BuG 285 – Bericht uit het Gewisse – 17 september 2015
BuG 285 on-line
Printversie (20p)
Wat brengt hen tot de "Strijd" (of wat houdt hen er
van af)?
'n debatavond in Mechelen, volgens OCAD nog zonder Syriëgangers
Sharaf sloot het debat af met een dankwoord aan
panelleden en publiek
Sharaf
Mechelen is organisator, zie
de flyer
Jong & Onbezonnen van
11/09/2015. Sharaf "wil enerzijds een brug vormen tussen “alle” Mechelaars en anderzijds een bijdrage leveren aan de Mechelse samenleving.
Sharaf vzw wil werken aan het samenleven in diversiteit en tevens het
imago van de Islam verbeteren en sensibiliseren" zo staat te lezen op
hun website
Sharaf Mechelen.
Dat het juist in Mechelen
is dat een debat georganiseerd wordt over de "Syriëgangers"
mag
verwondering baren, want volgend het OCAD is er vanuit Mechelen nog
niemand naar Syrië vertrokken. Een goed
deel van de Syriëgangers nemen deel aan de gewelddadige Jihad, maar enkelen
strijden aan de
zijde van Assad voor de Syrische soevereiniteit hopend op een diplomatieke
oplossing, en ook
Koerdische jongeren aan de zijde van de YPG in Rojava, de militaire organisatie voor
een Communalistisch Syrië, zoals Öcalan er ideologisch de krijtlijnen voor
uitgezet heeft.
Beginoverweging: 25 jaar Vilvoorde hebben ons de stelselmatige gemeenschapsafbraak
doen meemaken van alles wat de Marokkaanse
en de moslimbevoking en vooral jongeren een identiteit kon geven.
Zelforganisaties, Integratiecentrum Mikst, voetbalclub (Amal), het jeugdhuis
aan het huidige Tuchthuis, alles moest en ging eraan in
Vilvoorde, terwijl intussen de immigratie vanuit het buitenland en vooral
vanuit Brussel van Marokkanen in Vilvoorde toenam. Maar alles wat Frans en
daarbij vreemd en Marokkaans was mocht zich niet organiseren, elk
gemeenschapsleven en gezamenlijkheid moest verhinderd of afgebroken
worden. Vilvoorde is momenteel met 16,5% de
stad met op 01/01/2015 het hoogste % inwoners met Marokkaanse achtergrond,
voor Mechelen met 15,2% en Antwerpen met 12;9%. Maar 6 jaar Mechelen
hebben me ook (nog niet te veel) wijzer gemaakt over deze verdoken stad, in
de luwte tussen Antwerpen en Brussel. Oude hoofdstad van de 23 provinciën,
asielstad voor vervolgde kristenen met het hoogste aantal Assyrische
turken, Assyrërs en ook al de Syrriërs, gelegen niet ver
van Breendonk en de Dossinkazerne waarvan enkel de wagon herinnert aan de
kaai waar Joden, Roma en Sinti zijn opgestapt met als einddoel
Auschwitz. Twee transitkampen naar de vernietiging onder het
Nationaalsocialisme in WO2, de terroristische actie met tot nu toe het
grooste aantal slachtoffers in België, ondermeer 29.000
bij de joodse inwoners, 26.000 bij de weerstanders en gijzelaars, een
verleden dat nog altijd niet volledig onderkend en geheeld is en
waar de deradicalisering niet altijd even succesvol is verlopen.
Debatavond Jong & Onbezonnen, wat brengt hen tot
de "Strijd"?
In het Scheppersinstituut te Mechelen, 11 september 2015
Vrnl: Alexander Van Leuven, antropoloog in dienst stad Mechelen,
Khalid Benhaddou, Imam Al Fath moskee in Gent
Moeder van een overleden Syriëganger, Vzw Parentsconcernés
Montasser Alde'emeh, doctorandus islam en radicalisering,
Younes Delfortie, teruggekeerde Syriëganger
Nabil Riffi, advocaat Syriëgangers en VZW "De weg naar"
Pieter Stockmans, onderzoeksjournalist, Platform tussen "Vrijheid en
Geluk", medeauteur
De Jihadkaravaan samen met Montasser Alde'emeh.
Onderstaand verslag gaat voort op een geluidsopname van niet al te beste
kwaliteit. Voor sommige sprekers wordt een korte samenvatting gegeven.
Elke spreker kan een tekst van z'n tussenkomst toesturen die onmiddellijk
geïntegreerd wordt in dit verslag. Correcties op dit verslag zijn welkom
en worden onmiddellijk verwerkt.
1. Alexander Van Leuven: Waarom in Mechelen nog
niemand naar Syrië gegaan is
Alexander Van Leuven, medewerker stad Mechelen
Het panel
nam een flitsende start met Alexander van Leuven, antropoloog en sinds
2013 in dienst van de stad Mechelen voor het project "Positieve identiteit
en maatschappijvorming", hij werkt, zo besloot Pieter Stockman in z'n
voorstelling, aan deradicalisering. Voor het eerst werd in een publiek
forum duidelijk gemaakt waarom uit Mechelen nog niemand naar Syrië gegaan
is, en wij baseren ons op de telling van OCAD, het
Orgaan voor de
Coördinatie en de Analyse van de Dreiging.
