BuG 314 – Bericht uit het Gewisse – 15 maart 2016
   
BuG 314 on-line                               Printversie (24p)

"Vergrijzing", zichtbaar gemaakt voor elke gemeente
   
Langs de wissel van de 0-24 jarigen die de 40-64 jarigen
zullen vervangen de komende 25 jaar wordt de impact van
 'vergrijzing' duidelijk voor elke gemeente, provincie, regio
 
Tabel: Wissel-25 per gemeente, provincie, gewest, België

Voor het gemak van wie niet gewoon is met exceltabellen te
werken, hieronder de link naar een fiche met 6 grafieken voor
België en de onderstaande regio's, provincies en gemeenten.
Andere gemeenten kunnen aangevraagd bij info@npdata.be.
 
België en gewesten:  België - Vlaams - Brussels - Waals                                               
Provincies: Antwerpen - Vlaams Brabant - Oost-Vlaanderen - West-Vlaanderen - Limburg -
Henegouwen - Luik - Waals- Brabant - Luxemburg - Namen          

Gemeenten Vlaanderen: Aarschot - Alken - Antwerpen - Balen - Beringen - Beveren - Bilzen - Blankenberge - Boom - Bornem - Brakel - Brasschaat - Brecht - Bree - Brugge - Buggenhout - Deinze - Denderleeuw - Dendermonde - Diepenbeek - Dilbeek - Edegem - Eeklo - Erpe-Mere - Evergem - Geel - Genk - Gent - Geraardsbergen - Grimbergen - Halle - Hamme - Hasselt - Heist-op-den-Berg - Herent - Herentals - Herenthout Heusden-Zolder - Houthalen-Helchteren - Ieper - Izegem - Kapellen - Kapellen-op-den-Bos - Kasterlee - Keerbergen - Kontich - Kortenberg - Kortrijk - Lanaken - Landen - Leopoldsburg - Leuven - Lier - Lille - Lochristi - Lokeren - Lommel - Londerzeel - Lubbeek - Maasmechelen - Machelen - Maldegem - Mechelen - Menen - Merchtem - Merelbeke - Mol - Mortsel - Nijlen - Ninove - Oostende - Oostkamp - Puurs - Riemst - Roeselare - Ronse - Scherpenheuvel-Zichem - Schoten - Sint-Niklaas - Sint-Pieters-Leeuw - Sint-Truiden - Stabroek - Temse - Ternat - Tervuren - Tessenderlo - Tielt - Tienen - Tongeren - Torhout - Tremelo - Turnhout - Veurne - Vilvoorde - Voeren - Vorselaar - Wargegem - Wervik - Westerlo - Wetteren - Wevelgem - Willebroek - Wuustwezel - Zandhoven - Zaventem - Zedelgem - Zele - Zelzate - Zemst - Zoersel - Zonhoven - Zottegem - Zulte - Zutendaal - Zwevegem - Zwijndrecht

Gemeenten Brussel
: Anderlecht - Brussel - Elsene - Etterbeek - Evere - Jette - Ganshoren - Koekelberg - Oudergem - Sint-Gillis - Schaarbeek - Sint-Agatha-Berchem - Sint-Jans-Molenbeek - Sint-Joost-ten-Node - Sint-Lambrechts-Woluwe - Sint-Pieters-Woluwe - Ukkel - Vorst - Watermael-Bosvoorde

Gemeenten Wallonië:
  Aat - Aarlen - Andenne - Ans - Bastenaken - Bergen - Binche - Borgworm - Boussu - Charleroi - Chatelet - Courcelles -Dinant - Dison - Doornik - Grace-Hologne - Herstal - Hoei - La-Louvière - Komen-Waasten - Luik - Manage - Moeskroen - Namen - Nijvel - Ottignies-Louvain-La-Neuve - Oupeye - Saint-Ghislain - Saint-Nicolas - Seraing - Soignies - Soumange - Tubeke - Verviers - Villers-la-Ville - Waterloo - Waver - Wezet


Ter info de nieuwe bevolkingsprognose Planbureau 2015-2060:
Publicaties Planbureau: Vluchtelingen - Prognose - Database

En de update van opvangcentra vluchtelingen op 29/02/2016     
te downloaden na 16/03/2016 op: www.integratie-inburgering.be
   

