BuG 348 – Bericht uit het Gewisse – 10 januari 2017
BuG 348 on-line
Printversie (45p)
Het meest invloedrijke krijgt het minste aandacht
De generatiewisseling zal de arbeidsmarkt uitroken
en jaar op jaar de strijd om de werknemers opvoeren
ook voor de werknemers met migratieachtergrond,
en dat gedurende minstens twee tot drie decennia.
Tabel:
Generatiewissel oudere door jongere werknemers
Voorbeeldfiches
België -
Vlaams,
Brussels,
Waals gewest
BuG 274:
Generatiewissel alle landen van de wereld
Op vraag van lezers hebben we volgende bijkomende Fiches
generatierwissel aangemaakt:
Brakel,
Oosterzele,
Haaltert,
Evergem,
Wachtebeke,
Lochristi,
Gingelom.
De waaromvraag
Men mag/kan zich afvragen waarom economen, politicologen, politici,
beleidsvoerders, onderzoekscentra, studiediensten van vakbonden en
werkgevers, progressieven, partijen, ook de communisten en media (waar
blijven de journalisten van de Tijd, De Morgen of de Standaard die
zich sterk maken om sociaaleconomisch bij de tijd en zeker de toekomst te
zijn) volledig voorbijgaan aan datgene wat de komende decennia de arbeidsmarkt en de samenleving drastisch zal wijzigen. Is
het onvermogen, onkunde of onwil om het voordehand liggende materiaal te
analyseren en wetenschappelijk te kaderen? Deze redenen zijn geen
verontschuldiging voor de dringendheid en de indringendheid van het
inzicht in de Generatiewissel (met grote G te schrijven) die er zit aan te
komen dwz van de leeftijdsjaren en cohorten die één voor één de
arbeidsmarkt zullen verlaten en de jongere generatie die, jaar op jaar hen
op de arbeidsmarkt zal vervangen. Het is een (vrij) eenvoudige oefening
die we hier al summier enkele malen gemaakt hebben, maar die we nu
integraal en met een nieuwe grafische weergave én splijtende tabellen
zullen illustreren en dit voor alle administratieve niveaus in België:
gemeente, arrondissement, provincie, gewest en België.
Gegevensbron
Voortgegaan wordt op het rijke
Bronbestand ons toegeleverd op eenvoudige vraag door de administratie
van de AD SEI, het statistische hart van de publieke gegevensverzameling
in België. Het betreft de verdeling van de bevolking per leeftijdsjaar
voor elke gemeente in België en dit op 01/01/2016. Het vorige bestand van
01/01/2015 is trouwens door ons bewerkt voor de toepassing in HLN 'De
hoeveelste Belg' die nog altijd online staat, zie
http://hoeveelstebelg.hln.be/.
'Jobs, jobs, jobs, kan het wat minder'
In de loop van vorig jaar beloofden we een BuG te maken over 'Jobs, jobs, jobs, kan
het wat minder'. En daar wordt nog altijd aan gewerkt. Maar dit moeten we al
meegeven. De nationale bank bij monde van haar stoïcijnse goedlachse
directeur Jan Smets, nog een oud collega van de NVK nog voor LBC- en NVK samengingen, laat niet na te wijzen op de 140.000 nieuwe jobs
tussen 2016 en 2019 die er staan aan te komen. Voor wie over enig
abstractievermogen beschikt valt het niet moeilijk zich voor te stellen
dat deze 140.000 een 'saldo is' dwz een verschil tussen werkenden die de
arbeidsmarkt verlaten en die er bijkomen. Om er 'netto' 140.000 bij te
krijgen dient ook het verschil tussen aantal vertrekkers en bijkomers ondervangen
te worden, dwz het negatieve saldo op de generatiewisseling. Dat valt de
volgende drie jaar nog mee maar daarna gaat het volledig de dieperik in.
Als men dus spreekt over 140.000 bijkomende jobs dient het (eventueel)
negatief saldo van de generatiewisseling bijgeteld, negatief saldo dat de komende decennia
met rasse schreden zal toenemen.
Geboortecijfer heeft komende 25 jaar geen invloed
Een verhoging van het
geboortecijfer, om welke reden of door welke groep ook, heeft geen enkele impact
op de evolutie de komende 25 jaar. We gaan er in onze berekeningen van uit dat op 25 jaar een volledige generatie tot de arbeidsmarkt zal
zijn goedtreden evenals het feit dat alle huidige 40-jarigen de
arbeidsmarkt zullen verlaten hebben. De verlenging van de arbeidsleeftijd
zal in deze slechts marginale invloed hebben, gesteld dat deze verlenging
de komende 25 jaar niet terug gedraaid wordt. De tekorten op de
arbeidsmarkt zullen dus dienen opgevangen door werklozen, actief maken van
de huidige niet-actieven (het hoofddoekverbod gaat er om 'economische'
motieven aan) en vooral ook immigraties kunnen opgelost worden wil men het
welvaartsniveau en de betaalbaarheid van pensioenen en van de sociale
zekerheid waarborgen.
Noodzaak aan behoud/uitbouw sociale- en bestaanszekerheid
Deze evoluties brengen ook mee dat de komende decennia dat de uitgaven voor
leefloon en sociale zekerheid zullen dalen en minstens op het huidige
niveau dienen gehandhaafd. Gezien de slinkende arbeidsreserve in de
toekomst is het meer dan nodig om de bestaande systemen van bestaans- en
sociale zekerheid te handhaven en uit te bouwen om deze arbeidsreserve
kwalitatief en mét koopkracht in de beste omstandigheden te laten leven.
Ook omdat deze een belangrijke en essentiële buffer zijn voor nieuwe
immigranten die nodig zijn voor het behoud van de welvaartstaat. Elke
roep om nog verder de sociale zekerheid aan te pakken getuigt van een
totale blindheid voor de aan de gang zijnde evolutie en de toekomst. Het
is de roep van de verliezer die de oude tijden van ongelijkheid wil
versterken, om racistische en xenofobe redenen, voor de rijkdom
van enkelen en die niet ziet dat de samenleving, enkel al om socio-demografische redenen naar een
grotere verdeling van arbeid en
inkomen gaat.
Het vooruitgangsoptimisme versus de feiten die er (zullen) toe doen
Dit heeft niets met vooruitgangsoptimisme te maken, cfr de te harde
kritiek van Thomas Decreus op
DWM van 01/06/2017 of de wat zachtere analyse van Johan Brankaert
in de Humo van 03/01/2017 en de terechte kritiek erop van Michael De Cock in
DM van
09/01/2017.Het is echter verwonderlijk dat niemand blijkbaar kennis heeft of neemt of verwonderd is
door deze
inherente evolutie die, los van elk komend beleid, doorgang zal vinden.
Wie nu al zegt de strepen te verdienen van de 'jobcreatie' is op zijn
beurt blind voor de onderliggende dynamieken in de samenleving die zich nu
pas laten gelden en die de samenleving zullen optillen, naar een samenleving
waar alsmaar meer werk zal zijn voor iedereen.
Generaties zijn geen beroepsbevolking
In deze oefening worden generaties vergeleken, en niet de
beroepsbevolking, kan men opwerpen. De generatie of een 'cohorte', dwz één
leeftijdsjaar bij ouderen en jongeren heeft een verschillende
samenstelling uit het oogpunt van de beroepsbevolking. Maar allen tussen
25 en 64 jaar zijn in merendeel verbonden aan een tewerkstellings- of
sociale zekerheidsstatuut, of zijn mobiliseerbaar voor de arbeidsmarkt,
mobilisatie die zich trouwens de komende decennia zal versterken.
Geen pessimisme maar kennis van zaken geeft toekomstperspectief
Voor progressieven, linksen,
burgerbewegingen, het middenveld enz is het belangrijk om de kansen voor
tewerkstelling, wonen, opleiding te zien en ten volle aan te wenden. Het
is van belang om elkeen optimaal voor te bereiden op deze mogelijkheden en
niet te vervallen in pessimisme en depressiviteit omwille van
'populisme' en het 'gevoel' dat het allemaal de verkeerde kant opgaat. De
echte profeten zijn niet de Boudry's en de Holslags en die hen een forum
geven.
Het is nu
om aan de jongeren mee te geven dat voor elke opleiding en voor elke
kwalificatie voldoende tewerkstelling zal open komen. In eerste instantie ter vervanging van
de uitstromende werknemers en ook voor nieuwe jobs die vooral in de
publieke dienstverlening tot stand komen. Want ook de bijkomende jobs
situeren zich in hoofdzaak, dwz voor 60% in de publieke dienstverleningen.
