BuG 371 – Bericht uit het Gewisse – 1 november 2017
BuG 371 on-line
Printversie (6p)
Aantal
migratieachtergrond, nieuwkomers, moslims,
loop bevolking, lokaal bestuur, WZC, ... per gemeente
9 updates in één BuG - Voor elk wat wils, met ook de
Woonzorgcentra per gemeente en per Zorgregio (IP60)
"Leefloon weerspiegelt de
samenstelling van de bevolking"
Hieronder rechtstreekse linken naar de
betreffende update,
langs Terug in de titel komt men terug naar deze hoofding.
Tabellen best bekeken en geëxploreerd op een laptop/PC
1.
Leefloon en UVW per
gemeente, 2013-2016
2.
Inwoners met migratieachtergrond per nationaliteit en
gemeente op 01/01/2017
3.
Aantal moslims per gemeente op 01/01/2011,
2013, 2015, 2016, 2017
4.
Aantal inwoners in België per gemeente,
01/01/1831-2017
5.
Loop van de bevolking 1989-2016 Totaal,
Belgen en Vreemdelingen
6.
Vreemdelingen, Belgwordingen en Nieuwkomers per nationaliteit in België
7.
Evolutie Vreemdelingen en Migratieachtergrond
1891-2017 voor 10 nationaliteiten
8.
Tewerkstelling per Nacecode lokaal bestuur naar woon-
en werkplaats
9.
Woonzorgcentra (WZC) per gemeente en per zorgregio naar
statuut
Doe wel en zie niet om. Het is twee maanden geleden dat een BuG-thema de
alternatieve media (DWM) haalde, een jaar voor de klassieke media, voor de
sociale media zijn ze allicht te hoog gegrepen. Maar niet geklaagd. Zoals
bij een sportman, kunstenaar of performer is de tevredenheid over eigen werk de
belangrijkste drijfveer. Jezelf scherp houden in maatschappelijk inzicht,
doorlichting van de werkelijkheid en zien hoe deze doorlichting de opinies en
toekomstvisies doordesemd en kneedt is genoegdoenend. En weten dat je de
tijd en het gelijk aan je kant hebt natuurlijk.
Zodus enkele dagen gewerkt om een gedeelte van het 'liggende materiaal' te updaten zodat we
het door administraties toegeleverde materiaal de plaats geven die het
toekomt, nl beschikbaar voor elkeen die wijzer wil worden en beter
uitgerust om het belang te dienen van wie het verdient. Het zal ons
misschien ook meer in de gelegenheid stellen om de eigen opinie vlugger te
ventileren en als BuG te publiceren, zoals bv mbt migratieachtergrond en
leefloon in Brussel en Antwerpen, zie bv volgende FB-post van 18/10/07:
"Leefloon weerspiegelt de samenstelling van de bevolking: Als in
Antwerpen 70% van de leefloners een migratieachtergrond heeft dan is dat
simpelweg de weerspiegeling van het feit dat 60% van de -50 jarigen in
Antwerpen een migratieachtergrond heeft. En als in
De Standaard
van 17/10/2017 gestipuleerd wordt dat 90% van de leefloners in het
Brussels gewest een
migratieachtergrond heeft, dan zou een lager % hoogst abnormaal zijn,
gezien in het Brussels gewest 80% van de
bevolking een migratieachtergrond heeft, in Sint-Joost-ten-Node zelfs 95%,
en daar heeft 90% van de leefloners een migratieachtergrond. Een
conclusie als zouden 'vreemdelingen' of inwoners met migratieachtergrond
naar hier komen en blijven omwille van de bestaanszekerheid is zoals reeds
decennia het geval, een racistische gegronde uitspraak, het is evenwel
de simpele weerspiegeling van de wereld zoals hij is. En dat is geen
televisieprogramma maar een gegeven dat er zelfs bij intellectuele geesten
niet wil ingaan.
Moesten de politie en de openbare diensten
evengoed de bevolking weerspiegelen als in het leefloon, dan zou de
samenleving er al heel anders uitzien."