Als er
toch vertrekkers zijn zullen we dat onmiddellijk ernstig nemen.
In een vijftal slides werd het kader geschetst waarbinnen eventuele
Syriëgang wordt gedetecteerd en opgevangen. De begeleidende tekst bij de
slides is bij Alexander Van Leeuwen opgevraagd. De slides geven op zich al
een adequate toelichting.
Voor een vergroting, klik op het beeld, sluiten om terug te keren
Vooral het bovenste deel van het schema is van
toepassing. Proselitisme is het anderen willen bekeren tot je eigen
mening. Kleine criminaliteit is niet (altijd) onderdeel van het
geschetste proces, zo lichte Van Leuven later toe.
Gebroken sociaal contract, het gevoel of de ervaring om in onderwijs,
werk, wonen, of in je eigenheid niet au serieux genomen te worden, de
samenleving die haar deel van het contract niet nakomt. Overlijdens in de
familie, vriendkring kunnen bv een vertrek 'triggeren', aanzetten tot een
vertrek of de overweging ervan. Voor Van Leuven is de aanspraak door het
criminele milieu, de maffia-achtige benadering van jongeren vanuit drugs-
en autozwendel dikwijls een essentieel element in de werving van
Syriëgangers. Ook door wie misbruik maakt van de islam om voor een
gewelddadige jihad op te roepen is een drijfveer.
Toegepast op de jongeren komen de voorgaande factoren terug. Van Leuven
verwees hier naar de inval van S4B en Belkacem met een 10 tal leden bij
ROJM. Het jeugdhuis heeft deze inval onmiddellijk afgekeurd en
publiekelijk veroordeeld. Tav deze 'werving' hebben zij kordaat een punt
gesteld van volledige afwijzing, en dat was heel betekenisvol.
Van Leuven formuleert dan enkele hypothesen, dwz wat hij
tot nader order ervaart als elementen die jongeren er van weerhouden om
naar Syrië te gaan. De hechte sociale cohesie binnen de
moslimgemeenschap en de dynamiek met het middenveld (vakbonden,
middenstandorganisaties, sociale bewegingen, arbeidsbewegingen van alle
zuilen, de kerkelijke organisaties enz...). Deze dynamiek kan verder
ontwikkeld worden. Maar ook de steun, signaleren, helpen, van personen en
verenigingen vormen in feite de essentie van het preventieve werk. De
professionele organisaties zoals ROJM, j@m, H30,
OOM, PrOs worden expliciet vernoemd alsmede de vrijwillerswerking zoals
Sharaf, de Moskees, sportclubs. We vernoemen hier toch ook nog expliciet
Salaam, de jeugdminivoetbalclub met eigen sporthal en lokalen die
ondermeer ook de Gaza-ondersteuningsactie heeft opgezet.
Overweging (en niet gestelde vraag): Waarom wordt de uitzonderlijke
positieve ervaring van Mechelen NOOIT publiekelijk in het licht gesteld.
Vilvoorde heeft na een Burgemeesterscontact op initiatief in Mechelen in het voorjaar 2014 de Mechelen-methode geïntroduceerd in
Vilvoorde. Volgens zeggen van de radicaliseringambtenaardat in De Afspraak
begin september 205 is er sinds
mei 2014 niemand meer vertrokken naar Syrië. Mechelen met ROJM heeft recent ook een Jeugdcentrum in
Vilvoorde opgezet.
2. Khalid Benhaddou: Jongeren die terugkomen niet criminaliseren
Khalid Benhaddou, Imam Al Fath moskee in Gent
Sommigen
gebruiken de islam als een oorlogsverklaring tegen het westen of de
ongelovigen, voor anderen is het een complement aan de diverse wereld, de
islam vertrekt altijd vanuit de acceptatie van de omliggende wereld om ze
met haar eigen religiositeit te doordesemen.
Alles vertrekt vanuit een
misbegrijpen van wat in de Koran staat dat men loyaal moet zijn met
landgenoten. Nergens staat dat men dan deloyaal moet zijn met
niet-landgenoten of andersdenkenden. Toch is het deze interpretatie die
het
gewelddadig salafisme drijft tot moord en doodslag. De profeet heeft enkel
de strijd aangebonden met diegenen die vijandig stonden tegenover de islam en haar
aanvielen.
Het salafisme verdiept zich in de godsdienstige dimensie. Dat is voor de
overgrote meerheid van hen het geval en daartoe moeten zij ook de ruimte
(blijven) krijgen. Maar je hebt
ook een salafisme dat geweld vergoelijkt en onbegrensd
toepast. De gewelddadige jihad is een aberratie van de islam, een
theologische misvatting, die door de imams en theologen dient bestreden.
