BuG 386 – Bericht uit het Gewisse – 19 april 2018
BuG 386 on-line
Printversie (8p)
Wat is het aandeel van de migrantenstem op 14 oktober 2018,
wat is de groei van dit aandeel in vergelijking met 2012 en
wat is het aandeel van de vreemdelingenstem in vergelijking
met 2012 wanneer iedere vreemdeling zich zou inschrijven?
Verkiezingen 2018, rampzalig voor
N-VA Antwerpen?
Rechts+Extreem rechts halen geen 50% meer, zodat er hoe
dan ook een meerderheid zonder N-VA kan gevormd worden.
Aandeel migratiestem in
Antwerpen stijgt van 24,3% in 2012 naar
37,0% in 2018 en dit bij gelijke deelname van 'vreemdelingen' als
in
2012. Bij inschrijving van alle gerechtigde vreemdelingen stijgt
de impact van de migratiestem in Antwerpen tot 46,8%.
Tabel:
Evolutie migratiestem 2012- 2018
alle Vlaamse gemeenten
% Migratiestemmen in 2018 (Inschrijving Vreemdeling = aan 2012)
% Stemplichtigen met migratieachtergrond in 2018 op het totaal
stemplichtigen. Voor
de vreemdelingen die zich moeten inschrijven is het (lage)% voor 2012
aangehouden.
Van lage evolutie in groen tot hoge evolutie in rood. Op het kaartje
klikken voor de
interactieve versie op internet, door dan op een gemeente te klikken
verschijnt het %
evolutie (in decimalen) in een apart venstertje, scherm sluiten om terug
te keren naar
het bericht. Buiten de steden zijn het ook de grensgemeenten en de
Brusselse rand
met relatief hoge stemplicht voor inwoners met Migratieachtergrond in
2018.
In onderstaande tabel worden in aflopende volgorde de centrum-
gemeenten en enkele andere in beeld gebracht volgens aandeel
migratiestemmen, dwz stemplichtigen met migratieachtergrond,
alsmede de evolutie tav de stemplichtigen in 2012.
Evolutie Migratiestemmen in enkele gemeenten 2012-2018 |
Gemeente |
2012 |
2018 |
Evolutie |
Genk |
36,4% |
40,2% |
3,8% |
Antwerpen |
24,3% |
37,0% |
12,8% |
Beringen |
23,4% |
35,7% |
12,2% |
Vilvoorde |
22,9% |
34,1% |
11,3% |
Heusden-Zolder |
25,1% |
31,8% |
6,8% |
Houthalen-Helchteren |
25,5% |
30,8% |
5,3% |
Leuven |
15,4% |
25,0% |
9,6% |
Gent |
15,6% |
23,8% |
8,2% |
Mechelen |
15,2% |
22,4% |
7,1% |
Willebroek |
11,1% |
21,6% |
10,5% |
Boom |
13,1% |
20,9% |
7,8% |
Turnhout |
9,8% |
19,1% |
9,3% |
Ronse |
11,4% |
17,8% |
6,4% |
Zelzate |
9,2% |
17,1% |
7,9% |
Zele |
9,3% |
16,6% |
7,3% |
Sint-Niklaas |
9,2% |
16,6% |
7,3% |
Denderleeuw |
6,3% |
14,6% |
8,3% |
Lokeren |
8,4% |
13,2% |
4,8% |
Oostende |
7,1% |
12,5% |
5,4% |
Kortrijk |
6,6% |
11,5% |
4,8% |
Aalst |
6,0% |
11,2% |
5,1% |
Hasselt |
7,0% |
11,0% |
4,0% |
Roeselare |
3,2% |
7,1% |
4,0% |
Brugge |
2,9% |
5,6% |
2,7% |
% Stemplichtigen met Migratieachtergrond bij inschrijving alle gerechtigde
vreemdelingen
Gemeenten volgens % stemplichtige migratiestemmen bij volledige
inschrijving van
vreemdelingen in 2018, van laag (groen) tot hoog (rood). Op kaartje
klikken voor
interactieve toepassing. Op een gemeente klikken voor het % stemplichtigen
met
migratieachtergrond; Scherm sluiten op terug te keren.