Update 1: Leefloon en UVW per gemeente, 2013-2016
- Terug
Tabel:
Leefloon naar gemeente, 2013-2016
De administratie Maatschappelijke integratie heeft ons de meest recente
gegevens bezorgd over Leefloon voor de voorbije jaren. In onze verwerking
in
BuG 369 on-line
waren we voortgegaan op de eerste gegevens ons bezorgd in elk
voorjaar. Door de ge-update gegevens ontstaat een exacter overzicht dat evenwel maar minimale
verschuivingen in de door ons opgemaakte tabellen en grafieken meebrengt.
Voor overzichten per gemeente, provincie, gewest en België zie tabel:
Leefloon naar gemeente, 2013-2016. Omdat enkele gemeenten gevraagd
hebben om zelf een overzicht te maken van hun gemeenten, hierbij de linken
zoals opgemaakt met 32 grafieken en 4 tabellen per gemeente:
België:
Blad
1,
Blad 2,
Blad 3,
Blad 4,
Blad 5,
Blad 6
Vlaams gewest: Blad
1,
Blad 2,
Blad 3,
Blad 4,
Blad 5,
Blad 6
Brussels gewest: Blad
1,
Blad 2,
Blad 3,
Blad 4,
Blad 5,
Blad 6
Waals gewest: Blad
1,
Blad 2,
Blad 3,
Blad 4,
Blad 5,
Blad 6
Antwerpen:
Blad 1,
Blad 2,
Blad 3,
Blad 4,
Blad 5,
Blad 6
Hasselt: Blad
1,
Blad 2,
Blad 3,
Blad 4,
Blad 5,
Blad 6
Grimbergen:
Blad 1,
Blad 2,
Blad 3,
Blad 4,
Blad 5,
Blad 6
Vraag een gelijkaardige set van grafieken en tabellen op voor je gemeente
langs info@npdata.be.
Update 2: Inwoners met migratieachtergrond per nationaliteit/gemeente op 01/01/2017
-
Terug
Tabel:
Aantal en % inwoners met migratieachtergrond per land en
gemeente
Met dezelfde methodologie als reeds 9 jaren geleden ontwikkeld en
verder op punt gesteld wordt het aantal
inwoners met migratieachtergrond berekend per nationaliteit en gemeente.
Voortgaande op het aantal getelde vreemdelingen worden het aantal
Belgwordingen per nationaliteit na 1945 omgezet in een vermenigvuldigheidsfactor
- een factor waarmee het aantal vreemdelingen dient vermenigvuldigd om het
aantal met migratieachtergrond te kennen - en wordt ook een berekening
gemaakt om het
natuurlijk- en migratiesaldo van deze Belg gewordenen, na hun Belgwording te
indiceren: verdubbeling na 24 jaar voor niet-Europese vreemdelingen en na
48 jaar voor Europese vreemdelingen. Tot op arrondissementeel niveau wordt
deze berekening exact geacht, op lokaal niveau kunnen er afwijkingen zijn
omwille van lokale omstandigheden. Mechelen is hiervan een goed
voorbeeld waar de Asyrische Turken bv quasi allemaal Belg geworden zijn,
en dat cijfer is manueel gecorrigeerd, evenals voor een aantal andere
gemeenten. Men kan trouwens zelf uitzoeken waar dit nog noodzakelijk is en
zelf rekening houden met een locale correctie. Voor elke gemeente wordt
een aparte berekening gemaakt per nationaliteit en deze wordt dan
samengeteld voor het totale aantal en % migratieachtergrond.
Het is
dus een methode die zichzelf jaar na jaar corrigeert, wanneer het aantal vreemdelingen
stijgt bv omdat het aantal Belgwordingen daalt, dan zal de
vermenigvuldigingsfactor omwille van de Belgwordingen minder sterk
stijgen. Voor sommige gemeenten, zoals in Brussel, waar in verhouding meer
vreemdelingen voor het eerst neerstrijken is er een kleine overschatting
van migratieachtergrond, maar in andere gemeenten zal er sprake zijn van
een lichte onderschatting. Per nationaliteit is de afwijking niet zo sterk,
maar samengeteld is het % migratieachtergrond allicht te hoog of te laag voor
bepaalde gemeenten. Daarom wordt bv elk % hoger dan 90% gelijkgesteld op
90%+. De methodologie laat niet toe om verder te differentiëren wat het
totaal gegeven Migratieachtergrond betreft. Hoe groter de geografische
omschrijving hoe exacter het gegeven. Doordat dezelfde methodologie elk
jaar wordt toegepast is de evolutie van migratieachtergrond binnen elke
gemeente en nationaliteit eveneens een goede indicator.
