BuG 297 – Bericht uit het Gewisse – 15 december 2015
BuG 297 on-line
Printversie (8p)
Een trainer van de
Brussels Boxing Academy vroeg me om
Molenbeek eens te vergelijken met Leuven en enkele andere
gemeenten van gelijke grootte; sportinfrastructuur, slaagkansen
onderwijs, werkloosheid, enz. Dezelfde dag verscheen de
lijst van de "Smart Cities"
in België. Meer was er niet nodig
om aan het werk te gaan. De Brussels Boxing Academy werd
een week lam gelegd en mag nu nog maar 3 dagen ipv 5 dagen
de accommodatie van de school gebruiken. Misschien kan deze
analyse opnieuw de 5 dagen vrijmaken voor de boksclub.
Zie ook interview met Tom Flachet,
De Standaard
04/12/2015
Molenbeek en de "Smart Cities" in België,
Hasselt, Namen, Leuven, Mechelen, Genk, Seraing,
waarin verschillen ze, waarin gelijken ze ?
Tabel
Molenbeek en de
Smart Cities - Printbaar op 1 A4
Socio-demografische profiel van het
lelijke en de slimme eendjes.
In Molenbeek is er 0,4 m2 overdekte sport- en recreatieruimte per
inwoner, dat is 17 maal minder dan Namen, Leuven of Mechelen.
De gemiddelde gemeentetaks is er 126€ per inwoner, in Mechelen
309€, Hasselt 329€, Seraing 201€. Het gemiddeld netto inkomen
per inwoner bedraagt in Molenbeek 60% van dit in de Smart Cities.
Slechts 5% van de 15-64 jarigen woont en werkt in Molenbeek,
in de Smart Cities is dat 25 tot 30% of 5x meer, in Molenbeek
komen dagelijks 21.755 pendelaars werken terwijl er maar 3.055
Molenbekenaars zelf in Molenbeek loonarbeid verrichten. Van alle
werkenden in Molenbeek die er ook wonen is 58% zelfstandige,
dit is extreem hoog, vergeleken met de 25% in de Smart Cities.
Collega Mohammed Benzakour,
NRC-Handelsblad
14/12/2015.
geeft verslag van een week mede-leven in Molenbeek.
Maar eerst De Gedachte - of rechtstreeks
naar BuG 297
De gedachte 1. Een smart anti-terreuractie in
het verkeer: 0-niveau voor alcohol en andere drugs
De gedachte 2. Is dit een grap of om te huilen: de leeftijdsverdeling van de NMBS
De Scheemaeckers mag zonder een wederwoord de PTB (PVDA) schofferen (vroeger
was de helft van de Delegees PS, nu PTB, het gaat om Vlaanderen tegen
extreem links in Wallonië. Raoul Hedebouw was een must in dit debat. Maar
'au fond' zijn het de oudere groep spoormannen die er geen enkel belang
meer bij hebben dat het beter wordt voor de jongeren of de samenleving,
zij zijn binnen enkele jaren met pensioen, en liefst met behoud van alle
extralegale voordelen. Wanneer nemen de jonge spoormannen en open minded
syndicalisten, die bv zelf de de minimumdiensten in handen nemen, het over. Misschien
kan het spoor eens naar de minimale dienstverlening in de Non-Profit
kijken, toch een sector met 'gevoelige diensten'. En meteen ook naar de eindeloopbaan regeling, zodat de 'rustdagen bij het
spoor bv kunnen doorschuiven naar de oudere werknemers in een groter
volume.
En de komende 4 jaar gaan er geen 10.000 maar 14.000 spoormannen met
pensioen. Hun vervanging is onmogelijk, dat kan elkeen afleiden uit
bovenstaande grafiek die best eens publiek mag getoond worden. De budgetten
zullen evenwel vrijgegeven worden om langs privatisering het spoor te redden,
dat is de echte inzet van de huidige spoorstrijd. Dat de
vakbonden nu in de val trappen die ze zelf mee gespannen hebben zal hen nog decennia ten kwade geduid worden.
Minimumdiensten en hinder voor de reizigers zijn daarbij vergeleken peanut.
De gedachte 3. Wanneer stopt het 'terroristische denken' over
Brussel? Vande Lannote, zoals alle anderen, slaat de bal
weer mis: "De jeugdwerkloosheid in Brussel is torenhoog: Dertig procent
van de jongeren hangt doelloos rond" zo stelt hij in De Zondag
van 13/12/2015. In feite is 11% van de Brusselse
jongeren (15-24 jarigen) werkloos, 20% werkt als loontrekkende of
zelfstandige en 70% studeert nog of is niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt.
