BuG 304 – Bericht uit het Gewisse – 14 januari 2016
BuG 304 on-line
Printversie (7p)
"België telt misschien wel 200.000 illegalen"
bloklettert Humo
op
12/01/2016, voortgaande op Binnenlandse zaken, maar het
kunnen er ook 50.000 zijn, zegt Binnenlandse Zaken er wel bij.
Maximum 50.000 niet-erkende asielvragers
van de 87.185 die de laatste 20 jaar
niet-erkend zijn
en niet vrijwillig of gedwongen teruggekeerd zijn.
Door een groter erkennings-% en meer terugkeerders
zal aantal niet-erkende asielvragers in 2016 eerder dalen.
Naar BuG 304
De Gedachte 1. De verenigde bakkers van Turnhout hebben op 'Verlooren Mondagh' ook
halalworstenbroodjes aangeboden voor de moslims in hun stad. Dat is pas
integratie, iedereen gelijke deelname, ook aan de culturele en culinaire
tradities en dit met respect voor elkeens eigenheid, ook religieus, zie
het Nieuwsblad van 12/01/2016 en
Uit in Vlaanderen.
De Gedachte 2.
Dimitri Avramopoulos in Terzake van 12/01/2016 krijgt op
het einde de kinderen en kleinkinderen van Kathleen Cools op z'n bord. Ik
heb angst voor hen, zo sprak de journaliste en dan had ze het over een
samenleving waar seksueel geobsedeerde moslims en asielzoekers haar kroost
kon belagen. Maar mevrouw zegt de EU-Commissaris voor migratie, laat ons
maar eerst het onderzoek in Duitsland afwachten. Want wie heeft nu
voordeel bij deze zaak, extreemrechts en de populisten.
Ja, maar van de 31 waren al
18 asielzoekers geïdentificeerd. Het zal nog moeten blijken hoe dat allemaal in zijn werk
is gegaan zegt de EU-commissaris terecht.
De Gedachte 3. Hoe kan het dat in vele Duitse steden, onder de ogen van
de politiediensten zulk een massale aanslag op de integriteit en de
eigendom van personen is kunnen gebeuren? Het heeft alle kenmerken van een
actie van de georganiseerde misdaad die hiertoe de ruimte gekregen heeft
om 'haar slag te slaan', dwz de opinie rond het gevoelig thema als asiel
en migratie mee vanuit extreemrechtse, populistische en conservatieve hoek
te beïnvloeden. In Het Laatste Nieuws van 09/01/2016 was vooralsnog de
scherpste en de meest plausibele analyse terug te vinden van Guy Van Vlierden: "Sexueel geweld was dieventruc" zo luidde de titel, een dag nadat
op de titelblz "Aanranders Keulen waren wel asielzoekers"
verscheen. Volgens Van Vlierden die z'n info bij de Duitse onderzoekers haalt gaat het om criminele bendes die Marokkanen en Algerijnen
als asielzoeker langs Turkije en
Griekenland naar Duitsland loodsen om daar, als zogezegde asielzoeker, deel te worden
van het criminele circuit. Van Vlierden stelt het zo: "In Düsseldorf
waar in 2014 een grootscheeps onderzoek gedaan werd naar het fenomeen van
de "Antänzers", weet de politie inmiddels hoe georganiseerd de bendes wel
zijn. Ze worden geleid door Noord-Afrikanen en maken gebruik van rekruten
die vanuit Marokko, Algerije en Tunesië naar Duitsland worden
overgebracht. Om ze in Europa binnen te smokkelen, wordt niet zelden een
omweg gemaakt via het Turkse Istamboel. Daar doen de dieven zich dan als
vluchtelingen voor. Zodra ze in een Duits asielzoekerscentrum zijn
binnengeraakt, zouden ze ook ronselen onder echte vluchtelingen om hun
rangen te versterken. .. Hun hoofdactiviteit bestaat erin om opgedeeld in
kleine groepjes de straat op te trekken en alle mogelijke varianten van
het "Antänzen" te bedrijven. Het valt niet uit te sluiten dat het
criminelentrucje in regelrechte bevredigingszucht is ontaard. Maar het
lijkt toch overdreven om er in de eerste plaats onaangepast gedrag van
vluchtelingen in te zien". Voor ons ontstaat dan toch het beeld dat als op
afspraak in verschillende Duitse steden gelijkaardige bendes actief waren,
het niet om de buit of seksueel vertier ging, maar om de publieke opinie op te
zetten tegen vluchtelingen, migranten en de Duitse politiek tot nu toe. En dit volgens
de reeds lang gedetecteerde 'contact'diefstallen, fysieke en
seksuele intimidatie. Dat de politie bekend is met dit fenomeen, er bij
stond er niet adequaat optrad, zie de consternatie van de Belgische dame
in Ter Zake, die er bij was en niet begreep waarom de politie niet
reageerde in Keulen. Hopelijk kan het verder onderzoek het
systeem en de structuur van deze criminele acties en haar essentiële doel,
de vluchtelingen en de moslims discrediteren, aan het licht brengen. Dit
doel en effect reikt veel verder dan een geïsoleerde terroristische aanslag.
