BuG
262 – Bericht uit het Gewisse – 29 maart 2015
BuG 262 on-line
Printversie (9p)
Amazigh, een meerwaarde voor Antwerpen of de
onderschatte rijkdom van een 3000 jarige cultuur
45,8% van de Antwerpenaren zijn van Vreemde Herkomst in 2015.
Voor elk van de 62 buurten in Antwerpen wordt dit % en dit van
de inwoners van Marokkaanse en Turkse herkomst opgegeven.
72% van de 0-6 jarigen in Antwerpen is van
Vreemde Herkomst,
71% van de 6-11, 64% van de 12-17 en 57% van de 25-29 jarigen,
37% van 40-64 jarigen, 14% van 65-79 jarigen en 6% van de 80+.
In 2018 zijn 24.385 oude Belgen
vervangen door 27.734 nieuwe.
Tussen 1920 en 2000 halveerde de bevolking in
district Antwerpen,
tussen 1970 en 2000 daalde bevolking Antwerpen stad met 106.626,
de immigratie had 3 decennia nodig om deze daling in te halen.
Zonder immigratie was Antwerpen een spookstad geworden.
NOS-reportage over Abdelkrim El Khattabi
op youtube.com, Nederlandstalig ondertiteld,
Schuifbalk zelf naar het begin schuiven.
Update 01/04/2015:
Omdat Bart De Wever
z'n politieke lot in balans legt ten aanzien van de racismeklacht,
onder meer van mezelf samen met zeven Marokkaanse Belgen, hierbij volgende
update van onderstaande bericht. Tevens worden de links gegeven naar de
inhoud van de strafklacht tegen De Wever en de klacht bij de Human Rights
Commisson van de VN.
Nu de polemiek door Bart De Wever verkozen wordt boven gesprek, begrip
en verzoening (of is het een aprilgrap?) is het goed nog volgende
verduidelijking te geven: Als De wever spreekt over 'wantrouwen' tegenover
overheden' door de 'Berbers' dan heeft hij z'n historisch onderzoek niet
goed gedaan door zich te baseren op koloniaal gekleurde antropologische
beschouwingen die ook graag door extreem rechts boven gehaald worden. Het
betreft het wantrouwen tegenover de bezettende koloniale overheden, Frankrijk
en Spanje of de eigen collaborerende overheid, nl de Marokkaanse, die aanvaardde
een protectoraat van Frankrijk te zijn.
Binnen de legitieme staten zijn de Amazigh, zoals ik verder verduidelijk,
gezagsgetrouw en zich als kameleons aanpassend aan hun politieke omgeving.
Het is alsof men zou zeggen dat de weerstanders in oorlogstijd een
wantrouwen hadden tegenover de bezettende overheid en dat hen dat ten
kwade geduid wordt. Zeggen dat de Amazigh, de 'Berbers' een wantrouwen
hebben tegen overheden is dan ook historische nonsens, die De Wever, mits
enig historisch onderzoek, zelf moet kunnen inzien. Maar blijkbaar
volharden z'n spindocters en researchers in hun slechte bedoelingen een
bevolkingsgroep te stigmatiseren en te criminaliseren.
Dat Amazigh, 'Berbers' meer dan anderen tot criminaliteit komen, in de
gevangenissen zitten, gevoelig zouden zijn voor salafisme en radicalisme
is, mede om bovenstaande historische redenen volledig zonder feitelijke
grond en etnisch volledig irrelevant. Elk onderzoek op deze
aanklachten wijzen op de sociaal economische basis en de irrelevantie van
etnische oorzakelijkheid, die nog een ver gevolg is van de
nationaalsocialistische denkwijze of wereldbeschouwing.
Het is de wijze waarop joodse, Armeense, Rwandese bevolkingsgroepen werden
zwart gemaakt, getekend, in een kwaad daglicht gesteld, voor ze werden
uitgeschakeld. Bart De Wever heeft goed zeggen dat hij geen racist is en
nooit de bedoeling had om bevolkingsgroepen in de zelfde zin als
voornoemde te stigmatiseren. Punt is dat hij het wel doet, in dezelfde
lijn van het antisemitisme, van de 'ontmenselijking', het 'essentialiseren'
van de kenmerken bij een bepaalde etnisch/culturele groep die bij de
bevolking een (voor)oordeel stimuleert en tot isolement ervan kan leiden
met dramatische gevolgen.
Meer nog dan de vraag waarom Bart de Wever zo in verzet gaat is de vraag
waarom hij niet in
staat is in te zien dat hij met z'n uitspraken een gehele bevolkingsgroep
en de gehele bewolking kwetst. De waarheid benoemen en de feiten zeggen
zonder te beseffen dat men stigmatiseert en etnisch culpabiliseert, is dat
een 'Antwerpse' eigenschap, een onvoldoende verwerking van het verleden,
zoals het ook in 1991 het Vlaams Blok was die onvermogend was in het
'vreemde' het 'eigene' te zien, ook al betekende immigratie de
demografische redding van de stad: zie
interview met ATV.
