BuG 314 – Bericht uit het Gewisse – 15 maart 2016
BuG 314 on-line
Printversie (24p)
"Vergrijzing",
zichtbaar gemaakt voor elke gemeente
Langs de wissel van de 0-24 jarigen die de 40-64 jarigen
zullen vervangen de komende 25 jaar wordt de impact van
'vergrijzing' duidelijk voor elke gemeente, provincie, regio
Tabel:
Wissel-25 per gemeente, provincie, gewest, België
Voor het gemak van wie niet gewoon is met exceltabellen te
werken, hieronder de link naar een fiche met 6 grafieken voor
België en de onderstaande regio's, provincies en gemeenten.
Andere gemeenten kunnen aangevraagd bij
info@npdata.be.
België en gewesten:
België -
Vlaams -
Brussels -
Waals
Provincies:
Antwerpen -
Vlaams Brabant -
Oost-Vlaanderen -
West-Vlaanderen -
Limburg -
Henegouwen -
Luik -
Waals- Brabant -
Luxemburg -
Namen
Gemeenten
Vlaanderen:
Aarschot -
Alken -
Antwerpen -
Balen -
Beringen -
Beveren -
Bilzen -
Blankenberge -
Boom -
Bornem -
Brakel -
Brasschaat -
Brecht -
Bree -
Brugge -
Buggenhout -
Deinze -
Denderleeuw -
Dendermonde -
Diepenbeek -
Dilbeek -
Edegem -
Eeklo -
Erpe-Mere -
Evergem -
Geel -
Genk -
Gent -
Geraardsbergen -
Grimbergen -
Halle -
Hamme -
Hasselt -
Heist-op-den-Berg -
Herent -
Herentals -
Herenthout -
Heusden-Zolder -
Houthalen-Helchteren -
Ieper -
Izegem -
Kapellen -
Kapellen-op-den-Bos -
Kasterlee -
Keerbergen -
Kontich -
Kortenberg -
Kortrijk -
Lanaken -
Landen -
Leopoldsburg -
Leuven -
Lier -
Lille -
Lochristi -
Lokeren -
Lommel -
Londerzeel -
Lubbeek -
Maasmechelen -
Machelen -
Maldegem -
Mechelen -
Menen -
Merchtem -
Merelbeke -
Mol -
Mortsel -
Nijlen -
Ninove -
Oostende -
Oostkamp -
Puurs -
Riemst -
Roeselare -
Ronse -
Scherpenheuvel-Zichem -
Schoten -
Sint-Niklaas -
Sint-Pieters-Leeuw -
Sint-Truiden -
Stabroek -
Temse -
Ternat -
Tervuren -
Tessenderlo -
Tielt -
Tienen -
Tongeren -
Torhout -
Tremelo -
Turnhout -
Veurne -
Vilvoorde -
Voeren -
Vorselaar -
Wargegem -
Wervik -
Westerlo -
Wetteren -
Wevelgem -
Willebroek -
Wuustwezel -
Zandhoven -
Zaventem -
Zedelgem -
Zele -
Zelzate -
Zemst -
Zoersel -
Zonhoven -
Zottegem -
Zulte -
Zutendaal -
Zwevegem -
Zwijndrecht
Gemeenten Brussel:
Anderlecht -
Brussel -
Elsene -
Etterbeek -
Evere -
Jette -
Ganshoren -
Koekelberg -
Oudergem -
Sint-Gillis -
Schaarbeek -
Sint-Agatha-Berchem -
Sint-Jans-Molenbeek -
Sint-Joost-ten-Node -
Sint-Lambrechts-Woluwe -
Sint-Pieters-Woluwe -
Ukkel -
Vorst -
Watermael-Bosvoorde
Gemeenten Wallonië:
Aat -
Aarlen -
Andenne -
Ans -
Bastenaken -
Bergen -
Binche -
Borgworm -
Boussu -
Charleroi -
Chatelet -
Courcelles -Dinant
-
Dison -
Doornik -
Grace-Hologne -
Herstal -
Hoei -
La-Louvière -
Komen-Waasten -
Luik -
Manage -
Moeskroen -
Namen -
Nijvel -
Ottignies-Louvain-La-Neuve -
Oupeye -
Saint-Ghislain -
Saint-Nicolas -
Seraing -
Soignies -
Soumange -
Tubeke -
Verviers -
Villers-la-Ville -
Waterloo -
Waver -
Wezet
Ter info de nieuwe bevolkingsprognose Planbureau
2015-2060:
Publicaties Planbureau:
Vluchtelingen -
Prognose -
Database
En de update van opvangcentra vluchtelingen op 29/02/2016
te downloaden na 16/03/2016 op:
www.integratie-inburgering.be
Gedachte
1: Het is verbijsterend hoe economen en juristen onvermogend
zijn de impact van de demografie mee te verrekenen in hun 'modellen',
'visies' of 'interpretaties'. Misschien het universitair curriculum
bijsturen wat het lessenpakket betreft voor deze faculteiten. Leo Neels had
dat indertijd al begrepen door als rechtenstudent toen al de cursussen
sociologie en demografie te volgen in Pol&Soc Leuven.