Binnen welke geesten en belangengroepen werd aangezet, toegelaten en ruimte
gegeven voor deze gecoördineerde en destabiliserende actie van criminele
bendes?
De Gedachte 4. Duitsland is België niet wat de registratie van
asielaanvragen betreft. In Duitsland hebben tot 31/12/2015 476.649
asielzoekers een officiële asielaanvraag ingediend. Het zijn deze
aanvragen die door Eurostat meegeteld worden om hun statistiek met
asielaanvragers in alle landen van europa op te maken. Men kan ze
vergelijken met het aantaal van 34.451 die in Brussel hun asielaanvraag
hebben ingediend nadat ze enkele dagen in de 'vooropvang' hebben
verbleven, in begin in de door burgers opgezette opvang in het
Maximiliaanpark. In Duitsland zitten nog zo 'n 650.000 wachtenden in een
soort 'vooropvang' tot ze hun officiële asielaanvraag kunnen doen en
in de officiële statistieken terechtkomen. Zij zijn geregistreerd met het
Easy-verfahren, die enkel nota neemt van hun aankomst en hen
doorverwijst naar een Erstaufnameinrichtung, de vooropvang zeg
maar. In Berlijn krijgt men zelfs die doorverwijzing naar een eerste
opname niet geregeld zodat er daar nog altijd wachtenden zijn die buiten
moeten wachten. Men mag die 'eerstopnameinrichting' ook niet vergelijken
met de georganiseerde opvang van Fedasil en de LOI's, waar vluchtelingen
goed omkaderd zijn en begeleid worden. In de Duitse 'eerstopvang' is het
wachten om de asielaanvraag te doen. Het is de ervaring dat in vele
eerstopnameinrichtingen veel wachtende asielaanvragers niet meer aanwezig
zijn, in sommige tot 1/3 en naar andere centra zijn getrokken of bij
vrienden, kennissen of lotgenoten uit hetzelfde land. Er zijn nog
650.000 wachtenden voor u om de asielaanvraag in te dienen, dat is de
toestand in Duitsland. Na de asielaanvraag duurde het vroeger nog een
drietal maanden voor een dossier werd afgerond, nu zou dat al meer dan 6
maanden zijn, en het ziet er naar uit dat deze periode nog langer zal
worden. Maar dat komt allemaal in orde. Nog goed om weten is dat bij de
476.649 asielaanvragen in 2015 er nog altijd een kwart uit Oost-Europese
landen gekomen zijn met een erkennings% van 0,3%, zie
Duitse
asielstatistiek 12/2015. En het is een fluitje van een cent om als
zogezegde asielaanvrager, met criminele bedoelingen zoals in de
nieuwsjaarsnacht tot uiting kwam, een Easy-registrering als
vluchteling in handen te krijgen en daarmee de politie uit te dagen.
Terwijl de Duitse politie zelf maar al te goed weet hoe de vork aan de
steel zat/zit.
De Gedachte 5. Deradicalisering. Ik was aanwezig op de avond van Sharaf
Mechelen van 11/09/2015, zie
BuG 285 met een
uitvoerig verslag van de avond. Waar ik toen niet op ingegaan ben is op de
uiterst agressieve wijze waarop de geheime diensten aanwezig waren in
Mechelen en de verschillende provocaties vanuit het publiek waarmee ze de
inleiders hebben proberen te provoceren. Zelfs een lid van de
veiligheidsdienst is de zaal moeten uitgezet worden omdat hij een spreker
fysiek bedreigde.
