BuG 388 – Bericht uit het Gewisse – 1 juni 2018
BuG 388 on-line
Printversie (10p)
Demografisch mei 68:
begin ontvolking grote steden,
pas na 3 decennia kwam einde aan deze ontvolking
BuG 303 - Wat zoudt
ge zonder migratie zijn
BuG 292 - Migratie:
het alsmaar durend geschenk uit de hemel
BuG 309 -
Vluchtelingen: komt Mozes naar de berg of omgekeerd
BuG 378 -
Vluchtelingen zijn amper 9,9% van de migratie
Brochure
CGKRB (nu Mirya) - De Geschiedenis van onze migraties
Zoals mei 1968, ook het demografische mei 1968 de plaats geven
die het historisch ontegensprekelijk heeft voor de samenleving, in
de eerste plaats voor grote steden, metropool Antwerpen voorop.
Voor Mei 68, zie Inleiding Louis Vos van
16/05/2018 in Leuven waar we
2 aanvullingen op maakten: 1. Impact Mei 68 op de sociale actoren,
met oa de vakbonden, Non-Profitsector en de Witte Woede voorop en
2. Mei 68 en de babyboom op
pensioen zullen het komende decennia
hun gewicht doen gelden. Samen met de migraties die voluit in de
actieve bevolking hun rol gaan spelen zullen zij de politiek meer
dan nu het geval is gaan determineren. Nationalisme, identitaire
discussie en nativisme worden dan iets uit een ver verleden.
Wie het nog over 'massa-immigratie' of over de 'multiculturele
samenleving' heeft is niet meer van deze tijd of van deze wereld,
gezien in Brussel bv meer dan 80% van de inwoners een migratie-
achtergrond heeft, in Antwerpen, Luik, Genk en Vilvoorde meer
dan de helft en in Gent en Mechelen meer dan een derde.
In Brussel en andere 'migratiesteden' kent 'ons' allang 'ons'.
Antwerpen
Zonder migratie was Antwerpen een spookstad van 351.000 inwoners,
wie migratie blameert en niet naar waarde schat heeft niets van de
bevolkingsevolutie na mei 1968 begrepen. Vanaf 1970 ontvolkten alle grote
steden in België, een proces dat pas in 2000 is gestopt dank zij de door
de overheid gewilde en voorziene volgmigratie. In
de verdragen met
Marokko en Turkije van 1964 was expliciet opgenomen "dat het ging om
migraties van hele families: mannen werden dus aangemoedigd hun
vrouw en kinderen mee te brengen" Op die manier hoopte de Belgische
regering het geboortecijfer en het natuurlijk saldo te doen stijgen.
Deze clausule had vooral na drie decennia effect in de grotere steden
waar in 2000 de bevolkingsdaling werd omgezet in bevolkingsstijging.
Het mei
68 van grote steden in België 1945-2017, indeks 100=1968
Na 1970 zagen alle grote steden hun bevolking verminderen om pas
in 2000 aan te knopen met een bevolkingsstijging. Dat is vooral gebeurd
dankzij de gezinshereniging, dus
de 2de en 3de generatie. Steden
waren aan het vergaan en het
is vooral dank zij de migratie van Turkse
en Marokkaanse inwoners
dat de steden hun levenskracht herwonnen
hebben en de welvaartsgroei
voor de toekomst verzekerd.
In Luik
en Charleroi heeft de bevolkingsaangroei niet hernomen,
is de immigratie minimaal gebleven en zoals
in de vorige BuG 387 aan-
getoond, met een criminaliteitsgraad het hoogst van het land. Zie
ook interview
Radio Centraal Antwerpen 26/5/2018
over de Crimi-BuG
Wat zou Antwerpen nu zijn zonder inwoners met migratieachtergrond?
Antwerpse bevolking naar leeftijd zonder inwoners met migratieachter-
grond mee te tellen, cijfers van de studiedienst van de Vlaamse regering.
(kinderen van Belg geworden grootouders worden in deze data niet mee-
geteld, een groep die verder zal verhogen). Het gaat dus om een minimaal
aantal migratieachtergrond op basis van de gegevens van het Rijksregister.
Merk dat het de situatie van 2015 betreft, in 2018 is het 3 jaar
opgeschoven.
