, de beroepstitel van verpleegkundige niet meer
zullen behalen. Dat men spreekt over 'basisverpleegkundige' is enkel bedoeld om
de studenten en de samenleving een rad voor de ogen te draaien omdat
vanaf de instroom in 2023/2024 de studies weliswaar op het HB05
programma zullen verder gezet worden, maar niet meer tot de titel van
verpleegkunde leiden. Dus heeft een update van de instroom
eerstejaars 'verpleegstudenten' geen zin meer omdat enkel nog de
Verpleegkundige Verantwoordelijke Algemene Zorg de titel van
verpleegkundige mogen dragen. Door de opschaling van de taakomschrijving
van deze verpleegkundigen met een organiserende, opdrachtgevende,
toeziende en evoluerende bevoegheid tav de tot verpleeghulpen
gedegradeerde HBO5, zal de bevolking alsmaar
minder operationele verpleegkundigen aan het ziekbed terugvinden. Tot wat
de degradatie van de autonoom werkende verzorgende tot 'zorgkundige'
heeft geleid, kon elkeen observeren in de
onvokomen zorg in de
woonzorgcentra gedurende de coronacrisis waar toen ook de
verpleegkundige instond voor de opdracht en toezicht op de 'zorgkundige'.
Zal een zelfde
destabilisatie, mede gevoed door een groeiend tekort aan verpleegkundigen, tot een
zelfde toestand leiden in
ziekenhuizen, woonzorgcentra, en in de thuiszorg waar de verzorgende
tot nu toe nog autonoom kon werken. Is ook hier het Peterprincipe van
toepassing, dat als een persoon of een beroepsgroep zichzelf een
functieniveau toe-eigenen ten koste van een onderliggend niveau, dan loopt
alles in het honderd. "Het Peter principe, ook bekend als
Peter Principal stelt dat in een hiërarchie elke medewerker stijgt tot
zijn niveau van onbekwaamheid". Dat is de impact van de beslissing
zoals nu voorligt voor de plenaire vergadering wat de verpleegfuncties
betreft.
2. Bronnen en methodologie
Bronnen: Op basis van de officieel door
de administraties opgemaakte cijfers van de inschrijvingen in de
HBO5-verpleegkunde en verpleeg- en vroedkunde in de Vlaamse gemeenschap,
kan het jaarlijkse overzicht opgemaakt worden van de evolutie in
studentenaantallen tot het schooljaar 2021/2022 en dit in een tijdsreeks vanaf 1980.
Bachelors (Professionele Bachelors):
Voor de bachelors wordt voortgegaan op 4 leerjaren en de studenten
worden, omwille van de historische tijdslijn en de vergelijkbaarheid
over deze 4 leerjaren verdeeld overeenkomstig de laatst gekende
doorstromingsgegevens per leerjaar. Voor het 4de jaar worden de
studenten genomen die voldoende punten hebben verzameld om in dit 4de
jaar af te studeren.
Brugstudenten: De 'brugstudenten' die hun HBO5-kwalifciatie
upgraden tot bachelor worden elk jaar in mindering gebracht omdat zij
reeds de verpleegkwalificatie bezitten. Gezien hier de laatste jaren
geen telling van gebeurt moet vanaf 2017/18 rekening gehouden worden met
een afnemende beperkte dubbeltelling. Met het doorvoeren van de
schrapping van HBO5 als toegang tot het verpleegkundig beroep zal de brugopleiding (terug) aan belang winnen en valt de dubbeltelling in feite
weg.
VDAB: op eenvoudige vraag deelt de VDAB jaarlijks de
studentenaantallen mee die als werkloze de dagopleidingen volgen.
