BuG 384 – Bericht uit het Gewisse – 8 maart 2018
BuG 384 on-line
Printversie (13p)
Asielvragers in
het Wachtregister Asiel per gemeente
Het aantal asielvragers op 01/01/2018 in je gemeente
Tabel
Wachtregister asiel per gemeente 2012-2018
Met 39.974 was het aantal Asielvragers in het Wachtregister Asiel
nog nooit zo laag en dit uitsluitend als gevolg van het genereuze
beleid van Theo Francken met een forse verhoging van het toe-
kennen verblijfsstatuut die de vermindering van het aantal repa-
triëringen de laatste 2 jaar, zowel de begeleide als gedwongen
terugkeer van afgewezen asielvragers volledig compenseert.
Met de 'massa-immigratie' in Antwerpen valt het ook mee, nog
nooit waren er zo weinig asielvragers, 1/4 van 6 jaar geleden,
of is hier een grootstad klein waar ze groot zou moeten zijn?
Zonder immigratie was Antwerpen nu een stad van 350.000 in-
woners of 2/3 van haar huidig bevolkingsaantal, waarom dan
de meerderheid van haar bevolking, die mede door de immigra-
tie de meerderheid is gaan uitmaken voortdurend schofferen?
Antwerpen
In tegenstelling tot
België en alle andere gemeenten in Vlaanderen
is er op 6 jaar tijd een afname van asielvragen van 6.552 tot 1.792.
Antwerpen en België per 1.000
inwoners
Waar Belgie een langzame daling kent van het Wachtregister
gaat het in Antwerpen stijl naar beneden.
Evolutie in de gewesten per 1.000 inwoners
1% van de Brusselse bevolking bestaat op dit ogenblik nog altijd uit
asielvragers, in het Vlaams gewest 0,2%, in het Waals gewest 0,4%.
Aantal Wachtregister Asiel 2012-2018 per gemeente in 2 muis-
klikken, zie Tabel
Wachtregister asiel per gemeente 2012-2018
Lijst
Gastvrij-Netwerk, met info hoe een comité oprichten voor
de asielvragers en erkende vluchtelingen in je gemeente.
België
Met 39.974 staat het wachtregister Asiel in 2018 op historisch laag
peil,
Asielvraag vermindert maar ook de uitstroom
uit het asielregister
ondermeer door forsere stijging van erkenningen
Dank zij de vraag van Monica De Coninck en de gedegen en ironische
bespreking van het antwoord van Theo Francken door Yves Delepeleire
in DS van
07/03/2018 konden wij voor 2017 de belangrijkste asielge-
gegevens updaten in de tabel
Asielvraag en opvolging België 1986-2017
waaruit we hier enkele grafieken pikken, zonder ze te 'pimpen',
dwz beter voor te stellen dan ze zijn, iets waar Francken allergisch
voor was in de oppositie maar waar hij nu zelf naar teruggrijpt.
Vanaf 2015 daalt het aantal
begeleide+gedwongen repatriëringen,
de daling van het wachtregister gebeurt dus in hogere mate door de
verhoging van het aantal erkenningen onder het huidige beleid
Terugdrijving betreft personen die langs zee, lucht of te land toegang
proberen te verkrijgen tot België maar aan de grens tegengehouden
worden en terug gedreven. In de oppositie verzette Francken zich met
klem dat deze personen zouden meegeteld worden bij de Repatriërin-
gen (pimpen). Dit aantal stijgt dus maar ze tellen beleidsmatig niet mee.
Door ze samen te nemen wordt de daling repatriëringen geneutraliseerd.
1. Bron gegevens Wachtregister Asiel: het
Rijksregister
Jaarlijks publiceert het Rijksregister een bestand met alle op 01/01/2018
getelde inwoners in België in het Bevolkins- en het Vreemdelingenregister,
het 1ste en 2de register dus, zie tabel van het
Rijksregister:
Bevolkingscijfers op 1 januari 2018. Daarbij wordt vermeld dat "er
geen rekening gehouden wordt met de personen die zijn ingeschreven in het
wachtregister", dwz zonder het Wachtregister Asiel, het 5de register.
Zij melden ook dat "De officiële bevolkingsstatistieken worden
aangemaakt en gepubliceerd door de Algemene Directie Statistiek en
Economische Informatie van de FOD Economie" en dat het dus niet gaat
om de 'officiële' bevolkingsstatistiek, iets wat de media bij
publicatie van deze aantallen altijd vergeten te vermelden. Npdata.be
geeft jaarlijks een update van deze officiële statistiek per gemeente in
een tijdsreeks die nu al loopt van 1831 tot 2018.