Antwerpenaars met migratieachtergrond, vergeleken Vlaams gewest
% Inwoners zonder migratieachtergrond naar leeftijd in enkele steden
Deze grafiek geeft de impact aan van de migratie en wat het aandeel
van de 'autochtone' bevolking zou zijn zonder 'allochtonen', zonder
rekening te houden met kleinkinderen van Belg geworden grootouders.
Een grafiek met de 'omgekeerde' gegevens, nl het % migratieachtergond:
De oudste migratie situeert zich in Brussel, dan Genk, in Antwerpen
is de immigratie 'recenter', dwz, niet verbonden aan economische
noodzaak maar aan de ontvolking. Wie nu nog over 'ons' spreekt
alsof het over de 'autochtonen' gaat richt zich tot de +50 jarigen, en
wil terug naar een niet meer bestaand of hernieuwbaar verleden.
In Antwerpen vormen Vluchtelingen slecht 5,5% van de immigratie
De verwarring van migratie met asiel heeft tot doel om asiel en migratie
in
een bedreigend daglicht te stellen.
Migratie doet samenlevingen overleven,
ze zijn de zuurstof voor de welvaartstaat. Migratie is niet de zoektocht
naar
een beter leven, maar het antwoord van mensen uit ander streken op de
vraag de leegstaande woningen te bewonen en zo voldoende instroom
op de arbeidsmarkt te bewerkstelligen op korte en vooral ook langere ter-
mijn langs de 2de en 3de generaties. Zonder migratie geen opbouw en
geen behoud van welvaart. Populisme is een verweerreactie van een
samenleving die liever ten onder gaat dan welvaart en welzijn voor
haar eigen bevolking te waarborgen juist door de opname van de
migranten als vernieuwende, dynamisch en verjongende factor.
Deze evoluties staan los van asiel, dat een mensenrecht is waaraan
niet mag getornd. Asiel is trouwens maar een beperkt onderdeel van
de immigratie en vormt 10% van alle inkomende migratie in België,
Daarom alleen al is de 'asielverdwazing' zonder voorwerp, niet de
'opengrenzenlobby' maar het bedrog van de burger is er zonder grenzen.
Vlaams gewest
Het is vooral Antwerpen waar Vluchtelingen zich minder inschrijven.
Kleinere steden en landelijke gemeenten zullen nu al en komende
decennia gebieden zijn van ontvolking en aantrek immigratie,
hetgeen minder het geval zal zijn voor de grotere steden die wl
voortdurend te maken zullen hebben met, zoals in het verleden
en negatief verhuissaldo, verhuis (van oude migratie) naar andere
gemeenten, zoals naar de 2de rand rond Brussel en naar de Kempen.
Brussels gewest
% inschrijving van erkende vluchtelingen is historisch laag
Waals gewest
% inschrijving erkende vluchteling in Walloniê historisch hoogste peil
1. Naar
de 'kostprijs' van de migratie vragen is hetzelfde als 'Moeder waarom
leven wij?'
Wie nu vraagt naar een
studie over de (economische) effecten van de migratie negeert deze
demografische evolutie. Als de onderliggende bedoeling is te wijzen op de
'kosten' van de migratie om electorale redenen dan is deze vraagsteling
zonder voorwerp omwille van de demografische evolutie. Het is hetzelfde
als vragen om de kost van de opvoeding van kinderen te berekenen, wetende dat zonder
kinderen er geen volwassenen zullen zijn.
Spreken over de 'kost' van de migratie is wetenschappelijk niet correct
omdat men dan al voortgaat op een conclusie en het meteen duidelijk is
tot welke conclusie men wel komen. Jan Smets, directeur van de Nationale
Bank heeft daar goed op gerepliceerd.
Het gaat om de economische effecten van migratie, maar ook deze benadering
is te inperkend en eenzijdig. Vraag is wat de betekenis is van migratie na
WO2 en welke de bedoelingen waren van de toenmalige beleidsvoerders in 1964 om
contracten af te sluiten met Marokko en Turkije met de uitdrukkelijke vraag
vrouwen en kinderen te laten overkomen (en te maken) dwz in functie van
een vast en definitief verblijf. De lonen dienden daarbij voldoende
competitief te zijn om te voorkomen dat deze arbeiders naar andere landen
zouden verhuizen. Enkel wijzen op de 'economische noodzaak' is te kort door
de bocht omdat het toen al ging om industrieën die tot verdwijnen gedoemd
waren. De (tijdelijke) economische noodzaak was de trigger om het
bevolkingsdeficit structureel te ondervangen. Dat maak het plausibel om
aan te nemen dat de politici van dat ogenblik ook de herbevolking
van de steden voor ogen hadden en de bekommernis om een antwoord te bieden
op de veroudering van de bevolking.