Met
deze berekeningswijze worden alle generaties met migratieachtergrond
meegerekend, dwz vanaf WO2 alle vreemdelingen, de migraties na WO2 en alle
Belgwordingen die erna gebeurd zijn. Deze berekening is exacter dan deze
gehanteerd door de Kruispuntbank, de Vlaamse gemeenschap en het Antwerpse
observatiecentrum waar migratieachtergrond maar in beeld komt teruggaand
tot inwoners waarvan de ouders als vreemdeling geboren zijn, dwz
kleinkinderen van Belg geworden vreemdelingen worden niet meegeteld als
inwoners met migratieachtergrond.
Tabel:
Aantal en % inwoners met migratieachtergrond per land en
gemeente
Update 3: Aantal moslims per gemeente op 01/01/2011,
2013, 2015, 2016, 2017 -
Terug
Tabel:
Moslimachtergrond
in alle gemeenten van België 2011-2017.
Met dezelfde, door npdata ontwikkelde methodologie wordt het aantal
moslims in elke gemeente berekend in een tijdsreeks die nu al loopt tot 01/01/2017.
Het is een berekend aantal - exhaustieve enquêtes naar religie zijn in
België verboden om niet meer als administratie verantwoordelijk te zijn
voor medewerking aan deportaties en de uitroeiing van de Belgische joden
zoals in WO2. Of het verantwoord en/of nuttig is om een berekening te
maken van aantal moslims tot op gemeentelijk niveau is een vraag die we
positief beantwoorden door de publicatie van de tabel:
Moslimachtergrond
in alle gemeenten van België 2011-2017.
Update 4: Aantal inwoners in België per gemeente, 01/01/1831-2017
-
Terug
Tabel
Bevolking per gemeente 1831-2017
Een van de sterkste tabellen van npdata.be is de evolutie van het
inwonersaantal per (nafusie)gemeente vanaf 1831 tot het meest recente
cijfer van 01/01/2017. Dit dankzij een bestand opgemaakt door het
departement Demografie van de UCL die elke voorfusiegemeente hebben
samengeteld vanaf 1831om tot de nafusiegemeenten te komen. Zo krijgt elke
gemeente het detail van haar bevolkingsontwikkeling, een gegeven dat voor
vele gemeenten een onbekende is. Met een eenvoudige copy/paste worden automatisch vier grafieken aangemaakt: 1831-2017,
1907-2017, 1970-2017 en 2000-2017, zie tabel
Bevolking per gemeente 1831-2017.
Met deze integrale bevolkingsontwikkeling wordt onbetwistbaar duidelijk dat
de migratie de grotere
steden, Antwerpen voorop, van de ontvolking en de ondergang gered
heeft. Het migratiestop-pamflet van het Vlaams Belang, dat alle inwoners
in de bus gehad hebben, wordt daarmee alleen al een ridicuul statement dat niet alleen het
verleden miskent maar ook de toekomst discrediteert.
Update 5: Loop van de bevolking 1989-2016,
Totaal, Belgen en
Vreemdelingen -
Terug
Tabel:
Totaal Loop van de bevolking per gemeente 1989-017
Tabel:
Belgen: Loop van de bevolking per gemeente 1989-017
Tabel:
Vreemdelingen: Loop van de bevolking per gemeente 1989-2017
Tabel:
Vergelijking Belgen-Vreemdelingen Loop van de bevolking
1989-2017
De loop van de bevolking is het meest krachtige instrument om inzicht te
krijgen in de bevolkingsdynamieken: natuurlijk saldo (geboorten -
overlijdens), verhuissaldo (verhuizen in en uit elke gemeente),
migratiesaldo (immigratie uit het buitenland + erkenning als vluchteling +
herinschrijving na ambtelijke schrapping) verminderd met (emigratie +
herinschrijving in asielregister + ambtelijke schrapping wegens niet meer
aanwezig in België), saldo Belgwordingen (Belgwordingen min
Vreemdelingenwordingen) en de statistische aanpassing (wijzigingen die na 1
maart zijn doorgegeven van het jaar volgend op het geobserveerde).
