BuG 298 – Bericht uit het Gewisse – 18 december 2015
BuG 298 on-line
Printversie (4p)
Molenbeek en 9 Vlaamse 'radicaliserings'-gemeenten
waarin verschillen ze en waarin gelijken ze op elkaar
Tabel
Molenbeek, Smart-Cities en 9 Vlaamse gemeenten
Tabel
Molenbeek en de Smart Cities - Printbaar op 1 A4
Beleidsgericht onderzoek en service tav van de beleidsvoerders wordt door
de sociologen hoog in het vaandel gedragen vandaar deze eigenzinnige
doorlichting van de 9 steden die in totaal 568.311€ krijgen om de strijd
met de radicalisering aan te binden. Voor sommigen is het bijkomend, voor
andere gemeenten is het een nieuwe en onvoorziene budgettaire meevaller.
De journaliste van De Afspraak van 17/12/2015 is op zoek gegaan naar
radicalisering in Zele en ze is van een kale reis thuisgekomen. De
burgemeester was evenwel erg tevreden met dit geschenk uit de hemel, de
Turkse cafébaas minder want die had het over de terreur van de bijzondere
interventiemacht die onnuttig bij hem was binnengevallen in een overigens
onmiddellijk geklasseerd onderzoek.
Maar alle gegevens op een rijtje, zowel voor Molenbeek en de Smart Cities
(Hasselt, Namen, Leuven, Mechelen, Genk en Seraing, als Molenbeek en de 9
radicaliserings-gemeenten in het Vlaams gewest (Antwerpen, Gent, Mechelen,
Aalst, Oostende, vilvoorde, Menen, Maaseik en Zele), zie tabel
Molenbeek, Smart-Cities en 9 Radicale
gemeenten
Voor de methodologische toelichtingen zie
BuG 297 on-line,
Molenbeek en de Smart Cities in België.
Enkele vaststellingen:
1. De extreem lage omkadering van cultuur- en sportinfrastructuur in
Vilvoorde. Met de desastreuze politiek om geen infrastructuur op te
bouwen of 'faciliteiten' te geven aan de inwoners heeft men gedurende drie
decennia gehoopt de Franstaligen, de Marokkanen en Turken komend uit
Brussel weg te houden. Ze
zijn toch gekomen en zijn, ook door de gemeentelijke diensten, gedurende
decennia met een grote stroefheid behandeld. Dit alles ook met 3
legislaturen sp.a beleid. Misschien kan Vilvoorde met eigen middelen
eindelijk beginnen aan de opbouw van een dynamiek die alle inwoners
betrekt in cultuur, sport en recreatie, ook in de gemeente, en niet veraf
onder de brug over de Ring, 'waar niemand er last van heeft'. En misschien
ook een heropvoedingsinitiatief voor het gemeentelijk personeel.
2. In Menen, Maaseik en Zele woont de politie meer dan
elders in de gemeente. Vangen zij vlugger 'signalen' op die dan door
de burgemeesters in harde centen van Homans worden omgezet?
3. De negatieve bevolkingsevolutie na 1970 die drie decennia heeft
aangehouden geeft aan hoezeer deze steden in verval gekomen zijn, en
de mate waarin de immigratie hen uit het slop gehaald heeft. Pas na 3
decennia was er sprake van een omkering van de negatieve bevolkingstrend
en dankzij de immigratie tussen 2000 en 2015 kwam er opnieuw uitzicht op
de bloei voor deze steden en gemeenten.
4. In Molenbeek is er geen bevolkingsvermindering geweest tussen
1970-2000, zoals in alle andere Brusselse gemeenten (op Ukkel na dat
evenwel geen migratieboom gekend heeft na 2000). Molenbeek heeft al haar
reserves moeten uitputten in die periode en stond zonder verweer (en geld)
om de uitdagingen na 2000 aan te gaan. Iedereen en alle beleidsniveaus
hebben Molenbeek toen in de steek gelaten. En daar is nog geen wijziging
in gekomen.
Zoals met de Smart Cities loont het de moeite om de tabel op z'n gemak,
regel per regel te consumeren, en z'n eigen verstand er op te laten
werken, zoals Emmanuel Kant aanraadde, "Heb de moed je van je eigen
verstand te bedienen". De tabel in excelvorm
Molenbeek, Smart-Cities en 9 Radicale gemeenten heeft het voordeel dat
men langs de +jes bovenaan de verschillende onderdelen kan inplooien of
openen.
In onderstaande tabel worden eerst Molenbeek en 6 Vlaamse gemeenten onder
ogen genomen, verder naar onder Molenbeek en de 3 andere.
