Naar
BuG
238 on-line Kost bijdrageverminderingen
van 33 naar 25% = 12 mia €,
|
Lastenverminderingen 1995-2013 naar aard volgens de wet van 1996 | ||||||
1995 | 2003 | 2010 | 2011 | 2012 (1) | 2013 (3) | |
0. Totaal loonkosten | 107.919 | 150.607 | 197.501 | 195.908 | 198.259 | 200.638 |
1. Totaal lastenverminderingen | 1.238 | 4.192 | 10.347 | 11.246 | 11.323 | 11.725 |
2. Loonsubsidies | 265 | 1.016 | 5.454 | 6.213 | 6.424 | 6.526 |
2.1. via Sociale Zekerheid | 100 | 750 | 2.536 | 3.140 | 3.267 | 3.369 |
- waarvan activeringen | 0 | 106 | 362 | 638 | 471 | 471 |
- waarvan dienstencheques | 0 | 7 | 1.231 | 1.424 | 1.695 | 1.797 |
- waarvan Sociale Maribel gepoolde bijdragen | 0 | 524 | 750 | 870 | 889 | 889 |
- waarvan gesubsid. contractuelen ziekenhuizen | 100 | 114 | 116 | 112 | 112 | 112 |
- waarvan Sociale Maribel gepoolde bedrijfsvoorh. | 0 | 0 | 73 | 84 | 88 | 88 |
- waarvan Jongerenbonus non-profit | 0 | 0 | 3 | 12 | 12 | 12 |
2.2. via bedrijfsvoorheffing | 0 | 8 | 2.562 | 2.702 | 2.784 | 2.784 |
- waarvan algemeen | 0 | 0 | 890 | 933 | 960 | 960 |
- waarvan nacht-en ploegenarbeid | 0 | 0 | 921 | 977 | 1.004 | 1.004 |
- waarvan overuren | 0 | 0 | 115 | 123 | 126 | 126 |
- waarvan onderzoekers ondernemingen | 0 | 0 | 380 | 397 | 570 | 570 |
- waarvan specifieke bedrijfstakken | 0 | 0 | 110 | 118 | 124 | 124 |
- waarvan onderzoekers universiteiten (2) | 0 | 8 | 147 | 154 | ||
2.3. via Gemeenschappen en Gewesten | 165 | 259 | 356 | 372 | 373 | 373 |
- waarvan ouderenbonus (Vlaanderen) | 0 | 0 | 24 | 23 | 24 | 24 |
- waarvan Prime à l’emploi (Wallonië) | 0 | 18 | 14 | 14 | 14 | 14 |
- waarvan beschutte werkplaatsen | 165 | 241 | 318 | 335 | 335 | 335 |
3. Werkgeversbijdrageverminderingen | 974 | 3.175 | 4.894 | 5.032 | 4.899 | 5.199 |
4. % lastenvermindering tav loonkost | 1,10% | 2,80% | 5,20% | 5,70% | 5,70% | 5,80% |
1. Loonsubsidies | 0,20% | 0,70% | 2,80% | 3,20% | 3,20% | 3,30% |
2. Werkgeversbijdrageverminderingen | 0,90% | 2,10% | 2,50% | 2,60% | 2,50% | 2,60% |
(1) Voortgaande op de bijlage bij het technische rapport CRB 2012 | ||||||
(2) Voor 2012 zijn lastenvermindering ondernemingen en univers. samengenomen in ondernemingen | ||||||
(3) Bijkomende structurele lastenvermindering voor de profit + dienstencheques +6%in 2013 |
Deze info wordt ter documentatie gegeven,
voor verdere toelichting zie
BuG 205 en het
Technisch verlag CRB 2012.
Detail bijdrageverminderingen werkgevers per sector 2011
Onderstaande tabel is een extract van
Lastenverminderingen 1995-2011 categorie en sector waar
met groter detail per categorie en sector en met berekening van % per
sector en op het totaal worden weergegeven.
