BuG 328 – Bericht uit het Gewisse – 2 juni 2016
BuG 328 on-line
Printversie (13p)
Keuze voor
studeren vermindert werkloosheid in elk gewest
maar in Brussel het meest
Update:
Brussel heeft elke democratische legitimiteit verloren door
het
ontbreken van stemrecht voor ondermeer de 25-40 jarigen
waar bijna 50% vreemdeling is zonder politieke rechten
Bron AEK:
Bevolking 15-29 jaar naar statuut en gewest, 1999-2015
Actiris:
Overzicht werkloosheid/leefloon Brussel
AEK en Actiris
Vooraf: enkel bekommernissen zoals gepubliceerd op andere media:
- Gevangenen: Minimale zorg nalaten is zichzelf te schande maken,
op Newsmonkey 30/05/2016
- Herdenking politieke gevangen: op
DWM, 29/05/2016, de
36 kransen en prachtige versie
Moorsoldaten
- Een programma voor de Non-Profit: oa 30 urenweek voor 60+ in alle
sectoren:
Facebook op 26/05/2016
- Identiteitscrisis voor vluchtelingenstaatssecretaris Francken:
Facebook op 26/05/2016
- % moslims per gemeente in
Sudpresse 25/05/2016, de krant,
reactie
UNIA en antwoord redactie
BuG 329
In
BuG 325 on-line werd
vastgesteld dat Brusselse werklozen langs een keuze voor studeren uit de
werkloosheid verdwenen. Maar hoe is deze evolutie in de andere gewesten en
wat is het % studenten, werkenden, werklozen en niet-actieven in de andere
gewesten. In deze BuG worden de gewesten naast elkaar gezet en wordt,
zoals in de BuG over het Brussels gewest een overzicht gegeven van de
andere gewesten.
Om de
Brusselse situatie en evolutie te kunnen begrijpen is het van belang de
leeftijdsverdeling voor ogen te houden in een dynamisch perspectief.
Dat kan door de leeftijdsverdeling 2010 vijf jaar door te schijven naar
2015, dwz de 20 jarigen van 2009 worden geplaatst op de 25 jarigen van nu.
o wordt duidelijk of er een groei of afname geweest is door immigratie of
verhuis. Het geeft per leeftijd aan hoe op vijf jaar tijd de leeftijdscategorieën
wijzigen en wat in feite de impact is van de in- en uitstroom van jongeren
in een gewest.
1. Demografische evolutie naar leeftijd 2009+5 jaar - 2014
Eerst tekenen we op een grafiek het aantal inwoners per leeftijdsjaar
tussen 15 en 64 jaar. Als we daarop de leeftijdsverdeling plakken van 5
jaar voordien maar telkens 5 jaar bijgeteld bij de leeftijd, dan wordt
duidelijk of er instroom of uitstroom is langs migratie/verhuis en dit per
leeftijdsjaar.
1.1. Vlaams gewest
De lichtblauwe lijn geeft aan wat de leeftijdsverdeling zou geweest
zijn als het aantal per leeftijdsjaar gedurende de vijf jaar na 2010
hetzelfde zou gebleven zijn. Het verschil met de werkelijke situatie wordt duidelijk tav donkerblauwe lijn: onder de donkerblauwe lijn is instroom
(vanuit immigratie en verhuis-in), erboven is uitstroom (emigratie,
verhuis-uit, overlijden).
In het Vlaams gewest is er dus een verhoogde instroom tussen 18 en 40
jaar, langs immigratie en verhuis naar het Vlaams gewest.
In deze grafiek wordt ook duidelijk dat de instroom van jongeren op de
arbeidsmarkt vanaf de huidige 24 jarigen dalend zal zijn tot de huidige 10
jarigen zich aanbieden, binnen 15 jaar dus, dan pas zal de instroom terug
stijgend zijn. Op de grafiek is ook duidelijk dat de uitstroom vanaf de
huidige 61 jarigen alsmaar zal stijgen tot de huidige 50 jarigen zich
aanbieden. Dwz. de komende 15 jaar zal een alsmaar dalende instroom van
jongeren (op 24 jaar) in de arbeidsmarkt samengaan met een alsmaar
stijgende uitstroom uit de arbeidsmarkt. En dat heeft niets met economie
of beleid te maken, dat is de wet van de demografie, of het zelfhelend
vermogen van de samenleving. Enkel versterkte immigratie en
ondersteuning vanuit Brussel zal
het Vlaams gewest van terugverval kunnen redden.
Maar ook in het Vlaams gewest zal de
werkloosheid verder dalen, zal de discriminatie op de arbeidsmarkt omwille
van migratieachtergrond afnemen om economische redenen, zullen de
hoofddoek en andere religieuze symbolen meer op de werkvloer zichtbaar
worden en zal de werkloosheid verder opdrogen.
