| 
      
      Naar 
        
        BuG 
      238 on-line  Kost bijdrageverminderingen 
      van 33 naar 25% = 12 mia €, | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Lastenverminderingen 1995-2013 naar aard volgens de wet van 1996 | ||||||
| 1995 | 2003 | 2010 | 2011 | 2012 (1) | 2013 (3) | |
| 0. Totaal loonkosten | 107.919 | 150.607 | 197.501 | 195.908 | 198.259 | 200.638 | 
| 1. Totaal lastenverminderingen | 1.238 | 4.192 | 10.347 | 11.246 | 11.323 | 11.725 | 
| 2. Loonsubsidies | 265 | 1.016 | 5.454 | 6.213 | 6.424 | 6.526 | 
| 2.1. via Sociale Zekerheid | 100 | 750 | 2.536 | 3.140 | 3.267 | 3.369 | 
| - waarvan activeringen | 0 | 106 | 362 | 638 | 471 | 471 | 
| - waarvan dienstencheques | 0 | 7 | 1.231 | 1.424 | 1.695 | 1.797 | 
| - waarvan Sociale Maribel gepoolde bijdragen | 0 | 524 | 750 | 870 | 889 | 889 | 
| - waarvan gesubsid. contractuelen ziekenhuizen | 100 | 114 | 116 | 112 | 112 | 112 | 
| - waarvan Sociale Maribel gepoolde bedrijfsvoorh. | 0 | 0 | 73 | 84 | 88 | 88 | 
| - waarvan Jongerenbonus non-profit | 0 | 0 | 3 | 12 | 12 | 12 | 
| 2.2. via bedrijfsvoorheffing | 0 | 8 | 2.562 | 2.702 | 2.784 | 2.784 | 
| - waarvan algemeen | 0 | 0 | 890 | 933 | 960 | 960 | 
| - waarvan nacht-en ploegenarbeid | 0 | 0 | 921 | 977 | 1.004 | 1.004 | 
| - waarvan overuren | 0 | 0 | 115 | 123 | 126 | 126 | 
| - waarvan onderzoekers ondernemingen | 0 | 0 | 380 | 397 | 570 | 570 | 
| - waarvan specifieke bedrijfstakken | 0 | 0 | 110 | 118 | 124 | 124 | 
| - waarvan onderzoekers universiteiten (2) | 0 | 8 | 147 | 154 | ||
| 2.3. via Gemeenschappen en Gewesten | 165 | 259 | 356 | 372 | 373 | 373 | 
| - waarvan ouderenbonus (Vlaanderen) | 0 | 0 | 24 | 23 | 24 | 24 | 
| - waarvan Prime à l’emploi (Wallonië) | 0 | 18 | 14 | 14 | 14 | 14 | 
| - waarvan beschutte werkplaatsen | 165 | 241 | 318 | 335 | 335 | 335 | 
| 3. Werkgeversbijdrageverminderingen | 974 | 3.175 | 4.894 | 5.032 | 4.899 | 5.199 | 
| 4. % lastenvermindering tav loonkost | 1,10% | 2,80% | 5,20% | 5,70% | 5,70% | 5,80% | 
| 1. Loonsubsidies | 0,20% | 0,70% | 2,80% | 3,20% | 3,20% | 3,30% | 
| 2. Werkgeversbijdrageverminderingen | 0,90% | 2,10% | 2,50% | 2,60% | 2,50% | 2,60% | 
| (1) Voortgaande op de bijlage bij het technische rapport CRB 2012 | ||||||
| (2) Voor 2012 zijn lastenvermindering ondernemingen en univers. samengenomen in ondernemingen | ||||||
| (3) Bijkomende structurele lastenvermindering voor de profit + dienstencheques +6%in 2013 | ||||||
  
      Deze info wordt ter documentatie gegeven, 
      voor verdere toelichting zie  
      
      BuG 205 en het
      
      Technisch verlag CRB 2012.
       
