BuG 327 – Bericht uit het Gewisse – 23 mei 2016
BuG 327 on-line
Printversie (13p)
Katholieke net telt meer moslims dan andere
netten samen
Godsdienstkeuzes in alle netten in Vlaanderen met ondermeer
een inschatting van het aantal moslims in het katholieke net
Van de 876.088 leerlingen zijn er 3.157 of 0,4% die vrijstelling
vroegen, 79,5% kiest katholiek, 12,2% zedenleer en 6,3% islam.
Maar als de helft van islamkeuze
van GO!/Gemeente toegepast
wordt op het katholieke net is de Islamaanwezigheid 12,2%,
of 106.958 waarvan 53.496 in het katholieke en 52.562 andere,
Voor verdere toelichting van deze berekening,
zie punt 5.
Bron:
Onderwijsstatistiek 2002-2015 keuze godsdienst/ander
(kies Deel 1 in de statistisch jaarboeken, voorlaatste punt)
Tabel npdata: Net en
godsdienst/andere keuzen 2002-2015
0. Slotoverweging: De moslims in het onderwijs zijn de laatste
decennia in de steek gelaten door de grootste actor op de onderwijsmarkt,
nl het katholieke net. De dialoogschool is daar een schuchtere erkenning
van zonder evenwel een volwaardig aanbod van keuze voor islam aan te
bieden. Enkel wanneer dat gebeurt zal het verleden hersteld en de toekomst
verzekerd zijn, ook wat het risico op aanslagen betreft.
1. Aanleiding en naleiding
Aanleiding voor deze opstoot van onderzoeksdrift is het laconiek bericht
op de vrt-nieuwsredactie: Aantal leerlingen dat islam volgt op vijf jaar
met 40% gestegen, zie
De
Redactie 12/05/2016. Bij nader toezien is het aantal kinderen/jongeren
dat in het basis- en secundair onderwijs voor islam kiest gestegen van
42.153 tot 60.052, of een stijging van 5,0% van de
leerlingen tot 6,8% van de 877.431. Dat de keuze voor de
katholieke godsdienst 80,4% betrof was blijkbaar geen nieuws, en dit voor
een net dat een goede 67% van de onderwijsmarkt beheer(s)t. Dat in de
niet-katholieke netten nog eens 13,4% van de leerlingen voor de katholieke
godsdienst kiest is ook al geen nieuws, alhoewel eenvoudig af te leiden
uit de bekend gemaakte cijfers. Wat blijkbaar in de hoofden moet blijven
hangen is die 40% stijging. De moslims in katholieke scholen zijn hier niet
in meegerekend, enkel die in de andere netten worden geteld, misschien
hebben moslims zich meer dan vroeger naar die andere netten gericht bv,
wie zal het zeggen?
Daar kwam dan nog het statement bij uit het overigens erg interessant
interview met Khalid Benhaddou, in
DM van 21/05/2016: "In het katholiek
onderwijs zijn moslims ondervertegenwoordigd, in de officiële scholen zijn
we oververtegenwoordigd. Zeker vroeger was het voor veel moslims
ongeoorloofd om naar een katholieke school te gaan, omdat ouders niet
wilden dat hun kinderen moesten meedoen met de katholieke rituelen. Dat
men in katholieke scholen rekening wil houden met het pluralisme, vind ik
een stap in de goede richting". Als er al ondervertegenwoordiging is,
hoe sterk is deze, en zijn er in absolute aantallen niet meer moslims in het
katholieke onderwijs dan de andere netten samen bv?
En vandaag nog een naleiding, het interview in DS van 23/06/2016, zie
De
Redactie 23/06/2016. Eéen net zo stelt de Gentse rector Anne de Paepe,
of hoe de 'staat' zich ongegeneerd moeit met de 'kerk'. of hoe
vrijzinnigheid en ook Patrick Loobuyck nog achterhoedegevechten voeren tav
een werkelijkheid die verder evolueert dan zij zich kunnen voorstellen.