Maar de beleidsvoerders geven maar al te graag de indruk dat de nieuwe
jobs in vooral gecreëerd worden in de private op winst gerichte sectoren,
niets is minder waar. En dat het vermaledijde 'overheidsbeslag' zou
afnemen. Daar is misschien iets op gekort maar niet op de tewerkstelling
die er van afhangt. Men krijgt zelfs z'n elementaire 'staats'diensten niet
opgevuld, cfr Spoor, Gevangenisbewaring, Politie, en men mag zich afvragen
in welke mate een racistisch en xenofoob aanwervingsbeleid daarin een
bepalende factor is.
Jongeren mogen terecht (opnieuw) hoop koesteren in de toekomst.
Een laatste slotoverweging gaat voort op wat de bergbeklimmer Messner in Ter Zake
van 09/01/2017 als bekommernis uitte. Geboren op het einde van WO2 zag hij
nu veel jongeren van 20 jaar en
ouder die de laatste twintig jaar hun hoop op een betere
samenleving kwijt raakten. Zoals in de tachtiger jaren, toen de babyboom
haar top van instroom in de arbeidsmarkt bereikte en de werkloosheid
historisch hoog piekte, zo is er er de laatste tien jaar nog een grote,
weliswaar afnemende
instroom geweest tav van de 'magere oorlogsgeneraties'. Dwz de
generatiewissel was, zeker in grotere steden, nog altijd met een groot
overschot voor de
jongeren. Maar nu staan we voor een historisch keerpunt waar voor het
eerst alsmaar minder jongeren instromen dan er ouderen, in alsmaar grotere
getale, uitstromen uit de arbeidsmarkt. Dat is een 'feit' dat door niemand
weg te cijferen zal zijn en dat de werkelijkheid van de arbeidsmarkt en de
toegang er toe zal 'revolutioneren'. Door de tekenen ervan te herkennen en
te erkennen dient daar voluit op geanticipeerd daar het onderwijs, opleiding en vorming, ook van
volwassenen. Dat is de wezenlijke opdracht
voor elkeen die mee wil zijn met deze tijd.
Familiehulp geeft al een serieuze voorzet met 1.400 aanwervingen in
het verschiet te stellen, die zelfs blinden kunnen doen zien,
Familiehulp DS 10/01/2017. Het zou hen sieren moesten ze uitdrukkelijk
melden dat dames met hoofddoek voor alle functies in aanmerking komen.
1. De generatiewissel per jaar, per 5 jaar, op 15 en op 25 jaar
In één grafiek en langs twee bijhorende tabellen wordt de 'dramatische'
evolutie van de generatiewissel geïllustreerd en toegankelijk gemaakt.
Voorgaande op de leeftijdsverdeling van de bevolking per leeftijdsjaar
wordt de generatie 0 tot 24 jaar geschoven onder de huidige leeftijdsgroep
40-64 jaar. Van rechts naar links, en dat vraag enig
voorstellingsvermogen, kan zo nagegaan wat de toekomst zal brengen wanneer
achtereenvolgens de 64-jarigen, de 63, de 62 de 61 en de 60 jarigen de
arbeidsmarkt verlaten en respectievelijk vervangen worden door de huidige
24-jarigen, de 23-, 22-, 21- en 20 jarigen. De leeftijden worden zo
gekozen omdat vanaf 25 jaar jaar
de jongere generatie definitief is toegetreden tot de arbeidsmarkt en de 65 jarigen de arbeidsmarkt
definitief verlaten hebben. Tewerkstelling, ook van zelfstandigen is na 65 jaar is
marginaal tav van de globale evolutie die we hier onder ogen nemen.
Maar om een extra 'touch' te geven aan deze voorstelling van zaken wordt
de evolutie van de 5 vorige jaren ook in beeld gebracht, nl de vervanging
van de huidige 65-69 jarigen door de huidige 25-29 jarigen. Voor de 65-69
zal mortaliteit of emigratie enige rol kunnen spelen maar ook hier is deze
(nog) marginaal. Het geeft hoe dan ook een tendens aan die de huidige
situatie en toekomst meer in profiel kan stellen. Het betreft dan
merendeel een situatie van soms extreem hogere instroom (bv Brussels
gewest) van jongeren en lage uitstroom van ouderen (die veel minder
aanwezig zijn in Brussel bv). Maar op (zeer) korte termijn verandert deze
toestand, en deze verandering is, zoals we zullen zien in Brussel ook
extreem.
De werkelijkheid van deze Generatiewissel is op het lokale niveau van een
gemeente of stad het meest sprekend en eenduidig. Op gewestelijk niveau en
andere tussenliggende administratieve eenheden (arrondissement en provincie)
is het een gemiddelde situatie voor de onderliggende locaties.
Om de opmaak van grafieken en tabellen te illustreren nemen we het Vlaamse
gewest als voorbeeld. De opbouw van de grafiek bestaat uit drie
samenstellende delen:
1. De leeftijdsverdeling op 01/01/02016, zie donkerblauwe lijn
2. De 0-24 jarigen worden gekopieerd en doorgeschoven onder de 40-64
jarigen, lichtblauwe lijn
3. Na de 0-24 jarigen worden de 25-29 toegevoegd en ondergeschoven bij de
65-69 jarigen, paarse lijn
Vlaams gewest
De
overeenstemmende leeftijd 01/01/2016 is de loodrechte getrokken vanaf het
punt tussen de lichtblauwe en de paarse lijn. Het komt overeen met 65
jaar.
De grafiek leest van rechts naar links, nl de jongeren die de ouderen
vervangen hebben op 69 jaar (de huidige 29 jarigen), en zo terug tot de
situatie vandaag, de 24 jarigen die de 64 jarigen vervangen hebben in
2015, de 23-jarigen de 63 jarigen in 2016, de 22 jarigen de 62-jarigen in
207 enz tot de huidige 0-jarigen die binnen 25 jaar de huidige 40-jarigen
zullen vervangen. Zoals gezegd kan enkel immigratie hierop nog een
correctief geven. Het overschot van de jongereninstroom tot 2016 werd
opgevangen door een stijging van de tewerkstelling en de bestaans- en
sociale zekerheidssystemen als buffer.
Voor elke gemeente of administratief niveau is deze grafiek verschillend
maar eenvoudig te genereren in tabel
Generatiewissel oudere door jongere werknemers door twee muisklikken.
In Vlaanderen is 2015 het keerpunt van waar de instroom alsmaar verder tekort komt om de uitstroom op te vangen. Tot 2015 was die nog licht stijgend,
maar wat al zichtbaar wordt in de werkloosheidsstatistiek, ook bij de 'allochtonen'
is een daling die zich het komende decennium alsmaar verder zal
doorzetten. Na een verhoging van de instroom van jongeren binnen 15 jaar
zal ze opnieuw, en dit om dezelfde demografische redenen de dieperik
ingaan.
In % op de bevolking komt hetzelfde beeld tot stand maar
doordat het in % wordt uitgedrukt is het vergelijkbaar met de andere
gemeenten en administratieve niveau's.
Vlaams gewest
Het verschil, dwz voor Vlaanderen een tekort in de generatiewissel vanaf 2017
al kan eenvoudig zichtbaar gemaakt worden in volgende twee grafieken, één
met aantallen, en een tweede, met het % tekort, dat toelaat de evolutie exact
en vergelijkbaar in beeld te brengen. De aantallen betreffen de tekorten
per leeftijdsjaar.
Vlaams
gewest
Vlaams gewest
Wanneer de huidige 52 jarigen zullen
uittreden, dwz 65 jaar zullen worden, zal er een tekort zijn op de
instroom van 32,5% in het Vlaams gewest. Voor wie verder de resultaten per
provincie en gemeente analyseert, zal vaststellen dat dit tekort zich
vooral in kleinere steden en landelijke gemeenten voordoet en minder in
grote steden. De immigratie zal langs verhuis en buitenlandse immigratie
dan ook de kleinere steden en landelijke gemeenten bereiken. De
tewerkstellingsgroei zal vooral plaatsvinden in middelgrote en
grote(re)steden zodat ook hier immigratie uitkomst zal bieden om het
welvaartsniveau verder te doen stijgen en de betaalbaarheid van sociale en
bestaanszekerheid meer dan voldoende te waarborgen.
Een
grafische voorstelling is iets maar een tabel voegt er de concrete cijfers
per vijf jaar en de evolutie per jaar aan toe. Ook deze zijn in dezelfde
fiche per administratieve lokaliteit te exploreren.
