BuG 331 – Bericht uit het Gewisse – 16 juni 2016
BuG 331 on-line
Printversie (9p)
Publieke
Dienstverlening stijgt tot 45,8% van de loontrekkenden
Tewerkstelling piekt in 2015 voor het 2de jaar
op rij met +0,7%,
vooral in de publieke dienstverlening met +1,2% , andere
+0,3.
Dank zij publieke dienstverlening trekt de economische
motor aan
en komen nieuwe échte jobs tot stand, naast dienstencheque-jobs,
interim-tewerkstelling en andere diensten aan de ondernemingen.
de wisselvallige trekkers van de jobs, jobs,jobs van de regering
Tabel:
Loontrekkende tewerkstelling 2008-2015
Openbare bestuur:
verminderde tewerkstelling maar ruimschoots
gecompenseerd door andere publieke dienstverlening
Publieke en niet-publieke dienstverlening |
|
2008 |
2015 |
ev.08/15 |
ev.08/15 |
Totaal loontrekkende werknemers |
3.683.737 |
3.766.790 |
83.053 |
2,3% |
1. Publieke loontr. tewerkstelling |
1.607.025 |
1.726.302 |
119.277 |
7,4% |
1. RSZ-werknemers |
1.254.543 |
1.363.174 |
108.631 |
8,7% |
1. Verwerkende Nijverheid |
3.229 |
3.026 |
-203 |
-6,3% |
2. Voor winst marktdiensten |
135.583 |
124.479 |
-11.103 |
-8,2% |
3. Niet voor winst marktdiensten |
459.608 |
531.749 |
72.141 |
15,7% |
4. Openbare diensten + Onderwijs |
579.642 |
576.483 |
-3.159 |
-0,5% |
Openbaar best., def., verzek.. |
216.174 |
196.629 |
-19.545 |
-9,0% |
Onderwijs |
363.468 |
379.854 |
16.386 |
4,5% |
5. Dienstencheques |
74.386 |
125.000 |
50.614 |
68,0% |
2. RSZ-PPO-werknemers |
352.482 |
363.128 |
10.646 |
3,0% |
2. Niet-publieke loontr. tewerkstelling |
2.076.712 |
2.040.488 |
-36.224 |
-1,7% |
Olie op het vuur
Tewerkstellingsevolutie 2008-2015 in enkele belangrijke
overheidsdiensten |
Omschrijving |
2008 |
2015 |
ev. 08/15 |
% 08/15 |
Postdiensten |
34.946 |
24.943 |
-10.003 |
-28,6% |
Uitzenden van radioprogramma's |
18.303 |
14.194 |
-4.109 |
-22,4% |
Defensie |
40.838 |
32.198 |
-8.640 |
-21,2% |
Federale overheid |
37.681 |
31.913 |
-5.768 |
-15,3% |
Personenvervoer spoor |
38.670 |
34.025 |
-4.645 |
-12,0% |
Federale Politie |
15.388 |
14.086 |
-1.302 |
-8,5% |
Strafinrichtingen |
26.929 |
24.841 |
-2.088 |
-7,8% |
Gemeentelijke overheid, |
93.884 |
91.662 |
-2.222 |
-2,4% |
Gemeenschappen en gewesten |
34.701 |
36.106 |
1.405 |
4,0% |
Lokale Politie |
33.075 |
34.612 |
1.537 |
4,6% |
Personenvervoer op de weg |
32.849 |
34.841 |
1.992 |
6,1% |
O.C.M.W. |
25.910 |
32.470 |
6.560 |
25,3% |
|
|
|
|
|
Totaal |
433.174 |
405.891 |
-27.283 |
-6,3% |
Bij npdata.be is het elk jaar feest wanneer de cijfers van de RSZ met een
strikje rond op de tafel belanden. Dan kan de tewerkstellingstabel, RSZ en
RSZ-PPO samen, voor elk van de 916 NACE-categoriën (NACE2800 5 digit) ge-updated worden, nu al van 2008 tot 31/12/2015. 2015
is het jaar waar beleid al enige impact kon doen gelden en de economie enigszins hernomen
heeft. Ook de
generatiewisseling trekt zich langzaam op gang trekt. Zeker wanneer de
leeftijdsverdeling (in een volgende BuG) onder ogen genomen wordt kan voor elke sector
op de impact
van de komende generatiewisseling vooruitgezien worden.
Maar de basistabel is ge-updated en beschikbaar voor 31/12/2008-31/12/2015:
De slimste vogels kunnen ze al eens naast de cijfers van Nationale
Rekeningen leggen, dat zullen we een van de volgende BuG's ook doen.
Tabel:
Loontrekkende tewerkstelling 2008-2015
De tabel omvat het detail van de tewerkstelling
voor 916 deelsectoren, dwz het hoogste NACE2008 detail, nl op 5 digit
(cijferaanduiding met 5 eenheden) en
alle tussentotalen op 4, 3, 2 en 1digit (op sectieniveau, dwz met
lettercode). Tevens zijn al deze gegevens beschikbaar voor het
totaal loontrekken envoor RSZ en RSZ-PPO tewerkstelling apart. Ook
worden de vier grote sectoren onderscheiden:
- Primaire sector (Landbouw en Visvangst)
- Secundaire Sector (Industrie, Energie en Bouw)
- Tertiaire sector (Diensten)
- Quartaire sector (Openbaar bestuur, Onderwijs, Gezondheidszorg en
Maatschappelijke dienstverlening)
Ook het % publieke
dienstverlening in de loontrekkende tewerkstelling en haar evolutie van
2008 tot 2015 is berekend
en gedetailleerd naar de opdeling zoals gemaakt door de expertencommissie
loonkosten
die de lastenverminderingen onderzocht heeft. In feite vindt men in de
tabel een conversie terug van de rekeningen zoals gehanteerd door de
Expertencommissie (ESR95-2010) en de NACE2008 indeling.