1.2. Waals gewest
In tegenstelling tot het Vlaams gewest is de instroom van 21 jarigen een
drietal jaren dalend in het Waals gewest en dan 2 decennia stabiel, met
allicht zoals in het verleden weinig immigratie. Enkel tussen 25 en 40
jaar is sprake van een instroomsaldo, allicht meer vanuit de andere
gewesten dan vanuit het buitenland. Het Waalse gewest geeft blijk van een
grote demografische stabiliteit, alhoewel ook hier de alsmaar verhogende
uitstroom van een kleinere babyboom toch ruimte zal maken voor de continue
instroom van jongeren en weliswaar langzaam ook de werkloosheid zal
verminderen.
1.3. Brussels gewest
En dan Brussel. Ook al gaat het om kleinere aantallen, toch is deze
oefening voor Brussel erg leerrijk. Nagegaan wordt dus wat de
instroom-uitstroomdynamiek geweest is als de leeftijdsverdeling van vijf
jaar terug vijf jaar wordt doorgeschoven en geplakt op de huidige
leeftijdsverdeling.
Voortgaande op de commentaar bij vorige twee grafieken kan de betrokken
lezer er zelf al een en ander uit afleiden.
- Vooreerst de opvallende instroom vanuit de migratie, en allicht ook van
jongeren uit andere gewesten in de leeftijdsgroep 15-29 jaar, met een
maximale ophoging van inwoners tussen 25 en 29 jaar. Na de leeftijd van 33 jaar valt het
surplus langs immigratie/verhuis praktisch volledig stil, dwz dat
eventuele immigratie/verhuis-in volledig gecompenseerd wordt door
emigratie of verhuis-uit. Maar Brussel heeft dus continue te maken met
nieuwe jongeren die zich bijkomend aan de reeds aanwezige jongeren in de
tewerkstelling, studie, sociale- en bestaanszekerheidssystemen aanbieden.
Dat is, in tegenstelling tot de andere gewesten, een unieke situatie. Deze
situatie is dynamisch dwz dat deze jongerengroep tot de leeftijd van 30
jaar continue aangroeit en wisselt. Vanaf 30 jaar blijft ze op hetzelfde
peil. Maar als deze leeftijdsverdeling 15 jaar wordt doorgeschoven dan zal
de instroom van jongeren in de beroepsbevolking dalen van 20.000 tot
12.000 of bijna een halvering.
- De komende 15 jaar zal dus ook in Brussel een alsmaar lager aantal
jongeren de arbeidsmarkt vervoegen. Immigratie en verhuis van jongeren
naar Brussel zal afkalvende instroom alleen maar kunnen vertragen. In
tegenstelling tot de andere gewesten is evenwel in Brussel geen sprake van
een babyboom of versterkte uitstroom uit de arbeidsmarkt. Dat verhoogt
uiteraard het belang van de afnemende instroom van jongeren in de actieve
bevolking (tussen 21 en 24 jaar). Maar hier dient de forse afname van de
oudere pendelaars mee verrekend.
- Zaak is dat Brusselaars, en vooral de jongere Brusselaars de pendelaars
uit het Vlaams en Brussels gewest de komende 15 jaar moeten vervangen. De
groeiende krapte op de arbeidsmarkt in Vlaanderen zal sowieso deze pendel
vanuit het Vlaams gewest doen afnemen Op een lager niveau zal ook in
Wallonië z'n pendel naar Brussel zien afnemen.
Opleiding, (her)scholing en
volwassenenonderwijs moeten het komend decennium alle kwalificaties kunnen
leveren om deze vervangingsoperatie van oudere pendelaars door
gekwalificeerde jongere Brusselaars tot een goed einde te brengen. Maar
ook hier zal de zelfregularisatie van de samenleving sterker blijken dan
economie, beleid, vooroordeel of racisme.
Update: Enkele grafieken die de specifieke
Brusselse demografische situatie belichten in vergelijking met de andere
gewesten:
% van elk leeftijdsjaar in de bevolking per gewest voor 2015, eerst de
totale bevolking, dan de vreemdelingen en vervolgens de Belgen.
% leeftijdsverdeling totale bevolking
% leeftijdsverdeling voor vreemdelingen
% leeftijdsverdeling voor Belgen
Bovenstaande grafieken zijn een hoofdbreker,
een uitdaging voor het voorstellingsvermogen en van de impact van deze
werkelijkheid op beleid.
De gegevens zijn dan aanwezig om in deze update het % 'vreemdelingen' te
bereken in de bevolking per leeftijdsjaar, en het resultaat mag echt wel
verrassend of verduidelijkend genoemd worden.