Het is een goede zaak dat de gerechtelijke macht én de VN zich hierover
beraden en eventueel tot strafvervolging overgaan. Als grootvader van 3
Amazigh, 'Berber' kleinkinderen, en dus belanghebbende in gans deze
discussie, heb ik me aangesloten bij de racismeklacht ook ingediend door 7
Marokkaanse Belgen, en drie organisaties waaronder de Internationale
Amazigh organisatie met een zetel in Brussel.
Dat de Wever hieraan z'n politiek voortbestaan verbindt zegt alles over
het belang van deze zaak, niet voor hemzelf, maar voor de Belgische en
Internationale samenleving.
Strafklacht tav De Wever zie
Klacht tegen de Wever
Klacht bij de VN zie
Klacht bij de Human Rights VN
Jan Hertogen
_______
BuG 262
De Wever niet beter een programma bekend gemaakt om het Tamazight-onderwijs,
het schrift van de Amazigh, de 'Berbers', ruimte te geven in de Antwerpse
scholen, in zowel het lager onderwijs als voor de
vaders en moeders Amazigh van alle generaties. In Marokko heeft men het
schrift nooit mogen leren, het is pas sinds 2002
toegelaten, en pas in enkele
jaren geleden, in 2011, (update 10/04/2015,
zie
Wikipedia) als taal formeel vastgelegd. Dat zou pas een
betekenisvolle stap zijn in het samen leven. Ook Etienne Vermeersch heeft
hiervoor in Reyers Laat van 03/04/2015 gepleit.
Update 10/04/2015: Verwarring is er
allicht met de beslissing van Mohammad VI om vanaf Begin 2003 het
Thamazight als taalvak te introduceren in het onderwijs. Het wordt een
verplicht vak voor alle leerlingen, zowel Amazightalige als
Arabischtalige. In 2006 wordt de academische bachelor Thamazight aan de
universiteiten van Fes, Oujda en Agadir ingericht. In 2010 wordt de eerste
Amazigh televisiezender op het net gebracht en in hetzelfde jaar beslist
het Marokkaanse ministerie van onderwijs om Thamazight als taalvak in te
richten voor de Marokkaanse diaspora. Ook wordt er, na een halve eeuw
zonder investeringen in het noorden van Marokko, veel geld gestopt in de
economische ontwikkeling van de regio, zie artikel op
DWM van 01/11/2011 van Mohamed El Khalfioui waar we deze toelichting
van overnemen. Zie ook het
artikel op Wikipedia over het IRCAM-instituut, Institut Royal de la
Culture Amazighe opgericht door Mohammed VI in 2001.
Amazigh, een 3.000 jaar jonge cultureel/etnische eenheid
De Wever mag niet onkundig gelaten worden over deze cultureel/etnische groep met een
geschiedenis van 3.000 jaar die in hoofdzaak oraal/mondeling is
overgeleverd. Nooit werd er naar gestreefd een eigen staat te
vormen of zich als 'volk' geografisch te settelen. Integendeel, de Amazigh
hebben overleefd omdat zij zich telkens konden aanpassen aan de heersende
politieke machten, Egyptisch in de Egyptische rijken, Romeins in het
Romeinse keizerrijk, christelijk in de Christelijke tijden met de
kerkvader Augustinus als meest bekende exponent, Islamitisch nadat
de
Islam met de Arabieren de macht overnam. Nu in het Westen, zich
aanpassend aan de nieuwe omgeving.
De Amazigh waren, volgens de historische overlevering, de eerste en felste
strijders bij de oversteek naar Gibraltar in de 8ste eeuw na Christus met de 'verovering' van
een groot gedeelte van het Spaanse
schiereiland. El Andalous is ook voor vele Amazigh een referentiepunt.
Abdelkrim El Khattabi
De Amazigh waren een gevestigde relatief autonome entiteit in Marokko en
hadden specifieke afspraken met de
koloniale Franse macht en een eigen belastingsstelsel, tot de Spanjaarden
met bruter geweld de Amazigh klein wilden krijgen.
Aldelkrim
El Khattabi ontwikkelde
dan de theorie én de praktijk van de Volksoorlog en kon in 1921 de
Spanjaarden terug de Middellandse zee in drijven en een autonome
administratie vestigen in Agadir, tussen El Hoceima en Imzourem. Tot 1926, toen een verzameld
Frans-Spaans leger van
honderdduizenden soldaten de Amazigh 'republiek' klein kregen, nadat
zij bombardementen met chemische wapens gebruikten rond El Hoceima,
die nu nog altijd kanker-slachtoffers maken bij de eerste generatie
migranten uit de Rif die in de zestiger jaren naar België kwamen.