Gedachte 1: Het is verbijsterend hoe economen en juristen onvermogend zijn de impact van de demografie mee te verrekenen in hun 'modellen', 'visies' of 'interpretaties'. Misschien het universitair curriculum bijsturen wat het lessenpakket betreft voor deze faculteiten. Leo Neels had dat indertijd al begrepen door als rechtenstudent toen al de cursussen sociologie en demografie te volgen in Pol&Soc Leuven.
Gedachte 2: Waar blijven Johan Wets, Patrick Deboosere, Dirk Jacobs, Marc Swyngedouw en andere eminente sociale wetenschappers. Worden ze niet gevraagd of uitgesloten uit het maatschappelijk/mediatiek debat over asiel en migratie, of hebben ze niets te zeggen?
Gedachte 3: Het zal niet (meer) komen van heren zoals Bilal Benyaich, die migratie vanuit kleinstedelijkheid bekeken en nooit de grondstroom begrepen hebben, die zo mainstream waren dat het establishment hen maar al te graag binnenhaalde. Een beetje zoals bij organisaties zoals het VCIM en de integratiesector, die in 1995 afgeschaft zijn wegens dubbele financiering, de Vlaamse gemeenschap langs Welzijn en nog eens langs de veiligheidsdiensten. Vilvoorde is er ondermeer het slachtoffer van geworden met alle gevolgen van dien, want daarna waren er enkel nog de veiligheidsdiensten.
Gedachte 4. Her resultaat van het Gentse onderzoek dat een stagnatie van de Belgische economie voorspelt tot 2070 vermeldt 2 van de hier behandelde factoren, zonder evenwel andere essentiële factoren te valoriseren. "Het Gentse onderzoek identificeert onder meer demografie (vergrijzing), onvoldoende vooruitgang in de werkgelegenheid en het risico van toenemende ongelijkheid als factoren die op de lange termijngroei wegen." zo staat in DS van 14/03/2016. Ook voor hen zal immigratie het verschil maken en een drijvende kracht zijn voor de toekomstige economische ontwikkeling. Deze BuG illustreert hun conclusie tot op het niveau van de gemeente en voor elke leeftijd de komende 25 jaar.

BuG 315 - Wissel-25 - De toekomst verzekerd

BuG 315 is complementair met
BuG 266 on-line en de generatiewisseling per gemeente (vervanging 50-64 jarigen door de 10-24 jarigen de komende 15 jaar). In de bijhorende tabel Wisseling generaties 2001-2014-2024 per gemeente wordt jaar per jaar berekend welk het saldo is van deze wisseling. In voorliggende BuG wordt voor de  0 tot 24 jarigen berekend hoe deze wisseling er op een termijn van 25 jaar uitziet maar dan per leeftijdsjaar.

Het mag ook eens over wat anders gaan dan vluchtelingen, asiel en migratie. Nu gelijk wie, gelijk wat mag zeggen, 'research' een kwalijke bijnaam geworden is voor op hol geslagen journalisten, politieke partijen en communisten alleen maar de mainstream volgen, is het goed nog eens het vogelperspectief te hanteren en de neus van de ruit te halen omdat men door de bewaseming niets meer ziet in deze kille tijden. Wissel 25 zo fluistert het brein, laat de vogel maar vliegen.

Voorgift op de conclusie van de vogelvlucht over België

Wat leert de arendsvlucht over België. Migratie komt waar er woningen vrijkomen en de bevolkingsontwikkeling een negatief saldo vertoont. En dat niet voor het 'gemiddelde' maar voor specifieke locaties waar mensen wonen. Dat was zo het geval met de steden in België na 1970. Na drie decennia heeft de immigratie de bevolkingsdaling kunnen stoppen en omzetten in een bevolkingsaangroei na 2000. Mercedes Van Volcem (Open VLD) stelt deze bevolkingsgroei vast na 2000 en orakelt dat de steden uit hun voegen barsten terwijl ze nog ver van het niveau staan van waar ze zijn beginnen dalen. Hoe kortzichtigheid altijd maar weer kampioenen van de onzin maakt.