11% op de 31% beroepsactieven (werklozen en werkenden samen) geeft de
'werkloosheidsgraad van 35%", maar dan zeggen dat 30 of 35% van de
Brusselse jongeren doelloos rondhangen, slaat
nergens op, en heeft enkel tot doel om Brussel en de jongeren te
beschadigen.. Het zijn 10,7% van de Brusselse jongeren die werkloos zijn, en dat is nog
behoorlijk veel, maar dat is nog altijd maar 1/3 van wat men rondbazuint,
of wil doen geloven.
De gedachte 4. Integratie betreft UITSLUITEND de actie van een
ontvangende samenleving om nieuwkomers te onthalen en een
gelijke rechtspositie te geven. Dat is de technische en zeg maar
sociologische omschrijving van 'integratie'. Het heeft niets van doen met de wijze
waarop njeuwkomers zich al of niet aanpassen aan wat dan ook. Op hen is de algemene wetgeving
van toepassing, 'onze normen en waarden' waarover Crombez het heeft is ideologische fictie
en kadert in een racistisch discours. De
integratie van gehandicapten, 'vrouwen', andere genderprofielen hebben
evenals de integratie van nieuwkomers uitsluitend te maken met de
waarborg en realisatie van een gelijke rechtspositie. Nog nooit zoveel
onzin gehoord als over integratie en migratie als de laatste weken, het wij en het zij,
Wanneer komen socialisten en anderen op voor de echte 'integratie', bv de
gelijke financiering van elke godsdienst, de toekenning van stemrecht aan elke inwoner van
dit land en dit op alle beleidsniveaus, wanneer realiseert men de
democratie in de feite voor men er mee te koop loopt, het faciliteren van
de Belgwording zodat de rechten minsten op dat vlak gelijk zijn, iets wat
de vooruitziende politici in 1999 terecht hadden beslist?
De gedachte 5. Het zal nog enkele decennia duren voor de politie,
Gent voorop, het racisme uit haar 'gelederen' zal geband hebben. Zelfs een
'bekende smoel' is geen garantie voor respectvolle bejegening, dat drijft
vooral de 'witten' tot wanhioop. De anderen hebben er al decennia mee
leren leren, van kindsaf de haat in de blikken ondergaan van rechts en
nogal wat politionele diensten. Heb in het WE een kindje dat
nog 2 jaar moest worden op babysit gehad, met een vreemde naam en uitzicht.
En met een grote bebber, de politie
is verwittigd.
De Gedachte 6. En de werkloosheid in Frankrijk? Waarom gaan de
vluchtelingen niet naar Frankrijk? Juist. Omdat Frankrijk geen probleem hebben
met generatiewisseling, met het peil houden van hun bevolking, zie Frankrijk, voor wie het nog eens onder ogen wil zien.
En Merkel, ja, ze zal de vluchtelingeninstroom 'verminderen', zonder zich vast te zetten op
aantallen. en daarmee zijn de CDU- en CSU-gemoederen weer gesust. Zij bestudeert wel de generatiewisseling,
Duitsland, haar
onder ogen gebracht door Herman Van Rompuy, een trouwe lezer van onze BuG's.
BuG 297 - Molenbeek en de Smart-Cities
in België
De cijfers, met een korte situering spreken voor zichzelf. Het is een
format dat ook voor andere 'verzamelingen' zal gebruikt worden, nl de
Kanaal-zone, de 9 gemeenten met de deradicaliseringsbudgetten van Homans,
de grote steden in België, de Brusselse gemeenten enz die allemaal samen nog in een
samenvattende excel-tabel zullen gepubliceerd worden, zodat de steden
onderling met elkaar kunnen vergeleken worden.
Maar nu gaat het
over Molenbeek en de Smart Cities.
De onderlinge vergelijking van deze Smart-Cities
is natuurlijk ook een interessant maar, voortgaande op de vraag van de
Brussels Boxing Academy onderzoeken we de verschillen en gelijkenissen van
Molenbeek en de kop van de Smart
Cities in België.
Niet elk element wordt hieronder na de tabel besproken, alhoewel het de moeite loon elk element
een voor een onder ogen te nemen en tot zich te laten doordringen. We
halen enkel het belangrijkste of meest betekenisvolle naar voren.