Instroom en uitstroom , saldo en % verschil in de vervangingsgraad |
|
Tussen |
Tussen |
Tussen |
Tussen |
Tussen |
Tussen |
|
2000-2014 |
2015-2019 |
2020-2024 |
2025-2029 |
2015-2029 |
2015-2039 |
|
% Verschil |
% Verschil |
% Verschil |
% Verschil |
% Verschil |
% Verschil |
Jong |
392.861 |
382.467 |
349.737 |
338.930 |
1.071.134 |
1.782.301 |
Oud |
360.450 |
399.555 |
454.521 |
489.426 |
1.343.502 |
2.220.947 |
Verschil |
32.411 |
-17.088 |
-104.784 |
-150.496 |
-272.368 |
-438.646 |
% verschil |
9% |
-4% |
-23% |
-31% |
-20% |
-20% |
Evolutie 2015-2039 saldo Generatiewisseling |
Jaar |
Oud |
Jong |
Verschil |
% |
2015 |
74.417 |
80.598 |
6.181 |
8,3% |
2016 |
78.435 |
79.611 |
1.176 |
1,5% |
2017 |
79.300 |
76.806 |
-2.494 |
-3,1% |
2018 |
82.436 |
73.358 |
-9.078 |
-11,0% |
2019 |
84.967 |
72.094 |
-12.873 |
-15,2% |
2020 |
86.773 |
71.466 |
-15.307 |
-17,6% |
2021 |
89.056 |
71.437 |
-17.619 |
-19,8% |
2022 |
91.142 |
69.641 |
-21.501 |
-23,6% |
2023 |
93.925 |
68.440 |
-25.485 |
-27,1% |
2024 |
93.625 |
68.753 |
-24.872 |
-26,6% |
2025 |
95.869 |
67.054 |
-28.815 |
-30,1% |
2026 |
96.944 |
66.365 |
-30.579 |
-31,5% |
2027 |
98.735 |
66.642 |
-32.093 |
-32,5% |
2028 |
100.598 |
68.873 |
-31.725 |
-31,5% |
2029 |
97.280 |
69.996 |
-27.284 |
-28,0% |
2030 |
95.089 |
71.620 |
-23.469 |
-24,7% |
2031 |
92.127 |
72.196 |
-19.931 |
-21,6% |
2032 |
91.211 |
74.134 |
-17.077 |
-18,7% |
2033 |
90.628 |
73.261 |
-17.367 |
-19,2% |
2034 |
91.291 |
73.660 |
-17.631 |
-19,3% |
2035 |
89.201 |
72.261 |
-16.940 |
-19,0% |
2036 |
86.304 |
70.896 |
-15.408 |
-17,9% |
2037 |
82.597 |
69.055 |
-13.542 |
-16,4% |
2038 |
80.649 |
68.304 |
-12.345 |
-15,3% |
2039 |
78.348 |
65.780 |
-12.568 |
-16,0% |
Meer dan
Wallonië en Brussel zal in Vlaanderen de 'strijd om de werknemer, ook de
'allochtone' in volle hevigheid losbarsten. De pendel zal opdrogen, zodat
in Brussel de tewerkstelling van haar inwoners in de privé, de
overheidsdiensten en publieke dienstverlening zal toenemen. De demografie
zal er voor zorgen dat er een groter evenwicht tot stand komt in de
verdeling van de tewerkstelling tussen de gewesten en tussen de
samenstellende leden van de samenleving. En geen enkel beleid, perceptie
of 'opinie' zal dat kunnen tegenhouden.
Een fiche met 4 grafieken en 2 tabellen kan eenvoudig aangemaakt worden
voor elke administratieve lokaliteit. Bij inzwarting kan men deze fiche
uitprinten of op een wordblad bewaren. Hierbij voorbeeldfiches voor
België.
Vlaams,
Brussels en
Waals gewest
2. Het
Brussels gewest
Maar laat ons oog toch even rusten op de situatie en toekomst in het
Brusselse gewest. De fiche van Brussel kan in twee muisklikken gegenereerd
worden in tabel
Generatiewissel oudere door jongere werknemers, we pikken er zo de
onderstaande grafieken uit.
Brussels Hoofdstedelijk gewest
Brussels Hoofdstedelijk gewest
Evolutie 2015-2039 saldo Generatiewisseling |
Jaar |
Oud |
Jong |
Verschil |
% |
2015 |
9.403 |
17.733 |
8.330 |
88,6% |
2016 |
10.319 |
16.278 |
5.959 |
57,7% |
2017 |
10.472 |
15.156 |
4.684 |
44,7% |
2018 |
10.797 |
14.293 |
3.496 |
32,4% |
2019 |
11.388 |
13.598 |
2.210 |
19,4% |
2020 |
11.739 |
13.165 |
1.426 |
12,1% |
2021 |
11.814 |
12.790 |
976 |
8,3% |
2022 |
12.476 |
12.068 |
-408 |
-3,3% |
2023 |
13.018 |
12.544 |
-474 |
-3,6% |
2024 |
13.665 |
12.614 |
-1.051 |
-7,7% |
2025 |
13.556 |
12.746 |
-810 |
-6,0% |
2026 |
13.918 |
12.688 |
-1.230 |
-8,8% |
2027 |
14.348 |
13.222 |
-1.126 |
-7,8% |
2028 |
14.950 |
13.880 |
-1.070 |
-7,2% |
2029 |
15.085 |
14.275 |
-810 |
-5,4% |
2030 |
15.219 |
14.884 |
-335 |
-2,2% |
2031 |
15.301 |
15.424 |
123 |
0,8% |
2032 |
16.142 |
15.826 |
-316 |
-2,0% |
2033 |
16.530 |
16.484 |
-46 |
-0,3% |
2034 |
17.023 |
17.128 |
105 |
0,6% |
2035 |
16.844 |
16.949 |
105 |
0,6% |
2036 |
17.183 |
17.497 |
314 |
1,8% |
2037 |
17.454 |
17.483 |
29 |
0,2% |
2038 |
17.873 |
18.095 |
222 |
1,2% |
2039 |
17.819 |
17.976 |
157 |
0,9% |
Vooreerst valt de extreem hoge instroom op van jongere generaties in
het Brusselse gewest de laatste vijf jaar, in een combinatie van hoog
aantal instromende jongeren en zeer laag aantal uitstromende ouderen. Maar
meer nog dan dit grotere verschil is
de zeer sterke daling van dit 'overschot' tot een situatie van evenwicht
binnen een vijftal jaar, om van dan af merkwaardig gelijk te lopen voor de
komende decennia.
Met een alsmaar groeiende impact zal de vermindering van het overschot en
het ook in Brussel groeiende tekort, tot 10%, de werkloosheid opdrogen, de
bestaansonzekeren een perspectief bieden. Ook voor de nieuwe immigranten
komt er een beter tewerkstellingsperspectief. Want niet alleen de
vervanging van uitstromende generaties maar ook de jobcreatie die volgens
de zieners van de Nationale Bank 140.000 op drie jaar zal bedragen, worden
in belangrijke mate in de steden gecreëerd.
2. Het Waals gewest
En het Waalse gewest? Dat staat er eigenlijk het beste voor om de komende
(tewerkstellings)uitdagingen aan te gaan.
Waals gewest
Waals gewest
Evolutie 2015-2039 saldo Generatiewisseling |
Jaar |
Oud |
Jong |
Verschil |
% |
2015 |
41.923 |
47.757 |
5.834 |
13,9% |
2016 |
43.294 |
46.855 |
3.561 |
8,2% |
2017 |
44.384 |
44.787 |
403 |
0,9% |
2018 |
45.465 |
43.281 |
-2.184 |
-4,8% |
2019 |
46.276 |
42.865 |
-3.411 |
-7,4% |
2020 |
47.028 |
43.721 |
-3.307 |
-7,0% |
2021 |
48.153 |
43.287 |
-4.866 |
-10,1% |
2022 |
49.277 |
42.982 |
-6.295 |
-12,8% |
2023 |
50.484 |
42.728 |
-7.756 |
-15,4% |
2024 |
50.531 |
43.836 |
-6.695 |
-13,2% |
2025 |
50.900 |
43.282 |
-7.618 |
-15,0% |
2026 |
50.193 |
41.956 |
-8.237 |
-16,4% |
2027 |
51.852 |
42.006 |
-9.846 |
-19,0% |
2028 |
52.905 |
42.280 |
-10.625 |
-20,1% |
2029 |
51.717 |
42.459 |
-9.258 |
-17,9% |
2030 |
50.589 |
43.200 |
-7.389 |
-14,6% |
2031 |
49.494 |
42.823 |
-6.671 |
-13,5% |
2032 |
49.095 |
43.108 |
-5.987 |
-12,2% |
2033 |
49.627 |
42.886 |
-6.741 |
-13,6% |
2034 |
50.194 |
42.748 |
-7.446 |
-14,8% |
2035 |
51.087 |
41.954 |
-9.133 |
-17,9% |
2036 |
50.497 |
41.216 |
-9.281 |
-18,4% |
2037 |
49.049 |
40.067 |
-8.982 |
-18,3% |
2038 |
47.190 |
39.299 |
-7.891 |
-16,7% |
2039 |
45.638 |
38.037 |
-7.601 |
-16,7% |
De druk op
de tewerkstelling vanuit de generatiewissel is zich snel aan het opbouwen
en zal in 2017 acuut worden en naar een tekort van 20% gaan het daarop
volgende decennium. Na een lichte herneming gaat evenwel dat tekort, zoals
in Vlaanderen trouwens, opnieuw de dieperik in. Enkel Brussel is dan
omwille van de demografische boom die nu aan de gang is, voor de toekomst
van tewerkstelling verzekerd.