Dan liever
Herman Van Goethem en z'n analyse in de Humo van 20/05/2016. En misschien
wat meer serendipiteit in het denken en onderzoeken in plaats van
vooringenomenheid.
2. Vroeger en ook nu: meer dan de helft van de moslims uitgesloten van
islamonderwijs
Na de erkenning van de islam als Godsdienst in 1974 is door
monopoliepositie van het katholiek onderwijs geen vrije keuze geweest van
godsdienst in Vlaanderen. Khalid
Benhaddou argumenteert als volgt om de aparte levensbeschouwelijke vakken
niet af te schaffen: "Nee, want dan zullen moslimleerlingen geen enkele
toetsing meer hebben. En dan laten we hen helemaal over aan het internet
en sociale media. Als er nu één plaats is waar je verkeerde ideeën over de
islam nog kunt corrigeren, dan is dat wel het onderwijs. Als dat zou
wegvallen, geef je die kinderen helemaal in handen van de salafisten die
vandaag de markt domineren.".Per
negativum kan vanuit dit oogpunt het verleden geëvalueerd: Islamonderwijs
werd voor meer dan de helft van de moslimsleerlingen uit het
onderwijs gebannen, met alle gevolgen van dien? De staat en ook het
katholieke net heeft hier in het verleden haar verantwoordelijkheid
ontlopen. De dialoogschool is een kleine stap om hieraan te remediëren,
maar enkel het aanbod van volwaardig islamonderwijs binnen het katholieke
net kan de toekomst verzekeren.
3. Evolutie onderwijs 2002-2015 - Tabel
Net en godsdienst/andere
keuzen 2002-2015
In tabellen en grafieken kan het detail gegeven voor basisonderwijs en
secundair onderwijs en binnen deze opdeling het gewoon en het buitengewoon
onderwijs. Tevens kan het overzicht gegeven van de 'netten' en van de
keuzes van godsdiensten en zedenleer. In lijngrafiek en
stapelgrafiek. Teveel om in detail in deze BuG te behandelen. In de tabel
kan men het detail van de tabellen en grafieken per jaar en in een
overzicht van 2002 tot 2015 exploreren: Onderwijs - netten - godsdienst-
zedenleer 2002-2015
3.1.
Totaal aantal leerlingen per Net
Privaatrechtelijke verenigingen kalven lichtjes af onder de 70%, ten
voordele van het GO! Onderwijs in de periode 2002-2015.
Na een kleine dip in 2011 is er een langzame groei van aantal leerlingen.
Zaak is dat onderwijs in het Vlaams gewest voor meer dan 2/3 in handen is
van privaatrechterlijke verenigingen. Maar dat kan niet verhelen dat 99%
van deze private initiatiefnemers onder katholieke vlag varen, naast de
joodse, protestantse, anglikaanse, orthodoxe scholen en de methodescholen
zoals Steiner.
3.2. Evolutie Lager en Secundair Onderwijs
In 2015 bereikt het aantal leerlingen in de Vlaamse gemeenschap opnieuw
het niveau van 2005
De evolutie is wat uitvergroot weergegeven omdat enkel de top van de
evolutie getoond wordt. Daarmee is ook duidelijk dat de evolutie Lager
Onderwijs 2002-2008 zich reproduceert, maar op een hoger niveau tussen
2009-2014. De verhoging van het aantal is uitsluitend het gevolg van
immigratie en een stijgen van het Brusselse Nederlandstalige onderwijs.
De
leeftijdsverdeling in het Vlaamse gewest op 01/01/2015 geeft een
aanduiding van de komende jaren, evenwel nog zonder de bijkomende
immigratie.
De instroom in het lager onderwijs vanaf 6 jaar zal de komende jaren
afnemen, en deze in het secundair onderwijs gedurende 6 jaar toenemen.
Voor evolutie leeftijden 0-100jr van tot 2014 per gewest, met
onderscheid vreemdelingen en Belgen, zie
BuG 269 on-line
en tabel
Evolutie Belgen en vreemdelingen naar leeftijd 2000-2014.