Gedachte 2: Waar blijven Johan Wets, Patrick Deboosere, Dirk
Jacobs, Marc Swyngedouw en andere eminente sociale wetenschappers. Worden
ze niet gevraagd of uitgesloten uit het maatschappelijk/mediatiek debat
over asiel en migratie, of hebben ze niets te zeggen?
Gedachte 3: Het zal niet (meer) komen van heren zoals Bilal
Benyaich, die migratie vanuit kleinstedelijkheid bekeken en nooit de
grondstroom begrepen hebben, die zo mainstream waren dat het establishment
hen maar al te graag binnenhaalde. Een beetje zoals bij organisaties zoals
het VCIM en de integratiesector, die in 1995 afgeschaft zijn wegens
dubbele financiering, de Vlaamse gemeenschap langs Welzijn en nog eens
langs de veiligheidsdiensten. Vilvoorde is er ondermeer het slachtoffer
van geworden met alle gevolgen van dien, want daarna waren er enkel nog de
veiligheidsdiensten.
Gedachte 4. Her resultaat van het Gentse onderzoek dat een
stagnatie van de Belgische economie voorspelt tot 2070 vermeldt 2 van de
hier behandelde factoren, zonder evenwel andere essentiële factoren te
valoriseren. "Het Gentse onderzoek identificeert onder meer demografie
(vergrijzing), onvoldoende vooruitgang in de werkgelegenheid en het risico
van toenemende ongelijkheid als factoren die op de lange termijngroei
wegen." zo staat in
DS van
14/03/2016. Ook voor hen zal immigratie het verschil maken en een drijvende kracht
zijn voor de toekomstige economische ontwikkeling. Deze BuG illustreert
hun conclusie tot op het niveau van de gemeente en voor elke leeftijd de
komende 25 jaar.
BuG 315 - Wissel-25 - De toekomst verzekerd
BuG 315 is complementair met
BuG 266 on-line en
de generatiewisseling per gemeente (vervanging 50-64 jarigen door de 10-24
jarigen de komende 15 jaar). In de bijhorende tabel
Wisseling generaties 2001-2014-2024 per gemeente wordt jaar per jaar
berekend welk het saldo is van deze wisseling. In voorliggende BuG wordt
voor de 0 tot 24 jarigen berekend hoe deze wisseling er op een
termijn van 25 jaar uitziet maar dan per leeftijdsjaar.
Het mag ook
eens over wat anders gaan dan vluchtelingen, asiel en migratie. Nu gelijk
wie, gelijk wat mag zeggen, 'research' een kwalijke bijnaam geworden
is voor op hol geslagen journalisten, politieke partijen en communisten
alleen maar de mainstream volgen, is het goed nog eens het
vogelperspectief te hanteren en de neus van de ruit te halen omdat men
door de bewaseming niets meer ziet in deze kille tijden. Wissel 25 zo
fluistert het brein, laat de vogel maar vliegen.
Voorgift op de conclusie van de vogelvlucht over België
Wat leert de arendsvlucht over België. Migratie komt waar er woningen
vrijkomen en de bevolkingsontwikkeling een negatief saldo vertoont. En dat
niet voor het 'gemiddelde' maar voor specifieke locaties waar mensen
wonen. Dat was zo het geval
met de steden in België na 1970. Na drie decennia heeft de immigratie de
bevolkingsdaling kunnen stoppen en omzetten in een bevolkingsaangroei na
2000. Mercedes Van Volcem (Open VLD) stelt deze bevolkingsgroei vast na 2000 en orakelt dat de
steden uit hun voegen barsten terwijl ze nog ver van het niveau staan van
waar ze zijn beginnen dalen. Hoe kortzichtigheid altijd maar weer kampioenen
van de onzin maakt.