Niet vergeten dat België
historisch de bakermat is van de 'demografische' statistiek met Quetelet,
en dat de demografische ontwikkeling en het vooruitzien er op de basis is
van elke sociale (en ook economische) wetenschap. Zie ook de Monografie nr. 3, De allochtone bevolking in België
(jawel dit begrip was toen courant) met verwerking van de gegevens van de Census
(Volkstelling) 1991.
2. Het is doelgerichte en politiek gewenste immigratie die steden heeft
herbevolkt
In het artikel
in Hermes, nl.
BuG 292 - Migratie:
het alsmaar durend geschenk uit de hemel, geschreven op vraag van de
hoofdredacteur om aan geschiedenisleerkrachten in eenvoudige woorden
duidelijk te maken waar het in migratie om te doen was in België, wordt de
Belgische migratie als volgt toegelicht:
Migratiecontracten voor
herbevolking van de steden
Voor een
uiterst interessant en gedocumenteerd overzicht over de immigraties in de
wereld en België, met vooral de focus op de economische behoeften, en niet
op wat wij vaststellen, de (lokale) bevolkingsbehoeften, zie
Brochure
Migratie CGKRB - nu Mirya.
Met ondermeer de opgave van de contracten van België met andere landen mbt
migratie: 1946 (protocol tussen België en Italië), 1956 (regeling van de
migratie van Spaanse werknemers naar de Belgische steenkoolmijnen), 1957
(akkoord tussen België en Griekenland),
in februari 1964 sloot België een akkoord met
Marokko over de immigratie van arbeidskrachten, enkele maanden later
gebeurde hetzelfde met Turkije,
1969 (overeenkomst tussen
België en Tunesië), 1970 (overeenkomst tussen België en Algerije), 1970
(akkoord tussen België en de Socialistische Bondsrepubliek Joegoslavië).
In de verdragen was ook
expliciet opgenomen dat het ging om migraties van hele families: mannen
werden dus aangemoedigd hun vrouw en kinderen mee te brengen. Op die
manier hoopte de Belgische regering het geboortecijfer te doen stijgen.
Bovendien wilde men verhinderen dat migranten zich in een ander land
zouden vestigen van zodra ze daar beter werk vonden. De regering rekende
er namelijk op dat gastarbeiders hun loon in de Belgische economie zouden
investeren.
Doordat geboorten pas na 2
decennia enig nut hebben voor de economie is duidelijk dat deze
contracten, ook, en volgens ons in eerste instantie, demografische
maatregelen waren en de herbevolking van vooral de grote steden en enkele
arbeidersgemeenten tot doel hadden, zonder het met zoveel woorden te
zeggen. Een andere aanduiding is de migratiestop van 1974, alsof dan
ineens de behoefte aan arbeidskrachten beëindigd zou zijn, niets is minder
waar. Maar de arbeidskrachten dienden aangevuld langs de gezinshereniging
en de procreatie van de nieuwe migranten. En in 1974 was al duidelijk dat
er voordoende instroom geweest was om demografisch de levensvatbaarheid
van de Belgische bevolking te verzekeren.
De vraag aan jongeren met
migratieachtergrond hoe z’n voorouders naar België gekomen zijn, om welke
reden, en waar z’ huisvesting gevonden hebben en hoe, zal volgens deze
analyse maar in 20% van de gevallen wijzen op arbeidsnoodzaak vanuit
België in de meeste andere gevallen door het in België verzeild geraken en
onderdak vinden."
De basisdynamiek van de migratie: gemeenten met een
beperkte of grote groei van % inwoners met migratieachtergrond is af te
lezen uit het samen voorkomen van volgende fenomenen:
Daling van de bevolking hetgeen woningen vrijmaakt die
roepen om bewoning en immigratie. Deze toestand van bevolkingsafname kan
een gevolg zijn van
- Verhogend of gelijkblijvend natuurlijk saldo (verschil overlijdens en
geboorten) samen met een sterker dalend migratiesaldo (binnenlandse en
buitenlandse verhuis samen)
- Verhogend of gelijk blijvend migratiesaldo en sterker dalend natuurlijk
saldo, het omgekeerde dus van vorig punt.