Lastenverminderingen 2003-2011 naar aard en sector | ||||
Aard gegeven | 2003 | 2004 | 2010 | 2011 |
1. Totale loonkost | 146.500 | 150.872 | 187.284 | 195.908 |
2. Totaal lastenverminderingen | 4.108 | 4.922 | 10.217 | 11.096 |
2.1. Loonsubsidies | 936 | 1.129 | 5.331 | 6.072 |
2.2. Werkgeversbijdragemindering | 3.172 | 3.793 | 4.885 | 5.024 |
Verwerkende nijverheid | 836 | 954 | 988 | 996 |
- Voeding, drank, tabak | 124 | 144 | 159 | 160 |
- Textiel, kleding, leer en schoenen | 65 | 69 | 53 | 51 |
- Hout, papier, drukken | 68 | 75 | 71 | 70 |
- Cokes en rafinage | 6 | 8 | 14 | 15 |
- Chemie | 72 | 90 | 98 | 102 |
- Farmacie | 29 | 34 | 55 | 58 |
- Rubber, plastiek, andere mineraal | 83 | 93 | 93 | 95 |
- Metaal en producten (geen mach.) | 146 | 161 | 168 | 171 |
- Informatica, electronica, optiek | 26 | 28 | 30 | 30 |
- Electrische uitrusting | 32 | 34 | 34 | 33 |
- Machines en uitrsuting | 52 | 59 | 66 | 70 |
- Vervoermateriaal | 88 | 105 | 85 | 80 |
- Andere industrie, reparatie, mach. | 46 | 54 | 61 | 62 |
Voor winst marktdiensten | 2.001 | 2.452 | 3.327 | 3.435 |
- Electriciteit, gas, stoom, koeling | 21 | 27 | 46 | 46 |
- Water, waterzuivering, afval, | 18 | 21 | 24 | 24 |
- Bouw | 272 | 304 | 395 | 413 |
- Handel, autos- en motoreparatie | 657 | 801 | 1.018 | 1.040 |
- Vervoer en opslag | 203 | 236 | 294 | 300 |
- Horeca | 116 | 139 | 178 | 185 |
- Uitgeverijen, audiovis.,distributie | 23 | 28 | 35 | 34 |
- Telecommunicatie | 22 | 29 | 39 | 40 |
- Informatica en diensten | 52 | 64 | 101 | 105 |
- Financieel en verzekeringen | 176 | 222 | 284 | 291 |
- Vastgoed | 24 | 29 | 36 | 38 |
- Recht, boekhouding, ingenieurs, ... | 127 | 160 | 248 | 259 |
- Onderzoek, wetensch. ontwikk. | 11 | 15 | 25 | 26 |
- Publiciteit, marktonderz., andere | 28 | 35 | 47 | 49 |
- Administr. en logisitke ondersteun. | 253 | 343 | 558 | 588 |
Niet voor winst marktdiensten | 236 | 271 | 398 | 415 |
Primaire sector | 24 | 27 | 32 | 33 |
Overheid, Onderwijs, Huishouden | 75 | 90 | 141 | 144 |
De voor winst marktdiensten zijn goed voor 3,4 mia €
bijdrageverminderingen. Samen met de 996 mio € voor de verwerkende
nijverheid zijn ze goed voor 88% van de bijdrageverminderingen. Binnen de
dienstensector is het vooral de sector van Handel (veel lage lonen) en garages die met meer
dan 20% van de bijdrageverminderingen aan de haal gaat, de
Administratieve en Logistieke diensten, met 12%. Bij deze laatste
zijn het vooral de dienstencheques die nog eens aan de kassa staan en de
uitzendsector. Het gaat hier dan duidelijk niet om de grote concerns, die
halen hun voordelen uit de notionele interestaftrek en andere
hypertechnieken om de Belgische staat en de werknemers leeg te zuigen.
Maar er kan nog altijd ietsje bij natuurlijk vinden deze door de politieke
gesteunde grootmeesters in het bedrog.