De Wissel-25 die in deze Bug uit de doeken wordt gedaan maakt duidelijk
dat vooral Vlaanderen actieve bevolking nodig heeft, hetgeen gedeeltelijk
door interne migratie vanuit Brussel en Wallonië kan opgevangen worden. De
werkloosheidsreserve zal aangesproken worden en de werkplaats zal z'n
exclusieve kledijcodes latten vallen. Verlenging van de
arbeidsloopbaan, het opjagen van sociaal- en andere gehandicapten naar de
werkvloer zal zoals in Duitsland maar beperkt de arbeidsnoden lenigen. De
immigratie die continu doorloopt zal grotere volumes moeten aanbrengen om
het welvaartspeil en de betaalbaarheid van de sociale zekerheid en de
pensioenen te waarborgen. Voorwaar een mooi verhaal waarin de
vluchtelingen vooral de functie hebben van opwarmer voor wat versterkt de komende decennia zal gebeuren. En
Brussel is het enige gewest dat nu al in evenwicht is met de toekomst. Het
libertijnse, het multiculturele, het inventieve, het internationale, het
universele zullen als vreedzame duiven uitvliegen en gans België en Europa bevruchten. België het gidsland van de wereld, met
Brussel als katalysator
van al het 'vreemde' naar het 'eigene'. Niet te mooi om waar te zijn.
Een nieuwe tool, de Wissel-25.
Wissel 25 is een berekende gedachteoefening, die enig vermogen tot
abstractie veronderstelt. Stel je even voor dat de huidige 0-24 jarigen
binnen 25 jaar de 40-64 jarigen hebben vervangen in 2040, een eeuwigheid
ver, maar het zal gebeuren. De tussenliggende groep van de huidige 25-39
jarigen blijven aanwezig in de vork van 25-64 jarigen. Elke
verandering van het geboortecijfer, zoals in de nieuwe prognoses van het
Planbureau verrekend, hier of elders in de wereld, zal geen enkele invloed
uitoefenen op het arbeidspotentieel dat dan als 25 plussers voor de
productie van diensten en goederen zal zorgen.
Enkel migratie zal nog enig correctief kunnen brengen, zoals ook in het
verleden het geval was, vooral in de grote steden. De steden zijn nu
demografisch in evenwicht en het zullen vooral de kleinere steden en het
platteland zijn, die migratie zullen aantrekken en zo hun demografische
ontwikkeling veilig stellen.
Belangrijk om zien is dat de voorbije immigratie volledig in dit
demografische beeld van de wissel-25 is verrekend. Hoe zal de toestand er, zonder migratie, de komende 3
decennia er zal uitzien kan nu perfect, dwz wiskundig vooruitgezien worden. Enkel de
blinden en de geobsedeerden zeggen dat het beter is je ogen te sluiten voor
je in de ravijn stort, liever dan met open visier de toekomst aan te
pakken en welvaart en welzijn voor iedereen te verzekeren.
Wat is de Wissel-25
De Wissel-25 geeft het antwoord op toekomstige behoefte binnen de actieve
bevolking, rekening houdend met het huidige potentieel 0-24 jarigen en de
uistroom van de huidige 20-64 jarigen.
Wat is de toestand die zich jaar na jaar zal opbouwen met het doorschuiven
van de huidige generaties 0-24 jarigen in de arbeidsmarkt en het
doorschuiven naar het pensioen van de 40-64 jarigen. Wissel-25 is een
stresstest voor de hersenen en voor het abstractievermogen.
Gemeenten, provincies, regio's en België: 6 grafieken in 2 klikken
In de tabel
Wissel 25 per gemeente, provincie, gewest, België worden de
demografische gegevens verwerkt die we ook ter beschikking gesteld hebben van Het Laatste Nieuws
voor de opmaak van de database en tool van Het Laatste Nieuws voor de
berekening van de hoeveelste inwoner van België je bent, zie
De hoeveelste Belg, in feite
een tool voor de hoeveelste inwoner van België (migratieachtergrond dient
de eerste datum van inschrijving in de Burgerlijke Stand in te geven).
We illustreren de nieuwe tool Wissel-25 eerst voor België aan de hand van
de 6 grafieken die automatisch opgemaakt worden door 2 muisklikken:
1) het record van
gemeente, provincie enz kopiëren, en
2) het te plakken bovenaan in het blad
grafieken.
Daarmee worden automatisch de grafieken voor 2015 gegenereerd. In het blad
1990 vindt men eenzelfde berekening maar dan voor de toestand in 1990,
zonder dus de migratie tussen 1990-en 2015 mee te verrekenen. Deze
applicatie is enkel voor hardliners bedoeld, of voor wie wil weten hoe men
in het verleden naar de toekomst kon kijken en wat er dan van die toekomst
geworden is. Maar daar gaan we hier verder niet op in.
1. De Wissel-25 in België
De Wissel-25 wordt op drie wijzen in beeld gebracht: eerst binnen het
overzicht van de 0-64 jarigen, dan van de actieve bevolking 15-64 jarigen
en dan de betreffende uitstromers en hun wisselgroep, 40-64 jarigen.
