BuG 231
– Bericht uit het Gewisse – 18 augustus 2014 Commerciële homes halen slag thuis: animatoren afgeschaftWaarom worden animatoren in
bejaardenhomes niet meer betoelaagd? Omdat het een luxe is, omdat daarvoor
geen publieke gelden dienen vrijgemaakt, omdat de bejaarde zelf moet
instaan voor de kosten van z’n animatie of omdat de 14,6% commerciële
rusthuizen er geen recht op hebben gezien schaarse publieke gelden volgens
het Arbitragehof niet mogen dienen ‘ter persoonlijke verrijking’ van
aandeelhouders van deze commerciële homes. De animatorenbetoelaging dient
dus afgeschaft in de 85,5% publieke rusthuizen en vzw’s die er nu wel
recht op hebben gezien ze geen winstgevend doel hebben. Iedereen gelijk
voor de commerciële ondernemingswet, de enige die voor ‘waardencreatie’ in
de samenleving zorgt volgens de nieuwe Vlaamse regering (zie blz 27
van de regeringsverklaring). “Subsidiering strekt niet louter
tot financiering van het particulier initiatief maar tot verwezenlijking
van de maatschappelijke doelstelling die aan dat initiatief ten grondslag
ligt...Het komt de decreetgever toe om, rekening houdend met dwingende
budgettaire beperkingen te beslissen, of, en onder welke voorwaarden hij
bepaalde initiatieven of instellingen met overheidsgelden wil
subsidiëren... De keuze om slechts die instellingen te subsidiëren en niet
de inrichtingen uitgebaat door besloten vennootschappen met beperkte
aansprakelijkheid is verantwoord door het feit dat de eersten worden
beheerd zonder winstoogmerk en niet zijn gericht op de verrijking van de
leden van een rechtspersoon. Het is niet kennelijk onredelijk dat een
subsidiërende overheid voor het verlenen van haar financiële steun opteert
voor de uitbaters van inrichtingen waarvan de rechtsvorm de waarborg biedt
dat hun activiteiten op het algemeen belang gericht zijn en dat zij geen
persoonlijke verrijking nastreven.” Zo staat het
niet mis te begrijpen in het arrest van 4 maart 2008. Maar waarin bestaat de ‘budgettaire
winst’ die de overheid maakt. Deze kan afgeleid worden uit de regelgeving
op de
animatoren in de woonzorgcentra. Voortgaande op een gemiddelde norm
van 0,33VTE per 30 ‘bedden’ (0,50 VTE tot 119 bedden en 0,25 VTE vanaf 120
bedden), voor de 34.786 VZW-bedden en de 24.786 publieke bedden komt dit
neer op 685 VTE animatoren voor het Vlaams gewest. Het nieuwe adagium van de Vlaamse regering is dus de ondernemer, zie een grondige analyse van Thomas Decreus op DWM. Op blz 27 van het regeerakkoord is het volgende te lezen: “Zonder ondernemerschap is er geen waardecreatie en zijn er geen jobs. We zullen een ondernemende cultuur stimuleren met meer waardering voor de economische en maatschappelijke impact van KMO’s.” Laat er geen misverstand over bestaan, het gaat hier om private ondernemingen met winstoogmerk, ook in de zorg. Het is het winstoogmerk dat de motor is van de waardecreatie, en niet de werknemer, de publieke dienstverlening. Intussen zal de burger op z’n geld moeten passen, zoals de boer op z’n ganzen. De ‘animatoren’crash is er een voorbeeld van. Volgens Zorgnet zou dit al aanleiding kunnen zijn voor een opstand van het personeel, LBC-NVK voorop indien er ontslagen zouden komen. En volgens de goede traditie aanvaardt het personeel geen afwending van kosten op de kap van bejaarden als het om personele omkadering gaat. Dat belooft. Zij zullen dus als eersten naast de bejaarden staan wanneer die in verzet komen. En wordt het geen tijd voor een PVDO, een Partij van de Ouderen? 4. 1 job in de privé kost 4 jobs in de publieke dienstverlening Maar waarom moet deze Vlaamse regering nu per se besparen? Omdat het zo niet verder kan? Voor wie dan? De loonkosten zijn te hoog en de private (commerciële) tewerkstelling dient gestimuleerd. En daarom moet het ‘overheidsbeslag’ verminderen want waarvan gaat men dat anders betalen. Wat zal de Vlaamse regering dus doen met de 30 miljoen besparing door de betoelaging van animatoren te schrappen? Jobs creëren in de privé? Aan welke prijs? Een job in de privé kost minstens 200.000 € aan de overheid per VTE, in de laatste rapporten van Vlaamse ondersteuning aan ondernemingen spreekt men zelfs van 500.000€ per VTE. Zo ver gaan we hier niet maar we richten ons wel op het door iedereen geaccepteerde veelvoud van 4 in de profit, tav de non-profitsecor: voor een gemiddelde jobkost van 50.000€ in de non-profit staat een gemiddelde jobkost van 200.000€ bij jobcreatie in de private commerciële sector. Begrijpe wie wil: de afbraak van publieke
loontrekkende tewerkstelling in Vlaanderen heeft een verliesfactor van 4
tot 1 als het doel is jobs in de commerciële ondernemingen te creëren. Bij
de processie van Echternach gaat het alles bijeen nog vooruit, 2 stappen
achteruit, 3 vooruit, bij het voorziene regeringsbeleid, of het nu
federaal of Vlaams is, staat vier jobs achteruit in de publieke
dienstverlening tegenover 1 job vooruit in de private commerciële sector. De markt moet dus overal kunnen spelen, in
alle domeinen, ook in welzijn en gezondheid en de gehandicaptenzorg.
Onafhankelijk leven en de gehandicapten die zij achtten te
vertegenwoordigen staan hierbij applaudisserend aan de kant. Na de
animatoren, zullen ook de ‘privileges’ van de gehandicapten in
instellingen er aan moeten geloven en de markt zal ook hier voor iedereen
toeslaan, dus weg met het gewaarborgd inkomen van de gehandicapten in
instellingen, weg met de sociaal-culturele toelage. Waar blijven KVG, VFG,
Marc van Gestel en het Gehandicapten Liberation Front? BuG 231 on-line Printversie (3p)
Jan Hertogen, socioloog |