De kleinere sectoren willen nu ook wel wat.
De druk vanuit andere sectoren om ook, of méér te krijgen leidt binnen de
private op winst gerichte ondernemingen zeker tot een opbod waarbij de
politici in een houdgreep genomen worden, terwijl het de vraag is of
iemand nog over de technische know how beschikt om dit opbod te doorzien en te
controleren wat tewerkstellingseffect betreft. Jobcreatie is dan het
toverwoord waarmee de bevolking dient gelijmd en de kiezers gemasseerd.
Om na te gaan wat de tewerkstellingseffecten in het verleden en heden zijn
dient teruggegrepen naar andere tabellen. Dat is een ander hoofdstuk waar
we in een van de volgende BuG's
op terug komen. Het zijn de traditionele en onmisbare ijkpunten om
het parlé en de bedoeling te onderscheiden van de werkelijke evoluties.
Huidige lastenverminderingen naar aard
en sector
Onderstaande tabel is een extract uit de tabel
Lastenverminderingen 2011 naar aard en sector waar alle
bijdrageverminderingen in groter sectordetail en met % per sector en op
het totaal worden weergegeven.
Lastenvermindering naar aard en sector - 2011 (1) | |||||
Bedrijfstak | Alg. forfait + lage en hoge lonen | Oude-ren bonus | Langdurig werklozen + risicogr. | Andere | Bijdrage-vermin-dering |
1. Bedragen (1) | 4.408 | 418 | 81 | 126 | 5.032 |
1. Verwerkende nijverheid | 856 | 85 | 25 | 35 | 1.001 |
- Voeding, drank, tabak | 137 | 16 | 3 | 4 | 160 |
- Textiel, kleding, leer en schoenen | 43 | 5 | 1 | 2 | 51 |
- Hout, papier, drukken | 67 | 3 | 0 | 0 | 70 |
- Cokes en rafinage | 13 | 1 | 0 | 0 | 15 |
- Chemie | 98 | 3 | 0 | 0 | 102 |
- Farmacie | 51 | 5 | 1 | 1 | 58 |
- Rubber, plastiek, andere mineraal | 81 | 9 | 2 | 3 | 95 |
- Metaal en producten (geen mach.) | 159 | 9 | 2 | 2 | 171 |
- Informatica, electronica, optiek | 27 | 3 | 0 | 1 | 30 |
- Electrische uitrusting | 29 | 3 | 0 | 1 | 33 |
- Machines en uitrsuting | 62 | 6 | 1 | 2 | 70 |
- Vervoermateriaal | 66 | 9 | 2 | 3 | 80 |
- Andere industrie, reparatie, mach. | 50 | 4 | 3 | 4 | 62 |
2. Voor winst marktdiensten | 3.239 | 155 | 21 | 28 | 3.442 |
- Electriciteit, gas, stoom, koeling | 38 | 3 | 2 | 2 | 46 |
- Water, waterzuivering, afval | 18 | 2 | 1 | 2 | 24 |
- BouwConstruction | 341 | 29 | 17 | 27 | 413 |
- Handel, autos- en motoreparatie | 860 | 109 | 36 | 34 | 1.040 |
- Vervoer en opslag | 219 | 18 | 26 | 37 | 300 |
- Horeca | 158 | 10 | 4 | 13 | 185 |
- Uitgeverijen, audiovis.,distributie | 32 | 1 | 0 | 0 | 34 |
- Telecommunicatie | 36 | 1 | 1 | 2 | 40 |
- Informatica en diensten | 94 | 8 | 1 | 2 | 105 |
- Finacieel en verzekeringen | 213 | 33 | 21 | 23 | 291 |
- Vastgoed | 32 | 2 | 1 | 2 | 38 |
- Recht, boekhouding, ingenieurs, ... | 186 | 9 | 3 | 62 | 259 |
- Onderzoek, wetensch. ontwikk. | 22 | 1 | 1 | 2 | 26 |
- Publiciteit, marktonderz., andere | 38 | 3 | 4 | 4 | 49 |
- Administr. en logist. ondersteun. | 435 | 28 | 84 | 42 | 588 |
3. Niet voor winst marktdiensten | 304 | 5 | 73 | 36 | 418 |
