BuG 323 – Bericht uit het Gewisse – 3 mei 2016
BuG 323 on-line
Printversie (13p)
Gedachte
1. De Witte Woede is in 1988 ontstaan en heeft haar volle kracht
kunnen ontplooien mét resultaat omwille van het opzetten en respecteren
van minimale dienstverlening. Wat bewakers in gevangenissen doen is een
'misdaad tegen de menselijkheid', de minimale diensten ontlopen en hopen
dat anderen er voor opdraaien. Zolang bewakers zich onttrekken aan het
respect voor de rechten van de mens, dus staken zonder minimale dienst,
ondermeer bezoek en wandeling van de gevangenen, zolang zullen ze niets
uit hun acties halen, en verdienen ze het ook niet. Welke
vakbondverantwoordelijke kan hen dat eens duidelijk maken? En voor wanneer
eens een weerspiegeling van de samenleving (3/4 migratieachtergrond in
Brussel, 1/2 in Antwerpen en 1/3 in Gent) in het bewakerskorps? Bij
gevangenisbewakers is deze onderaanwezigheid nog erger dan bij de politie.
Update Gedachte 1, 04/05/2016: Waarom gaan de gouverneurs of de
equivalente vertegenwoordiger in Brussel niet over tot opeising van de
gevangenisbewakers, zoals ook in de Non-Profit en culturele sector het
geval is wanneer gestaakt wordt. Deze opeisingen gebeuren op basis van een
overeengekomen werkschema tussen vakbonden en directies, liefst in overleg
met de gevangen en hun vertgenwoordigers. Dat vraagt geen
nieuwe wetgeving, maar het lost het probleem van de minimale rechten van
en diensten voor gevangen wel volledig op.
Gedachte 2. De wereld draait niet door maar wel degenen die er naar
kijken. België heeft dank zij de immigratie en over het algemeen
geluidloze integratie de bevolkingsdaling in de steden niet alleen gekeerd
maar in een aangroei kunnen omzetten. Wie nu op de schoolbanken zit in
basis- en secundair onderwijs zal binnen 12 jaar de krachtigste generatie
19-30-jarigen vormen die België ooit gekend heeft, opgegroeid in een open
en multiculturele omgeving die de zorg voor iedereen zullen opnemen.
Wanneer kan de prietpraat en het doemdenken eens stoppen? De toekomst is
aan de jeugd, meer dan ooit, ondermeer ook omdat hun tewerkstellingskansen
en effectieve tewerkstelling in deze tijdsperiode, voor het eerst na WO2,
alsmaar zullen toenemen.
Gedachte 3. Destabilisatie en oorlog is van alle tijden, alleen wie
die tijden niet wil zien en herinneren kan geen inzicht verwerven in wat
er nu gebeurt. Vandaar dat dringend investering nodig is in onderzoek van het
lijden en verzet onder het nationaalsocialisme en de herinnering en het
gedenken ervan.
Tabel 1:
Werken en Wonen per gemeente 2012-2015
Tabel 2:
Werken en wonen per nacecode 2012-2015
Tabel 3:
Werken en Wonen 2015 per leeftijd en gemeente
"Wie
de ironie ziet in de werkelijkheid kan er mee leven
wie de werkelijkheid in de ironie ziet, meestal niet."
Met N-VA krijgen lokale besturen
zuurstof: +0,7% in 2015
na een daling onder PS-bestuur met -1,0% in 2013 en -0,4% in 2014.