In de tewerkstellingsvergelijking werd enkel rekening gehouden met de
werknemers tussen 15 en 64 jaar, dwz die de basis vormen voor de
berekening van de werkzaamheids/werkgelegenheidsgraad en de internationale
vergelijkingen. Er wordt dus geen rekening gehouden met de 22.446
werknemers van 65 jaar en ouder.
De kop van
de ineengeplooide versie van de tabel ziet er zo uit.
Door het +je bovenaan te openen komen
alle jaren tussen 2008 en 2015 te voorschijn. Het andere +je geeft de evoluties per jaar en tussen 2008 en 2015 in aantallen en %.
Aan de linkerzijde kan op 8 niveaus het detail geopend voor
1. Loontrekkenden per Nacecode
2. Publieke Dienstverlening volgens opdeling expertencommissie, in
aantallen
3. % Publieke dienstverlening per deelsector
De loontrekkende dienstverlening wordt vervolgens gedetailleerd voor RSZ
en RSZ-PPO (Lokale en Provinciale besturen). Op diverse niveaus van
aggregatie worden dan de NACE-codes geopend, beginnend met de secties en
vervolgens het verdere detail.
Vervolgens, onder 2 wordt de Publieke Dienstverlening onder ogen genomen,
dwz het Openbaar Bestuur op alle niveaus en alle tewerkstelling die in
hoofdzaak door de overheid gefinancierd wordt. Ook in de secundaire en
tertiaire sector is er sprake van 'overheidstewerkstelling'. Voor de post,
openbaar vervoer, telecommunicatie ligt dit voor de hand, voor andere
onderdelen is dit moeilijker te detecteren. Maar niet geklaagd. Voor elke
deelsector wordt het % openbaar ambt toegepast dat terug te vinden is in
de RSZ-tabellen, zoals terug te vinden onder RSZ-statistiek.
Langs de cijfertjes links bovenaan kunnen de verschillende niveaus geopend
of gesloten worden. Voor een ordentelijke sluiting/inplooiing van de tabel
de cijfers sluiten van hoog naar laag.
Een exploratie van de tabel zelf is het meest leerrijk en geeft
onmiddellijk inzicht en helderheid. Maar hieronder brengen we enkele
opvallende cijfers naar voor.
1. Evolutie tewerkstelling
1.1. Tijdspad 2014-2015 per sector
In de evolutie dient rekening gehouden met het volume dienstencheques
in de sectie N van de Tertiaire sector, de administratieve en
ondersteunende diensten, waar trouwens ook de interimsector toe behoort.
De mate waarin de 'privé' tewerkstelling evolueert bij de grote
ondernemingen is ondermeer af te lezen uit de secundaire sector die
negatief scoort over de ganse lijn. Het is trouwens deze sector die het
meest van de belastingvoordelen geniet, het meeste RSZ-reductie krijgt,
het meest beroep doet op betaald educatief verlof voor interne bedrijfsopleidingen, het meest gebruik maakt van de resultaten van het
onderwijs, en van de infrastructuur.
1. Loontrekkenden per Nacecode |
|
|
|
|
Sector |
Sectie |
NACE-5 |
Omschrijving |
2014 |
2015 |
ev.14/15 |
14/15 |
Totaal loontrekkenden |
3.741.690 |
3.766.790 |
25.100 |
0,7% |
1. Primaire sector |
16.628 |
16.856 |
228 |
1,4% |
2. Secundaire sector |
716.431 |
707.459 |
-8.972 |
-1,3% |
3. Tertiaire sector |
1.530.436 |
1.557.632 |
27.196 |
1,8% |
G - Groot- en detailhandel |
483.823 |
484.737 |
914 |
0,2% |
H - Vervoer, opslag, post |
211.608 |
212.225 |
617 |
0,3% |
I - Verschaffen van accommodatie en maaltijden |
109.837 |
109.833 |
-4 |
0,0% |
J - Informatie et communicatie |
94.017 |
96.065 |
2.048 |
2,2% |
K - Financiële activiteiten en verzekeringen |
125.087 |
124.398 |
-689 |
-0,6% |
L - Exploitatie van en handel in onroerend goed |
18.950 |
19.286 |
336 |
1,8% |
M - Vrije beroepen en wetensch. en techn. act. |
146.714 |
149.303 |
2.589 |
1,8% |
N - Administratieve en ondersteunende diensten |
340.400 |
361.785 |
21.385 |
6,3% |
4. Quartaire sector |
1.478.195 |
1.484.843 |
6.648 |
0,4% |
O - Openb. bestuur en defensie; sociale verzeker. |
378.299 |
377.318 |
-981 |
-0,3% |
P - Onderwijs |
393.688 |
396.675 |
2.987 |
0,8% |
Q - Menselijke gezondheidsz. En maatsch. Dienst |
577.084 |
585.324 |
8.240 |
1,4% |
R - Kunst, amusement en recreatie |
47.473 |
48.408 |
935 |
2,0% |
S - Overige diensten |
75.708 |
71.123 |
-4.585 |
-6,1% |
T - Huishouden, werkgever van huish. personeel |
3.008 |
3.068 |
60 |
2,0% |
U - Extraterritoriale organisaties en lichamen |
2.935 |
2.927 |
-8 |
-0,3% |
1.2. Tijdspad 2008-2015 per sector
De tertiaire en quartaire sector zijn op korte en langere termijn
gezien gelijkwaardig in de tewerkstellingsgroei, +6% tav 2008. De
quartaire sector die in hoofdzaak bestaat uit Publieke Dienstverlening is
evenwel meer crisisbestendig en haar tewerkstelling is voor de toekomst
verzekerd omdat het mede de essentiële van de (welvaart)staat op zich
neemt. En wat in een onderdeel benomen wordt, komt er in een ander
onderdeel bij. Of gaat men (verder) inkrimpen op politie,
bewakingsassistenten, rechtbanken, om van onderwijs, gezondheidszorg en
welzijn nog niet te spreken? Dan zou men wel eens dicht bij de grens
kunnen komen die een bevolking, ook in het stemhokje, nog acceptabel
vindt.