De Wissel-25 die in deze Bug uit de doeken wordt gedaan maakt duidelijk dat vooral Vlaanderen actieve bevolking nodig heeft, hetgeen gedeeltelijk door interne migratie vanuit Brussel en Wallonië kan opgevangen worden. De werkloosheidsreserve zal aangesproken worden en de werkplaats zal z'n exclusieve kledijcodes latten vallen. Verlenging van de arbeidsloopbaan, het opjagen van sociaal- en andere gehandicapten naar de werkvloer zal zoals in Duitsland maar beperkt de arbeidsnoden lenigen. De immigratie die continu doorloopt zal grotere volumes moeten aanbrengen om het welvaartspeil en de betaalbaarheid van de sociale zekerheid en de pensioenen te waarborgen. Voorwaar een mooi verhaal waarin de vluchtelingen vooral de functie hebben van opwarmer voor wat versterkt de komende decennia zal gebeuren. En Brussel is het enige gewest dat nu al in evenwicht is met de toekomst. Het libertijnse, het multiculturele, het inventieve, het internationale, het universele zullen als vreedzame duiven uitvliegen en gans België en Europa bevruchten. België het gidsland van de wereld, met Brussel als katalysator van al het 'vreemde' naar het 'eigene'. Niet te mooi om waar te zijn.

Een nieuwe tool, de Wissel-25.

Wissel 25 is een berekende gedachteoefening, die enig vermogen tot abstractie veronderstelt. Stel je even voor dat de huidige 0-24 jarigen binnen 25 jaar de 40-64 jarigen hebben vervangen in 2040, een eeuwigheid ver, maar het zal gebeuren. De tussenliggende groep van de huidige 25-39 jarigen blijven aanwezig in de vork van 25-64 jarigen. Elke verandering van het geboortecijfer, zoals in de nieuwe prognoses van het Planbureau verrekend,  hier of elders in de wereld, zal geen enkele invloed uitoefenen op het arbeidspotentieel dat dan als 25 plussers voor de productie van diensten en goederen zal zorgen.

Enkel migratie zal nog enig correctief kunnen brengen, zoals ook in het verleden het geval was, vooral in de grote steden. De steden zijn nu demografisch in evenwicht en het zullen vooral de kleinere steden en het platteland zijn, die migratie zullen aantrekken en zo hun demografische ontwikkeling veilig stellen.

Belangrijk om zien is dat de voorbije immigratie volledig in dit demografische beeld van de wissel-25 is verrekend. Hoe zal de toestand er, zonder migratie, de komende 3 decennia er zal uitzien kan nu perfect, dwz wiskundig vooruitgezien worden. Enkel de blinden en de geobsedeerden zeggen dat het beter is je ogen te sluiten voor je in de ravijn stort, liever dan met open visier de toekomst aan te pakken en welvaart en welzijn voor iedereen te verzekeren.

Wat is de Wissel-25

De Wissel-25 geeft het antwoord op toekomstige behoefte binnen de actieve bevolking, rekening houdend met het huidige potentieel 0-24 jarigen en de uistroom van de huidige 20-64 jarigen. Wat is de toestand die zich jaar na jaar zal opbouwen met het doorschuiven van de huidige generaties 0-24 jarigen in de arbeidsmarkt en het doorschuiven naar het pensioen van de 40-64 jarigen. Wissel-25 is een stresstest voor de hersenen en voor het abstractievermogen.

Gemeenten, provincies, regio's en België: 6 grafieken in 2 klikken

In de tabel Wissel 25 per gemeente, provincie, gewest, België worden de demografische gegevens verwerkt die we ook ter beschikking gesteld hebben van Het Laatste Nieuws voor de opmaak van de database en tool van Het Laatste Nieuws voor de berekening van de hoeveelste inwoner van België je bent, zie De hoeveelste Belg, in feite een tool voor de hoeveelste inwoner van België (migratieachtergrond dient de eerste datum van inschrijving in de Burgerlijke Stand in te geven).

We illustreren de nieuwe tool Wissel-25 eerst voor België aan de hand van de 6 grafieken die automatisch opgemaakt worden door 2 muisklikken:
1) het record van gemeente, provincie enz kopiëren, en
2) het te plakken bovenaan in het blad grafieken.

Daarmee worden automatisch de grafieken voor 2015 gegenereerd. In het blad 1990 vindt men eenzelfde berekening maar dan voor de toestand in 1990, zonder dus de migratie tussen 1990-en 2015 mee te verrekenen. Deze applicatie is enkel voor hardliners bedoeld, of voor wie wil weten hoe men in het verleden naar de toekomst kon kijken en wat er dan van die toekomst geworden is. Maar daar gaan we hier verder niet op in.

