BuG
456
– Bericht uit het
Gewisse – 17
juli
2020
BuG 456 on-line
Print
Tablet
Smartphone (6p)
Ten behoeve van premier Wilmès en de bevolking:
Update:
Besmetting gemeenten/dag tot 17/07/2020,
met overzicht provincies en gewesten in aantal en %,
Grafieken met
Evolutie enkele gemeenten en
12 ge-
meenten met
hoogst % besmettingen op 16/07/2020.
Voor 4 Week-ends werden de aantallen geïnterpoleerd.
"Gaat Vlaanderen in 2024 omwille van het mis-kennen van
migratie in politieke lockdown door onafhankelijk te wor-
den en zich af snijden van Europa in een Identitair
Nationalistisch Extreem Rechts Discours (INERD)?"
Migratie, welbewuste keuze van politici in de zestiger jaren
om steden te herbevolken en van de ondergang te redden
Bijvoorbeeld Antwerpen
![](Bevolk3.gif)
Tabel:
Loop van de bevolking 1830-2020, met twee muisklikken
de loop van de bevolking in 105 grafieken voor elke gemeente
Bronnen: Officiële Belgische statistieken van 1830 tot 2020 en
verwerking npdata.be wat betreft migratieachtergrond na wo2
1. Ook in
de zestiger jaren luisterden politici naar 'experten'
In de zestiger en zeventiger jaren hadden politici oren
naar demografische experten die voorzagen dat vanaf 1970 een ware
ontvolking zou plaatsvinden in de steden. Zij kregen het advies om,
inhakend op een tijdelijke nood aan arbeidskrachten in industrieën die
geen perspectief meer hadden, en na het stoppen van de Italiaanse, en
voordien al de Spaanse en Griekse migratie, contracten te sluiten met Marokko,
Turkije, Tunesië Algerije en Joegoslavië waarbij de gezinshereniging met echtgenote en kinderen het kernpunt en de hoofdbedoeling was.
In de nog
altijd actuele brochure van de voorganger van Myria,
Migratie, brochure van het CGKRB staat het helder geformuleerd:
"In
de verdragen was ook expliciet opgenomen dat het ging
om migraties van hele families: mannen werden dus aangemoedigd
hun vrouw en kinderen mee te brengen. Op die
manier hoopte de Belgische regering het geboortecijfer
te doen stijgen." In feite en zoals zou blijken om een
oplossing te geven aan de bevolkingsdaling in de steden die zich tot 2000
zou doorzetten.
2.
Contracten met 5 landen (1964 en 1970) en de wet van 1976
In de
Wet van 13/12/1976 werd dit nog eens uitdrukkelijk bevestigd voor alle
akkoorden tussen 1964 en 1970, ook al was er in 1974 al een migratiestop
afgekondigd. Lees even mee: onder
punt 3 tot 8 van deze wet wordt, verwijzend naar de contracten van de zestiger jaren
voor elk van de landen gesteld dat:
"De Marokkaanse, Tunesische, Algerijnse, werknemers die in België zijn tewerkgesteld en gevestigd,
zodra zij drie maand hebben gearbeid, hun gezin kunnen laten overkomen,
dit laatste omvat de echtgenote en de minderjarigen ten laste." Voor Turkse
arbeiders was gezinshereniging met echtgenote en kinderen al na een maand
mogelijk. In bijzondere gevallen konden voor hen ook al de ouders overkomen.
"De
Belgische regering en de Belgische werkgevers helpen de in België
tewerkgestelde werknemers bij het zoeken naar huisvesting."
Het is dank zij de (demografische) vooruitziendheid van de politici tussen
1964 en 1970en in 1976 dat de Belgische steden, vooral in Vlaanderen, van een
demografische ondergang zijn gered werden. Zelfs met een stijgende inkomende
migratie bleef de ontvolking duren van 1970 tot 2000. Dan pas kwam er een
omslag waarbij de bevolkingsvermindering, mede door de
tweede en derde generatie werd gestopt en omgekeerd.
De migratie was dus geen geschenk uit de hemel, maar het resultaat van een bewuste
politieke keuze, waarbij politici, zoals nu in corona-tijden, geluisterd
hebben naar experten, demografen en statistici, zeg maar de navolgers van
Quetelet, in wiens spoor wij ons graag situeren.
Een artikel en analyse ten gronde op vraag van het departement
Geschiedenis van de KUL ten behoeve van de geschiedenisleerkrachten is verschenen in Hermes,Migratie:
het alsmaar durend geschenk uit de hemel voor België.