Op deze basis kan het Nieuwkomerssaldo berekend worden in elke gemeente
tussen 1989 en 2017 (inschrijvingen in de burgerlijke stand van
vreemdelingen (geboorten inbegrepen) min de uitschrijvingen uit de
burgerlijke stand van vreemdelingen (overlijdens inbegrepen), en ook de evolutie van het aantal 'oude Belgen' enz.
Door de keuze van de gemeente in de tabel (één muisklik) worden
automatisch 60 grafieken aangemaakt die blad na blad in de tabel kunnen
geëxploreerd worden. Ook de Erkenning Vluchtelingen en aantal in het
Wachtregister Asiel per gemeente en de evolutie de laatste vijf jaar
worden keurig in grafiek gebracht..
Zoals de vorige jaren is de Loop van de Bevolking nu ook opgemaakt
onderscheiden voor Belgen en Vreemdelingen per gemeente, voor de gehele
periode 1989-2017 Het laat toe om voor elk onderdeel van de
bevolkingsdynamiek na te gaan wat de evolutie is bij Vreemdelingen en
Belgen en dit in elke gemeente. Daardoor kan in een aparte tabel de
verhouding berekend worden tussen Belgen en Vreemdelingen voor elk
onderdeel van de bevolkingsdynamiek. Bv dat er meer Belgen emigreren dan
Vreemdelingen, of het aandeel Belgen in het aantal ambtelijke schrapping
en herinschrijvingen Eenvoudig door de betreffende tabel open te maken.
Tabel:
Totaal Loop van de bevolking per gemeente 1989-017
Tabel:
Belgen: Loop van de bevolking per gemeente 1989-017
Tabel:
Vreemdelingen: Loop van de bevolking per gemeente 1989-2017
Tabel:
Vergelijking Belgen-Vreemdelingen Loop van de bevolking
1989-2017
Update 6: Vreemdelingen, Belgwordingen en Nieuwkomers per nationaliteit in België
-
Terug
Tabel:
Vreemdelingen, Belgwordingen en Nieuwkomerssaldo per nationaliteit 1999-2017
Een topper bij deze updates is het Nieuwkomerssaldo (aantal binnenkomers
in elk jaar min het aantal buitengaanders in elk jaar) voor elk van de 180
aanwezige nationaliteiten in België en dit in een overzicht van 01/01/2001 tot
01/01/2017. Ook hier worden met twee muisklikken 10 grafieken (waaronder
ook landen met een 'negatief' of buitengaanderssaldo) en 2 tabellen
automatisch gegenereerd. Maar ook worden verschillende 'top tiens'
opgemaakt: van Nieuwkomers, per Continent, per Subcontinent.
En van de nieuwkomers wordt ook aantal en % met moslimachtergrond
berekend. Het zal nog honderd jaar duren vooralleer er in België een
moslimmeerderheid is, in de veronderstelling tenminste dat moslims niet
sterven als ze ouder worden.
Tabel:
Vreemdelingen, Belgwordingen en Nieuwkomerssaldo per nationaliteit 1999-2017
Update 7. Evolutie Vreemdelingen en Migratieachtergrond 1891-2017,
10 nationaliteiten
- Terug
Evolutie Vreemdelingen en Migratieachtergrond voor de tien belangrijkste
nationaliteiten in België. Een tabel zoals ooit opgenomen in het Federaal
rapport over de armoede van het CSB van Antwerpen. Deze update wordt
rechtstreeks in dit bericht gepubliceerd:
- Grafiek: Evolutie 10 belangrijkste nationaliteiten Vreemdelingen in
België
-
Grafiek: Evolutie 10 belangrijkste
Migratieachtergronden in België
Update 8:
Tewerkstelling per Nacecode lokaal bestuur naar woon- en werkplaats -
Terug
Tabel:
Lokaal bestuur per nace-code, wonen en werken 2012-2016.