Vrnl: Alexander Van Leuven, antropoloog in dienst van stad
Mechelen,
Khalid Benhaddou, Imam Al Fath moskee in Gent
Moeder van een overleden Syriëganger, Vzw Parentsconcernés
Montasser Alde'emeh, doctorandus islam en radicalisering,
Younes Delfortie, teruggekeerde Syriëganger
Nabil Riffi, advocaat Syriëgangers en VZW "De weg naar"
Nu vanuit het parket van Mechelen 2 debatteurs
van deze avond in beschuldiging worden gesteld, en een derde, collega van
de imam van Gent die ook die avond aanwezig was en z'n bekommernis al
uitgedrukt heeft - men verwacht van ons dat we in het water springen
zonder nat te worden - is het de vraag wat het doel is van de politionele
actie tegen deze contactfiguren met de radicaliserende en
deradicaliserende jongeren. Wenst men de vertrouwensbasis te verzwakken of
te breken die een aantal ervaren en deskundige personen hebben met de
jongeren. "AlDe'emeh staat al meer dan een jaar op de zwarte lijst van
nagenoeg alle Belgische inlichtingendiensten. Wij weten niet voor wie die
man rijdt" zo wist Douglas De Coninck uit te vissen, zie
DM van 11/01/2016. Vroeger zou men misschien zeggen dat hij door
Moskou betaald wordt. Wenst men Mechelen te destabiliseren zodat er
eindelijk ook eens inwoners naar Syrië vertrekken en men ook werk omhanden
krijgt. Of gaat het, zoals bij De Troy om overijverige onderzoeksrechters
die al of niet gewild een ander agenda volgen dan goed is voor de
bevolking en de betrokken jongeren of die zichzelf willen profileren?
Misschien is het casting voor een volgende aflevering van de serie "De
Rechtbank" op VIER. Misschien kan de vereniging Op weg naar, de
moskeeverenging die toch ook wat te verliezen hebben met deze
criminalisering van een bedienaar - het moest de kerk maar wezen - of de
dokters die altijd gewetensvol attesten schrijven, andere
belangenorganisaties en waarom niet MvX ook wat van zich laten horen.
Zeker als men in een toestand komt, mede door dreigingsniveau 3, van
'alles is toegelaten'.
Jongeren van ROJM met de imam Khaled Ouchan en Marc Hendrickx, schepen
in Mechelen. Zie ook het standpunt van Bert Somers in
DS van
13/01/2016
BuG 304
Wie cijfers negeert, is de waarheidsvinding niet weerd
Het is aandoenlijk hoe journalisten en de door hen ondervraagde
onderzoekers, asielinstanties, politici en kabinetsmedewerkers proberen
greep te krijgen op het wat, het hoe en vooral hoeveel 'illegalen' er in
België zijn. In de titel van de Humo reportage: "België telt misschien
wel 200.000 illegalen" en haar conclusies wordt 200.000
genoemd als het aantal illegalen dat in België zou kunnen verblijven,
vooral bestaande uit door België afgewezen asielzoekers en niet
erkenden die van andere landen naar België gekomen zijn. Dat wordt verder
aangedikt met grote aantallen vreemdelingen die naar België komen zonder
de bedoeling te hebben asiel te vragen of een erkenning te krijgen als vluchteling.
Zij komen naar België om er illegaal te zijn, en zouden vooral in de
steden huizen. Als het over illegalen gaat mogen de cijfers blijkbaar
meteen ook illegaal zijn.
Zoals nog al eens gaan journalisten en ook de onderzoekers voorbij aan de
voor iedereen bekende en minstens door npdata gepubliceerde gegevens over
asiel, erkenning, vrijwillige en gedwongen terugkeer enz. Zonder ons in te
laten met de vraag hoeveel illegalen er zijn, komen journalisten,
onderzoekers, politici en asielorganisaties al een goed stuk verder met
onderstaande update.