De tabel is ook printbaar of een gewoon A4-blad, zodat het rustig(er)
onder ogen kan genomen, waarbij men ze zelf met pen of stift kan bewerken:
printversie
Molenbeek en de
Smart Cities
Socio-demografisch profiel van Sint-Jans-Molenbeek en de 'Smart
Cities' van gelijke grootte in België |
Rang in de "Smart cities" België |
… |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
8 |
Gemeenten |
Molen- |
Hasselt |
Namen |
Leuven |
Meche- |
Genk |
Se- |
beek |
|
|
|
len |
|
raing |
1. Bevolking (2015) |
95.576 |
76.331 |
110.646 |
98.376 |
83.975 |
65.463 |
63.972 |
Evolutie 1970-2000 |
4,10% |
14,90% |
10,10% |
1,90% |
-6,10% |
8,50% |
-10,90% |
Evolutie 2000-2015 |
34,20% |
12,20% |
5,00% |
11,80% |
11,30% |
4,20% |
5,60% |
Evolutie 2010-2015 |
8,40% |
4,50% |
1,60% |
3,10% |
3,70% |
1,10% |
2,00% |
2. Gemiddelde leeftijd |
35 |
44 |
42 |
40 |
40 |
41 |
41 |
3. Verhouding -15 jarigen op 65+ |
2,1 |
0,7 |
0,8 |
0,9 |
1,1 |
0,9 |
1 |
% -15 |
25% |
14% |
16% |
15% |
19% |
17% |
18% |
% 65+ |
12% |
21% |
19% |
16% |
17% |
18% |
18% |
4. Saldo op de generatiewisseling |
40% |
-33% |
-10% |
1% |
-7% |
-15% |
-8% |
% 10-24 jarigen |
20% |
15% |
18% |
17% |
17% |
18% |
18% |
% 50-64 jarigen |
14% |
22% |
20% |
17% |
18% |
21% |
19% |
5. % Nieuwkomers 1989-2015 tav bev. 1989 |
57% |
10% |
10% |
22% |
17% |
7% |
7% |
6. % Verhuissaldo 1989-2015 tav bev. 1989 |
-36% |
5% |
-4% |
-17% |
-6% |
-13% |
-2% |
7. Inkomens (2013) - Netto na belasting |
8.288 |
14.359 |
12.937 |
14.134 |
13.380 |
12.135 |
10.945 |
Gemid. inkomen voor belasting |
10.069 |
19.106 |
17.170 |
19.654 |
17.907 |
15.227 |
13.539 |
Gemid. gemeentebelasting |
126 |
329 |
310 |
381 |
309 |
203 |
201 |
Evolutie nettoinkomen op 5 jaar |
4,50% |
11,70% |
11,60% |
11,30% |
10,70% |
11,90% |
10,10% |
8. m2 sport- en recreatieinfrastructuur |
1,7 |
26 |
10,9 |
9,4 |
12,5 |
61 |
4,2 |
m2 recreatie/sport buiten/bewoner |
1,2 |
14,4 |
3,8 |
2,8 |
6 |
31,1 |
1,9 |
m2 recreatie/sport binnen/bewoner |
0,4 |
11,6 |
7 |
6,6 |
6,5 |
29,9 |
2,3 |
9. Woningen gebouwd voor 1970 (2011) |
72% |
46% |
67% |
62% |
69% |
54% |
77% |
% woningen zonder domicilie |
15% |
12% |
13% |
25% |
13% |
7% |
9% |
% huurders in woningen |
63% |
33% |
45% |
48% |
36% |
32% |
45% |
% woningen zonder centrale verwarm. |
6% |
6% |
9% |
7% |
17% |
5% |
23% |
10. Vreemde Herkomst (2014, Rijksregister) |
81% |
18% |
25% |
28% |
30% |
56% |
48% |
% Vreemdelingen |
28% |
6% |
8% |
16% |
10% |
12% |
15% |
% Belgen van vreemde herkomst |
73% |
13% |
19% |
15% |
23% |
49% |
39% |
% 18+ vreemde herkomst 2012 |
73% |
7% |
22% |
25% |
23% |
52% |