4. De drie gewesten samen geven het resultaat voor België
Het overzicht voor België verdoezelt de specifieke situaties in de
gewesten. Maar ook voor België dat er internationaal toe doet
dient uiteraard het overzicht op landelijk niveau opgemaakt.
België wijkt
in haar generatiewissel (en tekort) niet af van Duitsland bv, dat geconfontreerd zal worden met veel
ernstiger tekorten in de generatiewissel. Deze zullen meer dan het dubbele
bedragen van deze van België, zie BuG 274:
Generatiewissel alle landen van de wereld.
België
Het Vlaams gewest weegt zichtbaar het sterkste door in de Belgische
evolutie van de generatiewissel. De neergang van de jongereninstroom in de
arbeidsmarkt tav de uitstroom van de ouderen is ingezet en zal in 2018 van
overschot in tekort omslaan dat in 2028 z'n hoogste piek zal bereiken met
-26,1%.
Evolutie 2015-2039 saldo Generatiewisseling |
Jaar |
Oud |
Jong |
Verschil |
% |
2015 |
125.743 |
146.088 |
20.345 |
16,2% |
2016 |
132.048 |
142.744 |
10.696 |
8,1% |
2017 |
134.156 |
136.749 |
2.593 |
1,9% |
2018 |
138.698 |
130.932 |
-7.766 |
-5,6% |
2019 |
142.631 |
128.557 |
-14.074 |
-9,9% |
2020 |
145.540 |
128.352 |
-17.188 |
-11,8% |
2021 |
149.023 |
127.514 |
-21.509 |
-14,4% |
2022 |
152.895 |
124.691 |
-28.204 |
-18,4% |
2023 |
157.427 |
123.712 |
-33.715 |
-21,4% |
2024 |
157.821 |
125.203 |
-32.618 |
-20,7% |
2025 |
160.325 |
123.082 |
-37.243 |
-23,2% |
2026 |
161.055 |
121.009 |
-40.046 |
-24,9% |
2027 |
164.935 |
121.870 |
-43.065 |
-26,1% |
2028 |
168.453 |
125.033 |
-43.420 |
-25,8% |
2029 |
164.082 |
126.730 |
-37.352 |
-22,8% |
2030 |
160.897 |
129.704 |
-31.193 |
-19,4% |
2031 |
156.922 |
130.443 |
-26.479 |
-16,9% |
2032 |
156.448 |
133.068 |
-23.380 |
-14,9% |
2033 |
156.785 |
132.631 |
-24.154 |
-15,4% |
2034 |
158.508 |
133.536 |
-24.972 |
-15,8% |
2035 |
157.132 |
131.164 |
-25.968 |
-16,5% |
2036 |
153.984 |
129.609 |
-24.375 |
-15,8% |
2037 |
149.100 |
126.605 |
-22.495 |
-15,1% |
2038 |
145.712 |
125.698 |
-20.014 |
-13,7% |
2039 |
141.805 |
121.793 |
-20.012 |
-14,1% |
België
Misschien kunnen wetenschappers, economen, politici, onderzoekscentra,
universiteiten, partijen, vakbonden, werkgevers, journalisten eens enige
aandacht geven aan deze omslag van alsmaar lagere jongereninstroom tav
alsmaar hogere uitstroom van ouderen, een fenomeen trouwens dat zich voor
het eerst na WO2 voordoet en in Duitsland extreme vormen zal aannemen.
Niet toevallig Duitsland omdat zij naast de 'gewone' babyboom van Duitse
inwoners na WO2 voor een tweede gelijktijdige babyboom hebben gezorgd, nl de
12 miljoen 'ontheemden' die uit andere landen naar Duitsland werden
verdreven. Deze dubbel babyboom bereikt binnen 15 jaar haar toppunt in
Duitsland met -43,5% op de generatiewissel.
5. De Generatiewissel in enkele gemeenten en steden.
Wie nu nog
geen 'goesting' heeft om de tabel
Generatiewissel oudere door jongere werknemers eens te exploreren doet
zichzelf en anderen intellectueel en maatschappelijk tekort. Maar voor wie deze stap
nog te groot is, en daar hebben we alle begrip voor, hierbij enkele
grafieken van alle provincies en van enkele grotere en kleinere steden en
landelijke gemeenten.
5.1. Provincie Antwerpen
Provincie Antwerpen
Evolutie 2015-2039 saldo Generatiewisseling |
Jaar |
Oud |
Jong |
Verschil |
% |
2015 |
4.579 |
7.344 |
2.765 |
60,4% |
2016 |
5.133 |
6.704 |
1.571 |
30,6% |
2017 |
5.117 |
6.131 |
1.014 |
19,8% |
2018 |
5.507 |
5.737 |
230 |
4,2% |
2019 |
5.525 |
5.536 |
11 |
0,2% |
2020 |
5.652 |
5.319 |
-333 |
-5,9% |
2021 |
5.692 |
5.457 |
-235 |
-4,1% |
2022 |
5.864 |
5.191 |
-673 |
-11,5% |
2023 |
6.082 |
5.158 |
-924 |
-15,2% |
2024 |
6.036 |
5.306 |
-730 |
-12,1% |
2025 |
5.993 |
5.330 |
-663 |
-11,1% |
2026 |
6.103 |
5.342 |
-761 |
-12,5% |
2027 |
6.312 |
5.637 |
-675 |
-10,7% |
2028 |
6.584 |
5.926 |
-658 |
-10,0% |
2029 |
6.396 |
6.045 |
-351 |
-5,5% |
2030 |
6.306 |
6.295 |
-11 |
-0,2% |
2031 |
6.198 |
6.614 |
416 |
6,7% |
2032 |
6.586 |
6.731 |
145 |
2,2% |
2033 |
6.632 |
7.003 |
371 |
5,6% |
2034 |
6.762 |
7.264 |
502 |
7,4% |
2035 |
6.767 |
7.269 |
502 |
7,4% |
2036 |
6.820 |
7.525 |
705 |
10,3% |
2037 |
6.595 |
7.297 |
702 |
10,6% |
2038 |
6.621 |
7.475 |
854 |
12,9% |
2039 |
6.848 |
7.580 |
732 |
10,7% |
We nemen eerst Heist-op-den-Berg omdat
daar een 'Pegida-kern' actief is. Meer dan andere Kempense gemeenten
zullen zij immigratie nodig hebben om hun levensstandaard te behouden.