3.
Demografische noodzaak ontkracht(te) anti-migratie politiek
De op evidentie gebaseerde demografische vaststellingen verklaren ook dat slogans
"werk in
eigen streek, dus terugkeer naar hun land van oorsprong" op niets terug
sloegen en niets uithaalden. Ook de aanduiding
'gastarbeider' was geen lang leven beschoren. De 'mythe' van de noodzaak
omwille van de behoeften van de industrie aan arbeiders is al die tijd en tot nu
toe evenwel onaantastbaar gebleven. Deze behoefte aan arbeidskrachten bestond wel degelijk,
maar als afgeleide van de ontvolking van de stedelijke gebieden en dit
vooral in industrieën die al ten dode waren opgeschreven, zoals de mijnen,
of in hoge mate de metallurgie. De demografen voorzagen dat vanuit
industriële gebieden deze migratie zou uitzwermen naar de steden omdat
daar woongelegenheid zou vrijkomen en de nieuwe migranten en hun gezinnen en alsmaar meer leegkomende woningen zouden bevolken.
Daarmee zouden de steden hun twee adem vinden, hetgeen door elke
observator in de bevolkingsevolutie is vast te stellen. Misschien moet de
set van grafieken zoals hieronder in beeld gebracht tot de eindtermen
behoren in het onderwijs, ondermeer als illustratie van het nieuwe vak
'statistiek'.
4. Operatie migratie geslaagd, Belgwording als kers op de taart
In de
publicaties na de volkstellingen van 1981 en 1991 was een van de
hoofdvaststellingen dat het perspectief op herbevolking van de steden,
juist door de aanwezigheid van de 'vreemdelingen' verzekerd was. Na de
campagnes voor Belgwording in 1985 (nieuwe Belgen 84.452) en 1992 (46.601)
van vooral Italianen werd de kroon op het werk gezet
door de regering Verhofstadt/Reynders in 1999 met de aanpassing van de
nationaliteitswetgeving. Het was de politieke kers op de taart die zorgde
voor de volledige integratie en de toekenning van alle rechten en
plichten. Dit werd aangevuld met een tweevoudige regularisatie voor niet
verblijfsgerechtigde vreemdelingen in 2001 en
2010. In totaal werden na WO2
1.336.389 vreemdelingen Belg, en hun natuurlijk- en migratiesaldo na de
Belgwording bedraagt 883.943 Belgische inwoners. Samen met de 1.336.389
nog op 01/01/2020 aanwezige vreemdelingen gaat het in totaal om 3.571.200
of 31,1% inwoners in België met migratieachtergrond.
Bevolking 01/01/2020: Belgische-, migratie-, asielachtergr. |
HET RIJK |
Aantal |
% |
Belgische achtergrond |
7.845.658 |
68,3% |
Belg gewordenen en |
1.336.389 |
11,6% |
hun nat.-/migratiesaldo |
883.943 |
7,7% |
Vreemdelingen |
1.426.651 |
12,4% |
Migratieachtergrond |
3.571.200 |
31,1% |
waarvan erkende asielzoekers |
221.734 |
1,9% |
Bevolking |
11.492.641 |
100,0% |
Moslims |
936.674 |
8,2% |
Asielzoekers tav bevolking (1) |
48.412 |
0,4% |
Dit
tabelletje pikken we op uit de tabel
Loop van de bevolking 1830-2020, waaruit deze tabel en 105
grafieken voor elke gemeente in twee stappen kan aangemaakt worden. Meer
hierover in volgende berichten.
Hierbij nog
een van de grafieken die automatisch voor elke lokaliteit aangemaakt
worden en die bovenstaande gegevens in evolutie weergeven van 1989 tot
2020, aangevuld met het verhuissaldo nieuwe Belgen (voor België daalt dat
op 0):
![](Bevolk29.gif)
Met de migratieakkoorden en de dynamiek van gezinshereniging is het
perspectief op bevolkingsgroei en vooral ook de ermee verbonden welvaart
en welzijn voor België en al haar gewesten verzekerd.
5. Te mooi om waar te zijn of gaat het om 'omvolking'?
Wie deze lezing van de migratie maar niets vind of teveel doet denken aan
een geromantiseerd sprookje moet maar even de onderstaande grafieken voor
een 20-tal steden bekijken, en de bevolkingsevolutie op de tijdslijn.