Na 366.878 lokale bestuur in 2012 en 361.738 in 2014, 364.392 in 2015
Evolutie Lokaal bestuur 2012-2015 werkend in gemeente |
Gemeente |
Ev.12-13 |
Ev.13-14 |
Ev.14-15 |
Rijk |
-1,0% |
-0,4% |
0,7% |
Vlaams Gewest |
-1,2% |
-1,1% |
0,2% |
Brussels Gewest |
0,4% |
0,0% |
1,2% |
Waals Gewest |
-1,1% |
0,3% |
1,2% |
Antwerpen |
-2,1% |
-1,4% |
0,2% |
Vlaams-Brabant |
-1,4% |
-1,5% |
0,8% |
West-Vlaanderen |
-0,8% |
-1,0% |
-1,2% |
Oost-Vlaanderen |
-0,4% |
-0,8% |
1,0% |
Limburg |
-1,4% |
-0,8% |
0,7% |
Brussels Gewest |
0,4% |
0,0% |
1,2% |
Waals-Brabant |
1,1% |
0,6% |
0,9% |
Henegouwen |
-1,7% |
0,4% |
1,4% |
Luik |
-1,7% |
-0,2% |
0,7% |
Luxemburg |
0,3% |
1,4% |
1,7% |
Namen |
-0,2% |
0,7% |
1,7% |
%
werkend lokale besturen per gewest/provincie
Aantal en evolutie Lokaal bestuur 2012-2015 % wonend in gemeente |
Gemeente |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
Rijk |
100% |
99% |
99% |
99% |
Vlaams Gewest |
107% |
107% |
107% |
107% |
Brussels Gewest |
60% |
59% |
60% |
60% |
Waals Gewest |
105% |
105% |
105% |
105% |
Antwerpen |
97% |
97% |
97% |
97% |
Vlaams-Brabant |
140% |
139% |
139% |
139% |
West-Vlaanderen |
102% |
102% |
102% |
102% |
Oost-Vlaanderen |
108% |
107% |
107% |
107% |
Limburg |
104% |
104% |
104% |
104% |
Brussels Gewest |
60% |
59% |
60% |
60% |
Waals-Brabant |
119% |
119% |
119% |
119% |
Henegouwen |
103% |
103% |
103% |
103% |
Luik |
100% |
101% |
101% |
101% |
Luxemburg |
96% |
95% |
95% |
94% |
Namen |
121% |
121% |
122% |
121% |
In Brusselse gemeenten woont maar 60% van de lokale
ambtenaren die er werken, in Vlaanderen is dat 107%,
dus 7% meer dan er werken en in in Wallonië 105%.
% wonenden op aantal werkenden in lokaal bestuur
Brussels gewest
Het aandeel jonge lokale ambtenaren dat woont en er werkt stijgt, in de
generatiewisseling krijgen jonge Brusselaars toegang tot het lokaal ambt
Na de
aanslag op de tewerkstelling in de lokale besturen door de PS in 2012 en
2013, komt de tewerkstellingsgroei onder N-VA-bestuur weer op toeren en
wordt voor 2015 + 0,7% tewerkstellingsgroei opgetekend, na de -1% onder
PS-bestuur in 2013. In 2014 is deze daling, dankzij de regeringswissel
beperkt tot -0,4% en kan voor 2015 gesproken worden over een revival, die,
wij kunnen in de sterren zien, zich in 2016 zal doorzetten.
Meer dan in vorige update hebben we een aantal technische tabellen op punt
gesteld en opgemaakt die toelaten de tewerkstelling in de lokale besturen
te analyseren, op lokaal vlak te vergelijken voor wat woon- en werkplaats
betreft en dit in een tijdslijn van 31/12/2012 tot 31/12/2015.
Noot: Voor sommige lokale verschillen dient nagegaan of het een
herplaatsing van administratieve codes betreft of het doorvoeren van een
hervorming zoals voor de brandweer in 2015. Men kan altijd aan npdata
vragen om deze verschillen eens na te gaan, een belangrijk verschil tussen
de RSZ en RSZ-PPO aangifte is dat bij de RSZ-PPO elk personeelslid de
betreffende NACE-code krijgt, zodat perfect werk- en woonplaats kunnen
vergeleken worden. Bij de RSZ worden de codes voor werkplaats ingegeven
per onderneming en de NACE-code die deze heeft en die komt niet altijd
overeen met de effectieve werkplaats van de onderneming.
