BuG 337 – Bericht uit het Gewisse – 3 september 2016
BuG 337 on-line
Printversie (4p)
% publieke dienstverleners op loontrekkenden in elk gewest:
43,6% in het Vlaams gewest, 46,0% in Brussels, 51,9% in Waals gewest
In België werkt 45,8% van de loontrekkers in Publieke dienstverlening
Wordt er dus meer op de overheid 'geteerd' in Wallonië? Het % ligt hoger
omdat er minder 'gewone' tewerkstelling is. Het % Publieke Dienstverleners
in verhouding tot de bevolking ligt in Vlaanderen hoger: 15,5% in het
Vlaams,
15,2% in het Waals en 11,8% in Brussel gewest, omdat er veel meer pendel is
vanuit de andere gewesten naar Brussel in de jobs Publieke
Dienstverlening.
Tabel:
Publieke dienstverlening naar gewest op 31/12/015
Noot: alle data betreffen de woonplaats werknemers
En nog twee grafieken die de tewerkstellingssituatie in Charleroi
illustreren en nuanceren: Werk+wonen, Pendel in en Pendel uit.
Er zijn 2x zoveel werkenden van buiten Charleroi dan die er woont+werkt.
Caterpillar betreft de volledige regio en niet enkel wie in Charleroi
woont.
Verdeling Woon+werk, Pendel in en uit naar sector in aantal
Verdeling Woon+werk, Pendel in en uit naar sector in aantal
Secundaire sector is maar 22,9% van de tewerkstelling in Charleroi,
Charleroi zal niet alleen overleven, het draagt de toekomst in zich,
niet enkel het tekort uitvergrote maar ook aandacht voor 't potentieel,
zie de 62 andere grafieken in tabel
Pendel, zelfstandigen, werklozen,
leefloon per gemeente en verdere toelichting in
BuG 275 on-line.
Voor elk van de 589 gemeenten zijn 64 grafieken aangemaakt.
Inwoners Charleroi naar statuut in % op de bevolking
Met 16% werklozen op de bevolking 15-64 jaar is de werkloosheid hoog.
In een volgende BuG gaan we dieper in op
het sociaal-demografisch profiel van Charleroi
Inleiding: Publieke dienstverlening - Wie doorprikt de VOKA-ballonnetjes?
Publieke dienstverlening is in deze analyse elke tewerkstelling die
volledig of in hoofdzaak door publieke financiering wordt mogelijk gemaakt.
Niet alleen openbare besturen op lokaal, provinciaal, gewestelijk,
gemeenschappen en federaal vlak maar ook spoor, post, radio en tv, en ook
restanten van publieke tewerkstelling in de secundaire en tertiaire sector. Dit laatste
is detecteerbaar, ook op gewestelijk niveau, door de RSZ-bestanden na te
gaan met opdeling arbeiders, bedienen en ambtenaren, zowel vast als
contractueel. En dan zijn er nog de dienstencheques natuurlijk, de
publieke tewerkstelling bij uitmuntendheid wat kuis en strijk betreft.
Het is aantrekkelijk om het aandeel van de publieke
tewerkstelling/dienstverlening na te gaan per gewest en dan vast te
stellen dat 'de Walen' het meest 'profiteren', dwz het meest door de
overheid 'gesubsidieerd' worden', dwz het meest van het 'al te grote
overheidsbeslag' genieten. Dit soort perverse redeneringen of conclusies
gaan voorbij aan het feit dat de publieke dienstverlening in een land dé motor van de economische bedrijvigheid is, juist omdat ze stabiel is, de
sociale zekerheid voedt (zonder allerhande soorten bedrijfsvoordelen) en
vooral ook regulier belastingen betaalt. En elke investering in
overheidstewerkstelling en publieke dienstverlening komt in cash ter
beschikking van de koopkracht, evengoed als het inkomen langs sociale en
bestaanszekerheid, en wordt niet afgeroomd door winsten die
naar aandeelhouders gaan die het publieke geld op die wijze elders investeren of
uitgeven.
Het wordt tijd dat de VOKA-verhaaltjes en klaagzangen, niet alleen door
Vandeurzen, maar ook door economen en andere wetenschappers, vakbonden, en
politieke representanten, die naam waardig, worden gestopt of
gerelativeerd.
Publieke Dienstverlening als % op de
bevolking
Publieke dienstverlening dient afgemeten aan de grootte van de bevolking
omdat om evidente redenen deze dienstverlening naar het 'publiek' gericht
is.
Als er meer kinderen of ouderen zijn, meer werklozen of leefloners of
gewoon meer inwoners, dan zal er meer behoefte zijn aan publieke dienstverleners.
Zo gemeten staat het Vlaams gewest op kop met 15,5% publieke
dienstverleners op de bevolking, voor het Waals gewest 15,2%. Het
zwarte schaap is hier het Brusselse gewest, dat met 11,8% ondermaats bediend is met
publieke dienstverleners. Niet dat deze niet aanwezig zijn op hun werkplek, maar door de
pendel komen zij vanuit andere gewesten. Dat is extreem zo voor de
politieagenten en ook voor spoorwegpersoneel, zoals reeds is aangetoond. En ook in
Niveau 4
van Eric Goens wordt dat duidelijk aan de accenten van het aanwezige
politiepersoneel, dit staaltje van kritische journalistiek is uit
dat oogpunt dus nog voor iets goed.