      Detail bijdrageverminderingen werkgevers per sector 2011
       
      Onderstaande tabel is een extract van
      
      
      Lastenverminderingen 1995-2011 categorie en sector  waar  
      met groter detail per categorie en sector en met berekening van %  per 
      sector en op het totaal worden weergegeven.
  
| Lastenverminderingen 2003-2011 naar aard en sector | ||||
| Aard gegeven | 2003 | 2004 | 2010 | 2011 | 
| 1. Totale loonkost | 146.500 | 150.872 | 187.284 | 195.908 | 
| 2. Totaal lastenverminderingen | 4.108 | 4.922 | 10.217 | 11.096 | 
| 2.1. Loonsubsidies | 936 | 1.129 | 5.331 | 6.072 | 
| 2.2. Werkgeversbijdragemindering | 3.172 | 3.793 | 4.885 | 5.024 | 
| Verwerkende nijverheid | 836 | 954 | 988 | 996 | 
| - Voeding, drank, tabak | 124 | 144 | 159 | 160 | 
| - Textiel, kleding, leer en schoenen | 65 | 69 | 53 | 51 | 
| - Hout, papier, drukken | 68 | 75 | 71 | 70 | 
| - Cokes en rafinage | 6 | 8 | 14 | 15 | 
| - Chemie | 72 | 90 | 98 | 102 | 
| - Farmacie | 29 | 34 | 55 | 58 | 
| - Rubber, plastiek, andere mineraal | 83 | 93 | 93 | 95 | 
| - Metaal en producten (geen mach.) | 146 | 161 | 168 | 171 | 
| - Informatica, electronica, optiek | 26 | 28 | 30 | 30 | 
| - Electrische uitrusting | 32 | 34 | 34 | 33 | 
| - Machines en uitrsuting | 52 | 59 | 66 | 70 | 
| - Vervoermateriaal | 88 | 105 | 85 | 80 | 
| - Andere industrie, reparatie, mach. | 46 | 54 | 61 | 62 | 
| Voor winst marktdiensten | 2.001 | 2.452 | 3.327 | 3.435 | 
| - Electriciteit, gas, stoom, koeling | 21 | 27 | 46 | 46 | 
| - Water, waterzuivering, afval, | 18 | 21 | 24 | 24 | 
| - Bouw | 272 | 304 | 395 | 413 | 
| - Handel, autos- en motoreparatie | 657 | 801 | 1.018 | 1.040 | 
| - Vervoer en opslag | 203 | 236 | 294 | 300 | 
| - Horeca | 116 | 139 | 178 | 185 | 
| - Uitgeverijen, audiovis.,distributie | 23 | 28 | 35 | 34 | 
| - Telecommunicatie | 22 | 29 | 39 | 40 | 
| - Informatica en diensten | 52 | 64 | 101 | 105 | 
| - Financieel en verzekeringen | 176 | 222 | 284 | 291 | 
| - Vastgoed | 24 | 29 | 36 | 38 | 
| - Recht, boekhouding, ingenieurs, ... | 127 | 160 | 248 | 259 | 
| - Onderzoek, wetensch. ontwikk. | 11 | 15 | 25 | 26 | 
| - Publiciteit, marktonderz., andere | 28 | 35 | 47 | 49 | 
| - Administr. en logisitke ondersteun. | 253 | 343 | 558 | 588 | 
| Niet voor winst marktdiensten | 236 | 271 | 398 | 415 | 
| Primaire sector | 24 | 27 | 32 | 33 | 
| Overheid, Onderwijs, Huishouden | 75 | 90 | 141 | 144 | 
 
      De voor winst marktdiensten zijn goed voor 3,4 mia € 
      bijdrageverminderingen.  Samen met de 996 mio € voor de verwerkende 
      nijverheid zijn ze goed voor 88% van de bijdrageverminderingen. Binnen de 
      dienstensector is het vooral de sector van Handel (veel lage lonen) en garages die met meer 
      dan 20% van de bijdrageverminderingen aan de haal gaat,  de 
      Administratieve en Logistieke diensten, met 12%. Bij deze laatste 
      zijn het vooral de dienstencheques die nog eens aan de kassa staan en de 
      uitzendsector. Het gaat hier dan duidelijk niet om de grote concerns, die 
      halen hun voordelen uit de notionele interestaftrek en andere 
      hypertechnieken om de Belgische staat en de werknemers leeg te zuigen. 
      Maar er kan nog altijd ietsje bij natuurlijk vinden deze door de politieke 
      gesteunde grootmeesters in het bedrog.
       