1. Loontrekkenden per Nacecode |
Sector |
Sectie |
NACE-5 |
Omschrijving |
2008 |
2015 |
ev.08/15 |
ev.08/15 |
Totaal loontrekkenden |
3.683.737 |
3.766.790 |
83.053 |
2,3% |
1. Primaire sector |
15.195 |
16.856 |
1.661 |
10,9% |
2. Secundaire sector |
800.683 |
707.459 |
-93.224 |
-11,6% |
3. Tertiaire sector |
1.467.536 |
1.557.632 |
90.096 |
6,1% |
G - Groot- en detailhandel |
479.361 |
484.737 |
5.376 |
1,1% |
H - Vervoer, opslag, post |
227.688 |
212.225 |
-15.463 |
-6,8% |
I - Verschaffen van accommodatie en maaltijden |
105.249 |
109.833 |
4.584 |
4,4% |
J - Informatie et communicatie |
99.400 |
96.065 |
-3.335 |
-3,4% |
K - Financiële activiteiten en verzekeringen |
133.178 |
124.398 |
-8.780 |
-6,6% |
L - Exploitatie van en handel in onroerend goed |
14.051 |
19.286 |
5.235 |
37,3% |
M - Vrije beroepen en wetensch. en technische act. |
134.291 |
149.303 |
15.012 |
11,2% |
N - Administratieve en ondersteunende diensten |
274.318 |
361.785 |
87.467 |
31,9% |
4. Quartaire sector |
1.400.323 |
1.484.843 |
84.520 |
6,0% |
O - Openb. bestuur en defensie; sociale verzeker. |
390.300 |
377.318 |
-12.982 |
-3,3% |
P - Onderwijs |
381.155 |
396.675 |
15.520 |
4,1% |
Q - Menselijke gezondheidsz. En maatsch. Dienst |
508.248 |
585.324 |
77.076 |
15,2% |
R - Kunst, amusement en recreatie |
44.648 |
48.408 |
3.760 |
8,4% |
S - Overige diensten |
70.917 |
71.123 |
206 |
0,3% |
T - Huishouden, werkgever van huish. personeel |
2.538 |
3.068 |
530 |
20,9% |
U - Extraterritoriale organisaties en lichamen |
2.517 |
2.927 |
410 |
16,3% |
1.3. Evoluties Secundaire sector
De bouw
staat onder druk maar misschien niet zo dramatisch als men wil doen
geloven. En tewerkstelling door Bulgaarse ondernemingen is ook
tewerkstelling natuurlijk, maar het moet aan dezelfde sociale en CAO
voorwaarden gebeuren als voor de Belgische arbeiders. Waarop wacht men om dit
op te leggen of toe te passen?
Loontrekkenden Secundaire sector per Nacecode |
|
2008 |
2014 |
2015 |
ev.14/15 |
14/15 |
ev.08/15 |
ev.08/15 |
2. Secundaire sector |
800.683 |
716.431 |
707.459 |
-8.972 |
-1,3% |
-93.224 |
-11,6% |
C - Industrie |
541.819 |
467.563 |
461.794 |
-5.769 |
-1,2% |
-80.025 |
-14,8% |
1. Voeding, drank, tabak |
89.096 |
87.927 |
88.302 |
375 |
0,4% |
-794 |
-0,9% |
2. Textiel |
31.098 |
21.604 |
21.462 |
-142 |
-0,7% |
-9.636 |
-31,0% |
3. Leer, hout, papier |
42.781 |
34.407 |
33.465 |
-942 |
-2,7% |
-9.316 |
-21,8% |
4. Chemie, niet-metaal |
127.558 |
117.385 |
117.843 |
458 |
0,4% |
-9.715 |
-7,6% |
5. Metaal |
168.878 |
135.639 |
133.782 |
-1.857 |
-1,4% |
-35.096 |
-20,8% |
6. Transportmiddelen |
49.674 |
41.786 |
38.417 |
-3.369 |
-8,1% |
-11.257 |
-22,7% |
7. Overige industrie |
21.260 |
17.652 |
17.485 |
-167 |
-0,9% |
-3.775 |
-17,8% |
8. Reparatie en installatie |
11.474 |
11.163 |
11.038 |
-125 |
-1,1% |
-436 |
-3,8% |
D - Productie/distributie elektr, Gas |
19.452 |
19.814 |
19.345 |
-469 |
-2,4% |
-107 |
-0,6% |
E - Distributie water, afval(water) |
27.343 |
28.224 |
28.261 |
37 |
0,1% |
918 |
3,4% |
F - Bouwnijverheid |
212.069 |
200.830 |
198.059 |
-2.771 |
-1,4% |
-14.010 |
-6,6% |
Vooral textiel, leer, hout, papier en vooral metaal, - 35.096 op 7 jaar
zien hun personeelsaantal verminderen, en ook de transportmiddelen
(vrachtwagens), vooral in het laatste jaar met - 3.369.