1.1. Wissel-25: Beeld van de 0-64 jarigen
België
Dit is het meest omvattende beeld, de huidige 0-24 jarigen (lichtblauwe lijn)
werden onder de 40-64 jarigen (donkerblauwe lijn) geplakt. De donkere 0-24
jarigen en de lichtblauwe, geplakt op de 40-64 jarigen zijn identiek. Als de
donkerblauwe lijn hoger ligt dan de lichtblauwe dan is er tekort,
ligt het erboven dan is er een surplus. Dit verandert dus per
leeftijdsjaar. Het verschil per leeftijdsjaar wordt uitgetekend in de gele
lijn.
De evolutie in de tijd wordt duidelijk van rechts naar links
Met het verloop van de
jaren zal de rechterkant van de grafiek inschuiven in het pensioen. Van rechts naar links kan
dus een beeld gevormd van de evolutie van tekort of
surplus de komende 25 jaren. Wie de inspanning wil doen om zich deze
evolutie voor te stellen wordt er wijzer mee en kan voor elke gemeente,
provincie, gewest en België vooruitzien op een onontkoombare, dwz
wiskundig zekere toekomstige situatie
Enkel migratie kan ten gronde corrigeren
Zoals gezegd kan de toekomstige situatie niet (meer) door geboorten maar
enkel door interne migraties (wat neerkomt op
probleemverschuiving) of door externe migraties tegemoet
gekomen worden. Beleidsmaatregelen zoals verschuiving van de
pensioenleeftijd of evoluties zoals robotisering, zullen maar een marginaal
effect ressorteren op de 'grondstroom'
van dit toekomstperspectief. Het opdrogen van werkloosheid en het
veranderen van kledijcodes zijn wel van structureel belang maar kunnen
nooit de behoefte aan continue migratie wegnemen. Want niet enkel de
wisseling is van belang, ook de groei van de tewerkstelling omwille van
een veelheid aan factoren, noodzakelijke groei BNP, groei zorgbehoefte en
deeltijds werk, eindeloopbaanregelingen met compensatie door verlof enz.
Maar alles begint dus
met het haarfijn uittekenen van de toekomst door wat men nu al zeker weet, de
Wissel-25. Het betreft trouwens een unieke situatie die zich voor het
eerst na WO2 voordoet.
Bespreking grafiek België
De donkerblauwe lijn volgt de leeftijdsverdeling op 01/01/2015 van de
Belgische bevolking. De dip bij tienjarigen oogt onschuldig omdat het een
gemiddelde is. Dat is het
niet als gefocust wordt op steden en het Brusselse gewest, zie verder. Want deze dip gaat, op 25
jaar bekeken, samengaan met de piek aan huidige 50 jarigen. D.w.z. dat binnen
15 jaar de dip van de huidige 10 jarigen zal samenvallen met de
historische piek op 50 jaar van de babyboomers die dan met
pensioen zullen gaan. De evolutie de komende 15 jaar is een langzame
opbouw naar deze piek, dwz een alsmaar groeiend tekort op deze wisseling
de komende 15 jaar en daarna gedurende 10 jaar een stabilisering ervan,
zonder evenwel volledig gecompenseerd te worden.
De grafiek met het verschil in % 0-24 jarigen op het aantal 40-64 geeft
een scherp en vergelijkbaar beeld tussen de diverse regio's en gemeenten.
Voor de huidige
50-jarigen is het tekort in de Wissel-25 wanneer ze op pensioen gaan als 65
jarige, dus binnen 15 jaar, 27%. Dat is een gemiddelde voor België dat grote verschillen
verbergt. Elkeen kan evenwel gemakkelijk voor een gemeente, provincie of
gewest het resultaat bekijken in de tabel
Wissel 25 per gemeente, provincie, gewest, België.
1.2.
Wissel-25: Beeld van de 15-64 jarigen
Een concreter beeld komt tot stand wanneer ingezoomd wordt op de actieve
bevolking, de 15-64
jarigen. Dezelfde gegevens worden nu getoond in de leeftijdsreeks 15-64
jaar. De lichtblauwe lijn zijn de 0-14 jarigen doorgeschoven onder de
huidige 40-64 jarigen.
1.3. Wissel-25: Beeld van de 40-64 jarigen
Inzoomend op
de huidige 40-64 jarigen (donkerblauwe lijn) met daaronder de huidige
0-24jarigen (lichtblauwe lijn) 25 jaar doorgeschoven, wordt vooruitgekeken
naar wat de wissel zal meebrengen binnen 25 jaar.