Eind februari publiceert het rijksregister elk jaar nog een ander
overzicht van bevolkingsgegevens per gemeente, nl het Rijksregisterbestand
Globaal bevolkingscijfer per gemeente waarbij ze toelichten dat het nu
gaat om "alle personen die ingeschreven zijn in de gemeente op de
eerste dag van de afgelopen maand, ongeacht het register waarin zij
ingeschreven staan (bevolkingsregister, vreemdelingenregister of
wachtregister)." Zij geven dus de pap in de mond aan elkeen die het
aantal asielvragers in het Wachtregister Asiel willen kennen, men moet
gewoon de aantallen per gemeente uit de twee tabellen van elkaar aftrekken
en klaar is kees. Niemand maakt hier evenwel gebruik van, alleen npdata
publiceert nu voor de zesde maal tereke het aantal asielzoekers in het
wachtregister asiel per gemeente, zie de Tabel
Wachtregister asiel per gemeente 2012-2018
2. Het Wachtregister
Asiel
Het wachtregister asiel is ingesteld half de negentiger jaren omdat
toen door België beslist werd om de asielvragers niet meer bij de 'gewone'
bevolking te rekenen. Sinds enkele jaren wordt België hiertoe opnieuw
verplicht door Europa, maar daar wordt geen gevolg aan gegeven, zodat er
twee bevolkingsstatistieken zijn, de ene voor binnenlands gebruik zonder
de asielvragers die nog altijd in een apart register worden geplaatst, en
een ten behoeve van Europa en de Europese vergelijkingen die op Eurostat
gepubliceerd worden. Wie het verschil maakt tussen de Europese
bevolkingsstatistiek van België en deze voor intern Belgisch gebruik die
kent meteen ook het aantal inwoners in België met een asielvraag.
Naast de 'gewone'
asielvrager heb je de Hervestiging, Relocaties en Humanitaire Visa. We
gaan er van uit, zoals ook door VVSG aan UNIA meegedeeld, dat al deze
andere toegangspoorten voor verblijfsasiel in België door de gemeenten in
het wachtregister asiel worden ingeschreven. Wie hierover andere
informatie heeft, graag.
De asielvraag is in 2017 licht stijgend, Wachtregister zal verder afnemen.
Aantal in Wachtregister Asiel op een historisch laag niveau. Dat het
asielregister in 2016 en 2017 niet verder is aangegroeid komt door
een extreem hoog % toekenningen van de verblijfsstatus, alsof de
staatssecretaris zich voorgenomen had gedaan te maken met
het wachtregister asiel en het adagio, "wie ik een erkenning geef
als vluchteling hoef ik niet meer uit te zetten of op te sporen."
2. Hoeveel in georganiseerde opvang en hoeveel
daarbuiten?
Het altijd goed gedocumenteerde Agentschap Inburgering Integratie
publiceert voor 01/08/2017 volgende aantallen in opvang Fedasil, Rode
Kruis en de plaatselijke opvanginitiatieven van het OCMW, de LOI's,
zie
Asielaanvragen
en opvangplaatsen (oktober 2017)
Aantal opvangplaatsen naar LOI's en Collectief 08/2018 |
|
LOI |
Fedasil |
Rode Kruis |
Andere |
Totaal |
Vlaanderen |
5.579 |
2.081 |
2.572 |
406 |
10.638 |
Brussels Gewest |
220 |
963 |
286 |
525 |
1.994 |
Wallonië |
3.241 |
2.083 |
5.241 |
272 |
10.837 |
Onbepaald |
|
|
|
288 |
288 |
België |
9.040 |
5.127 |
8.099 |
1.491 |
23.757 |
Bezettingsgraad 07/2018 |
|
|
|
78,60% |
Indicatief effectief opgevangen |
|
|
|
18.673 |
Zoals reeds uit vorige analyses door npdata.be bleek verblijft ongeveer de
helft van de asielzoekers in het wachtregister asiel in een met federaal
geld ondersteunde opvang: individueel in de Lokale Opvang Initiatieven van
het OCMW (1/3) of de Collectieve opvang van Fedasil die ze zelf
organiseert of ze uitbesteedt aan het Rode Kruis of andere partners. De
collectieve opvang is in augustus 2017 goed voor 2/3 van de
capaciteit. In totaal wordt deze opvang trouwens maar voor goed 3/4 aangesproken (% 07/2017).