Op deze grafiek is meteen nog maar eens duidelijk dat de komende 15 jaar
de instroom van jongeren in de arbeidsmarkt alsmaar zal verlagen, als een
van factoren die de generatiewisseling alsmaar meer in negatief zal
zetten gezien de uitstroom op pensioenleeftijd in de zelfde periode
alsmaar zal verhogen.
3.3. Gewoon en Bijzonder Onderwijs
Grafieken met het aantal en % Bijzonder Onderwijs op het totaal,
onderscheiden voor Lager Onderijs en Secundair Onderwijs.
De stijging in het lager onderwijs is na enkele jaren nog zichtbaar in het
secundair onderwijs. Globaal is er een stabilisatie na 2011, en met het M
decreet is er in 2016 een transfer van 2.000 leerlingen gebeurt naar het
gewoon onderwijs.
3.4.
Gewoon en Bijzonder Onderwijs per net in 2014-2015
Gemeenten zijn uitdrukkelijk
aanwezig als initiatiefnemer in het Lager Onderwijs. In het secundair
onderwijs controleren de privaatrechtelijke initiatiefnemer, dus in
hoofdzaak van katholieke inspiratie, voor driekwart de onderwijsmarkt.
4. Keuze godsdienst/zedenleer per
net in 2014-2015
4.1.
Keuze godsdienst/zedenleer per net in
2014-2015
Afgerond 80% van de keuze voor godsdienst/zedenleer gaan naar de
katholieke godsdienst, 80,2% in het Lager Onderwijs, 78,8% in het
secundair onderwijs. Dat wil zeggen dat wat zingeving betreft de aankomende
generaties binnen het katholieke carcan een levensvisie meekrijgen. Naast
de 78% onderwijskaders van katholieke origine wordt ook gemiddeld door 1/3
van de leerlingen in niet-katholieke kaders voor de katholieke godsdienst
geopteerd.
Lager
Onderwijs (Gewoon en Buitengewoon samen)
Secundair Onderwijs (Gewoon en Buitengewoon samen)
Totaal Lager en Secundair Onderwijs (Gewoon en Buitengewoon samen)
12,2% van de keuze betreft zedenleer, dwz 44 % in de GO! scholen en
Provinciescholen, en 28,4% in de gemeentescholen, waar de keuze voor de
katholieke godsdienst meer dan de helft bedraagt.
Gewoon en Buitengewoon Lager en Secundair Onderwijs - Vlaanderen -
2014-2015 |
Aantal en % leerlingen volgens keuze godsdienst/zedenleer |
Aantal |
GO! |
Privaat |
Provincie |
Gemeente |
Vl.G.Com |
Intercom. |
Totaal |
Katholieke |
47.403 |
583.161 |
5.916 |
59.781 |
209 |
89 |
696.559 |
Protestantse |
3.017 |
1.055 |
175 |
1.804 |
9 |
5 |
6.065 |
Israëlitische |
46 |
1.996 |
7 |
39 |
0 |
0 |
2.088 |
Islamitische |
29.454 |
2.287 |
1.682 |
21.280 |
97 |
49 |
54.849 |
Orthodoxe |
844 |
0 |
58 |
667 |
4 |
0 |
1.573 |
Anglicaanse |
18 |
0 |
0 |
12 |
0 |
0 |
30 |
Zedenleer |
66.422 |
1.106 |
6.139 |
33.304 |
65 |
43 |
107.079 |
Cultuurbeschouwing |
0 |
4.688 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4.688 |
Vrijstelling |
2.374 |
46 |
355 |
379 |
2 |
1 |
3.157 |
Algemeen totaal |
149.578 |
594.339 |
14.332 |
117.266 |
386 |
187 |
876.088 |
Aandeel net op totaal |
17,1% |
67,8% |
1,6% |
13,4% |
0,04% |
0,02% |
100,0% |
% |
|
|
|
|
|
|
|
Katholieke |
31,7% |
98,1% |
