BuG 329 – Bericht uit het Gewisse – 8 juni 2016 Een tijd
geleden zei iemand, die het goed met me voorheeft, dat ik een facebookpagina moest openen, want dat dan pas m'n cijfers en ideeën zouden
aanslaan. Nu ja, dat valt dik tegen. Onderstaand artikel heb ik vanmorgen
op facebook gepost, met één persoon die het gedeeld heeft, niemand vind
het leuk of erger. En dan heeft facebook me al 381 'vrienden' opgedrongen.
Hierbij dus een selectie van vijf publicaties op m'n facebookpagina, die,
behoudens enkele hardliners, geen kat interesseren: - Sudpresse heeft ook het % moslims per gemeente gepubliceerd nadat De Standaard dit al gedaan had, met als gevolg een ganse rel in de Franse gemeenschap en Frankrijk: Artikel Sudpresse een antwoord van de redactie van Sudpresse, discussies in de rubriek 'Decodage' in Le Monde, een live interview met de RTBF en hysterie op de sociale media. De
Standaard neemt het onderzoek Koopmans uit handen van het Vlaams Belang Hier onze commentaar in facebookstijl zie Facebook-over het onderzoek Ruud Koopmans. Ruud Koopmans is een hit en hip in het Duitse moslimdebat (voor wie de veelvuldige Duitse discussieprograma's volgt op ZDF of ARD). Dat hij verbonden is aan het Centrum voor Sociaal Onderzoek in Berlijn is daar niet vreemd aan. Ook al staan de conclusies van zijn onderzoek ook daar ter discussie. Het Vlaams Belang put er nu gretig uit in haar laatste propagandafolder zodat ook Ruben Mooijman, DS-journalist die zich een half jaar aan de islam mag wijden, Ruud Koopmans even in the picture stelt. Ruud Koopmans stond in 2013 voor de vraag hoe hij een beeld kon krijgen van het 'fundamentalisme' in de gedachten van christenen en moslims. Hij kon teruggrijpen naar een onderzoek van 2008 van de WZB-funded Six Country Immigrant Integration Comparative Survey (SCIICS). In de uitgebreide Methodologische nota van 2013, mbt het onderzoek, zegge en schrijve van 2008, zijn de selectie van de respondenten en de volledige vragenlijsten gepubliceerd: 10 inleidende vragen mbt migratie voor Marrokkanen en Turken, en verder 150 vragen. Aan de 'natives' worden 115 vragen gesteld. In elk van de 6 landen worden 500 Turken, 500 Marokkanen en 500 'natives' geselecteerd uit beschikbare telefoonlijsten (gsm inbegrepen). Voor België wordt onderscheid gemaakt in de selectie van respondenten tussen de drie gewesten. Het betreft dus 9.000 respondenten met Turkse of Marokkaanse migratieachtergrond en een vergelijkbare groep 'natives' in 6 landen, Duitsland, Frankrijk, Nederland, België, Oostenrijk en Zweden. Het betreft een telefonische enquête met volgende vraagstellingen. Het is meteen Koopmans definitie van 'fundamentalisme' en wat haar onderscheid van conservatisme, traditionalisme of orthodoxie. “Christians [Muslims]
should return to the roots of Christianity [Islam].” Verder werd nog de mening gevraagd over volgende items: “I don’t want to have
homosexuals as friends.” De antwoorden op de vragen
en de analyse ervan kan je nalezen in Ruben Mooijman vat het probleem van Koopmans, die erg ongelukkig is met de beperkte flow van z'n conclusies (enkel het Vlaams Belang gaf/geeft er aandacht aan), zo samen: "Veel Europese moslims hangen stellingen aan die op fundamentalisme wijzen. ‘Door dat te verzwijgen, geven we Vlaams Belang de kans het debat te monopoliseren’, waarschuwt onderzoeker Ruud Koopmans. Op de vierde pagina van het landelijk verspreide pamflet van Vlaams Belang tegen islamterrorisme staan enkele opmerkelijke cijfers. Onder de kop ‘Moslimextremisme: eerder regel dan uitzondering’ meldt de partij onder meer dat 70 procent van de Belgische moslims de regels van de Koran belangrijker vindt dan onze wetten. Ongefundeerde propaganda van islamofobe vreemdelingenhaters? Neen. In de kleine lettertjes meldt het pamflet dat de bron van deze cijfers het Centrum voor Sociaal Onderzoek in Berlijn is. De gegevens komen uit een doorwrocht onderzoek dat twee jaar geleden werd gepubliceerd door professor Ruud Koopmans van het Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung (WZB), het grootste centrum voor sociaal onderzoek in Europa." Misschien kunnen Jaak Billiet, Mark Swyngedouw of Albert Martens zich eens buigen over de relevantie van zulk een (telefonische) enquêtes en hun representativiteit en over de eventuele of ook voor 'leken' misschien wel zichtbare tendentieuze vraagstelling, zeker in de 'navraagjes'. En ook dat het onderzoek al van 2008, acht jaar geleden stamt, en dat het als vers opgediend wordt. Ook al zijn we geen 'methodespecialist', toch kunnen volgende vragen gesteld: - Een telefonische enquête
van 9.000 respondenten, wat met de representativiteit, zijn er
telefoonlijsten die 'representatief' zijn, wat met de vraagstelling
naar migratieachtergrond, naar religie, wat met de 96% van de Turken
die zich moslim verklaren, de laïciseringcijfers laten andere % zien. De slotbeschouwing van Ruud Koopmans in z'n artikel wordt allicht ook door hem te weinig in rekening gebracht: "Ook al is fundamentalisme en vijandigheid tegenover de anderen veel hoger bij moslims, in absolute aantallen zijn er in de meeste landen minstens evenveel fundamentalisten bij de christenen, en een veel groter aantal homofoben en anti-semieten bij de oorspronkelijke bevolking (the natives)". Tot slot: Het betreft een onderzoek uit 2008 met honderden vragen en tientallen mbt religie. We hebben vooralsnog geen volledige rapportering kunnen terugvinden (wie wel?) en hebben in een mail aan Ruud Koopmans het volledige rapport met de antwoorden op alle vragen opgevraagd. Want in de gepubliceerde resultaten worden maar de antwoorden op 7 van de 275 vragen gerapporteerd, over de andere, overigens interessante vragen, wordt geen beeld en dus ook geen context gegeven, alsof ze enkel gediend hebben als 'valstrik' om het vertrouwen te winnen zich uit te spreken op de 7, door de onderzoeken enkel als relevant beschouwde vraagstelling. Maar misschien is er toch een publicatie, bv ook met het detail voor de drie gewesten in België. Jan Hertogen, socioloog |