BuG 363– Bericht uit het Gewisse – 20 juli 2017
BuG 363 on-line
Printversie (14p)
Jobevolutie loontrekkenden
in alle deelsectoren 2008-2016
De afbouw van de politie in het begin van de regeerperiode is een van
de meest opvallende vaststellingen: heeft deze afbouw niet mee de weg
vrijgemaakt voor de destabilisering die in 2015 en 2016 is opgetreden?
Tabel:
Loontrekkende tewerkstelling België 2008-2016
Tewerkstellingsevolutie Federale+Lokale Politie samen
Evolutie 07/2010-05/2014 en 06/2014-12/2016, dus per
regeerperiode
Publieke Dienstverlening nu al 46,0% van de loontrekkende tewerkstelling:
Publieke- en niet-Publieke Dienstverlening 2008-2016 in België |
|
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
1. Publiek |
43,6% |
44,7% |
44,8% |
44,8% |
45,1% |
45,4% |
45,6% |
45,8% |
46,0% |
2. Niet Publiek |
56,4% |
55,3% |
55,2% |
55,2% |
54,9% |
54,6% |
54,4% |
54,2% |
54,0% |
"Niet
alles is wat het lijkt, en wie de marge systematisch uitvergroot vergeet
soms waar het om te doen is en wat de essentie is in het overleven van de
menselijke soort, bv de uitbouw van de publieke dienstverlening en de soci-
ale en bestaanszekerheid, "willen de kinderen het niet slechter hebben
dan
hun ouders", zoals OCMW-medewerkers verkondigden in
DM 19/07/2017"
1. Wanneer is sprake van 'jobcreatie' en hoe die te meten?
1.1. Eindelijk de langverwachte tabel met alle loontrekkenden 2008-2016
Wat later dan gewoonlijk, eindelijk toch de samenvoeging van de
RSZ-werknemersgegevens met de RSZ-PPO (lokale besturen) gegevens
zodat een overzicht tot stand komt van alle loontrekkenden in België in
een tijdsreeks van nu al 2008 tot 31/12/2016, en dit - het is uniek en
nergens anders te vinden - voor alle 916 Nace-codes op 5 digit (in 5
cijfers) en alle andere subtotalen op 4, 3, 2 en 1 digit. Eens de gegevens
ter beschikking is het een klus die door de reeds opgemaakte format in een uur
geklaard is. Voor deze versie hebben we de layout gefatsoeneerd en een set
grafieken toegevoegd die meer nog dan de cijfers tot de verbeelding
spreken omdat de werkelijkheid er haarfijn in weergeven wordt.
Met deze BuG wordt het basismateriaal, dwz de tabel
Loontrekkende tewerkstelling België 2008-2016 ter beschikking
gesteld. Elkeen kan dan voor elke Nace-code de sectoren opzoeken en langs een
eenvoudige copy/paste van de betreffende regel op het betreffende excel-blad onmiddellijk 6
grafieken genereren.
1.2. Maar eerst nog deze algemene opmerking: de enige echte jobevolutie!
In alle cijfers over jobcreatie is het niet makkelijk de juiste betekenis,
toedracht of bron te zien. Met de loontrekkende tewerkstelling volgens de
telling van de RSZ en RSZ-PPO wordt het aantal werkenden op 31/12 van
2008-2016 weergegeven, het enige cijfer dat de toets van de werkelijkheid
doorstaat, los van elke andere politieke recuperatie of beeldvorming. De
vastgestelde tewerkstellingsevolutie van het aantal loontrekkenden is het
resultaat van volgende 'bewegingen' in de loop van een jaar:
Formule (update): Tewerkstellingsevolutie in een jaar = Tewerkstelling op
01/01 van dat jaar - de uitstroom van werknemers (pensionering, sluitingen,
ziekte, enz) + de vervanging van uitgestroomde werknemers + bijkomende
tewerkstelling - tewerkstelling op 31/12 van dat jaar.
