BuG 378 – Bericht uit het Gewisse – 26 januari 2018
BuG 378 on-line
Printversie (18p)
De échte cijfers over erkenning vluchtelingen en immigratie:
Erkende vluchtelingen 9,9% van immigratie vreemdelingen
tussen 1998 en 2016, 8,4% tussen 2011-2013 en 10,1% tussen 2014-2016
Enkel in 2016 lag dat met 13% wat hoger met de instroom van
Syrische vluchtelingen waarvan
het grootste deel terug zal gaan
wanneer de oorlog gedaan is, idem voor andere oorlogslanden.
Asielvragers hebben geen recht op sociale zekerheid, wel op
beperkte medische zorgen en
illegalen op niets, spreken over
migratie ipv over asiel is volksverlakkerij van de ergste soort.
Volgende aanvulling en rechtzetting
kregen van iemand voor wie ge-
zondheidszorg voor asielvragers en mensen zonder wettig verblijf. "Wie
in de asielprocedure zit, heeft recht op gezondheidszorg. Dit ofwel via
Fedasil, ofwel via reguliere ziekteverzekering. De zorg is omvangrijk:
alles wat een RIZIV nummer heeft, kan. Ook preventieve zorgen. Ten
tweede: mensen zonder wettig verblijf (aub geen illegalen) hebben in
België recht op gezondheidszorgen via de Wet op Dringende Medische
Hulpverlening. Een wet die een totaal foute naam draagt, want
het gaat niet alleen om dringende hulp, maar om alle medische
zorgen die nodig zijn. Alle info op
www.medimmigrant.be"
De 'heilige' Francken, nog nooit zoveel
asielerkenningen als
onder zijn beleid en dan nog Sinterklaas spelen met humanitaire
visa, het kan niet op voor deze masochist die er op uit is om zich-
zelf en z'n beleid op alle mogelijke manieren te beschadigen.
Het marginale onder de aandacht brengen (verwijderingsbeleid,
criminele illegalen) omwille van het beeld een doordrijver te
zijn terwijl hij meer dan vroeger asielvragen goedkeurt en
kwistig humanitaire visa bedeelt zonder enige transparantie
België
Antwerpen
De BuG over jobs, jobs, jobs, die al een aantal weken op de plank ligt
moet maar even wachten. De vluchtelingen en asielzoekers en wie er zich
voor inzetten verdienen beter dan de grootspraak waar zij het voorwerp van
zijn. Maar daar gaat het hier niet over.
Asielzoekers en erkende vluchtelingen
Asielzoeker is hij of zij die een aanvraag doet voor erkenning als
vluchteling of subsidiar beschermde (tijdelijke toezegging zolang de
situatie van oorlog niet opgelost is). Daarbij dienen ook de 'humanitaire
visa' geteld die een minister of staatssecretaris
zelf kan nemen.
Het Commissariaat Generaal voor Vluchtelingen en Staatlozen
(administratie) beslist over de asieltoekenning, desgevallend na
procedures van beroep bij de Raad voor vreemdelingenbetwistingen
(rechters). Op het einde van de asielweg staat de erkenning tot
(tijdelijk) verblijf of de afwijzing en het bevel het land te verlaten.
Voor deze laatsten is geen enkel beroep op sociale- of bestaanszekerheid
mogelijk.
De zekerheidsstelsels in België
In België bestaan grosso modo drie stelsels om mensen van de armoede
en de bedelstaf te behoeden, alle drie zijn ze teken van beschaving:
1. de sociale zekerheid waarvoor rechten als werkende worden opgebouwd,
2. het tegemoetkomingsstelsel voor gehandicapten voor wie omwille van een
handicap een inkomensvervangende (en sommigen integratie-)tegemoetkoming
krijgt
3. de bestaanszekerheid die langs het leefloon
de anderen doet overleven.
Kostprijs asiel en erkenning vluchtelingen
Vluchtelingen, dwz erkende asielvragers vormen maar 12% van het aantal
leefloners en kosten volgens Van Ranst 171miljoen op een totaal van 91
miljard sociale- en bestaanszekerheidsmiddelen.
De tijdelijke betoelaging van de opvang van asielvragers met federale
gelden creëert geen enkel recht in een van drie zekerheidsstelsels en kost
de overheid gemiddeld 40€ per dag. Het is trouwens in tijd beperkt en
enkel voor asielvragers in de collectieve opvang of de LOI van de OCMW’s.