Voor de evolutie per jaar tussen 2008 en 2015, zie de tabel.
2.4. Evoluties Tertiaire sector
De tertiaire sector moet het verlies van 4.645 banen bij het spoor,
9.932 banen bij de Post, 6.703 bij transport en toch een gevoelige
aderlating met -8.780 in de financiële en verzekeringssector opvangen de
laatste zeven jaar.
En dat gebeurt vooral bij de administratieve en ondersteunende diensten, +
87.467 waarvan 27.738 in de uitzendsector en 55.418 bij de dienstencheques
(wat publieke dienstverlening is). Bij vrije beroepen, wetenschappelijke
en technische activiteiten is er expansie met 15.012 jobs, alhoewel hier
ook een aantal overgangen van het zelfstandige naar werknemersstatuut
kunnen inzitten.
Loontrekkenden Tertiaire sector per Nacecode |
|
2008 |
2014 |
2015 |
ev.14/15 |
14/15 |
ev.08/15 |
ev.08/15 |
3. Tertiaire sector |
1.467.536 |
1.530.436 |
1.557.632 |
27.196 |
1,8% |
90.096 |
6,1% |
G - Groot- en detailhandel |
479.361 |
483.823 |
484.737 |
914 |
0,2% |
5.376 |
1,1% |
H - Vervoer, opslag, post |
227.688 |
211.608 |
212.225 |
617 |
0,3% |
-15.463 |
-6,8% |
1 . Reizigersvervoer spoor |
38.670 |
35.218 |
34.025 |
-1.193 |
-3,4% |
-4.645 |
-12,0% |
2. Goederenvervoer spoor |
230 |
883 |
939 |
56 |
6,3% |
709 |
308,3% |
3. Personenvervoer op de weg |
32.849 |
34.428 |
34.841 |
413 |
1,2% |
1.992 |
6,1% |
4. Goederenvervoer weg en water |
56.382 |
49.176 |
49.679 |
503 |
1,0% |
-6.703 |
-11,9% |
5. Personenvervoer lucht |
5.376 |
5.294 |
5.491 |
197 |
3,7% |
115 |
2,1% |
6. Opslag |
53.662 |
55.430 |
56.663 |
1.233 |
2,2% |
3.001 |
5,6% |
7. Post |
40.519 |
31.179 |
30.587 |
-592 |
-1,9% |
-9.932 |
-24,5% |
I - Accommodatie en maaltijden |
105.249 |
109.837 |
109.833 |
-4 |
0,0% |
4.584 |
4,4% |
J - Informatie et communicatie |
99.400 |
94.017 |
96.065 |
2.048 |
2,2% |
-3.335 |
-3,4% |
K - Financiële activiteiten en verzek. |
133.178 |
125.087 |
124.398 |
-689 |
-0,6% |
-8.780 |
-6,6% |
L - Exploitatie/handel in onroerend goed |
14.051 |
18.950 |
19.286 |
336 |
1,8% |
5.235 |
37,3% |
M - Vrije beroepen +wet./technische act. |
134.291 |
146.714 |
149.303 |
2.589 |
1,8% |
15.012 |
11,2% |
N - Administratieve en onderst. diensten |
274.318 |
340.400 |
361.785 |
21.385 |
6,3% |
87.467 |
31,9% |
1. Verhuur en leasing |
7.536 |
8.003 |
8.270 |
267 |
3,3% |
734 |
9,7% |
2. Arbeidsbemiddeling |
21.146 |
25.698 |
25.592 |
-106 |
-0,4% |
4.446 |
21,0% |
3. Uitzendbureaus |
110.835 |
127.885 |
138.573 |
10.688 |
8,4% |
27.738 |
25,0% |
4. Reissector |
8.969 |
8.390 |
8.252 |
-138 |
-1,6% |
-717 |
-8,0% |
5. Beveiliging |
14.530 |
15.198 |
16.126 |
928 |
6,1% |
1.596 |
11,0% |
6. Ondersteuning voorzieningen |
7.765 |
4.002 |
4.026 |
24 |
0,6% |
-3.739 |
-48,2% |
7. Reiniging gebouwen |
72.902 |
119.012 |
128.320 |
9.308 |
7,8% |
55.418 |
76,0% |
8. Landschapsverzorging |
8.345 |
8.213 |
8.324 |
111 |
1,4% |
-21 |
-0,3% |
9. Andere ondersteuning en diensten |
22.290 |
23.999 |
24.302 |
303 |
1,3% |
2.012 |
9,0% |
Op zeven jaar tijd gaat de Horeca er nog met 4.584 jobs of 4,4% op
vooruit, maar, alle defaitisme ten spijt blijft de tewerkstelling in 2015
stabiel tav 2014. Interessant is na te gaan in de tabel waar verlies en
winst geboekt wordt en hoe die elkaar neutraliseren.