Een vak migratie- en culturele
achtergrond van de nieuwe Belgen
Zodus, zoals best gebeurt met de aanwezige culturele rijkdom, ondersteunen van de 'Berber' cultuur, faciliteren van het Tamazight-onderwijs in de
Antwerpse scholen.
Tamazight-schrift
naast Latijns en Arabisch schrift
Een opname van de Amazigh geschiedenis in de 'Belgische' leerboeken geschiedenis,
naast die van de zovele andere migraties, zou een belangrijke teken zijn
van de maatschappelijke acceptatie en integratie.
Integratie is in de sociologie niet de aanpassing van de nieuwkomer of het
(subject' aan z'n omgeving, maar
de aanpassing van de omgeving, de overheid, de cultuur, onderwijs en werk
aan degenen die toekomen. Zoals voor gehandicapten integratie bestaat uit
de aanpassing van de omgeving aan hun specifieke situatie zo is dit ook
het geval voor elkeen die specifieke zorg en aandacht behoeft, zeker na
jarenlange negatie of uitsluiting uit de samenleving. Gehandicapten en Amazigh, één strijd?
Voor wie z'n zoektocht naar de Amazigh wil verder zetten kan een maand met
me meestappen in Marokko in 2006, zie Jan in Marokko.
Niet
opvallen en zich conformeren, omwille van het historisch overleven
Een van de hoofdeigenschappen van Amazigh is
hun vriendelijkheid, hun dienstbaarheid, hun opkomen voor elkaar en hun verdediging van het groeps- en algemene belang. En vooral ook het niet
opvallen als groep, het zich niet verzamelen of organiseren, het niet oprichten van
gebouwen en aparte regio's, die alleen maar kwetsbaarheid meebrengen. Wel
de mondelinge overdracht in verhalen en een eigen gesproken en nu ook
geschreven taal die van het Arabisch afwijkt zoals Duits van het Frans in
de
gesproken vorm, en Chinees van het Latijn wat het schrift betreft.
De verzameling van Amazigh en alle anderen in Antwerpen voor een sit-in
was geen evidente mobilisatie omdat men in deze manifestatie ook
herkenbaar en dus kwetsbaar werd. Het is evenwel ook een element van
aanpassing om binnen de legitimiteit voor z'n belang op te komen en
Movement X heeft aan dit belang op een sterke wijze mee uitdrukking
gegeven.
De Wever en
de politiediensten hadden dat goed begrepen, eerst de vis in de val lokken
en dan met een kordon politie in gevechtstenue en dan met een 10 tal
overvalwagens, Brabo en de Amazigh en hun medestanders omcirkelen, in de
handboeien slaan de
celwagen in en dan afvoeren.
Maar de ziel van Abdelkrim el Khattabi, zoals Dyab Abou
Jahjah in z'n kolom in
DS van 27/03/2015 stelde, was aanwezig op de manifestatie.
Hopelijk is De Wever er het hart van in, wanneer hij begrijpt of wil
begrijpen wat een historische flater hij hier begaan heeft voor de ogen
van gans Antwerpen, België en de gehele wereld.
Na de joden in wo2 was dit de eerste politieactie tegen een etnische
groep in Antwerpen
75 jaar nadat de joodse bevolking van Antwerpen werd opgejaagd, uit hun
huizen gezet, omcirkeld door de SS-wagens en militaire voertuigen, onder
toezicht van het gewillig Antwerpse bestuur en met de Vlaamse SS en
Vlaamse Wacht als jodenjagers
en bewakers, zo stonden opnieuw politie,
lokaal en federaal, in gevechtstenue paraat om een andere bevolkingsgroep
op ethisch-culturele gronden samen te drijven, te registreren en af te
voeren naar de gevangenis.
Die historische herhaling van repressieve actie aan hetzelfde stadhuis
tegen een andere etnische groep waren wij nog voor de manifestatie
was begonnen in Antwerpen op
26/03/2015 aan de verzamelde pers aan het uitleggen, tot de politie me
het spreken belette en m'n Amazigh vlag wou afnemen, en me zoals 209
manifestanten daarna me immobiliseerde, in de boeien sloeg en me in een
celwagen afvoerde
Nicolas Zomerstajn stelde
op de site van de Centre Communautaire Laïc Juive
"Après allochtone et musulman, berbère pourrait devenir le
nouveau terme en vogue à Anvers dans les milieux nationalistes flamands"
zo stelt Zomerstain vast.
In z'n basiswerk "Vreemdelingen
in een wereldstad"
beschrijft Lieven Saerens de (nog) immer problematische verhouding van
Antwerpen met 'vreemdelingen', als kader voor de jodenvervolging. Alleen
de verhuis van meer dan 10.000 joden van Antwerpen naar Brussel in de
oorlog heeft hun overlevingskans, verdubbeld, van 35% in Antwerpen, tot
63% in Brussel, zie het belangwekkend artikel hierover van
Lieven Saerens van het Cegesoma.