43% |
% 18+ vreemde herkomst 2018 |
80% |
8% |
25% |
29% |
28% |
54% |
48% |
11. % Marokkaanse migratieachtergrond |
40% |
2% |
2% |
2% |
15% |
6% |
3% |
% Turkse migratieachtergrond |
4% |
2% |
1% |
2% |
2% |
15% |
4% |
% Italiaanse migratieachtergrond |
6% |
1% |
3% |
3% |
1% |
14% |
21% |
12. % Moslims (2015) - voortgaande op npdata |
41% |
5% |
4% |
7% |
15% |
16% |
8% |
13. Aantal inwoners 15-64 jaar naar activiteit |
59.846 |
50.162 |
72.948 |
67.581 |
53.182 |
40.951 |
43.274 |
% Werkenden |
43% |
66% |
57% |
64% |
65% |
56% |
48% |
- % bewoners 15-64 die er ook werken |
5% |
25% |
26% |
26% |
19% |
24% |
13% |
- % bewoners die buiten de gem. werken |
31% |
30% |
23% |
30% |
38% |
25% |
30% |
- % Zelfstandigen in de gemeente |
7% |
11% |
8% |
8% |
7% |
8% |
5% |
% Werklozen |
19% |
6% |
11% |
5% |
7% |
8% |
16% |
% Niet-actieven |
34% |
29% |
33% |
32% |
28% |
35% |
36% |
14. Pendel-in tav wie er woont en ook werkt |
7,1 |
2,8 |
2,1 |
2,9 |
3,2 |
2,5 |
2,2 |
15. % Zelfstandigen op woon+werkend in gem. |
58% |
30% |
23% |
22% |
28% |
23% |
25% |
16. % Werkenden bij 15-24 jarigen (2012) |
20% |
29% |
24% |
25% |
30% |
28% |
23% |
% werklozen bij 15-24 jarigen |
14% |
7% |
12% |
5% |
8% |
10% |
17% |
% niet-actieven bij 15-24 jarigen |
66% |
64% |
65% |
70% |
61% |
62% |
60% |
Werkloosheidsgraad: werkl./(wkd+werkl.) |
41% |
19% |
33% |
17% |
22% |
27% |
43% |
17. Werkend bij cultuur, sport, recr./1.000 inw. |
0,4 |
1,4 |
2,2 |
2,7 |
1,3 |
2,2 |
0,8 |
Politie wonend in gemeente/1.000 inw. |
1,7 |
3,1 |
3,6 |
1,9 |
2,1 |
2,9 |
2,9 |
% Politie wonend op werkend in gew./1.000 |
33% |
115% |
132% |
69% |
79% |
107% |
92% |
18. % Leefloners op de bevolking (2014) |
4,20% |
0,40% |
2,20% |
0,70% |
0,80% |
0,40% |
2,50% |
Volledige leefloners |
3,10% |
0,30% |
1,60% |
0,50% |
0,50% |
0,30% |
1,80% |
Gedeeltelijke leefloners |
1,10% |
0,10% |
0,60% |
0,20% |
0,30% |
0,10% |
0,70% |
19. Aantal in wachtregister asiel/1.000 inw. |
16 |
2 |
7 |
2 |
4 |
1 |
7 |
20. Criminaliteitsgraad (2014) |
9,3 |
10,4 |
10,1 |
16,4 |
10,6 |
9,2 |
13,1 |
Criminaliteitsgraad + (Tr, pdl, sp., st.) |
9,1 |
8,8 |
8,3 |
11,2 |
8,2 |
8,6 |
13 |
Evolutie in % tav 2000 |
-27% |
-9% |
-23% |
24% |
-26% |
2% |
14% |
Evolutie in % tav 2010 |
-25% |
-7% |
-8% |
0% |
-24% |
9% |
7% |
Evolutie in % tav 2013 |
-11% |
-13% |
-4% |
-9% |
-11% |
-2% |
-1% |
De bespreking gebeurt niet in 'logische' volgorde maar volgens belang
en betekenis. Op het einde van de titels staat de verwijzing naar de
plaats van het punt in de tabel.
1. 0,4 m2 overdekte Sport- en Recreatie infrastructuur - nr. 8.