Tabellen - recente (31/12/2015) en unieke data - Bron: statistische
dienst RSZ-PPO
Tabel 1:
Werken en Wonen per gemeente 2012-2015 en % wonen tav van wie er werkt
Tabel 2:
Werken en wonen per nacecode 2012-2015, met selectiemogelijkheid van
gemeenten, gewest
en geslacht, met automatische berekening van aantal en % 50 en 55+
tewerkstelling (30MB)
Tabel 3:
Werken en Wonen 2015 per leeftijd en gemeente, met automatische
aanmaak 6 grafieken
Enkele illustraties die op een wip uit de tabellen kunnen getoverd:
1. Lokaal
bestuur per gemeente, provincie, gewest, België 2012-2015 (tabel 1:
Werken en Wonen per gemeente 2012-2015)
1.1. Lokale besturen werkend
Aantal en evolutie Lokaal bestuur 2012-2015 werkend in gemeente |
Gemeente |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
Ev.14-15 |
Ev.14-15 |
/1.000 |
Rijk |
366.878 |
363.292 |
361.738 |
364.392 |
2.654 |
0,7% |
3,3 |
Vlaams Gewest |
182.619 |
180.345 |
178.347 |
178.764 |
417 |
0,2% |
2,8 |
Brussels Gewest |
51.724 |
51.915 |
51.940 |
52.587 |
647 |
1,2% |
4,5 |
Waals Gewest |
132.172 |
130.658 |
131.113 |
132.677 |
1.564 |
1,2% |
3,7 |
Antwerpen |
54.121 |
52.992 |
52.268 |
52.354 |
86 |
0,2% |
2,9 |
Vlaams-Brabant |
23.905 |
23.560 |
23.200 |
23.377 |
177 |
0,8% |
2,1 |
West-Vlaanderen |
36.482 |
36.190 |
35.814 |
35.386 |
-428 |
-1,2% |
3,0 |
Oost-Vlaanderen |
43.422 |
43.264 |
42.929 |
43.353 |
424 |
1,0% |
2,9 |
Limburg |
24.689 |
24.339 |
24.136 |
24.294 |
158 |
0,7% |
2,8 |
Brussels Gewest |
51.724 |
51.915 |
51.940 |
52.587 |
647 |
1,2% |
4,5 |
Waals-Brabant |
9.972 |
10.084 |
10.141 |
10.235 |
94 |
0,9% |
2,6 |
Henegouwen |
50.600 |
49.737 |
49.949 |
50.633 |
684 |
1,4% |
3,8 |
Luik |
44.678 |
43.907 |
43.811 |
44.131 |
320 |
0,7% |
4,1 |
Luxemburg |
11.930 |
11.967 |
12.140 |
12.345 |
205 |
1,7% |
4,4 |
Namen |
14.992 |
14.963 |
15.072 |
15.333 |
261 |
1,7% |
3,1 |
1.2.