Socio-demografisch Molenbeek en Radicaliserings-gemeenten in
Vlaams gewest - deel 1 |
Gemeenten |
Molen- |
Ant- |
Gent |
Meche- |
Aalst |
Oost- |
Vil- |
beek |
werpen |
|
len |
|
ende |
voorde |
Centrumsteden Vaams gewest (CS) |
|
CS |
CS |
CS |
CS |
CS |
|
% Syriëgangers op 15-35 jarige man. moslims |
|
0,3% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
2,2% |
Bedrag deradicalisering gemeenten in € |
… |
82.300 |
71.041 |
55.000 |
61.400 |
38.000 |
85.000 |
Rang "Smart cities" |
|
|
|
|
|
|
|
1. Bevolking (2015) |
95.576 |
513.570 |
253.266 |
83.975 |
83.709 |
70.460 |
42.418 |
Evolutie 1970-2000 |
4,1% |
-17,6% |
-12,4% |
-6,1% |
-8,3% |
-5,5% |
-4,6% |
Evolutie 2000-2015 |
34,2% |
15,0% |
13,0% |
11,3% |
9,7% |
4,7% |
21,3% |
Evolutie 2010-2015 |
8,4% |
6,2% |
4,1% |
3,7% |
4,6% |
2,0% |
7,0% |
2. Gemiddelde leeftijd |
35 |
39 |
40 |
40 |
42 |
47 |
38 |
3. Verhouding -15 jarigen op 65+ |
2,1 |
1,1 |
1,0 |
1,1 |
0,8 |
0,5 |
1,4 |
% -15 |
25% |
19% |
16% |
19% |
16% |
12% |
21% |
% 65+ |
12% |
17% |
17% |
17% |
19% |
27% |
15% |
4. Saldo op de generatiewisseling |
40% |
-1% |
-4% |
-7% |
-25% |
-36% |
10% |
% 10-24 jarigen |
20% |
17% |
16% |
17% |
16% |
14% |
19% |
% 50-64 jarigen |
14% |
17% |
17% |
18% |
21% |
22% |
17% |
5. % Nieuwkomers 1989-2015 tav bev. 1989 |
57% |
29% |
20% |
17% |
11% |
11% |
20% |
6. % Verhuissaldo 1989-2015 tav bev. 1989 |
-36% |
-19% |
-12% |
-6% |
3% |
7% |
17% |
7. Inkomens (2013) - Netto na belasting |
8.288 |
11.665 |
13.133 |
13.380 |
13.880 |
13.482 |
12.586 |
Gemid. inkomen voor belasting |
10.069 |
15.050 |
17.477 |
17.907 |
18.412 |
17.201 |
16.729 |
Gemid. gemeentebelasting |
126 |
251 |
277 |
309 |
311 |
224 |
274 |
Evolutie nettoinkomen op 5 jaar |
4,50% |
6,5% |
10,0% |
10,7% |
10,0% |
12,8% |
7,5% |
8. m2 sport- en recreatieinfrastructuur |
1,7 |
6,6 |
7,6 |
12,5 |
10,5 |
18,7 |
4,9 |
m2 recreatie/sport buiten/bewoner |
1,2 |
3,0 |
3,6 |
6,0 |
5,0 |
9,6 |
1,4 |
m2 recreatie/sport binnen/bewoner |
0,4 |
3,6 |
4,0 |
6,5 |
5,5 |
9,1 |
3,5 |
9. Woningen gebouwd voor 1970 (2011) |
72% |
74% |
70% |
69% |
64% |
56% |
67% |
% woningen zonder domicilie |
15% |
17% |
21% |
13% |
10% |
31% |
11% |
% huurders in woningen |
63% |
48% |
50% |
36% |
31% |
46% |
32% |
% woningen zonder centrale verwarm. |
6% |
9% |
19% |
17% |
23% |
11% |
12% |
10. Vreemde Herkomst (2014, Rijksregister) |
81% |
46% |
31% |
30% |
18% |
19% |
47% |
% Vreemdelingen |
28% |
20% |
13% |
10% |
6% |
8% |
14% |
% Belgen van vreemde herkomst |
73% |
32% |
20% |
23% |
12% |
12% |
38% |
% 18+ vreemde herkomst 2012 |
73% |
36% |
25% |
23% |
12% |
15% |
37% |
% 18+ vreemde herkomst 2018 |
80% |
45% |
31% |
28% |
17% |
18% |
45% |
11. % Marokkaanse migratieachtergrond |
40% |
13,3% |
1,9% |
14,6% |
2,3% |
0,6% |
16,2% |
% Turkse migratieachtergrond |
4% |
4,8% |
11,3% |
2,4% |
1,9% |
0,2% |
4,5% |
% Italiaanse migratieachtergrond |
6% |