Zo kunnen we de boodschap van imam Kalid Benhaddou samenvatten. Hieronder
enkele uittreksels uit z'n uiteenzetting en de discussie achteraf,
voortgaande op een transcriptie van wat gezegd is.
Probleem hierbij is dat alle
Nederlandse teksten wahabistische teksten zijn, opgemaakt vanuit een
exclusieve salafistische lezing van de islam. De islam is met onze ouders
in de jaren 60 en 70 meegekomen vanuit Marokko en andere landen; het was een vredelievende islam. Na de erkenning van de islam
als religie in België is het vooral Saoudi-Arabië dat met veel geld en
invloed zich het publieke forum heeft eigen gemaakt, mede met de Moskee
aan het Shumanplein in Brussel. Zij hebben de salafistische claim gelegd op
de islam, in de moskees, de scholen en op internet. Het zijn op het eerste
zicht onschuldige boeken die gemakkelijk te begrijpen zijn door jongeren,
maar eigenlijk bevatten ze teksten die op een onopvallende wijze de
behandeling van de islam in het Westen aanvechten. Door enkel het accent
te leggen op het aspect van de religiositeit voedt men de tegenstelling
met de gevestigde waarden. De Islamitische school moet vernieuwd worden.
Wij hebben te maken met een islamistisch, een politiek islamistisch
discours dat overgewaaid komt uit het Midden-Oosten. Hun 'politiek'
karakter is verbonden aan de politieke partijen en context van het
Midden-Oosten. Het probleem is dat we jongeren moeten duidelijk maken dat
we een islam moeten beleven die geen antwoord is op de situatie ginder maar op
de situatie hier. En het kan dan verwondering wekken hoe een jongere, die
hier is opgegroeid, affiniteit kan hebben met wat zich op meer dan 1000 km
verder afspeelt. En een van de vraagstukken die zich ginder afspeelt is
dat men op zoek is naar een maatschappijmodel. En de politieke islam die
gaat van gewoon salfisme tot jihad-salafisme en ze verschillen in de
middelen hoe zij tot dat doel moeten geraken. En men heeft gezien dat toen
de moslimbroederschap democratisch aan de macht is gekomen in Egypte, het
jihadisme op een absoluut dieptepunt is gekomen. Nog nooit in haar
geschiedenis heeft het jihadisme zo 'n dieptepunt gekend als toen het in
de Arabische revolutie democratisch aan de macht gekomen is. Maar toen men,
met militaire macht de moslimbroederschap aan de kant heeft geschoven
heeft het jihadisme terug geboomd. De jihadisten hebben gezien dat men
langs democratische weg geen verandering kon krijgen. Hetzelfde is gebeurd
in 1991, 1992 in Algerije.
Jongeren die
vertrokken zijn en terugkomen moet men beter niet criminaliseren maar wel
met hen in dialoog gaan. Het radicalisme, dwz het gewelddadig salafisme
is geen nieuw gegeven. Door de eeuwen hebben de islamitische landen altijd
te maken gekregen met gewelddadige oproer. Zo hebben Marokko en Mauretanië altijd in het verweer
moeten komen en deradicaliseringsprogramma's moeten opzetten. Deze hebben
toen en kunnen nu maar enig effect ressorteren door salafistische theologen
met hen in contact te brengen en hen van gedachten te doen veranderen.
Zij waren wel opgesloten maar men is met hen in gesprek gegaan.
Daarbij moeten deze tegenspelers/sprekers voor deze radicale jihadisten ook
herkenbaar zijn als salfisten, zoniet zijn het woorden in de wind. Maar
vooral ook hebben wij een nieuwe generatie imams nodig, die Nederlands
spreken, die bekend zijn met de westerse samenleving, die de rechtstaat
aanvaarden en er naar leven, en die ook bekend zijn met de leefwereld van
de jongeren en met hen in discussie kunnen gaan en hen wijzen op de enige,
echte en leefbare interpretatie van de islam.
Het is de fout van de
Belgische politieke
overheid om langs Saoudi-Arabië vrij spel gegeven te hebben, en het nu ook
nog van alle politieke steun te voorzien, ook al staan zij politiek aan de
kant van het Westen in de strijd tegen IS. Door hun aanhoudend propageren
van het wahabistisch salafisme, vormen zij een constante voedingsbodem
voor radicalisering en de keuze voor het jihadistisch geweld door de
jongeren.
T.a.v. regels die totaal niet compatibel zijn met de
realiteit, kom in de realiteit, probeer het hoofd te bieden aan de
realiteit, probeer gebruik te maken van de mechanismen die we hebben in
Europa. Europa heeft bepaalde mechanismen in het leven geroepen tijdens de
verlichting, al die waarden, burger- en vrouwenrechten, democratie en die mechanismen zijn heel
belangrijk, want in de geest stroken ze met de geest van de islam. De profeet
is niet gekomen met bepaalde regeltjes, om regeltjes op te leggen, want de
profeet is gekomen met een bepaalde maatschappelijke opzet, met een doel
dat hij probeerde te bereiken, en als we praten over die doelstellingen dan
maakt het niet uit welke middelen hij gebruikte om die doelstellingen te
bereiken. De profeet is ook gekomen met humane waarden waar Europa voor
staat.... Wanneer je ziet dat moslims gefnuikt worden in hun
burgerrechten, in hun vrijheden, dan moeten zij verschillende
democratische middelen en instrumenten gebruiken om dat te veranderen,
maar geweld kiezen en geweld vergoelijken en mensen bedreigen,
dat behoort dan niet tot de islam.