In
Molenbeek is er 0,4 m2 overdekte sport- en recreatieruimte per inwoner, in
Namen, Leuven en Mechelen is dat 17 keer meer, voor de buitenterreinen is
het verschil minder groot maar soms ook extremer, zoals tav Genk. Hasselt is een gemeente met een abondance aan
sport- en recreatiemogelijkheden zowel binnen als buiten. Dat een Boxclub
van 600 leden met basisschool De Kleurdoos moet overeenkomen om plaats te
vinden voor hun trainingen is illustratief. Dat het aantal trainingen van
5 tot 3 dagen beperkt wordt zet zowel de helft van de club of van het
programma in de kou. Want ook andere klubs krijgen nu 2 dagen toegang tot
de basisschool voor hun sportactiviteit. Wie maakt budgetten vrij voor een verdubbeling van de
sport- en recreatie infrastructuur, of springen andere gemeenten bij?
2. 0,4 gemeentepersoneel per 1.000 inwoners actief in cultuur, sport en
recreatie - Nr. 17
De gedetailleerde statistiek van het RSZ-PPO (lokale en provinciale
besturen) laat toe na te gaan hoeveel gemeentepersoneel actief is voor
cultuur, sport en recreatie. Musea, Archieven, Toerisme en Begraafplaatsen
worden hier niet meegeteld, enkel de op de eigen bevolking gerichte
culturele man/vrouwkracht. Voor Molenbeek is dit personeelskader met 0,4
per duizend inwoners, minimaal, mede allicht als gevolg van de beperkte
aanwezigheid van overdekte of niet-overdekte infrastructuur. Het zou de
gemeente sieren om toch meer 'ambtenaren' en personeel in te zetten op
sport, recreatie en cultuur, en deze belangrijke segmenten, mede met het
zich ontwikkelende vrijwilligerswerk (verder) te professionaliseren. Nu
telt Molenbeek per inwoner 4 tot 5 x minder personele gemeentelijke
krachten op het gebied van cultuur sport en recreatie dan de Smart Cities.
Het zal hieronder duidelijk worden dat Molenbeek hier, in tegenstelling
tot de andere gemeenten , geen budget voor heeft (zie punt 3) en ook dat
de bewoners zelf niet het individueel budget hebben (zie punt 4) om hier
geld aan uit te geven. Wie springt Molenbeek bij, niet in woorden maar in
geld en personele man/vrouwkracht?
3. 126€ per inwoner Gemeentebelasting - nr. 7.
De gemeente Molenbeek beschikt over gemiddeld 126€ gemeentebelasting per
inwoner, dat is 1/3 van het bedrag van Leuven en 40% van dit van Hasselt, Namen
en Mechelen, en 60% van dit van Seraing en Genk. Dit ultralaag
gemeentelijk inkomen wordt door niets gecompenseerd.
4. Gemiddeld netto inkomen per inwoners maar 60% van de
Smart-Cities - nr. 7
Een arme gemeente gaat samen met een bevolking met een laag gemiddeld
inkomen per inwoner zoals in Molenbeek waar het 8.288€ bedraagt tegenover meer dan 14.000 in
Hasselt en Leuven, en 13.380 in Mechelen en 13.000 in Namen. De
groei van dit netto-inkomen de laatste 5 jaar ligt op minder dan de helft
in Molenbeek (+4,7%), in vergelijking met de Smart-Cities (minstens +10%).
Het lage inkomen, het lage gemeentebudget en een griende
achterstand tav de Smart-Cities,
dat is het budgettaire plaatje van Molenbeek, dat te weinig onderkend is
en wordt, en dat door niemand ter hulp gesneld zijn, tot consternatie van
de buitenlandse observatoren.
5. De bevolkingsevolutie- en dynamiek 3 tot 5 x hoger en dynamischer in
Molenbeek - Nr. 1
De evolutie van de bevolking de laatste 15 jaar ligt 3 tot 5x hoger in
Molenbeek dan in de Smart Cities.
Als gekeken wordt naar de 'nieuwkomers' dwz de bijkomende inschrijvingen
van 'vreemdelingen in het vreemdelingenregister (immigratie, geboorten bij
vreemdelingen, erkenningen asiel, regularisatie) dan ligt ook dit 5x hoger dan
in de Smart Cities. Molenbeek
is een doorgangsgemeente voor inkomende vreemdelingen, dwz er zijn tav het
bevolkingsaantal in 1989 57% vreemdelingen komen wonen in Molenbeek.