Asielvragen,-zoekers, erkenning vluchteling, betwisting,
regularisatie, terugkeer, uit wachtregister |
31/12 |
Asielaan-vragen(1) |
Asielzoe-kers (1) |
Erkenn. vlucht.(1) |
Erkenn. pers.(1) |
Vrijwill. terugk. |
Gedw. terugk.(7) |
Gedw.+ vrijw.(6) |
Vrmd. btw.(2) |
Regula-rist.(3) |
Uit wacht- regist.(4) |
Wachtre-gister(5) |
1986 |
7.456 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1987 |
5.352 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1988 |
4.458 |
|
308 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1989 |
8.112 |
|
505 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1990 |
12.945 |
16.441 |
499 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1991 |
15.444 |
19.615 |
595 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1992 |
17.675 |
22.448 |
756 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1993 |
26.882 |
33.932 |
1.027 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1994 |
14.340 |
18.213 |
1.492 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1995 |
11.409 |
14.490 |
1.293 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1996 |
12.403 |
15.752 |
1.559 |
|
|
|
|
|
|
|
20.352 |
1997 |
11.668 |
14.819 |
1.707 |
|
|
|
|
142 |
|
|
18.828 |
1998 |
21.965 |
27.897 |
1.446 |
|
|
|
|
250 |
|
4.985 |
33.496 |
1999 |
35.778 |
45.440 |
1.238 |
|
|
|
|
280 |
|
5.275 |
68.699 |
2000 |
42.691 |
55.440 |
1.198 |
|
|
|
|
208 |
|
1.931 |
88.386 |
2001 |
24.549 |
31.542 |
898 |
|
3.633 |
10.843 |
14.476 |
259 |
|
10.262 |
91.591 |
2002 |
18.805 |
23.903 |
1.169 |
|
3.225 |
11.351 |
14.576 |
160 |
|
6.805 |
95.677 |
2003 |
16.940 |
21.138 |
1.202 |
|
2.822 |
10.912 |
13.734 |
183 |
|
4.871 |
83.172 |
2004 |
15.357 |
20.175 |
2.280 |
|
3.275 |
8.278 |
11.553 |
99 |
|
6.305 |
90.919 |
2005 |
15.957 |
20.502 |
3.059 |
|
3.741 |
8.323 |
12.064 |
671 |
11.630 |
14.989 |
84.751 |
2006 |
11.587 |
14.648 |
1.922 |
|
2.811 |
8.744 |
11.555 |
469 |
10.207 |
12.496 |
72.039 |
2007 |
11.115 |
14.051 |
2.122 |
|
2.595 |
6.030 |
8.625 |
|
11.335 |
9.828 |
62.714 |
2008 |
12.252 |
15.588 |
2.537 |
3.727 |
2.669 |
5.252 |
7.921 |
550 |
8.369 |
12.748 |
54.859 |
2009 |
17.186 |
22.785 |
2.303 |
3.067 |
2.668 |
5.174 |
7.842 |
437 |
14.830 |
15.501 |
47.548 |
2010 |
19.941 |
26.130 |
2.818 |
3.737 |
3.088 |
5.449 |
8.537 |
|
24.199 |
22.195 |
48.822 |
2011 |
25.479 |
31.915 |
3.951 |
5.341 |
3.870 |
6.443 |
10.313 |
|
9.509 |
10.813 |
59.059 |
2012 |
21.463 |
28.105 |
4.419 |
5.773 |
5.656 |
5.741 |
10.075 |
|
4.412 |
5.394 |
57.437 |
2013 |
15.840 |
20.742 |
4.937 |
6.420 |
4.585 |
5.769 |
9.522 |
|
1.901 |
7.459 |
52.375 |
2014 |
17.213 |
22.850 |
6.146 |
8.262 |
4.585 |
5.769 |
9.522 |
|
680 |
8.275 |
46.315 |
2015 |
35.451 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) Verslagen Commissariaat-Generaal Vluchteling en Staatslozen en
Eurostat |
(2) Raad voor Vreemdelingenbetwistingen |
(3) Regularisties in het jaarverslag DVZ en overzichten
staatssecretaris |
(4) Uit de jaarlijkse overzichten loop van de bevolking, |
(5) Gegevens Rijksregister, op datum van 31/12, vanaf 2012 afgeleid
gegeven |
(6) Van 2001-2011 uit jaarverslag Dienst VreemdelingenZaken, 2012
Voor het eerst VTK Fedasil+DVZ |
(7) Gedwongen terugkeer en uitdrijvingen samen. Voor 2013 jan-juli
geextrapoleerd voor een jaar, in 2014 |
het aantal van 2013, dit licht in werkelijkheid allicht hoger. |
|
|
|
|
|
Voortgaande op deze ambtelijke gegevens kan een optelling gemaakt van het
aantal asielaanvragers in België, dus niet van het aantal dossiers maar van het
aantal personen, met inbegrip van de kinderen, 487.912 in totaal tussen
1996 en 2014.