- Dalend natuurlijk saldo en dalend migratiesaldo, hetgeen de sterkste
roep om immigratie genereert
Het omgekeerde, het ‘bewijs van het tegendeel’ is ook waar. Als er geen
ontvolking is vastgesteld en dus ook geen vrijkomen van woningen, is de
immigratie vanuit het buitenland minimaal of zelfs volledig afwezig of
komt pas recent op gang langs de binnenlandse verhuis vanuit de
migratiesteden.
Wanneer komen woningen vrij?
Bij overlijden, ook al is er een hoger aantal geboorten. Geboorten
gebeuren binnen bestaande gezinnen, overlijdens meestal bij oudere
bewoners. Daarbij gaat de woning over in handen van nabestaanden of derden
die er zelf komen wonen (en zo andere woningen vrijmaken) of ze verhuren
aan binnenlandse en buitenlandse verhuizers. Of woningen worden
rechtstreeks door immigranten aangekocht, of zijn in eigendom van
immigranten en gaan naar nieuwe immigranten over als erfenis. Een
bevolkingsdaling is een onmiskenbaar teken dat er woningen vrijkomen. En
dat is het enige harde element dat samen voorkomt met de vaststelling van
immigratie in een gemeente en de groei er van. Vooral na 1970 zien we in
alle grote steden in België een bevolkingsdaling, die in sommige steden al
vroeger is ingezet, en dus al vroeger aanleiding geweest is tot
immigratie.
Wanneer haalt de immigratie de bevolkingsdaling in.
Bij dalende bevolking en stijgende immigratie duurt het 3 decennia voor de
bevolkingsdaling wordt gestopt, dwz voor er een stabilisatie komt in de
bevolking en de overgang naar een bevolkingsgroei gemaakt wordt. Na 1970
bv duurt het in alle grote steden tot 2000 voor de bevolkingsdaling wordt
gestopt. De daaropvolgende bevolkingsgroei heeft opnieuw enkele decennia
nodig om het hoogste bevolkingspeil in een gemeente te bereiken. Het is
uitzonderlijk dat zoals in Sint-Jans-Molenbeek het hoogste
bevolkingsniveau uit het verleden wordt overstegen. In het district
Antwerpen is er bv nog een marge van 100.000 bijkomende inwoners om het
niveau van 1922 te bereiken. Update: Antwerpen zal dus nog enkele
decennia nodig hebben om langs immigratie haar historische bevolkingspeil
te evenaren. Tegen dan zal 3/4 van de Antwerpenaren een
migratieachtergrond hebben, 'ons' zal dan 'ons' kennen.
Een voorbeeld: Antwerpen:
De noodzaak voor Antwerpen om een sterke immigratiestroom op gang te
brengen om economische redenen kan nergens gevonden worden. Niet in de
haven, waar de dokwerkers er al decennia in slagen om ‘die vreemden’
buiten het havenwerk te houden, niet in de elektronica en chemische
bedrijven die op hooggeschoolden en de beter verdienenden draaien enz..
Het district Antwerpen liep al jaren leeg en ook in de andere districten
kwam er na 1970 een forse ontvolking op gang. De grafiek met de
bevolkingsevolutie per district, gereconstrueerd tussen 1831 en 2014 geeft
daar een goed beeld van:
BevolkingsevolutieAntwrpse districten 1831-2012
Antwerpen-district, hier aangeduid als Antw.-Beza (Berendrecht,
Zandvliet, Lille, drie ‘gehuchtjes’), een stad in verval vanaf 1922 met
312.727 inwoners, tot 164.962 in 2000, ofwel een halvering van de
bevolking. Tot 1970 is die terugval op het stadsniveau (de huidige stad
Antwerpen) gemilderd door een bevolkingsaangroei in de andere districten.
Behoudens in Borgerhout dat ook vanaf 1930 haar bevolking zag teruglopen
van 56.054 tot 39.298 in 2000. De anti-joodse gevoelens in Antwerpen in
het Interbellum en in het eerste oorlogsjaar hebben de joodse bevolking
doen afnemen in Antwerpen van 40.000 naar 20.000. De deportaties hebben de
Joden nog aanwezig in Antwerpen in WO2 quasi vernietigd, gezien de
overlevingskans in Antwerpen maar half zo hoog was als in Brussel, nl 25%
tegenover 50%. Het is ondermeer in de oude jodenkwartieren dat de nieuwe
immigratie onderdak heeft gevonden.