Nu de islam en de moslims enigszins genormaliseerd zijn na de aanslag op
Charlie Hebdo doordat de aflijning van het terroristisch misbruik
van hun religie de moslim-haat moeilijker maakt, was blijkbaar een nieuwe
zondebok nodig. De 'Berbers' leken dan, in het sinds drie decennia
gebruikte reeksje Noord-Afrikanen, Marokkanen best te passen.
In BuG 111,
Moslims In Antwerpen, een 2de kans voor 't Stad wordt de verdere
analyse gemaakt van het missen van deze 2-de kans. BuG 111
De toekomst van Antwerpen is divers, Marokkaans en 'Berbers'
De toekomst van een stad de komende decennia kan men ondermeer aflezen uit de
samenstelling van de 0 tot 6 jarigen en hun evolutie de laatste ' jaren.
Onder hen zeker kinderen die ook 'Berbers' als taal zullen
leren, naast het Nederlands, het Marokkaans Arabisch en voor enkele het
'schoon' Arabisch, naast het Frans, Engels, Duits, enz.
Laat je ogen even over onderstaande tabel lopen en het %ges van aantal 0-6 jarigen
in de verschillende districten van Antwerpen tot je doordringen. Binnen 12
jaar zijn de huidige 6 jarigen de 18-jarigen die hogere studies zullen
aanvatten. Ook in de districten met vooralsnog een beperktere aanwezigheid
van inwoners met migratieachtergrond zullen Borgerhout en
Antwerpen-district volgen.
Antwerpen: 0-6 jr - Vreemde Herkomst per district 2012-2015 |
|
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
Borgerhout |
79,3% |
80,7% |
81,0% |
81,4% |
Antwerpen |
77,4% |
79,4% |
80,0% |
79,8% |
Deurne |
70,5% |
72,6% |
74,2% |
75,3% |
Hoboken |
66,4% |
67,6% |
68,1% |
69,8% |
Merksem |
60,9% |
63,9% |
66,4% |
68,5% |
Berchem |
58,7% |
60,1% |
60,1% |
60,9% |
Wilrijk |
54,3% |
57,3% |
60,0% |
59,8% |
Ekeren |
27,5% |
29,2% |
53,5% |
29,1% |
Bezali |
24,2% |
21,5% |
21,7% |
21,7% |
Antwerpen |
69,0% |
71,0% |
71,9% |
72,3% |
Bron en methodologie:
Buurtmonitor Antwerpen
(zie 'kubussen') die een uiterst gedetailleerd beeld geven op basis
van rijksregistergegevens over de bevolkingssamenstelling van de stad op
01/01 van elk jaar sinds 2012, en dit op het niveau van de districten, de
buurten, de statistische sectoren, voor alle nationaliteiten naar
nationaliteit en Herkomst, naar geslacht en leeftijd. De cijfers van de
Buurtmonitor Antwerpen zijn met inbegrip van de inwoners uit het
Wachtregister Asiel (4.652 op 01/01/2014).
In vergelijking met de telling van Migratieherkomst in de recent
gepubliceerde
Vlaamse Integratiemonitor 2015 (een juweeltje) en de eigen berekening
door npdata.be geeft de Buurtmonitor Antwerpen een minimale aanduiding van
de herkomstsituatie en -evolutie. Dat heeft te maken met methodologische
verschillen waar we hier nu niet op ingaan.
Dezelfde tabel kan gegeven worden voor de inwoners van Marokkaanse
afkomst, 0-6 jarigen.
Antwerpen: 0-6 jr - Marokkaanse Herk. per district 2012-2015 |
|
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
Borgerhout |
43,7% |
43,2% |
43,5% |
43,1% |
Hoboken |
30,4% |
30,5% |
30,7% |
29,2% |
Deurne |
27,4% |
27,7% |
27,8% |
27,5% |
Wilrijk |
16,2% |
18,5% |
19,3% |
19,8% |
Antwerpen |
20,0% |
19,9% |
20,0% |
19,7% |
Merksem |
16,1% |
16,6% |
17,2% |
18,0% |
Berchem |
13,0% |
12,9% |
13,5% |
13,6% |
Bezali |
5,5% |
5,0% |
4,9% |
5,7% |
Ekeren |
3,3% |
3,6% |
2,9% |
3,2% |
Antwerpen |
22,7% |
22,8% |
23,0% |
22,8% |
Merk de stabilisatie van het aandeel van Marokkaanse afkomst in de jongste
leeftijdsklasse in Antwerpen.