Heist
op den Berg
Evolutie 2015-2039 saldo Generatiewisseling |
Jaar |
Oud |
Jong |
Verschil |
% |
2015 |
536 |
456 |
-80 |
-14,9% |
2016 |
545 |
459 |
-86 |
-15,8% |
2017 |
575 |
492 |
-83 |
-14,4% |
2018 |
549 |
499 |
-50 |
-9,1% |
2019 |
554 |
466 |
-88 |
-15,9% |
2020 |
566 |
452 |
-114 |
-20,1% |
2021 |
632 |
443 |
-189 |
-29,9% |
2022 |
676 |
431 |
-245 |
-36,2% |
2023 |
628 |
406 |
-222 |
-35,4% |
2024 |
681 |
390 |
-291 |
-42,7% |
2025 |
696 |
393 |
-303 |
-43,5% |
2026 |
713 |
416 |
-297 |
-41,7% |
2027 |
699 |
397 |
-302 |
-43,2% |
2028 |
714 |
412 |
-302 |
-42,3% |
2029 |
712 |
430 |
-282 |
-39,6% |
2030 |
712 |
454 |
-258 |
-36,2% |
2031 |
612 |
416 |
-196 |
-32,0% |
2032 |
626 |
467 |
-159 |
-25,4% |
2033 |
623 |
444 |
-179 |
-28,7% |
2034 |
639 |
416 |
-223 |
-34,9% |
2035 |
618 |
456 |
-162 |
-26,2% |
2036 |
565 |
411 |
-154 |
-27,3% |
2037 |
549 |
426 |
-123 |
-22,4% |
2038 |
534 |
390 |
-144 |
-27,0% |
2039 |
558 |
379 |
-179 |
-32,1% |
Heist-op-den-Berg heeft niet alleen met Pegida-Heist-op-den-Berg, maar ook wat
demografie betreft wat weg van klein-Duitsland. De redenen ervoor zijn
dezelfde, de noodzaak en onontkoombaarheid van de immigratie, een
beetje zoals Zwarte Zondag een opstoot was tegen een immigratie die
noodzakelijk was om 't stad voor uitsterven te behoeden.
Antwerpen
Antwerpen
De instroom van jongeren als vervanging van de
uitstromende ouderen is in Antwerpen in vrije val, en dat laat zich ook
voor de werkloosheid van inwoners met migratieachtergrond voelen.
Alleen wordt deze evolutie niet als reden aangemerkt door de VDAB of
onderzoekers.
Vanaf 2020 zal Antwerpen evenwel ook een tekort op de generatiewissel vertonen dat
tot 15,2% zal oplopen in 2023. Door de tewerkstellingsexpansie zal ook in
Antwerpen al veel vroeger druk komen op de arbeidsmarkt en zal ook hier de
strijd om de (allochtone) werknemer alsmaar groter worden.
Evolutie 2015-2039 saldo Generatiewisseling |
Jaar |
Oud |
Jong |
Verschil |
% |
2015 |
4.579 |
7.344 |
2.765 |
60,4% |
2016 |
5.133 |
6.704 |
1.571 |
30,6% |
2017 |
5.117 |
6.131 |
1.014 |
19,8% |
2018 |
5.507 |
5.737 |
230 |
4,2% |
2019 |
5.525 |
5.536 |
11 |
0,2% |
2020 |
5.652 |
5.319 |
-333 |
-5,9% |
2021 |
5.692 |
5.457 |
-235 |
-4,1% |
2022 |
5.864 |
5.191 |
-673 |
-11,5% |
2023 |
6.082 |
5.158 |
-924 |
-15,2% |
2024 |
6.036 |
5.306 |
-730 |
-12,1% |
2025 |
5.993 |
5.330 |
-663 |
-11,1% |
2026 |
6.103 |
5.342 |
-761 |
-12,5% |
2027 |
6.312 |
5.637 |
-675 |
-10,7% |
2028 |
6.584 |
5.926 |
-658 |
-10,0% |
2029 |
6.396 |
6.045 |
-351 |
-5,5% |
2030 |
6.306 |
6.295 |
-11 |
-0,2% |
2031 |
6.198 |
6.614 |
416 |
6,7% |
2032 |
6.586 |
6.731 |
145 |
2,2% |
2033 |
6.632 |
7.003 |
371 |
5,6% |
2034 |
6.762 |
7.264 |
502 |
7,4% |
2035 |
6.767 |
7.269 |
502 |
7,4% |
2036 |
6.820 |
7.525 |
705 |
10,3% |
2037 |
6.595 |
7.297 |
702 |
10,6% |
2038 |
6.621 |
7.475 |
854 |
12,9% |
2039 |
6.848 |
7.580 |
732 |
10,7% |
Mechelen
In Mechelen een gelijkaardige evolutie die in 2025 zal leiden tot een
tekort van 20% in de generatiewissel.
Kapellen (Antwerpen)
Schoten
Puurs
Geel
Turnhout
Lier
5.2. Provincie Limburg
Provincie Limburg
Evolutie 2015-2039 saldo
Generatiewisseling |
Jaar |
Oud |
Jong |
Verschil |
% |
2015 |
10.736 |
10.627 |
-109 |
-1,0% |
2016 |
11.271 |
10.535 |
-736 |
-6,5% |
2017 |
11.443 |
10.127 |
-1.316 |
-11,5% |
2018 |
11.877 |
9.432 |
-2.445 |
-20,6% |
2019 |
12.212 |
9.352 |
-2.860 |
-23,4% |
2020 |
12.238 |
9.259 |
-2.979 |
-24,3% |
2021 |
12.744 |
9.467 |
-3.277 |
-25,7% |
2022 |
13.141 |
8.967 |
-4.174 |
-31,8% |
2023 |
13.591 |
8.951 |
-4.640 |
-34,1% |
2024 |
13.492 |
8.877 |
-4.615 |
-34,2% |
2025 |
13.719 |
8.753 |
-4.966 |
-36,2% |
2026 |
13.846 |
8.622 |
-5.224 |
-37,7% |
2027 |
13.874 |
8.447 |
-5.427 |
-39,1% |
2028 |
14.097 |
8.822 |
-5.275 |
-37,4% |
2029 |
13.508 |
8.818 |
-4.690 |
-34,7% |
2030 |
13.223 |
9.048 |
-4.175 |
-31,6% |
2031 |
12.657 |
9.311 |
-3.346 |
-26,4% |
2032 |
12.306 |
9.428 |
-2.878 |
-23,4% |
2033 |
12.409 |
9.360 |
-3.049 |
-24,6% |
2034 |
12.312 |
9.394 |
-2.918 |
-23,7% |
2035 |
11.610 |
9.326 |
-2.284 |
-19,7% |
2036 |
11.406 |
9.069 |
-2.337 |
-20,5% |
2037 |
10.862 |
8.661 |
-2.201 |
-20,3% |
2038 |
10.871 |
8.635 |
-2.236 |
-20,6% |
2039 |
10.362 |
8.259 |
-2.103 |
-20,3% |
Juist door de 'katholieke' babyboom in Limburg na de oorlog, waar wij zelf
de vrucht van zijn, komt de generatiewissel in Limburg alsmaar meer onder
grote druk. De daling van de jongereninstroom is nu al ingezet en de
ouderen zullen in alsmaar grotere getale uitstromen. Het verschil loopt op
tot -40%. Limburg heeft al
veel economische- en tewerkstellingsschokken moeten opvangen, maar nu
komen er decennia van tewerkstellingsaanbod, en allicht ook -groei aan,
want na een lichte herneming van het geboortecijfer zijn de geboorten in
deze provincie sinds een zestal jaren opnieuw in vrije val. Limburg wordt
(opnieuw) de immigratieprovincie van de toekomst.
Genk
En dit tekort op de generatiewissel is niet
zozeer kenmerkend voor de oude mijngemeenten maar voor de centrumsteden
zoals Hasselt, kleinere steden en landelijke gemeenten.
Hasselt
Sint-Truiden
Lommel
Riemst
Maasmechelen
Maasmechelen
Evolutie 2015-2039 saldo Generatiewisseling |
Jaar |
Oud |
Jong |
Verschil |
% |
2015 |
429 |
500 |
71 |
16,6% |
2016 |
467 |
472 |
5 |
1,1% |
2017 |
472 |
453 |
-19 |
-4,0% |
2018 |
565 |
407 |
-158 |
-28,0% |
2019 |
548 |
430 |
-118 |
-21,5% |
2020 |
509 |
396 |
-113 |
-22,2% |
2021 |
586 |
402 |
-184 |
-31,4% |
2022 |
561 |
380 |
-181 |
-32,3% |
2023 |
597 |
386 |
-211 |
-35,3% |
2024 |
591 |
402 |
-189 |
-32,0% |
2025 |
612 |
412 |
-200 |
-32,7% |
2026 |
563 |
369 |
-194 |
-34,5% |
2027 |
577 |
423 |
-154 |
-26,7% |
2028 |
572 |
431 |
-141 |
-24,7% |
2029 |
596 |
384 |
-212 |
-35,6% |
2030 |
592 |
422 |
-170 |
-28,7% |
2031 |
547 |
415 |
-132 |
-24,1% |
2032 |
513 |
447 |
-66 |
-12,9% |
2033 |
540 |
436 |
-104 |
-19,3% |
2034 |
584 |
437 |
-147 |
-25,2% |
2035 |
528 |
436 |
-92 |
-17,4% |
2036 |
487 |
425 |
-62 |
-12,7% |
2037 |
473 |
408 |
-65 |
-13,7% |
2038 |
473 |
413 |
-60 |
-12,7% |
2039 |
463 |
369 |
-94 |
-20,3% |
Ook in Maasmechelen zal het tekort in de Generatiewissel oplopen tot 36%
5.3.