Lokaal bestuur, wonend in de gemeente, rangorde volgens e aantal er
wonenden
Aantal en evolutie Lokaal bestuur 2012-2015 wonend in gemeente |
Gemeente |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
Ev.14-15 |
Ev.14-15 |
ANTWERPEN |
14.403 |
14.011 |
13.640 |
13.491 |
-149 |
-1% |
CHARLEROI |
8.532 |
8.433 |
8.405 |
8.418 |
13 |
0% |
GENT |
7.613 |
7.553 |
7.422 |
7.518 |
96 |
1% |
LUIK |
7.069 |
6.854 |
6.806 |
6.864 |
58 |
1% |
BRUGGE |
6.046 |
6.003 |
5.897 |
5.892 |
-5 |
0% |
BRUSSEL |
5.123 |
5.138 |
5.285 |
5.551 |
266 |
5% |
BERGEN |
4.155 |
4.114 |
4.125 |
4.206 |
81 |
2% |
NAMEN |
3.817 |
3.859 |
3.852 |
3.798 |
-54 |
-1% |
ANDERLECHT |
3.299 |
3.259 |
3.260 |
3.263 |
3 |
0% |
SERAING |
3.189 |
3.129 |
3.078 |
3.101 |
23 |
1% |
AALST |
3.123 |
3.054 |
3.036 |
3.079 |
43 |
1% |
SCHAARBEEK |
2.790 |
2.747 |
2.760 |
2.720 |
-40 |
-1% |
ST-JANS-MOLENBEEK |
2.734 |
2.710 |
2.669 |
2.660 |
-9 |
0% |
GENK |
2.472 |
2.500 |
2.510 |
2.532 |
22 |
1% |
OOSTENDE |
2.679 |
2.620 |
2.505 |
2.498 |
-7 |
0% |
HASSELT |
2.561 |
2.509 |
2.416 |
2.391 |
-25 |
-1% |
LA LOUVIERE |
2.375 |
2.295 |
2.319 |
2.333 |
14 |
1% |
SINT-NIKLAAS |
2.375 |
2.351 |
2.306 |
2.315 |
9 |
0% |
DOORNIK |
2.378 |
2.220 |
2.213 |
2.144 |
-69 |
-3% |
JETTE |
2.038 |
2.060 |
2.065 |
2.116 |
51 |
2% |
MECHELEN |
2.070 |
1.977 |
1.987 |
1.996 |
9 |
0% |
LEUVEN |
2.055 |
1.971 |
2.009 |
1.988 |
-21 |
-1% |
MOESKROEN |
1.904 |
1.899 |
1.929 |
1.922 |
-7 |
0% |
VERVIERS |
1.894 |
1.847 |
1.842 |
1.821 |
-21 |
-1% |
In 2015 is
de hervorming van de brandweer ook administratief verwerkt zodat er in een
aantal steden en gemeenteen een wijziging is van aantal ingeschrevenen bij
het lokaal bestuur. In dit geval dient de evolutie nagegaan zonder de
brandweer, voortgaande op
Werken en wonen per nacecode 2012-2015,
1.3. Lokalen besturen volgens oplopende % wonen tav werkende lokaal
bestuur
Brusselse en enkele Waalse gemeenten, maar ook Genk en Leuven onder de 50%
grens en Antwerpen, Gent onder de 60% er wonende ambtenaren in het lokaal
bestuur. Mechelen haalt op de valreep nog 79%, en Brugge met 64% er
wonende lokale ambtenaren zit er tussenin. Gemeenten met wijziging
brandweerallocatie in 2015 zijn weggelaten.
Aantal en evolutie Lokaal bestuur 2012-2015 % wonend in gemeente |
Gemeente |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
BASTENAKEN |
15% |
14% |
15% |
15% |
SINT-PIETERS-WOLUWE |
25% |
24% |
24% |
23% |
BRUSSEL |
25% |
25% |
26% |
27% |
ETTERBEEK |
31% |
31% |
30% |
29% |
AARLEN |
40% |
39% |
37% |
36% |
LUIK |
39% |
39% |
39% |
39% |
BERGEN |
40% |
41% |
41% |
42% |
MARTELANGE |
75% |
72% |
63% |
43% |
GENK |
47% |
47% |
46% |
44% |
WAVER |
47% |
49% |
49% |
46% |
BÜTGENBACH |
52% |
52% |
50% |
50% |
LEUVEN |
50% |
48% |
48% |
50% |
HASSELT |
52% |
53% |
53% |
52% |
NAMEN |
50% |
50% |
50% |
52% |
LUBBEEK |
83% |
82% |
88% |
57% |
VERVIERS |
59% |
59% |
59% |
59% |
ANTWERPEN |
58% |
58% |
57% |
59% |
HOEI |
64% |
63% |
61% |
59% |
GENT |
61% |
60% |
60% |
59% |
EVERE |
62% |
58% |
58% |
60% |
SINT-JOOST-TEN-NODE |
63% |
60% |
59% |
60% |
CHIMAY |
65% |
63% |
64% |
62% |
GEEL |
68% |
66% |
66% |
63% |
BRUGGE |
61% |
61% |
61% |
64% |
CHARLEROI |
65% |
65% |
64% |
64% |
TURNHOUT |
66% |
65% |
65% |
65% |
ELSENE |
66% |
67% |
67% |
67% |
CHASTRE |
70% |
69% |
68% |
70% |
UKKEL |
74% |
74% |
74% |
72% |
SPA |
75% |
77% |
76% |
72% |
BOOM |
72% |
74% |
71% |
73% |
NEERPELT |
81% |
81% |
77% |
75% |
SERAING |
77% |
75% |
75% |
75% |
PLOMBIERES |
78% |
78% |
77% |
76% |
AALST |
77% |
76% |
75% |
79% |
EUPEN |
80% |
80% |
79% |
79% |
MECHELEN |
83% |
83% |
83% |
79% |
1.4.