Vreemde Herkomst in de Antwerpse districten 2011-2015
Antwerpen: Vreemde Herkomst per district 2012-2015 |
|
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
Borgerhout |
56,5% |
57,8% |
58,8% |
59,6% |
Antwerpen |
53,5% |
55,1% |
56,1% |
56,7% |
Deurne |
36,6% |
39,0% |
40,9% |
42,7% |
Hoboken |
35,8% |
37,5% |
39,3% |
40,6% |
Berchem |
34,0% |
35,3% |
36,2% |
36,7% |
Merksem |
29,4% |
31,8% |
34,1% |
36,0% |
Wilrijk |
28,1% |
29,9% |
31,5% |
32,6% |
Ekeren |
12,0% |
12,6% |
13,4% |
14,2% |
Bezali |
12,9% |
12,9% |
13,3% |
13,8% |
Antwerpen |
41,8% |
43,5% |
44,8% |
45,8% |
In een evolutieperspectief is komt de
volgende dynamiek tot uiting:
Antwerpen: Evolutie% vreemde Herkomst per district |
|
12/13 |
13/14 |
14/15 |
12/15 |
Merksem |
7,9% |
7,4% |
5,5% |
15,9% |
Wilrijk |
6,3% |
5,1% |
3,7% |
11,8% |
Deurne |
6,5% |
4,8% |
4,5% |
11,7% |
Ekeren |
5,5% |
5,8% |
5,9% |
11,5% |
Hoboken |
4,6% |
4,9% |
3,3% |
9,7% |
Berchem |
3,7% |
2,6% |
1,4% |
6,4% |
Antwerpen |
2,9% |
1,8% |
1,1% |
4,8% |
Borgerhout |
2,4% |
1,7% |
1,3% |
4,2% |
Bezali |
0,2% |
3,4% |
3,3% |
3,6% |
Antwerpen |
4,1% |
3,0% |
2,2% |
7,2% |
Er is een inhaalbeweging bezig in de districten die tot nu maar een
gemiddeld inwonersaantal met migratieachtergrond hadden. De daling
in de aangroei in 2015 heeft vooral te maken met het verminderd aantal in het
Wachtregister Asiel in Antwerpen.
% van Vreemde Herkomst per leeftijdscategorie in 2015.
Antwerpen per district: Vreemde Herkomst naar leeftijd 01/01/2015 |
|
0-6 jr |
6-11jr |
12-17jr |
18-24jr |
25-39jr |
40-64jr |
65-79jr |
80+jr |
Totaal |
Antwerpen |
80% |
80% |
77% |
68% |
62% |
50% |
23% |
9% |
59,6% |
Bezali |
22% |
28% |
25% |
21% |
13% |
11% |
6% |
1% |
56,7% |
Ekeren |
29% |
29% |
20% |
16% |
17% |
11% |
4% |
2% |
42,7% |
Merksem |
68% |
64% |
53% |
44% |
49% |
26% |
8% |
3% |
40,6% |
Hoboken |
70% |
67% |
61% |
50% |
53% |
29% |
11% |
5% |
36,7% |
Wilrijk |
60% |
58% |
47% |
40% |
45% |
25% |
9% |
5% |
36,0% |
Berchem |
61% |
61% |
56% |
50% |
45% |
32% |
12% |
5% |
32,6% |
Borgerhout |
81% |
81% |
79% |
74% |
65% |
51% |
24% |
11% |
14,2% |
Deurne |
75% |
73% |
65% |
55% |
57% |
32% |
8% |
4% |
13,8% |
Totaal |
72% |
71% |
64% |
57% |
56% |
37% |
14% |
6% |
45,8% |
Enkel de 40 en 50+ houden rechts en extreem rechts nog recht in Antwerpen.
Dat De Wever uitdrukkelijk appelleert aan de restanten van het Extreem
Rechts en de historische frustratie van de oude Belgen wordt hier pijnlijk
geïllustreerd.
Evolutie Vreemde Herkomst in Antwerpen: 3 onderscheiden projecties
Zoals reeds aangegeven zijn de gegevens van de Buurtmonitor Antwerpen (BM
Antw.) een minimale situatie vergeleken met de Integratiemonitor (IM VL G)
en ook met de eigen berekening van npdata.be. Naast elkaar gezet geeft dat
volgend beeld, in vet de gekende gegevens, inn schuine druk de lineaire
projectie voortgaande op de gekende gegevens.
Vreemde Herkomst volgens 3 bronnen |
Jaar |
BM Antw |
IM VL G |
Npdata |
2008 |
|
|
39,7% |
2009 |
|
37,5% |
|
2010 |
|
39,0% |
|
2011 |
|
41,0% |
43,8% |
2012 |
41,8% |
43,0% |
|
2013 |
43,5% |
44,5% |
48,1% |
2014 |
44,8% |
46,0% |
49,3% |
2015 |
45,8% |
48,0% |
51,0% |
2016 |
47,3% |
49,7% |
52,6% |
2017 |
48,6% |
51,4% |
54,3% |
2018 |
49,9% |
53,2% |
55,9% |
De meest
uitgebreide reeks is deze van de Vlaamse gemeenschap die voor alle
gemeenten in Vlaanderen dit soort tabellen in beeld brengt, een unieke
documentatie, zie
Vlaamse Integratiemonitor 2015. In 2018 zou bij extrapolitie 53,2% van
de Antwerpse bevolking van Vreemde Herkomst zijn, tegenover 46% in 2014,
een verschil van 3,1% met de Buurtmoinitor Antwerpen. Bij npdata wordt dit
verschil nog een beetje uitvergroot omdat hier alle inwoners van vreemde
afkomst mee in de berekening worden betrokken, weliswaar volgens een
andere methode.