Tussen 30 en 36 jaar zijn de inwoners van Brussel voor praktisch de helft
'vreemdelingen. In dynamisch perspectief is er een fikse aangroei tussen
18 en 30 jaar, die hierboven ook al vastgesteld werd en die dus voor uit
'vreemdelingen' bestaat. Zij moeten langer op Belgwording wachten en zij
zijn uitgesloten van de gewestelijke en federale politieke besluitvorming
voor een groep in de meest dynamische jaren van hun leven. Deze grafiek
illustreert de 'apartheid' die zich in Brussel sinds jaar en dag genesteld
heeft, en die elke democratische legitimiteit aan Brussel ontneemt.
1.4. Aandeel leeftijdscategorieën in de 15-29 jarigen
Om deze
demografische voorbeschouwing af te ronden nog het 'statische' beeld van
het aandeel van de leeftijdscategorieën in het aantal jongeren van 15-29
jaar. In tegenstelling tot andere gewesten is er in Brussel continue een
sterke stijging in de leeftijdscategorie 25-29 jarigen hetgeen ook
zichtbaar wordt in het % op de totale groep 15-29 jarigen.
Meer dan 40% van de de 15-29 jarigen in Brussel is 25-29 jaar, tegenover
35% in het Vlaams en 34% in het Waals gewest. De werkloosheid is in
Brussel een belangrijker probleem voor de 25-29 jarigen dan voor de
jongeren -25.
2. De gewesten vergeleken naar statuut van de jongeren 20-24 jaar
Opeenvolgend zetten we het % Studenten, andere-niet-Actieven, de studenten
en andere niet actieven samengenomen, de werklozen en de werkenden
naast elkaar per gewest. De grafieken voor het totaal van de 15-29 jarigen
en vervolgens voor 15-17jarigen, 18-19 jarigen, 20-24 jarigen en de 25-29
jarigen, zijn beschikbaar maar ze hier publiceren zou teveel van het goede
zijn, hoe interessant ook. We gaan verder in op de categorieën 18-19
jarigen, waar schooluitval aan de orde kan zijn, 20-24 jarigen, een
spilcategorie waarin de meeste jongeren de overgang naar de actieve
bevolking maken en de 25-29 jarigen die in Brussel een groter aandeel
hebben dan in andere gewesten.
2. 1. De
gewesten vergeleken naar statuut van de jongeren 18-19 jaar
Studenten 18-19 jaar
Alsmaar stijgend komt Brussel op de eerste plaats met % studenten
Andere niet-actieven 20-24 jaar
Niet actieven (de NEET's) zijn in Brussel op het hoogste niveau
NEET:Not in
Education, Employment or Training
Werklozen 18-19 jarigen
Werkloosheid is het sterkst dalend in het Brusselse gewest
Werkenden 18-19 jarigen
Het aantal werkenden daalt in dezelfde mate als het aantal studerenden
stijgt
2. 2. De
gewesten vergeleken naar statuut van de jongeren 20-24 jaar
Studenten 20-24 jaar
Brussel, het hoogste % studenten en de sterkste stijger na 2012
Andere niet-actieven 20-24 jaar
Niet-meer studerenden die niet werken en ook niet werkloos zijn.
In Brussel stijgt dit % tot bijna 12%, in Vlaams gewest is het 5%.
Werklozen 20-24 jaar
Brussel zakt onder de 14%, lager dan in het Waals gewest.
Werkenden 20-24 jaar
26,5% werkenden in Brussel, 47,7% in Vlaams en 32,5% in Waals gewest.
Verlies aan werkenden wordt volledig gecompenseerd door studenten na 2008.
2.3. De
gewesten vergeleken naar statuut van de jongeren 25-29 jarigen
Studenten 25-29 jaar
% studenten bij 25-29 gaat in Brussel naar dubbel niveau van Vlaams gewest
Niet-Actieven 25-29 jaar
Het % niet-actieven daalt in Brussel naar Waals niveau
Werklozen 25-29 jaar
% Werklozen op hoog niveau in Wallonië en Brussel, dat daalt
Werkenden 25-29 jaar
Werkzaamheidgraad van 62% in Brussel, 67% in Wallonië en 82%Vlaams
3.
Overzichten per gewest.
Zoals in
BuG 325 on-line voor
het Brussels gewest wordt in enkele grafieken de samenhang tussen de
diverse statuten voor het Vlaams-, Brussels en Waals gewest getoond. In de
lijndiagrammen wordt de evolutie van de %ges duidelijk, in de
stapeldiagrammen wordt het volume duidelijk van de diverse statuten binnen
de leeftijdscategorie 20-24 jarigen en 25-29 jarigen. De grafieken spreken
voor zich en illustreren de commentaar zoals hierboven reeds gegeven.
3.1. Gewesten 20-24 jarigen - Lijndiagrammen
3.2. 20-24 jarigen - Stapeldiagrammen
3.3. Gewesten 25-29 jarigen - Lijndiagrammen
3.3. Gewesten 25-29 jarigen - Stapeldiagrammen
Jan Hertogen, socioloog
|