4. Primaire sector | 21 | 2 | 1 | 5 | 30 |
5. Overheid, Onderwijs, Huishouden | 111 | 13 | 2 | 20 | 146 |
- Overheidsadministraties | 36 | 5 | 5 | 7 | 53 |
- Onderwijs | 48 | 10 | 4 | 23 | 85 |
- Huishoudens met werknemers | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 |
(1) Doordat de bedragen per maatregel en sector afgeleide bedragen voortgaande | |||||
op 1 cijfer na de comma, verschilt het totaal soms beperkt van het opgegeven totaal. |
Rond 2000 zijn de veelvuldigheid aan
bijdrageverminderingen (herinner de 'Maribel') samengebracht in een
systeem van 'structurele' bijdragevermindering, het algemeen forfait voor
lage en hoge lonen. Deze zijn nog altijd de hoofdmoot van de
bijdrageverminderingen naast de 'ouderenbonus' en de tewerkstelling
langdurig werklozen en risicogroepen. Het detail voor de vijftal kleinere
'andere' bijdrageverminderingen per sector kan nagegaan in de voormelde
tabel, alsmede de procentuele verdeling van de bijdrageverminderingen
binnen elke sector en op het totaal. Daar gaan we hier niet verder op in.
Werkgeversbijdragen van
33% naar 25%?
Het is een fluitje van een
cent om te berekenen hoeveel een lineaire verlaging van alle sociale
bijdragen werkgevers van 33% naar 25% zou kosten. De
opgegeven totale loonkost van 200,6 mia € is berekend zonder al
rekening te houden met bijdrageverminderingen. 200,6 mia € wordt
gelijk gesteld aan 133%, de 100% brutowedde is dan gelijk aan: 200,6
mia €/1,33=150,9 mia
€. De berekening van 25% op deze brutowedde geeft 188,6 mia €. Het
verschil tussen 33% en 25% werkgeversbijdrage sociale zekerheid is dan
200,6-188,6=12 mia €.
In feite is er 12 mia €
nodig om de sprong van 33% werkgeversbijdrage naar 25% te maken
voor alle loontrekkenden in alle sectoren. Wel
dienen de 5,2 mia € reeds bestaande lastenverminderingen afgetrokken,
alsmede de 1,3 mia € reeds besliste lastenverminderingen, zodat
het 'openstaande saldo' om dit gat dicht te rijden 12 mia € - 5,2 mia €
- 1,3 mia € = 5,5 mia € bedraagt. Deze berekening gaat dus uit van een
afschaffing van alle bestaande en reeds voorziene bijdrageverminderingen
en een lineaire vermindering van alle werkgeversbijdragen van 33% naar
25%. Zien welke hutsekluts en selectieve toepassing men ervan zal
maken en welke sectoren, financiële en economische machtscentra het laken
naar zich toe zullen trekken.
Levert N-VA het beste rekenwerk?
Als in de wandelgangen of langs gelekte nota's sprake was van 2 mia €
die
nodig zou zijn om de vermindering van de loonkost door te voeren dan is de N-VA nu
als eerste om te stellen dat er in feite nog 4 mia € bij op tafel
dient gelegd om de rekening te doen kloppen. Dus reken even mee: buiten de
reeds besliste 1,3 mia €, moeten er nu nog bij de 2 mia €
waarvan reeds sprake nog 4 mia € bijkomend gevonden, dat is dus
6 mia €, in de lijn dus van de 5,5 mia € die nodig zou zijn bij
lineaire toepassing van de bijdragevermindering van 33% naar 25%
voor alle loontrekkenden.