3. Montasser
Alde'emeh - zal binnenkort aan de slag gaan in de Franse
gevangenissen waar
hij zal trachten om de frustraties van geradicaliseerde moslims
te nuanceren.
Montasser Alde'emeh, doctorandus islam en
radicalisering,
medeauteur van
De Jihadkaravaan samen met Pieter Stockmans
Inleiding door Pieter Stockmans:
Montasser, jij bent zelf in Syrië geweest, Khalid heeft een theologisch
kader geschetst maar jij doet onderzoek aan de Universiteit van Nijmegen
naar hoe jongeren zelf deze concepten beleven, om al die variaties en al
die verschillende concepten te weten te komen, kan jij met je ervaring met
Belgische jongeren in Syrië, daar iets over zeggen.
Uiteenzetting
Montasser (gereviseerd
door de spreker). Ik denk dat het vandaag belangrijk is om het standpunt
van de jongeren uiteen te zetten, en dat we de jongeren aan het woord
laten. Ik heb met jongeren in het westen van Aleppo gesproken en een van
de jongeren zei het volgende: In de jaren tachtig in de context van de
koude oorlog met de Sovjet-Unie was het een must om radicaal te zijn. Toen
kwam Amerika naar de Arabische wereld met een Koran in de hand, verwijzend
naar de koranverzen die aanzetten tot gewapend verzet, om hen aan te
moedigen te strijden in Afghanistan, tegen de Russen.
Wat is het verschil tussen een jihadist die met steun van het Westen is
gaan vechten in Afghanistan en de jihadisten van vandaag de dag? Zijn ze
nu vijanden van het Westen, omdat de geopolitieke belangen veranderd zijn?
Omdat de Amerikaanse regering haar grip wil verstevigen op de Perzische
Golf, omdat de Amerikaanse regering binnenvalt in Irak, omdat de
Amerikaanse regering er voor heeft gekozen de olie te stelen van de
Arabieren, omdat de Amerikaanse regering er voor heeft gekozen moslims te
folteren in Abu Ghraib, omdat de Amerikaanse regering er voor heeft
gekozen dictaturen te steunen zodat er op die manier een voedingsbodem is
voor het radicaal interpreteren van islamitische concepten als de jihad.
Hoe gaan wij met deze situatie omgaan in de toekomst, wat zijn onze
prioriteiten, vandaag zijn sommigen onze bondgenoten en morgen onze
vijanden, gaat zich dat niet tegen ons keren als Westen, en de 2de
vraag, het beleven van die realiteit is niet alleen de
verantwoordelijkheid van de jongeren wiens identiteit beperkt wordt,
meisjes bv in hun moslimidentiteit, omdat ze geen hoofddoek mogen dragen
op school, dus hoe gaan wij de moslimidentiteit integreren in het complete
verhaal als het blijkbaar niet mag. Meisjes mogen geen lange rokken dragen
in een school in Mechelen, hoofddoeken worden verboden op scholen. De
moslimjongeren zijn geïntegreerd. Ze zitten op katholieke en
niet-katholieke scholen. Ze doen hun best om hun moslimidentiteit te
integreren en verzoenbaar te maken met de realiteit, zij gaan naar scholen
maar dan belanden ze in een situatie waar ze bepaalde verplichtingen
opgelegd krijgen waardoor ze zich miskend voelen. Het streven naar
moslimidentiteit is een verhaal van twee kanten. Enerzijds hun
moslimidentiteit te integreren in het Vlaams verhaal, de jongeren moeten
inzien, en de imam moet hen uitleggen wat het is om moslim te zijn en dat
het verzoenbaar is met ons Europees verhaal, het is dus zo dat de overheid
en de moslimleiders beiden een verantwoordelijkheid dragen.
Er zijn dus de belangen
van het Westen, die blijkbaar prioriteit krijgen. En in het begin waren de
Syriëstrijders jongeren die vertrokken om tegen Assad te strijden, Assad
werd gecriminaliseerd door het Westen, die jongeren waren objectieve
bondgenoten van de Belgische staat. En ik stel me vragen bij het feit dat
die jongeren toen vertrokken zijn onder toeziend oog van het Westen, toen
mocht het wel. Maar na de opkomst van IS veranderde de situatie omdat IS
een bedreiging betekende voor het Westen. Maar als we kijken naar de
jongeren, dan zijn er ook die bij andere groepen vechten, groepen die
vijandig staan tegenover IS, hoe moeten wij tegenover hen staan? David
Petraeus, voormalig directeur van de CIA stelde voor om leden van Al-Nusra
(Al-Qaeda in Syrië) te steunen, zie Petraeus, Al-quada Al-Qaida,
Isis, Al-Nusar Al-Nusra. Ik ben bij Al-Nusra geweest, de Belgische
en Nederlandse strijders worden met open armen ontvangen, en er is
samenwerking tussen de Syriërs en de Belgische strijders, en Syriërs
zeggen, kom naar ons, moeten we die jongeren dan bij voorbaat
criminaliseren? Dat is een vraag die we ons ook moeten stellen. Die
nuancering ontbreekt. En als IS of een andere militie daden stellen die
tegen de menselijkheid ingaan dan ben ik de eerste om dat af te keuren.