Lokalen besturen volgens aflopend % wonen tav werkende lokaal bestuur
Vlaams gewest
Omdat de
meeste 'lokale ambtenarengemeenten' in Wallonië gesitueerd zijn maken we
enkel een overzicht van de Vlaamse gemeenten met het aantal er wonende
ambtenaren in verhouding tot het aantal er werkende, in aflopende orde.
Sommige diensten, zoals politiezones en provincie zijn gesitueerd in een
gemeente, maar hun aandeel is marginaal tav de totaal gegevens.
Aantal en evolutie Lokaal bestuur 2012-2015 % wonend in gemeente |
Gemeente |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
AS |
326% |
346% |
358% |
354% |
NIEL |
291% |
319% |
330% |
351% |
ZUIENKERKE |
361% |
369% |
349% |
340% |
LIERDE |
327% |
314% |
309% |
336% |
HOREBEKE |
411% |
378% |
322% |
322% |
ZWALM |
302% |
314% |
325% |
319% |
MELLE |
331% |
314% |
299% |
317% |
STABROEK |
319% |
310% |
319% |
313% |
OPGLABBEEK |
296% |
305% |
308% |
312% |
HERSTAPPE |
500% |
500% |
500% |
300% |
ZUTENDAAL |
289% |
299% |
293% |
296% |
MEEUWEN-GRUITRODE |
174% |
177% |
176% |
292% |
AFFLIGEM |
287% |
277% |
294% |
286% |
BORSBEEK |
284% |
296% |
285% |
284% |
HOESELT |
288% |
295% |
285% |
278% |
WELLEN |
291% |
284% |
291% |
277% |
RUMST |
285% |
284% |
283% |
273% |
ROTSELAAR |
210% |
202% |
268% |
272% |
LO-RENINGE |
245% |
245% |
271% |
264% |
SINT-LIEVENS-HOUTEM |
223% |
232% |
260% |
263% |
HULDENBERG |
274% |
259% |
245% |
259% |
MERCHTEM |
238% |
230% |
234% |
248% |
GISTEL |
256% |
268% |
262% |
247% |
LINTER |
280% |
266% |
266% |
246% |
ROOSDAAL |
239% |
235% |
246% |
245% |
ZONHOVEN |
250% |
248% |
244% |
245% |
ZANDHOVEN |
254% |
238% |
258% |
245% |
OUD-TURNHOUT |
261% |
260% |
250% |
244% |
HERNE |
246% |
248% |
256% |
241% |
ZOERSEL |
221% |
220% |
227% |
240% |
LILLE |
249% |
232% |
243% |
239% |
SCHELLE |
270% |
254% |
240% |
237% |
BOECHOUT |
234% |
232% |
227% |
233% |
LOVENDEGEM |
226% |
235% |
235% |
233% |
RIEMST |
249% |
227% |
226% |
232% |
SPIERE-HELKIJN |
232% |
210% |
220% |
232% |
BEERNEM |
212% |
215% |
219% |
229% |
ICHTEGEM |
209% |
218% |
221% |
228% |
DILBEEK |
227% |
230% |
224% |
227% |
BERTEM |
213% |
209% |
214% |
227% |
TERNAT |
226% |
251% |
236% |
225% |
WAARSCHOOT |
217% |
223% |
224% |
225% |
RETIE |
232% |
223% |
226% |
224% |
ALKEN |
209% |
221% |
215% |
224% |
ZEDELGEM |
234% |
235% |
229% |
224% |
SINT-PIETERS-LEEUW |
212% |
212% |
216% |
224% |
ZEMST |
182% |
173% |
172% |
221% |
KONTICH |
209% |
220% |
212% |
220% |
1.5.Lokalen besturen %
wonen tav werkende in gewest en provincie
Aantal en evolutie Lokaal bestuur 2012-2015 % wonend in gemeente |