Maar wat als we nu voor Antwerpen-stad de evolutie van
migratieachtergrond na WO2 leggen op de bevolkingsevolutie vanaf 1831, met
aangeven van natuurlijk en verhuis/migratiesaldo vanaf 2007 en het
onderscheid verhuis- en migratiesaldo vanaf 1990. Dan komt volgend, voor
zichzelf sprekend beeld, tot stand:
De immigratiecontracten met Italië, Marokko en Turkije zijn niet van
invloed op de immigratie en verhuis naar Antwerpen, integendeel, tot 1958
is er een negatief verhuis/migratiesaldo. Na een kleine herneming tot op
het niveau van 1950, daalt en stabiliseert dit saldo tot 1968. De
bevolkingsstijging tot 1968 is enkel op rekening te schrijven van het
natuurlijk saldo, dwz meer geboorten dan overlijdens, het is de naoorlogse
babyboom die zich nu aandient voor de pensionering. Na 1968 en een korte
tussenstop in 1970 begint de roetsjbaan bergaf voor de Antwerpse
bevolking. Vooral wanneer naast het alsmaar groter wordend
verhuis/migratiesaldo (lichtblauwe lijn) ook het geboortesaldo negatief
wordt vanaf 1977, saldo dat pas in 1995 terug zal stijgen en vanaf 2005
accelereert (zie gele lijn). Tot 2000 zet de bevolkingsdaling zich door en
pas na 3 decennia zal de immigratie de bevolkingsdaling inhalen en
ombuigen. Dan heeft evenwel al 26% van de Antwerpse bevolking een
migratieachtergrond en 15 jaar later, in 2014, 48%. Intussen is ook het %
moslims geëvolueerd van 10% in 2000 tot 18% in 2014. Daarmee is al
duidelijk aangegeven dat Antwerpen nooit een meerderheid moslims in haar
bevolking zal bereiken. Zelfs in de hoogste schatting voor de komende
decennia, zal het nooit meer dan 30% zijn, ook moslims sterven als ze oud
zijn.
Vanaf 1989 kan het verhuis/migratiesaldo gedifferentieerd
worden. Het geeft aan hoe de dynamiek in de vorige decennia heeft
gespeeld. Wat opvalt is dat de immigratie na 1990 maar een kleine 50.000
nieuwe inwoners heeft ingebracht in Antwerpen en dat er 80.000 uit
Antwerpen zijn verhuisd. De bevolkingsgroei vanaf 2000 komt dus
uitsluitend op rekening van het natuurlijk saldo dat dus nog altijd in
Antwerpen gedeeltelijk het negatief verhuis/migratiesaldo moet
compenseren, zelfs de huidige immigratie volstaat daar ook nu maar amper
voor.
1991 - Zwarte Zondag
Nog voor de immigratie met volle impact Antwerpen van de
ontvolking heeft gered kan ‘zwarte zondag’ niet anders beschouwd worden
als een wanhoopskreet van een bevolking die niet meer in staat was zelf in
haar eigen voortbestaan te voorzien en ook geen vreemde eendjes in de bijt
wou. Eigen volk eerst, liever sterven dan overleven met buitenlanders. In
feite was ‘Eigen volk eerst’ een roep om immigratie omdat men het zelf
niet meer klaren kon. Door haar extreme anti-migratieopstelling heeft het
Vlaams Blok deze anti-immigratiestem in Antwerpen en elders politiek
monddood gemaakt. Dank zij het Vlaams Blok en later Belang is de migratie
zonder veel politiek weerwerk kunnen groeien, en heeft de migratie de
Belgische steden van de ondergang kunnen redden, iets wat de vooruitziende
politici in de 50-60ger jaren voorzagen en gewild hebben.
Enkel wie zich te zeer fixeert op z’n eigen inadequate
lezing van de werkelijkheid wordt blind voor wat het ‘eigen belang’ is van
een volk. Het nationalisme, nationaalsocialisme en het fascisme zijn
daarin altijd antwoorden die de bevolking misleiden en van het eigen
belang vervreemden. En dat is nu in feite niet anders als naar de toekomst
gekeken wordt."
Tot hier enkele korte uittreksels uit het artikel in Hermes, dat aan
actualiteit niets heeft ingeboet,
BuG 292.
Jan Hertogen, socioloog |