Maar als het gaat om motieven, waarom jongeren vertrekken, dan is dat heel
complex en iedereen draagt z'n verantwoordelijkheid, het is niet zo dat
alleen de jongeren verantwoordelijk zijn, emancipatiebewegingen (AEL en
Abou Jahjah, nvdr) zijn in het verleden gecriminaliseerd geweest in
Antwerpen, dan valt een leegte die opgevuld moest worden. Sharia4Belgium
heeft die leemte opgevuld, als er in Vlaanderen amper imams zijn die
Nederlands spreken, als de moslimexecutieve een instrument is geworden om
de jongeren de depolitiseren, dan stel ik mij de vraag, wie z'n
verantwoordelijkheid is dit? Dat zijn de antwoorden die de jongeren geven.
En nog iets. Er is ook
extreem-rechts die hen aanvalt in hun moslimidentiteit. Waar is de poen
van uw pensioen? Het zit in de pocket van Mohamed. En als men kritiek
durft geven is het direct gaat terug naar uw land. Het is zo dat deze
jongeren het gevoel hebben niet als gelijke burgers te worden behandeld,
wie z'n verantwoordelijkheid is dat? Er zijn ondertussen 70 jongeren
omgekomen, 18-jarigen, de gemiddelde leeftijd van een jongere die naar
Syrië vertrekt is 25 jaar, niemand spreekt erover. 70 jongeren zijn
ondertussen begraven, zonder rouw, veroordelen is gemakkelijk, maar
verantwoordelijkheid opnemen is moeilijker. Ik vind het dus heel
belangrijk te luisteren naar de jongeren.
En nog iets. Als iemand er
door omstandigheden voor kiest dat z'n religieuze identiteit belangrijker
is dan z'n nationaliteit, dan is het ook omdat de overheid weinig kan
aanbieden aan deze jongeren. En dan bedoel ik geen werk, die jongeren
hebben geen werk nodig, die jongeren hebben geen leefloon nodig, die
jongeren hebben geen huizen nodig, die jongeren hebben een ideaal nodig,
geef die jongeren een ideaal, een identiteit. Maar als die jongeren
constant worden veroordeeld door de maatschappij, als ze op geen begrip
kunnen rekenen dan is dat voor die jongeren een reden om naar het
Midden-Oosten te vertrekken, zo simpel is dat. Het is deels de fout van de
maatschappij dat deze jongeren vertrekken...
Het is duidelijk dat er jongeren zijn die er voor kiezen om hun geloof te
beleven. En als dat niet mogelijk is zoals voor de joodse gemeenschap, is
men eigen scholen begonnen, buiten het katholieke net of de staatsscholen
zodat jongeren het recht krijgen hun identiteit te beleven. Het is
integratie of segregatie.
Als jongeren radicaliseren
zoeken ze niet alleen de moslimidentiteit maar trekken ten strijde tegen
wie hen bestrijdt of gaan ze zover om ook de andersgelovigen te
bestrijden. De klassieke interpretaties zijn normaal niet problematisch
maar worden vaak problematisch gemaakt door een ultra-radicale
interpretatie van die islamitische concepten. En jongeren gaan over op
die radicale interpretaties omdat zij het gevoel hebben onrechtvaardig te
worden behandeld. Het is moeilijk voor een allochtoonen om zich door te
zetten wanneer ze bv te gemakkelijk naar het technisch onderwijs en het
beroeps worden doorverwezen.
Montasser in het debat: Door
een deradicaliseringscentrum op vraag van de Franse overheid ben ik recent
gevraagd om de frustraties van geradicaliseerde moslimjongeren te
kanaliseren, ook in gevangenissen
n.a.v. de aanslagen op Charlie Hebdo zoeken zij wegen om
jongeren in de gevangenissen te ‘deradicaliseren’ en ze riepen m'n hulp
in.
4. Younes Delfortie: begeleid en ondersteund door de VZW "De weg naar"
Younes Delfortie, teruggekeerde Syriëganger
Er zijn heel
wat terminologieën waar ik mij vragen bij stel. Zo ook bij Radicaal, dat
niet overeenkomt met het maatschappelijke, algemene gedachtegoed.