Project 600: werkenden in de zorgsector die de kwalificatie
verpleegkunde willen verwerven worden halftijds vrijgesteld om de
verpleegstudies aan te vatten of te voleindigen. Voor het tweede jaar op
rij worden de gevraagde cijfers, per gemeenschap, niveau en jaar na herhaaldelijke vraag
niet meer bezorgd door Fe-Bi,
het sociaal fonds
voor de non-proftsectoren. Kan iemand de stappen zetten om deze (noodzakelijke) overzichten te bezorgen,
gezien de verhoogde budgetten en de openbaarheid van informatie mbt projecten
die met overheidsgelden of door overheidsbeslissingen tot stand komen.
Het moet ook toelaten om de 'zuivere instroom' van generatiestudenten te
kunnen aflijnen, dwz de verpleegstudenten verminderd met de VDAB-studenten en het project 600
(opgezet in 2000 op voorstel van Walter Cornelis LBC-NVK, nu ACV-Puls, en goedgekeurd door minister
Vandenbroucke in 2000).
3. Liquidatie HB05 verpleegkunde:
moest de witte sector 'wit' blijven?
Wat de impact zal zijn van de nieuwe
wetgeving op de instroom van VDAB-kandidaten, project 600 en de
brugstudenten is niet duidelijk en nog niet in te schatten. Het
VDAB-project in 1992 opgestart door toenmalig directeur van de HBO5
Brugge, zoals het project 600, ontwikkeld door Walter Cornelis en
het toenmalige LBC-NVK en het brugproject (van verpleegkunde A2 naar A1
voor werkenden in de zorg) was het structurele antwoord om talenten en
potentieel van jongeren die door het waterval systeem van het onderwijs
niet ontwikkeld waren, langs het 'zalmprincipe'
uitzicht te geven op een kwalitatieve job in de zorg. De beslissing tot
het reduceren van de HB05-verpleegkunde tot een enkel in België
relevante functie van 'basisverpleegkundige', zonder te leiden tot de
internationaal erkende verpleegkundige beroepstitel, moet, ook door de
politieke vertegenwoordigers in hun beslissing en in de toekomst onder
ogen genomen worden. Het is allicht te vergezocht dat de witte suprematie ook hier haar slachtoffers maakt door een opleiding af te
snijden die meer en meer voor studerenden en volwassenen
met migratieachtergrond, voor instroom hadden kunnen zorgen. De
beslissing om de HBO5 af te schaffen is in dat perspectief een (extreem)
rechtse maatregel die de de witte sector wit houdt met als motief,
liever in de str*** dan gezond? Zoals het Neanderthalersyndroom, liever
uitsterven dan in een diverse samenleving de toekomst verzekeren. En
waar bleef/blijven de 'witte woede' (1885-2005) en de vakbonden in deze
degeneratie van het zorgpersoneel? En de partij van de arbeiders en
werknemers, die de commissievoorzitter leveren voor deze nooit geziene
destabilisatie van het toeleveren van voldoende kwalitatief
zorgpersoneel?
4. Enkele verdere observaties en
overwegingen bij het opdoeken van
de HBO5 verpleegkunde
4.1. Zal de voorzitster van de Commissie
gezondheid, Sofie Merckx van de PVDA/PTB degene zijn die het
verpleegkundig beroep ten grave gedragen heeft?
4.2. Het omgekeerde HR-beleid van de ziekenhuizen en de
verdwazing van de beroepsorganisatie bachelors-verpleegkunde: in plaats
van, zoals de vakbonden in 2000 de lager gekwalificeerden up te graden
naar kwalitatieve jobs en de niet-gekwalificeerden langs de sociale
maribel op te leiden tot logistiek assistent in de ziekenhuizen en tot
polyvalente medewerkers in de zorg, gaat het beleid nu over tot een
degradatie van het opgeleide personeel tot
verpleeghulp/verpleegassistent met inbegrip van de liquidatie van hun
opleiding, de HBO5. Hetzelfde heeft zich reeds afgespeeld met de
degradatie van de autonoom werkende verzorgende tot zorgkunige. Was dit
al de voorbode voor een verdere neergang van de de zorg en het verder
sluiten van ziekenhuisafdelingen, onder leiding van de unieke, zichzelf
opschalende en allicht ook beter betaalde 'verpleegkundige
verantwoordelijke voor de zorg'?