1. De Wissel-25 in België

De Wissel-25 wordt op drie wijzen in beeld gebracht: eerst binnen het overzicht van de 0-64 jarigen, dan van de actieve bevolking 15-64 jarigen en dan de betreffende uitstromers en hun wisselgroep, 40-64 jarigen.

1.1. Wissel-25: Beeld van de 0-64 jarigen
   

België


Dit is het meest omvattende beeld, de huidige 0-24 jarigen (lichtblauwe lijn) werden onder de 40-64 jarigen (donkerblauwe lijn) geplakt. De donkere 0-24 jarigen en de lichtblauwe, geplakt op de 40-64 jarigen zijn identiek. Als de donkerblauwe lijn hoger ligt dan de lichtblauwe dan is er tekort, ligt het erboven dan is er een surplus. Dit verandert dus per leeftijdsjaar. Het verschil per leeftijdsjaar wordt uitgetekend in de gele lijn.

De evolutie in de tijd wordt duidelijk van rechts naar links

Met het verloop van de jaren zal de rechterkant van de grafiek inschuiven in het pensioen. Van rechts naar links kan dus een beeld gevormd van de evolutie van tekort of surplus de komende 25 jaren. Wie de inspanning wil doen om zich deze evolutie voor te stellen wordt er wijzer mee en kan voor elke gemeente, provincie, gewest en België vooruitzien op een onontkoombare, dwz wiskundig zekere toekomstige situatie

Enkel migratie kan ten gronde corrigeren

Zoals gezegd kan de toekomstige situatie niet (meer) door geboorten maar enkel door interne migraties (wat neerkomt op probleemverschuiving) of door externe migraties tegemoet gekomen worden. Beleidsmaatregelen zoals verschuiving van de pensioenleeftijd of evoluties zoals robotisering, zullen maar een marginaal effect ressorteren op de 'grondstroom' van dit toekomstperspectief. Het opdrogen van werkloosheid en het veranderen van kledijcodes zijn wel van structureel belang maar kunnen nooit de behoefte aan continue migratie wegnemen. Want niet enkel de wisseling is van belang, ook de groei van de tewerkstelling omwille van een veelheid aan factoren, noodzakelijke groei BNP, groei zorgbehoefte en deeltijds werk, eindeloopbaanregelingen met compensatie door verlof enz.

Maar alles begint dus met het haarfijn uittekenen van de toekomst door wat men nu al zeker weet, de Wissel-25. Het betreft trouwens een unieke situatie die zich voor het eerst na WO2 voordoet.

Bespreking grafiek België

De donkerblauwe lijn volgt de leeftijdsverdeling op 01/01/2015 van de Belgische bevolking. De dip bij tienjarigen oogt onschuldig omdat het een gemiddelde is. Dat is het niet als gefocust wordt op steden en het Brusselse gewest, zie verder. Want deze dip gaat, op 25 jaar bekeken, samengaan met de piek aan huidige 50 jarigen. D.w.z. dat binnen 15 jaar de dip van de huidige 10 jarigen zal samenvallen met de historische piek op 50 jaar van de babyboomers die dan met pensioen zullen gaan. De evolutie de komende 15 jaar is een langzame opbouw naar deze piek, dwz een alsmaar groeiend tekort op deze wisseling de komende 15 jaar en daarna gedurende 10 jaar een stabilisering ervan, zonder evenwel volledig gecompenseerd te worden.

De grafiek met het verschil in % 0-24 jarigen op het aantal 40-64 geeft een scherp en vergelijkbaar beeld tussen de diverse regio's en gemeenten.


Voor de huidige 50-jarigen is het tekort in de Wissel-25 wanneer ze op pensioen gaan als 65 jarige, dus binnen 15 jaar, 27%. Dat is een gemiddelde voor België dat grote verschillen verbergt. Elkeen kan evenwel gemakkelijk voor een gemeente, provincie of gewest het resultaat bekijken in de tabel Wissel 25 per gemeente, provincie, gewest, België.

1.2. Wissel-25: Beeld van de 15-64 jarigen

Een concreter beeld komt tot stand wanneer ingezoomd wordt op de actieve bevolking, de 15-64 jarigen. Dezelfde gegevens worden nu getoond in de leeftijdsreeks 15-64 jaar. De lichtblauwe lijn zijn de 0-14 jarigen doorgeschoven onder de huidige 40-64 jarigen.



