Is de Nacht und Nebel 'discretie' van het
nationaalsocialisme niet perverser en onethischer dan de open en bloot
'barbaarsheid' van IS?
Maarten
Boudry, nu weer opnieuw met een opinie in DM 24/08/2017 is een vis die
spartelt op het droge, meesmuilend achter de grote rug van Bruno de
Wever, altijd interessant om horen: “Wat je zegt over de theoretische
doelstellingen van het nationaalsocialisme klopt. De Endlösung moest
zakelijk worden afgehandeld. Sadistisch gedrag was niet de doelstelling.
Maar in de praktijk werden de meest grove geweldplegingen getolereerd
en was er veel gratuit geweld.” De Wever wijst volgens Boudry op het
feit "dat
het systeem wel degelijk sadisten aantrok, maar dat deze “niet de kern
van het systeem vormden en soms ook zelf aan de kant werden geschoven
als hun praktijken de efficiëntie verstoorden.” Maar daar gaat het
natuurlijk niet over.
Wil dat zeggen dat het kalifaat van IS
vergelijkbaar is met het nationaalsocialisme en dat men er daarom
'vergelijkend onderzoek" over kan doen'? Neen, het nationaalsocialisme
was een systeem dat grote delen van de wereld niet als 'ideologie' maar
in de feite overheerste en haar wil oplegde, België was tenslotte
4 jaar en drie maanden bezet en meer dan tweehonderd duizend Belgen
waren nog in Duitsland als politieke gevangen of dwangarbeider tot de
bevrijding op 8 mei 1945. De nationaalsocialistisch oorlog had 67 miljoen doden tot
gevolg. IS heeft hooguit enkele duizenden doden op haar geweten en
enkele honderden onthoofdingen - zijn die trouwens 'barbaarser' dan de doden langs
bombardementen of langs drones? En de geïsoleerde
terreurdaden in het Westen met een vooralsnog een overzienbaar aantal
slachtoffers kunnen moeilijk geplaatst langs het oeverloze lijden en de
massale slachtingen van de nazi's, ondermeer door de dodenmarchen. Elk slachtoffer is er een teveel maar zoals Abicht zegt,
je moet geen appelen met peren vergelijken. Maar volgens Boudry gaat het er
om dat westerse intellectuelen religieuze fanatici niet au serieus
zouden nemen , misschien nemen we westerse intellectuelen die
obsessioneel religieuze doem zien wel au serieus.
Maar we willen in deze discussie nu toch
vooral de Keitel-decreten in het licht te stellen, de zogenaamde
NN-decreten waarbij politieke gevangen in België, Frankrijk en Noorwegen
waarvoor het langer dan een week zou duren om een doodsvonnis in de
bezette landen uit te spreken, in alle geheim naar Duitsland dienden
vervoerd door de Wehrmacht om in Duitsland voor het gerecht te
verschijnen, dwz een Sondergericht of het Volksgericht. In totaal werden
zo een 7.000 NN-gevangenen naar Duitsland gevoerd waaronder een 3.000
Belgen. 256 van deze Belgen kregen een doodsvonnis dat door onthoofding
werd uitgevoerd in Wolfenbüttel, Munchen, Köln, Dortmund, Brandenburg,
Lingen, Halle ad Saale e.a, 31 veroordeelden, voornamelijk vrouwen, kregen gratie. Half
1944 werd het Keiltel decreet opgeheven en werden de gevangenen
overgedragen aan de Gestapo die hen overbrachten naar de
concentratiekampen waar zij hetzelfde lot deelden als de meer dan
tienduizend andere gedeporteerde Belgen. O.a. werden 600 Belgen van de
gevangenis van Gross-Strelitz, waar het Sondergericht van Oppeln actief
was, overgebracht werden naar Gross-Rosen en van daar naar Dora-Mittelbau
en enkelen naar de ziekenboeg van Nordhausen, oa Paul Baeten die daar het
Amerikaanse bombardement meemaakte dat 1.500 doden tot gevolg had onder de
zieke en reeds afgeschreven gevangenen, een dag voor de bevrijding van
het kamp.
De toepassing van het NN-decreet had volgens het 'Mordkartei'
in Berlijn, de 'fichebak' waar alle doodvonnissen werden bijgehouden, de
effectieve uitvoering van het doodvonnis door onthoofding van 256 Belgen
tot gevolg in de verschillende executieoorden in Duitsland. Het decreet
stipuleerde dat niemand van de familie van de gevangenen in de gehele
afhandeling van de rechtszaak, de tocht door de gevangenissen en
uiteindelijk de executie, hiervan op de hoogte waren. De afschrikking
bestond er juist in om het 'discreet' te houden, en volledig geheim. De
NN-gevangenen mocht ook op geen enkele wijze contact nemen met hun
familie en zij kregen geen enkele briefwisseling, ook Rode Kruis
pakketten werden hen ontzegd. Hun executie werd aan niemand gemeld, ook
niet aan de burgerlijke of gerechtelijke overheden in België.. Hun
medeverzetstrijders in deze gevangenissen waren dikwijls hetzelfde lot
beschoren zodat er ook weinig overlevenden waren om over hun lijden en
dood te getuigen. Zij verdwenen in Nacht und Nebel. Na de oorlog duurde
het soms jaren voor familie op de hoogte was van het lot van hun
geliefden.