Als het resultaat van deze formule 0 is dan is de tewerkstelling gelijk
gebleven, is ze positief dan is de tewerkstelling vermeerderd, is ze
negatief dan is de tewerkstelling verminderd.
1.3 "Bijkomende tewerkstelling"
Van 'bijkomende tewerkstelling"' is maar sprake als de
tewerkstellingsgroei hoger is dan het aantal werknemers dat uitgestroomd
is, dwz dat als "vervangingsaanwervingen' lager liggen dan deze uitstroom,
er eerst aanwervingen dienen te gebeuren om de tewerkstelling op peil te
houden om daarna te zien of de 'teller' op + komt, of er een
vermeerdering, respectievelijk een vermindering is van het aantal
werknemers, in het totaal, of voor elk van de 916 deelsectoren en
subtotalen.
1.4. Wie nog wil spreken van "jobcreatie" moet het volgende
onderscheid maken:
- Vervangingstewerkstelling
in de beschouwde periode
- Vervangingstewerkstelling om het potentieel op peil te houden
wanneer er meer uitstroom dan vervanging was.
- Bijkomende tewerkstelling die het aantal werknemers op jaarbasis doet
stijgen, of in het omgekeerde geval, de vermindering van de
tewerkstelling, ook al zijn er aanwervingen gebeurd of in het vooruitzicht
gesteld, zoals het geval is voor het leger, het spoor, de post enz.
2. De tabel:
Loontrekkende tewerkstelling België 2008-2016
Hieronder de printscreen
van het titelblad zoals zichtbaar wordt bij het openen van de tabel:
2.1. Door het
openen van de +jes aan de linkerkant krijgt men, toegang tot:
1. de 916 nacecodes en alle subtotalen
2. Een repertorium van de publieke dienstverlening in aantallen
3. Het % publieke dienstverlening in alle onderdelen
4. Enkele subtotalen - deze kan men, zelf naar believe aanvullen in
de tabel
2.2. Door het openen van de + bovenbaar rechts krijgt men toegang tot drie
cijferreeksen:
- De aantallen loontrekkende tewerkstelling
- De evolutie van jaar op jaar en de hele periode 2008-2016 in
aantallen en %
- Het % van elke deelsector op het totaal tewerkstelling en de
evolutie ervan 200-2016.
3. Enkele voorbeelden van
grafieken
Opmaak: na kopiëren van de betreffende rij in de tabel en het plakken
op rij 2 van de grafieken, zo worden automatisch zes grafieken met
aantallen en percentages gegenereerd waarvan we hier enkele weergeven voor
een beperkt aantal sectoren.
3.1. Federale en Lokale politie, situatie tot 01/01/2017
Federale en
Lokale politie samen
3.2. Grafieken over de Federale politie:
3.3. Grafieken over de Lokale politie
4. Enkele
Overheidsdiensten
4.1. Federaal Overheidsbestuur (de impact van de staatshervorming kan
niet apart nagegaan worden)
4.2. Niet-Federale Overheidsdiensten - Ook hier is allicht impact van
de staatshervorming
4.3. Verplichte Sociale Zekerheidsdiensten (Pensioen, RVA, Riziv,
kinderbijslag enz) zonder ziekenfondsen - Ook hier is impact van
staatshervorming.
4.4. Totaal enkele overheidsbesturen - Hierbij wordt
staatshervorming o.a. geneutraliseerd
In tegenstelling tot de vorige regeerperiode
is er een globale stabilisatie van de tewerkstelling in het
overheidsbestuur en verplichte sociale verzekeringen samengenomen.
5. Publieke Dienstverlening al 9 jaren in de lift
De update van aantal loontrekkenden per Nace-code laat toe gedetailleerd
de rekening te maken van de evolutie van de publieke dienstverlening, dwz
elke tewerkstelling die rechtstreeks voor overheidsbestuur maar ook
voor onderwijs, welzijn, gezondheid en cultuur door de overheid betoelaagd
wordt.