Gemeente |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
Rijk |
100% |
99% |
99% |
99% |
Vlaams Gewest |
107% |
107% |
107% |
107% |
Brussels Gewest |
60% |
59% |
60% |
60% |
Waals Gewest |
105% |
105% |
105% |
105% |
Antwerpen |
97% |
97% |
97% |
97% |
Vlaams-Brabant |
140% |
139% |
139% |
139% |
West-Vlaanderen |
102% |
102% |
102% |
102% |
Oost-Vlaanderen |
108% |
107% |
107% |
107% |
Limburg |
104% |
104% |
104% |
104% |
Brussels Gewest |
60% |
59% |
60% |
60% |
Waals-Brabant |
119% |
119% |
119% |
119% |
Henegouwen |
103% |
103% |
103% |
103% |
Luik |
100% |
101% |
101% |
101% |
Luxemburg |
96% |
95% |
95% |
94% |
Namen |
121% |
121% |
122% |
121% |
2. Werken en wonen per NACE-code, met mogelijke opmaak evolutie per
gemeente (Tabel 2:
Werken en wonen per nacecode 2012-2015)
Hieronder een printscreen van de kop van de tabel die voor elk jaar van
2012-2015 is aangemaakt en dit apart voor Werkplaats en Woonplaats. Langs
kolom I kan zowel het gewest, de gemeente als het geslacht opgevraagd
worden waarbij de aanwezige NACE-codes in de gemeentes zichtbaar worden.
De tabel is zo opgemaakt dat ook het aantal (eerste +je bovenaan) en het %
50+ en 55% zichtbaar worden.
Het is dus een actieve draaitabel in excel die toetaal in de tijd, voor
elke NACE-categorie en per gemeente de evolutie in beeld te brengen voor
de tewerkstelling lokaal bestuur in een gemeente naar woon- en werkplaats.
Op de achtergrond is ook de leeftijdsverdeling aanwezig, dwz het reeds
vermelde detail kan ook per leeftijd zichtbaar gemaakt worden (zie het 3de
plusje bovenaan de tabel). Wie even de moeite doet om zich in deze tabel
te verdiepen kan wijs worden, wie het niet doet heeft geen recht van
spreken (meer) als het over lokaal bestuur gaat.
In de tabel
zijn 4 blz met telkens dezelfde opbouw voor het Werken van lokale
ambtenaren tussen 2012 en 2014 en 4 blz voor het Wonen. Wie problemen
heeft met de toepassing of lezen van de tabel kan altijd bijkomende info
bekomen bij info@npdata.be.
Bij wijze van voorbeeld wordt een vergelijking gemaakt van de evolutie per
NACE-code voor België. Hetzelfde is dus mogelijk voor een gewest en elke
gemeente daarbinnen nog naar geslacht. Onderstaande vergelijking voor
België is ook in de tabel aanwezig op de blz Ev-België. Hieronder is de
lokale tewerkstelling weerhouden met meer dan 1.000 werknemers op Belgisch
niveau. Het geeft de evolutie in aantallen en het evolutieaantal en % van
het laatste jaar. De brandweer figureert met een stijging van 26%. Zonder
de brandweer zou de aangroei van het lokaal bestuur + 0,3% bedragen in
plaats van 0,7%.
