BuG 352 – Bericht uit het Gewisse – 21 februari 2017
BuG 352 on-line
Printversie (3p)
Ongelijke
behandeling islam schendt grondwet
Wanneer neemt eens een grondwetspecialist het woord om
deze ongelijke behandeling aan te tonen en aan te klagen?
Is de islam wat
financiering betreft (2,9%) 30 keer minder
aanwezig in België dan de katholieke godsdienst (85,1%)?
Het is deze ongelijkheid die de basis voor het vreedzaam
samenleven ondermijnt. Volgens de grondwet is het juist de
de erkenning van de godsdiensten op gelijke basis die "de beste
garantie vormt voor het behoud van de sociale orde, voor de
eerbied voor het gezag, de bevordering van de publieke
moraliteit en voor het respect van de privé-eigendom".
Wie vraagt er eens een update van de financiering van
de grondwettelijke verplichtingen aan alle cultussen?
Wie neemt het initiatief voor een forse inhaalbeweging?
En welke islamoloog/imam boort zich eens in deze materie?
En ook nog de interessante opinie van
Othman El Hammouchi
Niet het
salafisme maar de systematische discriminatie van de islam als godsdienst
zou verwondering moeten wekken. De hetzerige
gemeenplaatsen over de islam van de meeste partijen steken schril af tegen
wijze waarop de overheid zelf de scheiding van religie en staat schendt en de islam als erkende godsdienst sinds 1974 ongelijk
behandelt. Dé toetsteen van de grondwet is de gelijke materiële
behandeling van alle godsdiensten, en daar is op geen enkel moment sprake
van geweest wat de islam betreft.
De islam en haar representanten
zien voor de zoveelste keer met lede ogen dat het geld en de politieke
energie zal gaan
naar repressieve actie tav van een marginaal deel van de islam. Ook de
wetgeving op de uitzetting op basis van vermoeden heeft volgens sommige
commentatoren een anti-islam kantje.
De politieke boycot van de religie wordt dan nog gecombineerd met
journalistieke onkunde van bv Bart Schols die in De Afspraak enkele weken
geleden sprak over 10% salafisten bij de 800.000 moslims in
België, terwijl de imam aangaf dat het over 2.000 à
3.000 gaat. Hetzelfde aantal wordt
ook genoemd door de Staatsveiligheid, dat is 1 op 300 moslims. Neen, Schols moest het hebben over 80.000
salafisten in België.
Maar wat zegt de grondwet over de erkenning en
behandeling van erkende religies. Hieronder enkele uittreksel van de
uitgebreide en zeer lezenswaardige analyse van Patrick De Pooter, ook over
het verbod van inmenging van de staat in de organisatie van de religie bv,
zie
De rechtspositie van erkende erediensten en levensbeschouwingen in
staat en maatschappij.
Zie ook de recentere master-thesis van Floor Ketels,
De juridische
integratie van de islam in België en andere landen.
Is er wel sprake van scheiding tussen Kerk en Staat als de Staat haar
grondwettelijke verplichtingen t.a.v. van de islam niet te na komt?
De grondwet
heeft elke cultus/eredienst, op
grond van gelijkheid geplaatst
- alle cultussen zijn vrij
- alle cultussen zijn onafhankelijk van de openbare macht
- alle cultussen zijn gelijk.
Praxis: Sommige erediensten zijn door de staat erkend, zij krijgen
voordelen die niet erkende godsdiensten niet krijgen, dat is geen
ongelijkheid. Dat zou wel het geval zijn indien de materiële steun
beperkt zou zij tot één bepaalde eredienst. Het Belgische systeem is
op dat vlak uniek: absolute gelijkheid tussen godsdiensten met een systeem
van privileges voor de erkende godsdiensten.
Reden: Het morele en sociale nut dat aan bepaalde religies
wordt toegekend, de bijdrage die zij leveren tot het algemeen belang en de
diensten die zij bieden aan de bevolking, ter bevestiging van het
openbaar belang. Deze religies worden volgens de grondwetgever
beschouwd als de beste garantie voor het behoud van de (bestaande)
sociale orde, voor de eerbied voor het gezag en de bevordering van de
publieke moraliteit en zelfs voor het respect van de privé-eigendom.
De Islam is sinds 1974 erkend als godsdienst in België. Er kan dus
nagegaan worden in welke mate de materiële gelijkheid is gerealiseerd
in de bejegening van de islam naast de andere godsdiensten en het
georganiseerde lekendom.
Er is grondige en gedegen wetenschappelijk onderzoek hiernaar geweest,
ondermeer door Jean-François Husson en Patrick De Pooter, en beide heren
beseffen best dat er ten gronde wat mis gegaan is en mis gaat in de
gelijke bejegening van godsdiensten. Het is alleen hoogst eigenaardig
dat de toepassing van de (grond)wettelijkheid en de feitelijkheid
gedurende 35 jaar is geblokkeerd en de scheiding Kerk en Staat is
genegeerd door de overheid door de Islam niet gelijk te behandelen,
dwz er is een actieve tussenkomst geweest die nog altijd voortduurt om de
Islam in haar gelijke rechtspositie te miskennen, te discrimineren en te
benadelen.