% Migratiestem bij min. en max. inschrijving 2018 |
Gemeente |
Minimaal |
Maximaal |
Antwerpen |
37,0% |
46,8% |
Genk |
40,2% |
45,7% |
Vilvoorde |
34,1% |
42,1% |
Beringen |
35,7% |
38,8% |
Heusden-Zolder |
31,8% |
35,8% |
Houthalen-Helchteren |
30,8% |
35,3% |
Leuven |
25,0% |
34,2% |
Gent |
23,8% |
32,2% |
Turnhout |
19,1% |
29,2% |
Mechelen |
22,4% |
28,1% |
Willebroek |
21,6% |
26,3% |
Boom |
20,9% |
25,7% |
Zelzate |
17,1% |
22,5% |
Ronse |
17,8% |
22,5% |
Zele |
16,6% |
21,6% |
Sint-Niklaas |
16,6% |
21,4% |
Denderleeuw |
14,6% |
18,5% |
Oostende |
12,5% |
17,7% |
Lokeren |
13,2% |
17,6% |
Aalst |
11,2% |
15,8% |
Kortrijk |
11,5% |
15,6% |
Hasselt |
11,0% |
15,0% |
Roeselare |
7,1% |
12,8% |
Brugge |
5,6% |
9,4% |
Welk potentieel aan stemmen kunnen bij Vreemdelingen geactiveerd worden?
Te winnen stemmen vreemdelingen door inschrijving 2018 |
Gemeente |
EU |
Niet-EU |
Totaal |
Antwerpen |
10,6% |
4,7% |
15,2% |
Turnhout |
10,3% |
2,0% |
12,3% |
Leuven |
9,6% |
2,4% |
12,1% |
Vilvoorde |
8,9% |
3,0% |
11,9% |
Gent |
8,1% |
2,8% |
10,9% |
Genk |
7,3% |
1,6% |
8,9% |
Mechelen |
4,0% |
3,2% |
7,3% |
Zelzate |
5,1% |
1,2% |
6,4% |
Houthalen-Helchteren |
5,2% |
1,2% |
6,3% |
Roeselare |
4,6% |
1,4% |
6,0% |
Willebroek |
3,8% |
2,2% |
6,0% |
Oostende |
3,4% |
2,6% |
6,0% |
Boom |
4,1% |
1,8% |
6,0% |
Zele |
3,9% |
2,0% |
5,9% |
Sint-Niklaas |
3,5% |
2,2% |
5,8% |
Heusden-Zolder |
4,4% |
1,4% |
5,7% |
Ronse |
4,0% |
1,7% |
5,7% |
Aalst |
3,5% |
1,7% |
5,2% |
Lokeren |
2,7% |
2,4% |
5,1% |
Beringen |
3,2% |
1,6% |
4,8% |
Kortrijk |
2,9% |
1,7% |
4,6% |
Hasselt |
3,3% |
1,2% |
4,5% |
Denderleeuw |
2,9% |
1,6% |
4,5% |
Brugge |
3,1% |
0,9% |
4,0% |
Nog te winnen % EU-vreemdelingen, bijkomend aan de situatie in 2012
Te winnen % EU-vreemdelingen die zich nog kunnen inschrijven
bovenop het %
dat reeds is meegeteld voortgaande op het lage inschrjvingspercentage in
2012.
Op het kaartje klikken voor de interactieve versie, op een gemeente
klikken zodat
het % bijkomende stemplichtige vreemdelingen in een apart venstertje
verschijnt.
Nog te winnen % niet-EU-vreemdelingen, bijkomend aan de situatie in 2012
Te winnen % stemplichtige niet-EU-vreemdelingen die zich nog kunnen
inschrijven
bovenop het % dat reeds is meegeteld voortgaande op het lage
inschrjvingspercentage
in 2012. Op het kaartje klikken voor de interactieve versie, op een
gemeente klikken
zodat het % bijkomende stemplichtige vreemdelingen in een apart venstertje
verschijnt.