   


1.3. Wissel-25: Beeld van de 40-64 jarigen

Inzoomend op de huidige 40-64 jarigen (donkerblauwe lijn) met daaronder de huidige 0-24jarigen (lichtblauwe lijn) 25 jaar doorgeschoven, wordt vooruitgekeken naar wat de wissel zal meebrengen binnen 25 jaar.



  


2.4. Wissel-25, saldo in 2040

Als het verschil gemaakt wordt tussen de huidige 0-24 jarigen en de 40-64 jarigen kan het verschil, dus het saldo berekend na 25 jaar wanneer geen immigratie zou plaatsvinden. Ook het % tekort of surplus wordt duidelijk wanneer dit verschil berekend wordt als % tav de 40-64 jarigen. En in de laatste kolom wordt het aandeel van elk gewest berekend.
    

Wissel-25 van 40-64 jarigen door 0-24 jarigen op 25 jaar - 2015
  Totaal 0-24 jr 40-64 jr Verschil % rij % kolom
België 11.209.044 3.224.074 3.788.798 -564.724 -17,5% 100,0%
  Vlaams Gewest 6.444.127 1.780.864 2.221.367 -440.503 -24,7% 78,0%
  Brussels Gewest 1.175.173 370.856 349.765 21.091 5,7% -3,7%
  Waals Gewest 3.589.744 1.072.354 1.217.666 -145.312 -13,6% 25,7%
     Antwerpen 1.813.282 512.781 615.312 -102.531 -20,0% 18,2%
     Vlaams-Brabant 1.114.299 320.047 385.655 -65.608 -20,5% 11,6%
     West-Vlaanderen 1.178.996 310.088 405.780 -95.692 -30,9% 16,9%
     Oost-Vlaanderen 1.477.346 407.399 504.037 -96.638 -23,7% 17,1%
     Limburg 860.204 230.549 310.583 -80.034 -34,7% 14,2%
  Brussels Gewest 1.175.173 370.856 349.765 21.091 5,7% -3,7%
     Waals-Brabant 393.700 119.878 134.965 -15.087 -12,6% 2,7%
     Henegouwen 1.335.360 396.857 455.271 -58.414 -14,7% 10,3%
     Luik 1.094.791 322.180 369.589 -47.409 -14,7% 8,4%
     Luxemburg 278.748 87.937 92.587 -4.650 -5,3% 0,8%
     Namen 487.145 145.502 165.254 -19.752 -13,6% 3,5%


In dit overzicht gaat het detail en de evolutie per leeftijd verloren, maar daartegenover staat het globaal beeld. Het Vlaams gewest laat een tekort van 25% zien in de Wissel-25, en zal de last van 78% van het tekort in België moeten dragen. Brussel heeft een klein overschot. Wallonië staat, in tegenstelling tot 25 jaar geleden in 1990, voor de omgekeerde situatie.

Deze verschillen op 25 jaar houden geen rekening met de stijging van het arbeidsvolume als gevolg van de vergrijzing, de groei van de publieke dienstverlening die binnen 25 jaar naar de 60% zal tenderen, de groei van het deeltijdse werk en de aanpassing van de eindeloopbaan wat werktijd betreft enz.

2.5. Wissel-25 per gewest

Merk de sterke daling in de leeftijdsverdeling in Brussel tussen 3 en 28 jaar met dieptepunt bij de huidige 16 jarigen. Het is een typisch beeld voor alle grotere steden. Het maakt meteen begrijpelijk dat de daling van de werkloosheid in het Brusselse gewest het rechtstreekse gevolg is van het dalend cijfer van jongeren die in de arbeidsmarkt stromen en dat zal nog enkele jaren voortduren. Voor Vlaanderen is, behoudens de steden (zie verder) deze daling minder sterk en in Wallonië bijna niet aanwezig. Daartegenover staat de leeftijdpiek van de babyboomers in het Vlaamse Gewest gebeiteld, is ze amper aanwezig in Wallonië en onbestaande in Brussel waar de bevolkingspiek zich pas met de huidige 36 jarigen zaal aanbieden.
 

Vlaams gewest

  Brussels Gewest

 Waals Gewest


In het Vlaamse gewest zal binnen 15 jaar de piek van de 50 jarigen en de minimale instroom van de huidige 10-jarigen zorgen voor een clash om de jobs. Brussel en Wallonië zullen Vlaanderen te hulp schieten en de voorbij en lopende migraties zullen zich als een deken over Vlaanderen leggen om in haar arbeids-, zorg en productiebehoeften te voorzien.