4.3. En welk zal het barema zijn voor de nieuwe fantoom
'verpleegkundige', die ten onrechte de titel 'basisverpleegkundige'
zal dragen die geen enkele waarde meer zal hebben voor tewerkstelling
als verpleegkundige in het buitenland.
4.4. En wat met de beroepsorganisatie van de HBO5?
Correctie: het
betreft niet de HBOV maar de
BEFEZO - zorgkundigen.
Het is cynisch
(of bedoeld?) dat dezelfde persoon die verantwoordelijk was voor de
weliswaar mislukte (met dank aan Walter Cornelis) liquidatie van de
toenmalige A2-verpleegkundige, 25 jaar geleden, nu aan het hoofd staat
van de beroepsorganisatie
BEFEZO van zorgkundigen
die akkoord gegaan is met de degradatie van de
volwaardige beroepstitel van verpleegkundige HBO5 tot de nietszeggende
en ten onrechte betitelde 'basisverpleegkundige', die enkel binnen
België nog als verpleeghulp of -assistent kan functioneren. Het is het
grote bedrog en misleiding van elke toekomstige student, zij-instromer
of volwassene die als generatiestudent, VDAB student of als werknemer in
de sector langs project 600 zich de verpleegtitel kon eigen maken tot
het schooljaar 2022/2023, maar vanaf 2023/2024 het perspectief om
verpleegkundige te worden, definitief moet laten varen.
4.5. Zal een 'linkse coalitie nodig zijn om deze evolutie terug te
draaien en vanaf het schooljaar 2024/2025 de toegang tot het
verpleegkundig beroep, met enkele aanpassingen aan de opleiding, opnieuw
in te stellen en voor de toekomst te verzekeren. Of zal men massaal
buitenlandse 'verpleegkundigen' moeten opleiden, screenen en inschakelen
in de zorg naast de gedeclasseerde 'verpleegassistenten' ook al dragen
ze de Belgische' titel 'basisverpleegkundige'?
5. Aantal verpleegkundigen naar niveau
1980-2023. basisverpleegkunde 1ste jaar 23/24
Verpleegstudenten HBO5(*) en Bachelor 1980-2024 |
|
Eerstejaars |
Totaal |
|
HBO5 |
Bachelor |
Totaal |
HBO5 |
Bachelor |
Totaal |
80/81 |
2.336 |
2.545 |
4.881 |
5.622 |
6.238 |
11.860 |
81/82 |
2.542 |
2.790 |
5.332 |
6.074 |
6.545 |
12.619 |
82/83 |
2.470 |
2.602 |
5.072 |
6.128 |
6.445 |
12.573 |
83/84 |
2.390 |
2.468 |
4.858 |
6.172 |
6.339 |
12.511 |
84/85 |
2.183 |
2.264 |
4.447 |
5.652 |
6.030 |
11.682 |
85/86 |
1.983 |
2.141 |
4.124 |
5.218 |
5.679 |
10.897 |
86/87 |
1.628 |
2.061 |
3.689 |
4.666 |
5.343 |
10.009 |
87/88 |
1.625 |
2.248 |