Meteen wordt in een andere curve de evolutie van inwoners met
migratieachtergrond uitgetekend.
Wie spreekt van 'omvolking' is van extreem kwade wil omdat ze refereren naar een
intentionele opzet om een bestaande bevolking te vervangen door een
andere. Daarmee zetten ze zich op een lijn met het nationaalsocialisme dat het woord
introduceerde, ondermeer als verantwoording van de militaire actie
Barbarosa in juni 1942 en het onderschikken van de Slavische volkeren aan
het duizendjarig rijk van de nazi's. Zo zouden de migranten, zwarten en islamisten de
Europese volkeren willen verdrijven en hun plaats innemen, de omvolking 2.0 in de
hoofden van Vlaams Belangers en sommige N-VA-ers. Zij geven tevens blijk
van de volledige miskenning van de historische betekenis van migratie voor
België en vooral voor Antwerpen.
6.
Tom Naegels en de 'mythes' van de migratie
Gedachtenwisseling met Tom Naegels op
FB Jan Hertogen
Ook Tom Naegels ontkomt niet aan de 'mythes rond migratie en laat de
bevolkingsevoluties in de steden buiten beeld.
Op FB drukt hij het zo uit, als opmerking tav een reactie: "De
neergang van de steenkoolsector, de opkomst van petroleum, de deficit-spending van de expansieplannen met hun enorme nadruk op
autosnelwegen en industriezones, de buitenlandse investeringen, de
gigantische groei van de lonen en het bnp, de angst voor de stijging van
de prijzen (en dus inflatie), de bouwwoede in Brussel, de demografische
problemen (te weinig jonge mensen om alle nieuwe jobs in te vullen) en
tussen al dat economische geweld, de gastarbeiders die enkele jaren lang
vrijwel ongehinderd Europa binnen en rond reizen en overal de gaten
dichten die de extreem snelle groei doet vallen."
. Tom nagels bereid een boek voor over het (Vlaams) nationalisme en
migratie in de 60 en 70-tiger jaren, zie al z'n artikel in Apache,
De koelies van Europa.
7. De 'mythe' is hardleers, ook voor kinderen van de migratie
De nieuwe inwoners die langs migratie naar België zijn gekomen en hun
nageslacht hebben zich gevestigd waar woningen vrijkwamen, dus in die
(stedelijke) centra waar sprake was van ontvolking of het stokken van de
bevolkingsaangroei vanaf 1970, Maar de 'migratiemythe' is blijkbaar onaantastbaar, ook voor
de kinderen van de migratie, die liever verwijzen naar de arbeidsnoodzaak
en de gastarbeiderstraditie dan naar de feitelijkheid om de steden en
grotere gemeenten te herbevolken en uiteraard ook hun arbeidskracht te
leveren.
8. De
bevolking evolueerde ongelijk in steden en gemeenten
Wie enkel de
bevolkingsevolutie op het niveau van België of Vlaanderen volgt, maakt
zichzelf wat wijs om de impact van migratie na WO2 te zien of in te
schatten als antwoord op de ontvolking of bevolkingsstagnatie in de
belangrijkste steden van Vlaanderen en Brussel. In mindere mate in Wallonie
dat nog in de jaren vijftig de immigratie en bevolkingsaangroei kende met Italianen,
Grieken en Spanjaarden, maar daarna een sterk verminderde migratie kenden
omdat de bevolkingsvermindering aan een langzamer ritme ging en minder
uitgesproken was. Maar vermindering van bevolking of zelfs stagnatie staat
gelijk met het vrijkomen van woongelegenheid. Voorzover deze niet door
interne verhuis ingevuld wordt zal het door migratie vanuit het buitenland
gebeuren, dat is een quasi wiskundige wet.
Het grafisch beeld van de bevolkingsevolutie van
1830 tot 01/01/2020, in België en de gewesten
is niet waarneembaar omdat tav van de vermindering van de bevolking in de
steden, er bevolkingsaangroei was in landelijke gemeenten en kleinere
steden. Het is dus uitsluitend door de bevolkingsevolutie in de grote
steden en kernsteden onder ogen te nemen dat het
mythische beeld van een immigratie, uitsluitend om arbeidskrachten te
leveren, gecorrigeerd en bijgesteld wordt.
9. De confrontatie: laat de (historische) werkelijkheid doordringen
Voor elke gemeente kunnen gelijkaardige grafieken aangemaakt worden, samen
met 104 andere grafieken langs
de tabel
Tabel:
Loop van de bevolking 1830-2020.