De helft van de asielvragers bevindt zich buiten deze opvang die de
overheid geld kost. Het aantal asielzoekers in het wachtregister asiel
bedraagt gemiddeld 50.000 de laatste jaren, de helft daarvan brengt kosten
mee voor de federale overheid: 25.000x40€x365=365 miljoen €. Hierin is
zowel de huur van lokalen, voeding en de begeleidende omkadering (Fedasil,
Rode Kruis, maatschappelijke werkers OCMW) inbegrepen.
Niet te vergeten dat al het geld dat hiervoor vrijgemaakt wordt
tewerkstelling creëert, huurgelden genereertvan gebouwen en de LOI's en
leefkosten in de vorm van cheques die in winkels worden uitgegeven. De
vluchtelingen hebben in alle landen waar veel vluchtelingen opgevangen
worden, cfr Zweden, Duitsland, België, voor een economische boost gezorgd.
Dat is de enige waarheid over de 'kost' van de asielvragers, op wiens
rekening ook.
Erkende vluchtelingen in de migratiestatistiek
Eens erkend na een al of niet lange asielprocedure of toekenning van een
humanitair visum door staatssecretaris Francken krijgt de asielvrager
verblijfspapier en wordt hij 'vluchteling', voor onbepaalde duur of als
residuair beschermde voor een bepaald aantal jaren, voorzolang de
oorlogssituatie een terugkeer verhindert.
Met z'n verblijfspapieren kan een vluchteling - als men over vluchtelingen
spreekt moet het altijd over 'erkende' vluchtelingen gaan - een woning
zoeken in gelijk welke gemeente in België en daar z'n domiciliëring in
orde brengen. Eens de domicilie in orde kan hij aanspraak maken op
ondermeer het leefloon. In de migratiestatistiek verschijnt de erkende
vluchteling in de categorie 'verandering van register', dwz van het
asielregister asiel naar het vreemdelingenregister. Het is een aparte
categorie naast de immigratie uit het buitenland en de herinschrijving van
ambtelijk geschrapten. Elk jaar worden inwoners van België die niet meer
op hun adres in België wonen, vaststelling na drie politiecontroles, en
die in geen enkele andere gemeente staan ingeschreven 'ambtelijk
geschrapt'. Wanneer zij op een gegeven moment toch terug opduiken, op hun
vroeger adres of in een andere gemeente, worden ze beschouwd als
immigrant.
Onderscheid met de immigratie van Belgen, enkel vreemdelingen worden
meegenomen
Belangrijk om zien en om mee rekening te houden is dat er elk jaar nogal
wat Belgen emigreren, dwz zich uitschrijven uit het bevolkingsregister, en
ook een aanzienlijk aantal dat immigreert, dat zich na een verblijf in het
buitenland terug inschrijft in de burgerlijke stand. Om nu een correct
beeld te geven van de erkende vluchtelingen tav de immigratie dient men
enkel de immigratie in rekening te brengen van vreemdelingen. In de update
van de loop van de bevolking in
BuG 371 on-line update
5, wordt de loop van de bevolking voor Belgen en vreemdelingen
onderscheiden. Voor de hier verwerkte cijfers wordt dus enkel gebruik
gemaakt van de tabel
Vreemdelingen: Loop van de bevolking per gemeente 1989-2017. We moeten
niet zeggen dat dit onderscheid en deze tabel enkel door npdata.be worden
gepubliceerd op basis van de officiële, hen overgemaakt statistieken en zo
voor iedereen beschikbaar komen.
Humanitaire Visa
Wat is de plaats van de toegekende Humanitaire Visa in dit geheel. Het
toekennen van Humanitaire Visa is een prerogatief, dwz een uitsluitende
bevoegdheid van de staatssekretaris voor asiel en migratie. Hij bepaalt
wie wanneer en voor hoelang van een humanitair visum kan genieten en is
daarvoor aan niemand verantwoording verschuldigd. De huidige
staatssecretaris gaat er ondermeer prat op dat hij in vergelijking met
vroeger veel meer Humanitaire Visa toekende. Aan wie, op basis van welke
criteria heeft UNIA hem ooit gevraagd. Wie herhaalt de vraag nog eens,
want het antwoord is nog niet gegeven.
Wel kunnen we de evolutie van het aantal toegekende humanitaire visa
geven, en jawel Theo Francken is een soort Sinterklaas geworden die gul
deze snoepjes heeft rondgestrooid. Sinds de 'onzalige PS-tijden' (in feite
waren het Open-VLD/CDH-tijden) in 2012
zijn de toegekende Humanitaire Visa vervijfvoudigd van 211 naar 1.182. En
het ziet er naar uit dat dit voor 2017 niet anders zal zijn, wie heeft het
cijfer?