Voor Brussel zal de aanloop naar dit punt langer duren maar minder tekort veroorzaken. De huidige extreem sterke daling van het overaanbod op de arbeidsmarkt is ten zeerste voelbaar in de daling van de werkloosheid, die een historisch laagterecord bereikt in Brussel, ook als de cijfers van het leefloon bij jongeren worden meegerekend. (in een van de volgende BuG's komen we daar op terug)

Minder dan het Vlaams gewest zal het Waalse voor een 'tekortscenario' staan in de de Wissel-25.

Om de vergelijking tussen de gewesten beter te kunnen maken is het % van tekort/overschot binnen elk leeftijdsjaar een exacte meter: we nemen het overzicht tussen 40 en 64 jaar. De grafiek dient, zoals al grafieken in deze setting, van rechts naar links gelezen, dwz op 64 wordt de wisseling van huidige 64 jarigen door de huidige 24 jarigen in beeld gebracht, de 63- door 23 jarigen, de 55- door 15 jarigen, de 40- door de 0 tot 1 jarigen van dit ogenblik.

Vlaams gewest

Brussels gewest

Waals gewest


In Brussel is de instroom van de huidige generatie jongeren tav de uitstromers extreem, maar dat is aan het keren en op enkele jaren tijd zal dit in een negatief saldo omkeren. Belangrijker om zien is dat voorbije migraties aan deze situatie niets hebben kunnen veranderen. Wie echt de toestand van de arbeidsmarkt wil begrijpen moet deze gegevens tot zich laten doordringen, voor wie dat te veel gevraagd is of er niet toe komt kan nooit meer het gezegde opgaan binnen vijf of tien jaar, "we hebben het niet geweten".

Merk dat het 'tekort' in enkele specifieke leeftijdsgroepen in het Vlaamse gewest zakt tot -35%, in het Waalse tot maximaal 0%. Andere leeftijdsjaren kunnen dit compenseren, alsmede, hogere vrouwelijke tewerkstelling, langer werken, werkloosheidsreserve en vooral toekomstige immigratie. Maar dat weegt allemaal maar in beperkte mate op tegen de stijgende behoefte aan arbeidskrachten als gevolg van stijgende welvaart (hoger BNP, al is het maar om de schulden af te betalen), de zorgbehoeften, de uitbreiding van het deeltijds werk, de verhoogde emigratie door terugkeer naar landen van herkomst enz. in de komende 25 jaar.

2.6. Wissel-25 in enkele grote steden.

Zoals gezegd is het beeld in de grote steden gelijklopend met dit van het Brusselse gewest. Dat heeft te maken met de bevolkingsdaling na 1970 die drie decennia heeft aangehouden, ook al was er een sterke immigratie. Pas na drie decennia heeft de immigratie de bevolkingsdaling kunnen tegenhouden en, mede langs het overschot op het natuurlijk saldo, in 2000 kunnen omkeren in een bevolkingsstijging. Intussen is er evenwel een geweldig demografisch 'gat' gevallen, als een omgekeerde Gauscurve, tussen 3 en 28 jaar, met een dieptepunt bij de huidige 16 jarigen.

Antwerpen - Tot -17%

De leeftijdscurve 0-24 jaar van 2015 wordt gelegd op deze van de huidige 40-64 jarigen. Zo wordt duidelijk hoe de wisselingen van leeftijdsgeneraties de komende 25 jaar in de huidige aantallen een tekort of overschot per leeftijd zullen meebrengen. In Antwerpen is een dynamiek aan de gang die de komende 4 jaar tot een ommekeer zal leiden in het inschuiven van een vermeerderend aantal jongeren als vervanging van een alsmaar stijgend aantal ouderen in het pensioen. Pas binnen 15 jaar zal dit terug positief worden omwille van de huidige nieuwe babyboom.

Gent - Tot -26%

Mechelen - Tot -20%

Brussel - Tot-14%

Schaarbeek - Tot +3%

Molenbeek - Tot +13%

Luik - Tot -31%


Charleroi - Tot -15%


Schaarbeek en Molenbeek hebben een afnemend maar blijvend surplus in hun wissel-25 maar zullen toch tot een zekere stabilisatie komen, en tot een uitzwermen van hun bevolking naar andere gemeenten en gewesten. Charleroi vertoont een atypisch profiel omwille van een minimale immigratie de laatste decennia. Desalniettemin zal ook daar het chronisch tekort in de generatiewisseling een sterke opslorping van de werkloosheid tot gevolg hebben. In Charleroi zal de immigratie, zoals in de laatste decennia minimaal zijn zeker omdat de immigratie daar minimaal zal zijn, en de uitstroom constant over de gehele periode van 25 jaar. Hetzelfde is het geval voor Luik. Niet zo voor de kleinere steden en landelijke gemeenten.