3.873 |
4.390 |
5.468 |
9.858 |
88/89 |
1.434 |
2.321 |
3.755 |
4.045 |
5.658 |
9.703 |
89/90 |
1.348 |
1.885 |
3.233 |
3.783 |
5.336 |
9.119 |
90/91 |
1.199 |
1.790 |
2.989 |
3.275 |
5.092 |
8.367 |
91/92 |
1.238 |
1.959 |
3.197 |
3.066 |
4.956 |
8.022 |
92/93 |
1.340 |
1.950 |
3.290 |
3.187 |
4.981 |
8.168 |
93/94 |
1.528 |
2.253 |
3.781 |
3.562 |
5.527 |
9.089 |
94/95 |
1.677 |
2.372 |
4.049 |
3.910 |
5.791 |
9.701 |
95/96 |
1.491 |
2.425 |
3.916 |
3.888 |
6.048 |
9.936 |
96/97 |
1.709 |
2.596 |
4.305 |
4.054 |
6.231 |
10.285 |
97/98 |
1.678 |
2.661 |
4.339 |
4.106 |
6.092 |
10.198 |
98/99 |
1.532 |
2.614 |
4.146 |
4.075 |
6.062 |
10.137 |
99/00 |
1.400 |
2.138 |
3.538 |
3.725 |
5.497 |
9.222 |
00/01 |
1.630 |
2.009 |
3.639 |
3.932 |
5.135 |
9.067 |
01/02 |
1.597 |
1.986 |
3.583 |
4.016 |
4.666 |
8.682 |
02/03 |
1.605 |
2.170 |
3.775 |
4.204 |
4.984 |
9.188 |
03/04 |
1.794 |
2.325 |
4.119 |
4.328 |
5.135 |
9.463 |
04/05 |
1.640 |
2.243 |
3.883 |
4.343 |
5.689 |
10.032 |
05/06 |
1.577 |
2.263 |
3.840 |
4.247 |
5.739 |
9.986 |
06/07 |
1.791 |
2.746 |
4.537 |
4.402 |
6.108 |
10.510 |
07/08 |
1.777 |
2.665 |
4.442 |
4.414 |
6.400 |
10.814 |
08/09 |
2.024 |
3.071 |
5.095 |
4.880 |
7.110 |
11.990 |
09/10 |
2.378 |
3.565 |
5.943 |
5.314 |
7.844 |
13.158 |
10/11 |
2.566 |
3.608 |
6.174 |
5.932 |
8.558 |
14.490 |
11/12 |
2.830 |
3.880 |
6.752 |
6.559 |
9.233 |
15.652 |
12/13 |
3.001 |
3.932 |
6.933 |
6.960 |
9.519 |
16.479 |
13/14 |
3.415 |
3.938 |
7.353 |
7.524 |
9.768 |
17.292 |
14/15 |
3.181 |
4.088 |
7.269 |
7.823 |
9.962 |
17.785 |
15/16 |
3.240 |
4.512 |
7.752 |
7.759 |
10.501 |
18.260 |
16/17 |
2.862 |
4.177 |
7.039 |
7.292 |
10.593 |
17.885 |
17/18 |
2.785 |
3.835 |
6.620 |
7.178 |
10.322 |
17.500 |
18/19 |
2.475 |
3.134 |
5.656 |
6.809 |
9.116 |
15.677 |
19/20 |
2.711 |
2.927 |
5.638 |
6.781 |
9.687 |
16.468 |
20/21 |
3.348 |
3.740 |
7.088 |
7.690 |
9.953 |
17.643 |
21/22 |
3.026 |
3.332 |
6.358 |
7.116 |
10.229 |
17.345 |
22/23 |
2.666 |
2.851 |
5.517 |
6.564 |
9.748 |
16.312 |
23/24(*) |
1.828 |
3.355 |
5.183 |
5.429 |
9.638 |
15.102 |
(*) De 1.828 eerstejaars HBO5 zijn in 2023/2024 |
|
|
|
gestart als basisverpleegkundigen |
|
|
|
6. Evolutietabel aantalen en %
verpleegstudenten naar niveau, onderscheiden naar reguliere studenten, VDAB-studenten en project 600 (*).