1,0% |
2,0% |
1,0% |
0,5% |
0,5% |
3,1% |
12. % Moslims (2015) - voortgaande op npdata |
41% |
19% |
14% |
15% |
5% |
5% |
17% |
13. Aantal inwoners 15-64 jaar naar activiteit |
59.846 |
324.707 |
166.111 |
53.182 |
53.643 |
42.805 |
26.384 |
% Werkenden |
43% |
58% |
63% |
65% |
67% |
60% |
65% |
- % bewoners 15-64 die er ook werken |
5% |
29% |
30% |
19% |
20% |
26% |
11% |
- % bewoners die buiten de gem. werken |
31% |
21% |
24% |
38% |
38% |
25% |
48% |
- % Zelfstandigen in de gemeente |
7% |
8% |
9% |
7% |
9% |
9% |
7% |
% Werklozen |
19% |
10% |
8% |
7% |
6% |
8% |
6% |
% Niet-actieven |
34% |
32% |
29% |
28% |
27% |
33% |
28% |
14. Pendel-in tav wie er woont en ook werkt |
7,1 |
1,6 |
2,0 |
3,2 |
1,7 |
1,4 |
8,5 |
15. % Zelfstandigen op woon+werkend in gem. |
58% |
22% |
24% |
28% |
30% |
25% |
39% |
16. % Werkenden bij 15-24 jarigen (2012) |
20% |
29% |
31% |
30% |
31% |
32% |
28% |
% werklozen bij 15-24 jarigen |
14% |
11% |
10% |
8% |
7% |
9% |
6% |
% niet-actieven bij 15-24 jarigen |
66% |
60% |
59% |
61% |
62% |
59% |
66% |
Werkloosheidsgraad: werkl./(wkd+werkl.) |
41% |
27% |
24% |
21% |
18% |
22% |
18% |
17. Werkend bij cultuur, sport, recr./1.000 inw. |
0,4 |
1,7 |
1,4 |
1,3 |
1,6 |
1,9 |
0,9 |
Politie wonend in gemeente/1.000 inw. |
1,7 |
2,2 |
2,3 |
2,1 |
3,7 |
3,3 |
4,2 |
18. % Leefloners op de bevolking (2014) |
4,20% |
0,9% |
1,5% |
0,8% |
0,4% |
1,0% |
0,4% |
Volledige leefloners |
3,10% |
0,7% |
1,0% |
0,5% |
0,3% |
0,7% |
0,3% |
Gedeeltelijke leefloners |
1,10% |
0,2% |
0,5% |
0,3% |
0,1% |
0,3% |
0,1% |
19. Aantal in wachtregister asiel/1.000 inw. |
16 |
6 |
5 |
4 |
4 |
6 |
2 |
20. Criminaliteitsgraad (2014) |
9,3 |
13,9 |
13,8 |
10,6 |
8,3 |
12,3 |
7,9 |
Criminaliteitsgraad + (Tr, pdl, sp., st.) |
9,1 |
12,0 |
10,3 |
8,2 |
7,7 |
10,2 |
6,9 |
Evolutie in % tav 2000 |
-27% |
-6% |
4% |
-26% |
-20% |
-22% |
-10% |
Evolutie in % tav 2010 |
-25% |
-19% |
-13% |
-24% |
-6% |
-22% |
-14% |
Evolutie in % tav 2013 |
-11% |
-14% |
-2% |
-11% |
-9% |
0% |
-11% |
Deel 2
Socio-demografisch Molenbeek en Radicaliserings-gemeenten Vlaams
gewest |
Gemeenten |
Molen- |
Menen |
Maas- |
Zele |
beek |
|
eik |
|
Centrumsteden Vaams gewest (CS) |
|
|
|
|
% Syriëgangers op 15-35 jarige man. moslims |
|
0,0% |
1,4% |
0,0% |
Bedrag deradicalisering gemeenten in € |
… |
58.500 |
60.295 |
56.775 |
Rang "Smart cities" |
|
|
|
|
1. Bevolking (2015) |
95.576 |
32.905 |
25.115 |
20.848 |
Evolutie 1970-2000 |
4,10% |
-6,98% |
26,29% |
9,57% |
Evolutie 2000-2015 |
34,20% |
2,74% |
9,90% |
2,23% |
Evolutie 2010-2015 |
8,40% |
1,15% |
2,22% |
1,48% |
2. Gemiddelde leeftijd |
35 |
42 |
43 |
41 |
3. Verhouding -15 jarigen op 65+ |
2,1 |
0,8 |
0,8 |
1,0 |
% -15 |
25% |
17% |
15% |
17% |
% 65+ |
12% |
21% |
19% |
18% |
4. Saldo op de generatiewisseling |
40% |
-14% |
-30% |
-10% |
% 10-24 jarigen |
20% |
17% |
16% |
18% |
% 50-64 jarigen |
14% |
20% |
23% |