De 'arbeidsbemiddeling', los van VDAB, Forem en Actiris heeft zich in de
markt gezet maar is het laatste jaar gestabiliseerd.
Alles samen stijgt de Tertiaire tewerkstelling met 90.096 eenheden maar
83.577 komen voort uit uitzendarbeid en dienstencheques-tewerkstelling. Het
enthousiasme dat de private sector herneemt en voor de jobcreatie zorgt
mag in deze wetenschap enigszins getemperd worden.
2.4. Evoluties Quartaire sector
De job-evolutie in de Quartaire sector heeft een positief saldo op zeven
jaar van 84.520. Ook hier is het verlies aan banen in het Openbaar
bestuur van -12.982, waarvan -10.850 in Defensie en strafinrichtingen,
gecompenseerd. Het Onderwijs volgt de verhoogde jongereninstroom met
+15.520 waarvan 2.987 het laatste jaar. Ook nu geen enkel probleem om
voldoende geschikte leerkrachten te vinden.
Loontrekkenden Quartaire sector per Nacecode |
|
2008 |
2014 |
2015 |
ev.14/15 |
14/15 |
ev.08/15 |
ev.08/15 |
4. Quartaire sector |
1.400.323 |
1.478.195 |
1.484.843 |
6.648 |
0,4% |
84.520 |
6,0% |
O - Openb. Bestuur/defensie/ soc. verz. |
390.300 |
378.299 |
377.318 |
-981 |
-0,3% |
-12.982 |
-3,3% |
1. Federale overheid |
37.681 |
33.196 |
31.913 |
-1.283 |
-3,9% |
-5.768 |
-15,3% |
2. Niet-Federale overheden |
165.899 |
169.151 |
170.891 |
1.740 |
1,0% |
4.992 |
3,0% |
1. Gemeenschappen en gewesten |
34.701 |
34.180 |
36.106 |
1.926 |
5,6% |
1.405 |
4,0% |
2. Provinciale overheid |
11.404 |
10.780 |
10.653 |
-127 |
-1,2% |
-751 |
-6,6% |
3. Gemeentelijke overheid |
93.884 |
92.953 |
91.662 |
-1.291 |
-1,4% |
-2.222 |
-2,4% |
4. O.C.M.W. |
25.910 |
31.238 |
32.470 |
1.232 |
3,9% |
6.560 |
25,3% |
3. Buit. Zaken, bedrijven, ea |
31.729 |
28.563 |
28.687 |
124 |
0,4% |
-3.042 |
-9,6% |
4. Justitiële omgeving |
68.597 |
60.413 |
57.747 |
-2.666 |
-4,4% |
-10.850 |
-15,8% |
1. Defensie |
40.838 |
33.173 |
32.198 |
-975 |
-2,9% |
-8.640 |
-21,2% |
2. Rechtbanken |
661 |
539 |
526 |
-13 |
-2,4% |
-135 |
-20,4% |
3. Strafinrichtingen |
26.929 |
26.516 |
24.841 |
-1.675 |
-6,3% |
-2.088 |
-7,8% |
4. Overige activiteiten |
169 |
185 |
182 |
-3 |
-1,6% |
13 |
7,7% |
5. Federale politie |
54.004 |
55.243 |
55.763 |
520 |
0,9% |
1.759 |
3,3% |
6. Verplichte sociale verzekeringen, SZ |
32.390 |
31.733 |
32.317 |
584 |
1,8% |
-73 |
-0,2% |
P - Onderwijs |
381.155 |
393.688 |
396.675 |
2.987 |
0,8% |
15.520 |
4,1% |
Q - Gezondheidszorg./Maatsch. Dienst |
508.248 |
577.084 |
585.324 |
8.240 |
1,4% |
77.076 |
15,2% |
1. Gezondheidszorg |
216.251 |
241.668 |
246.122 |
4.454 |
1,8% |
29.871 |
13,8% |
2. Maatschappelijke dienstverlening |
291.997 |
335.416 |
339.202 |
3.786 |
1,1% |
47.205 |
16,2% |
R - Kunst, amusement en recreatie |
44.648 |
47.473 |
48.408 |
935 |
2,0% |
3.760 |
8,4% |
S - Overige diensten |
70.917 |
75.708 |
71.123 |
-4.585 |
-6,1% |
206 |
0,3% |
1. Verenigingen |
41.757 |
43.630 |
41.996 |
-1.634 |
-3,7% |
239 |
0,6% |
2. Reparaties gebruiksvoorwerpen |
3.017 |
3.040 |
2.373 |
-667 |
-21,9% |
-644 |
-21,3% |
3. Persoonlijke dienstverlening |
26.143 |
29.038 |
26.754 |
-2.284 |
-7,9% |
611 |
2,3% |
T - Huishouden, werkg. huish. Person. |
2.538 |
3.008 |
3.068 |
60 |
2,0% |
530 |
20,9% |
U - Extraterr. organisaties en lichamen |
2.517 |
2.935 |
2.927 |
-8 |
-0,3% |
410 |
16,3% |
In dezelfde zeven jaren zorgen de Gezondheids- en Welzijnssectoren voor
een jobaangroei met 77.076, en dat zijn kwalitatieve jobs, anders dan de
interim en dienstencheques-jobs in de Tertiaire sector. De Maatschappelijke
dienstverlening neemt het voortouw met jobs in gezins- en bejaardenhulp,
de gehandicaptensector en de bejaardenhomes. In het geheel van de
economische bedrijvigheid zijn het vooral de Non-Profit sectoren van
Welzijn en Gezondheid die de echte motor van de economie zijn en de
toekomst met vaste en crisisbestendige tewerkstelling verzekeren.