Als de instroom eerstejaars in 2023/2024
voor 'basisverpleegkundige' onderscheiden wordt naar kanaal, dwz VDAB,
project 600 en de 'gewone' studenten (regulier in de tabel) dan is
vooral het afhaken bij de gewone studenten opvallend, nl -40%, terwijl
de allicht laatijdiger geïnformeerde VDAB en Project 600 instromers met
-8% hiervan afwijken. Dat mag de ogen niet blind maken voor de
instorting van de instroom bij de VDAB wegens het verminderend aantal
werklozen. Daartegenover staat dat de daling van de instroom bij
bachelor verpleegkunde (-408 in 21/22 en -664 in 22/23) wegens het
invoeren van een 4de jaar, omgezet is, mede door de liquidatie van de
HBO5 verpleegkunde, in een stijging met 687 in 23/24. Niet voldoende
echter om de vermindering van het eerste jaar 'basisverpleegkundige' op
te vangen, die trouwens geen verpleegkundige meer zullen worden. De
minister, parlementairen en elkeen die bekommerd is om de zorg zal de
evolutie van deze cijfers in de toekomst met argusogen volgen. Alleen
zal npdata stoppen met deze updates omdat de instroom in het
verpleegkundig beroep geamputeerd is voor de HBO5 en het geen zin meer
heeft om een fantoom-statistiek bij te houden. Als de HBO5 opnieuw tot
de titel verpleegkunde leidt mag men altijd een seintje geven.
Verpleegstudenten 2012-2024 HBO5/Bachelor - evolutie/aard 1ste jaars (*) |
Jaar |
HBO5(*) |
|
Evol. 1 ste j. |
Waarvan 1-ste jaars |
|
1 |
2 |
3 |
|
Totaal |
Aantal |
% evol. |
VDAB |
Pr.600 |
Regul. |
12/13 |
3.001 |
2.200 |
1.759 |
|
6.960 |
|
|
1.050 |
148 |
1.803 |
13/14 |
3.415 |
2.393 |
1.716 |
|
7.524 |
414 |
14% |
1.352 |
109 |
1.954 |
14/15 |
3.181 |
2.605 |
2.037 |
|
7.823 |
-234 |
-7% |
1.191 |
128 |
1.862 |
15/16 |
3.240 |
2.274 |
2.245 |
|
7.759 |
59 |
2% |
1.100 |
165 |
1.975 |
16/17 |
2.862 |
2.427 |
2.003 |
|
7.292 |
-378 |
-12% |
931 |
130 |
1.801 |
17/18 |
2.785 |
2.396 |
1.997 |
|
7.178 |
-77 |
-3% |
715 |
165 |
1.905 |
18/19 |
2.475 |
2.234 |
2.100 |
|
6.809 |
-310 |
-11% |
620 |
218 |
1.637 |
19/20 |
2.711 |
2.129 |
1.941 |
|
6.781 |
236 |
10% |
633 |
148 |
1.930 |
20/21 |
3.348 |
2.231 |
2.111 |
|
7.690 |
637 |
23% |
655 |
254 |
2.439 |
21/22 |
3.026 |
2.132 |
1.958 |
|
7.116 |
-322 |
-10% |
629 |
220 |
2.177 |
22/23 |
2.666 |
2.092 |
1.806 |
|
6.564 |
-360 |
-12% |
397 |
305 |
1.964 |
23/24 |
1.828 |
1.869 |
1.732 |
|
5.429 |
-838 |
-31% |
366 |
281 |
1.181 |
Evol. |
-31% |
-11% |
-4% |
|
-17% |
-1.173 |
|
-8% |
-8% |
-40% |
Jaar |
Bachelor |
Evol. |
% Evol. |
Waarvan 1-ste jaars |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
Totaal |
1ste J. |
1ste J. |
VDAB |
Pr.600 |
Regul. |
12/13 |
3.932 |
2.871 |
2.716 |