2.4. Wissel-25, saldo in 2040
Als het verschil gemaakt wordt tussen de huidige 0-24 jarigen en de 40-64
jarigen kan het verschil, dus het saldo berekend na 25 jaar wanneer geen
immigratie zou plaatsvinden. Ook het % tekort of surplus wordt duidelijk
wanneer dit verschil berekend wordt als % tav de 40-64 jarigen. En in de
laatste kolom wordt het aandeel van elk gewest berekend.
Wissel-25 van 40-64 jarigen door 0-24 jarigen op 25 jaar - 2015 |
|
Totaal |
0-24 jr |
40-64 jr |
Verschil |
% rij |
% kolom |
België |
11.209.044 |
3.224.074 |
3.788.798 |
-564.724 |
-17,5% |
100,0% |
Vlaams Gewest |
6.444.127 |
1.780.864 |
2.221.367 |
-440.503 |
-24,7% |
78,0% |
Brussels Gewest |
1.175.173 |
370.856 |
349.765 |
21.091 |
5,7% |
-3,7% |
Waals Gewest |
3.589.744 |
1.072.354 |
1.217.666 |
-145.312 |
-13,6% |
25,7% |
Antwerpen |
1.813.282 |
512.781 |
615.312 |
-102.531 |
-20,0% |
18,2% |
Vlaams-Brabant |
1.114.299 |
320.047 |
385.655 |
-65.608 |
-20,5% |
11,6% |
West-Vlaanderen |
1.178.996 |
310.088 |
405.780 |
-95.692 |
-30,9% |
16,9% |
Oost-Vlaanderen |
1.477.346 |
407.399 |
504.037 |
-96.638 |
-23,7% |
17,1% |
Limburg |
860.204 |
230.549 |
310.583 |
-80.034 |
-34,7% |
14,2% |
Brussels Gewest |
1.175.173 |
370.856 |
349.765 |
21.091 |
5,7% |
-3,7% |
Waals-Brabant |
393.700 |
119.878 |
134.965 |
-15.087 |
-12,6% |
2,7% |
Henegouwen |
1.335.360 |
396.857 |
455.271 |
-58.414 |
-14,7% |
10,3% |
Luik |
1.094.791 |
322.180 |
369.589 |
-47.409 |
-14,7% |
8,4% |
Luxemburg |
278.748 |
87.937 |
92.587 |
-4.650 |
-5,3% |
0,8% |
Namen |
487.145 |
145.502 |
165.254 |
-19.752 |
-13,6% |
3,5% |
In dit overzicht gaat het detail en de evolutie per leeftijd verloren, maar
daartegenover staat het globaal beeld. Het Vlaams gewest laat een tekort
van 25% zien in de Wissel-25, en zal de last van 78% van het tekort in
België moeten dragen. Brussel heeft een klein overschot. Wallonië staat, in tegenstelling tot 25 jaar geleden in
1990, voor de omgekeerde situatie.
Deze verschillen op 25 jaar houden geen rekening met de stijging van het
arbeidsvolume als gevolg van de vergrijzing, de groei van de publieke
dienstverlening die binnen 25 jaar naar de 60% zal tenderen, de groei
van het deeltijdse werk en de aanpassing van de eindeloopbaan wat werktijd
betreft enz.
2.5. Wissel-25 per gewest
Merk de sterke daling in de leeftijdsverdeling in Brussel tussen 3 en 28
jaar met dieptepunt bij de huidige 16 jarigen. Het is een typisch beeld
voor alle grotere steden. Het maakt meteen begrijpelijk dat de daling van
de werkloosheid in het Brusselse gewest het rechtstreekse gevolg is van
het dalend cijfer van jongeren die in de arbeidsmarkt stromen en dat zal
nog enkele jaren voortduren. Voor Vlaanderen is, behoudens de steden (zie
verder) deze daling minder sterk en in Wallonië bijna niet aanwezig.
Daartegenover staat de leeftijdpiek van de babyboomers in het Vlaamse
Gewest gebeiteld, is ze amper aanwezig in Wallonië en onbestaande in
Brussel waar de bevolkingspiek zich pas met de huidige 36 jarigen zaal
aanbieden.
Vlaams
gewest
Brussels Gewest
Waals Gewest
In het Vlaamse gewest zal binnen 15 jaar de piek van de 50 jarigen en de
minimale instroom van de huidige 10-jarigen zorgen voor een clash om de
jobs. Brussel en Wallonië zullen Vlaanderen te hulp schieten en de voorbij
en lopende migraties zullen zich als een deken over Vlaanderen leggen om
in haar arbeids-, zorg en productiebehoeften te voorzien.