41,3% |
51,0% |
54,1% |
47,6% |
79,5% |
Protestantse |
2,0% |
0,2% |
1,2% |
1,5% |
2,3% |
2,7% |
0,7% |
Israëlitische |
0,0% |
0,3% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,2% |
Islamitische |
19,7% |
0,4% |
11,7% |
18,1% |
25,1% |
26,2% |
6,3% |
Orthodoxe |
0,6% |
0,0% |
0,4% |
0,6% |
1,0% |
0,0% |
0,2% |
Anglicaanse |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
Zedenleer |
44,4% |
0,2% |
42,8% |
28,4% |
16,8% |
23,0% |
12,2% |
Cultuurbeschouwing |
0,0% |
0,8% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,5% |
Vrijstelling |
1,6% |
0,0% |
2,5% |
0,3% |
0,5% |
0,5% |
0,4% |
Algemeen totaal |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
Katholiek |
6,8% |
83,7% |
0,8% |
8,6% |
0,03% |
0,01% |
100,0% |
In deze tabel wordt het totaal gemaakt voor Lager en Secundair onderwijs,
met het detail voor alle godsdiensten, zedenleer en andere.
Cultuurbeschouwing is het verplichte aanbod in de meeste Methodescholen
(zoals Steiner). De andere godsdiensten zijn maar beperkt aanwezig in de
enkele aparte scholen of het onderwijsaanbod in gemeente- of GO!-scholen.
2.287 leerlingen islam zijn terug te vinden in aparte islamscholen, die,
zoals geargumenteerd in
BuG 118
on-line, nooit een vlucht zullen nemen. De kans is verkeken, en de
beslotenheid van de andere privaatrechtelijke netten hebben ondermeer
moslims gedreven naar marginale en riskante interpretaties. Hopelijk wacht
het katholiek onderwijs langs haar dialioogscholen niet te lang om islam
als een volwaardig keuzevak in het onderwijspakket aan te bieden.
4.2.
Keuze godsdienst/zedenleer per net in het Gewoon Onderwijs 2014-2015
Gewoon Lager Onderwijs
Buitengewoon Lager Onderwijs
Lager Onderwijs (Gewoon en Buitengewoon samen)
Gewoon en buitengewoon Lager Onderwijs - Vlaanderen - 2014-2015 |
Aantal en % leerlingen volgens keuze godsdienst/zedenleer |
Aantal |
GO! |
Privaat |
Provincie |
Gemeente |
Vl.G.Com |
Totaal |
Katholieke |
26.348 |
264.558 |
607 |
53.931 |
56 |
345.500 |
Protestantse |
1.522 |
1.054 |
6 |
1.509 |
4 |
4.095 |
Israëlitische |
18 |
1.281 |
0 |
32 |
0 |
1.331 |
Islamitische |
15.046 |
1.284 |
72 |
16.517 |
45 |
32.964 |
Orthodoxe |
361 |
0 |
0 |
468 |
1 |
830 |
Anglicaanse |
12 |
0 |
0 |
10 |
0 |
22 |
Zedenleer |
23.624 |
516 |
201 |
24.979 |
26 |
49.346 |
Cultuurbeschouwing |
0 |
3.377 |
0 |
0 |
0 |
3.377 |
Vrijstelling |
876 |
39 |
1 |
197 |
2 |
1.115 |
Algemeen totaal |
67.807 |
272.109 |
887 |
97.643 |
134 |
438.580 |
Aandeel net op totaal |
15,5% |
62,0% |
0,2% |
22,3% |
0,0% |
100,0% |
% |
|
|
|
|
|
|
Katholieke |
38,9% |
97,2% |
68,4% |
55,2% |
41,8% |
78,8% |
Protestantse |
2,2% |
0,4% |
0,7% |
1,5% |
3,0% |
0,9% |
Israëlitische |
0,0% |
0,5% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,3% |
Islamitische |
22,2% |
0,5% |
8,1% |
16,9% |
33,6% |
7,5% |
Orthodoxe |
0,5% |
0,0% |
0,0% |
0,5% |
0,7% |
0,2% |