Extreem of radicaal is dan iemand die een gedachtegoed heeft dat niet met
het algemene overeenkomt, of is iemand radicaal omdat het angst of
afschuw optoept. Dat is een vraag waarover men zou moeten nadenken. Dan is
nog gesproken over slachtoffer zijn. Mensen die volwassen zijn, dus meer
dan 18 jaar, mensen die naar ginder vertrekken. ... Het is me opgevallen de
laatste weken, het laatste jaar dat men veel moslims aan het woord laat,
gematigden, die men kan laten zeggen wat men wil. Maar niemand heeft mij
al komen vragen waarom ik ben vertrokken. Mensen zijn eerder geneigd om
hun oordeel snel te laten vallen, en de persoon en z'n identiteit in hun
hoofd te plaatsen in plaats van met deze mensen in gesprek te gaan en te
luisteren naar wat deze persoonlijkheid te vertellen heeft.
En hoe de maatschappij omgaat met de Syriëstrijders, niemand heeft mij
gevraagd voor psychologische begeleiding, na het verlaten van de
gevangenis heb ik niemand meer gezien, ik stel mij de vraag wat die
zogezegde hulp betekent die men geeft aan teruggekeerden?
5.
Nabil Riffi, advocaat Syriëgangers en medeoprichter van de VZW "De weg
naar"
Nabil Riffi, advocaat Syriëgangers en VZW "De weg naar"
Ik ga spreken over m'n beroepservaringen als advocaat en ook over de
oprichting, samen met Montasser van een VZW. Als we kijken naar de
praktijk, dat jongeren die naar Syrië gaan en terugkeren helemaal niet
worden opgevangen, niet worden begeleid, die worden volledig aan hun
lot over gelaten. Zo heeft Younes nooit een psychiater, een psycholoog,
een justitieassistent gezien. Het is daarom dat we besloten hebben om voor
een alternatief te zorgen... Die mensen krijgen een bijzonder regime
opgelegd, die worden volledig geïsoleerd, en dat vind ik allesbehalve een
aanpak van deze jongeren. Ik weet dat men deze jongeren een beetje tracht
te beschermen, en ook om de andere gedetineerden te beschermen voor deze
jongeren, maar toch vind ik dat men deze jongeren
niet zodanig moet isoleren, want deze jongeren voelen zich al geïsoleerd in de
maatschappij, die voelen zich geen onderdeel van de maatschappij, dat is
ook een van de redenen waarom ze naar Syrië gegaan zijn. Men moet dan ook
op een heel andere manier met deze mensen omgaan.
Als mensen zich gaan bezighouden met zulk een problematiek moet men
psychologen naar de gevangenis laten gaan, imams naar de gevangenis laten
gaan, maar spijtig genoeg gebeurt dat niet. Kort geleden had ik een jonge
man, die in de gevangenis moest verblijven en ik had het idee om die te
laten begeleiden door een imam. Het was wel in het Limburgse maar er was
geen enkele imam die bereid was om deze jonge man te helpen. Zij ontlopen
hiermee hun verantwoordelijkheid want zij zijn de personen die deze
jongens de juiste context van de islam kunnen meegeven, de juiste context
van de jihad, maar spijtig genoeg komt dat niet van hun kant. Ik heb deze
problematiek ervaren in Hasselt, ik heb deze problematiek ervaren in
Antwerpen, niemand die deze jongeren wil opvangen, niemand die deze
jongeren wil begeleiden. Ik heb aan sommige imams gevraagd, waarom willen
jullie niet, en hun antwoord was dat zij niet geassocieerd wilden worden
met zulke jongeren en riskeren over dezelfde kam te worden geschoren. Maar
het is de verantwoordelijkheid van de overheid, de overheid moet de imams
stimuleren om de jongeren te gaan begeleiden, om die jongeren te gaan
opzoeken en dat gebeurt niet. Daarom hebben we besloten om dan zelf iets
aan die problematiek te gaan doen, en jongeren op te vangen, ouders op te
vangen, en dat wil ik nog meegeven, ook de ouders worden niet in dit
verhaal betrokken, ouders worden niet geholpen. En de enige instantie waar
ze terechtkunnen is de politie en de politie gebruikt de informatie die
zij meedelen tegen henzelf .
Men moet dringend een instantie gaan oprichten waar deze mensen hun
verhaal kunnen vertellen, waar dat deze mensen kunnen worden geholpen.
Spijtig genoeg is dat niet voorhanden de dag van vandaag. En dat is ook mede
de reden geweest voor de oprichting van de VZW "De weg naar". Die is nog
in de beginfase. Younes is een van de jongeren die daar naar toe komt,
Younes is terug gekomen vanuit Syrië, ik heb opgemerkt dat men hem een
Syriëstrijder noemt, hij is een Syriëganger, hij is daar niet gaan
strijden en er is gebleken dat hij daar geen wapen heeft genomen, en hij
is een van de jongeren die bij ons komt, en hem is gezegd z'n verhaal te
doen. Younes is vandaag de dag gaan werken, hij heeft een bakkerij
opgericht in Antwerpen, waar je heerlijke taarten kan gaan eten, hij is
bakker, Younes is bezig een boek te schrijven, hij heeft zijn verhaal
omgezet in iets positief, en dat is wat wij trachten te stimuleren, dat
deze jongeren hun negatieve ervaringen in iets positiefs kunnen omzetten en ik hoop dat er
meer instanties komen, meer VZW's die deze jongeren begeleiden.