Aantal toegekende Humanitaire Visa |
Jaar
|
Aantal
|
2012
|
211
|
2013
|
270
|
2014
|
208
|
2015
|
843
|
2016
|
1.182
|
2017
|
?
|
Zijn Humanitaire Visa inbegrepen in de positieve asielbeslissingen, moet
voor hen ook de gewone asielprocedure nog gevolgd worden, wat met het
Commissariaat voor Vluchtelingen
en Staatlozen CGVS en de dienst vreemdelingenzaken, worden ze nog
ingeschreven in het Wachtregister Asiel (5de register), het zijn
open vragen. Hoe dan ook , en dat
is voor ons hier van belang, eens ze een verblijfsticket krijgen,
schrijven ze zich in in een gemeente en komen ze in de bevolkingsregisters
te voorschijn onder 'verandering van register' als deel van de
immigratiestatistiek.
Aantal verandering van register (erkende vluchtelingen) en de totale
immigratie 1998-2016
België: Aantal en % immigratie vreemdel. naar aard, 1998-2016 |
|
Inwijking buitenl. |
Verand. reg. Asiel |
Herinschr. na schrap. |
Totaal Immigratie |
% Vluch-teling (Ver-and. Reg. |
1998 |
50.693 |
4.796 |
4.177 |
59.666 |
8,0% |
1999 |
57.784 |
5.032 |
4.252 |
67.068 |
7,5% |
2000 |
57.295 |
1.569 |
4.045 |
62.909 |
2,5% |
2001 |
65.974 |
9.705 |
6.549 |
82.228 |
11,8% |
2002 |
70.230 |
6.452 |
6.686 |
83.368 |
7,7% |
2003 |
68.800 |
4.651 |
5.295 |
78.746 |
5,9% |
2004 |
72.446 |
6.063 |
5.451 |
83.960 |
7,2% |
2005 |
77.411 |
14.638 |
5.839 |
97.888 |
15,0% |
2006 |
83.433 |
12.220 |
6.219 |
101.872 |
12,0% |
2007 |
93.387 |
9.613 |
6.926 |
109.926 |
8,7% |
2008 |
106.012 |
12.587 |
7.470 |
126.069 |
10,0% |
2009 |
102.714 |
15.416 |
8.747 |
126.877 |
12,2% |
2010 |
113.582 |
22.410 |
4.383 |
140.375 |
16,0% |
2011 |
117.948 |
13.278 |
6.845 |
138.071 |
9,6% |
2012 |
109.995 |
9.016 |
5.706 |
124.717 |
7,2% |
2013 |
105.519 |
10.034 |
6.526 |
122.079 |
8,2% |
2014 |
110.201 |
9.598 |
8.666 |
128.465 |
7,5% |
2015 |
110.158 |
12.888 |
10.039 |
133.085 |
9,7% |
2016 |
108.630 |
17.724 |
9.973 |
136.327 |
13,0% |
Totaal |
1.682.212 |
197.690 |
123.794 |
2.003.696 |
9,9% |
2011-2013 |
333.462 |
32.328 |
19.077 |
384.867 |
8,4% |
2014-2016 |
328.989 |
40.210 |
28.678 |
397.877 |
10,1% |
2011-2016 |
662.451 |
72.538 |
47.755 |
782.744 |
9,3% |
In de tabel wordt een overzicht gegeven per jaar tussen 1998 en 2016 van
de immigratie naar aard. Het zijn inwoners van België die in het
vreemdelingenregister bijkomend aan de bestaande bevolking worden
ingeschreven. Het laat toe de 'Vluchtelingen' als % te berekenen op het
totaal nieuwe immigranten en dit elk jaar en het totaal voor de periode
1998-2016. In enkele subtotalen wordt het gemiddelde voor 2011-2013
(PS-jaren), 2014-2016 (N-VA jaren) berekend en het totaal na 2011. De %
spreken voor zich:
Gemiddeld vormen de vluchtelingen 9,9% van de totale immigratie, 8,4% in
de periode 2011-2013 en 10,1% tussen 2012-204. In 2016 is er piek van
13,0% die in 2017 even vlug zal verdwijnen als hij gekomen is doordat de
vluchtelingeninstroom vanuit Syrië sterk is verminderd. Grafisch komt
volgend beeld tot stand in aantallen en als % op het totaal.