Aantal en evolutie Lokaal bestuur in België per NACE-code 2012-2015 |
Omschrijving NACE-code 5 digit |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
Ev.14-15 |
Ev.14-15 |
Gemeentelijke overheid |
95.108 |
93.672 |
92.953 |
92.236 |
-717 |
-1% |
Algem. Ziekenhuizen |
41.814 |
43.156 |
42.873 |
42.510 |
-363 |
-1% |
Lokale Politie |
34.608 |
34.629 |
34.732 |
34.643 |
-89 |
0% |
O.C.M.W. |
31.196 |
30.845 |
31.238 |
32.544 |
1.306 |
4% |
Rust- en verzorgtehuizen (R.V.T.) |
30.048 |
29.799 |
30.098 |
30.738 |
640 |
2% |
Andere maatschappelijke dienstverl. |
14.308 |
13.992 |
13.640 |
13.401 |
-239 |
-2% |
Provinciale overheid |
11.076 |
10.819 |
10.780 |
10.678 |
-102 |
-1% |
Kinderdagverblijven en crèches |
8.619 |
8.679 |
8.909 |
9.073 |
164 |
2% |
Brandweer |
5.479 |
5.403 |
5.581 |
7.010 |
1.429 |
26% |
Inzameling ongevaarlijk afval |
6.014 |
5.976 |
5.918 |
6.039 |
121 |
2% |
Exploitatie sportaccommodaties |
5.803 |
5.680 |
5.677 |
5.911 |
234 |
4% |
Gemeentelijk gewoon lager onderwijs |
5.102 |
4.962 |
5.075 |
5.529 |
454 |
9% |
Rusthuizen bejaarden (ROB) |
4.973 |
5.169 |
5.117 |
5.166 |
49 |
1% |
Gezins- en bejaardenzorg aan huis |
5.023 |
5.006 |
4.950 |
4.732 |
-218 |
-4% |
Bibliotheken, mediatheken |
4.810 |
4.671 |
4.611 |
4.574 |
-37 |
-1% |
Winning, behandeling en water |
4.507 |
4.459 |
4.282 |
4.217 |
-65 |
-2% |
Gemeentelijk gewoon kleuteronderwijs |
4.206 |
4.129 |
4.181 |
4.142 |
-39 |
-1% |
Overige kinderopvang |
3.043 |
3.152 |
3.012 |
3.169 |
157 |
5% |
Centra Leerling Begeleiding |
3.021 |
2.900 |
2.765 |
2.795 |
30 |
1% |
Algemeen welzijnswerk |
2.573 |
2.583 |
2.656 |
2.584 |
-72 |
-3% |
Overige zonder huisvest. Gehandic. |
2.699 |
2.550 |
2.390 |
2.307 |
-83 |
-3% |
Exploitatie culturele centra |
2.317 |
2.234 |
2.221 |
2.304 |
83 |
4% |
Distributie Electriciteit |
2.148 |
2.129 |
2.068 |
2.058 |
-10 |
0% |
Musea |
1.884 |
1.887 |
1.906 |
1.948 |
42 |
2% |
Overheden gemeensch. en gewesten |
1.856 |
1.862 |
1.843 |
1.842 |
-1 |
0% |
Overig algemeen overheidsbestuur |
1.855 |
1.850 |
1.836 |
1.821 |
-15 |
-1% |
Psychiatrische ziekenhuizen |
1.749 |
1.718 |
1.757 |
1.764 |
7 |
0% |
Diensten vervoer over water |
1.891 |
1.868 |
1.639 |
1.628 |
-11 |
-1% |
Andere reinigingsactiviteiten |
1.420 |
1.395 |
1.497 |
1.550 |
53 |
4% |
Overige verwerkingongevaarlijk afval |
1.503 |
1.505 |
1.523 |
1.525 |
2 |
0% |
Kinderopvang door onthaalmoeders |
1.668 |
1.608 |
1.499 |
1.401 |
-98 |
-7% |
Cultureel onderwijs |
1.442 |
1.406 |
1.334 |
1.300 |
-34 |
-3% |
Huisvesting minderj.mentale handicap |
1.351 |
1.248 |
1.269 |
1.294 |
25 |
2% |
Afvalwaterafvoer |
1.161 |
1.172 |
1.262 |
1.233 |
-29 |
-2% |
Huisvest. volwass. mentale handicap |
1.059 |
1.029 |
1.057 |
1.074 |
17 |
2% |
Geriatrische ziekenhuizen |
890 |
896 |
966 |
1.049 |
83 |
9% |