      De kleinere sectoren willen nu ook wel wat.
 
      De druk vanuit andere sectoren om ook, of méér te krijgen leidt binnen de 
      private op winst gerichte ondernemingen zeker tot een opbod waarbij  de 
      politici in een houdgreep genomen worden, terwijl het de vraag is of 
      iemand nog over de technische know how beschikt om dit opbod te doorzien en te 
      controleren wat tewerkstellingseffect betreft. Jobcreatie is dan het 
      toverwoord waarmee de bevolking dient gelijmd en de kiezers gemasseerd. 
      
 
      Om na te gaan wat de tewerkstellingseffecten in het verleden en heden zijn 
      dient teruggegrepen naar andere tabellen. Dat is een ander hoofdstuk waar 
      we in een van de volgende BuG's 
      op terug komen. Het zijn de traditionele en onmisbare  ijkpunten om 
      het parlé en de bedoeling te onderscheiden van de werkelijke evoluties.
       
      Huidige lastenverminderingen naar aard 
      en sector
 
      Onderstaande tabel is een extract uit de tabel 
      
      Lastenverminderingen 2011 naar aard en sector waar alle 
      bijdrageverminderingen in groter sectordetail en met % per sector en op 
      het totaal worden weergegeven.
    
| Lastenvermindering naar aard en sector - 2011 (1) | |||||
| Bedrijfstak | Alg. forfait + lage en hoge lonen | Oude-ren bonus | Langdurig werklozen + risicogr. | Andere | Bijdrage-vermin-dering | 
| 1. Bedragen (1) | 4.408 | 418 | 81 | 126 | 5.032 | 
| 1. Verwerkende nijverheid | 856 | 85 | 25 | 35 | 1.001 | 
| - Voeding, drank, tabak | 137 | 16 | 3 | 4 | 160 | 
| - Textiel, kleding, leer en schoenen | 43 | 5 | 1 | 2 | 51 | 
| - Hout, papier, drukken | 67 | 3 | 0 | 0 | 70 | 
| - Cokes en rafinage | 13 | 1 | 0 | 0 | 15 | 
| - Chemie | 98 | 3 | 0 | 0 | 102 | 
| - Farmacie | 51 | 5 | 1 | 1 | 58 | 
| - Rubber, plastiek, andere mineraal | 81 | 9 | 2 | 3 | 95 | 
| - Metaal en producten (geen mach.) | 159 | 9 | 2 | 2 | 171 | 
| - Informatica, electronica, optiek | 27 | 3 | 0 | 1 | 30 | 
| - Electrische uitrusting | 29 | 3 | 0 | 1 | 33 | 
| - Machines en uitrsuting | 62 | 6 | 1 | 2 | 70 | 
| - Vervoermateriaal | 66 | 9 | 2 | 3 | 80 | 
| - Andere industrie, reparatie, mach. | 50 | 4 | 3 | 4 | 62 | 
| 2. Voor winst marktdiensten | 3.239 | 155 | 21 | 28 | 3.442 | 
| - Electriciteit, gas, stoom, koeling | 38 | 3 | 2 | 2 | 46 | 
| - Water, waterzuivering, afval | 18 | 2 | 1 | 2 | 24 | 
| - BouwConstruction | 341 | 29 | 17 | 27 | 413 | 
| - Handel, autos- en motoreparatie | 860 | 109 | 36 | 34 | 1.040 | 
| - Vervoer en opslag | 219 | 18 | 26 | 37 | 300 | 
| - Horeca | 158 | 10 | 4 | 13 | 185 | 
| - Uitgeverijen, audiovis.,distributie | 32 | 1 | 0 | 0 | 34 | 
| - Telecommunicatie | 36 | 1 | 1 | 2 | 40 | 
| - Informatica en diensten | 94 | 8 | 1 | 2 | 105 | 
| - Finacieel en verzekeringen | 213 | 33 | 21 | 23 | 291 | 
| - Vastgoed | 32 | 2 | 1 | 2 | 38 | 
| - Recht, boekhouding, ingenieurs, ... | 186 | 9 | 3 | 62 | 259 | 
| - Onderzoek, wetensch. ontwikk. | 22 | 1 | 1 | 2 | 26 | 
| - Publiciteit, marktonderz., andere | 38 | 3 | 4 | 4 | 49 | 
| - Administr. en logist. ondersteun. | 435 | 28 | 84 | 42 | 588 | 
| 3. Niet voor winst marktdiensten | 304 | 5 | 73 | 36 | 418 | 
| 4. Primaire sector | 21 | 2 | 1 | 5 | 30 | 
| 5. Overheid, Onderwijs, Huishouden | 111 | 13 | 2 | 20 | 146 | 
| - Overheidsadministraties | 36 | 5 | 5 | 7 | 53 | 
| - Onderwijs | 48 | 10 | 4 | 23 | 85 | 
| - Huishoudens met werknemers | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 
| (1) Doordat de bedragen per maatregel en sector afgeleide bedragen voortgaande | |||||
| op 1 cijfer na de comma, verschilt het totaal soms beperkt van het opgegeven totaal. | |||||
  
