BuG 294 – Bericht uit het Gewisse – 23 november 2015
BuG 294 on-line
Printversie (16p)
Moureaux heeft
Molenbeek doen overleven
in uitzonderlijke en zeer specifieke omstandigheden,
erna is de sociale cohesie en -controle verminderd,
dwz wat nog boven de radar was is eronder gedoken
Na 1970 is de bevolking in Molenbeek met 40% gestegen, in de
andere Brusselse gemeenten met minder dan 20%. Andere gemeen-
ten konden reserves opbouwen, Molenbeek niet, maar het droeg
evenzeer de migratiegroei na 2000. Zonder extra ondersteuning
was het een kunstukje om als gemeente in Brussel te overleven.
Molenbeek is ook een van de weinige gemeenten in België die
haar historisch maximum inwonersaantal ver overschrijdt:
Eenvoudig op te maken voor alle gemeenten:
Tabel
1831-2015
Wat Molenbeek onderscheidt van alle andere grotere steden is
de uiterst beperkte bevolkingsdaling in 1970, terwijl ze een even
sterk groei door immigratie kenden als andere steden in 2000..
Inhoud BuG 294
1. Link - Bevolkingsevolutie in
Molenbeek dubbel zo sterk als in andere gemeenten
2. Link - Bevolkingsevolutie met
migratie, natuurlijk en verhuissaldo Molenbeek en Gewest
3. Link - De hogere
dynamiek van Molenbeek als doorgangsgemeente
4. Link - Niet alleen migratie
maar de migratiedynamiek dient onderkend
5. Link - Bewoners Molenbeek en
gewesten naar migratieachtergrond
6.
Link - Molenbeek, Denderleeuw en
Galmaarden, 'broeihaarden jihadisme'?
7. Link - Alle huizen in Molenbeek
krijgen de wijkpolitie over de vloer
Parijs: Jane Birkin au Bataclan, 2 maanden na het overlijden
van Serge Gainsbourg, een cultplaat die ik nu bij m'n verzameling van 80
werken van Wolinski gezet heb: Le pire à de l'avenir staat op een
van z'n verzamelwerken.
Vooraf 1. Waarom heb
je me niet gevraagd voor de Nacht van de Kennis over Brussel vroeg ik bij
de organisatoren van de nacht van 2014. We zullen er volgend jaar
misschien aan denken zo herinnerde ik me bij het zien van de
Nacht
van de Kennis over Brussel op 27 november
2015 in het Kaaitheater. "Ieder het zijne", zo staat aan de ingangspoort van het
nazi-concentratiekamp in Buchenwald.
Dat de 'wetenschap' Brussel al meer dan een decennium uit het oog
verloren heeft en heeft laten vallen is het laatste waar de huidige
wetenschappelijke coryfeeën van wakker liggen, eigen schuld andersmans bult. Dat
de politiek, zowel federaal, de gemeenschappen en gewesten Sint-Jans-Molenbeek
en haar burgemeester(s) in de steek hebben gelaten is bijzaak, zij waren
en zijn blind voor de socio-demografische ontwikkeling en het wordt hen door niemand ten kwade geduid.
De Foyer met Johan Leman heeft met veel energie en te weinig politieke
impact de meubelen proberen te redden. De enige die er in Molenbeek nog wat van gebakken heeft, zonder meel,
zonder gist en de andere ingrediënten is juist Moureaux
die Molenbeek altijd het minimale overlevingsdieet gegeven heeft. Zonder
zelf goed te weten welk deeg hij in de oven stak, maar het was wel een
minimumdieet. Dat de
veiligheidsdiensten en vooral dan de inlichtingendiensten Molenbeek
altijd als een testcase, een verzamelbak, een vrije bewegingsruimte voor
eerst criminaliteit, later religieuze deviatie en nu terrorisme hebben
beschouwd waar het voor hen
gemakkelijk observeren en af en toe vissen was, zal wel nooit echt boven
tafel komen. Het zou ook niet veel bijbrengen in een situatie waar de
politieke afrekening vooropstaat en de paraplu geopend om het eigen falen
te verbergen. De internationale pers en politiek en de goegemeente heeft
aan Molenbeek een gemakkelijke zondebok om niet verder te moeten nadenken
of sociale actie te ondernemen.