Anglicaanse |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
Zedenleer |
34,8% |
0,2% |
22,7% |
25,6% |
19,4% |
11,3% |
Cultuurbeschouwing |
0,0% |
1,2% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,8% |
Vrijstelling |
1,3% |
0,0% |
0,1% |
0,2% |
1,5% |
0,3% |
Algemeen totaal |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0 |
4.3. Keuze godsdienst/zedenleer per net in het Bijzonder Onderwijs
2014-2015
Gewoon
Secundair Onderwijs
Buitengewoon Secundair Onderwijs
Secundair Onderwijs (Gewoon en Buitengewoon samen)
Gewoon en Buitengewoon Secundair Onderwijs - Vlaanderen - 2014-2015 |
Aantal en % leerlingen volgens keuze godsdienst/zedenleer |
Aantal |
GO! |
Privaat |
Provincie |
Gemeente |
Vl.G.Com |
Intercom. |
Totaal |
Katholieke |
21.055 |
318.603 |
5.309 |
5.850 |
153 |
89 |
351.059 |
Protestantse |
1.495 |
1 |
169 |
295 |
5 |
5 |
1.970 |
Israëlitische |
28 |
715 |
7 |
7 |
0 |
0 |
757 |
Islamitische |
14.408 |
1.003 |
1.610 |
4.763 |
52 |
49 |
21.885 |
Orthodoxe |
483 |
0 |
58 |
199 |
3 |
0 |
743 |
Anglicaanse |
6 |
0 |
0 |
2 |
0 |
0 |
8 |
Zedenleer |
42.798 |
590 |
5.938 |
8.325 |
39 |
43 |
57.733 |
Cultuurbeschouwing |
0 |
1.311 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1.311 |
Vrijstelling |
1.498 |
7 |
354 |
182 |
0 |
1 |
2.042 |
Algemeen totaal |
81.771 |
322.230 |
13.445 |
19.623 |
252 |
187 |
437.508 |
Aandeel net op totaal |
18,7% |
73,7% |
3,1% |
4,5% |
0,1% |
0,0% |
100,0% |
% |
|
|
|
|
|
|
|
Katholieke |
25,7% |
98,9% |
39,5% |
29,8% |
60,7% |
47,6% |
80,2% |
Protestantse |
1,8% |
0,0% |
1,3% |
1,5% |
2,0% |
2,7% |
0,5% |
Israëlitische |
0,0% |
0,2% |
0,1% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,2% |
Islamitische |
17,6% |
0,3% |
12,0% |
24,3% |
20,6% |
26,2% |
5,0% |
Orthodoxe |
0,6% |
0,0% |
0,4% |
1,0% |
1,2% |
0,0% |
0,2% |
Anglicaanse |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
Zedenleer |
52,3% |
0,2% |
44,2% |
42,4% |
15,5% |
23,0% |
13,2% |
Cultuurbeschouwing |
0,0% |
0,4% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,3% |
Vrijstelling |
1,8% |
0,0% |
2,6% |
0,9% |
0,0% |
0,5% |
0,5% |
Algemeen totaal |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
5. Twee methoden om het % moslims in katholieke
net in te schatten
Hoeveel moslims zijn in 2015 aanwezig in het onderwijs in de Vlaamse
gemeenschap. De keuze voor islam geeft daar buiten het katholieke net een
goede aanduiding van. Maar om tot een algemeen overzicht te komen dient
het aantal moslims in het katholieke net, dat nu enkele de keuze heeft
voor de katholieke godsdienst, ingeschat te worden. Navraag bij het
katholieke net in het verleden leverde weinig op, hetzij dat men het zelf
niet wist, hetzij dat men partiêle gegevens, zoals in Antwerpen bv, niet
wou vrijgeven. Zodus zijn we aangewezen op twee methodes die telkens,
langs een simulatiekader, kunnen aangepast worden aan de werkelijkheid,
wanneer deze bekend wordt.