      Rond 2000 zijn de veelvuldigheid aan 
      bijdrageverminderingen (herinner de 'Maribel') samengebracht in een 
      systeem van 'structurele' bijdragevermindering, het algemeen forfait voor 
      lage en hoge lonen. Deze zijn nog altijd de hoofdmoot van de 
      bijdrageverminderingen naast de 'ouderenbonus' en de tewerkstelling 
      langdurig werklozen en risicogroepen. Het detail voor de vijftal kleinere 
      'andere' bijdrageverminderingen per sector kan nagegaan in de voormelde 
      tabel, alsmede de procentuele verdeling van de bijdrageverminderingen 
      binnen elke sector en op het totaal. Daar gaan we hier niet verder op in.
      
       
      Werkgeversbijdragen van 
      33% naar 25%?
 
      Het is een fluitje van een 
      cent om te berekenen hoeveel een lineaire verlaging van alle sociale 
      bijdragen werkgevers van 33% naar 25% zou kosten. De 
      opgegeven totale loonkost van 200,6 mia € is berekend zonder al 
      rekening te houden met bijdrageverminderingen. 200,6 mia € wordt 
      gelijk gesteld aan 133%, de 100% brutowedde is dan gelijk aan: 200,6 
      mia €/1,33=150,9 mia 
      €. De berekening van 25% op deze brutowedde geeft 188,6 mia €. Het 
      verschil tussen 33% en 25% werkgeversbijdrage sociale zekerheid is dan
      200,6-188,6=12 mia €.
 
      In feite is er 12 mia € 
      nodig om de sprong van 33% werkgeversbijdrage naar 25% te maken 
      voor alle loontrekkenden in alle sectoren. Wel 
      dienen de 5,2 mia € reeds bestaande lastenverminderingen afgetrokken, 
      alsmede de 1,3 mia € reeds besliste lastenverminderingen, zodat 
      het 'openstaande saldo' om dit gat dicht te rijden 12 mia € - 5,2 mia € 
      - 1,3 mia € = 5,5 mia € bedraagt. Deze berekening gaat dus uit van een 
      afschaffing van alle bestaande en reeds voorziene bijdrageverminderingen 
      en een lineaire vermindering van alle werkgeversbijdragen van 33% naar 
      25%. Zien welke hutsekluts en selectieve toepassing men ervan zal 
      maken en welke sectoren, financiële en economische machtscentra het laken 
      naar zich toe zullen trekken.
       
      Levert N-VA het beste rekenwerk?
       
      Als in de wandelgangen of langs gelekte nota's sprake was van 2 mia € 
      die 
      nodig zou zijn om de vermindering van de loonkost door te voeren dan is de N-VA nu 
      als eerste om te stellen dat er in feite nog 4 mia € bij op tafel 
      dient gelegd om de rekening te doen kloppen. Dus reken even mee: buiten de 
      reeds besliste 1,3 mia €, moeten er nu nog bij de 2 mia € 
      waarvan reeds sprake nog 4 mia € bijkomend gevonden, dat is dus 
      6 mia €, in de lijn dus van de 5,5 mia € die nodig zou zijn bij 
      lineaire toepassing van de bijdragevermindering van 33% naar 25% 
      voor alle loontrekkenden. 
      