2. Publieke dienstverlening stijgt naar 45,8% van de loontrekkende
tewerkstelling.
2.1. Evolutie Publieke Dienstverlening
Wat is Publieke Dienstverlening? Alle tewerkstelling die rechtstreeks
door de overheid gefinancierd wordt en die ze voor meer dan 80% betoelaagt.
Daar is alle RSZ-PPO tewerkstelling en de
ambtenarentewerkstelling (vast en contractueel) in de secundaire en
tertiaire sector inbegrepen zoals af te leiden valt uit tabel 4 van de
zeer interessante
RSZ-tewerkstellingsstatistieken.
Om de
Publieke Dienstverdeling in een aparte rubriek samen te brengen, zie punt
3 van de tabel
Loontrekkende tewerkstelling 2008-2015, maken we de conversie
van de NACE2008 codes naar de ESR2010. Voor de indeling van de
expertencommissie, zie
Expertenrapport juli 2013. Het onderscheid dat deze
laatste maken tussen Voor Winst marktdiensten en de Niet-voor winst
marktdiensten is revolutionair en bevestigt ten eeuwige dage de Non-Profit sector als economisch/politiek en
beleidsbegrip. Het is de
beleidsconsecratie van de consequente benoeming van van de gehele sector
van Gezondheid, Welzijn en Cultuur als Non-Profit door Joos Wauters en
Walter Cornelis, dit in tegenstelling tot de benaming Social Profit, die
ook sociale doelen met winstoogmerk omvat en moeilijk kan gehanteerd
wanneer men de commercialisering buiten deze sectoren wil houden.
Publieke dienstverlening |
Sector |
2008 |
2014 |
2015 |
ev.14/15 |
14/15 |
ev.08/15 |
ev.08/15 |
Totaal loontrekkende werknemers |
3.683.737 |
3.741.690 |
3.766.790 |
25.100 |
0,7% |
83.053 |
2,3% |
1. Publieke loontrekkende tewerkstelling |
1.607.025 |
1.706.474 |
1.726.302 |
19.827 |
1,2% |
119.277 |
7,4% |
1. RSZ-werknemers |
1.254.543 |
1.344.736 |
1.363.174 |
18.437 |
1,4% |
108.631 |
8,7% |
0. Primaire sector |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
0 |
|
1. Verwerkende Nijverheid |
3.229 |
3.050 |
3.026 |
-25 |
-0,8% |
-203 |
-6,3% |
2. Voor winst marktdiensten |
135.583 |
124.170 |
124.479 |
309 |
0,2% |
-11.103 |
-8,2% |
Vervoer (spoor, weg, water, lucht) |
59.744 |
55.937 |
55.926 |
-11 |
0,0% |
-3.818 |
-6,4% |
Opslag en ondersteuning |
2.582 |
2.683 |
2.745 |
62 |
2,3% |
163 |
6,3% |
Overige posterijen en koeriers |
34.946 |
25.887 |
24.943 |
-944 |
-3,6% |
-10.003 |
-28,6% |
Accommodatie en maaltijden |
494 |
516 |
516 |
0 |
0,0% |
22 |
4,5% |
Informatie et communicatie |
21.005 |
19.911 |
20.357 |
446 |
2,2% |
-648 |
-3,1% |
Financiële activiteiten en verzekeringen |
3.142 |
2.951 |
2.935 |
-16 |
-0,6% |
-207 |
-6,6% |
Exploitatie/handel onroerend goed |
246 |
332 |
338 |
6 |
1,8% |
91 |
37,2% |
Vrije beroepen/wet./techn. activiteiten |
4.833 |
5.281 |
5.374 |
93 |
1,8% |
541 |
11,2% |
Administratie en ondersteuning |
8.590 |
10.673 |
11.346 |
673 |
6,3% |
2.756 |
32,1% |
3. Niet voor winst marktdiensten |
459.608 |
524.079 |
531.749 |
7.670 |
1,5% |
72.141 |
15,7% |
Gezondheidszorg en Maatsch. Dienstv. |
390.351 |
451.456 |
459.952 |
8.496 |
1,9% |
69.601 |
17,8% |
Kunst, amusement en recreatie |
29.117 |
30.601 |
31.350 |
749 |
2,4% |
2.233 |
7,7% |
Overige diensten |
40.140 |
42.022 |
40.447 |
-1.575 |
-3,7% |
307 |
0,8% |
4. Openbare diensten + Onderwijs |
579.642 |
575.993 |
576.483 |
490 |
0,1% |
-3.159 |
-0,5% |
Openbaar bestuur, defensie, verzeker. |
216.174 |
198.593 |
196.629 |
-1.964 |
-1,0% |
-19.545 |
-9,0% |
Onderwijs |
363.468 |
377.400 |
379.854 |
2.454 |
0,7% |
16.386 |
4,5% |
5. Dienstencheques |
74.386 |
115.000 |
125.000 |
10.000 |
8,7% |
50.614 |
68,0% |
6. Extra-territoriaal + Huish. werkgever |
2.096 |
2.444 |
2.437 |
-7 |
-0,3% |
341 |
16,3% |
2. RSZ-PPO-werknemers |
352.482 |
361.738 |
363.128 |
1.390 |
0,4% |
10.646 |
3,0% |
2. Niet-publieke loontrekk. tewerkstelling |
2.076.712 |
2.035.216 |
2.040.488 |
5.273 |
0,3% |
-36.224 |
-1,7% |
Ondanks een vermindering van werknemers in het Openbaar Bestuur met
-19.545 op zeven jaar tijd of -9%, wordt deze niet alleen gecompenseerd
maar wordt de Publieke dienstverlening uitgebouwd met 119.277 werkplaatsen of
+7,4%. Intussen gaat de niet-publieke dienstverlening, de 'private
commerciële sector" met -36.224 jobs of 1,7% achteruit.