Vreemde Herkomst en % Marokkaanse en Turkse akomst in de 62 'Buurten'
in Antwerpen
De kubussen
van
Buurtmonitor Antwerpen
laten toe voor elke Buurt en voor elke nationaliteit het aantal van
vreemde herkomst te bepalen, en dit nog onderscheiden naar geslacht en
leeftijd (in 8 en in 10 categorieën.
Antwerpen: Vreemde Herkomst per buurt met detail Marokkans en Turks
- 01/01/2015 |
Buurt |
Totaal |
Belg. Herk. |
Vreemde Herk. |
% Marok-kaans |
% Turks |
% Vreemde herkomst |
Nieuw
Zuid |
282 |
58 |
224 |
35,1% |
14,2% |
79,4% |
Stuivenberg |
19.583 |
4.549 |
15.034 |
24,7% |
10,7% |
76,8% |
Centraal
Station |
7.721 |
1.962 |
5.759 |
10,2% |
1,1% |
74,6% |
Kiel |
19.989 |
5.481 |
14.508 |
33,0% |
12,0% |
72,6% |
Borgerhout
Intra Muros Noord |
15.753 |
4.465 |
11.288 |
42,0% |
1,4% |
71,7% |
Amandus
Atheneum |
20.217 |
6.313 |
13.904 |
7,2% |
7,0% |
68,8% |
Luchtbal |
5.696 |
1.877 |
3.819 |
24,8% |
3,0% |
67,0% |
Borgerhout
Intra Muros Zuid |
14.529 |
4.848 |
9.681 |
34,3% |
0,8% |
66,6% |
Dam |
4.737 |
1.613 |
3.124 |
24,8% |
3,8% |
65,9% |
Stadspark |
13.089 |
4.618 |
8.471 |
1,0% |
0,5% |
64,7% |
Deurne
Noord |
20.804 |
8.574 |
12.230 |
19,3% |
4,9% |
58,8% |
Haringrode |
10.537 |
4.407 |
6.130 |
2,8% |
1,3% |
58,2% |
Oud
Merksem |
9.487 |
3.989 |
5.498 |
15,8% |
5,0% |
58,0% |
Valaar |
10.780 |
5.369 |
5.411 |
20,2% |
8,2% |
50,2% |
Hoboken
Noord |
15.612 |
7.898 |
7.714 |
19,6% |
10,9% |
49,4% |
Universiteitsbuurt |
5.511 |
2.796 |
2.715 |
2,1% |
1,0% |
49,3% |
Brederode |
12.134 |
6.259 |
5.875 |
8,3% |
13,1% |
48,4% |
Oud
Berchem |
15.973 |
8.374 |
7.599 |
9,7% |
10,8% |
47,6% |
Zurenborg |
5.473 |
2.924 |
2.549 |
8,6% |
0,4% |
46,6% |
Tentoonstellingswijk |
4.855 |
2.609 |
2.246 |
13,8% |
4,2% |
46,3% |
Deurne
Dorp Gallifort |
13.055 |
7.262 |
5.793 |
14,2% |
2,4% |
44,4% |
Linkeroever |
15.498 |
8.680 |
6.818 |
8,4% |
1,0% |
44,0% |
Zuid |
8.643 |
4.900 |
3.743 |
4,4% |
5,7% |
43,3% |
Historisch
Centrum |
6.139 |
3.514 |
2.625 |
2,3% |
0,7% |
42,8% |
Deurne
Zuid West |
16.212 |
9.333 |
6.879 |
15,7% |
1,9% |
42,4% |
Hoboken
Centrum |
13.122 |
7.608 |
5.514 |
18,0% |
6,7% |
42,0% |
Borgerhout
E2tra Muros |
15.884 |
9.326 |
6.558 |
13,4% |
1,3% |
41,3% |
SintAndries |
6.295 |
3.745 |
2.550 |
6,3% |
0,9% |
40,5% |
Theaterbuurt
Meir |
6.386 |
3.866 |
2.520 |
2,1% |
0,8% |
39,5% |
Middelheim |
2.557 |
1.571 |
986 |
4,8% |
1,6% |
38,6% |
Groenenhoek |
11.105 |
6.978 |
4.127 |
9,4% |
4,8% |
37,2% |
Kruininge
Bremweide |
2.093 |
1.319 |
774 |
6,5% |
4,3% |
37,0% |
SchoonbroekRozemaai |
4.661 |
2.979 |
1.682 |
7,5% |
2,7% |
36,1% |
Eilandje |
2.264 |
1.449 |
815 |
1,9% |
1,1% |
36,0% |
Markgrave |
6.332 |
4.063 |
2.269 |
5,5% |
3,6% |
35,8% |
Nieuwdreef |
6.715 |
4.429 |
2.286 |
6,4% |
5,0% |
34,0% |
Harmonie |
5.865 |
3.939 |
1.926 |
1,5% |
0,8% |
32,8% |
Hoogte |
5.254 |
3.548 |
1.706 |
3,0% |
1,8% |
32,5% |