België:
Aantal vluchtelingen en andere immigranten
België: % vluchtelingen op totaal immigranten
En wat is er
van Antwerpen, springen de vluchtelingen daar uit de band, wijken zij af
van het gemiddelde voor België en in welke zin. In Antwerpen is het %
Vluchtelingen op de totale immigratie minder dan de helft van het
Belgische gemiddelde tussen 2014-2016. In 2016 lag het bijna op 1/3 van
het Belgische gemiddelde. Dat zijn de officiële cijfers zoals nagekeken en
gepubliceerd door het departement statistiek in België.
Antwerpen: aantal en % immigratie vreemdel. naar aard, 1998-2016 |
|
Inwijking buitenl. |
Verand. reg. Asiel |
Herinschr. na schrap. |
Totaal Immigratie |
% Vluch-teling (Ver-and. Reg. |
1998 |
3.200 |
484 |
400 |
4.084 |
11,9% |
1999 |
3.828 |
475 |
328 |
4.631 |
10,3% |
2000 |
3.718 |
100 |
317 |
4.135 |
2,4% |
2001 |
5.650 |
923 |
582 |
7.155 |
12,9% |
2002 |
6.301 |
1.012 |
719 |
8.032 |
12,6% |
2003 |
5.998 |
803 |
527 |
7.328 |
11,0% |
2004 |
6.125 |
1.017 |
461 |
7.603 |
13,4% |
2005 |
6.774 |
2.231 |
393 |
9.398 |
23,7% |
2006 |
8.142 |
1.776 |
488 |
10.406 |
17,1% |
2007 |
9.309 |
1.612 |
717 |
11.638 |
13,9% |
2008 |
9.216 |
1.600 |
760 |
11.576 |
13,8% |
2009 |
8.337 |
1.795 |
1.069 |
11.201 |
16,0% |
2010 |
10.789 |
2.769 |
433 |
13.991 |
19,8% |
2011 |
12.372 |
1.598 |
866 |
14.836 |
10,8% |
2012 |
10.602 |
721 |
463 |
11.786 |
6,1% |
2013 |
9.116 |
578 |
674 |
10.368 |
5,6% |
2014 |
9.690 |
533 |
928 |
11.151 |
4,8% |
2015 |
9.945 |
620 |
1.126 |
11.691 |
5,3% |
2016 |
9.885 |
634 |
988 |
11.507 |
5,5% |
Totaal |
148.997 |
21.281 |
12.239 |
182.517 |
11,7% |
2011-2013 |
32.090 |
2.897 |
2.003 |
36.990 |
7,8% |
2014-2016 |
29.520 |
1.787 |
3.042 |
34.349 |
5,2% |
2011-2016 |
61.610 |
4.684 |
5.045 |
71.339 |
6,6% |
Antwerpen: Aantal vluchtelingen en andere immigranten
Antwerpen: % vluchtelingen op totaal immigranten
Zoals we al enkele jaren aantonen heeft
Antwerpen het aantal asielvragers op haar grondgebied tot 1/3 verminderd,
zie grafiek met oa ook het detail Wachtregister in Antwerpen
Antwerpen: Aantal Erkenning als Vluchteling en aantal Wachtregister
Noot: op basis van tabel
Vreemdelingen: Loop van de bevolking per gemeente 1989-2017 kan elkeen
voor elke Begische gemeente, provincie en gewest zulk een tabel aanmaken.
Wie dat te ingewikkeld vind kan zich richten naar
info@npdata.be
De overzichten per gewest zijn meer dan sprekend, en bevestigen waar
npdata.be reeds verschillende malen op gewezen heeft.