De
ondraaglijke pretentie van opinies en journalistieke analyses die breed
uitgesmeerd ruimte kunnen geven aan dit wetenschappelijk en politieke
verraad wordt elke dag bladzijdenlang uitgesmeerd en geïllustreerd. Alsof een opinie
of een journalistieke ventilatie de uppercut zou zijn waarmee men nu definitief
een andere draai aan de werkelijkheid kan geven. Het is meestal het
lijkenvocht dat ondeskundig onder de microscoop gelegd wordt, de kruimels
die van de tafel vallen en bijeengekeerd gebruikt worden om er brood van
te bakken dat, in tegenstelling tot dat van Moureaux volledig
oneetbaar en onverteerbaar is.
Het is vooral de Molenbeekse bevolking die de laatste decennia in de
steek gelaten is, haar plan heeft moeten trekken, de criminaliteit, die
vooral tegen hen gericht was hebben moeten verdragen, die adequaat
onderwijs, betere sociale voorzieningen heeft moeten ontberen. Een
bevolking die ook een
grotere hap uit de tewerkstelling moet krijgen. De andere gewesten in Brussel
en Molenbeek gaan met honderdduizenden jobs lopen zodat de jobroof een hogere werkloosheid
als gevolg heeft.
Hoe is het mogelijk, vroeg Markus Lanz in z'n wekelijks debat op 17/11/2015 om 23h
op de ZDF zich af, dat op enkele km van het hart van het Europese Brussel,
er een gemeente bestaat waar de sociale omstandigheden zo zijn
verwaarloosd en waar gedurende tientallen jaren geen adequaat antwoord op
is gekomen. Kan je me daar eens een artikel over schrijven, zo vroeg Dirk Schürmer, journalist van
Die Welt toen ik hem onder ogen bracht dat in
Molenbeek, als enige stedelijke gemeente in België, er geen bevolkingsdaling
geweest was na 1970 maar dat die toch met de algemene immigratiedynamiek buiten haar
voegen is gebarsten. Een simpele demografische observatie die verklaart
waarom men in Molenbeek altijd achter z'n eigen staart heeft aangehold.
Maar meer nog dan de nieuwe inkomende immigratie is het de
doorgangsfunctie van Molenbeek, dwz de even grote uitstroom naar andere
gemeenten als de inkomende immigratie, dus het 'debiet' van de nieuwe
immigratie en de doorstroom naar andere gemeenten, die niet is onderkend.
Jan Gypers manifesteert zich nu als de grote wijsneus: Het is Moureaux
geweest die aan de andere gemeenten heeft gezegd, stuur alle nieuwkomers
maar naar Molenbeek dan haal ik er wel m'n voordeel uit. Zoals we
zullen zien dit niet alleen een ongegronde uitspraak is maar een
illustratie vwaarop de huidige beleidsvoerders hun eigen onvermogen ten
toon spreiden.
Maar
blijkbaar is iedereen die nu z'n zeg heeft totaal onvermogend om deze
elementaire socio-demografische dynamieken te zien en er rekening mee te
houden. Daarom vallen zowel politiekers als journalistiek terug op
politieke spelletjes, het doorschuiven van de zwarte piet, ook al heeft
hij enkel roetvegen, en laten zij de Molenbekenaren, meer dan ooit het
geval geweest is, verweesd achter.
Vandaar dat we, zoals toen bedrijven wegtrokken in 2012 en
Molenbeek, mon Amour
werd opgenomen door TV-Brussel, ons in de discussie begeven, en
ook ons hoopje zullen laten.
Vooraf 2. We hebben het hier niet over de structurele
achterstelling en onderfinanciering van de islam in België. Volgens de
laatst bekende gegevens wordt de islam minder gefinancierd dan het
protestantisme. Dit is volledig in tegenspraak met de grondwet die een
gelijke materiële behandeling van alle godsdiensten voorschrijft. In feite
is het instellen van een parlementaire onderzoekscommissie hierover
aangewezen.
Vooraf 3. Een tweede essentieel element is de negatieve impact van
de uitsluiting van grote bevolkingsgroepen van de democratie, zowel
gemeentelijk als op de andere niveaus. Een samenleving die burgers
structureel uitsluit van deelname aan verkiezing van haar politieke
vertegenwoordigers betaalt daar vroeg of laat een prijs voor. In Brussel
bestaat al decennia een regime van politieke apartheid voor meer dan 1/3
van haar bevolking. Moureaux was een van de personen die altijd ten volle
geijverd heeft voor politieke deelname van alle inwoners aan het politiek
bedrijf, niet om zo als PS of wat dan ook sterker te worden zoals
politieke blinden en vooringenomenen niet nalaten te spuien, maar om de
samenleving in haar democratische hart te verzekeren en te beveiligen. Wie
de democratie niet voor al haar inwoners garandeert zal nooit in
volledige veiligheid leven.