Oost-Vlaanderen
Provincie Oost-Vlaanderen
Evolutie 2015-2039 saldo
Generatiewisseling |
Jaar |
Oud |
Jong |
Verschil |
% |
2015 |
16.814 |
18.701 |
1.887 |
11,2% |
2016 |
17.260 |
18.076 |
816 |
4,7% |
2017 |
17.390 |
17.382 |
-8 |
0,0% |
2018 |
18.191 |
16.490 |
-1.701 |
-9,4% |
2019 |
18.731 |
16.218 |
-2.513 |
-13,4% |
2020 |
19.269 |
16.261 |
-3.008 |
-15,6% |
2021 |
19.808 |
16.459 |
-3.349 |
-16,9% |
2022 |
20.416 |
15.761 |
-4.655 |
-22,8% |
2023 |
20.884 |
15.552 |
-5.332 |
-25,5% |
2024 |
20.863 |
15.745 |
-5.118 |
-24,5% |
2025 |
21.358 |
15.291 |
-6.067 |
-28,4% |
2026 |
21.754 |
15.011 |
-6.743 |
-31,0% |
2027 |
22.278 |
15.155 |
-7.123 |
-32,0% |
2028 |
22.811 |
16.076 |
-6.735 |
-29,5% |
2029 |
21.917 |
16.136 |
-5.781 |
-26,4% |
2030 |
21.590 |
16.709 |
-4.881 |
-22,6% |
2031 |
21.383 |
16.620 |
-4.763 |
-22,3% |
2032 |
21.301 |
17.259 |
-4.042 |
-19,0% |
2033 |
20.972 |
17.011 |
-3.961 |
-18,9% |
2034 |
21.236 |
16.827 |
-4.409 |
-20,8% |
2035 |
21.157 |
16.779 |
-4.378 |
-20,7% |
2036 |
20.425 |
16.259 |
-4.166 |
-20,4% |
2037 |
19.542 |
15.780 |
-3.762 |
-19,3% |
2038 |
19.086 |
15.602 |
-3.484 |
-18,3% |
2039 |
18.647 |
15.344 |
-3.303 |
-17,7% |
Geraardsbergen
In een uiteenzetting voor het Geraardbergse schepencollege en de
gemeentelijke ambtenaren enige tijd geleden hebben we gesproken over de
'demografische berg van Geraardsbergen waartegen ook deze gemeente moet
opboksen.
Gent
Gent
vertoont het typische grootstedelijke profiel.
Maar omdat het een studentenstad i
met een grotere jongerenpiek. Toch is het tekort op de Generatiewissel
groter en langduriger dan in Antwerpen en Brussel en gaat tot -26%.
Aalst
Erpe Mere
Sint-Niklaas
Lokeren
Beveren
5.4. West-Vlaanderen
Provincie West-Vlaanderen
Evolutie 2015-2039 saldo Generatiewisseling |
Jaar |
Oud |
Jong |
Verschil |
% |
2015 |
14.478 |
14.579 |
101 |
0,7% |
2016 |
15.283 |
14.531 |
-752 |
-4,9% |
2017 |
15.264 |
14.304 |
-960 |
-6,3% |
2018 |
15.760 |
13.582 |
-2.178 |
-13,8% |
2019 |
16.212 |
13.132 |
-3.080 |
-19,0% |
2020 |
16.450 |
13.071 |
-3.379 |
-20,5% |
2021 |
16.531 |
12.811 |
-3.720 |
-22,5% |
2022 |
16.829 |
12.479 |
-4.350 |
-25,8% |
2023 |
16.935 |
11.900 |
-5.035 |
-29,7% |
2024 |
17.010 |
12.024 |
-4.986 |
-29,3% |
2025 |
17.564 |
11.641 |
-5.923 |
-33,7% |
2026 |
17.784 |
11.447 |
-6.337 |
-35,6% |
2027 |
17.940 |
11.233 |
-6.707 |
-37,4% |
2028 |
18.488 |
11.534 |
-6.954 |
-37,6% |
2029 |
17.811 |
11.867 |
-5.944 |
-33,4% |
2030 |
17.232 |
12.028 |
-5.204 |
-30,2% |
2031 |
16.534 |
12.130 |
-4.404 |
-26,6% |
2032 |
16.060 |
12.574 |
-3.486 |
-21,7% |
2033 |
16.079 |
12.104 |
-3.975 |
-24,7% |
2034 |
16.127 |
12.249 |
-3.878 |
-24,0% |
2035 |
15.769 |
11.977 |
-3.792 |
-24,0% |
2036 |
15.039 |
11.667 |
-3.372 |
-22,4% |
2037 |
14.353 |
11.417 |
-2.936 |
-20,5% |
2038 |
13.956 |
11.200 |
-2.756 |
-19,7% |
2039 |
13.308 |
10.885 |
-2.423 |
-18,2% |
Gezien de hoge tewerkstellingsgraad in West-Vlaanderen en de lage
werkloosheid is de periode ingezet waarin het echt een zoektocht zal
worden naar nieuwe werknemers in West-Vlaanderen. Door de ontvolking
zullen er evenwel woningen vrijkomen die zullen roepen om bewoning door
immigranten uit het buitenland en verhuizers binnen België. Ook
West-Vlaanderen zal (eindelijk) een immigratieprovincie worden nadat
zovelen de laatste anderhalve eeuw naar Wallonië en Amerika verhuisd zijn.
In de kustgemeenten, waar veel ouderen hun oude dag doorbrengen, zelfs
voor hun 65 jaar, komt een ander beeld tot stand. De instroom van jongeren
in de arbeidsmarkt ligt al jaren continue onder deze van de aanwezigheid
van oudere werknemers, maar ook hier wordt een duik genomen.
Oostende
Evolutie 2015-2039 saldo Generatiewisseling |
Jaar |
Oud |
Jong |
Verschil |
% |
2015 |
1.032 |
804 |
-228 |
-22,1% |
2016 |
1.075 |
781 |
-294 |
-27,3% |
2017 |
1.079 |
780 |
-299 |
-27,7% |
2018 |
1.083 |
773 |
-310 |
-28,6% |
2019 |
1.002 |
748 |
-254 |
-25,3% |
2020 |
1.086 |
662 |
-424 |
-39,0% |
2021 |
1.022 |
683 |
-339 |
-33,2% |
2022 |
1.023 |
602 |
-421 |
-41,2% |
2023 |
1.009 |
583 |
-426 |
-42,2% |
2024 |
1.026 |
622 |
-404 |
-39,4% |
2025 |
1.046 |
583 |
-463 |
-44,3% |
2026 |
1.025 |
562 |
-463 |
-45,2% |
2027 |
1.025 |
573 |
-452 |
-44,1% |
2028 |
1.006 |
565 |
-441 |
-43,8% |
2029 |
991 |
566 |
-425 |
-42,9% |
2030 |
981 |
607 |
-374 |
-38,1% |
2031 |
922 |
598 |
-324 |
-35,1% |
2032 |
887 |
609 |
-278 |
-31,3% |
2033 |
893 |
596 |
-297 |
-33,3% |
2034 |
835 |
584 |
-251 |
-30,1% |
2035 |
870 |
639 |
-231 |
-26,6% |
2036 |
852 |
560 |
-292 |
-34,3% |
2037 |
768 |
582 |
-186 |
-24,2% |
2038 |
755 |
638 |
-117 |
-15,5% |
2039 |
749 |
556 |
-193 |
-25,8% |
Middelkerke
Roeselare
Kortrijk
Kortrijk
Ieper
Torhout
Oostkamp
5.5. Vlaams-Brabant
Provincie Brabant
Evolutie 2015-2039 saldo Generatiewisseling |
Jaar |
Oud |
Jong |
Verschil |
% |
2015 |
12.543 |
13.796 |
1.253 |
10,0% |
2016 |
13.059 |
13.719 |
660 |
5,1% |
2017 |
13.413 |
13.362 |
-51 |
-0,4% |
2018 |
13.817 |
13.179 |
-638 |
-4,6% |
2019 |
14.391 |
13.075 |
-1.316 |
-9,1% |
2020 |
14.939 |
12.858 |
-2.081 |
-13,9% |
2021 |
15.421 |
12.756 |
-2.665 |
-17,3% |
2022 |
15.576 |
12.729 |
-2.847 |
-18,3% |
2023 |
16.096 |
12.649 |
-3.447 |
-21,4% |
2024 |
16.387 |
12.741 |
-3.646 |
-22,2% |
2025 |
16.493 |
12.615 |
-3.878 |
-23,5% |
2026 |
16.586 |
12.508 |
-4.078 |
-24,6% |
2027 |
17.151 |
12.653 |
-4.498 |
-26,2% |
2028 |
17.526 |
12.861 |
-4.665 |
-26,6% |
2029 |
17.051 |
13.109 |
-3.942 |
-23,1% |
2030 |
16.649 |
13.376 |
-3.273 |
-19,7% |
2031 |
16.131 |
13.246 |
-2.885 |
-17,9% |
2032 |
16.094 |
13.295 |
-2.799 |
-17,4% |
2033 |
15.918 |
13.241 |
-2.677 |
-16,8% |
2034 |
16.038 |
13.265 |
-2.773 |
-17,3% |
2035 |
15.663 |
12.629 |
-3.034 |
-19,4% |
2036 |
15.459 |
12.448 |
-3.011 |
-19,5% |
2037 |
14.897 |
12.342 |
-2.555 |
-17,2% |
2038 |
14.470 |
11.972 |
-2.498 |
-17,3% |
2039 |
14.014 |
11.275 |
-2.739 |
-19,5% |
Door de verhuis van Brusselaars naar de rand
gebeurt er een ophoging van de jongereninstroom die evenwel onvoldoende is
om de verhoogde uitstroom van de ouderen op te vangen.