Evolutie Stemplichtige vreemdelingen bij max. inschrijving |
Prov |
Gemeente |
2012 |
2018 = |
Max Inschr. |
Antw |
Antwerpen |
1,6% |
2,0% |
17,3% |
Vl. Br. |
Vilvoorde |
1,9% |
2,3% |
14,2% |
Antw |
Turnhout |
0,9% |
1,4% |
13,7% |
Vl. Br. |
Leuven |
1,1% |
1,3% |
13,4% |
Oost-Vl |
Gent |
1,1% |
1,3% |
12,2% |
Limb |
Genk |
3,2% |
2,9% |
11,7% |
Oost-Vl |
Zelzate |
2,1% |
3,3% |
9,7% |
Limb |
Houthalen-Helchteren |
2,8% |
2,5% |
8,9% |
Antw |
Boom |
1,8% |
2,3% |
8,3% |
Antw |
Mechelen |
0,8% |
1,0% |
8,2% |
Antw |
Willebroek |
0,6% |
1,1% |
7,1% |
Limb |
Heusden-Zolder |
1,0% |
1,1% |
6,9% |
West-Vl |
Oostende |
0,4% |
0,6% |
6,5% |
Oost-Vl |
Sint-Niklaas |
0,4% |
0,6% |
6,3% |
West-Vl |
Roeselare |
0,1% |
0,2% |
6,3% |
Oost-Vl |
Zele |
0,2% |
0,3% |
6,2% |
Oost-Vl |
Ronse |
0,3% |
0,5% |
6,2% |
Limb |
Beringen |
0,8% |
1,0% |
5,8% |
Oost-Vl |
Aalst |
0,3% |
0,5% |
5,7% |
Oost-Vl |
Denderleeuw |
0,6% |
0,9% |
5,4% |
Oost-Vl |
Lokeren |
0,1% |
0,2% |
5,3% |
Limb |
Hasselt |
0,6% |
0,8% |
5,3% |
West-Vl |
Kortrijk |
0,4% |
0,5% |
5,2% |
West-Vl |
Brugge |
0,3% |
0,5% |
4,5% |
% Belgen met Migratieachtegrond die uiteraard stemplichtig zijn
Voor de Belgen met Migratieachtergrond en alle andere Belgen is het van
belang een
geldige stem uit te brengen. Het aandeel blanco en ongeldige stemmen
is vooral in
de steden erg aanzienlijk. Belangrijk is dus
is dat effectief(geen blanco) en geldig
gestemd wordt, wat vooral in de
steden met
veel stemplichtigen met migratie-
achtergrond van belang is. Elke stem telt (maar als ze geldig
is)!
Tabel:
Evolutie migratiestem 2012- 2018
alle Vlaamse gemeenten
Basistabel met alle formules van de :
Berekening migratiestem 2012-2018
Voor
vragen en toelichting, info@npdata.be
0. De Gedachte
Alleen Peeters heeft het in Antwerpen begrepen. Hij heeft het gepaste
signaal gegeven als antwoord op de roep van de (groot)steden en hij zal er de vruchten van plukken. Hij respecteert de eigenheid van elke religie omdat elke religie,
in z'n eigenheid, de waarden en normen van deze samenleving respecteert.
Dat staat zo in de grondwet verankerd.
Alleen Beke en met hem vele anderen met hun landelijke en kleinstedelijke
blik, zijn er nog niet mee klaar. Maar Peeters,
zo geduldig als hij is, zal hen verder helpen op de weg van de toekomst,
ook al heeft hij nu even bakzeil moeten halen. In tegenstelling tot het
verleden waar het zogezegde judeo-bolsjewisme en het door joden
gedomineerde kapitalisme onder het nationaalsocialisme het draagvlak werd om een bevolkingsgroep uit te roeien, zo zal het
nieuwe adagium, "de moslims zullen het overnemen" hun
draagvlak verliezen. Peeters en alle andere
niet-rechtse partijen in Antwerpen zullen zich daar al op doorzetten. Nu
wordt de politieke en journalistieke lezing van de werkelijk nog (te veel)
bepaald door de as Leopoldsburg, Aarschot, Lubbeek, Aalter en Jabbeke,
waar de migratiestem amper een gewicht heeft. De CD&V zal verder lering uit trekken
uit hun onontkoombare verbondenheid met de (werknemers)beweging. Zij waren
(en zijn) trouwens het enige steunpunt in deze regering van
de belangen van de werknemers en de zwakkeren in de bevolking die "zo
hardvochtig worden bejegend door de N-VA", dixit Bruno de Wever, die goed
geplaatst is als historicus om te zien tot welke rampen dat leidt.
% Belgen zonder migratieachtergrond, uiteraard ook
stemplichtig - 2018
Gemeenten volgens % stemplichtige Belgen
zonder migratieachtergrond, van groen
(laag) tot rood (hoog)/ Merk de as Leopoldsburg, Lubbeek, Aarschot, Aalter,
Jabbeke en
de bange blanke mannen in West- (en Oost) Vlaanderen, de Kempen en
Haspengouw.