1. Bevolkingsevolutie in Molenbeek dubbel zo sterk als in
andere gemeenten - Boven
Als de bevolking in 1970 gelijk gesteld wordt aan 100 kan haarfijn
vergeleken worden hoe de evolutie de volgende jaren is gebeurd als % tav
de initieel 100.
Volledig atypisch is de weliswaar kleine maar wel degelijke stijging na
1970, in 1990 is er een stabilisering in alle gemeenten maar in 2000 is er
in alle grote gemeenten in Brussel een nieuwe immigratie-input, en een
geboorteoverschot in alle gemeenten in Brussel, ook in Sint-Jans-Molenbeek.
Het samengaan van het ontbreken van een bevolkingsdaling tot 2000 en toch
de migratiedynamiek zoals alle andere steden opvangen is uniek in België.
Moureaux is burgemeester vanaf 1993, en heeft dus, vanuit de slechtste
startpositie van alle steden in Brussel en België, de nieuwe immigratie,
die in Molenbeek niet veel sterker was dan andere Brusselse gemeenten,
moeten opvangen. Dat ook in Molenbeek deze demografische specificiteit
niet volledig onderkend werd is niet alleen haar ten kwade te duiden, maar
wel de kortzichtigheid en vooringenomenheid van de de politiek in het
algemeen.
Merk ook de bevolkingsstabilisatie in de 'migrantengemeenten' in Brussel
de laatste jaren. Dit is ondermeer een aanduiding dat de vestiging en
hervestiging van erkende vluchtelingen zich meer dan vroeger naar kleinere
en landelijke gemeenten zal richten.
2. Bevolkingsevolutie met migratie, natuurlijk en
verhuissaldo Molenbeek en Gewest
Boven
Vergeleken met Brussel-Hoofdstedelijk-Gewest, is de specifieke situatie in
Molenbeek duidelijk: in Brussel-Gewest en alle andere gemeenten is de
bevolkingsdaling ingezet in 1970 en heeft zich alsmaar versterkend
doorgezet tot 1990 en gestabiliseerd tussen 1990 en 2000. Hiertegenover
steekt Molenbeek af met een zeer beperkte daling en een stijging zoals
alle andere Brusselse gemeenten na 2000.
Sint-Jans-Molenbeek
Brussel-Hoofdstedelijk Gewest
In deze grafieken is al duidelijk dat het migratiesaldo vanaf 1989 amper
voldoende is om het verhuissaldo naar andere gemeenten te compenseren,
niet alleen in Molenbeek maar ook in heel het Brusselse gewest. In
Molenbeek wordt de bevolkingsstijging extra gevoed door een hoger
natuurlijk saldo dan in het Brussels gewest in z'n geheel. Het natuurlijk
saldo in Molenbeek is van gelijke hoogte als de som van migratie en
verhuissaldo (lichtblauwe lijn).
Voor een beeld van alle Brusselse gemeenten en de belangrijkste andere
gemeenten in België zie het artikel in het Hermes, het tijdsschrift van
het geschiedenisdepartement aan de KUL:
Migratie: het alsmaar durend geschenk uit de hemel voor België,
zie
BuG
292.
3. De hogere dynamiek van Molenbeek als doorgangsgemeente
- Boven
De doorgangsfunctie van het Brussels-Hoofdstedelijk-Gewest is
uitgesproken,1/3 van alle nieuwkomers in België krijgt z'n eerste
verblijfsticket in het Brusselse gewest. Dat verschuift voor 2014 een
beetje naar het Vlaams gewest dat nu meer dan de helft van de nieuwkomers
telt. Nieuwkomers omvatten migratie-saldo, geboorten bij vreemdelingen,
erkenningen als vluchtelingen langs het wachtregister asiel, saldo van
ambtelijke schrappingen en herinschrijvingen
Nieuwkomers per gewest 1989-2015 en 2014 |
|
Nieuwkomers |
|
2014 |
1989-2015 |
België |
100,0% |
100,0% |
Vlaams gewest |
53,4% |
48,1% |
Brussels Hoofdstedelijk Gewest |
30,5% |
33,7% |
Waals gewest |
16,1% |
18,3% |
Als alle onderdelen van de demografische dynamiek uitgedrukt worden in een
% tav het bevolkingsaantal in 1989 dan krijgt men zicht op de omvang van
impact van elke dynamiek apart, telkens vergelijkbaar met deze van andere
gemeenten of entiteiten, zoals hier het gewest Brussel.