2.7. Wissel-25 in Provincies, (kleinere) steden en gemeenten

Ter illustratie worden hier de provincies en enkele meenten weergegeven. Langs de tabel Wissel-25 per gemeente, provincie, gewest, België kunnen alle gemeenten geëxploreerd worden.

Voor het gemak van wie niet gewoon is met exceltabellen om te gaan, hieronder de link naar een fiche met  6 grafieken voor België en de onderstaande regio's, provincies en gemeenten. Andere gemeenten aanvragen kan bij info@npdata.be.

Aandachtspunten zijn studentensteden waar de 20-25 jarigen niet in de steden blijven maar zullen uitvliegen. Ronse, met een grootstedelijk profiel, maar vooral toch de kleinere steden die in arbeidsnood zullen komen, zelfs met de immigratie zoals voorzien in de laatste bevolkingsprognose. De Gentse onderzoekers zien hier ook een groot probleem tot stand komen bij 'ongewijzigd beleid'. enkel een beleidsmatig en versterkt aantrekken van immigratie zal de economie kunnen behoeden voor stagnatie. De Kempen kan gelden als de immigratieregio van de toekomst, Heist-op-den-Berg voorop. Het zullen de immigranten zijn die daar de berg van de vergrijzing zullen beklimmen.

België en gewesten:  België - Vlaams - Brussels - Waals                                                
Provincies: Antwerpen - Vlaams Brabant - Oost-Vlaanderen - West-Vlaanderen - Limburg -
Henegouwen - Luik - Waals- Brabant - Luxemburg - Namen          

Gemeenten Vlaanderen: Aarschot - Alken - Antwerpen - Balen - Beringen - Beveren - Bilzen - Blankenberge - Boom - Bornem - Brakel - Brasschaat - Brecht - Bree - Brugge - Buggenhout - Deinze - Denderleeuw - Dendermonde - Diepenbeek - Dilbeek - Edegem - Eeklo - Erpe-Mere - Evergem - Geel - Genk - Gent - Geraardsbergen - Grimbergen - Halle - Hamme - Hasselt - Heist-op-den-Berg - Herent - Herentals - Herenthout Heusden-Zolder - Houthalen-Helchteren - Ieper - Izegem - Kapellen - Kapellen-op-den-Bos - Kasterlee - Keerbergen - Kontich - Kortenberg - Kortrijk - Lanaken - Landen - Leopoldsburg - Leuven - Lier - Lille - Lochristi - Lokeren - Lommel - Londerzeel - Lubbeek - Maasmechelen - Machelen - Maldegem - Mechelen - Menen - Merchtem - Merelbeke - Mol - Mortsel - Nijlen - Ninove - Oostende - Oostkamp - Puurs - Riemst - Roeselare - Ronse - Scherpenheuvel-Zichem - Schoten - Sint-Niklaas - Sint-Pieters-Leeuw - Sint-Truiden - Stabroek - Temse - Ternat - Tervuren - Tessenderlo - Tielt - Tienen - Tongeren - Torhout - Tremelo - Turnhout - Veurne - Vilvoorde - Voeren - Vorselaar - Wargegem - Wervik - Westerlo - Wetteren - Wevelgem - Willebroek - Wuustwezel - Zandhoven - Zaventem - Zedelgem - Zele - Zelzate - Zemst - Zoersel - Zonhoven - Zottegem - Zulte - Zutendaal - Zwevegem - Zwijndrecht

Gemeenten Brussel
: Anderlecht - Brussel - Elsene - Etterbeek - Evere - Jette - Ganshoren - Koekelberg - Oudergem - Sint-Gillis - Schaarbeek - Sint-Agatha-Berchem - Sint-Jans-Molenbeek - Sint-Joost-ten-Node - Sint-Lambrechts-Woluwe - Sint-Pieters-Woluwe - Ukkel - Vorst - Watermael-Bosvoorde