Op een jaar gezien is er een vooruitgang in de loontrekkende tewerkstelling
met 25.100 jobs, waarvan 19.827 in de publieke dienstverlening of +1,3% en
5.272 in de niet-publieke dienstverlening of +0,3%. Ook hieruit kan men
concluderen dat de publieke dienstverlening niet alleen de motor is van de
economie maar ook die van de jobcreatie, 4x sterker dan de 'privé'.
2.2. Evolutie aandeel Publieke Dienstverlening in de loontrekkende
tewerkstelling 2008-2015
Elk jaar is het afwachten wat de evolutie is van het 'overheidsbeslag', de
taart waar alsmaar minder gist in het beslag zou mogen zitten volgens
sommigen.
% Publieke dienstverlening per sector |
|
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
Totaal loontrekkende werknemers |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
1. Publieke loontrekkende tewerkstelling |
43,6% |
44,7% |
44,8% |
44,8% |
45,1% |
45,4% |
45,6% |
45,8% |
1. RSZ-werknemers |
34,1% |
34,9% |
35,1% |
35,0% |
35,1% |
35,7% |
35,9% |
36,2% |
0. Primaire sector |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
1. Verwerkende Nijverheid |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
2. Voor winst marktdiensten |
3,7% |
3,6% |
3,5% |
3,4% |
3,4% |
3,3% |
3,3% |
3,3% |
3. Niet voor winst marktdiensten |
12,5% |
12,9% |
13,2% |
13,4% |
13,6% |
13,8% |
14,0% |
14,1% |
Gezondheidszorg en Maatsch. Dienstv. |
10,6% |
11,0% |
11,3% |
11,5% |
11,6% |
11,9% |
12,1% |
12,2% |
Kunst, amusement en recreatie |
0,8% |
0,8% |
0,8% |
0,8% |
0,8% |
0,8% |
0,8% |
0,8% |
Overige diensten |
1,1% |
1,1% |
1,1% |
1,1% |
1,1% |
1,1% |
1,1% |
1,1% |
4. Openbare diensten + Onderwijs |
15,7% |
16,0% |
15,8% |
15,5% |
15,4% |
15,5% |
15,4% |
15,3% |
Openbaar bestuur, defensie, verzeker. |
5,9% |
5,9% |
5,7% |
5,6% |
5,5% |
5,4% |
5,3% |
5,2% |
Onderwijs |
9,9% |
10,1% |
10,0% |
9,9% |
9,9% |
10,0% |
10,1% |
10,1% |
5. Dienstencheques |
2,0% |
2,3% |
2,4% |
2,6% |
2,7% |
2,9% |
3,1% |
3,3% |
6. Extra-territoriaal + Huish. als werkgever |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
2. RSZ-PPO-werknemers |
9,6% |
9,8% |
9,8% |
9,8% |
9,9% |
9,8% |
9,7% |
9,6% |
2. Niet-publieke loontrekkende tewerkstelling |
56,4% |
55,3% |
55,2% |
55,2% |
54,9% |
54,6% |
54,4% |
54,2% |
Het Openbaar Bestuur kalft
af van 5,9% tot 5,2% van de loontrekkende tewerkstelling op 7 jaar. Daar
tegenover staat de Gezondheidszorg en Maatschappelijke dienstverlening
van 10,6% naar 12,2% groeit en de dienstencheques van 2% naar 3,3% en
de lichte afname van de ambtenaren meer dan compenseren.
3. Olie op het vuur
3.1. Evolutie (en afbouw) openbare diensten 2008-2015
Hoe is de tewerkstellingsevolutie in enkele geselecteerde
overheidsdiensten geweest. Eerst tussen 2008 en 2015, een evolutieschets
van voor de bankencrisis tot nu. En vervolgens het laatste jaar, van 2014
naar 2015, van de PS-staat naar de N-V staat.