In Molenbeek worden er op 25 jaar bij saldo (immigratie-emigratie) 47,3%
nieuwe binnenkomers geteld in % tav het bevolkingsaantal van 1989. In het
Brusselse gewest is dat 34,7%, hoog maar toch aanmerkelijk lager dan
Molenbeek. Daartegenover staat 35,7% negatief verhuissaldo in Molenbeek en
-28% in het Brussels gewest. In feite is de doorgangsfunctie in het
Brussels gewest als dusdanig hoger dan in Brussel maar op een lager
niveau, dus met een kleiner maar toch nog aanzienlijk volume.
Sint-Jans-Molenbeek
Brussels-Hoofdstedelijk-gewest
De cijfers voor Molenbeek en het Brussels Gewest zijn indrukwekkend maar
dienen toch gekaderd in de cijfers voor alle gemeenten van het Brusselse
gewest. Sint-Joost-ten-Node springt er bovenuit, Sint-Gillis volgt met een
negatief saldo van buitenlandse en binnenlandse migratie, dwz méér verhuis
uit de gemeente tav een zeer hoog inkomende migratie. Beiden hebben ze
evenwel een beperktere bevolking dan Molenbeek, dat, zoals reeds
aangegeven, tussen 1970 en 1990 geen bevolkingsdaling gekend heeft zoals
de andere gemeenten. Elsene en Etterbeek zijn dan weer studentensteden met
de typische in en uit. Zeggen dat er zogezegd een afspraak zou bestaan
hebben tussen de andere gemeenten en molenbeek dat Molenbeek alle nieuwe
migratie zou opvangen zoals Jan Guypers doet is volledig van de pot
gerukt. Er zijn andere redenen, wie zoekt daar eens naar, en ook waarom
zoveel Marokkanen aan de kaaien van Molenbeek zijn neergestreken?
Migratie- en verhuissaldo 1989-2015 Brusselse gemeenten (% tav 1989) |
Brusselse gemeenten |
Bevolking 2015 |
Cumul mi-gratie % |
Cumul ver-huis % |
Saldo |
SINT-JOOST-TEN-NODE |
27.332 |
92,5% |
-104,0% |
-11,5% |
SINT-GILLIS |
50.472 |
55,0% |
-62,0% |
-7,0% |
BRUSSEL |
175.534 |
48,8% |
-41,5% |
7,3% |
ELSENE |
84.754 |
47,7% |
-47,0% |
0,7% |
SINT-JANS-MOLENBEEK |
95.576 |
47,5% |
-35,7% |
11,8% |
ETTERBEEK |
46.773 |
43,3% |
-41,9% |
1,5% |
SCHAARBEEK |
131.030 |
40,8% |
-43,8% |
-2,9% |
ANDERLECHT |
116.332 |
33,2% |
-17,0% |
16,3% |
KOEKELBERG |
21.525 |
29,3% |
-14,6% |
14,7% |
EVERE |
38.448 |
25,4% |
-2,6% |
22,8% |
VORST |
55.012 |
23,9% |
-24,6% |
-0,7% |
JETTE |
50.724 |
20,2% |
3,4% |
23,6% |
SINT-LAMBRECHTS-WOLUWE |
54.022 |
19,7% |
-14,0% |
5,6% |
UKKEL |
81.280 |
14,9% |
-7,1% |
7,8% |
SINT-PIETERS-WOLUWE |
41.077 |
14,2% |
-12,2% |
2,0% |
OUDERGEM |
32.835 |
13,4% |
-3,1% |
10,3% |
SINT-AGATHA-BERCHEM |
23.927 |
11,7% |
14,5% |
26,2% |
GANSHOREN |
24.066 |
10,0% |
7,7% |
17,7% |
WATERMAAL-BOSVOORDE |
24.454 |
4,1% |
-2,9% |
1,2% |
BRUSSEL-HOOFDSTAD |
1.175.173 |
34,7% |
-28,0% |
6,7% |
Deze grafieken en tabel mogen de politici, journalisten en
veiligheidsdiensten eens onder ogen nemen. Ze zijn nergens anders
beschikbaar en kunnen voor alle gemeenten in België nagegaan worden in
onze laatste BuG 293
on-line en de tabel
Loop van de bevolking 1989-2015.
4. Niet alleen volume
migratie maar de migratiedynamiek dient onderkend -
Boven
In tegenstelling tot wat men zou denken is het niet zozeer het aantal
migranten in een lokaliteit die goed dient ingeschat maar wel de
migratiedynamiek, dwz de snelheid en het 'debiet' van wisseling. Als deze
dynamiek niet onderkend wordt komen sociale diensten, onderwijs,
huisvesting, en meer in het algemeen de sociale bescherming zeer vlug in
hoge nood en dient een extra inspanning geleverd, in budget en in
personele krachten.