Vlaams
gewest
Vlaams gewest: aantal en % immigratie vreemdel. nr aard, 1998-2016 |
|
Inwijking buitenl. |
Verand. reg. Asiel |
Herinschr. na schrap. |
Totaal Immigratie |
% Vluch-teling (Ver-and. Reg. |
1998 |
20.513 |
1.706 |
1.311 |
23.530 |
7,3% |
1999 |
22.826 |
1.897 |
1.192 |
25.915 |
7,3% |
2000 |
23.111 |
402 |
1.147 |
24.660 |
1,6% |
2001 |
27.061 |
3.660 |
1.826 |
32.547 |
11,2% |
2002 |
29.079 |
3.151 |
2.069 |
34.299 |
9,2% |
2003 |
28.843 |
2.468 |
1.709 |
33.020 |
7,5% |
2004 |
29.055 |
3.030 |
1.808 |
33.893 |
8,9% |
2005 |
31.379 |
7.642 |
1.914 |
40.935 |
18,7% |
2006 |
34.842 |
5.769 |
2.162 |
42.773 |
13,5% |
2007 |
40.297 |
5.039 |
2.687 |
48.023 |
10,5% |
2008 |
43.925 |
6.034 |
2.679 |
52.638 |
11,5% |
2009 |
40.915 |
7.847 |
3.445 |
52.207 |
15,0% |
2010 |
45.799 |
11.527 |
1.542 |
58.868 |
19,6% |
2011 |
49.843 |
6.565 |
2.633 |
59.041 |
11,1% |
2012 |
46.490 |
4.141 |
2.188 |
52.819 |
7,8% |
2013 |
44.370 |
4.737 |
2.686 |
51.793 |
9,1% |
2014 |
46.811 |
4.589 |
3.472 |
54.872 |
8,4% |
2015 |
47.593 |
5.855 |
3.954 |
57.402 |
10,2% |
2016 |
48.786 |
8.597 |
3.946 |
61.329 |
14,0% |
Totaal |
701.538 |
94.656 |
44.370 |
840.564 |
11,3% |
2011-2013 |
140.703 |
15.443 |
7.507 |
163.653 |
9,4% |
2014-2016 |
143.190 |
19.041 |
11.372 |
173.603 |
11,0% |
2011-2016 |
283.893 |
34.484 |
18.879 |
337.256 |
10,2% |
Vlaams
gewest: Aantal vluchtelingen en andere immigranten
Vlaams gewest: Aantal
vluchtelingen en andere immigranten
Brussels gewest. Trekt iedereen dan naar
Brussel, nee dus.
Brussels gewest:: aantal en % immigratie naar aard, 1998-2016 |
|
Inwijking buitenl. |
Verand. reg. Asiel |
Herinschr. na schrap. |
Totaal Immigratie |
% Vluch-teling (Ver-and. Reg. |
1998 |
16.864 |
1.626 |
1.767 |
20.257 |
8,0% |
1999 |
20.588 |
1.886 |
1.813 |
24.287 |
7,8% |
2000 |
19.851 |
854 |
1.704 |
22.409 |
3,8% |
2001 |
23.301 |
3.689 |
2.887 |
29.877 |
12,3% |
2002 |
25.257 |
2.152 |
2.937 |
30.346 |
7,1% |
2003 |
24.007 |
1.275 |
2.176 |
27.458 |
4,6% |
2004 |
26.108 |
1.540 |
2.233 |
29.881 |
5,2% |
2005 |
28.005 |
3.582 |
2.282 |
33.869 |
10,6% |
2006 |
29.424 |
3.444 |
2.338 |
35.206 |
9,8% |
2007 |
32.548 |
2.480 |
2.427 |
37.455 |
6,6% |
2008 |
39.899 |
3.342 |
2.800 |
46.041 |
7,3% |
2009 |
39.728 |
3.369 |
3.194 |
46.291 |
7,3% |
2010 |
44.114 |
4.831 |
1.753 |
50.698 |
9,5% |
2011 |
43.158 |
2.514 |
2.648 |
48.320 |
5,2% |
2012 |
40.400 |
1.947 |
2.238 |
44.585 |
4,4% |
2013 |
38.239 |
1.896 |
2.378 |
42.513 |
4,5% |
2014 |
40.417 |
1.786 |
3.395 |
45.598 |
3,9% |
2015 |
39.996 |
2.375 |
4.051 |
46.422 |
5,1% |
2016 |
37.357 |
2.316 |
3.930 |
43.603 |
5,3% |
Totaal |
609.261 |
46.904 |
48.951 |
705.116 |
6,7% |
2011-2013 |
121.797 |
6.357 |
7.264 |
135.418 |
4,7% |
2014-2016 |
117.770 |
6.477 |
11.376 |
135.623 |
4,8% |
2011-2016 |
239.567 |
12.834 |
18.640 |
271.041 |
4,7% |
Brussels gewest: Aantal
vluchtelingen en andere immigranten
Brussel gewest: Aantal vluchtelingen en andere immigranten
Het Vlaamse gewest neemt in % het dubbel
aantal vluchtelingen op in de burgerlijke stand dan Antwerpen, dat
kan tellen, maar het is toch nog minder dan het aantal erkende
vluchtelingen in het Waals gewest (zie hieronder).