      Maar gaat de N-VA er dan van uit dat ook in de Non-Profitsectoren deze 
      lastenvermindering dient aangewend en bv langs een dotatie toegevoegd aan 
      de Sociale Maribel? En wat met de overheidssectoren, worden die ook 
      meegenomen in de vermindering werkgeversbijdrage van 33 naar 25%?
      
      Gezien er 45,3% publieke tewerkstelling/dienstverlening is in 
      België op 31/12/2013, een stijging tegenover de 45,0% van 2012 
      trouwens, is elke bijdragevermindering voor dit aandeel in de 
      tewerkstelling, een minder uitgave voor de staat en dus recupereerbaar 
      voor rechtstreekse input in de tewerkstelling. Zien hoe selectief die 
      bijdrageverminderingen zullen zijn, en of de N-VA geen rekenfout gemaakt 
      heeft.
       
      
      Wie zal dat betalen, wie heeft zoveel geld?
       
      
      In feite is het onderscheid tussen werkgevers en werknemersbijdragen 
      verhullend en onnuttig omdat het in wezen gaat om de loonkost, dwz wat de werknemer met 
      z'n arbeid verdient voor de werkgever. Aan de werknemers wordt bij een vermindering van 33% tot 
      25% op 
      z'n brutowedde,  8% van dit aandeel ontnomen. Het is van dit geld dat de sociale zekerheid 
      in hoofdzaak gefinancierd wordt op basis van sociale verzekering en 
      solidariteit. Werkgevers doen alsof het hun geld is terwijl het integraal 
      om geld van de werknemers gaat, de meerwaarde die hun arbeid levert tav 
      het bedrijfsproduct, meerwaarde die ook nog de kapitaalvergoeding omvat en 
      waar de werknemer niets van ziet. Enkel binnen VZW's wordt dit 'overschot' 
      terug geïnvesteerd in het sociale doel en niet aangewend voor persoonlijke 
      verrijking van aandeelhouders, iets waar het arbitragehof van gruwt als 
      het om publieke gelden gaat, zie 
      BuG 231.
       
      
      Dus wie zal deze vermindering van de loonkost, en dus van het globale inkomen van de 
      werknemers compenseren? Door de sociale verzekering en solidariteit af te 
      bouwen; andere staatsinkomsten te voorzien die neerkomen op het verder afromen 
      van het beschikbare inkomen dat de werknemers nog overhouden van hun 
      arbeid? Dwz de koopkracht afbouwen hetgeen juist de remedie geweest is 
      voor België om de crisis als een van de betere Europese landen door te 
      komen. 
       
      
      N-VA, de superdief aan het hoofd van een liberaal en rechts België?
       
      
      Hoever kan het 'nationalisme' nog z'n broek aftrekken door 
      sociaal-economisch de bevolking het meest van alle in de laatste decennia uit te persen. Doet N-VA dit 
      verliesbod omdat zij, noch wat 'nationalisme', noch wat de belangen van de 'volks'gemeenschap 
      betreft iets in huis hebben dat  de bevolking dient? Doen zij alsmaar meer een schep op 
      hun hyperliberaal discours, omdat ze weten dat het de laatste keer is dat 
      zij aan het roer staan? Liever de vernietiging van het eigen ideaal, tot 
      meerdere eer en glorie van het kapitaal, dan het belang van de bevolking 
      te dienen, de 'nationale' bevolkingen inbegrepen? Of gaat N-VA opnieuw 
      resoluut voor het Belgisch overleven, zoals 3 KUL-profs debiteerden in een 
      opinie in
      
      DS van 2Z/08/2014, ook al plaatsen
      
      Bouteca (DS) en
      
      Sinardet (Knack, DM) daar op 27/08/2014 kanttekeningen bij.
       
      Slotoverweging: Of zou de CD&V het bedje warm houden voor de PS? Alles in 
      de voorliggende nota's kan verregaand onderschreven worden door de PS. 
      Want wie zich wil confronteren met de armzielige vertegenwoordiging van de 
      MR voor Wallonië moet er de kiesuitslagen, en vooral de kaartjes er nog 
      maar eens op naslaan in
      
      BuG 228.
   
BuG 233 on-line Printversie (3p)
   
        
      Jan Hertogen, socioloog
      www.npdata.be
      0487 335 552
   
      Wie geen berichten meer wenst te ontvangen kan dit langs een RE melden