Merksem
Heide |
11.845 |
8.037 |
3.808 |
7,0% |
3,5% |
32,1% |
Deurne
Oost |
14.832 |
10.124 |
4.708 |
6,8% |
1,6% |
31,7% |
Oosterveld
Elsdonk |
8.201 |
5.636 |
2.565 |
3,8% |
2,0% |
31,3% |
Petroleum
Zuid |
13 |
9 |
4 |
15,4% |
0,0% |
30,8% |
Deurne
Vlieghaven |
213 |
152 |
61 |
3,8% |
4,7% |
28,6% |
Lambrechtshoeken |
10.816 |
7.802 |
3.014 |
3,2% |
3,7% |
27,9% |
Haven
Antwerpen |
58 |
42 |
16 |
0,0% |
0,0% |
27,6% |
Nieuw
Kwartier Oost |
9.806 |
7.232 |
2.574 |
2,3% |
1,8% |
26,2% |
Deurne
Zuid Oost |
10.169 |
7.522 |
2.647 |
5,3% |
0,7% |
26,0% |
Hoboken
Zuidoost |
4.246 |
3.147 |
1.099 |
10,4% |
3,9% |
25,9% |
Nieuw
Kwartier West |
5.976 |
4.483 |
1.493 |
2,3% |
1,2% |
25,0% |
Wilrijk
Centrum |
9.888 |
7.517 |
2.371 |
5,6% |
1,5% |
24,0% |
Tuinwijk |
4.707 |
3.615 |
1.092 |
3,4% |
2,5% |
23,2% |
Hoboken
West |
4.804 |
3.747 |
1.057 |
8,3% |
1,9% |
22,0% |
Koornbloem |
3.283 |
2.601 |
682 |
5,7% |
1,4% |
20,8% |
Neerland |
3.088 |
2.577 |
511 |
3,8% |
0,8% |
16,5% |
Ekeren
Centrum |
11.385 |
9.586 |
1.799 |
1,2% |
1,3% |
15,8% |
Polder |
9.810 |
8.395 |
1.415 |
2,8% |
0,2% |
14,4% |
Donk |
6.363 |
5.465 |
898 |
1,2% |
0,4% |
14,1% |
Mariaburg |
3.553 |
3.131 |
422 |
0,5% |
0,3% |
11,9% |
Leugenberg |
1.484 |
1.318 |
166 |
0,1% |
0,7% |
11,2% |
Lillo |
36 |
32 |
4 |
0,0% |
0,0% |
11,1% |
Rivierenhof |
26 |
24 |
2 |
0,0% |
0,0% |
7,7% |
Haven
Bezali |
2 |
2 |
0 |
0,0% |
0,0% |
0,0% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal |
516.010 |
279.833 |
236.177 |
12,2% |
4,1% |
45,8% |
Van de 516.010 inwoners in Antwerpen (Wachtregister inbegrepen) op
01/01/2015 zijn er 62.724 van Marokkaanse Herkomst, voortgaande op
80% Amazigh wonen er 50.180 'Berbers' in Antwerpen. In België waren
in 2013 442.044 inwoners met Marokkaanse migratieachtergrond,
waarvan 206.158 in het Brusselse gewest, men kan zelf bereken
hoeveel Amazigh er in België wonen, afhankelijk van de sleutel die men
toepast, 3/4 of 80%.
Wordt De Wever gek van de dagelijkse update van Vreemde Herkomst door
z'n staddiensten?
Wie als burgemeester dagelijks de update van zulk een cijfers toegeleverd
krijgt, hem bezorgd door de meest performante demografische stadsdienst van
België en misschien wel van Europa, zou van minder depressief worden,
zeker voor wie het Vlaams nationalisme hoog in het vaandel plaatst. De
enige uitweg voor De Wever in Antwerpen is nog enkele van de schamele
Vlaams Belangstemmen te winnen om eventueel nog, zoals in 2012 met de hakken
over de sloot te geraken, maar misschien niet genoeg snelheid meer hebben
om overeind te blijven en dan in het water te vallen.
Dat z'n spindoctors en z'n staf hem van het kastje naar de muur sturen en
hem gedateerd en gedegradeerd materiaal toeleveren van koloniale
antropologen om nu de Amazigh aan te pakken als bron van alle kwaad, dat
wijst op een diepgaande en niet meer te helen malaise.