Het verschil tussen het aantal in wachtregister en het aantal in
georganiseerde opvang zijn asielvragers die buiten de opvang hun
beslissing afwachten. Zij vallen ook buiten elke materiële steun, en
kunnen er ook geen beroep meer op doen moesten ze dat willen, eens uit de
opvang, altijd uit de opvang.
3. Wachtregister per gewest en provincie.
Brussel
heeft traditioneel het grootste aantal asielvragers in wacht,
beduidend meer dan de andere gewesten. Wordt de mindering van asielvragers
ook zichtbaar in Brussel. De meetstok is hier het aantal asielvragers per
1.000 inwoners.
Gewesten
De evolutie van Wachtregister Asiel is niet
gelijklopend in de gewesten. Brussel blijft op een hoog niveau maar
gedurende de grotere instroom asielvragers in 2015 werd deze vooral
opgevangen in Wallonië en het Vlaams gewest. Daarna nam het aandeel van de
gewesten in deze grootteorde af, het betekent dat de verschillen tussen de
gewesten bleven bestaan.
Brussel vangt dus nog altijd 5x meer asielvragers op dan het Vlaamse
gewest en 2,5x meer dan het Waalse gewest. Het Waalse gewest vangt
dubbel zoveel asielvragers op dan in het Vlaams gewest, vooral omdat de
belangrijkste collectieve opvang zich in Wallonië situeert. 1% van de
Brusselse bevolking bestaat op dit ogenblik nog altijd uit asielvragers,
in het Vlaams gewest is dat 0,2%, in het Waals gewest 0,4%. Op zes
jaar tijd is het aantal asielvragers in het Vlaams gewest gehalveerd., in
Brussel maar met enkele % verminderd, in Wallonië met 1/3.
Vlaamse provincies
Vooral de provincie Antwerpen ziet haar aandeel gestaag dalen, Lim-
burg, allicht ook door enkele collectieve opvangcentra neemt de kop
Waalse provincies
Luxemburg blijft met 8/1000 de belangrijkste provincie.
Asielvragers,
geparkeerd in Luxemburg, moeten zich wel erg verwonderen over het
mooie België waarin ze op hun asielbeslissing afwachten, en zich
afvragen waar zij ooit werk zullen vinden. Niet voor niets is er een
volledig logische doorstroom na hun erkenning naar Vlaanderen.
Enkele Brusselse gemeenten per 1.000 inwoners
Anders dan in Brussel waar Molenbeek met meer dan 20/1000 scoort als
een gemeente waar zich een collectieve opvang bevindt. Brussel situeert
zich ook hoog maar dat komt allicht mede omdat een aantal asielzoekers
in wacht op inschrijving in Brussel worden ingeschreven ook al bevinden
ze zich op een andere plaats om hun beslissing af te wachten. De andere
gemeenten hebben elk asielvragers rond of meer dan 10/1000 inwoners.
4. Evolutie wachtregister asiel in gemeenten
In de tabel
Wachtregister asiel per gemeente 2012-2018 kan men met twee
muisklikken (kopie lijn gemeente en plakken op rij 2 in het blad
grafieken) de cijfers en grafieken voor elke gemeente, provincie, gewest
en België genereren. Gemeenten met collectieve opvang hebben voor de hand
liggend een groter aantal asielvragers in het wachtregister en een groter
aantal per 1.000 inwoners. Deze gemeenten worden met gele achtergrond
weergegeven. Maar ook hier is het interessant te zien wat hun evolutie is.
We geven hieronder de evolutie voor enkele gemeenten.
Mechelen
Zoals in Mechelen zijn in 43 andere gemeenten Vluchtelingen-onthaal
comitees actief, nl Gast-vrij-netwerk, voor een lijst zie
Gastvrij-Netwerk, met
info hoe een comité oprichten voor asielvragers en erkende vluchtelingen
Aalst
Zoals in Antwerpen vermindert het aantal asielzoekers op 7 jaar
tijd van 370 naar 82. Maar erkende vluchtelingen zullen terugkeren
naar Aalst en andere gemeenten uit de 2de rand rond Brussel.
Sint-Niklaas
Gemeente et Collectieve opvang
Rendeux
120 per 1000 inwoners of 12% van de bevolking is asielvrager
Herstal
Zonder opvangcentrum vangt Herstal een zeer hoog aantal
asielzoekers op , nl 1,1% bovenop haar bevolking.
Roeselare
Roeselare stabiliseert haar aantal op Belgisch niveau
Gent
Gent als grotere stad ziet haar aantal verminderen, doch veel minder
sterk dan Antwerpen, dat momenteel onder het Gents niveau opvangt.