Een klasje in het 2de leerjaar van 20, met 15 kindjes met
migratieachtergrond kan met evenveel kindjes naar het 3de doorschuiven met
evenveel kindjes met migratieachtergrond, maar van de 15 zijn er 8 andere
en er zijn er maar 7 gelijk gebleven. Ook bij de kindjes met Belgische
achtergrond zijn er 3 andere aanwezig. Dwz bij het aantal kindjes dat van
het 2de naar het 3de gegaan is zijn er 10 gewisseld. Dit voorbeeld kan men
doortrekken in alle andere aspecten van de overheidstaken tav z'n
inwoners. Als deze dynamiek zich van jaar tot jaar doortrekt dient dit
onderkend en gemonitord. Voor Brussel is dit nooit gebeurd en is er nog
altijd geen wezenlijk zicht op de socio-demografische dynamiek, de Nacht
van de Kennis over Brussel zal er ook dit jaar niets aan veranderen.
Iedereen doet maar wat en zegt maar wat.
Sint-Jans-Molenbeek
In alle andere gemeenten buiten Molenbeek, ook met een sterke wisseling
van hun inwoners, is evenwel een bevolkingsdaling geweest tussen 10 en
20%. Hier hebben zij reserves kunnen opbouwen, een potentieel woningen,
klassen, budgetten enz kunnen vrijhouden/maken voor de nieuwe immigratie
die vanaf 2000 is ingezet. In 2000 had Molenbeek al haar reserves al
uitgeput en stond ze de laatste 15 jaar voor een onmogelijke taak om
welvaart en welzijn voor haar bewoners te realiseren. Dat in deze periode
toch de basis gelegd werd voor het sociale weefsel en een weliswaar
ontoereikende sociale controle is bewonderenswaardig en mag mede op
Moureaux z'n rekening geschreven. Dat tegen het einde van z'n
burgemeesterschap de criminaliteit, evengoed als in andere Brusselse
gemeenten een forse snok naar omlaag is gegaan dient evenzeer
gevaloriseerd.
Of de
veiligheidsdiensten in al hun samenstellingen, zonder in haar korps zelf
echt divers te zijn, Molenbeek als een testgebied hebben beschouwd en als
een (over)eef- en observatiegebied van criminaliteit, religieus extremisme
en terrorisme is misschien een vraag die eens nader kan onderzocht.
Op dit gebied bestaan geen toevalligheden en wie er tegen wil ingaan vecht
dikwijls tegen de bierkaai. Voor Molenbeek mag men dat letterlijk nemen
met de verschillende gerecycleerde brouwerijen aan de kanaalkant. Maar
Molenbeek is levendiger dan ooit, heeft het meeste potentieel van Brussel
en zal decennium na decennium deze plaats ook meer en meer opeisen en
waarmaken, Molenbeek, mon amour.
5. Bewoners Molenbeek en gewesten naar
migratieachtergrond - Boven
Voor een
buitenstaander, en ook voor Belgen en Brusselaars is het moeilijk te
begrijpen dat in het Brusselse gewest het aandeel inwoners met
migratieachtergrond in 1960 7% was en in 2015, 55 jaar later 84% (in een
maximale inschatting/berekening, de mogelijke afwijking per nationaliteit
is evenwel marginaal). In Molenbeek ligt dat op 90%. Voor
migratieachtergrond worden vreemdelingen, Belg-geworden vreemdelingen en
hun nageslacht na hun Belgwording samengenomen. Hieronder de kop van de
tabel voor Molenbeek.