Tewerkstellingsevolutie 2008-2015 enkele belangrijke
overheidsdiensten |
Omschrijving |
2008 |
2015 |
08/15 |
% 08/15 |
Postdiensten |
34.946 |
24.943 |
-10.003 |
-28,6% |
Uitzenden van radioprogramma's |
18.303 |
14.194 |
-4.109 |
-22,4% |
Defensie |
40.838 |
32.198 |
-8.640 |
-21,2% |
Federale overheid |
37.681 |
31.913 |
-5.768 |
-15,3% |
Personenvervoer spoor, gn steden |
38.670 |
34.025 |
-4.645 |
-12,0% |
Federale Politie |
15.388 |
14.086 |
-1.302 |
-8,5% |
Strafinrichtingen |
26.929 |
24.841 |
-2.088 |
-7,8% |
Gemeentelijke overheid, |
93.884 |
91.662 |
-2.222 |
-2,4% |
Gemeenschappen en gewesten |
34.701 |
36.106 |
1.405 |
4,0% |
Lokale Politie |
33.075 |
34.612 |
1.537 |
4,6% |
Personenvervoer op de weg |
32.849 |
34.841 |
1.992 |
6,1% |
O.C.M.W. |
25.910 |
32.470 |
6.560 |
25,3% |
|
|
|
|
|
Totaal |
433.174 |
405.891 |
-27.283 |
-6,3% |
Kampioen van de sanering, en nog prominente gast bij De Vadder vrijdag
03/06/2016, de redder van het vaderland Johnny Thijs, Bpost meet een
evolutie van 10.003 jobs minder op 7 jaar tijd of -28,7%. In aantal
gevolgd door Defensie met -8.640, of -21,2% en de Federale overheid, -
5.768 of -15,3%. Procentueel slikken de radioprogramma's (VRT) het tweede
hoogste verlies, -22,4% of -4.194 jobs. Strafinrichtingen, waaronder
bewakers zakken met 2.088 werkplaatsen of -7,8%, en ook de gemeentelijke
overheden met -2,4%. Maar daar staan de O.C.M.W.'s tegenover met + 25,3%.
Het spoor deelt ook in de prijzen met -12,% of -4.645 personen, in
hoofdzaak pensioengerechtigden die niet vervangen werden. Ook de federale
politie moest inleveren in deze periode, -1.302 eenheden of -8,5%.
Waar de federale overheden inleveren stijgen de overheden van
gemeenschappen en gewesten met 4% of + 1.405. Ook het Openbaar vervoer
kent een expansie van +6,1% of + 1.992 (De Lijn, MIVB en TEC). Het O.C.M.W.
recycleert allicht het gemeentelijk personeel door hen op een andere
nummer in te schrijven.
Deze selectie van overheidsdiensten samen levert een verlies van 27.283
overheidsjobs of -6,3%. Uiteraard zijn er ook overheidsdiensten die goed
geboerd hebben maar om daar in detail een beeld van te krijgen, zie tabel
3.2. Evolutie (en afbouw) openbare diensten 2014-2015
De evolutie in de Strafinrichtingen is opvallend. Het is het
kleinste detail, de gevangenisbewakers hebben bv geen aparte NACE-code.
Ook de federale politie levert 655 personeelsleden in, allicht
pensioengangers die niet vervangen werden. Bij de Postdiensten en het
leger heeft de storm al vele bomen geveld, en ook het Spoor bouwt gezapig
af. Gemeenten bouwen personeel af dat ze allicht in het OCMW recycleren en
meer mensen moeten mobiliseren voor de opdrachten van de sociale Huizen.
Tewerkstellingsevolutie 2014-2015 enkele belangrijke
overheidsdiensten |
Omschrijving |
2014 |
2015 |
14/15 |
% 14/15 |
Strafinrichtingen |
26.516 |
24.841 |
-1.675 |
-6,3% |
Federale Politie |
14.741 |
14.086 |
-655 |
-4,4% |
Federale overheid |
33.196 |
31.913 |
-1.283 |
-3,9% |
Postdiensten |
25.887 |
24.943 |
-944 |
-3,6% |
Personenvervoer spoor, gn steden |
35.218 |
34.025 |
-1.193 |
-3,4% |
Defensie |
33.173 |
32.198 |
-975 |
-2,9% |
Gemeentelijke overheid, |
92.953 |
91.662 |
-1.291 |
-1,4% |
Uitzenden van radioprogramma's |
14.252 |
14.194 |
-58 |
-0,4% |
Lokale Politie |
34.732 |
34.612 |
-120 |
-0,3% |
Personenvervoer op de weg |
34.428 |
34.841 |
413 |
1,2% |
O.C.M.W. |
31.238 |
32.470 |
1.232 |
3,9% |
Overheden van gem.. en gewesten |
34.180 |
36.106 |
1.926 |
5,6% |
|
|
|
|
|
Totaal |
410.514 |
405.891 |
-4.623 |
-1,1% |
De vervoersmaatschappijen kennen nog een kleine groei en vooral de
overheden van gemeenschappen en gewesten compenseren de afbouw van de
federale overheid. Of is de transfert van bevoegdheden van de federale
overheid naar de gemeenschappen en gewesten al enigszins op gang
gekomen?
Jan
Hertogen, socioloog
|