De
bevolkingsevolutie wordt op een dubbele wijze weergegeven: de feitelijke
evolutie en de evolutie met aftrek van de bevolking met
migratieachtergrond na WO2. Bevolking met migratieachtergrond zijn dus de
samentelling van vreemdelingen, de Belg-gewordenen en hun
nageslacht na wo2. Het laat toe een inzicht te geven in de ontvolking/bevolkingsstagnering en
het complement van de de migratie en dit alles in een tijdsevolutie van
1830 tot 2020. Het volume dat zich tussen de blauwe (bevolkingsevolutie)
en de groene lijn (migratieachtergrond) situeert en elk jaar groter wordt
komt overeen het groeiend aandeel inwoners met migratieachtergrond elke
geobserveerde gemeente.
1.
Bevolkingsevolutie met en zonder migratieachtergrond
België
![](Bevolk1.gif)
1.1.
Vlaams gewest
Vlaams
gewest
![](Bevolk2.gif)
Aalst
![](Bevolk7.gif)
Antwerpen
![](Bevolk3.gif)
Boom
![](Bevolk8.gif)
Gent
![](Bevolk6.gif)
Leuven
![](Bevolk9.gif)
Lier
![](Bevolk28.gif)
Mechelen
![](Bevolk10.gif)
Oostende
![](Bevolk11.gif)
1.2
Brussels gewest
Brussels gewest
![](Bevolk14.gif)
Anderlecht
![](Bevolk5.gif)
Brussel-stad
![](Bevolk15.gif)
Schaarbeek
![](Bevolk16.gif)
Sint-Gillis
![](Bevolk17.gif)
Sint-Jans Molenbeek
![](Bevolk18.gif)
Vorst
![](Bevolk19.gif)
1.3.
Waals gewest
Waals gewest
![](Bevolk21.gif)
Bergen
![](Bevolk22.gif)
Charleroi
![](Bevolk23.gif)
Herstal
![](Bevolk24.gif)
Luik
![](Bevolk25.gif)
Saint-Nicolas
![](Bevolk26.gif)
Seraing
![](Bevolk27.gif)
10. Na de
eerste golf (in de steden) de tweede ('migratie')golf in de landelijke gemeenten en
kleinere steden.
Het is van
recentere datum dat zich leegstand ontwikkelt en er woonmogelijkheden
vrijkomen in de kleinere steden en op het platteland. Deze worden in eerste
instantie ingevuld door de reeds aanwezige inwoners met
migratieachtergrond, dwz binnenlandse verhuis vanuit de grotere steden
zoals van Brussel naar Denderleeuw en de Denderstreek. Uit Antwerpen is er
een decennia durende continue uitstroom geweest, met het laatste decennium
meer en meer inwoners met migratieachtergrond die verhuizen naar de Kempen.
Het
platteland en de kleinere steden moet nu een zogezegde 'migratieschok' opvangen,
niettegenstaande het
meestal om binnenlandse verschuivingen gaat. Deze worden evenwel gretig
aangegrepen worden door wie spijkers op laag water zoekt. Zij kunnen in de landelijke bevolking, nu in
hoofdzaak ambtenaren, arbeiders en gesettelde burgers, een tweede golf van
racisme en xenofobie losweken die soms heftiger vormen en meer salonfähige
vormen aanneemt dan de eerste en waarbij, zoals Bogaert in de CD&V denken
politiek voordeel te halen.
Maar zoals bij corona, is het van belang de racismehaarden
en complottheorieën vroeg genoeg op het spoor te komen, te counteren met evidente kennis van de
eigen stedelijke, landelijke en demografische ontwikkeling. Tevens moeten
er gepaste antwoorden op gevonden en toegepast worden, zoals de
racismewetgeving, het opkuisen van de sociale media, de directe aanpak met
Gas-boetes voor openlijk racisme en een politie die hier een
voortrekkersrol kan/moet vervullen. Ook het dekolonialiseren van de
geesten, het koloniale erfgoed en verontschuldiging en herstel tav de
slachtoffers van het kolonialisme zoals ook voor de recente geschiedenis
tav de joden en het verzet gebeurd is, staan nog op de agenda. Misschien kunnen
hiervoor ook aangepaste tools ontwikkeld worden, waarbij inzicht in de Loop van
de Bevolking al een onderdeel is. Maar daar zullen volgende berichten
verder op ingaan
Jan
Hertogen, socioloog
|