Publieke dienstverlening als % op de 15-64 jarigen
Een andere maatstaf is na te gaan hoeveel loontrekkende publieke
dienstverleners er zijn op het aantal 15-64 jarigen, dwz hoeveel er hun brood verdienen met een service aan de
bevolking, in hoofdzaak betaald met overheidsgeld. De bevolking van 15-64
jaar bestaat uit werkenden, werklozen en niet-actieven, dwz degenen die
niet werken of werkloos zijn.
Met deze maatstaf wordt ook aangegeven welk deel van de werkzaamheidsgraad/tewerkstellingsgraad
naar publieke dienstverlening gaat. Men kan deze meter dus ook beschouwen als
een 'graad van beschaving' voor een regio of land omdat ze aangeeft in
welke mate de sociale functie door de overheid wordt waargenomen.
In België is 23,5% van de 15-64 jarigen, als
loontrekkende actief in de publieke dienstverlening. In het Vlaamse gewest
is dat 24,1%, het Waalse gewest 24,3% en in het Brusselse gewest 17,9%.
Brussel wordt, wat publieke dienstverlening betreft uitgemolken door zowel
het Vlaamse als Waalse gewest. De generatiewisseling, het komende
decennium, is dé kans voor Brussel om hier een inhaaloperatie te doen.
De werkzaamheidsgraad bedraagt momenteel 61,5%, hiervan komt 23,5% voort
van de loontrekkende Publieke dienstverlening, dwz meer dan 1/3. Hier
dienen ook nog de zelfstandigen bijgeteld die, zoals bv geneesheren,
kinesisten als vrij beroep in de gezondheidszorg actief zijn,
bijgeteld.
Wie de Publieke dienstverlening wil afbouwen, raakt de kern van de
economische activiteit en richt zich in feite tegen de beschaving en de
fundamenten van de rechtstaat, dwz welzijn en welvaart voor de gehele
bevolking.
Publieke dienstverlening als % van de loontrekkenden.
Zoals in BuG 331
on-line werd bericht is 45,8% van de loontrekkende tewerkstelling
Publieke dienstverlening. De laatste vier jaar is het aandeel ervan elk
jaar met 0,2% gestegen. In 2008 bedroeg de Publieke dienstverlening 43,6%.
Dank zij haar Publieke dienstverlening heeft België in Europa het best de
bankencrisis overwonnen gezien Publieke dienstverlening volledig
crisisbestendig is en er alle sociale bijdragen en belastringen op betaald
wordt. Het is trouwens een van de meest betrouwbare producenten van de
toegevoegde waarde in België.
Het % Publieke dienstverleners op het aantal loontrekkenden in het Vlaamse
gewest is 43,6%, in het Brusselse gewest 46,0% en in het Waalse gewest
51,9%.
Voortgaande op de werkenden met RSZ aangifte
wordt een hercodering toegepast gebaseerd op de interessante opdeling van
de expertencommissie in haar rapportering van de loonkost in België.
Vooral het onderscheid voor-winst marktdiensten, en niet-voor-winst
marrktdiensten (een vertaling van de aanduiding Non-Profit) is in feite
revolutionair. Binnen elke Nace-categorie wordt nagegaan wat het aandeel
is van de ambtenaren (contractueel en vast benoemd) in de secundaire en
tertiaire sectoren. Deze worden meegenomen in de berekening van Publieke
dienstverlening. Doordat deze gegevens ook per gewest ter beschikking zijn
worden ze per gewest gedifferentieerd. Voor de toegepaste %, zie de
tabellen. De gehele RSZ-PPO tewerkstelling, lokale en provinciale besturen
wordt bij de Publieke Dienstverlening gevoegd.
En de Publieke Dienstverleners die in het buitenland wonen en in België
werken?
Zo zijn er 18.535 op een totaal van 75.218 werknemers in België die hier
werken en in het buitenland wonen. In de tabellen kan men nagaan hoe deze
verdeeld zijn over elke concrete sector.
Tabelhoofding 1. Opdeling binnen elk gewest
Op elk niveau van aggregatie (samentelling categorieën) kan aan de
linkerzijde van de tabel langs de +jes naar het verdere detail gegaan, zowel
bij de RSZ en de RSZ-PPO tewerkstelling apart als bij de samentelling, dwz
alle loontrekkenden samen. In het tweede deel wordt voor alle sectoren een
nieuw overzicht samengesteld, nl de Publieke dienstverlening.
Tabelhoofding 2. aandeel van elk gewest.
In dezelfde
tabelhoofding, maar langs de +jes bovenaan kan een % verdeling tussen de
gewesten zichtbaar gemaakt worden, met een hoger % voor Wallonië en een lager
voor Brussel en het Vlaams gewest in vergelijking met hun bevolking. Maar
zoals gezegd, het % loontrekkenden op de bevolking ligt het hoogste in het
Vlaams gewest.
Zoals voor de gegevens op Belgisch niveau, zie
BuG 331 on-line zijn
ook alle gegevens te exploreren in deze uitgebreide en toegankelijke tabel
per gewest, en voor werkenden in België en wonend in het Buitenland, zie
tabel
Publieke dienstverlening naar gewest op 31/12/2015
Een verdere bespreking per onderdeel zou te ver leiden. Met deze BuG wordt
het unieke, en nergens anders beschikbare materiaal over de tewerkstelling
in België ter beschikking gesteld, vooral voor wie het belang van de
werknemers in alle gewesten wil aan de orde stellen en verdedigen, en voor
het beleid dat doelgerichter het maatschappelijk en sociaal belang kan
dienen, tegen de demagogen van het 'overheidsbeslag', alsof het een taart
is die makkelijk kan worden afgeroomd.
Jan Hertogen, socioloog
|