|
9.519 |
|
|
375 |
36 |
3.521 |
13/14 |
3.938 |
2.910 |
2.920 |
|
9.768 |
6 |
0% |
427 |
29 |
3.482 |
14/15 |
4.088 |
2.914 |
2.960 |
|
9.962 |
150 |
4% |
255 |
27 |
3.806 |
15/16 |
4.512 |
3.025 |
2.964 |
|
10.501 |
424 |
10% |
221 |
25 |
4.266 |
16/17 |
4.177 |
3.339 |
3.077 |
|
10.593 |
-335 |
-7% |
121 |
10 |
4.046 |
17/18 |
3.835 |
3.091 |
3.396 |
|
10.322 |
-342 |
-8% |
124 |
34 |
3.677 |
18/19 |
3.134 |
2.838 |
3.144 |
|
9.116 |
-701 |
-18% |
134 |
28 |
2.972 |
19/20 |
2.927 |
2.354 |
2.441 |
2.029 |
9.687 |
-207 |
-7% |
140 |
22 |
2.765 |
20/21 |
3.740 |
2.198 |
2.025 |
1.990 |
9.953 |
813 |
28% |
202 |
30 |
3.508 |
21/22 |
3.332 |
2.809 |
1.891 |
2.197 |
10.229 |
-408 |
-11% |
108 |
47 |
3.177 |
22/23 |
2.668 |
2.503 |
2.416 |
2.161 |
9.748 |
-664 |
-20% |
62 |
46 |
2.560 |
23/24 |
3.355 |
2.004 |
2.153 |
2.126 |
9.638 |
687 |
26% |
63 |
74 |
3.218 |
Evol. |
26% |
-20% |
-11% |
-2% |
-1% |
-577 |
|
2% |
61% |
26% |
Jaar |
Totaal |
|
Evol. |
% Evol. |
Waarvan 1-ste jaars |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
Totaal |
1ste J. |
1ste J. |
VDAB |
Pr.600 |
Regul. |
12/13 |
6.933 |
5.071 |
4.475 |
|
16.479 |
|
|
1.425 |
184 |
5.324 |
13/14 |
7.353 |
5.303 |
4.636 |
|
17.292 |
420 |
6% |
1.779 |
138 |
5.436 |
14/15 |
7.269 |
5.519 |
4.997 |
|
17.785 |
-84 |
-1% |
1.446 |
155 |
5.668 |
15/16 |
7.752 |
5.299 |
5.209 |
|
18.260 |
483 |
7% |
1.321 |
190 |
6.241 |
16/17 |
7.039 |
5.766 |
5.080 |
|
17.885 |
-713 |
-9% |
1.052 |
140 |
5.847 |
17/18 |
6.620 |
5.487 |
5.393 |
|
17.500 |
-419 |
-6% |
839 |
199 |
5.582 |
18/19 |
5.609 |
5.072 |
5.244 |
|
15.925 |
-1.011 |
-15% |
754 |
246 |
4.609 |
19/20 |
5.638 |
4.483 |
4.382 |
2.029 |
16.468 |
29 |
1% |
773 |
170 |
4.695 |
20/21 |
7.088 |
4.429 |
4.136 |
1.990 |
17.643 |
1.450 |
26% |
857 |
284 |
5.947 |
21/22 |
6.358 |
4.941 |
3.849 |
2.197 |
17.345 |
-730 |
-10% |
737 |
267 |
5.354 |
22/23 |
5.334 |
4.595 |
4.222 |
2.161 |
16.312 |
-1.024 |
-16% |
459 |
351 |
4.524 |
23/24 |
5.183 |
3.873 |
3.885 |
2.126 |
15.067 |
-151 |
-3% |
429 |
355 |
4.399 |
Evol. |
-3% |
-16% |
-8% |
|
-8% |
-1.750 |
|
-7% |
1% |
-3% |
5. % aandeel van de onderscheiden
instroom door VDAB, project 600 en de gewone reguliere verpleegstudent
(basisverpleegkundige 23/24)
Evolutie 1ste jr verpl. VDAB, Pr. 600 en 'gewone' |
HBO5 tot 22/23, basisverpleegk. 23/24 |
|
VDAB |
Pr.600 |
Regul. |
Totaal |
12/13 |
35% |
5% |
60% |
100% |
13/14 |
40% |
3% |
57% |
100% |
14/15 |
37% |
4% |
59% |
100% |
15/16 |
34% |
5% |
61% |
100% |
16/17 |
33% |
5% |
63% |
100% |
17/18 |
26% |
6% |
68% |
100% |
18/19 |
25% |
9% |
66% |
100% |
19/20 |
23% |
5% |
71% |
100% |
