BuG
465
– Bericht uit het
Gewisse – 23
december
2020
1.
Werknemers op 01/01/2020: historisch om drie redenen Het geeft meteen ook stof voor een evaluatie van een tweede 'breekpunt', nl de wisseling van de macht, waarbij de tewerkstellingsevolutie met een regering met en zonder oa de N-VA in perspectief kan geplaatst. Een derde element van spankracht vormt de evolutie van de zorgberoepen, en ruimer, de tewerkstelling in welzijn en gezondheidszorg. In de voorbije decennia zijn de non-profit-sectoren, ondermeer door de kabinetten Vandenbroucke en Vogels in 2000 en Demotte (met toen ook al Ri De Ridder als kabinetschef) en Vervotte in 2005 mede door de toenmalige vakbondssecretaris Walter Cornelis fors uitgebouwd maar nog onvoldoende gezien de tekorten die in de corona-crisis zijn bloot gelegd.. Het documenteren van de lonen in de sectoren en subsectoren op basis van de RSZ-aangiften van alle werkgevers met opdeling naar gewest en vooral ook naar geslacht, en dit niet alleen per werknemer maar ook per Voltijdse Eenheid staat nog op stapel. In de tabel Werknemers 2008-2020 alle sectoren kan met enkele muisklikken een set grafieken aangemaakt worden voor elke deelsector en alle subtotalen volgens sectie (letter) en NACE-digit op 5, 4 en 3 digit (aantal cijfers in de de NACE-code). Voor wie er mee weg kan een unieke bron van informatie. 2. Publieke tewerkstelling/dienstverlening: 46,2% Alle sectoren werden in een aparte bundeling opgenomen in de verdeling publieke en niet-publieke tewerkstelling/dienstverlening, dwz tewerkstelling die rechtstreeks gefinancierd of betoelaagd wordt door de overheid. De gehele financiële input in deze tewerkstelling is toegevoegde waarde en onderdeel van het Bruto Nationaal product. Het betreft overheidsuitgaven die, in tegenstelling tot de vele 'negatieve belastingen', dwz overheidsuitgaven om de belastingsverminderingen van bedrijven te financieren, in hoofdzaak in de dagelijkse consumptie worden besteed en niet wegvloeien als kapitaalsvergoedingen, (buitenlandse) investeringen of beleggingen. De publieke dienstverlening en de financiering ervan zorgen niet alleen voor stabiliteit, oa in coronatijden maar vormen ook het hart van de economische bedrijvigheid in België.
De samenstelling van regeringen heeft maar een erg beperkte impact, en dan enkel nog op het groeiritme van de publieke dienstverlening, niet op de afbouw ervan. Best is naar werkelijkheden en hun evoluties te kijken, ook wat corona-betreft en de aanpak ervan, en niet het idee of opinie die men er over heeft. 3. Technische noot: tijdslijn RSZ/RSZ-PPO behouden Vanaf 2017
is er een integratie gebeurd van de RSZ-PPO (Provinciale en Plaatselijke
besturen) in de algemene RSZ. Dit heeft voor een ernstige breuk gezorgd in
de tijdsreeks wat onderwijs en vooral ook de tewerkstelling in de
bejaardenhomes betreft. Voor meer dan de helft van het personeel van de
woonzorgcentra was de werkgever de gemeente of het OCMW, en de
referentiecode was niet deze van het WZC maar van de gemeente en OCMW.
Doordat, in tegenstelling tot voor 2017 niet meer de individuele
tewerkstellingsplaats de code bepaalde maar de werkgever, 'verdween' meer
dan de helft van het personeel uit de codes van de woonzorgcentra. Doordat
een statistiek geen breuklijnen mag vertonen en de werkelijkheid moet
weergeven, wordt al voor het derde jaar een herschikking doorgevoerd van
het RSZ-PPO personeel conform aan de laatst gekende 'werkelijke'
verdeling. In de tabel worden ook de originele waarden zoals bezorgd door
de RSZ opgenomen. 4. Een keuze uit sectoren en het grafische beeld In de tabel kan met een muisklik een regel aangeklikt met de sector van keuze, hier het totaal van alle loontrekkenden. Volgende set van zes grafieken verschijnt dan in het blad grafiek. Onderstaand beeld is de printscreen ervan.
We laten hieronder elk van de zes grafieken de revue passeren. Deze kunnen dus, zoals gezegd voor elk van de 916 deelsectoren en aggregaten kunnen aangemaakt. Elke set van een sector omvat zes grafieken: 1. Aantal
loontrekkenden in staafgrafiek, met aantal per jaar 2008-2019, telkens op
31/12 zodat het de situatie weergeeft op 01/01 van het volgende jaar. Doordat de tijdsreeks start met 2008 kan ook jaar na jaar de evolutie met en na de bankencrisis nagegaan worden als mede de tewerkstellingsevolutie van werknemers onder de verschillende regeringen tot 2020. Dank. Wie een set wil van een bepaalde sector kan deze langs info@npdata.be aanvragen, we voegen ze dan ook met link toe aan dit bericht.
5. Linken naar grafieksets totaal en deelsectoren:
Grafieksets:
Loontrekkenden,
Secundaire sector,
Welzijn, 6. Enkele subtotalen en geselecteerde sectoren Onderaan de tabel kan men ook voortgaan op enkele geselecteerde sectoren. Door de overeenstemmende lijn in de tabel aan te klikken en te kopiëren naar de tweede lijn van het blad grafiek komt ook de overeenstemmende set van 6 grafieken tot stand.
Het is onmogelijk om sets voor al deze deelsectoren (vooraf) op te maken of in dit bericht te verwerken. De krimpende secundaire sector weliswaar met een opleving de laatste jaren en de non-profitsectoren, gezondheid, welzijn en cultuur om dit meer dan volledig te compenseren komen aan bod. Evenzeer de Horeca met inbegrip van de impact van de invoering van de witte kassa. Onderwijs, en enkele openbare tewerkstellingen zoals de Post, NMBS en veiligheidsberoepen (Politie, leger en gevangenisbewaarders) en te slotte het diplomatiek personeel kunnen de kracht van deze tool illustreren. Voor elk van deze deelsectoren wordt een set langs een link op het internet aangemakt. 6..1. Secundaire sector (maakindustrie)
6.2. Welzijn, gezondheid en cultuur
6.3. Woonzorgcentra
6.4. Horeca
6.6. Bpost
6,7. NMBS
6.8. Veiligheidsberoepen (Politie, leger, gevangenisbewaarders
6.9. Onderwijs
610. Diplomatiek personeel
6.11. Publieke dienstverlening/tewerkstelling (volledige set)
Andere sectoren kunnen aangevraagd: info@data.be Jan Hertogen, socioloog |