|
Aantallen |
% op bevolking |
Landen |
Vreem-deling |
Migratie-achtergr. |
%Vreem-deling |
% Migr. Acht.gr |
Marokko |
6.814 |
38.942 |
7,13% |
40,75% |
Italië |
1.901 |
5.552 |
1,99% |
5,81% |
Turkije |
650 |
4.283 |
0,68% |
4,48% |
Roemenië |
3.326 |
3.942 |
3,48% |
4,12% |
Frankrijk |
2.088 |
3.829 |
2,18% |
4,01% |
Spanje |
2.297 |
3.717 |
2,40% |
3,89% |
Congo (Dem. Rep.) |
885 |
3.531 |
0,93% |
3,69% |
Pakistan |
377 |
1.734 |
0,39% |
1,81% |
Polen |
1.314 |
1.731 |
1,37% |
1,81% |
Algerije |
273 |
1.412 |
0,29% |
1,48% |
Libanon |
218 |
1.253 |
0,23% |
1,31% |
Andere |
6.937 |
15.890 |
7,26% |
16,63% |
Totaal |
27.080 |
85.818 |
28,3% |
89,8% |
Totale bevolking |
95.576 |
95.576 |
100,0% |
100,0% |
Ook voor het Brusselse gewest is dit een erg atypische samenstelling door
het hoge % met Marokkaanse migratieachtergrond. Ter vergelijking hieronder
kop van de tabel met het aantal en % migratieachtergrond in elk gewest. De
gegevens zijn geordend in volgorde voor het Brusselse gewest (de 19
gemeenten samengenomen)
Verdeling migratieachtergrond in aantal en % naar gewest - 2015 |
Landen |
Vlaams |
Brussel |
Waals |
België |
Vl |
Br |
Wl |
Be |
Marokko |
159.736 |
218.870 |
90.081 |
468.687 |
2,5% |
18,6% |
2,5% |
4,2% |
Frankrijk |
37.177 |
111.411 |
143.647 |
292.234 |
0,6% |
9,5% |
4,0% |
2,6% |
Italië |
67.113 |
91.590 |
299.749 |
458.452 |
1,0% |
7,8% |
8,4% |
4,1% |
Turkije |
122.078 |
58.486 |
61.569 |
242.133 |
1,9% |
5,0% |
1,7% |
2,2% |
Spanje |
27.712 |
44.451 |
25.566 |
97.729 |
0,4% |
3,8% |
0,7% |
0,9% |
Roemenië |
25.220 |
39.583 |
13.142 |
77.946 |
0,4% |
3,4% |
0,4% |
0,7% |
Congo (Dem. Rep.) |
23.223 |
35.528 |
23.546 |
82.296 |
0,4% |
3,0% |
0,7% |
0,7% |
Polen |
48.463 |
35.030 |
6.623 |
90.116 |
0,8% |
3,0% |
0,2% |
0,8% |
Portugal |
17.100 |
25.316 |
12.831 |
55.247 |
0,3% |
2,2% |
0,4% |
0,5% |
Duitsland |
21.582 |
18.338 |
30.011 |
69.931 |
0,3% |
1,6% |
0,8% |
0,6% |
Griekenland |
9.047 |
17.895 |
7.435 |
34.376 |
0,1% |
1,5% |
0,2% |
0,3% |
Algerije |
8.294 |
16.200 |
26.956 |
51.449 |
0,1% |
1,4% |
0,8% |
0,5% |
Verenigd Koninkrijk |
19.699 |
15.218 |
7.591 |
42.508 |
0,3% |
1,3% |
0,2% |
0,4% |
Tunesië |
11.783 |
13.189 |
14.645 |
39.617 |
0,2% |
1,1% |
0,4% |
0,4% |
Nederland |
206.385 |
12.942 |
12.120 |
231.448 |
3,2% |
1,1% |
0,3% |
2,1% |
Bulgarije |
18.900 |
12.464 |
2.023 |
33.387 |
0,3% |
1,1% |
0,1% |
0,3% |
Andere |
342.128 |
216.764 |
149.008 |
707.900 |
5,3% |
18,4% |
4,2% |
6,3% |
Totaal Migratieacht. |
1.165.640 |
983.274 |
926.541 |
3.075.455 |
18,1% |
83,7% |
25,8% |
27,4% |
Totale bevolking |
6.444.127 |
1.175.173 |
3.589.744 |
11.209.044 |
100% |
100% |
100% |
100% |
6. Molenbeek, Denderleeuw en Galmaarden, 'broeihaarden
jihadisme'? -
Boven
In de Tijd verscheen een artikel van Pieter Haeck met aanhaling van
enkele cijfers van Vandecandelaere, die ze op zijn beurt opgepikt had van
een tabel op npdata, zie tabel hieronder. De titel in de Tijd kon tellen
natuurlijk: Er zijn meer jihadi's uit Denderleeuw dan uit Molenbeek,
zie
De Tijd 15/11/2015.