Ze zijn er niet allen gebleven, want het verhuissaldo in dezelfde periode
is negatief, -36% van de bevolking van 1989 is langs binnenlandse verhuis
afgenomen. Het verschil, 21% duidt op de bevolkingsstijging in deze
periode, maar is dus het exponent van een extreem hoge wisseling. Niet de
migratie drukt op de gemeente, maar de uitzonderlijk hoge dynamiek van
buitenlandse binnenkomers en binnenlandse verhuizers naar andere
gemeenten. Dit legt een extreem hoge druk op alle sociale systemen,
sociale dienstverlening, onderwijs en tewerkstelling in Molenbeek. Deze dynamiek kan
men niet enkel op lokaal, en zelfs niet alleen gewestelijk niveau
ondervangen. Deze dynamiek is tot op vandaag volledig genegeerd. Smart
Cities zijn rijkere gemeenten met een oudere bevolking die weinig wisselt.
Zij kunnen daarbij, meer dan andere gemeenten zoals Molenbeek, beroep doen
op andere financieringssystemen en mechanismen.
5. Extreem jonge bevolking in vergelijking met de Smart Cities
- Nr. 3.
De bevolkingssamenstelling laat zich aflezen uit verschillende indexen:
het aantal-15 jarigen op het aantal 65+. Bij factor 1 is dit in
evenwicht, lager wijst op een oudere bevolking zoals in het algemeen in de
Smart Cities, meer dan 1 op een
jongere bevolking die nog decennia het beeld zullen bepalen. In Molenbeek is
deze wisselfactor 2,1, dwz meer dan dubbel zoveel -15 jarigen dan 65+. Een 2de index is
deze van de generatiewisseling. In Molenbeek zijn er 40% meer 10-24
jarigen dan 50-64 jarigen, dwz de komende 15 jaar zal er een continue en
versterkend overschot zijn in de generatiewisseling in Molenbeek, waar dit voor België
nu al -10% bedraagt en zal uitgroeien tot -20% in 2020. Hetgeen de vraag
doet stellen op welke wijze kan tegemoet gekomen worden aan de tewerkstellingstebehoefte van de Molenbeekse bevolking.
Ondermeer een nieuw stadsvlucht van Molenbekenaren van Vreemde Herkomst
naar de kleinere steden en het platteland in het Vlaamse gewest, ondermeer
om er tegemoet te komen aan de groeiende arbeidsbehoefte de komende
decennia kan Molenbeek de noodzakelijke ruimte geven.
6. 81% van Molenbeek is van Vreemde Herkomst - Nr 10, 11 en 12
Enkel Genk en Seraing komen met 50% in de buurt maar dat is dan een oude
immigratie. Dat bijkt ook uit de beperkte dynamiek in het % 18+ tussen
2012 en 2018, nl 2 en 5% tegenover +7% in Molenbeek. In Molenbeek zullen
in 2018 80% van de bevolking van 18+ van Vreemde Herkomst zijn. Opvallend ook is dat
73%
van de 'Belgen' in Molenbeek van vreemde Herkomst is, tegenover 49% in
Genk, 39% in Seraing, 23% in Mechelen en 20% of minder in de andere
vermelde Smart Cities. Bijna de helft van alle inwoners van Vreemde
Herkomst is Marokkaans in Molenbeek (40%). Mede door dit hoge aantal is
Molenbeek, na Sint-Joost-ten-Node de gemeente met het hoogste % moslims in
België, nl 41%, daar waar het in Brussel gemiddeld 23% bedraagt.
7. Beperkte werkzaamheid bij de bevolking - Nr 13.
De werkzaamheidsgraad in Molenbeek is 43%, hetgeen vooral voortkomt
uit het extreem lage % van de 15-64+ dat in de gemeente zelf werk
vindt, nl. de schamele 5%. De andere twerkstellingscijfers cijfers zijn gelijklopend in alle geobserveerde
gemeenten, ook het % zelfstandigen. Maar de kernvaststelling is dat er 7x meer
niet-inwoners van Molenbeek zijn, die in Molenbeek hun loon verdienen dan
dat er Molenbekenaars zijn die in Molenbeek een job hebben. Er wordt
dus wel degelijk een permlanente hold-up gepleegd op de jobs in Molenbeek
vanuit andere gemeenten en ander gewesten. De
Molenbekenaars zien elke dag 21.577 pendelaars naar Molenbeek trekken
terwijl zij er zelf maar met 3.044 loontrekkend werk vinden in hun eigen
gemeente. 31% heeft werk in een andere gemeente, hetgeen volledig
gelijklopend is met de smart Cities en samen met 7% zelfstandigen
geeft dit in totaal 43% werkzaamheid. Het verschil schuilt dus in de
ondermaatse tewerkstellingskans van Molenbekenaren in hun eigen gemeente. In de generatiewisseling,
waarbij ouderen het werk verlaten ligt de enige kans voor Molenbeek om in
te schuiven in het alsmaar groter aantal vrijkomende jobs als gevolg van
de babyboomers die met pensioen gaan.