Voor Brussel zal de aanloop naar dit punt langer duren maar minder
tekort veroorzaken. De huidige extreem sterke daling van het overaanbod op
de arbeidsmarkt is ten zeerste voelbaar in de daling van de werkloosheid,
die een historisch laagterecord bereikt in Brussel, ook als de cijfers van
het leefloon bij jongeren worden meegerekend. (in een van de volgende
BuG's komen we daar op terug)
Minder dan het Vlaams gewest zal het Waalse voor een 'tekortscenario'
staan in de de Wissel-25.
Om de vergelijking tussen de gewesten beter te kunnen maken is het % van
tekort/overschot binnen elk leeftijdsjaar een exacte meter: we nemen het
overzicht tussen 40 en 64 jaar. De grafiek dient, zoals al grafieken in
deze setting, van rechts naar links gelezen, dwz op 64 wordt de wisseling
van huidige 64 jarigen door de huidige 24 jarigen in beeld gebracht, de
63- door 23 jarigen, de 55- door 15 jarigen, de 40- door de 0 tot 1
jarigen van dit ogenblik.
Vlaams
gewest
Brussels gewest
Waals gewest
In Brussel is de instroom van de huidige generatie jongeren tav de
uitstromers extreem, maar dat is aan het keren en op enkele jaren tijd zal
dit in een negatief saldo omkeren. Belangrijker om zien is dat voorbije
migraties aan deze situatie niets hebben kunnen veranderen. Wie echt de
toestand van de arbeidsmarkt wil begrijpen moet deze gegevens tot zich
laten doordringen, voor wie dat te veel gevraagd is of er niet toe komt
kan nooit meer het gezegde opgaan binnen vijf of tien jaar, "we hebben het
niet geweten".
Merk dat het 'tekort' in enkele specifieke leeftijdsgroepen in het Vlaamse
gewest zakt tot -35%, in het Waalse tot maximaal 0%. Andere leeftijdsjaren
kunnen dit compenseren, alsmede, hogere vrouwelijke tewerkstelling, langer
werken, werkloosheidsreserve en vooral toekomstige immigratie. Maar dat
weegt allemaal maar in beperkte mate op tegen de stijgende behoefte aan
arbeidskrachten als gevolg van stijgende welvaart (hoger BNP, al is het
maar om de schulden af te betalen), de zorgbehoeften, de uitbreiding van
het deeltijds werk, de verhoogde emigratie door terugkeer naar landen van
herkomst enz. in de komende 25 jaar.
2.6.
Wissel-25 in enkele grote steden.
Zoals gezegd is het beeld in de grote steden gelijklopend met dit van het
Brusselse gewest. Dat heeft te maken met de bevolkingsdaling na 1970 die
drie decennia heeft aangehouden, ook al was er een sterke immigratie. Pas
na drie decennia heeft de immigratie de bevolkingsdaling kunnen
tegenhouden en, mede langs het overschot op het natuurlijk saldo, in 2000
kunnen omkeren in een bevolkingsstijging. Intussen is er evenwel een
geweldig demografisch 'gat' gevallen, als een omgekeerde Gauscurve, tussen
3 en 28 jaar, met een dieptepunt bij de huidige 16 jarigen.
Antwerpen - Tot -17%
De
leeftijdscurve 0-24 jaar van 2015 wordt gelegd op deze van de huidige
40-64 jarigen. Zo wordt duidelijk hoe de wisselingen van
leeftijdsgeneraties de komende 25 jaar in de huidige aantallen een tekort
of overschot per leeftijd zullen meebrengen. In Antwerpen is een dynamiek
aan de gang die de komende 4 jaar tot een ommekeer zal leiden in het
inschuiven van een vermeerderend aantal jongeren als vervanging van een
alsmaar stijgend aantal ouderen in het pensioen. Pas binnen 15 jaar zal
dit terug positief worden omwille van de huidige nieuwe babyboom.
Gent -
Tot -26%
Mechelen - Tot -20%
Brussel - Tot-14%
Schaarbeek - Tot +3%
Molenbeek - Tot +13%
Luik - Tot -31%
Charleroi - Tot -15%
Schaarbeek en Molenbeek hebben een afnemend
maar blijvend surplus in hun wissel-25 maar zullen toch tot een zekere
stabilisatie komen, en tot een uitzwermen van hun bevolking naar andere
gemeenten en gewesten. Charleroi vertoont een atypisch profiel omwille van
een minimale immigratie de laatste decennia. Desalniettemin zal ook daar
het chronisch tekort in de generatiewisseling een sterke opslorping van de
werkloosheid tot gevolg hebben. In Charleroi zal de immigratie, zoals in
de laatste decennia minimaal zijn zeker omdat de immigratie daar minimaal
zal zijn, en de uitstroom constant over de gehele periode van 25 jaar.