Wat we ook niet moeten doen is deze jongeren volledig van ons gaan
afzetten en hen niet gaan beschouwen als moslims, dat zien we heel vaak de
dag van vandaag, moskeeën of oudere mensen gaan deze jongeren niet meer
beschouwen als onderdeel van de islamitische gemeenschap, en dat is een
heel foute benadering door deze mensen van allerlei instanties, men duwt
die jongeren volledig weg, en dat zorgt nog meer voor isolatie en
voor meer problemen en frustraties zodat deze jongeren misschien
organisaties gaan oprichten als Sharia4Belgium, een organisatie die werd
opgericht omdat de jongeren niet werden gehoord door de moslimgemeenschap,
ze konden hun zegje niet doen en werden volledig uitgesloten. Als we
zouden gaan kijken naar de directie en organisaties van de moskee de dag van
vandaag dan zien we dat de gemiddelde leeftijd 50+ is. Deze zaken moeten
worden aangepakt, men moet er aan gaan werken.
Khalid Benhaddou van de moskee in Gent is een uitzondering hier in
Vlaanderen, maar in de meeste moskeën is dat niet het geval, men moet de
jongeren betrekken in het hele verhaal, men moet deze jongeren niet gaan
uitsluiten, men moet deze jongeren het gevoel geven dat ze onderdeel zijn
van deze maatschappij.
En ik vind ook dat men niet te repressief moet optreden tegen deze
jongeren. En dat is ook de aanpak van het Openbaar Ministerie, die dat
ergens wel begrijpt maar die eerst en vooral de veiligheid van de burger
moet vooropstellen en dan pas zal het belang van de jongere op de
voorgrond komen. Maar het zijn deze zaken die men met elkaar zal moeten
verzoenen om effectief te gaan ageren, en preventief ageren, door
instanties op te richten zoals de VZW "De Weg Naar", en psychologen in te
zetten voor deze jongeren en de problematiek op te lossen en in de
toekomst te vermijden.
Heel kort nog over de aanpak van de jongeren die in de gevangenis zijn. Ik
ben al enige tijd de advocaat van Fouad Belkacem. Fouad Belkacem is iemand
die ongelofelijk gehaat is in onze maatschappij, het is iemand die niet
graag gezien is, dat is begrijpelijk gezien de uitspraken die hij al heeft
gedaan, hij is ongelofelijk hard gekant tegen de maatschappij, en hij
heeft z'n
eigen bruggen zien ineenstorten, maar als we gaan kijken, hoe deze man in
de gevangenis wordt behandeld, kan ik zeggen, dat er helemaal niets aan
zijn situatie wordt gedaan. En zoals gezegd is heeft men in Marokko en
Mauritanië deradicaliseringsprogramma's opgericht opdat deze mensen met een
extreem gedachtegoed hun gedachtegoed zouden veranderen, dat die zouden
deradicaliseren, maar er is nooit, nooit, een psychiater, een psycholoog
of noem maar op, men blijft hen altijd maar afbreken en dergelijke meer.
Wij moeten onze verantwoordelijkheid dragen als maatschappij. Als we zien
in het verleden wat met heel extreme mensen is gebeurd, dan vind ik dat
men iedereen moet helpen, ook dezen met een vrij radicaal gedachtengoed.
6.
Geraldine, moeder van een overleden Syriëganger, Vzw Parentsconcernés
Moeder van een overleden Syriëganger, Vzw
Parentsconcernes
Ik heb een
dochter en een zoon. M'n zoon was achttien jaar, hij was in een
Nederlandstalige school, humaniora, en begin september 2013 wilde hij niet
meer studeren. Hij woonde in Brussel en voor Marokkanen in Brussel werk
vinden is niet gemakkelijk.... In België ben ik een Marokkaan, in Marokko
ben ik een Belg. Waar kan ik werk vinden, welke plaats heb ik in deze
maatschappij, welke toekomst heb ik? Ik ken de beide landstalen, ik kan
zeker iets vinden als job. Vanaf hier volgt een samenvatting gezien de
slechte geluidskwaliteit van de opname: We zagen onze zoon langzaam maar zeker
radicaliseren. Hij was erg begaan met het leed in Syrië en vroeg z'n vader
om zelf te vertrekken als hij niet mocht. Tot hij zelf plannen maakte en
we de politie informeerden en vroegen wat te doen. Wanneer we vaststelden
dat hij vertrokken was naar Turkije en Syrië zei de politie dat hij
meerderjarig was en zij niets konden doen. Langs wekelijkse telefoon en sms
bleven we in contact, zowel waarbij m'n zoon geobserveerd werd als een
persoonlijker contact. Tot ik een sms kreeg dat m'n zoon overleden was,
hetgeen later bevestigd werd. In de contacten achteraf met de politie werd
enkel m'n contact met m'n zoon nagaan, van hulp en ondersteuning was geen
sprake. Het isolement was totaal en enkel met andere ouders konden we een
luisterend oor en troost vinden. We hebben ons verzameld in de vzw "Parents
concernés", en we gaan in scholen spreken en we zijn beschikbaar om
anderen bij te staan en te ondersteunen. Vanuit het publiek werd later
uitdrukkelijk steun uitgesproken voor deze moeder van een in Syrië
overleden zoon.