“Maar
proportioneel gezien is het weinig. Er
komen meer jihadi’s uit Denderleeuw of Galmaarden dan uit Molenbeek”
zo staat er, voor de goede verstaander, proportioneel meer in Denderleeuw
en Galmaarden. Hij had ook de proportiebasis moeten weergeven, nl 15-35
jarige mannelijke moslims. En de titel is er natuurlijk,zonder deze
nuances, over. De Dier, burgemeester van Denderleeuw kon er niet mee
lachen, zie
TV-oost.be,
Denderleeuw is geen 2de Molenbeek. Dat was ook niet gezegd door
Vandecandelaere. Molenbeek heeft 0,3% Syriëstrijders bij de 15-35 jarige
mannelijke moslims, in Maaseik, met 3 en Denderleeuw met 2 zijn er
wiskundig meer vertrekkers dan in Molenbeek, nl 1,4% in Maaseik en 2,2% in
Denderleeuw. Zoals Vandecandelaere beklemtoont is het van belang te zien
dat het aantal vertrekkende Syriëstrijders in de zelfde lijn ligt als in
Vlaanderen en lager dan in enkele Vlaamse steden.
Aantal en % vertrek Syrie van 15-35 jarige mannelijke moslims op
27/09/2014 |
|
Bevolkijng |
Moslims (2) |
% mos-lims |
15-34 jr (3) |
50% Man +5% Vrouw |
Vertrek (4) |
% vertrek op 15-35 jr MM (5) |
Parameters (1) |
|
|
|
36% |
55% |
|
|
Vlaams gewest |
6.381.859 |
296.973 |
4,7% |
107.801 |
59.291 |
100 |
0,2% |
Brussels gewest |
1.154.635 |
260.902 |
22,6% |
94.708 |
52.089 |
141 |
0,3% |
Waals gewest |
3.563.060 |
158.602 |
4,5% |
57.573 |
31.665 |
|
|
België |
11.099.554 |
716.478 |
6,5% |
260.081 |
143.045 |
400 |
0,3% |
Vlaams gewest |
|
|
|
|
|
|
|
Antwerpen |
507.911 |
88.810 |
17,5% |
32.238 |
17.731 |
50 |
0,3% |
Mechelen |
82.602 |
11.740 |
14,2% |
4.262 |
2.344 |
0 |
0,0% |
Vilvoorde |
41.432 |
6.731 |
16,2% |
2.443 |
1.344 |
30 |
2,2% |
Gent |
248.813 |
31.305 |
12,6% |
11.364 |
6.250 |
|
|
Sint-Niklaas |
73.280 |
6.462 |
8,8% |
2.346 |
1.290 |
1 |
0,1% |
Genk |
65.224 |
10.611 |
16,3% |
3.852 |
2.118 |
4 |
0,2% |
Lokeren |
40.104 |
4.183 |
10,4% |
1.518 |
835 |
|
|
Ronse |
25.565 |
2.960 |
11,6% |
1.074 |
591 |
|
|
Kortrijk |
75.120 |
4.200 |
5,6% |
1.525 |
839 |
3 |
0,4% |
Leuven |
97.692 |
6.425 |
6,6% |
2.332 |
1.283 |
|
|
Hasselt |
75.579 |
3.602 |
4,8% |
1.307 |
719 |
|
|
Boom |
17.227 |
1.696 |
9,8% |
616 |
339 |
|
|
Aalst |
82.587 |
3.659 |
4,4% |
1.328 |
730 |
|
|
Willebroek |
25.059 |
2.517 |
10,0% |
914 |
502 |
|
|
Houth.-Helchter. |
30.515 |
3.948 |
12,9% |
1.433 |
788 |
|
|
Grimbergen |
36.188 |
2.071 |
5,7% |
752 |
413 |
|
|
Turnhout |
42.008 |
2.282 |
5,4% |
828 |
456 |
2 |
0,4% |
Maaseik |
24.891 |
1.044 |
4,2% |
379 |
208 |
3 |
1,4% |
Harelbeke |
27.103 |
924 |
3,4% |
335 |
184 |
|
|
Beringen |
43.975 |
8.243 |
18,7% |
2.992 |
1.646 |
1 |
0,1% |
Bilzen |
31.435 |
1.019 |
3,2% |
370 |
203 |
1 |
0,5% |
Denderleeuw |
19.206 |
461 |
2,4% |
167 |
92 |
2 |
2,2% |
Deinze |
29.815 |
526 |
1,8% |
191 |
105 |
1 |
1,0% |
Galmaarden |
8.588 |
29 |
0,3% |
10 |
6 |
1 |
17,4% |
Herenthout |
8.781 |
43 |
0,5% |
16 |
9 |
|
|
Bever |
2.174 |
5 |
0,2% |
2 |
1 |
1 |
104,6% |
Subtotaal |
1.762.874 |
205.494 |
11,7% |
74.594 |
41.027 |
100 |
0,2% |
Andere |
4.618.985 |
91.479 |
2,0% |
33.207 |
18.264 |
|
|
Algemeen totaal |
6.381.859 |
296.973 |
4,7% |
107.801 |
59.291 |
|
|
Wallonië |
|
|
|
|
|
|
|
Liege |
195.931 |
33.054 |
16,9% |
11.999 |
6.599 |
|
|
Charleroi |