Waals gewest
Waals gewest: aantal en % immigratie naar aard, 1998-2016 |
|
Inwijking buitenl. |
Verand. reg. Asiel |
Herinschr. na schrap. |
Totaal Immigratie |
% Vluch-teling (Ver-and. Reg. |
1998 |
13.316 |
1.464 |
1.099 |
15.879 |
9,2% |
1999 |
14.370 |
1.249 |
1.247 |
16.866 |
7,4% |
2000 |
14.333 |
313 |
1.194 |
15.840 |
2,0% |
2001 |
15.612 |
2.356 |
1.836 |
19.804 |
11,9% |
2002 |
15.894 |
1.149 |
1.680 |
18.723 |
6,1% |
2003 |
15.950 |
908 |
1.410 |
18.268 |
5,0% |
2004 |
17.283 |
1.493 |
1.410 |
20.186 |
7,4% |
2005 |
18.027 |
3.414 |
1.643 |
23.084 |
14,8% |
2006 |
19.167 |
3.007 |
1.719 |
23.893 |
12,6% |
2007 |
20.542 |
2.094 |
1.812 |
24.448 |
8,6% |
2008 |
22.188 |
3.211 |
1.991 |
27.390 |
11,7% |
2009 |
22.071 |
4.200 |
2.108 |
28.379 |
14,8% |
2010 |
23.669 |
6.052 |
1.088 |
30.809 |
19,6% |
2011 |
24.947 |
4.199 |
1.564 |
30.710 |
13,7% |
2012 |
23.105 |
2.928 |
1.280 |
27.313 |
10,7% |
2013 |
22.910 |
3.401 |
1.462 |
27.773 |
12,2% |
2014 |
22.973 |
3.223 |
1.799 |
27.995 |
11,5% |
2015 |
22.569 |
4.658 |
2.034 |
29.261 |
15,9% |
2016 |
22.487 |
6.811 |
2.097 |
31.395 |
21,7% |
Totaal |
371.413 |
56.130 |
30.473 |
458.016 |
12,3% |
2011-2013 |
70.962 |
10.528 |
4.306 |
85.796 |
12,3% |
2014-2016 |
68.029 |
14.692 |
5.930 |
88.651 |
16,6% |
2011-2016 |
138.991 |
25.220 |
10.236 |
174.447 |
14,5% |
Waals
gewest: Aantal vluchtelingen en andere immigranten
Waals gewest: Aantal vluchtelingen en andere immigranten
Het globale cijfer van 9,9% vluchtelingen op
het totaal immigratie staat buiten kijf. De erkenning is gedeeltelijk
gebonden aan de plaats waar de asielvrager z'n erkenning heeft gekregen,
ondermeer de collectieve centra en de LOI's
maar de helft van de asielvragers
verblijft niet in collectieve centra of LOI's en wachten hun beslissing op
we woonplaats van hun keuze. De verdeling per gewest, en ook voor
Antwerpen is daarom een relevant gegeven, en doorprikt de demagogie die
met de vluchtelingen, of bij uitbreiding de niet-weterse migranten wordt
opgevoerd. Alsaf het om de kostprijs van mensen gaat die beslist, zoals
onder het nationaalsocialisme, of men recht op leven heeft, sommige
partijen zijn nog altijd ziek van het nationaalsocialisme zie de
gesponsorde FB van N-VA in FB-post:
https://www.facebook.com/jan.hertogen.3/posts/2066922290211292?pnref=story
Erkenning vluchtelingen in aantal
en % per jaar onder de verantwoordelijke ministers
Voortgaande
op een FB-post volgende commentaar:
Francken erkent in 2016 6x
meer asielvragers, en in % meer dan 3x meer dan in PS tijden.
Voor de asielvragers mag hij gerust de ‘heilige Francken’ genoemd worden,
maar dat zint hem niet, hij is enkel geïnteresseerd in de afbraak van dat
beeld en het accent op marginale groepen als illegale criminelen. Zelfs de
uitzettingen zijn maar langzaam op het vroeger niveau gekomen.
Zoals gezegd schuiven elk jaar de
erkende vluchtelingen door naar het immigratieoverzicht in de categorie
Verandering van register in de immigratiecijfers in de loop van de
bevolking. Voor een aantal van 2016 zal dit het geval zijn in 2017 wanneer
ze zich inschrijven op de burgerlijke stand van een gemeente van hun
keuze.
We stellen graag al deze gegevens beschikbaar en kunnen deze tav gelijk
wie of gelijk waar toelichten, het gaat trouwens over officiële cijfers
die voor iedereen toegankelijk zijn of kunnen opgevraagd worden.
Jan Hertogen, socioloog
|