De algemene gegevens per gemeente zijn al gepubliceerd, zie
BuG 358 on-line maar
het uniek detail De tewerkstelling voor alle lokale besturen en voor alle
nace-codes in een tijdsreeks van 2012 tot 2016 is nu beschikbaar langs
tabel:
Lokaal bestuur per nace-code, wonen en werken 2012-2016. Dus ook voor jou
gemeente kom je tot in het kleinste detail te weten hoeveel ambtenaren en
contractuelen er in het lokaal
bestuur tewerkgesteld zijn, en welk de evolutie is voor elke
tewerkstellingssector en dit voor wie werkt in het lokaal bestuur en wie
er woont en desgevallend in het lokaal bestuur van een andere gemeente
werkt, erg verhelderende en soms ontnuchterende cijfers.
Ook werd de evolutie van de vrouwelijke tewerkstelling in tabel en grafiek
gebracht, en dit over alle leeftijdsjaren, interessant.
Update 9: Woonzorgcentra (WZC) per gemeente en per zorgregio naar
statuut -
Terug
Tabel:
Woonzorgcentra per gemeente en zorgregio 01/01/2017
In BuG 370
on-line werd voor elk WZC de gemeente en statuut aangegeven waarbij
voor de VZW's het onderscheid werd gemaakt tussen VZW-profit (afhankelijk
van commerciële groepen) en VZW-Non-Profit, échte Non-Profit. Verder
onderzoek en detaillering is hier blijkbaar nog noodzakelijk en zal bij
een volgende update van de situatie op 01/01/2018 verder gebeuren.
Maar nu worden alle Woonzorgcentra samengebracht per gemeente
en ook per zorgregio (IP60), en voor elke regionale omschrijving wordt het
aandeel naar statuut en aard berekend in aantal en %. De Zorgregio's, IP
60 omvatten de 'kleinere steden' en hun zorgomgeving.
In een apart blad van de tabel worden alle gemeenten van een zorgregio
vermeldt. Alle onderdelen worden samengebracht in een meer uitgebreide tabel
Woonzorgcentra naar aard, statuut per gemeente en zorgregio.
In het blad 'gemeenten' staan ook enkele kolommen met de zorgregio's
waartoe een gemeente behoort, en dit volgens de diverse criteria en
samenbundeling (IP60, IP 128, IP 132 enz...). Langs deze tabel kan met een
draaitafel elk denkbaar gegevens uitgezet werden naar zorgregio van
keuze, dit maar ter info voor wie zelf dieper gaand onderzoek wil doen
naar de samenhangende elementen bij opdeling naar zorgregio('s).
Toegevoegd wordt ook het gemiddeld inkomen per gemeente en per Zorgregio,
om zo te kunnen nagaan of de aanwezigheid van bv commerciële centra
samengaat met een hoger inkomen in een gemeente of regio.
In deze tabel wordt voor het eerst ook de Hypothese van Gelijke Verdeling
geïntroduceerd. Als hypothese geldt de gelijke verdeling van een bepaalde
waarde, hier het aantal erkende plaatsen of het inkomen per inwoner in
elke gemeente of zorgregio. Dwz elke gemeente krijgt de waarde 100. De
werkelijkheid is evenwel anders, dwz een gemeente kan naar boven of onder
afwijken tav van deze gelijke verdeling. Het cijfer boven de 100 geeft het
% aan waarmee een gemeente de waarde 100 overstijgt, een waarde onder de 100 is het % tav de 100. Zo kunnen twee
kenmerken (erkende plaatsen naar aard of statuut) gemakkelijker vergeleken
worden met een ander kenmerk. Bij gelijke verdeling heeft elke gemeente de waarde 100, bij
ongelijke verdeling kan dan nagegaan bv of het aantal erkende plaatsen van
commerciële WZC eerder terug te
vinden zijn in gemeenten met hoog gemiddeld inkomen enz.
Ook werd de leeftijdsverdeling per gemeente toegevoegd per categorie van
vijf jaar vanaf 60 jaar en voor 65+, 70+ enz tot 90+. Zo kan op basis van
de huidige gegevens een virtuele 'programmatie' berekend en vergeleken
worden met
de gefixeerde programmatie 2020 en met het aantal erkende plaatsen. Langs
de Hypothese van Gelijke Verdeling kan men elk van deze 'programmaties' en erkenningen met elkaar
vergelijken. Opvallend is alleszins de extreem hoge programmatie voor
Limburg.
Zie tabel:
Woonzorgcentra per gemeente en zorgregio 01/01/2017
Jan Hertogen, socioloog
|