20/21 |
20% |
8% |
73% |
100% |
21/22 |
21% |
7% |
72% |
100% |
22/23 |
15% |
11% |
74% |
100% |
23/24 |
20% |
15% |
65% |
100% |
Bachelor verpleegkundige VVAZ |
|
VDAB |
Pr.600 |
Regul. |
Totaal |
12/13 |
10% |
1% |
90% |
100% |
13/14 |
11% |
1% |
88% |
100% |
14/15 |
6% |
1% |
93% |
100% |
15/16 |
5% |
1% |
95% |
100% |
16/17 |
3% |
0% |
97% |
100% |
17/18 |
3% |
1% |
96% |
100% |
18/19 |
4% |
1% |
95% |
100% |
19/20 |
5% |
1% |
94% |
100% |
20/21 |
5% |
1% |
94% |
100% |
21/22 |
3% |
1% |
95% |
100% |
22/23 |
2% |
2% |
96% |
100% |
23/24 |
2% |
2% |
96% |
100% |
Verpleegkundigen en basisverpl. 23/24 |
|
VDAB |
Pr.600 |
Regul. |
Totaal |
12/13 |
21% |
3% |
77% |
100% |
13/14 |
24% |
2% |
74% |
100% |
14/15 |
20% |
2% |
78% |
100% |
15/16 |
17% |
2% |
81% |
100% |
16/17 |
15% |
2% |
83% |
100% |
17/18 |
13% |
3% |
84% |
100% |
18/19 |
13% |
4% |
82% |
100% |
19/20 |
14% |
3% |
83% |
100% |
20/21 |
12% |
4% |
84% |
100% |
21/22 |
12% |
4% |
84% |
100% |
22/23 |
9% |
7% |
85% |
100% |
23/24 |
8% |
7% |
85% |
100% |
Het aandeel van de instroom verpleegkunde
was aanzienlijk, ook al is dit voor de VDAB sterk terug gevallen omwille
van de economische heropleving en is het project 600 weliswaar een
belangrijke valorisatie voor in de zorg tewerkgesteld personeel met in
aantal een beperkt impact. Door het afsnijden van de toegangsweg tot het
verpleegkundig beroep van de HBO5 en de opschaling van bachelor
verpleegkunde, na de verlenging tot vier jaar wordt ook de toekomst van
beide instroomkanalen ter zeerste gediscrediteerd, hetgeen ook uit
onderstaande tabel blijkt
% HBO5 tot 22/23 en basisvpl. 23/24 op totaal 1jr |
HBO5 tot 22/23, basisverpleegk. 23/24 |
|
VDAB |
Pr.600 |
Regul. |
Totaal |
12/13 |
74% |
80% |
34% |
43% |
13/14 |
76% |
79% |
36% |
46% |
14/15 |
82% |
83% |
33% |
44% |
15/16 |
83% |
87% |
32% |
42% |
16/17 |
88% |
93% |
31% |
41% |
17/18 |
85% |
83% |
34% |
42% |
18/19 |
82% |
89% |
36% |
44% |
19/20 |
82% |
87% |
41% |
48% |
20/21 |
76% |
89% |
41% |
47% |
21/22 |
85% |
82% |
41% |
48% |
22/23 |
86% |
87% |
43% |
50% |
23/24 |
85% |
79% |
27% |
35% |
7. Enkele visualiseringen langs de
gekende sets grafieken
7.1. Evolutie 1ste jaars, totaal, % HBO5 in aantal en % op de 18 jarigen
![](Mail-l15.gif)
![](Mail-l16.gif)
![](Mail-l17.gif)
Ook het totaal bachelorstudenten is dalend,
mede door de overschakeling naar een vierjarige opleiding die uiteraard
zorgt voor een vertraging van het op de markt komen van de
afgestudeerden. Daar bovenop komt nu de liquidatie van een belangrijk
instroomkanaal van verpleegkundigen, het cynische politiek besliste
scenario voor een collaps van de zorg?