Hetzelfde is het geval voor Luik. Niet zo voor de kleinere steden en
landelijke gemeenten.
2.7. Wissel-25 in Provincies, (kleinere) steden en gemeenten
Ter illustratie worden hier de provincies en enkele meenten weergegeven.
Langs de tabel
Wissel-25 per gemeente, provincie, gewest, België
kunnen alle gemeenten geëxploreerd worden.
Voor het gemak van wie niet gewoon is met exceltabellen om te gaan,
hieronder de link naar een fiche met 6 grafieken voor België en de
onderstaande regio's, provincies en gemeenten. Andere gemeenten aanvragen
kan bij info@npdata.be.
Aandachtspunten zijn studentensteden waar de 20-25 jarigen niet in de
steden blijven maar zullen uitvliegen. Ronse, met een grootstedelijk
profiel, maar vooral toch de kleinere steden die in arbeidsnood zullen
komen, zelfs met de immigratie zoals voorzien in de laatste
bevolkingsprognose. De Gentse onderzoekers zien hier ook een groot
probleem tot stand komen bij 'ongewijzigd beleid'. enkel een beleidsmatig
en versterkt aantrekken van immigratie zal de economie kunnen behoeden
voor stagnatie. De Kempen kan gelden als de immigratieregio van de
toekomst, Heist-op-den-Berg voorop. Het zullen de immigranten zijn die
daar de berg van de vergrijzing zullen beklimmen.
België en gewesten:
België -
Vlaams -
Brussels -
Waals
Provincies:
Antwerpen -
Vlaams Brabant -
Oost-Vlaanderen -
West-Vlaanderen -
Limburg -
Henegouwen -
Luik -
Waals- Brabant -
Luxemburg -
Namen
Gemeenten
Vlaanderen:
Aarschot -
Alken -
Antwerpen -
Balen -
Beringen -
Beveren -
Bilzen -
Blankenberge -
Boom -
Bornem -
Brakel -
Brasschaat -
Brecht -
Bree -
Brugge -
Buggenhout -
Deinze -
Denderleeuw -
Dendermonde -
Diepenbeek -
Dilbeek -
Edegem -
Eeklo -
Erpe-Mere -
Evergem -
Geel -
Genk -
Gent -
Geraardsbergen -
Grimbergen -
Halle -
Hamme -
Hasselt -
Heist-op-den-Berg -
Herent -
Herentals -
Herenthout -
Heusden-Zolder -
Houthalen-Helchteren -
Ieper -
Izegem -
Kapellen -
Kapellen-op-den-Bos -
Kasterlee -
Keerbergen -
Kontich -
Kortenberg -
Kortrijk -
Lanaken -
Landen -
Leopoldsburg -
Leuven -
Lier -
Lille -
Lochristi -
Lokeren -
Lommel -
Londerzeel -
Lubbeek -
Maasmechelen -
Machelen -
Maldegem -
Mechelen -
Menen -
Merchtem -
Merelbeke -
Mol -
Mortsel -
Nijlen -
Ninove -
Oostende -
Oostkamp -
Puurs -
Riemst -
Roeselare -
Ronse -
Scherpenheuvel-Zichem -
Schoten -
Sint-Niklaas -
Sint-Pieters-Leeuw -
Sint-Truiden -
Stabroek -
Temse -
Ternat -
Tervuren -
Tessenderlo -
Tielt -
Tienen -
Tongeren -
Torhout -
Tremelo -
Turnhout -
Veurne -
Vilvoorde -
Voeren -
Vorselaar -
Wargegem -
Wervik -
Westerlo -
Wetteren -
Wevelgem -
Willebroek -
Wuustwezel -
Zandhoven -
Zaventem -
Zedelgem -
Zele -
Zelzate -
Zemst -
Zoersel -
Zonhoven -
Zottegem -
Zulte -
Zutendaal -
Zwevegem -
Zwijndrecht
Gemeenten Brussel:
Anderlecht -
Brussel -
Elsene -
Etterbeek -
Evere -
Jette -
Ganshoren -
Koekelberg -
Oudergem -
Sint-Gillis -
Schaarbeek -
Sint-Agatha-Berchem -
Sint-Jans-Molenbeek -
Sint-Joost-ten-Node -
Sint-Lambrechts-Woluwe -
Sint-Pieters-Woluwe -
Ukkel -
Vorst -
Watermael-Bosvoorde
Gemeenten Wallonië:
Aat -
Aarlen -
Andenne -
Ans -
Bastenaken -
Bergen -
Binche -
Borgworm -
Boussu -
Charleroi -
Chatelet -
Courcelles -Dinant
-
Dison -
Doornik -
Grace-Hologne -
Herstal -
Hoei -
La-Louvière -
Komen-Waasten -
Luik -
Manage -
Moeskroen -
Namen -
Nijvel -
Ottignies-Louvain-La-Neuve -
Oupeye -
Saint-Ghislain -
Saint-Nicolas -
Seraing -
Soignies -
Soumange -
Tubeke -
Verviers -
Villers-la-Ville -
Waterloo -
Waver -
Wezet
Het is onmogelijk om kleinere steden en landelijke gemeenten de revue te
laten passeren. Langs de tabel
Wissel 25 per gemeente, provincie, gewest, België
kan men deze, met 2 muisklikken per gemeente, in extenso nagaan. We
beginnen hier een revue van de provincies die voor het merendeel bestaan
uit kleinere steden en gemeenten. Daarom een overzicht per provincie en
enkele steden. We geven aan welke het grootste verschil is in een bepaald
leeftijdsjaar. Voor het detail van de %ges per leeftijd, zie de tabel.