Binnen dit kader van alle asielaanvragers vanaf 01/01/1996 tot 31/12/2014 kan
nagegaan hoeveel erkenningen er geweest zijn, als vluchteling en residuaire,
die toegelaten hebben om over te gaan van het wachtregister asiel naar het bevolkings- of
vreemdelingenregister, met aftrek van wie terug naar het wachtregister
asiel is gegaan. Doordat voor 1996 en 1997 het wachtregister nog niet
bestond passen we het % van 1998 toe om het aantal voor 1996 en 1997 aan
te vullen. Komen daarbij het aantal verplichte en gedwongen terugkeerders.
Deze gegevens zijn maar beschikbaar vanaf 2000. Ook hier passen we het
procentueel aantal van 2001 toe op de aantallen asielvragers tussen 1996
en 2000. Ook toen waren politiediensten actief en ook toen waren er
vrijwillige terugkeerders. Hun aantal is bekend tot 2013 en voor 2014
nemen we het aantal van 2013.
Het is niet alleen interessant maar minstens noodzakelijk om deze gekende
en voor iedereen beschikbare gegevens eens boven elkaar te plaatsen. De bovensten lijn geeft het aantal gecumuleerde asielaanvragers
(dus personen) aan in
België van 01/01/1996 tot 31/12/2014.
Opmerkelijk
is dat het aantal niet-erkenden en niet geregistreerde terugkeerders vanaf 2003 vrijwel
constant blijft en na een lichte daling in 2009 vanaf 2011 licht stijgend
is. Het geeft aan/bewijst dat het
aantal 'illegalen', dwz niet verblijfsgerechtigde ex-asielvragers, niet
aangroeit en dit vooral omdat er reguliere erkenning of vertrek is. Het
volume van erkenning langs welke weg dan ook wordt exact aangegeven door
de overgang uit het wachtregister en dat is de grootste groep.
Het verschil tussen 487.912 asielaanvragers en al degenen die hetzij
erkend of teruggekeerd zijn is 87.185. Het betreft dus asielzoekers die
niet erkend zijn sinds 1996, zo'n 20 jaar geleden. Dat wil niet zeggen dat
deze afgewezen asielzoekers nog in België verblijven, ze omvatten ook
degenen die op eigen initiatief België verlieten de laatste 20 jaar zonder
dat dit geregistreerd werd. Volgens Fedasil, aangehaald in Humo zou 95% van de uitgeprocedeerden in het land blijven.
Daar wordt niet bijgezegd voor hoelang. Fedasil heeft daarbij enkel een zicht op de helft van de asielzoekers, dwz deze in de officiële opvang,
de andere helft verblijft op zelf gekozen plaatsen. En hoeveel van de niet
erkenden van 10, 15 of 20 jaar geleden zijn nog in het land? Het
aantal nog in België verblijvende niet-erkende asielzoekers kan
realistisch op 40- tot 50.000 bepaald worden. Dat is ook het aantal dat
door de diensten van Jan Jambon als minimaal genoemd wordt maar dat
de titel in de Humo niet gehaald heeft. Het kunnen er ook 200.000 zijn,
alle illegalen in Europa, verzameld in België want daar zijn ook de
gedocumenteerde cijfers illegaal.
Het samengetelde aantal vrijwillige en gedwongen terugkeerders is altijd
al relatief hoog geweest in België, en het aantal niet-erkende
vluchtelingen die mogelijkerwijze nog in België verblijven relatief laag.