Het doel van de staatssteun wordt hierdoor in z'n tegendeel omgezet: in
plaats van aanhorigheid, respect voor de moraal te bewerkstelligen
degradeert de staat zichzelf tot onbetrouwbaar, in tegenspraak met de
grondwet en de wetten. De recente acties van de gemeenschappen om het
falen van de staat te compenseren voor wat de erkenning en de steun van de
moskeeën betreft is een doekje tegen het bloeden en bevestigt het totale
anachronisme van deze voortdurende staatsinmenging in een
essentieel gebied van het persoonlijke leven.
Als de staat de godsdienst miskent als een fundamenteel burgerrecht, de
islam ongelijk behandelt en financieel monddood maakt, dan ondermijnt de
staat zelf de basis van het vreedzame samenleven van alle burgers.
In feite legitimeren zij het racisme dat een logisch gevolg is van de
uitsluiting van overheidstussenkomst van de bij grondwet voorziene
voordelen. De feitelijke erkenning van de godsdienst en de islam in al z'n
onderdelen is de voorwaarde sine qua non waarzonder integratie, gelijke
behandeling in werk, onderwijs, sociale huisvesting enz niet mogelijk is.
De gelijke behandeling van de godsdiensten moet blijken uit de gelijke
materiële steun. En daar zullen we even de aandacht op richten.
Er zijn drie niveaus om steun aan de godsdienst te onderzoeken:
1. Op het niveau van
de materiële steun verbonden aan de grondwettelijke erkenning als
godsdienst. Het betreft de Centrale organisaties, de Bediening, de
levensbeschouwelijk uitzendingen op radio en TV, de aalmoezeniers en
vertrouwenspersonen in ziekenhuizen, gevangenissen enz, de huisvesting,
infrastructuur op gemeentelijk, provinciaal en gewestelijk vlak enz...
2. Het godsdienstonderwijs of moraalonderricht in de scholen
3. De onrechtstreekse steun door erkenning en betoelaging van religieus
verbonden dienstverlening in het onderwijs, het verenigingsleven, de
gezondheids- en welzijnszorg, de belangenverdediging van werkgevers en
werknemers enz. om nog te zwijgen van de politiek. Het betreft hier de
zogenaamde verzuiling, die meer
levend is dan men zou denken.
Het is opvallend dat nogal wat tegenstanders van de verzuiling altijd de
status-quo hebben in stand gehouden en de feitelijke exclusie van de
islam mede hebben bewerkstelligd. Hun opstelling is fundamenteel in
tegenspraak met de vrijheid van godsdienst, de gelijke behandeling ervan
en de scheiding kerk en staat, dwz de staat die (nog altijd) exclusieve
stelt tav de godsdienst en hiermee het racisme en maatschappelijke
uitsluiting van een hele bevolkingsgroep legitimeert.
Financiering van de godsdiensten in België
Het laatst gekende en gepubliceerde overzicht mbt de godsdiensten wat
betreft de verplichtingen van de grondwet is van 2005, tien jaar geleden.
De katholieke godsdienst was goed voor 85,1% van de uitgaven, het
lekendom 2,9%, de protestanten 2,1%, de islam 2,9%, de Israëlitische
godsdienst b0,3%, de anglicaanse 0,2% en de Orthodoxe 0,7%. Welke politicus vraagt eens een update van deze gegevens?
Lopende uitgaven
verbonden aan de grondwet voor cultussen 2005 |
|
Centraal orgaan
|
Bedie-
ning |
Andere GPGG (1)
|
Totaal
|
% op totaal
|
Per in- woner
|
Katholiek
|
4,1 |
70,6 |
110,8 |
185,5 |
85,1%
|
€ 17,4 |
Protestant
|
0,2 |
2,8 |
1,5 |
4,5 |
2,1%
|
€ 0,4 |
Anglicaans
|
0,0 |
0,3 |
0,1 |
0,4 |
0,2%
|
€ 0,0 |
Orthodox
|
0,2 |
0,8 |
0,5 |
1,5 |
0,7%
|
€ 0,1 |
Israëliet
|
0,2 |
0,5 |
0,0 |
0,7 |
0,3%
|
€ 0,1 |
Islam
|
1,2
|
4,8
|
0,3
|
6,3
|
2,9%
|
€ 0,6
|
Lekendom
|
3,1 |
6,3 |
9,6 |
19,0 |
8,7%
|
€ 1,8 |
Totaal 2005
|
9,0 |
86,1
|
122,8
|
217,9
|
100,0%
|
€ 20,4
|
(1) Ondersteuning
door gemeente, provincie, gewest, gemeenschap |
|
Bron: Jean
François Husson.
Er is genoeg voor iedereen
In de uitgaven voor de katholieke godsdienst is een zeer aanzienlijk deel
bedoeld voor de pensioenen, bedrag dat de komende jaren drastisch zal
verlagen wegens het overlijden van grote groepen geestelijken. Dat er geen
budgetten zouden zijn om de langzaam groeiende groep imams te betalen is
volledig zonder grond. Ook dat is discriminatie op basis van drogredenen.
Wie vraagt eens aan de bevoegde minister om een ventilatie te doen van
uitgaven per godsdienst met specificatie van de pensioenuitgaven.
Door elke inwoner in België wordt 17,4 € bijgedragen voor de
katholieke godsdienst en 0,6€ voor de islam, of 30 keer
minder. Is de islam met 7% moslims in België, 30 keer minder aanwezig in
de bevolking dan de katholieke godsdienst?
Jan Hertogen,
socioloog |