De neergang van de secundaire sector en de stabilisatie van de
overheidstewerkstelling wordt al decennia lang gecompenseerd door uitbouw
van de sociale sectoren en dat is in 2016 niet anders. Het is ook in deze
sectoren dat de kwaliteit van de tewerkstelling en de gelijke betaling van
mannen en vrouwen structureel, dwz langs een uitgebreid gamma van algemeen
bindend verklaarde CAO's (dwz elke werkgever die actief wordt in de
sociale sectoren is verplicht er zich aan te houden) gewaarborgd. Dat is
minder of soms niet het geval in de 'Tertiaire' sectoren die ook een groei
kennen, maar veel 'crisis'gevoeliger zijn.
Publieke- en niet-Publieke Dienstverlening 2008-2016 in België |
|
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
1. Publiek |
43,6% |
44,7% |
44,8% |
44,8% |
45,1% |
45,4% |
45,6% |
45,8% |
46,0% |
2. Niet-Publiek |
56,4% |
55,3% |
55,2% |
55,2% |
54,9% |
54,6% |
54,4% |
54,2% |
54,0% |
6. Non-Profit tewerkstelling, ook Social
Profit genoemd
Als de media spreken over een half miljoen
tewerkstelling in de non-profit dan onderschatten ze de sector
met 40%. Ook de
vakbonden beseffen niet altijd voor hoeveel mensen zij onderhalen, dus
bijna 700.000, met 18,01% van de loontrekkende tewerkstelling de grootste
en meest samenhangende sector in het land.
In de
regeerperiode 2010-2014 is de tewerkstelling in de Non-Profit gegroeid met
6,1%, tussen half 2014 en eind 2016 met 3,9%. De tewerkstellingsgroei in
de Non-Profit volgt mee de behoeften aan zorg en welzijn en dat zal deze
regeerperiode en in de toekomst niet anders zijn.
Alleen dient een inhaalbeweging te gebeuren in de zorgvoorzieningen voor
bejaarden die naar omkadering achterlopen bij
de afdelingen in de ziekenhuizen en nog sterker bij wat vroeger de
leefeenheden (en personeelsnorm) waren in de gehandicaptensector. Wanneer slagen de vakbonden en de bejaardenverenigingen (eens) de handen
in elkaar?
5. Nog enkele sectoren onder de loupe?
Het Spoor
De Post
Het Leger
Gevangenisbewaarders
Hoe sterk weegt de exclusie van gevangenisbewaarders tav collega's met
migratieachtergrond in het zelf creëren van het personeelstekort en is
men, ook als vakbonden, zelf deel van het probleem in plaats van de
oplossing, zeker als men minimale dienstenverlening niet respecteert?
Privé-bewakingsdiensten
Met deze regering verschuift de
zorg om veiligheid van overheid de privé.
Onderwijs
Onderwijs is de sector die het best haar personeelsbehoeften kan dekken
Horeca
De witte kassas zorgen blijkbaar voor extra tewerkstelling.
Bouw
<
Nu nogoverheidsinvesteringen en een bouwsector niet niet meesmuilt
Financiële activiteiten
Na de débacle in 2008 een langzame afbouw zonder grote schokken.
6. Voor de 885 andere sectoren en
subsectoren verwijzen we naar de tabel
Loontrekkende tewerkstelling België 2008-2016
7. Staan nog op de plank:
- Loontrekkenden per leeftijdsjaar
- Loontrekkenden en per gewest
- Uitstroom en instroom in elke sector bekeken op 5 jaar en op een jaar
- Werkenden (loontrekkenden en zelfstandigen) per nacecode 2010-2016
8. Vraag: Wie kan ons het ING-rapport over de bevolkingsevolutie en
gemeentelijke inkomsten bezorgen?
Jan, Hertogen, socioloog
|