In Leuven,
zoals in andere studentensteden is er een piek bij inwoners op
studentenleeftijd, maar ook hier is er vanuit de 'blijvers' een daling van
jongereninstroom versus uitstroom ouderen.
Leuven
Aarschot
Tienen
Vilvoorde
Een volledig atypische situatie in Vilvoorde.
Door de verhuis vanuit Brussel van in hoofdzaak jongere gezinnen, die
meteen ook voor een kroost zorgden, wordt zoals in Brussel zelf trouwens,
de instroom gelijk getrokken met de uitstroom binnen enkele jaren.
De toekomst van de arbeidsmarkt in Vilvoorde wordt hierdoor voor de
komende decennia verzekerd, zoals in Brussel trouwens.
Asse
Een typisch beeld voor de meeste randgemeenten
rond Brussel, nl dat er geen dip gekomen is in de
bevolkingsverdeling zodat nu voldoende 20 jarigen gereed staan om
babyboomuitstroom beter op te vangen dan in de rest van het Vlaams gewest.
5.6. De
Waalse provincies en enkele gemeenten
Provincie Waals-Brabant
Evolutie 2015-2039 saldo Generatiewisseling |
Jaar |
Oud |
Jong |
Verschil |
% |
2015 |
4.518 |
5.312 |
794 |
17,6% |
2016 |
4.713 |
5.321 |
608 |
12,9% |
2017 |
4.836 |
5.221 |
385 |
8,0% |
2018 |
4.869 |
5.116 |
247 |
5,1% |
2019 |
5.124 |
5.005 |
-119 |
-2,3% |
2020 |
5.140 |
5.182 |
42 |
0,8% |
2021 |
5.268 |
5.046 |
-222 |
-4,2% |
2022 |
5.409 |
4.902 |
-507 |
-9,4% |
2023 |
5.533 |
4.963 |
-570 |
-10,3% |
2024 |
5.792 |
4.967 |
-825 |
-14,2% |
2025 |
5.676 |
5.027 |
-649 |
-11,4% |
2026 |
5.731 |
4.839 |
-892 |
-15,6% |
2027 |
5.739 |
4.800 |
-939 |
-16,4% |
2028 |
5.897 |
4.829 |
-1.068 |
-18,1% |
2029 |
5.862 |
4.873 |
-989 |
-16,9% |
2030 |
5.799 |
4.909 |
-890 |
-15,3% |
2031 |
5.641 |
4.816 |
-825 |
-14,6% |
2032 |
5.456 |
4.777 |
-679 |
-12,4% |
2033 |
5.572 |
4.762 |
-810 |
-14,5% |
2034 |
5.552 |
4.701 |
-851 |
-15,3% |
2035 |
5.879 |
4.331 |
-1.548 |
-26,3% |
2036 |
5.669 |
4.242 |
-1.427 |
-25,2% |
2037 |
5.443 |
4.209 |
-1.234 |
-22,7% |
2038 |
5.177 |
4.036 |
-1.141 |
-22,0% |
2039 |
5.088 |
3.966 |
-1.122 |
-22,1% |
Waver
Nijvel
Provincie Henegouwen
Evolutie 2015-2039 saldo Generatiewisseling |
Jaar |
Oud |
Jong |
Verschil |
% |
2015 |
15.786 |
17.384 |
1.598 |
10,1% |
2016 |
16.144 |
16.922 |
778 |
4,8% |
2017 |
16.698 |
16.074 |
-624 |
-3,7% |
2018 |
17.303 |
15.477 |
-1.826 |
-10,6% |
2019 |
17.399 |
15.578 |
-1.821 |
-10,5% |
2020 |
17.727 |
15.872 |
-1.855 |
-10,5% |
2021 |
17.893 |
15.850 |
-2.043 |
-11,4% |
2022 |
18.488 |
15.871 |
-2.617 |
-14,2% |
2023 |
18.914 |
15.867 |
-3.047 |
-16,1% |
2024 |
18.665 |
16.290 |
-2.375 |
-12,7% |
2025 |
18.702 |
16.186 |
-2.516 |
-13,5% |
2026 |
18.413 |
15.655 |
-2.758 |
-15,0% |
2027 |
19.077 |
15.637 |
-3.440 |
-18,0% |
2028 |
19.366 |
15.801 |
-3.565 |
-18,4% |
2029 |
18.943 |
15.870 |
-3.073 |
-16,2% |
2030 |
18.594 |
16.136 |
-2.458 |
-13,2% |
2031 |
18.215 |
16.165 |
-2.050 |
-11,3% |
2032 |
18.295 |
16.083 |
-2.212 |
-12,1% |
2033 |
18.760 |
15.970 |
-2.790 |
-14,9% |
2034 |
18.992 |
15.853 |
-3.139 |
-16,5% |
2035 |
19.316 |
15.587 |
-3.729 |
-19,3% |
2036 |
19.226 |
15.340 |
-3.886 |
-20,2% |
2037 |
18.666 |
14.964 |
-3.702 |
-19,8% |
2038 |
17.833 |
14.630 |
-3.203 |
-18,0% |
2039 |
17.201 |
14.07 |
-3.128 |
-18,2% |
Charleroi
Opvallend is
dat er in Wallonië geen echte babyboom'piek' is geweest, en het
geboortecijfer de laatste 20 jaar niet spectaculair gedaald is zoals in
Vlaanderen zodat de afstand tussen beide minder groot is.