203.753 |
30.981 |
15,2% |
11.246 |
6.185 |
|
|
Verviers |
55.733 |
7.330 |
13,2% |
2.661 |
1.463 |
|
|
Bergen |
93.941 |
5.975 |
6,4% |
2.169 |
1.193 |
|
|
Namen |
110.500 |
4.428 |
4,0% |
1.607 |
884 |
|
|
Châtelet |
36.319 |
3.705 |
10,2% |
1.345 |
740 |
|
|
Seraing |
63.732 |
4.717 |
7,4% |
1.712 |
942 |
|
|
La Louvière |
79.486 |
4.248 |
5,3% |
1.542 |
848 |
|
|
Subtotaal |
839.395 |
94.438 |
11,3% |
34.281 |
18.855 |
|
|
Andere |
2.723.665 |
64.164 |
2,4% |
23.292 |
12.810 |
|
|
Algemeen totaal |
3.563.060 |
158.602 |
4,5% |
57.573 |
31.665 |
|
|
(1) Parameters kan men zelf aanpassen (tabel opladen in excel) |
|
|
(2) Aantallen moslims voortgaande op de update npdata 2013 |
|
|
(3) % 15-35 jarigen voortgaande op de leeftijdsverdeling
niet-Europeanen Antwerpen |
(4) Cijfers zoals verschenen in DM van 27/09/2014, voor Brussel van
Karl Van Louwe |
N-VA, en het totaal van 400 uit Brussel Deze Week.. |
|
|
|
(5) % berekend op 50% mannen en 5% vrouwelijke moslims tussen 15 en
35 jaar. |
Jambon spreekt in
Knack 21/11/2015 over 130 teruggekeerde Syriëstrijders waarvan er 85
in Molenbeek zouden wonen. Interessante cijfers omdat ze aangeven dat de
veiligheidsdiensten weten dat er zoveel in Molenbeek wonen en ook waar.
Allicht geldt de afspraak onder de strijders om naar Molenbeek te komen,
niet onder te duiken want de veiligheidsdiensten houden er oog op en
kunnen gelijk wie observeren of monitoren. Zaak is of er voldoende sociaal
weefsel en sociale controle (over) is om ook de elementaire observatie op
het terrein te doen. Vraag is ook of teruggekeerde 'Franse' Syriestrijders
meegeteld worden.
7. Alle huizen in Molenbeek krijgen de wijkpolitie
over de vloer - - Boven
Zoals bij elkeen waarvan men vermoedt dat hij niet meer op het adres woont
of bij elke vermoeden dat een geschrapte bewoner opnieuw op het adres is
komen wonen, of bij vermoeden van bewoning zonder verblijfspapieren is een
bezoek van de wijkpolitie de gewone handelswijze.
Elk jaar wordt daar verslag over uitgebracht door de statistische diensten
in de loop van de Bevolking.
Voor Sint-Jans-Molenbeek ziet er dat voor de schrappingen, die als
emigratie worden beschouwd en de herinschrijvingen, die als immigratie
worden beschouwd, zo uit, als onderdeel van de andere migratiedynamieken:
Sint-Jans-Molenbeek - Emigratie
Sint-Jans- Molenbeek - Immigratie
2/3 van de 'emigratie' naar het buitenland' in Molenbeek bestaat uit
Ambtshalve Schrappingen. De politie heeft er, meer dan in elke andere
gemeente in België haar werk mee. Dat hangt rechtsreeks samen met
Molenbeek, en vele andere Brusselse gemeenten, als doorgangsgemeente. Bij
inkomende migratie neemt erkenning asiel vooralsnog een belangrijke
plaats. Voor de komende erkenningen zou dit wel eens een goed stuk minder
kunnen zijn, Molenbeek geraakt 'vol' en voor vluchtelingen en immigranten
zijn nog nooit nieuwe huizen gebouwd.
Al deze gegevens zijn in extenso te exploreren in
BuG 293 on-line met
54 grafieken in 9 sets van 6 voor een 54 gemeenten, provincies en
gewesten. Misschien kunnen ze die voor Nacht van de Kennis over Brussel
eens doornemen, of gebruiken als achtergrond bij de optredens, er zit
kleur genoeg is.
Jan Hertogen, socioloog
|