Op het kaartje klikken voor de interactieve versie op internet, door op
een gemeente
te klikken verschijnt het % (in decimalen) in een apart venstertje,
sluiten voor terug
1. Aandeel en impact.
Een groot aandeel wil nog niet zeggen grote impact. Maar een verschillend
stemgedrag bij stemplichtigen met migratieachtergrond kan bv leiden tot
een lager % bij rechtse en extreem rechtse partijen. In 2012 bv was het %
stemmen voor het Vlaams Belang voldoende om samen met deze voor de N-VA in
Antwerpen een meerderheid op te leveren, dwz om het wiskundig onmogelijk
te maken dat een andere coalitie mogelijk was. Dat leidde tot de
huilbui van Patrick Janssens in de armen van Gene Bervoets als troostende
engel. Deze scène zal zich dus niet herhalen, behoudens als Gene Bervoets
Bart de Wever tot troost wil zijn, wat weinig waarschijnlijk is.
2. Verkiezingen 2018: de stemmen die er toe doen
Elke gemeenteraadsverkiezing komt npdata met een berekening op de proppen
waarbij het gewicht van de migratiestem wordt berekend in vergelijking met
de vorige verkiezingen. Dat is dus nu niet anders en elke verkiezing
stijgt de accuraatheid van de berekening.
De berekeningen gebeuren verschillend voor de vreemdelingen en Belgen met
migratieachtergrond, die op hun beurt onderscheiden worden van de Belgen zonder
Migratieachtergrond. Voor de vreemdelingen
moet tevens rekening gehouden worden dat degenen die stemgerechtigd zijn,
hun recht moeten omzetten in een plicht, dwz dat zij zich moeten inschrijven om stemplichtig
te worden: dit kan voor EU-vreemdelingen zonder verblijfsvoorwaarde, voor niet-EU-ers
enkel die vijf jaar in België wonen.
3. Welke gegevens zijn beschikbaar om deze berekeningen te maken?
- De officiële aantallen stemgerechtigde vreemdelingen voor de
verkiezingen 2012 in alle gemeenten, nl. alle EU en niet-EU
met 5 jaar verblijf die ouder waren dan 18 jaar, zie de door npdata gepubliceerde
officiële cijfers in de
tabel
Stemgerechtigde en stemplichtige vreemdelingen 2012, EU en niet-EU
- De totale aantallen en % EU en niet-EU in de bevolking in 2012 en 2018
- Het aantal en % in de bevolking van de inwoners met migratieachtergrond
zonder de vreemdelingen
- Het aantal en % in de bevolking van de Belgen, zonder de Belgen met
migratieachtergrond
Voor deze laatste twee elementen werd voor alle jaren van 2012 tot 2017
het % migratieachtergrond per nationaliteit aangevuld en berekend, en op
deze basis lineair geëxtrapoleerd voor 2018 voortgaande op de tijdsreeks
2012-2017.
4. De berekening.
4.1. Stap 1.
Volgen % dienen uit de beschikbare statistieken gehaald:
- % stemplichtige EU-vreemdelingen op totaal vreemdelingen EU in 2012 en
toegepast op 2018
- % stemplichtige niet-EU-vreemdelingen op totaal niet-EU-vreemdelingen in
2012 en 2018.
- % 18+ bij de inwoners met migratieachtergrond zonder de vreemdelingen in
2012 en 2018 voortgaande op de leeftijdsverdeling van Vreemde Herkomst in
de gemeentemonitoren 2015
- % 18+ op de bevolking van de Belgen, zonder de Belgen met
migratieachtergrond in 2012 en 2018 voortgaande op de leeftijdsverdeling
van Vreemde Herkomst in de gemeentemonitoren 2015
Het % 18+ wordt ook berekend voor alle Belgen, zodat het getoetst kan
worden aan het effectieve % in 2012.
4.2. Stap 2.
Voor elk van de drie bevolkingsgroepen werd het % zoals bekomen in stap 1
toegepast, zodat het totaal van deze resultaten, nl % vreemdelingen EU,
niet-EU, Migratieachtergrond zonder vreemdelingen, Belgen zonder
Migratieachtergrond het % in de bevolking weergeeft dat effectief stemplichtig was.