Deze omwenteling in de geesten dient niet in eerste instantie te gebeuren
bij de Molenbeekse bevolking en jongeren maar in de Keikoppen van de Wet- en
andere straten.
8. Werkloosheid is hoger bij 25+ dan bij -25 jarigen - Nr. 13
Niet zozeer het aantal werkenden (20% van de jongeren) is laag bij de
jongeren in vergelijking met de Smart Cities, wel het hoge aantal
werklozen (14% van de jongeren) en het hogere aantal niet-Actieven
(66%). Als 5% van de jongeren in Molenbeek aan werk kan geholpen worden
komt men al dicht bij het niveau van de Smart Cities. Belangrijker
evenwel is de resistente werkloosheid bij de 25+ die in Brussel en
Molenbeek (zelfs 20% bij de 25+) een goed stuk hoger ligt dan bij de
-25 jarigen. Maar dat is al langer aan de orde gesteld, de
jongerenwerkloosheid is vooral aanzienlijker in Wallonië waar de
werkloosheid van 25+ een goed stuk lager ligt dan in Brussel. Dat zijn
evident based vaststellingen waar niemand oren naar heeft, het zou de
aanpak evenwel een goed stuk efficiënter maken moest men de cijfers kunnen
lezen en begrijpen zoals ze zijn, zonder ideologische of 'terroristische'
opsmuk.
9. Leefloners - teken van Beschaving - Nr. 18
Door de extreem hoge wisseling van nieuwkomers naar en verhuizers uit
Molenbeek is het aantal inwoners zonder vast inkomen continue hoog. Het
betreft op een jaar tijd gezien evenwel een sterk wisselende groep hetgeen
een uitzonderlijke grote inspannning vraagt van gemeentelijke en
OCMW-diensten. 4,0% van de bevolking doet beroep op leefloon, dat is 5 tot
10x hoger dan in de Smart Cities. Uiteraard weerspiegelt zich dat in een
lagere gemeentebudget en beperkt beschikbaar inkomen voor de bewoners.
Maar zoals gezegd, dit is geen statisch gegeven, waarop lineair kan
ingegrepen, het is een dynamisch gegeven gekenmerkt tot een grote
wisseling van publiek en van behoeftigheid. Het leefloon is een teken van
beschaving, het voorkomt dat de bedelstaf veralgemeend wordt, of wil men
het Shakespeariaans drama met de kreupelen, de zieken en de bedelaars aan
de poorten van kerken en gemeentehuizen opnieuw werkelijkheid maken?
10. Wachtregister asiel - nr. 19
Met 16 per 1.000 inwoners neemt Molenbeek 5 tot 8x meer asielaanvragers op
die op een afhandeling van hun dossier wachten, tot 16 keer meer dan Genk
bv dat maar 1 per 1.000 opvangt uit het wachtregister asiel. Kan de
gelijke spreiding ook eens nagegaan worden van steden die er veel
opvangent naar wie er weinig opvangt?
11. In tegenstelling tot de Smart Cities grote daling criminaliteit in
Molenbeek - Nr. 20
De criminaliteit is in Molenbeek, op Seraing na, van gelijk niveau
met de Smart Cities. Door de 'specialisten' is dat al langer geweten maar
het wordt systematisch met de mantel van de onwetendheid bedekt. De
criminaliteitsgraad stelt het aantal misdrijven en haar evolutie in
verhouding tot de bevolking. De criminaliteitsgraad + houdt daarbij ook
rekening met het toerisme, het aantal hogeschoolstudenten, de pendel en de
stations. Zij worden afhankelijk van de aanwezigheid van bijkomende
bezoekers of bevolking, omgezet in een Bevolkingsequivalent per gemeente
zodat, samengeteld met de reguliere bevolking, de noemer vergroot om de
criminaliteitsgraad te berekenen. In Molenbeek is de criminaliteitsgraad
op 15 jaar vermindert met 27%, de hoogste daling in vergelijking met de
Smart Cities, In vergelijking met 2010 is er ook de hoogste daling en
vergeleken met 2013 is enkel in Hasselt een sterkere daling geweest. Is
dat geen centje waard?