Voor alle panelleden een cadeautje van de organisatie,
een like.
De vragen en antwoorden in de vragenronde
waren soms geanimeerd en scherp, een sfeerschepping volgt in onze
nagedachten hieronder. Dat moslims behoefte hebben aan personen in het
maatschappelijke leven waarnaar ze kunnen opkijken, dat België best z'n
banden met Saoedi-Arabië doorbreekt, en de impact van de Saoudi-Arabische
lezing van de islam best gecounterd wordt. Dat voldoende zorg dient
gegeven aan de herkenbaardheid van moslims, ook in de kledij, om in
bespreking te gaan met jihadisten, zoals dat ook het geval was in de
deradicaliseringsprogramma's in Marokko, dat voort dient gegaan op kennis
van de complexe Syrische situatie. Te veel om hier extensief in het
verslag op te nemen. Behoudens als sprekers dit nog als een aanvullend
element in dit verslag willen aanbrengen, dan voegen we het hier toe.
De avond had dus volledig gebracht wat de titel en
de sprekers deden vermoeden en dat is maar uitzonderlijk het geval. Alleen
is het toch verwonderlijk dat voor deze goed aangekondigde avond, geen
enkel medium aanwezig was, geen enkele fotograaf, geen enkele
verslaggever, en dat ook geen enkel verslag terug te vinden was in welk
medium dan ook, behoudens een eenzame foto zonder commentaar op een
facebook pagina. Maar zoals het verslag over de
Syriëavond in ROJM van 22/05/2013, voor npdata niet gelaten.
Als sprekers aanvullingen of correcties wensen te maken kunnen ze die
doorsturen, ze worden dan onmiddellijk geïntegreerd in de tekst.
Update 18/09/2015.
Slotoverweging 1.
De samenstelling van het
panel zou vooral (en terecht) het accent leggen op de omstandigheden
waarin jongeren Syriëgangers geworden zijn. Ook al laat de titel anders
uitschijnen, Jong & Onbezonnen, maar wel verantwoordelijk voor eigen
daden, zo dacht ik er onmiddellijk bij, en “Onbezonnen’, tsja, toch
meestal een weloverwogen keuze die ideologisch/religieus gefundeerd is. Is
het geen teken van misprijzen iemand niet te erkennen in de keuzen die
hij/zij maakt. Is het niet van alle decennia dat een beperkt aantal
jongeren gebiologeerd zijn door een verre droom, een staat, een belang.
Dat wordt in een uitgebreid artikel in
Le Monde Diplomatique van eind
juli 2015 uitvoerig toegelicht. De strijders tegen het communisme aan het
Oostfront, de strijders voor de totstandkoming van Israel op ‘vreemde’
grond, de Spaanse burgeroorlog en de steun aan het volksfront, de strijd
van de Koerden, nu Daesh, telkens werd een politiek/ideologisch/religieuze
droom militair ondersteund met wisselend succes. Het nationaalsocialisme
is vooralsnog de meest ingrijpende en territoriaal de meest omvangrijke
terroristische claim van een natiestaat geweest tav vele andere. De
samenleving en de wereld is daarvan nog altijd niet hersteld. De strijd
voor het terugwinnen/teruggeven van de nationale soevereiniteit aan Syrië
zal zich, van uit de toekomst gezien, manifesteren als het kernpunt waarin
ook de ideologisch/religieuze droom van Daesh ten einde kwam, met
samenlevingen die achteraf hun wonden moesten likken en mede een kader
creëerden voor de ‘”deradicalisering’. Maar pas met succes te
bewerkstelligen door de volledige acceptatie van de diversiteit in
religies, met als meest uitdrukkelijk en zichtbaar teken de aanvaarding
als volwaardige burgers in onderwijs, werk, wonen en leven van vrouwen met
de vrije keuze van kledij die ze om religieuze of culturele redenen willen
dragen.
Slotoverweging 2.
En de ouders, broers en zusters, kinderen van Syriëgangers. Zijn ze niet
verbonden met alle ouders die de autonome keuzes van hun kinderen moeten
aanvaarden, drugs, zelfkwetsing, zelfmoord, criminaliteit, gevaarlijk
rijgedrag, prostitutie. Zij staan
geïsoleerd, door niemand gesteund, en kunnen meestal enkel terugvallen op
het eigen netwerk(je) van ouders en familie. Evenals de slachtoffers van
onbezonnen, doelbewust destructief of crimineel gedrag van anderen.
Jan Hertogen, socioloog
|