5.1. Aantal moslims in katholiek onderwijs de helft van het niveau van
GO!/Gemeente.
In het katholieke net zou de keuze voor islam op de helft liggen van deze
in het GO!- en gemeentelijke net. Het berekeningsschema laat toe om 50% te
vervangen door 60% of 40% of een andere waarde wanneer deze meer aan de
werkelijkheid zou beantwoorden. Het resultaat van het % van de keuze wordt
dan onmiddellijk herberekend in de tabel
Net en godsdienst/andere
keuzen 2002-2015, zie blz moslims,
het gele vakje.
% islam bij Katholiek: |
9,3% |
Simulatie ander aandeel: |
50% |
|
|
Aantal en % leerlingen volgens keuze godsdienst/zedenleer |
|
Aantal |
GO! |
Privaat |
Provincie |
Gemeente |
Vl.G.Com |
Intercom. |
Totaal |
And. Kat |
Katholieke |
47.403 |
531.052 |
5.916 |
59.781 |
209 |
89 |
644.450 |
113.398 |
Protestantse |
3.017 |
1.055 |
175 |
1.804 |
9 |
5 |
6.065 |
5.010 |
Israëlitische |
46 |
1.996 |
7 |
39 |
0 |
0 |
2.088 |
92 |
Islamitische |
29.454 |
54.396 |
1.682 |
21.280 |
97 |
49 |
106.958 |
52.562 |
Orthodoxe |
844 |
0 |
58 |
667 |
4 |
0 |
1.573 |
1.573 |
Anglicaanse |
18 |
0 |
0 |
12 |
0 |
0 |
30 |
30 |
Zedenleer |
66.422 |
1.106 |
6.139 |
33.304 |
65 |
43 |
107.079 |
105.973 |
Cultuurbesch. |
0 |
4.688 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4.688 |
0 |
Vrijstelling |
2.374 |
46 |
355 |
379 |
2 |
1 |
3.157 |
3.111 |
Algemeen totaal |
149.578 |
594.339 |
14.332 |
117.266 |
386 |
187 |
876.088 |
281.749 |
Aandeel net op totaal |
17,1% |
67,8% |
1,6% |
13,4% |
0,04% |
0,02% |
100,0% |
32,2% |
% leerlingen volgens keuze godsdienst/zedenleer - % op totaal per
net |
|
Aantal |
GO! |
Privaat |
Provincie |
Gemeente |
Vl.G.Com |
Intercom. |
Totaal |
Totaal |
Katholieke |
31,7% |
89,4% |
41,3% |
51,0% |
54,1% |
47,6% |
73,6% |
40,2% |
Protestantse |
2,0% |
0,2% |
1,2% |
1,5% |
2,3% |
2,7% |
0,7% |
1,8% |
Israëlitische |
0,0% |
0,3% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,2% |
0,0% |
Islamitische |
19,7% |
9,2% |
11,7% |
18,1% |
25,1% |
26,2% |
12,2% |
18,7% |
Orthodoxe |
0,6% |
0,0% |
0,4% |
0,6% |
1,0% |
0,0% |
0,2% |
0,6% |
Anglicaanse |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
Zedenleer |
44,4% |
0,2% |
42,8% |
28,4% |
16,8% |
23,0% |
12,2% |
37,6% |
Cultuurbesch. |
0,0% |
0,8% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,5% |
0,0% |
Vrijstelling |
1,6% |
0,0% |
2,5% |
0,3% |
0,5% |
0,5% |
0,4% |
1,1% |
Algemeen totaal |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
Bij
toepassing van 50% van het aandeel islam in GO!/Gemeente zouden zich
54.396 moslims in het katholieke net bevinden of 9,2%. Dat is meer dan in
alle andere netten samen.