Toeristische informatiediensten |
994 |
982 |
954 |
986 |
32 |
3% |
Buitengewoon officieel lager onderwijs |
738 |
747 |
798 |
884 |
86 |
11% |
Merk de groei van OCMW en diverse culturele sectoren. Afbouw bij
gemeentepersoneel wordt nog al eens opgevangen door het plaatsen van
werknemers onder een andere code, hetgeen volledig legitiem is. Afnemend
ziekenhuispersoneel kan het gevolg zijn van werknemers die bij overgang
naar een vzw-structuur of autonoom bedrijf er voor kozen om nog het lokale
statuut te behouden. Deze groep is uitdovend. Ook als een bejaardenhome
overgaat naar het VZW statuut zullen de betreffende werknemers uit de
lokale overheid verdwijnen, ook als een school van gemeentelijk onderwijs
naar gemeenschapsonderwijs overgaat. Maar als al deze bewegingen samen een
positief saldo opleveren voor de tewerkstelling dan kan het dynamische en
positief effect van deze evolutie niet genegeerd worden.
3. Wonen en werken lokaal bestuur naar leeftijd (Werken
en Wonen 2015 per leeftijd en gemeente)
Hoe ziet de
leeftijdsverdeling van het lokaal bestuur er uit? Is er een onderscheid
naar werken en wonen? Wonen jongere medewerkers van het lokaal bestuur
meer in de gemeente dan de ouderen? Hoe positioneert de gemeente zich tav
de leeftijdsverdeling in het gewest en in België.
Hieronder enkele grafieken voor Antwerpen, Genl, Gent, Brussel-stad, het
Brussels gewest en een vergelijking tussen de gewesten.
Antwerpen - Lokaal bestuur dat er woont en werkt
De Antwerpse babyboom in lokaal bestuur
gaat met pensioen
Werkenden en wonenden lokaal bestuur Genk
De jongere werkenden lokaal bestuur wonen minder en minder in Genk
% wonenden op het % werkenden in Genk.
Werkenden en wonenden lokaal bestuur Gen1
Jongere leden van lokaal bestuur wonen meer en meer in Gent.
Wonenden en werkenden in lokaal bestuur in Brussel-stad
Werkenden en wonenden in lokaal bestuur Brussels gewest
% wonenden op aantal werkenden in lokaal bestuur
Het aandeel jonge lokale ambtenaren dat woont
en er werkt stijgt.
Antwerpen (werkend) vergeleken
met de gewesten
De top van de babyboom in het Vlaams gewest is veel breder en steekt ver
uit boven deze van Wallonië en zeker van het Brussels gewest, waar de
verjonging al veel verder gevorderd is. Dit is ook een illustratie dat de
generatiewissel, in dit kleine fragment van de tewerkstelllingsmarkt, in
het Vlaamse gewest de grootste impact zal hebben. Voor de RSZ-sectoren is
het niet anders. Brussel en ook Wallonië mogen zich opmaken om Vlaanderen
bij te springen. Een verhoogde investering in het Nederlandstalig
onderwijs in Brussel zodat haar aandeel verhoogd tot 40% (tav 25% nu) kan
hier al heel wat soelaas bieden. En de toekomstige immigratie natuurlijk,
want de vluchtelingen zullen, zoals in Duitsland trouwens, zeker niet
volstaan.
Jan Hertogen, socioloog
|