20% |
5. % Nieuwkomers 1989-2015 tav bev. 1989 |
57% |
8% |
17% |
11% |
6. % Verhuissaldo 1989-2015 tav bev. 1989 |
-36% |
-4% |
-3% |
-9% |
7. Inkomens (2013) - Netto na belasting |
8.288 |
12.523 |
13.329 |
12.705 |
Gemid. inkomen voor belasting |
10.069 |
15.753 |
16.585 |
16.472 |
Gemid. gemeentebelasting |
126 |
239 |
258 |
269 |
Evolutie nettoinkomen op 5 jaar |
4,50% |
13,1% |
12,6% |
11,6% |
8. m2 sport- en recreatieinfrastructuur |
1,7 |
9,1 |
39,1 |
9,2 |
m2 recreatie/sport buiten/bewoner |
1,2 |
2,8 |
15,3 |
3,5 |
m2 recreatie/sport binnen/bewoner |
0,4 |
6,3 |
23,8 |
5,8 |
9. Woningen gebouwd voor 1970 (2011) |
72% |
67% |
38% |
55% |
% woningen zonder domicilie |
15% |
12% |
13% |
8% |
% huurders in woningen |
63% |
30% |
26% |
29% |
% woningen zonder centrale verwarm. |
6% |
33% |
3% |
25% |
10. Vreemde Herkomst (2014, Rijksregister) |
81% |
22% |
27% |
19% |
% Vreemdelingen |
28% |
10% |
14% |
6% |
% Belgen van vreemde herkomst |
73% |
13% |
14% |
14% |
% 18+ vreemde herkomst 2012 |
73% |
17% |
23% |
14% |
% 18+ vreemde herkomst 2018 |
80% |
21% |
25% |
18% |
11. % Marokkaanse migratieachtergrond |
40% |
2,3% |
3,9% |
0,9% |
% Turkse migratieachtergrond |
4% |
0,2% |
0,4% |
15,4% |
% Italiaanse migratieachtergrond |
6% |
0,5% |
1,2% |
0,1% |
12. % Moslims (2015) - voortgaande op npdata |
41% |
4% |
4% |
13% |
13. Aantal inwoners 15-64 jaar naar activiteit |
59.846 |
20.707 |
16.634 |
|
% Werkenden |
43% |
66% |
65% |
66% |
- % bewoners 15-64 die er ook werken |
5% |
17% |
14% |
16% |
- % bewoners die buiten de gem. werken |
31% |
39% |
41% |
39% |
- % Zelfstandigen in de gemeente |
7% |
10% |
10% |
10% |
% Werklozen |
19% |
6% |
5% |
5% |
% Niet-actieven |
34% |
29% |
30% |
30% |
14. Pendel-in tav wie er woont en ook werkt |
7,1 |
1,8 |
1,4 |
1,9 |
15. % Zelfstandigen op woon+werkend in gem. |
58% |
36% |
41% |
39% |
16. % Werkenden bij 15-24 jarigen (2012) |
20% |
35% |
31% |
34% |
% werklozen bij 15-24 jarigen |
14% |
7% |
6% |
6% |
% niet-actieven bij 15-24 jarigen |
66% |
58% |
64% |
60% |
Werkloosheidsgraad: werkl./(wkd+werkl.) |
41% |
16% |
15% |
16% |
17. Werkend bij cultuur, sport, recr./1.000 inw. |
0,4 |
0,6 |
2,5 |
0,2 |
Politie wonend in gemeente/1.000 inw. |
1,7 |
3,3 |
2,9 |
3,2 |
18. % Leefloners op de bevolking (2014) |
4,20% |
0,6% |
0,2% |
0,2% |
Volledige leefloners |
3,10% |
0,4% |
0,1% |
0,2% |
Gedeeltelijke leefloners |
1,10% |
0,1% |
0,1% |
0,1% |
19. Aantal in wachtregister asiel/1.000 inw. |
16 |
7 |
1 |
3 |
20. Criminaliteitsgraad (2014) |
9,3 |
8,5 |
5,6 |
5,9 |
Criminaliteitsgraad + (Tr, pdl, sp., st.) |
9,1 |
8,4 |
5,5 |
5,7 |
Evolutie in % tav 2000 |
-27% |
-9% |
-13% |
-7% |
Evolutie in % tav 2010 |
-25% |
-11% |
-16% |
-24% |
Evolutie in % tav 2013 |
-11% |
10% |
-3% |
-2% |
Wie een analyse van z'n gemeente wenst binnen deze format kan ze aanvragen
bij jan@hertogen.be.
Jan Hertogen, socioloog
|