Omgezet in grafiek komt volgend virtueel beeld tot stand:
5.2. De
proef op de som: moslims in de bevolking, het dubbele bij 6-17 jarigen
Voortgaande op het % moslims in de Vlaamse gemeenschap en de impact van
het Nederlandstalig onderwijs in Brussel (25 à 30%) kan een aanname
gebeuren dat het aantal en % moslims in de leeftijdsgroep 6-17jarigen het
dubbele bedraagt van deze in de bevolking.
Vlaams+Brussels (25-30%) |
|
|
|
Factor bevolking |
2,00 |
Brussels Nl |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
6-11 jaar (30%) |
417.820 |
415.852 |
414.584 |
418.249 |
422.911 |
428.251 |
436.240 |
442.463 |
12-17 jaar (25%) |
449.177 |
445.527 |
441.397 |
437.053 |
433.398 |
432.345 |
430.288 |
428.901 |
Totaal |
866.996 |
861.378 |
855.981 |
855.302 |
856.309 |
860.596 |
866.528 |
871.364 |
Onderwijs |
868.011 |
863.852 |
856.385 |
854.255 |
855.513 |
859.566 |
866.000 |
876.088 |
% Brussel |
2,51% |
2,57% |
2,65% |
2,76% |
2,84% |
2,91% |
2,97% |
3,03% |
% moslims Vl |
4,0% |
4,2% |
4,3% |
4,5% |
4,6% |
4,7% |
4,9% |
5,1% |
% moslims Br |
21,3% |
21,6% |
21,9% |
22,4% |
22,5% |
22,6% |
23,1% |
23,6% |
Moslims Vl |
66.421 |
68.395 |
70.339 |
73.271 |
74.888 |
76.826 |
80.581 |
84.263 |
Moslims br |
16.560 |
17.019 |
17.545 |
18.447 |
19.038 |
19.569 |
20.455 |
21.363 |
Totaal |
82.981 |
85.414 |
87.884 |
91.718 |
93.926 |
96.396 |
101.036 |
105.626 |
Voortgaande op de bevolkingsaantallen in het Vlaamse gewest en in Brussel
aan 30% voor de 6-11 jarigen en 25% voor de 12-17jarigen komen we voor
2015 uit op 871.364 inwoners, hetgeen in de buurt komt van de 876.088
leerlingen in het Lager en Secundair Onderwijs in Vlaanderen. De
onderwijspendel Brussel Vlaams gewest en deze naar andere gewesten wordt
in deze berekeningswijze geneutraliseerd, dwz gelijk gesteld.
Als dat het % moslims in het Vlaams gewest en Brussel wordt toegepast en
x2 gedaan, gezien het een jongere bevolking betreft, dan is het totaal
aantal moslims in deze leeftijdsgroep 105.626, hetgeen volledig
gelijklopend is met het resultaat van de voorgaande methode.
Wie de factor 2 te hoog of te laag vind kan deze in de tabel
Net en godsdienst/andere
keuzen 2002-2015, zie blz
bevolking, aanpassen in het gele vakje.
Slotoverweging
Hoofddoel van deze valorisering van deze tellingen door het
onderwijsdepartement in de Vlaamse gemeenschap is op een redelijke wijze
nadenken over redelijke evoluties, en de beeldvorming, zoals de
misplaatste 40% van de Redactie een ruimer kader geven. Er werken toch ook
licentiaten, sociologen en statistici in de redacties van de media. En
waar blijven de universitaire centra met hun maatschappelijk relevant
onderzoek. Hopelijk kan krijgt het sociaal en sociologisch onderzoek wat
meer ruimte met de nieuwe generatie rectoren.
De moslims in het onderwijs zijn de laatste decennia in de steek gelaten
door de grootste actor op de onderwijsmarkt, nl het katholieke net. De
dialoogschool binnen het katholieke net is daar een schuchtere erkenning
van zonder evenwel een volwaardig aanbod van keuze voor islam aan te
bieden. Enkel wanneer dat gebeurt zal het verleden hersteld en de toekomst
verzekerd zijn, ook wat het risico op aanslagen betreft.
Jan Hertogen, socioloog
|