De Nacht und Nebel decreten waren dus het summum van 'discretie', van
'schroom' en van respect voor het niet pronken met de misdaden. Maar in
de vergelijkende studie van Boudry zou dit van een hogere ethische code,
van een hoger normbesef getuigen, terwijl het verderfelijker en
perverser is dan het open en bloot uitkomen voor de middeleeuwse
barbaarsheid waar IS een handelsmerk van maakt.
Zou Boudry z’n vergelijkende aandacht’ niet eerder kunnen/moeten richten
op de moderne barbaarsheid, dwz de bombardementen in WO
II en in alle
latere oorlogen, de drones die duizenden burgers in het Midden Oosten
aanvallen en doden, de ‚colateral dammage’ of de doden door het
georganiseerde geweld van de veiligheidsdiensten en de CIA tegen de
burgerbevolking van regimes die hen niet aanstaan. Hij kan daarbij ook
de analyse maken of nagaan of het in deze niet gaat om de zelf gecreëerde vijand zoals Al Qaida en IS die
de wapenlobbys en de VS en de economische machtscentra een nieuwe boeman moesten geven om de wereld,
en ondermeer ook Europa, verder geopolitiek te destabiliseren.
En heeft de wetenschap niet als taak om
voldoende afstand te houden tav van het geopolitieke ideologische carcan
om te voorkomen dat men zelf een exponent wordt van de door de
veiligheidsdiensten en de economische machten gecreëerde vijand om deze
destabilisatie ook in intellectuele en wetenschappelijke kringen te
implementeren?
Voor wie meer wil weten over de
Keitel-decreten en hoe deze in Duitsland voor minstens 256 de dood door
onthoofding betekenden, zie m’n ppt in het Nederlands
NN-decreet en Belgische geexecuteerde NN-gevangenen in Duitsland
of in hetDuits (Office 2007+):
NN-gefangenen in Deutschland met The Partisan van Cohen en
het Hooglied van Theodorakis in Duitse versie, een aangrijpend
moment voor de aanwezig Duitse toehoorders in het Stadsarchief van
Bochum in december 2016 nav de tentoonstelling van Alfons Zimmer,
aalmoezenier van de huidige Bochum gevangenis. Een reproductie van z’n
tentoonstelling heb ik op zijn vraag gecreëerd en is te bezoeken op
www.getuigen.be/kruemmede.
Een aangevulde lijst van
alle 348 Belgen die onthoofd of geëxecuteerd zijn in Duitse
gevangenissen kan geëxploreerd worden in volgorde van
Naam,
Gemeente,
Executieplaats,
Executiedatum
en
Beroep. Of geordend per executieplaats:
- 2 in Berlijn -
In volgorde namen -
In volgorde gemeente
- 66 in Brandenburg -
In volgorde namen -
In volgorde gemeente
- 2 in Braunschweig -
In volgorde namen -
In volgorde gemeente
- 77 in Dortmund -
In volgorde namen -
In volgorde gemeente
- 1 in Essen -
In volgorde namen -
In volgorde gemeente
- 22 in Halle an der Saale -
In volgorde namen -
In volgorde gemeente
- 3 in Kattowitz (Wroclaw) -
In volgorde namen -
In volgorde gemeente
- 53 in Keulen -
In volgorde namen -
In volgorde gemeente
- 12 in Lingen -
In volgorde namen -
In volgorde gemeente
- 55 München -
In volgorde namen -
In volgorde gemeente
- 55 Wolfenbüttel -
In volgorde namen -
In volgorde gemeente
31 Belgische NN-gevangenen kregen
'genade':
in volgorde namen -
gemeente
Niet te vergeten de
minstens
933 Belgen waarvan het doodvonnis door een Kriegsgericht in
België effectief uitgevoerd en de meer dan 300 gijzelaars die
willekeurig werden uitgekozen en door het geweer of ophanging om het
leven werden gebracht. In z'n doctoraat
"In naam van het Duitse volk! Het Duitse
krijgsgerecht en de openbare orde in bezet België", dat we aan de
RUG konden inkijken, geeft hiervan verslag. Voor wanneer de publicatie?
Voor meer info zie
www.getuigen.be en
www.herinneringmemoire.be
Jan Hertogen, socioloog,