12. 1,7 agent per 1.000 inwoners woont in Molenbeek - Nr 17
In vergelijking met Hasselt en namen wonen er maar half zo veel lokale
agenten in Molenbeek per 1.000 inwoners, 1,7 in Molenbeek tegenover 3,1 in
Namen en 3,6 in Hasselt. Dat wil nog niet zegen dat deze agenten ook in
Molenbeek of Brussel actief zijn, dat kan ook in andere gewesten. Afgemeten
aan de gemiddelde tewerkstelling van lokale agenten per gewest, wonen er
maar 33% agenten die ook in Molenbeek werken, in de Smart Cities is dat meestal de helft.
Globaal wonen er in het Brusselse gewest maar 20% van de agenten die
er werken.
13. Slotbeschouwingen
13.1. De observatiepost 'radicalisering' in Molenbeek
Is het zo dat in Molenbeek gekaderd en geobserveerd door de
veiligheidsdiensten een aantal 'gasten' hun agenda hebben mogen bedenken,
opzetten en uivoeren, zodat de veiligheidsdiensten een aanknoping hadden
met de werkelijkheid, iets dat Johan Leman al tot in den treure onder de
aandacht gebracht heeft. Tot men er de controle, al of niet gewild, over
verloor. Zoals bij de Bende Van Nijvel, Dutroux is ook nu de opbrengst
aanzienlijk, 400 miljoen €. Bij een misdrijf is altijd de eerste vraag,
wie heeft er voordeel bij, voor wie komt het goed uit. Maar goed dat
Merkel en Hollande, na Griekenland, de vluchtelingen en de
Klimaatconferentie, nu de handen vrij hebben om zich met Syrië gaan
bemoeien zodat er tegen de lente 2016 een politieke oplossing voor Syrië
uit de bus zal komen. En als dat aan kant is, waarom niet Palestina.
13.2. Over de verdubbeling Nederlandstalig onderwijsaanbod in Molenbeek.
Over slaagkansen op school hebben we geen gegevens gezocht/gevonden. Wel
is het verhogen, zeg maar verdubbelen van het aanbod van het
Nederlandstalig onderwijs in Molenbeek (en andere Brusselse gemeenten) de
beste manier om de noodzakelijke uitstroom naar de kleinere steden en
landelijke gemeenten in Vlaanderen, ook van ouderen te vergemakkelijken.
Molenbeek en Brussel bieden de noodzakelijke arbeidsreserve waar het
Vlaamse gewest de komende decennia nood aan heeft. Molenbeek kan hierop
een kwalitatief antwoord bieden, dankzij een verder uitgebouwd
Nederlandstalig onderwijs op alle niveaus. De oude politiek, om het
Nederlandstalig onderwijs maar met mondjesmaat te ontwikkelen in Brussel
omdat anders teveel van "de die" naar Vlaanderen zouden komen, moet
noodwendig overboord, niet alleen in het belang van de Molenbekenaren maar
van het Vlaams gewest. Anders zullen de Belgen in arbeidsnood, zoals nu de
vluchtelingen en immigranten die zich al aan het opmaken zijn, de komende
decennia naar Duitsland trekken.
13.3. Structurele declassering Molenbeek
Zeggen dat deze structurele declassering van Molenbeek
voortkomt uit de laksheid van haar politieke leiding en electorale
bekommernissen is blind zijn voor de eigen onverantwoordelijkheid, het
gebrek aan analyse, het weigeren van hulp aan een gemeente in nood,
het is schuldig verzuim van de politieke klasse tav alle inwoners van
Molenbeek en Brussel. Blijkbaar is men nog altijd meer geïnteresseerd
om z'n paraplu open te trekken dan om de werkelijkheid, ook van het
verleden, onder ogen te zien. Het is deze vaststelling die de buitenwereld
en de buitenlandse pers vooral shockeerd. Hoe kan het zijn dat men
deze dynamische gemeente niet de levenskansen gegeven heeft waar zij recht
op had en die voor de hand liggend waren. Hoe is het mogelijk dat geen enkele actie ondernomen
wordt om hieraan tegemoet te komen en dat enkel in termen van veiligheid
en repressieve aanpak gedacht wordt. Wanneer komt er een budget van 400
miljoen € voor steden in nood?
Jan Hertogen, socioloog
|