Limburg
Limburg
- Tot -40%
Hasselt - Tot -45%
Sint-Truiden - Tot -50%
Kortessem - Tot -52%
Maasmechelen - Tot --36%
Lummen - Tot -52%
Leopoldsburg - Tot -50%
West-Vlaanderen
West-Vlaanderen - Tot -38%
Kortrijk - Tot -38%
Brugge - Tot -39%
Roeselare - Tot -38%
Ieper - Tot -42%
Oost-Vlaanderen
Oost-Vlaanderen - Tot -32%
Aalst - Tot -40%
Oudenaarde - Tot -46%
Harelbeke - Tot -49%
Geraardsbergen - Tot -45%
Zelzate - Tot -38%
Antwerpen (Provincie)
Provincie Antwerpen - Tot -32%
Brasschaat - Tot -45%
Heist-op-den-Berg - Tot -43%
Hoogstraten - Tot -45%
Herentals - Tot -52%
Vlaams Brabant
Kortenberg - Tot -30%
Tienen - Tot - 40%
Vilvoorde - Tot -10%
Ook hier een continue daling van jongerenaanbod op de arbeidsmarkt
Diest - Tot -40%
Aarschot - Tot -50%
Waalse Provincies
Waals-Brabant - Tot -27%
Henegouwen - Tot -20%
Luik - Tot -25%
Luxemburg - Tot -17%
Namen - Tot -21%
Voor wie nog dieper wil boren: wissel-25, berekend voor 1990.
Interessant vergelijkingspunt, beschikbaar in de tabel, maar enkel voor
Vlaanderen en Brussel.
Slotoverweging 1. Steden hebben een grotere reserve
opgebouwd en
langs immigratie een grotere dekking van het toekomstige tekort verkregen.
Maar ook bij hen zullen jaar
na jaar minder jongeren naar de arbeidsmarkt komen en een stijgend aantal
zal met pensioen gaan zodat de wisseling de meeste grotere steden in het
negatief zal brengen. In ieder geval zal door een verminderde instroom van
jongeren op de arbeidsmarkt de werkloosheid dalen en de werkzaamheidsgraad
stijgen, en tot minder uitgaven in de sociale- en bestaanszekerheid leiden
en tot een groter volume inkomsten langs sociale zekerheidsbijdragen en
belastingen.
Slotoverweging 2. Vanuit de grotere steden zullen de arbeidsreserve
en het bevolkingsoverschot een dynamiek teweegbrengen van verhuis naar
kleinere en landelijke steden en gemeenten die in demografische ademnood
zullen komen en waar de alsmaar groter worden leegstand om binnenlandse en
buitenlandse immigratie zal roepen. Wat trouwens in Duitsland al lang
begonnen is en en waartegen extreem rechts, zoals in 1991 in Antwerpen,
een wanhopige maar vooraf al verloren strijd voert. Hoe hoger de
immigratiebehoefte omwille van bevolkingsdaling, hoe hoger de weerstand.
En hoe lager de aanwezigheid van migranten hoe hoger de afkeer ertegen.
Deze twee factoren spelen samen in Sachsen-Anhalt. En het AfD zal zoals
het Vlaams Blok indertijd drooggelegd worden en politiek irrelevant. In
feite is hun lot hetzelfde, de anti-migratenstem voor jaren politiek
monddood maken.
Jan Hertogen, socioloog
|