4.3. Stap. 3.
De vier percentages worden herberekend op 100% zodat het aandeel van
de stemplichtingen als % verschijnt op de totale stemplichtigen, en dit
zowel voor 2012 als 2018. De resultaten voor 2018 kunnen dus volledig
vergelijkbaar naast deze van 2012 gelegd worden. Het betreft
resultaten met een gelijk % inschrijving van vreemdelingen in 2018 als in
2012. De resultaten voor 2018 geven dus een beeld van de minimale impact
van de migratiestem.
4.4. Stap 4.
Als er van uitgegaan wordt dat alle stemgerechtigde vreemdelingen zich
zouden inschrijven dan vergroot de noemer van de percentages en kan een nieuwe
berekening gemaakt zoals onder stap 3. Het resultaat van deze
herberekening geeft percentages op 100 voor elke deelgroep: vreemdelingen EU,
vreemdelingen niet-EU met vijf jaar verblijf, Belgen met migratieachtergrond,
Belgen zonder migratieachtergrond.
De werkelijkheid zal tussen beide liggen, de minimumimpact en de maximale,
afhankelijk van het percentage vreemdelingen dat zich voor de
gemeenteraadsverkiezingen zal inschrijven, en het succes van de campagnes
om vreemdelingen te doen deelnemen aan het democratisch proces. Voor
wanneer de stemplicht voor alle inwoners in België?
5.
De tabellen met sorteermogelijkheid op elke kolomtitel
Tabel:
Evolutie migratiestem 2012- 2018
alle Vlaamse gemeenten
Basistabel met alle formules van de :
Berekening migratiestem 2012-2018
Voor
vragen en toelichting, info@npdata.be
Voor elke gemeente kunnen de gegevens onmiddellijk afgelezen worden in de
tabel. Tevens kan de gehele tabel gesorteerd worden op elk element in de
kolomtitel, in opgaande of neergaande zin (de schuifbalk met de muis naar
omhoog bewegen zodat de keuzemogelijkheden, opgaand, neergaand zichtbaar
worden).
6. Conclusie
De verhoging van het % stemplichtigen is in 2018 in sommige steden en
gemeenten aanzienlijk, ook al wordt het% deelname van vreemdelingen
constant gehouden met 2012. Dat is het gevolg van drie demografische
dynamieken die elkaar kunnen versterken:
- het inschuiven van de cohortes (leeftijdsjaren) 12-17 van 2012 in de 18+
groep in 2018 en het vervangen van de uitstroom, dwz overlijdens,
verhuizen uit een gemeente en remigratie. In een stad als Antwerpen is
deze dynamiek aanzienlijk zodat een uitstromende groep met zeer lage
migratieachtergrond vervangen wordt door een instroom met alsmaar hogere
migratieachtergrond. Deze dynamiek is onomkeerbaar en zal zich de komende
decennia alsmaar versterken.
- Niet alleen de vervanging maar ook de instroom van jongeren bij
migratieachtergrond ligt veel hoger dan de uitstroom bij de oudere
bevolking met migratieachtergrond.
- Maar de instroom van jongeren zonder migratieachtergrond ligt extreem
lager dan de uitstroom bij de oudere bevolking zonder migratieachtergrond.
Geboorten kunnen aan deze evoluties de eerste twee decennia niets
wijzigen. Verhuizingen tussen gemeenten zal de situatie en de dynamieken
enkel verschuiven van de ene gemeente naar de andere. De impact van nieuwe
immigratie hangt af van het toebehoren tot de EU of niet. Voor niet-EU
speelt daarbij de dynamiek van de Belgwording die een volledig gelijk
rechtstatuut meebrengt. De lichte vertraging en feitelijke herneming en
voorzienbare groei van het aantal Belgwordingen zal bovenstaande
dynamieken enkel versterken. Daarbij komen nog de noodzakelijke nieuwe
emigraties als antwoord op de ontvolking van de kleinere steden en
landelijke gemeenten. De vluchtelingen zullen hierin, zoals in het
verleden, maar een zeer beperkte groep vormen, ook al wil men anders doen
geloven.
Wie z'n ogen sluit voor deze normale demografische processen zal enkel
zichzelf tekort doen alsmede z'n nageslacht dat veel meer dan de oudere
bevolking op zal groeien in een multiculturele en op diversiteit en
solidariteit ingestelde samenleving.
Jan Hertogen, socioloog
|