![](Mail-l18.gif)
![](Mail-l19.gif)
![](Mail-l20.gif)
7.2. Onderscheid instroom langs VDAB
(werkzoekenden), project 600 en de gewone studenten
![](Mail-l21.gif)
![](Mail-l22.gif)
![](Mail-l23.gif)
De 'instorting' instroom 'gewone'
studenten
na invoering 'fantoom' basisverpleegkundige
![](Mail-l24.gif)
![](Mail-l25.gif)
![](Mail-l26.gif)
![](Mail-l27.gif)
![](Mail-l28.gif)
8. Slotoverweging zoals reeds in
2020/2021 gepubliceerd
Degradatie HBO5-verpleegkunde, een
lang verhaal
Instroom in het beroep vanuit de VDAB en het project 600 is vooral
terug te vinden bij de HBO5. Door deze toegang af te sluiten zal de impact
vooral voelbaar zijn in het volwassenenonderwijs en in wat Guy Tegenbos (DS)
het zalmprincipe noemde, het terugklimmen naar boven voor wie het
onderwijswatervalsysteem de kwalificatiemogelijkheden beknotte.
De decennialange aversie van de
beroepsverenigingen verpleegkunde en de verpleeglobby's tav een beroepsgroep
die momenteel nog altijd instaat voor 40% van de verpleegkundige zorg,
heeft blijkbaar getriomfeerd, nadat in 1990 de
champagne al werd gedronken
omdat LBC-NVK, niet gemandateerd akkoord was met vervanging van de
toenmalige HBO5 door een verpleegassistent. Walter Cornelis heeft daar
toen een stokje voor kunnen steken.
Laten de vakbonden opnieuw van zich horen en
behoeden ze aldus Vlaanderen voor een niet meer te vermijden langdurig
tekort aan verpleegkundigen. Evenzeer om de devaluatie en miskenning van
40% van het huidig verpleegkundig personeel te voorkomen. Kan men met
een streep de opleiding die al vijftig jaar verpleegkundigen genereert
naar de vuilbak verwijzen? Zal daarbij deze kwalitatieve ontwaarding
voor hen financiële gevolgen hebben en zullen er inkomensverschillen
komen tussen de oude HBO5 en de nieuwe gedevalueerde instroom. En zal de
aantrek van het verpleegkundig beroep met inbegrip van het opbreken van
de toegang voor HB05-studenten, ook voor bachelors, geen nekslag
krijgen. Wat zal de impact zijn van de groeiende tekorten op de
arbeidsmarkt die zich in meerdere studierichtingen zullen doorzetten en voor
grotere 'concurrentie' zullen zorgen.
En zal, zoals voor de mijnen na WO2, immigratie een uitweg moeten bieden met grote wervingscampagnes
in het buitenland.
Of zullen uiteindelijk de kledijcodes aangepast worden en
moslima's zowel
in opleiding als tewerkstelling in grotere mate ingeschakeld en
toegelaten worden tot het maatschappelijke leven zoals in
de grote meerderheid van de landen, waar religie geen voorwerp van
discriminatie in het burgerleven meer vormt. Welke politieke partij zal
zich hier sterk voor maken en zich meteen, in het vooruitzicht van de
komende verkiezingen, versterken? Wie tranen plengt over huidige of
toekomstige tekorten verpleeg- en zorgpersoneel moet eerst in de eigen exclusie en in wezen racistische
gedachtegang kijken.
Voor
verdere toelichting en documentatie, zie
info@npdata.be.
Met
vriendelijke groeten,
Jan
Hertogen, socioloog
0487 335 552
Wie geen
berichten meer wenst te ontvangen kan dit langs een Re melden met opgave
"Uitschrijven".
|