Gemeenten Wallonië:
  Aat - Aarlen - Andenne - Ans - Bastenaken - Bergen - Binche - Borgworm - Boussu - Charleroi - Chatelet - Courcelles -Dinant - Dison - Doornik - Grace-Hologne - Herstal - Hoei - La-Louvière - Komen-Waasten - Luik - Manage - Moeskroen - Namen - Nijvel - Ottignies-Louvain-La-Neuve - Oupeye - Saint-Ghislain - Saint-Nicolas - Seraing - Soignies - Soumange - Tubeke - Verviers - Villers-la-Ville - Waterloo - Waver - Wezet



Het is onmogelijk om kleinere steden en landelijke gemeenten de revue te laten passeren. Langs de tabel Wissel 25 per gemeente, provincie, gewest, België kan men deze, met 2 muisklikken per gemeente, in extenso nagaan. We beginnen hier een revue van de provincies die voor het merendeel bestaan uit kleinere steden en gemeenten. Daarom een overzicht per provincie en enkele steden. We geven aan welke het grootste verschil is in een bepaald leeftijdsjaar. Voor het detail van de %ges per leeftijd, zie de tabel.

Limburg

Limburg - Tot -40%

Hasselt - Tot -45%

Sint-Truiden - Tot -50%

Kortessem - Tot -52%

Maasmechelen - Tot --36%

Lummen - Tot -52%

Leopoldsburg - Tot -50%


West-Vlaanderen


West-Vlaanderen - Tot -38%

Kortrijk - Tot -38%

Brugge - Tot -39%

Roeselare - Tot -38%

Ieper - Tot -42%


Oost-Vlaanderen

Oost-Vlaanderen - Tot -32%

Aalst - Tot -40%

Oudenaarde - Tot -46%

Harelbeke - Tot -49%

Geraardsbergen - Tot -45%

Zelzate - Tot -38%


Antwerpen (Provincie)

   
Provincie Antwerpen - Tot -32%

Brasschaat - Tot -45%

Heist-op-den-Berg - Tot -43%


Hoogstraten - Tot -45%

Herentals - Tot -52%


Vlaams Brabant
 

Kortenberg - Tot -30%

Tienen - Tot - 40%

Vilvoorde - Tot -10%

Ook hier een continue daling van jongerenaanbod op de arbeidsmarkt
Diest - Tot -40%

Aarschot - Tot -50%


Waalse Provincies

Waals-Brabant - Tot -27%

Henegouwen - Tot -20%

Luik - Tot -25%

Luxemburg - Tot -17%

Namen - Tot -21%



Voor wie nog dieper wil boren: wissel-25, berekend voor 1990. Interessant vergelijkingspunt, beschikbaar in de tabel, maar enkel voor Vlaanderen en Brussel.
 
Slotoverweging 1. Steden hebben een grotere reserve opgebouwd en langs immigratie een grotere dekking van het toekomstige tekort verkregen. Maar ook bij hen zullen jaar na jaar minder jongeren naar de arbeidsmarkt komen en een stijgend aantal zal met pensioen gaan zodat de wisseling de meeste grotere steden in het negatief zal brengen. In ieder geval zal door een verminderde instroom van jongeren op de arbeidsmarkt de werkloosheid dalen en de werkzaamheidsgraad stijgen, en tot minder uitgaven in de sociale- en bestaanszekerheid leiden en tot een groter volume inkomsten langs sociale zekerheidsbijdragen en belastingen.

Slotoverweging 2. Vanuit de grotere steden zullen de arbeidsreserve en het bevolkingsoverschot een dynamiek teweegbrengen van verhuis naar kleinere en landelijke steden en gemeenten die in demografische ademnood zullen komen en waar de alsmaar groter worden leegstand om binnenlandse en buitenlandse immigratie zal roepen. Wat trouwens in Duitsland al lang begonnen is en en waartegen extreem rechts, zoals in 1991 in Antwerpen, een wanhopige maar vooraf al verloren strijd voert. Hoe hoger de immigratiebehoefte omwille van bevolkingsdaling, hoe hoger de weerstand. En hoe lager de aanwezigheid van migranten hoe hoger de afkeer ertegen. Deze twee factoren spelen samen in Sachsen-Anhalt. En het AfD zal zoals het Vlaams Blok indertijd drooggelegd worden en politiek irrelevant. In feite is hun lot hetzelfde, de anti-migratenstem voor jaren politiek monddood maken.

Jan Hertogen, socioloog