Daar kan niet veel winst meer op gemaakt worden. De terugwijzing van
illegalen wegens misdrijven die wegens zware criminaliteit of die de
openbare orde in gevaar brachten is niet meer dan normaal. Ook voor de
enkel asielaanvragers daartussen. Maar illegalen die criminele bedoelingen
hadden en opgepakt zijn hebben niets van doen met vluchtelingen of
asielaanvragers in België. Die worden er met de gedegen procedure van
asielinschrijving onmiddellijk uitgehaald, of beter nog, in België bieden
die zich zelfs niet aan.
Een overzicht van de evoluties in aantallen geeft voor elke categorie een
ander beeld van de evolutie in de tijd.
En wat in 2016?
In tegenstelling tot wat men zou verwachten
zal het aantal illegalen in België dalen omdat in tegenstelling tot de
voorbije decennia het erkenningspercentage in 2015, dank zij staatssecretaris
Theo Francken het 3-voudige zal bedragen van het gemiddelde van de vorige
jaren. Het aantal in het wachtregister asiel zal fors stijgen alsmede het
aantal overgangen vanuit het wachtregister asiel naar het
vreemdelingenregister. Dat niet erkende asielvragers uit andere landen naar
België zullen komen is nog maar de vraag. Wie een negatieve
asielbeslissing heeft in een ander land moet niet teruggestuurd worden
naar z'n land van herkomst, maar naar het land dat deze negatieve
beslissing genomen heeft. Een reden waarom niet verblijfsgerechtigden naar
België afzakken is ondermeer om criminele feiten te plegen, al of niet in de hoop langs een verblijf in de gevangenis
toch een verblijfsticket te bemachtigen. In de mate dat de politionele
diensten meer en meer een afspiegeling van de bevolkingssamenstelling
zullen
vormen zal deze criminele migratie sterker bestreden en voorkomen kunnen
worden. En de inspanningen om geen verblijfsrecht te geven onder vorm van
gevangenisverblijf in voorarrest of veroordeelde aan diegenen die zonder
verblijfsvergunning naar België gekomen mogen opgedreven worden. Heb nooit
begrepen waarom niemand anders daar ooit echt werk van gemaakt heeft. 1/3
tot 40% van de gevangenisbevolking bestaat uit niet verblijfsgerechtigde
vreemdelingen die vooral of uitsluitend voor criminaliteit naar België
zijn afgezakt. Misschien moeten ook gerecht en gevangenispersoneel, en ook
de politiek wat meer de spiegel vormen van de samenstelling van de
samenleving, dat kan al vlug een slok op een borrel schelen om deze
toestand te saneren.
Molenbeek
- Moet het altijd eentje meer zijn?
De reguliere bevolkingsaangroei in Molenbeek, is zoals reed vroeger
aangetoond, extreem en atypisch. Daar zouden dan nog eens 20.000
illegalen bovenop komen. Volgens de Humo-analisten en hun
gesprekspartners zou Molenbeek geen 95.576 inwoners tellen maar 115.576.
Er mag aan herinnerd dat alle aan de Parijse aanslagen verbonden
Molenbekenaars verblijfsgerechtigd waren in België. Burgemeester Schepmans
doet er evenwel nog een schepje bovenop wat die 115.576 betreft: "Dat is
mogelijk, maar wij weten het niet... We weten vaak niet eens wie of wat
hier legaal is, laat staan dat we zouden weten hoeveel illegalen hier
huizen." Zo 'n burgemeester moet je verdienen. Men weet het niet en
men zegt maar wat.
Een diverse politie, hét teken van integratie.
Integratie is de wijze waarop het ontvangende land gelijke toegang tot
alle rechten, plichten en jobs geeft aan de nieuwkomers. Het sluitstuk van
deze integratie is de weerspiegeling van de migratie in de politionele en
veiligheidsdiensten, dat is nu eenmaal zo omdat de staat het monopolie op
geweldsuitoefening heeft in een democratie. Waarop wacht men? Of is men
(nog altijd) meer geïnteresseerd in verdachtmaking en vervolging van
diegenen bij wie men best de mosterd haalt?
Jan Hertogen, socioloog
|