Maar gaat de N-VA er dan van uit dat ook in de Non-Profitsectoren deze
lastenvermindering dient aangewend en bv langs een dotatie toegevoegd aan
de Sociale Maribel? En wat met de overheidssectoren, worden die ook
meegenomen in de vermindering werkgeversbijdrage van 33 naar 25%?
Gezien er 45,3% publieke tewerkstelling/dienstverlening is in
België op 31/12/2013, een stijging tegenover de 45,0% van 2012
trouwens, is elke bijdragevermindering voor dit aandeel in de
tewerkstelling, een minder uitgave voor de staat en dus recupereerbaar
voor rechtstreekse input in de tewerkstelling. Zien hoe selectief die
bijdrageverminderingen zullen zijn, en of de N-VA geen rekenfout gemaakt
heeft.
Wie zal dat betalen, wie heeft zoveel geld?
In feite is het onderscheid tussen werkgevers en werknemersbijdragen
verhullend en onnuttig omdat het in wezen gaat om de loonkost, dwz wat de werknemer met
z'n arbeid verdient voor de werkgever. Aan de werknemers wordt bij een vermindering van 33% tot
25% op
z'n brutowedde, 8% van dit aandeel ontnomen. Het is van dit geld dat de sociale zekerheid
in hoofdzaak gefinancierd wordt op basis van sociale verzekering en
solidariteit. Werkgevers doen alsof het hun geld is terwijl het integraal
om geld van de werknemers gaat, de meerwaarde die hun arbeid levert tav
het bedrijfsproduct, meerwaarde die ook nog de kapitaalvergoeding omvat en
waar de werknemer niets van ziet. Enkel binnen VZW's wordt dit 'overschot'
terug geïnvesteerd in het sociale doel en niet aangewend voor persoonlijke
verrijking van aandeelhouders, iets waar het arbitragehof van gruwt als
het om publieke gelden gaat, zie
BuG 231.
Dus wie zal deze vermindering van de loonkost, en dus van het globale inkomen van de
werknemers compenseren? Door de sociale verzekering en solidariteit af te
bouwen; andere staatsinkomsten te voorzien die neerkomen op het verder afromen
van het beschikbare inkomen dat de werknemers nog overhouden van hun
arbeid? Dwz de koopkracht afbouwen hetgeen juist de remedie geweest is
voor België om de crisis als een van de betere Europese landen door te
komen.
N-VA, de superdief aan het hoofd van een liberaal en rechts België?
Hoever kan het 'nationalisme' nog z'n broek aftrekken door
sociaal-economisch de bevolking het meest van alle in de laatste decennia uit te persen. Doet N-VA dit
verliesbod omdat zij, noch wat 'nationalisme', noch wat de belangen van de 'volks'gemeenschap
betreft iets in huis hebben dat de bevolking dient? Doen zij alsmaar meer een schep op
hun hyperliberaal discours, omdat ze weten dat het de laatste keer is dat
zij aan het roer staan? Liever de vernietiging van het eigen ideaal, tot
meerdere eer en glorie van het kapitaal, dan het belang van de bevolking
te dienen, de 'nationale' bevolkingen inbegrepen? Of gaat N-VA opnieuw
resoluut voor het Belgisch overleven, zoals 3 KUL-profs debiteerden in een
opinie in
DS van 2Z/08/2014, ook al plaatsen
Bouteca (DS) en
Sinardet (Knack, DM) daar op 27/08/2014 kanttekeningen bij.
Slotoverweging: Of zou de CD&V het bedje warm houden voor de PS? Alles in
de voorliggende nota's kan verregaand onderschreven worden door de PS.
Want wie zich wil confronteren met de armzielige vertegenwoordiging van de
MR voor Wallonië moet er de kiesuitslagen, en vooral de kaartjes er nog
maar eens op naslaan in
BuG 228.
BuG 233 on-line Printversie (3p)
Jan Hertogen, socioloog
www.npdata.be
0487 335 552
Wie geen berichten meer wenst te ontvangen kan dit langs een RE melden