De migratie heeft Antwerpen van de ontvolking gered
Dat de migratie mislukt is, dat de verkeerde immigranten zijn aangetrokken
is je reinste prietpraat van een burgemeester, die als het al niet van
hemzelf afhangt, zich laat informeren door een staf die hun imaginaire
voor werkelijkheid nemen en van de migratiegeschiedenis niets begrepen
hebben. Misschien moet De Wever gewoon eens luisteren
naar z'n kwalitatief hoogstaand ambtenarenpersoneel om terug met de
voeten op de grond te komen. Of is het de aard zelf van het Vlaams
Nationalisme dat het liever zwevend ten onder gaat dan met de voeten op de
grond iets bereikt voor alle inwoners die tot Antwerpen en Vlaanderen
behoren?
Voor wie zich verder wil verdiepen in de migratiegeschiedenis in
Antwerpen, een stad die in 1970 aan het uitsterven was en die pas in 2000 haar
2de adem heeft kunnen vinden, zie het artikel Zonder migratie was
Antwerpen een spookstad op
Newsmonkey
en ook op
DWM. De immigranten, vooral dan de Noord-Afrikaans, Marokkaanse en
Amazigh immigratie in Antwerpen heeft de in alsmaar groter getale vrijkomende woningen
bezet om de stad te doen overleven en voor zichzelf een beter leven op te
bouwen.
Tussen 1920 en 2000 halveerde de bevolking in district
Antwerpen
Tussen 1970 en 2000 daalde bevolking Antwerpen stad met
106.626,
de immigratie had 3 decennia nodig om deze daling in te halen.
Welke verschuivingen in stemplicht tussen 2012 en 2018?
Van de 305.306 stemplichtigen in 2012 waren er nog 235.797
‘oude Belgen’ en 69.509 met migratieachtergrond. In 2018 zullen er
24.385 ‘oude Belgen’ minder zijn en 27.734 meer met
migratieachtergrond zodat de verhouding van stemplichtigen (rekening
houdend met een beperkt aantal ingeschreven vreemdelingen) 211.411
‘oude Belgen’ en 97.243 met migratieachtergrond zal bedragen. De
evolutie van bijkomende 18-jarigen gebeurt langzamer dan in de eerste
berekening tot uiting kwam, maar het betreft 10% van het
kiespubliek waarvan het stemgedrag het verschil kan maken.
In feite is De Wever
burgemeester van een voor hem reeds verloren stad. En wanneer de NV-A in
de komende parlementsverkiezingen de verzamelde klassieke partijen niet
opzij kan zetten is het ook daar voor hem en NV-A bekeken zaak. In de
geschiedenis krijgt men dikwijls maar één kans om het te verinneweren, en
die is men voluit aan het nemen.
Uitleiding 1. Schrijver Jean-Marie Gustave Le Llezio, eregast op
het Passa Portafestival waar we zelf nog ooit
vertaalde
gedichten van Paul Verlaine hebben voorgelezen in het Vlaams Cultureel
Centrum De Dolle Mol in Brussel, stelt in
DM
van 28/03/2015 onder de titel 'Verplichte integratie' is hersenroof
het volgende:"Als de burgemeester
samenlevingsproblemen waarneemt, moet hij die informatie gebruiken om
problemen op te lossen. Ik kan me voorstellen dat de Marokkaanse
gemeenschap hulp nodig heeft om bepaalde problemen het hoofd te bieden.
Misschien moeten de wijken waarin die mensen wonen verbeterd worden,
misschien zijn er problemen van familiale autoriteit. Maar het is de taak
van de burgemeester om die aanwijzingen te gebruiken om problemen op te
lossen. Het heeft geen pas om die informatie te gebruiken als een bewijs
voor de mislukking van een hele gemeenschap. Een hele gemeenschap in
gebreke stellen: dat kun je niet maken."
Uitleiding 2. Dat weinig of geen media in Vlaanderen de moeite
deden om zich een beetje te verdiepen in de geschiedenis en achtergrond
van de Amazigh, de 'Berbers' geeft aan dat daar dringend een bijstelling
dient te gebeuren, zeker voor wie met publieke middelen nieuws kan maken.
De reductie van het debat tot politiekers in de 7de dag van 29/03/2015 illustreert dit
onvermogen of is het onwil tot een echt en ter zake zijnd debat.
Uitleiding 3. Een artikel over Basisinkomen is verschenen in
Samenleving en Politiek, voor het volledige artikel
Waarom het basisinkomen geen
goed idee is, Jan Hertogen.
Uitleiding 4.
Joel De Ceulaer van Knack legt het mechanisme' bloot waarmee de NV-A haar
'boodschap' stroomlijnt:
De Wever heeft het debat over racisme niet geopend maar gesloten
Onnauwkeurigheden of misbegrip van de Amazigh-geschiedenis en haar positie
in de huidige samenleving mag altijd gemeld worden.
Jan Hertogen, socioloog
www.npdata.be
0487 335 552
Wie geen berichten meer wenst te ontvangen kan dit langs een RE melden
|