La Louvière
Bergen
Zinnik
Doornik
Provincie Luik
Evolutie 2015-2039 saldo Generatiewisseling |
Jaar |
Oud |
Jong |
Verschil |
% |
2015 |
12.905 |
14.929 |
2.024 |
15,7% |
2016 |
13.126 |
14.364 |
1.238 |
9,4% |
2017 |
13.518 |
13.856 |
338 |
2,5% |
2018 |
13.846 |
13.252 |
-594 |
-4,3% |
2019 |
14.184 |
12.996 |
-1.188 |
-8,4% |
2020 |
14.243 |
13.117 |
-1.126 |
-7,9% |
2021 |
14.842 |
12.867 |
-1.975 |
-13,3% |
2022 |
15.090 |
12.648 |
-2.442 |
-16,2% |
2023 |
15.368 |
12.623 |
-2.745 |
-17,9% |
2024 |
15.381 |
12.767 |
-2.614 |
-17,0% |
2025 |
15.459 |
12.753 |
-2.706 |
-17,5% |
2026 |
15.227 |
12.335 |
-2.892 |
-19,0% |
2027 |
15.927 |
12.350 |
-3.577 |
-22,5% |
2028 |
16.235 |
12.265 |
-3.970 |
-24,5% |
2029 |
15.794 |
12.484 |
-3.310 |
-21,0% |
2030 |
15.474 |
12.730 |
-2.744 |
-17,7% |
2031 |
15.016 |
12.483 |
-2.533 |
-16,9% |
2032 |
14.985 |
12.957 |
-2.028 |
-13,5% |
2033 |
14.810 |
12.966 |
-1.844 |
-12,5% |
2034 |
15.078 |
12.987 |
-2.091 |
-13,9% |
2035 |
15.042 |
12.902 |
-2.140 |
-14,2% |
2036 |
14.890 |
12.643 |
-2.247 |
-15,1% |
2037 |
14.542 |
12.208 |
-2.334 |
-16,1% |
2038 |
14.075 |
12.189 |
-1.886 |
-13,4% |
2039 |
13.600 |
11.725 |
-1.875 |
-13,8% |
Herstal
Luik
Evolutie 2015-2039 saldo Generatiewisseling |
Jaar |
Oud |
Jong |
Verschil |
% |
2015 |
2.072 |
3.251 |
1.179 |
56,9% |
2016 |
2.068 |
3.053 |
985 |
47,6% |
2017 |
2.179 |
2.714 |
535 |
24,6% |
2018 |
2.276 |
2.517 |
241 |
10,6% |
2019 |
2.245 |
2.296 |
51 |
2,3% |
2020 |
2.370 |
2.145 |
-225 |
-9,5% |
2021 |
2.379 |
1.990 |
-389 |
-16,4% |
2022 |
2.487 |
1.877 |
-610 |
-24,5% |
2023 |
2.469 |
1.893 |
-576 |
-23,3% |
2024 |
2.561 |
1.805 |
-756 |
-29,5% |
2025 |
2.434 |
1.893 |
-541 |
-22,2% |
2026 |
2.458 |
1.834 |
-624 |
-25,4% |
2027 |
2.485 |
1.867 |
-618 |
-24,9% |
2028 |
2.554 |
1.838 |
-716 |
-28,0% |
2029 |
2.582 |
1.960 |
-622 |
-24,1% |
2030 |
2.442 |
2.001 |
-441 |
-18,1% |
2031 |
2.399 |
2.085 |
-314 |
-13,1% |
2032 |
2.474 |
2.113 |
-361 |
-14,6% |
2033 |
2.423 |
2.231 |
-192 |
-7,9% |
2034 |
2.576 |
2.259 |
-317 |
-12,3% |
2035 |
2.507 |
2.348 |
-159 |
-6,3% |
2036 |
2.521 |
2.433 |
-88 |
-3,5% |
2037 |
2.596 |
2.391 |
-205 |
-7,9% |
2038 |
2.530 |
2.513 |
-17 |
-0,7% |
2039 |
2.452 |
2.453 |
1 |
0,0% |
Een erg op Brussel, Antwerpen en Gent gelijkend beeld waarbij de
migratiepiek zichtbaar is en de babyboom volledig afwezig is. De
fenomenale daling van de geboorten tot 15 jaar geleden vertaalt zich nu in
een fors dalende instroom van jongeren in de arbeidsmarkt, die zelfs met
de afwezigheid van een babyboompiek een forse druk op de arbeidsmarkt zal
geven, zeker weten. En de partijen die zullen zeggen dat het 'hun'
verdienste is.
Verviers
Zoals Vilvoorde een atypische demografische
evolutie, hier zonder babyboompiek en een vrij constant geboortepeil.
Instroom en uitstroom jongeren-ouderen zijn globaal in evenwicht en dat
zal zo gedurende decennia blijven in Verviers.
Provincie Luxemburg
Evolutie 2015-2039 saldo Generatiewisseling |
Jaar |
Oud |
Jong |
Verschil |
% |
2015 |
2.922 |
3.661 |
739 |
25,3% |
2016 |
3.259 |
3.751 |
492 |
15,1% |
2017 |
3.180 |
3.572 |
392 |
12,3% |
2018 |
3.310 |
3.336 |
26 |
0,8% |
2019 |
3.327 |
3.516 |
189 |
5,7% |
2020 |
3.434 |
3.572 |
138 |
4,0% |
2021 |
3.570 |
3.588 |
18 |
0,5% |
2022 |
3.656 |
3.588 |
-68 |
-1,9% |
2023 |
3.871 |
3.469 |
-402 |
-10,4% |
2024 |
3.781 |
3.752 |
-29 |
-0,8% |
2025 |
3.992 |
3.553 |
-439 |
-11,0% |
2026 |
3.838 |
3.532 |
-306 |
-8,0% |
2027 |
4.012 |
3.511 |
-501 |
-12,5% |
2028 |
4.178 |
3.608 |
-570 |
-13,6% |
2029 |
4.162 |
3.558 |
-604 |
-14,5% |
2030 |
3.908 |
3.584 |
-324 |
-8,3% |
2031 |
3.850 |
3.572 |
-278 |
-7,2% |
2032 |
3.772 |
3.552 |
-220 |
-5,8% |
2033 |
3.908 |
3.445 |
-463 |
-11,8% |
2034 |
3.881 |
3.525 |
-356 |
-9,2% |
2035 |
4.059 |
3.408 |
-651 |
-16,0% |
2036 |
3.957 |
3.416 |
-541 |
-13,7% |
2037 |
3.893 |
3.272 |
-621 |
-16,0% |
2038 |
3.735 |
3.194 |
-541 |
-14,5% |
2039 |
3.718 |
3.156 |
-562 |
-15,1% |
Provincie Namen
Evolutie 2015-2039 saldo Generatiewisseling |
Jaar |
Oud |
Jong |
% |
2015 |
5.792 |
6.471 |
11,7% |
2016 |
6.052 |
6.497 |
7,4% |
2017 |
6.152 |
6.064 |
-1,4% |
2018 |
6.137 |
6.100 |
-0,6% |
2019 |
6.242 |
5.770 |
-7,6% |
2020 |
6.484 |
5.978 |
-7,8% |
2021 |
6.580 |
5.936 |
-9,8% |
2022 |
6.634 |
5.973 |
-10,0% |
2023 |
6.798 |
5.806 |
-14,6% |
2024 |
6.912 |
6.060 |
-12,3% |
2025 |
7.071 |
5.763 |
-18,5% |
2026 |
6.984 |
5.595 |
-19,9% |
2027 |
7.097 |
5.708 |
-19,6% |
2028 |
7.229 |
5.777 |
-20,1% |
2029 |
6.956 |
5.674 |
-18,4% |
2030 |
6.814 |
5.841 |
-14,3% |
2031 |
6.772 |
5.787 |
-14,5% |
2032 |
6.587 |
5.739 |
-12,9% |
2033 |
6.577 |
5.743 |
-12,7% |
2034 |
6.691 |
5.682 |
-15,1% |
2035 |
6.791 |
5.726 |
-15,7% |
2036 |
6.755 |
5.575 |
-17,5% |
2037 |
6.505 |
5.414 |
-16,8% |
2038 |
6.370 |
5.250 |
-17,6% |
2039 |
6.031 |
5.117 |
-15,2% |
Namen
Sambreville
5.7. Enkele gemeenten in het Brusselse
gewest
Brussels Hoofdstedelijk gewest
Anderlecht
Brussel
Sint-Jans-Molenbeek
Van alle gemeenten in België heeft
Sint-Jans-Molenbeek de hoogste 'zwevende lijn', dwz meer dan elders zal de
instroom van jongeren nog jaren, zeg maar decennia hoger zijn dan de
uitstroom van ouderen. Het enige perspectief voor deze jongeren is een
actief tewerkstellingsbeleid dat Molenbeekse jongeren gereed maakt voor
tewerkstelling in de andere Brusselse gemeenten, en, waarom niet, met een
kwalitatieve opleiding in alle beroepen met tewerkstellingsperspectief
over heel België.
Wie de demografie niet onder ogen neemt zal nooit adequate oplossing
vinden en hiertoe ook, de betrokken bevolkingsgroepen weten te motiveren.
We staan graag ter beschikking om mee te zoeken vanuit de gegevens van de
socio-demografische wetenschappelijke analyses, en dit voor elke gemeente
of instantie die er behoefte aan heeft.
Sint-Gillis
Schaarbeek
Elsene, studentenstad
Etterbeek, studentenstad
Vorst
Ganshoren
Koekelberg
Sint-Joost-ten-Node
Sint-Lambrechts-Woluwe
Dit waren maar enkele voorbeelden. Een fiche
met 4 grafieken en 2 tabellen kan eenvoudig aangemaakt worden voor elke
administratieve lokaliteit. Bij inzwarting kan men deze fiche uitprinten
of op een wordblad bewaren. Hierbij voorbeeldfiches voor
België.
Vlaams,
Brussels en
Waals gewest en de
tabel
Generatiewissel oudere door jongere werknemers
Een eenvoudige mail aan info@npdata.be.volstaat
om een fiche aan te vragen voor gelijk welke gemeente of administratief
niveau.
Jan Hertogen, socioloog
|