Gingelom
In de Asielcrisis heeft Gingelom een tandje bij gestoken maar wordt
recent minder aangesproken voor asielopvang, er waren op
08/2017 nog meer dan 9.000 Lokale Opvangplaatsen beschikbaar.
5. En de toekomst?
Voortgaande op het huidig aantal asielzoekers en de
maandelijkse instroom zal het niet lang meer duren of de administratie van
het Commissariaat Generaal voor de Vluchtelingen en Staatlozen zal de
wachtlijst volledig normaliseren, dwz beperken tot de tijd die nodig is
voor de afwerking van een aanvraag.
Het aantal vrijwillige en begeleide terugkeer zal aan belang winnen en
haar effectiviteit verder bewijzen, zoals ook uitvoerig met enquêtes ter
plaatse is aangetoond in het erg belangwekkend artikel in het lentenummer
2018 van het tijdschrift Mo van de
hand van Tine Danckaerts: ''België blijft een droom' maar geen land om
naar terug te keren'. In 2015 en 2016 keerden 3.500 Irakezen uit
België terug, ook in 2017 vertrokken nog 700 Irakezen uit België terug
naar Irak, zo stelt Tine Danckaerts. Zij doet hun verhaal.
Theo Francken heeft in z'n ambstermijn niets anders kunnen doen dan z'n
eigen waanbeelden achternalopen en intussen moeten vaststellen dat z'n
administratie optimaal werk heeft geleverd en meer dan vroeger ooit het
geval geweest is, het verblijfsstatuut toegekend aan asielvragers die
vooral uit oorlogslanden zijn gekomen, maar dat was vroeger ook het geval
in de diverse vluchtelingencrisissen.
Dat Theo Francken hiermee niet veel applaus bij z'n achterban zou oogsten
legt blijkbaar een enorme druk op de staatssecretaris om in de marge en op
marginale vlakken de sterke man te spelen, en intussen voedsel te geven
aan verdere afbouw van de privacy en bescherming van de woonst.
70% Syriërs terug naar Syrië na de oorlog?
Zullen er nog vluchtelingenstromen komen, zal de adminstratieve
afhandeling vlotter gaan, zullen de vele welkomstcomités en het
gastvrij-netwerk zich verder uitbouwen? Zaak is dat mede voor hen nog een
grote opdracht bestaat in het verder inwerken van de vluchtelingen in de
samenleving. Evenwel er rekening mee houdende dat de vrede en de
vredesonderhandelingen in Syrië zich misschien vroeger dan gedacht zullen
aandienen, ondermeer omdat de integriteit en soevereiniteit van Syrië
zich kan herstellen. Bijkomend speelt ook de druk van vernieuwde militaire
interventie van buitenaf zodat ondermeer de Koerden in Syrië meer dan tot nu het geval was
deze soevereiniteit zullen verdedigen.
Enkele AfD-leden op bezoek in Damascus (waarom laat men het van rechts en
extreem rechts afhangen om dit soort contacten te hebben?) kregen te horen
dat de Syrische overheid er van uit gaat dat 70% van de vluchtelingen zal
terugkeren naar Syrië. Zoals in de Joegoslavië- en Kosovo-crisis moet men
er mee rekening houden dat 2/3 van de ook reeds erkende vluchtelingen,
zullen teruggaan naar hun land van herkomst. Dat was trouwens ook in
Duitsland het geval.
6. Vluchtelingen voor verpleegkunde en de zorg.
En waarom geen vluchtelingen, man en vrouw, jong en ouder, inschakelen in
de goed uitgebalanceerde opleidingsprogramma's in de zorg, speciaal ook
aangepast voor werkenden, werklozen, niet-actieven. Deze opleidingen
bestrijken een zeer breed palet met aangepaste instroomondersteuning zoals
voor logistiek assistent in de ziekenhuizen en bejaardenhomes, verzorgenden,
zorgkundigen, verpleegkundigen HBOV, Verpleegkundigen Bachelor en Master.
De Sociale Fondsen in de gezondheidssectoren en VIVO, het
opleidingscentrum van deze Fondsen in de gehelel Non-Profit-sector kunnen
hier, zoals in het verleden, op aangesproken worden. En ook,andere Sociale
fondsen voor Bestaanszekerheid kunnen hun steentje bijdragen aan de
vorming en tewerkstelling van vluchtelingen, het door hen gespaarde of
opgepotte geld dient ondermeer daar juist voor.
Jan Hertogen, socioloog
|